Fremsat den 23. januar 2020 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om forbud mod udbud af opgavebesvarelser m.v.
til eksaminander på en uddannelsesinstitution under
Børne- og Undervisningsministeriet eller Uddannelses- og
Forskningsministeriet1)
§ 1.
Denne lov finder anvendelse på udbud, herunder
markedsføring, formidling eller salg, af skriftlige
opgavebesvarelser eller anden uretmæssig hjælp til
aflæggelse af prøver og eksamener.
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1) Prøver
og eksamener: Prøver og eksamener efter bestemmelserne i de
regler, der gælder for den pågældende uddannelse
eller faget.
2) Eksaminand:
En person, der aflægger en prøve eller eksamen.
3)
Uretmæssig hjælp: Bistand til en eksaminand til at
a) skaffe sig
eller give andre eksaminander hjælp til besvarelse af en
prøve eller eksamen, herunder kommunikation under
prøven eller eksamen,
b) udgive andres
arbejde som eksaminandens eget,
c) anvende
ikke-tilladte hjælpemidler, eller
d) skaffe sig
anden hjælp givet i direkte forbindelse med aflæggelse
af prøver og eksamener.
§ 3.
Der må ikke ske udbud, herunder markedsføring,
formidling eller salg, af skriftlige opgavebesvarelser eller anden
uretmæssig hjælp til eksaminander på en
uddannelsesinstitution under Børne- og
Undervisningsministeriet eller Uddannelses- og
Forskningsministeriet til aflæggelse af prøver eller
eksamener.
§ 4.
Overtrædelse af § 3 straffes med bøde. Der skal
ved udmålingen af bøde tages særligt hensyn til,
om overtrædelsen er af grov eller gentagen karakter.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 3. Er der
ved en overtrædelse opnået et økonomisk udbytte,
konfiskeres denne efter reglerne i straffelovens 9. kapitel. Kan
der ikke ske konfiskation, skal der tages særskilt hensyn
hertil ved udmåling af en bøde.
Stk. 4. Den, der
forsætligt medvirker til overtrædelse af § 3 kan
pålægges strafansvar efter straffelovens § 23.
§ 5.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
§ 6.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forbud mod udbud, herunder
markedsføring, formidling og salg, af opgavebesvarelser
m.v.
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Prøve- og
eksamensaflæggelse på uddannelser under Børne-
og Undervisningsministeriet
2.1.1.2. Prøve- og
eksamensaflæggelse på de videregående uddannelser
under Uddannelses- og Forskningsministeriet
2.1.1.3. Salg af skriftlige
opgavebesvarelser eller anden uretmæssig hjælp
2.1.2. Ministeriets
overvejelser
2.1.3. Den foreslåede
ordning
2.2. Sanktion
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets
overvejelser
2.2.3. Den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser
og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
6. Miljømæssige
konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning og
baggrund
Den teknologiske udvikling er af
stor betydning for elever og studerende. Den har i vid
udstrækning sat sit præg på indretningen af
undervisningen på uddannelsesinstitutionerne og
medført udfordringer i forhold til prøve- og
eksamensafviklingen som følge af de nye muligheder for
eksamenssnyd.
Der er derfor behov for
indførelse af foranstaltninger med henblik på at sikre
effektiv håndhævelse af prøve- og
eksamensreglerne på Børne- og
Undervisningsministeriets og Uddannelses- og Forskningsministeriets
områder.
Formålet med prøve og
eksamen er at dokumentere, i hvilken grad eksaminanden opfylder de
mål og krav, der er fastsat for faget og uddannelsen. Det er
afgørende, at prøvesystemet underbygger
formålet med prøver og eksamener. Prøver og
eksamener skal derfor på den ene side sikre objektivitet i
vurderingerne og på den anden side sikre, at prøver og
eksamener gennemføres ensartet på tværs af
uddannelserne. Prøver skal med andre ord afprøve,
hvad den enkelte har lært på tidspunktet for
prøvens afholdelse. Det forhold, at der opstilles og
markedsføres et system for bestilling af skriftlige
opgavebesvarelser m.v. vil kunne modvirke og i sidste ende
underminere det af lovgiver fastsatte formål med de
offentligt finansierede prøver og eksamener.
Med lovforslaget foreslås
det, at der indføres et strafbelagt forbud mod udbud,
herunder markedsføring, formidling eller salg, af
opgavebesvarelser eller anden uretmæssig hjælp til
eksaminander, der deltager i en prøve eller eksamen på
en uddannelsesinstitution på Børne- og
Undervisningsministeriets eller Uddannelses- og
Forskningsministeriets områder. Det foreslås, at en
overtrædelse af forbuddet straffes med bøde.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Forbud mod
udbud, herunder markedsføring, formidling og salg, af
opgavebesvarelser m.v.
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Prøve- og eksamensaflæggelse på
uddannelser under Børne- og
Undervisningsministeriet
Prøve- og
eksamensaflæggelse på de enkelte uddannelsesniveauer
har hvert deres lovgivningsmæssige grundlag.
