Skriftlig fremsættelse (30. januar
2020)
Finansministeren
(Morten Bødskov, fg.):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2019
(Lovforslag nr. L 99)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de
bevillingsændringer, som i finansårets løb er
foretaget på forventet efterbevilling. FTB har dermed en
bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion. FTB er
udarbejdet med afsæt i den ressortfordeling, der
følger af kongelig resolution af 27. juni 2019.
Bevillingsændringer på FTB for
2019
En stor del af
ændringerne i forhold til finansloven for 2019 har enten
tidligere været forelagt Folketinget i form af lovforslag
eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneutrale
overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2019 indeholder
nettobevillingsændringer for i alt 4.005,9 mio. kr. i forhold
til finansloven for 2019. Bevillingsændringerne skyldes bl.a.
ny lovgivning og aktstykker, jf. tabel
1.
Tabel
1. Fordeling af nettoudgifter
på kategorier på FTB19 | TB-kategorier | Mio. kr. | Ny lovgivning | 153,9 | Aktstykker | -3.126,6 | Overførsel mellem
ministerområder | 0,0 | Overførsel mellem hovedkonti | 0,0 | Dispositionsbegrænsninger | 0,0 | Direkte efterbevilling | 2.564,2 | Andre bevillingsforslag | -3.597,4 | I alt | -4.005,9 |
|
Ændringer
der ikke optages på FTB for 2019
Økonomiske dispositioner i
finansåret, der foretages inden for allerede givne
bevillingsmæssige hjemler, optages som udgangspunkt ikke
på FTB.
Blandt de
væsentligste dispositioner, der således ikke optages
på FTB, kan nævnes ændrede skøn for
lovbundne udgifter og skatter mv. samt ikke-fradragsberettiget
købsmoms.
Folketinget er
løbende blevet orienteret om statsfinansernes udvikling i
2019 i de publikationer om udgiftslofter og statens finanser, som
Finansministeriet har offentliggjort. Der er heri blandt andet
redegjort for ændringerne i skønnene for statens
udgifter og indtægter på de lovbundne
områder.
Da
ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der
ikke nogen direkte sammenhæng mellem saldoen på statens
drifts-, anlægs- og udlånsbudget (DAU-saldoen) på
FTB og det endelige resultat i statsregnskabet, jf. tabel 2. I tabellen fremgår
DAU-saldoen i FTB og statsregnskabet samt det seneste skøn i
december i perioden fra 2009 til 2019.
|
|
|
| Tabel
2. DAU-saldoen i 2009-2019 på
FTB, decemberskøn samt statsregnskabet | Mia. kr. | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | FTB | -11,2 | -81,8 | -35,1 | -89,5 | -16,1 | -11,1 | -3,2 | -35,5 | -16,9 | -2,0 | 8,0 | Skøn, december | -52,5 | -95,3 | -49,3 | -67,7 | -11,9 | -2,1 | 8,2 | -14,8 | 18,9 | 35,9 | 2,6 | Statsregnskab | -29,8 | -88,7 | -33,1 | -75,7 | 5,8 | 6,7 | 28,4 | -8,5 | 30,9 | 41,1 | -1) | 1)
Statsregnskabet for 2019 planlægges offentliggjort medio
marts 2020. |
|
Specifikation af bevillingsændringer
på FTB 2019
Forslaget til lov om tillægsbevilling
for 2019 udviser nettomindrebevillinger på 5.942,9 mio. kr.
under delloftet for driftsudgifter, nettomerbevillinger på
178,4 mio. kr. under delloftet for indkomstoverførsler,
nettomindrebevillinger på 3.781,2 mio. kr. på udgifter
uden for loft samt nettomindreindtægter på 5.539,8 mio.
kr. på indtægtsbudgettet, jf.
tabel 3.
