R 5 Klima-, energi- og forsyningsministerens klimapolitiske redegørelse 2019.

Afgivet af: Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S)
Samling: 2019-20
Status: Forhandlet

Baggrundsmateriale

Udvalgsområde: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
1. Ministerforord
Aftaler om finansloven 2020
Finansministeriet, 2019

Nyt regeringsudvalg for grøn omstilling
Regeringen.dk, den 29. august 2019

2. Drivhusgasudledninger og seneste klimavidenskab
Basisfremskrivning 2019 : energi- og klimafremskrivning frem til 2030 under fravær af nye tiltag
Energistyrelsen

3. Målsætninger og status for opfyldelse
Energiaftale
Aftale indgået den 29. juni 2018 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, 2018

4. En ny retning for dansk klimaindsats
Aftale om klimalov
Aftale indgået den 6. december 2019 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet. Klimaloven sikrer, at Danmark arbejder for at reducere sine udledninger med 70 procent i 2030 ift. 1990 og mod klimaneutralitet i senest 2050, den er bindende og drivhusgasudledningerne, som indgår i klimalovens mål, opgøres efter FN's opgørelsesregler
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, 2019

Aftaler om finansloven 2020
Finansministeriet, 2019

Ny milliardfond skal styrke dansk klimaeksport
nyhed fra EKF Danmarks Eksportkredit, den 3. december 2019

Vækstfonden: Grøn kapital skaber arbejdspladser og vækst
Pressemeddelelse fra Vækstfonden, den 3. december 2019

IFU får 1 milliard kr. til at styrke grøn omstilling i udviklingslande
Nyhed fra Investeringsfonden for Udviklingslandene, den 3. december 2019

Statsministeren præsenterer regeringens klimapartnerskaber
Pressemeddelelse fra Statsministeriet, den 13. november 2019

Her er formændene for regeringens Klimapartnerskaber
Nyhed fra regeringen.dk, den 13. november 2019

Ungeklimarådet overrækker de første anbefalinger til klimaministeren
Nyhed fra Klima-, Energi- og Forskningsministeriet, den 26. april 2019

Ungeklimarådet: Vi har ikke tid til at forske os ud af klimakrisen
Altinget: energi og klima, den 29. oktober 2019

Innovation Fund
EU-Kommissionen

Klimaatlas: Klar til fremtidens vejr
Nyhed fra DMI, den 6. oktober 2019

5. Grønt foregangsland
Klimapolitik i EU
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

EU Bank launches ambitious new climate strategy and Energy Lending Policy
Pressemeddelelse fra European Investment Bank, den 14. november 2019

Vores vision 2030 : Norden skal blive verdens mest bæredygtige og integrerede region
Nordisk Ministerråd

Landesamarbejder om grøn omstilling
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Global rådgivning
Energistyrelsen

World Energy Outlook 2019
IEA, november 2019

6. Klimarådets anbefalinger 2019 og ministerens stillingtagen
Store datacentre i Danmark : samfundsøkonomiske konsekvenser og krav til øget udbygning med vedvarende energi frem mod 2030
Klimarådet, 2019

Rammer for dansk klimapolitik : input til en ny dansk klimalov med globalt udsyn
Klimarådet, 2019
Baggrundsnotat

Regulering af flysektoren : vurderingsnotat om mulighederne for at nedbringe luftfartens drivhusgasudledninger
Klimarådet, 2019

Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2019
Klimarådet, 2019
Relevante love og regler
Lov nr. 716 af 25. juni 2014 om Klimarådet, klimapolitisk redegørelse og fastsættelse af nationale klimamålsætninger
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.