Reglerne om prøve- og
eksamensaflæggelse på grundskoleniveau følger af
§§ 14 og 19 f i folkeskoleloven, § 1, stk. 3, og
§ 8 a i lov om friskoler og private grundskoler, § 2,
stk. 4, og § 5 a i lov om efterskoler og frie fagskoler,
§ 3 a i lov om ungdomsskoler, § 8 i lov om kommunale
særlige tilbud om grundskoleundervisning til visse
udenlandske børn og unge, og § 8 i lov om kommunale
internationale grundskoler, som regulerer prøve- og
eksamensaflæggelsen for elever ved de enkelte
skoleformer.
De nærmere regler om
tilrettelæggelse, planlægning, adgang og afholdelse af
folkeskolens prøver er aktuelt fastsat i
bekendtgørelse nr. 1128 af 14. november 2019 om folkeskolens
prøver (Prøvebekendtgørelsen).
Bekendtgørelsen finder anvendelse for alle skoleformer, der
afholder folkeskolens prøver, jf. bekendtgørelsens
§ 1, stk. 1.
Det er i bekendtgørelsen
forudsat, at eleven ved aflæggelse af folkeskolens
prøver ikke må skaffe sig selv eller give en anden
elev uretmæssig hjælp eller forsøge på
dette. Der må ved prøverne alene benyttes tilladte
hjælpemidler. Besvarelser i forbindelse med
prøveaflæggelsen skal være elevens egen og
selvstændige besvarelse. Ved benyttelse af tidligere
bedømt arbejde skal eleven henvise hertil.
Reglerne om prøve- og
eksamensaflæggelse på ungdomsuddannelsesniveau
følger af § 21, stk. 5, § 28, stk. 4, § 30,
stk. 1-3, og §§ 45-54 i lov om de gymnasiale uddannelser,
§ 33 i lov om erhvervsuddannelser og §§ 35 og 36 i
lov om forberedende grunduddannelse, som regulerer prøve- og
eksamensaflæggelsen for elever ved de enkelte
uddannelsesformer.
De nærmere regler om
tilrettelæggelse, planlægning, adgang og afholdelse af
prøver ved de gymnasiale uddannelser er aktuelt fastsat i
bekendtgørelse nr. 343 af 8. april 2016 om prøver og
eksamen i de almene og studieforberedende ungdoms- og
voksenuddannelser (Almen eksamensbekendtgørelse),
bekendtgørelse nr. 1276 af 27. november 2017 om visse regler
om prøver og eksamen i de gymnasiale uddannelser og
bekendtgørelse nr. 224 af 19. marts 2018 om adgangen til at
medbringe og anvende udstyr, herunder digitale hjælpemidler,
under prøver i de gymnasiale uddannelser.
Det er i prøve- og
eksamensreglerne forudsat, at eleven ved aflæggelse af
prøver ved de gymnasiale uddannelser ikke må skaffe
sig selv eller give en anden elev uretmæssig hjælp
eller forsøge på dette. Der må ved
prøverne alene benyttes tilladte hjælpemidler.
Besvarelser i forbindelse med prøveaflæggelsen skal
være eksaminandens egen og selvstændige besvarelse. Ved
benyttelse af eget tidligere bedømt arbejde skal
eksaminanden henvise hertil.
De nærmere regler om
undervisning og evaluering, herunder afholdelse af prøver
inden for forberedende voksenundervisning er aktuelt fastsat i
bekendtgørelse nr. 1796 af 27. december 2018 om undervisning
m.v. inden for forberedende voksenundervisning.
De nærmere regler om
tilrettelæggelse, planlægning, adgang og afholdelse af
prøver ved erhvervsuddannelser er aktuelt fastsat i
bekendtgørelse nr. 41 af 16. januar 2014 om prøver og
eksamen i grundlæggende erhvervsrettede uddannelser,
bekendtgørelse nr. 1619 af 27. december 2019 om
erhvervsuddannelser, bekendtgørelse nr. 37 af 15. januar
2020 om grundfag, erhvervsfag og erhvervsrettet andetsprogsdansk og
kombinationsfag i erhvervsuddannelserne og om adgangskurser til
erhvervsuddannelserne.
Det er i prøve- og
eksamensreglerne forudsat, at eleven ved aflæggelse af
prøver ved erhvervsuddannelserne ikke må skaffe sig
selv eller give en anden elev uretmæssig hjælp eller
forsøge på dette. Der må ved prøverne
alene benyttes tilladte hjælpemidler. Besvarelser i
forbindelse med prøveaflæggelsen skal være
eksaminandens egen og selvstændige besvarelse, herunder ved
benyttelse af tidligere bedømt arbejde skal eksaminanden
henvise hertil.
Voksen- og
efteruddannelsesområdet omfatter blandt andet
arbejdsmarkedsuddannelser, Træningsskolens
Arbejdsmarkedsuddannelser, almen voksenuddannelse, forberedende
voksenundervisning, ordblindeundervisning og hf-enkeltfag.
Reglerne om prøve- og
eksamensaflæggelse på voksen- og efteruddannelsesniveau
følger af §§ 11, 13, 15 og 16 i lov om almen
voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til
fag i almen voksenuddannelse, i uddannelsen til hf-eksamen og i
uddannelsen til almen studentereksamen (avu-loven), § 4, stk.
