Udlændinge- og Integrationsudvalget (UUI) Alm. del

Samling: 2020-21

Spørgsmål 138

Det fremgår af artiklen »Frontex at Fault: European Border Force Complicit in ‘Illegal’ Pushbacks« (https://www.bellingcat.com/news/2020/10/23/frontex-at-fault-european-border-force-complicit-in-illegal-pushbacks/), hvor researchkollektivet Bellingcat dokumenterer, at Frontex-fartøjer i Det Ægæiske Hav har overværet eller deltaget i konventionsstridige pushbacks af både med flygtninge og andre migranter, at Frontex-skibe i området slukker deres transpondere, så det er vanskeligt at spore deres færden f.eks. via hjemmesiden marinetraffic.com. Vil ministeren redegøre for, om danske fartøjer, der optræder i Frontex’ operationer, har deres transpondere i konstant funktion, og hvad der i modsat fald kan være begrundelsen for ikke at have det?
Dato: 05-11-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne: flygtninge og asylansøgere
Dokumentdato: 26-11-2020
Modtaget: 26-11-2020
Omdelt: 26-11-2020

UUI alm. del - svar på spm. 138 om ministeren vil redegøre for, om danske fartøjer, der optræder i Frontex’ operationer, har deres transpondere i konstant funktion, og hvad der i modsat fald kan være begrundelsen for ikke at have det, jf. artiklen »Frontex at Fault: European Border Force Complicit in ‘Illegal’ Pushbacks«, fra forsvarsministeren

Besvarelse af UUI spm. 138 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 05-11-2020
Modtaget: 05-11-2020
Omdelt: 05-11-2020

Spm. om ministeren vil redegøre for, om danske fartøjer, der optræder i Frontex’ operationer, har deres transpondere i konstant funktion, og hvad der i modsat fald kan være begrundelsen for ikke at have det, jf. artiklen »Frontex at Fault: European Border Force Complicit in ‘Illegal’ Pushbacks«, til forsvarsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version