Retsudvalget (REU) Alm. del

Samling: 2020-21

Spørgsmål 703

Vil ministeren oplyse, om der er nogle regler i lovgivning eller på anden vis, der forhindrer, at Tinglysningsretten kan yde samme service, som f.eks. skattemyndighederne, Erhvervsstyrelsen og andre statslige organer, og således om retterne kunne, før tinglysningen blev digitaliseret og centraliseret, så det kunne være muligt for borgere og rådgivere (advokater, landinspektører m.fl.) at få en dialog om en konkret sag med den konkrete sagsbehandler, således at tinglysningen kan udføres på en måde, som Tinglysningsretten vil godkende, fremfor som i dag, hvor Tinglysningsretten kun yder generel, abstrakt rådgivning, hvilket medfører, at en del sager sendes frem og tilbage til tinglysningsretten mange gange, før det lykkes at gætte rigtigt i forhold til, hvad Tinglysningsretten har behov for i de konkrete sager?
Dato: 22-02-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: formueret og tinglysning

Endeligt svar

Dokumentdato: 11-03-2021
Modtaget: 11-03-2021
Omdelt: 11-03-2021

REU alm. del - svar på spm. 703 om ministeren vil oplyse, om der er nogle regler i lovgivning eller på anden vis, der forhindrer, at Tinglysningsretten kan yde samme service, som f.eks. skattemyndighederne, Erhvervsstyrelsen og andre statslige organer, og således om retterne kunne, før tinglysningen blev digitaliseret og centraliseret, så det kunne være muligt for borgere og rådgivere (advokater, landinspektører m.fl.) at få en dialog om en konkret sag med den konkrete sagsbehandler, således at tinglysningen kan udføres på en måde, som Tinglysningsretten vil godkende, fremfor som i dag, hvor Tinglysningsretten kun yder generel, abstrakt rådgivning, hvilket medfører, at en del sager sendes frem og tilbage til tinglysningsretten mange gange, før det lykkes at gætte rigtigt i forhold til, hvad Tinglysningsretten har behov for i de konkrete sager, fra justitsministeren

Besvarelse REU 703 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 22-02-2021
Modtaget: 22-02-2021
Omdelt: 22-02-2021

Spm. om ministeren vil oplyse, om der er nogle regler i lovgivning eller på anden vis, der forhindrer, at Tinglysningsretten kan yde samme service, som f.eks. skattemyndighederne, Erhvervsstyrelsen og andre statslige organer, og således om retterne kunne, før tinglysningen blev digitaliseret og centraliseret, så det kunne være muligt for borgere og rådgivere (advokater, landinspektører m.fl.) at få en dialog om en konkret sag med den konkrete sagsbehandler, således at tinglysningen kan udføres på en måde, som Tinglysningsretten vil godkende, fremfor som i dag, hvor Tinglysningsretten kun yder generel, abstrakt rådgivning, hvilket medfører, at en del sager sendes frem og tilbage til tinglysningsretten mange gange, før det lykkes at gætte rigtigt i forhold til, hvad Tinglysningsretten har behov for i de konkrete sager, til justitsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version