4 og 5, og § 9 i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne og § 11, stk. 3 og 4, og
§ 12 i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
De nærmere regler om
tilrettelæggelse, planlægning, adgang og afholdelse af
prøver ved voksen- og efteruddannelser er aktuelt fastsat i
bekendtgørelse nr. 1796 af 27. december 2018 om undervisning
m.v. inden for forberedende voksenundervisning,
bekendtgørelse nr. 1380 10. december 2019 om almen
voksenuddannelse (avu-bekendtgørelsen) og
bekendtgørelse nr. 1795 af 27. december 2018 om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
De grundlæggende, principielle krav til
prøveafholdelsen fremgår af § 18, stk. 6, 3.-7.
pkt., i bekendtgørelse om arbejdsmarkedsuddannelser. Det
fremgår heraf, at prøven afholdes på en
måde, som er tilpasset undervisningens tilrettelæggelse
og målgruppen. Afholdelsesmåden skal yderligere
tilgodese hensynet til, at deltageren hverken kommunikerer med
andre ud over det tilsigtede eller benytter ikke tilladte
hjælpemidler, og føre til individuel bedømmelse
ud fra objektive kriterier af, om den enkelte deltager har
nået målet med uddannelsen. Prøven afholdes i
naturlig tilknytning til uddannelsen, uden censur, i
overensstemmelse med det af det pågældende
efteruddannelsesudvalgs og eventuelt uddannelsesinstitutionen
fastsatte. Prøven kan, hvis der er fastsat regler herom,
afholdes med forskellige spørgsmål til forskellige
deltagere, afholdes med forberedelsestid, afholdes som
fjernundervisning og aflægges i et samarbejde mellem to eller
flere deltagere. En deltager må ikke have adgang til et
prøveeksemplar med besvarelse. I øvrigt må alle
hjælpemidler benyttes, medmindre de er udelukket i
beskrivelsen af prøven.
2.1.1.2. Prøve- og eksamensaflæggelse på
de videregående uddannelser under Uddannelses- og
Forskningsministeriet
De videregående uddannelser
på Uddannelses- og Forskningsministeriets område
udbydes af universiteter, professionshøjskoler for
videregående uddannelser, erhvervsakademier for
videregående uddannelser, Medie- og
Journalisthøjskolen, videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner og maritime uddannelsesinstitutioner.
Uddannelserne omfatter blandt andet
universiteternes og de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioners udbud af bachelor- og kandidatuddannelser
samt erhvervsakademiernes, professionshøjskolernes og de
maritime uddannelsesinstitutioners udbud af erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser. De videregående
uddannelsesinstitutioner udbyder endvidere efter- og
videreuddannelser på blandt andet master-, diplom-, og
akademiniveau.
Med hjemmel i de gældende
institutions- og uddannelseslove er der på
bekendtgørelsesniveau fastsat nærmere regler om blandt
andet prøve og eksamen og om kravene til studieordningerne
for de enkelte uddannelser.
Det fremgår endvidere af de
gældende institutions- og uddannelseslove, at de enkelte
uddannelsesinstitutioner fastsætter regler om
disciplinære foranstaltninger over for de studerende.
Der er på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område ingen regulering af salg af
opgavebesvarelser eller anden uretmæssig hjælp.
Det følger af § 8, stk.
1, i universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 778 af 7.
august 2019, at uddannelses- og forskningsministeren
fastsætter generelle regler om uddannelse, herunder
prøver, eksaminer og censur.
De nærmere regler er aktuelt
fastsat i bekendtgørelse om eksamen og censur ved
universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen), jf.
bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016.
Det følger af § 10 i
lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner,
jf. lovbekendtgørelse nr. 787 af 8. august 2019, at
uddannelses- og forskningsministeren blandt andet fastsætter
regler om eksaminer, prøver og bedømmelser.
De nærmere regler er aktuelt
fastsat i bekendtgørelse om eksamen og censur ved de
videregående kunstneriske uddannelser under Uddannelses- og
Forskningsministeriet, jf. bekendtgørelse nr. 29 af 13.
januar 2020.
Det følger af § 22,
stk. 1, nr. 4, i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1343 af 10. december 2019, at uddannelses- og forskningsministeren
fastsætter regler om uddannelserne, herunder om orlov,
prøver og eksamen.
De nærmere regler er aktuelt
fastsat i bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede
videregående uddannelser (eksamensbekendtgørelsen),
jf. bekendtgørelse nr. 18 af 9. januar 2020.
Det følger af § 12,
stk. 1, nr. 4, i lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. august 2019, at uddannelses-
og forskningsministeren under iagttagelse af bindende
internationale bestemmelser kan fastsætte regler om eksamens-
og prøveordninger, herunder tilmelding til og afmelding fra
prøver.
De nærmere regler er aktuelt
fastsat i bekendtgørelse om prøver i de maritime
uddannelser, jf. bekendtgørelse nr. 1585 af 13. december
2016.
