Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2455628_0001.png
4. oktober 2021
J.nr. 2020 - 9874
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 711 af 21. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 711: MFU spm. om at opgøre CO2-effekten og provenueffekten (før og efter tilbageløb og adfærd) år for år frem til 2030, hvis der fra 2022 indføres en passagerafgift på flyrejser på 50 kr. for korte distancer (op til 2.000 km) m.v., til skatteministeren
2455628_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre CO
2
-effeten og provenueffekten (før og efter tilbageløb og adfærd)
år for år frem til 2030, hvis der fra 2022 indføres en passagerafgift på flyrejser på 50 kr.
for korte distancer (op til 2.000 km), 200 kr. for mellemlange distancer (2.001-3.000 km)
og 300 kr. for lange distancer (over 3.000 km) pr. afrejse fra danske lufthavne til nationale
og internationale destinationer (undtaget transferpassagerer), og hvor afgiften øges lineært
frem mod 2030 til 100 kr., 300 kr. og 450 kr. for henholdsvis korte, mellemlange og lange
distancer? Effekten bedes opgjort med udgangspunkt i en fremskrivning af flyaktivitet
mod 2030. Hvis dette ikke er muligt, bedes der tages udgangspunkt i den gennemsnitlige
aktivitet i 2015-2019. Provenu (før og efter tilbageløb og adfærd) og CO
2
-effekt bedes op-
gjort separat for både nationale og internationale flyrejser fordelt på korte, mellemlange
og lange distancer.
Svar
Indledningsvis bemærkes, at en evt. flyafgift skal ses i lyset af luftfartens situation som
følge af COVID-19
og i samspil med Kommissionens udspil ”Fit
for 55”.
Regeringen vil i
2022 lancere initiativer, der skal understøtte mere bæredygtig flytransport,
jf. Køreplan for et
grønt Danmark.
Med den i spørgsmålet foreslåede afgiftsmodel pålægges passagerer en flyafgift, hvor af-
giftssatserne differentieres efter rejsens længde. En sådan model vil indebære udviklings-
tid. Der må endvidere påregnes administrative omkostninger, der ikke er kvantificeret.
Adfærdseffekten skønnes med betydelig usikkerhed at bestå i en reduktion af flyafgange
fra danske lufthavne på 4 pct. i 2025 voksende til ca. 5 pct. i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Skønnet reduktion i flyvninger fra danske lufthavne
Pct.
Indenrigs
Øvrig Europa
Mellemlange distancer
Langdistance
I alt
2025
18
2
2
2
4
2030
24
3
2
3
5
Anm.: Passagertallet er fremskrevet, jf. Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning, og opdelt efter samme struktur som
den svenske afgiftsmodel. Kort distance dækker over lande i Europa, der er opgivet på bilag 1 i den svenske afgiftslov.
Dette inkluderer også indenrigsrejser. Det vurderes at ville stride mod EU-retten at anlægge differentierede satser inden for
EU. Mellemlange distancer dækker over de lande, der fremgår af bilag 2 i den svenske afgiftslov, men rummer dog også
bl.a. USA og Canada. Langdistance er de resterende lande, som ikke er nævnt i bilag 1 eller 2.
Kilde: Skatteministeriet
Reduktionseffekten er relativt større for indenrigsrejser end for udenrigsrejser,
jf. besvarel-
sen af KEF 219 af 25. maj 2020 (alm. del).
Det må forventes at få konsekvenser for de min-
dre danske lufthavne.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 711: MFU spm. om at opgøre CO2-effekten og provenueffekten (før og efter tilbageløb og adfærd) år for år frem til 2030, hvis der fra 2022 indføres en passagerafgift på flyrejser på 50 kr. for korte distancer (op til 2.000 km) m.v., til skatteministeren
2455628_0003.png
Effekten vurderes at svare til en reduktion i CO
2
-udledningen fra indenrigsflyvninger med
ca. 40.000 tons CO
2
og fra flyafgange til udlandet med ca. 90.000 tons CO
2
i 2030. Imid-
lertid indregnes alene flyvninger i Danmarks nationale klimaregnskab.
Det bemærkes, at beregningsgrundlaget bygger på data fra før COVID-19-situationen.
Den angivne afgiftsstruktur skønnes med betydelig usikkerhed at give anledning til et
samlet merprovenu på ca. 1,35 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2030, heraf ca. 50 mio.
kr. vedr. indenrigsluftfart
jf. tabel 2.
Tabel 2. Provenuvirkning af en differentieret passagerafgift voksende lineært fra hhv. 50, 200 og
300 kr. i 2022 til 100, 300 og 450 kr. i 2030 for hhv. korte, mellemlange og lange distancer.
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbar provenu-
virkning
Heraf indenrigs
Heraf øvrig Europa
Heraf mellemlange di-
stancer
Heraf langdistance
Efter tilbageløb og ad-
færd
Heraf indenrigs
Heraf øvrig Europa
Heraf mellemlange di-
stancer
Heraf langdistance
2025
2026
2027
2028
2029
2030
1.200
100
800
200
150
1.300
100
850
250
150
1.400
100
900
250
150
1.450
100
950
250
150
1.550
100
1.050
250
150
1.650
100
1.100
250
150
1.000
50
650
200
100
1.100
50
700
200
100
1.150
50
750
200
100
1.250
50
850
200
100
1.300
50
900
200
150
1.350
50
950
250
150
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., hvorfor ikke alle beløb summer til totalen.
Kilde: Skatteministeriet
Side 3 af 3