Tabel
3. Hovedoversigt over nettoudgifter
fordelt på udgiftslofter, FTB 2019 | Mio. kr.,
2019-pl |
|
|
|
| Delloftet for
driftsudgifter | Delloftet for
indkomst-overførsler | Udgifter uden for
loft | Indtægtsbudget | § 1. Dronningen |
|
|
|
| § 2. Medlemmer af det kongelige hus
m. fl. |
|
|
|
| § 3. Folketinget | 5,8 |
| 47,2 |
| § 5. Statsministeriet |
|
|
|
| § 6. Udenrigsministeriet | -232,5 |
| 70,0 |
| § 7. Finansministeriet | -1.607,6 |
| 876,7 | 184,4 | § 8. Erhvervsministeriet | 879,8 |
|
|
| § 9. Skatteministeriet | -104,0 |
| 150,6 | 331,1 | § 10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet | -1.018,6 |
| -206.616,1 |
| § 11. Justitsministeriet | 354,4 | 0,5 |
|
| § 12. Forsvarsministeriet | -70,4 |
| -0,6 |
| § 14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet | 15,4 | 1,9 | -2,2 |
| § 15. Social- og
Indenrigsministeriet | 571,7 |
| 205.673,4 |
| § 16. Sundheds- og
Ældreministeriet | -423,7 |
| -2.931,1 |
| § 17.
Beskæftigelsesministeriet | 3,3 | 169,9 | -220,6 | 12,3 | § 19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet | -38,5 | 5,1 |
|
| § 20. Børne- og
Undervisningsministeriet | -288,9 | 1,0 | 70,0 |
| § 21. Kulturministeriet | -13,0 |
| 14,2 |
| § 22. Kirkeministeriet | -0,7 |
| 4,4 |
| § 24. Miljø- og
Fødevareministeriet | 432,0 |
| -8,1 |
| § 28. Transport- og
Boligministeriet | -97,3 |
| 93,7 | -104,2 | § 29. Klima, Energi- og
Forsyningsministeriet | 22,2 |
| -2,7 |
| § 35. Generelle reserver | -4.332,3 |
| -1.000,0 |
| § 36. Pensionsvæsenet |
|
|
|
| § 37. Renter |
|
|
|
| § 38. Skatter og afgifter |
|
|
| -5.963,4 | I alt | -5.942,9 | 178,4 | -3.781,2 | -5.539,8 |
|
De
væsentligste bevægelser under delloftet for
driftsudgifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter
uden for loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det
følgende.
1. Oversigt over
væsentlige bevægelser under delloftet for
driftsudgifter
Nettomindrebevillingen på §
6. Udenrigsministeriet
på 232,5 mio. kr. kan primært henføres til
overførslen af ressortansvaret for fiskeri- og
ligestillingsområdet fra §
6. Udenrigsministeriet til
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet,
jf. kongelig resolution af 27. juni
2019. Derudover er der på §
6. Udenrigsministeriet
foretaget en opjustering på 149,2 mio. kr. af den del af
udviklingsbistanden, som Udenrigsministeriet administrerer.
Opjusteringen foretages som følge af forventede
mindreudgifter under udviklingsbistanden til
flygtningemodtagelse.
Nettomindrebevillingen på §
7. Finansministeriet
på 1.607,6 mio. kr. kan primært henføres til
mindreudgifter på i alt 1.682,5 mio. kr. på EU-bidraget
vedr. moms og BNI. Det reviderede skøn svarer til det
forventede niveau for danske betalinger til EU vedr. BNI-bidraget i
2019 som oplyst af Kommissionen i ændringsbudget 3 for EU's
budget for 2019. Hertil kommer overførsel af
udgiftsbevilling for i alt 56,6 mio. kr. til løsning af
opgaver fra det forhenværende Økonomi- og
Indenrigsministerium, jf. kongelig resolution
af 27. juni 2019, samt overførsel af i alt 20,0 mio.
kr. til Investeringsfonden for nye teknologier og digitale
velfærdsløsninger, jf.
akt. 162 af 24. september
2019 samt akt. 15 af 3. oktober 2019.
Nettomerbevillingen på §
8. Erhvervsministeriet
på 879,8 mio. kr. kan primært henføres til en
række tiltrådte aktstykker herunder DUT-aktstykket, der
udmønter en negativ budgetregulering på 600,0 mio. kr.
som følge af, at regionernes opgaver inden for
erhvervsfremme og turisme overgår til staten. Derudover er
der optaget udgifter for 198,0 mio. kr. som følge af Aftale
om styrket erhvervssamarbejde mellem Danmark og
Grønland.
Nettomindrebevillingen på §
9. Skatteministeriet
på 104,0 mio. kr. kan primært henføres til
indbudgetteringen af et indgået forlig med KMD vedr. det
tidligere inddrivelsessystem EFI på 160,0 mio. kr. Forliget
tilfalder statskassen.
Nettomindrebevillingen på §
10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet på 1.018,6 mio. kr. kan
primært henføres til resultatet af ressortdelingen,
jf. den kongelige resolution af 27. juni
2019.