Der er hverken på Børne- og
Undervisningsministeriets eller Uddannelses- og
Forskningsministeriets områder regulering af
markedsføring, formidling eller salg af opgavebesvarelser
eller anden tilsvarende bistand, herunder et strafsanktioneret
forbud. Elever, der pågribes i eksamenssnyd, sanktioneres
efter prøve- og eksamensreglerne på de respektive
ministerområder.
2.1.1.3. Salg af
skriftlige opgavebesvarelser eller anden uretmæssig
hjælp
Lov om tjenester i
informationssamfundet herunder visse aspekter af elektronisk handel
(E-handelsloven) gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om visse retlige
aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk
handel, i det indre marked (E-handelsdirektivet), som er et
minimumsdirektiv.
E-handelsloven finder anvendelse
på tjenester i informationssamfundet, hvorved forstås
tjenester med et kommercielt sigte, som leveres online (ad
elektronisk vej over en vis distance) på individuel anmodning
fra en tjenestemodtager. E-handelsloven regulerer ikke bestemte
produkter, men udstikker nogle generelle forpligtelser ved
e-handel.
Det følger af
e-handelslovens § 3 et princip om hjemlandskontrol, der
indebærer, at udbydere af informationssamfundstjenester, som
er etableret i Danmark, og som retter deres virksomhed mod
forbrugere i et andet medlemsland, som udgangspunkt kan
nøjes med at overholde gældende dansk offentligretlig
lovgivning. Det indebærer også, og at det kun er de
danske myndigheder, som fører tilsyn med virksomheden.
Det følger af
e-handelslovens § 4 et princip om gensidig anerkendelse, der
indebærer, at en tjenesteyder, der er etableret i et andet
land inden for EU/EØS, og som leverer en
informationssamfundstjenester, er undtaget fra overholdelse af
danske regler, selv om tjenesten retter sig mod Danmark.
Tjenesteyderen skal således som udgangspunkt alene overholde
lovgivningen i det land, hvor tjenesteyderen er etableret.
E-handelslovens § 6 indeholder
herudover en indgrebsprocedure, hvorefter myndighederne kan
træffe foranstaltninger, som begrænser adgangen til at
levere en informationssamfundstjeneste, over for en tjenesteyder,
der er etableret i et andet EU/EØS-land. Dette
forudsætter, at en række nærmere angivne
betingelser er opfyldt. Foranstaltningen skal være
nødvendig ud fra hensynet til den offentlige orden,
især forebyggelse, efterforskning, afsløring og
retsforfølgning af lovovertrædelser, herunder
beskyttelsen af mindreårige og bekæmpelsen af enhver
tilskyndelse til had på grund af race, køn, religion
eller nationalitet, og krænkelser af enkeltpersoners
værdighed, beskyttelse af folkesundheden, den offentlige
sikkerhed, eller forbrugere, herunder investorer.
Det følger af
markedsføringslovens § 3, at erhvervsdrivende skal
udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til
forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser (god
markedsføringsskik). Markedsføringslovens
generalklausul om god markedsføringsskik angiver
markedsføringslovens overordnede norm og udtrykker
konkurrencerettens almindelige princip.
I forhold til tjenester, som ikke
formidles online, gælder lov om tjenesteydelser i det indre
marked, som gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked (Servicedirektivet).
Servicedirektivet har til formål at nedbryde barrierer i EU
og gøre det lettere for især små og mellemstore
servicevirksomheder at handle på EU's indre marked og
indeholder bestemmelser, der begrænser de krav, som myndighed
må stille til servicevirksomheder.
Lov om tjenesteydelser i det indre marked omfatter
tjenesteydere, der er etableret i Danmark og tjenesteydere, der er
etableret i et andet EU/EØS-land, som ønsker at
leverer tjenesteydelser i Danmark på midlertidig basis. Loven
indeholder regler om etablering i Danmark for tjenesteydere, der er
statsborgere (fysiske personer), eller er etableret (juridiske
personer) i et andet EU/EØS-land samt for danske
statsborgere, der ønsker at etablere servicevirksomhed.
Loven finder anvendelse på alle tjenesteydelser, som ikke
udtrykkeligt er undtaget herfra, jf. lovens § 1, stk. 2 og 3,
uanset om de leveres til forbrugere eller erhvervsdrivende.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser
Børne- og
Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet
finder, at det af hensyn til at kunne sikre effektiv
håndhævelse af prøve- og eksamensreglerne
på uddannelsesinstitutionerne på
ministerområderne er et behov for at indføre et forbud
mod udbud, herunder markedsføring, formidling eller salg, af
opgavebesvarelser eller anden uretmæssig hjælp.
Det er hensigten, at forbuddet mod
salg eller anden uretmæssig hjælp bør rettes mod
prøveformer, der gør det muligt for eksaminanden at
skaffe sig uretmæssig hjælp i forbindelse med
prøve- og eksamensaflæggelse på de respektive
ministeriers uddannelsesområder. Efter de gældende
prøve- og eksamensregler kan prøveformerne være
skriftlige, mundtlige, praktiske eller kombinationer heraf, hvor
det navnlig vil være den skriftlige prøveform, der
indebærer den største risiko for anskaffelse af
uretmæssig hjælp.
