Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 236 og 237 for det første oplyse, om det er korrekt forstået, at ingen erhvervsdrivende efter gældende dansk og europæisk produktansvarslovgivning har ansvaret for produktskader, der opstår som følge af en defekt ved et produkt, der er solgt af en sælger i et tredjeland over en europæisk etableret online markedsplads til en europæisk forbruger? Hvis dette er korrekt forstået, bedes ministeren oplyse, om den nuværende retsstilling efter hans opfattelse er i overensstemmelse med hensigten og formålet med dansk og europæisk produktansvarslovgivning, og om ministeren finder denne retsstilling rimelig? I benægtende fald bedes ministeren oplyse, hvad regeringen har tænkt sig at gøre for at ændre på situationen, således at danske og europæiske forbrugere kan få erstattet det tab, der er en følge af ulovlige og defekte produkter, som forbrugerne køber over en europæisk online markedsplads, og hvor forbrugeren måske ikke vidste, at der er tale om en sælger i et tredjeland, da det er online markedspladsen, der tager imod betaling, foretager leveringen osv.
Dato: 19-01-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne:
EU