Skatteudvalget (SAU) Alm. del

Samling: 2020-21

Spørgsmål 711

Vil ministeren opgøre CO2-effekten og provenueffekten (før og efter tilbageløb og adfærd) år for år frem til 2030, hvis der fra 2022 indføres en passagerafgift på flyrejser på 50 kr. for korte distancer (op til 2.000 km), 200 kr. for mellemlange distancer (2.001-3.000 km) og 300 kr. for lange distancer (over 3.000 km) pr. afrejse fra danske lufthavne til nationale og internationale destinationer (undtaget transferpassagerer), og hvor afgiften øges lineært frem mod 2030 til 100 kr., 300 kr. og 450 kr. for henholdsvis korte, mellemlange og lange distancer? Effekten bedes opgjort med udgangspunkt i en fremskrivning af flyaktivitet mod 2030. Hvis dette ikke er muligt, bedes der tages udgangspunkt i den gennemsnitlige aktivitet i 2015-2019. Provenu (før og efter tilbageløb og adfærd) og CO2-effekt bedes opgjort separat for både nationale og internationale flyrejser og fordelt på korte, mellemlange og lange distancer.
Dato: 21-09-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: energiafgifter
Dokumentdato: 04-10-2021
Modtaget: 04-10-2021
Omdelt: 05-10-2021

SAU alm. del - svar på spm. MFU spm. 711 om at opgøre CO2-effekten og provenueffekten (før og efter tilbageløb og adfærd) år for år frem til 2030, hvis der fra 2022 indføres en passagerafgift på flyrejser på 50 kr. for korte distancer (op til 2.000 km) m.v., fra skatteministeren

SAU alm. del - svar på spm. 711 (pdf-version)
Html-version
Svar på KEF alm. del - spm. 219 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 21-09-2021
Modtaget: 21-09-2021
Omdelt: 21-09-2021

MFU spm. om at opgøre CO2-effekten og provenueffekten (før og efter tilbageløb og adfærd) år for år frem til 2030, hvis der fra 2022 indføres en passagerafgift på flyrejser på 50 kr. for korte distancer (op til 2.000 km) m.v., til skatteministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version