Med lovforslaget afgrænses
begrebet »uretmæssig hjælp« på samme
måde, som det følger af en række af de
gældende prøve- og eksamensregler på
Børne- og Undervisningsministeriets område. Det vil
sige, at begrebet omfatter situationer, hvor der ydes eksaminanden
bistand til at skaffe sig eller give andre eksaminander
uretmæssig hjælp til besvarelse af en opgave, herunder
kommunikation under prøven, udgive andres arbejde som sit
eget eller anvende ikke-tilladte hjælpemidler.
Der vil i forhold til
ovenstående afgrænsning være tilgrænsende
situationer, hvor den faglige bistand, herunder faglig sparring,
vejledning, privat undervisning, lektiehjælp, der bliver
ydet, og som normalt ikke vil blive betragtet som uretmæssig
hjælp. Det kan være hjælp, som den enkelte elev
eller studerende modtager for at dygtiggøre sig og for at
blive bedre rustet til at gå til eksamen.
Det følger af forarbejderne
til markedsføringslovens § 3 om god
markedsføringsskik, at bestemmelsen bl.a. finder anvendelse
på forhold, der vedrører smag og anstændighed.
Hensynet til smag og anstændighed skal forstås i en
bred samfundsmæssig kontekst og beskytter bl.a. forbrugere
mod handelspraksis, som krænker almene samfundshensyn og mod
uetisk handelspraksis. Forbrugerombudsmanden har i en konkret sag
den 23. maj 2018 udtalt, at den i sagen omhandlede virksomhed ved
at opstille og markedsføre et system for bestilling af
eksamensopgaver og andre opgavebesvarelser modvirkede og i sidste
ende underminerede det af lovgiver fastsatte formål med den
offentligt finansierede uddannelse og med eksaminer. Dette var
efter Forbrugerombudsmandens opfattelse en uetisk virksomhed, der
krænkede almene samfundshensyn, og var derfor i strid med god
markedsføringsskik.
Det er Børne- og Undervisningsministeriets og
Uddannelses- og Forskningsministeriets opfattelse, at forbuddet
bør være rettet mod udbud, herunder
markedsføring, formidling og salg, af skriftlige
opgavebesvarelser eller anden uretmæssig hjælp, det vil
sige, at forbuddet vil være gældende allerede ved at
der udbydes skriftlige opgavebesvarelser eller anden
uretmæssig hjælp. Forbuddet bør være
rettet mod den fysiske eller juridiske person, der forestår
udbuddet, som skal have til formål at skaffe eksaminanden
uretmæssig hjælp. Udbuddet vil typisk foregå
online (det vil sige ad elektronisk vej over en vis distance).
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås indført et generelt
forbud mod udbud, herunder markedsføring, formidling eller
salg, af skriftlige opgavebesvarelser eller anden uretmæssig
hjælp til eksaminander, der deltager i en prøve eller
eksamen inden for Børne- og Undervisningsministeriets eller
Uddannelses- og Forskningsministeriets områder. Forbuddet
omfatter dermed ikke kun salg, da det findes mest
hensigtsmæssigt at kunne straffe overtrædelsen,
allerede når der sker udbud af salg af den uretmæssige
hjælp.
Det afgørende vil være, at der sker udbud af salg
af de pågældende ydelser, der har til formål at
bistå eksaminanden med at skaffe sig uretmæssig
hjælp i forbindelse med prøve- eller
eksamensaflæggelsen. Det vil imidlertid ikke være
afgørende, om udbuddet er sket til andre end eksaminanden
for eksempel et familiemedlem eller ven, hvis det efter en konkret
bevisførelse kan lægges til grund, at formålet
hermed er at skaffe en eksaminand uretmæssig hjælp.
Forbuddet omfatter fysiske og juridiske personer.
Ansvarssubjektet vil være den, der udbyder den
uretmæssige hjælp, hvorved der ydes bistand til
overtrædelse af prøve- og eksamensreglerne.
Forbuddet er således ikke møntet på forhold,
hvor elever eller studerende køber eller modtager de omtalte
ydelser, idet elever og studerende, der pågribes i
eksamenssnyd, sanktioneres efter prøve- og eksamensreglerne
på de respektive ministerområder.
2.2. Sanktion
2.2.1. Gældende ret
Prøve- og eksamensreglerne
på de respektive ministerområde indeholder regler, der
fastlægger, hvornår der er tale om uretmæssig
hjælp, og at eleven eller den studerende vil kunne bortvises
fra prøven, hvis de pågribes i overtrædelse af
prøve- og eksamensreglerne. Disse regler afspejler de
enkelte uddannelsesområder særegne karakterer. Reglerne
fastlægger endvidere uddannelsesinstitutionernes opgaver med
hensyn til at føre tilsyn ved prøveafviklingen og
aflevering af opgaver.
Der er ikke i gældende
lovgivning bestemmelser, der giver adgang til at sanktionere en
udbyder af den uretmæssige hjælp.
Det følger af
markedsføringslovens § 24, stk. 1, at handlinger i
strid med markedsføringsloven kan forbydes ved dom, og at
retten i forbindelse med et forbud kan meddele påbud, som
anses nødvendige for at sikre forbuddets overholdelse og
genoprettelse af retstilstanden forud for den ulovlige handling.
