Spørgsmål nr. 703 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om der er nogle regler i lovgivning eller
på anden vis, der forhindrer, at Tinglysningsretten kan yde
samme service, som f.eks. skattemyndighederne, Erhvervssty-
relsen og andre statslige organer, og således om retterne kunne,
før tinglysningen blev digitaliseret og centraliseret, så det kunne
være muligt for borgere og rådgivere (advokater, landinspektø-
rer m.fl.) at få en dialog om en konkret sag med den konkrete
sagsbehandler, således at tinglysningen kan udføres på en måde,
som Tinglysningsretten vil godkende, fremfor som i dag, hvor
Tinglysningsretten kun yder generel, abstrakt rådgivning, hvil-
ket medfører, at en del sager sendes frem og tilbage til tinglys-
ningsretten mange gange, før det lykkes at gætte rigtigt i forhold
til, hvad Tinglysningsretten har behov for i de konkrete sager?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Tinglysningsretten, der har oplyst følgende:
”Tinglysningsretten er etableret 1. januar 2007 og har siden den
8. september 2009 forestået al tinglysning i Danmark.
Tinglysning foregår i dag i et fuldt digitalt system, og i 2020
blev der tinglyst 2.239.046 dokumenter og besvaret godt 85 mio.
forespørgsler. Af de tinglyste dokumenter blev 88% tinglyst
fuld automatisk med en svartid på under 5 sekunder. De reste-
rende 12% blev behandlet delvist automatisk, delvist af Ting-
lysningsrettens medarbejdere.
Tinglysningsrettens kundecenter besvarede i 2020, hvor der var
periodevise nedlukninger på grund af pandemien, i alt 113.699
henvendelser, fordelt på 45.051 telefonopkald, 16.660 henven-
delser på chat og 41.988 henvendelser på mail, fra brugere, der
ønskede hjælp til tinglysning eller til brug af tinglysningssyste-
met.
Tinglysningsretten er ikke bekendt med, at den hjælp og service,
der ydes fra Tinglysningsrettens kundecenter skulle være ander-
ledes end den hjælp og service, der før 2009, blev ydet ved hen-
vendelse til de, dengang, lokale tinglysningskontorer.
Den omstændighed, at der har fundet en centralisering sted, og
at Tinglysningsretten nu alene findes i Hobro, har naturligvis be-
tydet, at muligheden for lokalt fremmøde på tinglysningskonto-
Side 2/3
ret er blevet begrænset. Til gengæld er tingbogen og alle dens
akter i dag digitalt tilgængelige på internettet.
Tinglysningsretten er en domstol, og det er Tinglysningsretten,
der skal træffe afgørelse i de sager (dokumenter), der anmeldes
til tinglysning, hvilket naturligt begrænser den rådgivning Ting-
lysningsretten kan yde i forbindelse med judicielle spørgsmål,
men dette er ikke forskelligt fra den rådgivning de – tidligere –
lokale tinglysningskontorer kunne yde.
Tinglysningsretten er ikke bekendt med den service, der ydes af
skattemyndighederne og Erhvervsstyrelsen, hvorfor det ikke er
muligt at udtale sig nærmere om ligheder og forskelle i forhold
til disse.”
Side 3/3