Nettomerbevillingen på §
11. Justitsministeriet
på 354,4 mio. kr. kan primært henføres til
merudgifter til udbetaling af overarbejde mv. i politiet og
anklagemyndigheden på i alt 128,3 mio. kr., jf. akt. 160 af 19.
september 2019, merudgifter til ekstraordinære
indsatser i grænseområderne mv. på i alt 95,0
mio. kr., jf. akt. 75 af 19. december 2019 samt direkte
efterbevillinger på 83,7 mio. kr. vedrørende
primært undersøgelseskommissioner og retssager af
principiel karakter.
Nettomindrebevillingen på §
12. Forsvarsministeriet
på 70,4 mio. kr. kan primært henføres til
overførsel af 70,0 mio. kr. til politiet, kriminalforsorgen
og domstolene til medfinansiering af udgifter til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring (AES), jf.
akt. 63 af 5. december
2019.
Nettomerbevillingen på §
15. Social- og
Indenrigsministeriet på 571,7 mio. kr. kan
primært henføres til resultatet af ressortdelingen,
jf. den kongelige resolution af 27. juni
2019.
Nettomindrebevillingen på §
16. Sundheds- og
Ældreministeriet på 423,7 mio. kr. kan
primært henføres til overførsler til regioner
og kommuner med udgangspunkt i bloktilskudsaktstykket, jf. akt. 162 af 24.
september 2019. Herudover er der en overførsel
på 100,0 mio. kr. som følge af udmøntning af
tilskud til bekæmpelse af ensomhed på
ældreområdet samt overførsel på 104,0 mio.
kr. fra de opførte reserver til inddækning af
underskud i Styrelsen for Patientklager.
Nettomindrebevillingen på §
20. Børne- og
Undervisningsministeriet på 288,9 mio. kr. kan
primært henføres til mindreudgifter på 614,0
mio. kr. som følge af ændret aktivitet på de
aktivitetsstyrede konti, samt merudgifter på 414,4 mio. kr.
som følge af overdragelse af ressortansvaret for sager
vedrørende dagtilbud og private pasningsordninger til
børn indtil skolestart, jf. kongelig
resolution af 27. juni 2019.
Nettomerbevillingen på §
24. Miljø- og
Fødevareministeriet på 432,0 mio. kr. kan
primært henføres til ressortoverførsel af
områderne for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde fra
§ 6. Udenrigsministeriet, jf.
kongelig resolution af 27. juni 2019.
Nettomindrebevillingen på §
28. Transport- og
Boligministeriet på 97,3 mio. kr. kan primært
henføres til en nedjustering af udgiftsbevillingen til
Bygningsstyrelsens ejendomsvirksomhed for kontorbygninger på
65,5 mio. kr. som følge af indskud af ejendomme i Statens
Ejendomssalg A/S, jf. akt. 108 af 29. marts 2019.
Nettomindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 4.332,3 mio. kr. under det statslige delloft for
driftsudgifter kan primært henføres til
udmøntning af generelle reserver (herunder særligt
§ 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag samt
§ 35.11.19. Regeringsreserve) på en række
ministerområder ved aktstykker eller som følge af
lovgivning samt nulstilling af reserver.
2. Oversigt over
væsentlige bevægelser for udgifter under delloftet for
indkomstoverførsler
Nettomerbevillingen på §
17. Beskæftigelsesministeriet på
169,9 mio. kr. kan primært henføres til
forhøjet fradragsbeløb for folkepension og
førtidspension som følge af Aftale om ret til seniorpension for nedslidte af maj
2019. Hertil kommer optag af merbevilling til udbetaling af
midlertidigt børnetilskud i 2019 i medfør af
lovgivningen, der udmønter Aftale om et
nyt midlertidigt børnetilskud af september 2019.
Merbevillingerne modsvares delvist af mindreudgifter sfa.
rebudgettering af forskudsvis udbetaling af børnebidrag mv.
pga. nye principper for nedskrivning af fordringer til
kursværdi, jf. akt. 85 af 16. januar 2020.
3. Oversigt over
væsentlige bevægelser for udgifter uden for
udgiftsloft
Nettomerbevillingen på §
6. Udenrigsministeriet
på 70,0 mio. kr. kan primært henføres til
mindreindtægter som følge af overførslen af
ressortansvaret for fiskeriområdet fra § 6. Udenrigsministeriet til § 24. Miljø- og Fødevareministeriet,
jf. kongelig resolution af 27. juni
2019.