Tilsidesættelse af et nedlagt forbud eller påbud
nedlagt af retten straffes med bøde eller fængsel i op
til 4 måneder, jf. markedsføringslovens § 37,
stk. 1.
Det følger endvidere af markedsføringslovens
§ 36, at Forbrugerombudsmanden, når der
øjensynligt er fare for, at formålet med et forbud,
jf. markedsføringslovens § 24, stk. 1, vil forspildes,
hvis en almindelig retssag skal afventes, kan nedlægge
foreløbigt forbud. Sag til stadfæstelse af forbuddet
skal anlægges ved retten senest næste hverdag. Kan en
sag til stadfæstelse af Forbrugerombudsmandens forbud ikke
afgøres af retten ved dom senest 5 hverdage efter sagens
anlæg, kan retten under sagens forberedelse inden
udløbet af fristen ved kendelse bestemme, at forbuddet
fortsat skal gælde. Stadfæstes forbuddet ikke inden
fristens udløb, er det bortfaldet. Forsætlig
overtrædelse af forbuddet kan ifølge retsplejelovens
§ 430 straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser
Formålet med
prøveaflæggelse er at dokumentere, i hvilken grad
eksaminanden opfylder de mål og krav, der er fastsat for
faget og uddannelsen. Det forhold, at der opstilles og
markedsføres et system for bestilling af opgavebesvarelser
m.v. vil kunne modvirke og i sidste ende underminere det af
lovgiver fastsatte formål med den offentligt finansierede
uddannelse og prøver. Der er derfor behov for et
strafsanktioneret forbud.
Børne- og
Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet
finder derfor, at overtrædelse af forbuddet vil skulle
straffes med bøde.
Det aktuelle marked for udbydere af
lektiehjælp, vejledning eller lignende vil typisk være
i privat regi, hvor der indrykkes annoncer på hjemmesider.
Hovedparten af disse annoncer vurderes at have karakter af
almindelig lektiehjælp, vejledning eller lignende. Enkelte af
disse vil imidlertid afhængig af den rekvirerede ydelse kunne
indeholde elementer, der ud fra en konkret vurdering af sagens
omstændigheder vil potentielt kunne udgøre
uretmæssig hjælp til en eksaminand. Udbyderen kan
være en virksomhed eller en privat person. Børne- og
Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet
finder, at forbuddet vil skulle omfatte fysiske og juridiske
personer.
Børne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses- og
Forskningsministeriet finder, at der i forhold til
håndhævelse af det foreslåede forbud entydigt
skal kunne placeres et ansvar hos den, der vil have en
økonomisk gevinst ved, at der udbydes bistand til
overtrædelse af prøve- og eksamensreglerne. Det vil
derfor ved afgrænsningen af personkredsen, der vil skulle
omfattes af det foreslåede forbud, tillige bør omfatte
personer, der forsætligt medvirker til overtrædelse af
det foreslåede forbud.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås
indført et generelt forbud, som ved overtrædelse vil
være strafbelagt. Det vil ikke være en
forudsætning for at straffe, at der er nedlagt et konkret
forbud, som efterfølgende er overtrådt. Den, der
overtræder forbuddet, vil kunne straffes direkte for udbuddet
af de omfattede ydelser.
Det foreslås, at
overtrædelse af forbuddet straffes med bøde. Den
uberettigede vinding, som gerningspersonen har haft ved udbuddet
eller salget, vil skulle indgå i vurderingen af straffens
fastsættelse. Der vil ved udmålingen af bøde
skulle tages særligt hensyn til, om overtrædelsen er af
grov eller gentagne karakter. Da strafferammen for
overtrædelse af forbuddet er bøde, straffes der ikke
forsøg, jf. straffelovens § 21, stk. 3.
Forbuddet vil omfatte fysiske og
juridiske personer.
Det foreslås derfor, at der
skal kunne pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Det foreslås endvidere, at
hvis der ved en overtrædelse er opnået et
økonomisk udbytte, kan udbyttet konfiskeres efter reglerne i
straffelovens 9. kapitel. Kan der ikke ske konfiskation, skal der
tages særskilt hensyn hertil ved udmåling af en
bøde således, at der fastsættes en
forhøjet bøde i forhold til det vejledende
bødeudgangspunkt.
Det foreslås desuden, at det
alene er den, der forsætligt medvirker til overtrædelse
af det foreslåede forbud kan pålægges strafansvar
efter straffelovens bestemmelser om medvirken.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for staten, idet det bemærkes, at der kan være afledte
økonomiske konsekvenser på Justitsministeriets
område til politiets efterforskning af nye sager og eventuel
efterfølgende domstolsbehandling. Udgifterne vurderes
imidlertid at være af et så begrænset omfang, at
de kan håndteres inden for de eksisterende rammer.
Det vurderes, at lovforslaget
efterlever principperne for digitaliseringsklar lovgivning. De for
lovforslaget særlige relevante er principperne 1 (enkle og
klare regler), 5 (tryg og sikker datahåndtering) samt 7
(forebyggelse af snyd og fejl), som vurderes efterlevet.
Det vurderes, at lovforslaget ikke
sætter begrænsninger for de registreredes rettigheder
og ikke direkte berører, hvordan personhenførbare
oplysninger skal behandles. Lovforslaget vurderes derfor at opfylde
princippet om tryg og sikker datahåndtering, fordi tryg og
sikker datahåndtering beror på institutionens afledte
anvendelse af tekniske løsninger, og ikke beror på
begrænsninger, som er sat i medfør at
lovforslaget.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller implementeringsmæssige konsekvenser
for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. af betydning, idet det bemærkes, at den
produktionsbegrænsning, dvs. udbyderens mindre produktion af
skriftlige opgavebesvarelser, der måtte blive tale om, vil
set i forhold til det aktuelle marked, være yderst
begrænset.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget er notificeret som
udkast i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/1535/EU af 9. september 2015 om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(informationsproceduredirektivet), herunder Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/31/EF (E-handelsdirektivet).
Lovforslaget er endvidere notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF
(servicedirektivet).
Med lovforslaget indføres et
strafbelagt forbud mod udbud, herunder markedsføring,
formidling eller salg, af opgavebesvarelser eller anden
uretmæssig hjælp til eksaminander, der deltager i en
prøve eller eksamen på en uddannelsesinstitution
på Børne- og Undervisningsministeriets eller
Uddannelses- og Forskningsministeriets områder.
Forbuddet udgør en
restriktion i den frie bevægelighed for tjenesteydelser og er
omfattet af Servicedirektivets artikel 16, stk. 1, og
E-handelsdirektivets artikel 3, stk. 2. Idet forbuddet vurderes at
kunne begrundes i hensynet til den offentlige orden, jf.
E-handelsdirektivets artikel 3, stk. 4, litra a, nr. i, og
servicedirektivets artikel 16, stk. 3, er disse direktiver ikke til
hinder for forbuddet.
Forbuddet udgør endvidere en
restriktion i den frie etableringsret, jf. TEUF artikel 49. Idet
denne restriktion er begrundet i hensynet til den offentlige orden,
og vurderes at være egnet til at opnå det formål,
den forfølger, og ikke går videre end
nødvendigt for at opnå dette formål, er retten
til den frie etableringsret ikke til hinder for forbuddet.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. november 2019
til den 4. december 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne,
Akkrediteringsrådet, AK-Samvirke, Ankenævnet for
Statens Uddannelsesstøtteordninger, Ankestyrelsen, AOF
Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Arkitektskolen Aarhus, Astra -
Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed, Borgerlige
Studerende, B-SOSU, Børns Vilkår, Børne- og
kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Børnerådet, C3 (DJØF),
Centralorganisationernes Fællesudvalg, CEPOS, Cevea,
Copenhagen Business School - Handelshøjskolen,
CO-Søfart, Daghøjskoleforeningen, Danmarks
Akkrediteringsinstitution, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole,
Danmarks Private Skoler - grundskoler & gymnasier, Danmarks
Statistik, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund,
Dansk Byggeri, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk
Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Friskoleforening, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk
Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk
Skoleforening for Sydslesvig e. V., Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Advokater, Danske Døves Landsforbund, Danske
Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske
Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Skoleelever,
Danske Studerendes Fællesråd, Danske SOSU-skoler,
Danske Underviserorganisationers Samråd, Danske
Universiteter, Datatilsynet, De Danske Sprogcentre, De private
sociale tilbud, Den uvildige konsulentordning på
handicapområdet (DUKH), Den Nationale Videnskabsetiske
Komité, Designskolen Kolding, Det Centrale
Handicapråd, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for
Arkitektur, Design og Konservering, Det Kriminalpræventive
Råd, Digitaliseringsstyrelsen, DJØF, DSB S-tog a/s,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Ejendomsforeningen Danmark,
Erhvervsskolelederne, Erhvervsakademi Dania, Erhvervsakademi
Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Sjælland,
Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademiet Copenhagen Business
Academy, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Finanstilsynet,
Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund, Finans Danmark,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Folkeligt Oplysnings Forbund, FORA, Forbundet
af Offentlige Ansatte, Foreningen af Døgn og Dagtilbud for
udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af katolske skoler i
Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelser, Foreningen af Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af tekniske og
administrative tjenestemænd, Foreningen Frie Fagskoler,
Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, Forstanderkredsen for
Produktionsskoler og Produktionshøjskoler, Fredericia
Maskinmesterskole, Frie Skolers Lærerforening, Frit Forum,
FSR - danske revisorer, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gymnasiernes
Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Lærerforening,
Handelsskolernes Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat,
Hovedstadens Ordblindeskole, Ingeniørforeningen, Institut
for Menneskerettigheder, IT-Universitetet, Justitia, KL,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Konservative Studerende, Kraka,