Nettomerbevillingen på §
7. Finansministeriet
på 876,7 mio. kr. kan primært henføres til
merudgifter på 1.046,8 mio. kr. samt merindtægter
på 394,7 mio. kr. som følge af indskud af ejendomme i
Statens Ejendomssalg jf.
akt. 108 af 29. marts 2019
samt akt. 77
af 19. december 2019. Hertil kommer merudgifter på
268,0 mio. kr. med henblik på at kunne gennemføre
første del af kapitalindskuddet i Kalaallit Airports
International A/S, jf. akt. 101 af 21. marts 2019.
Nettomerbevillingen på §
9. Skatteministeriet
på 150,6 mio. kr. kan primært henføres til
midler afsat til kompensation til kommunerne som følge af et
serviceeftersyn af ejendomsskatteloven, jf.
akt. 142 af 2. maj
2019.
Nettomindrebevillingen på §
10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet på 206.616,1 mio. kr. kan
primært henføres til resultatet af ressortdelingen,
jf. den kongelige resolution af 27. juni
2019.
Nettomerbevillingen på §
15. Social- og
Indenrigsministeriet på 205.673,4 mio. kr. kan
primært henføres til resultatet af ressortdelingen,
jf. den kongelige resolution af 27. juni
2019. Nettomerbevillingen udgøres også af
modsatrettede bevægelser vedr. regulering af diverse tilskud
til kommuner og regioner mv., jf.
akt. 162 af 24. september
2019.
Nettomindrebevillingen på §
16. Sundheds- og
Ældreministeriet på 2.931,1 mio. kr. kan
henføres til tilbageførsel af kommunal
medfinansiering til kommunerne som følge af merproduktivitet
i regionerne.
Nettomindrebevillingen på §
17. Beskæftigelsesministeriet udgør
220,6 mio. kr. Størstedelen af bevillingsreduktionen kan
henføres til udmøntning og nulstilling af en
DUT-reserve på 216,4 mio. kr., som afspejler kommunale
ydelsesmæssige konsekvenser af en række politiske
aftaler, der er optaget på finansloven for 2019, herunder
bl.a. pensionsinitiativer i Aftale om finansloven for 2019.
Nettomerbevillingen på §
20. Børne- og
Undervisningsministeriet på 70,0 mio. kr. kan
primært henføres til merudgifter på 76,0 mio.
kr. som følge af overdragelse af ressortansvaret for sager
vedrørende dagtilbud og private pasningsordninger til
børn indtil skolestart, jf. kongelig
resolution af 27. juni 2019.
Nettomerbevillingen på §
28. Transport- og
Boligministeriet på 93,7 mio. kr. kan primært
henføres til en opjustering af nettoudgiftsbevillingen til
ungdomsboligbidrag til almene boliger på 166,8 mio. kr.
Bevillingen er opjusteret som følge af opdatering af
aktivitetsniveauet.
Nettomindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 1.000,0 mio. kr. uden for udgiftslofterne kan
henføres til delvis udmøntning ved akt. 142 af 2. maj
2019 og delvis nulstilling af §
35.11.09. Midtvejs- og
efterregulering af det kommunale bloktilskud mv.
4. Oversigt over
væsentlige bevægelser under
indtægtsbudgettet
Nettomerindtægten på §
7. Finansministeriet
på 184,4 mio. kr. kan henføres til merindtægter
på 184,4 mio. kr. som følge af salg af statens
aktiepost i Air Greenland til Grønlands Selvstyre, jf. akt. 154 af 25.
april 2019.
Nettomerindtægten på §
9. Skatteministeriet
på 331,1 mio. kr. kan primært henføres til
kursværdireguleringer af en række øvrige
ordninger under Skatteministeriet, jf.
akt. 85 af 19. december
2019.
Nettomindreindtægten på §
28. Transport- og
Boligministeriet på 104,2 mio. kr. kan primært
henføres til øgede udgifter for 112,1 mio. kr. til
kompensationsbidrag til PostNord, jf.
fortrolig akt. H af 19. december
2019.
Nettomindreindtægten på § 38. Skatter
og afgifter på 5.963,4 mio. kr. kan henføres
til en mindreindtægt på 120,0 mio. kr. som følge
af dele- og platformsøkonomien og resten til
mindreindtægter som følge af kursværdiregulering
af fordringer.