Kriminalforsorgen, Københavns Erhvervsakademi,
Københavns Kommune, Københavns
Professionshøjskole, Københavns Universitet,
Københavns Professionshøjskole (Tegnsprogs- og
skrivetolkeuddannelsen), Landdistrikternes Fællesråd,
Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område,
Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet,
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for Socialpædagoger,
Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Landssamråd for PPR-chefer, Lederne,
Ledersamrådet, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Lilleskolerne, LOF, Lærernes Centralorganisation,
Lærerstuderendes Landskreds, Maskinmesterskolen i
København, Maskinmesterstuderendes Landsråd,
Maskinmestrenes Forening, Marstal Navigationsskole, MARTEC,
Moderniseringsstyrelsen, Nationalt Center for kompetenceudvikling,
Naturvidenskabernes Hus, Netværket for kostafdelinger,
Ordblindeforeningen, Produktionsskoleforeningen,
Professionshøjskolen Absalon, Pædagogstuderendes
Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser,
Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rådet for Børns
Læring, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt
Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse
(VEU-rådet), Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende, Sammenslutningen af Unge Med
Handicap, Selveje Danmark, SFR Skattefaglig Forening, SIMAC,
Sjældne Diagnoser, Skatteankestyrelsen, Skolelederforeningen,
Skole og Forældre, Skoleskibet Georg Stage, SMVdanmark,
Socialpædagogernes Landsforbund, Studievalg Danmark,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Styrelsen for
Institutioner og Uddannelsesstøtte, Svendborg
Søfartsskole, Syddansk Universitet, Tekniq, Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen, Udbetaling Danmark, Uddannelsesforbundet,
Uddannelseslederne, Uddannelsesrådet for de maritime
uddannelser, Ungdomsskoleforeningen, Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening, UU Danmark, UCL Erhvervsakademi og
Professionshøjskole, Uddannelsesrådet for de maritime
uddannelser, University College Nordjylland, University College
Syddanmark, VIA University College, VUC Bestyrelsesforeningen,
Ældre Sagen, Aalborg Universitet, Aarhus Maskinmesterskole og
Aarhus Universitet.
9. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget er notificeret som udkast i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU af 9. september 2015 om en informationsprocedure med
hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (informationsproceduredirektivet),
herunder Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF
(E-handelsdirektivet). Lovforslaget er endvidere notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF (servicedirektivet). | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Bestemmelsen i § 1 fastsætter, at loven finder
anvendelse på udbud, herunder markedsføring,
formidling eller salg, af skriftlige opgavebesvarelser eller anden
uretmæssig hjælp.
Den foreslåede bestemmelse
vil indebære, at loven vil finde anvendelse på udbud,
dvs. et tilbud om levering, af skriftlige opgavebesvarelser eller
anden uretmæssig hjælp til aflæggelse af
prøver eller eksamener. Selve leveringen af den skriftlige
opgavebesvarelse eller anden uretmæssig hjælp vil
skulle ske på individuel anmodning. Loven vil også
finde anvendelse, når udbyderen markedsfører,
formidler, sælger de omtalte ydelser. Udbyderen vil kunne
være en privat person eller en erhvervsvirksomhed, der
udbyder, herunder markedsfører, formidler eller
sælger, den omtalte ydelse.
Udbuddet vil typisk foregå
online. Det kan enten være internetbaserede
erhvervsvirksomhed med eventuelle fysiske salgssted, eller det kan
være en privat person, der indrykker en annonce på en
hjemmeside.
Det afgørende for lovens
anvendelse vil være, at der er tale om en udbyder, der har
udbudt, herunder markedsført, formidlet eller solgt, de
omfattede ydelser med det formål at hjælpe en
eksaminand i eksamenssnyd.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.3 i de almindelige bemærkninger.
Til §
2
I den foreslåede § 2 defineres lovens centrale
begreber.
Med det foreslåede § 2, nr. 1, defineres
»prøver og eksamener« som prøver og
eksamener efter bestemmelserne i de regler, der gælder for
den pågældende uddannelse eller faget.
Prøvebegivenheden betegnes
terminologisk »prøve«, mens det samlede
udregnede resultat af en flerhed af prøver betegnes
»eksamen«.
Prøveformen varierer
på de enkelte uddannelsesområder og afspejler blandt
andet uddannelsernes forskellighed med hensyn til faglige
mål, praktiske vilkår og mulighed for at få de
faglige mål og kompetencer i spil, som eksaminanden skal
bedømmes på. Prøverne kan tilrettelægges
som skriftlige, mundtlige, eller praktiske prøver eller
kombinationer heraf, hvor det navnlig vil være den skriftlige
prøveform, der vil indebære den største risiko
for anskaffelse af uretmæssig hjælp. Endvidere kan
prøverne tilrettelægges som individuelle prøver
eller som en gruppeprøve.
Skriftlige opgavebesvarelser vil
typisk være besvarelser, der anvendes i forbindelse med
skriftlige prøver og større skriftlige opgaver,
herunder interne prøver, hvor prøveresultatet
medtælles i eksamensbeviset. Opgavebesvarelser, der afleveres
som led i undervisningen, herunder besvarelser af
terminsprøver og øvrige interne prøver, hvor
prøveresultatet ikke medtælles i eksamensbeviset, samt
skriftlige afleveringer, vil ikke være omfattet.
Der kan endvidere være en
projektbesvarelse eller synopsis, der udarbejdes i forbindelse med
en mundtlig prøve, eller prøver med samlet vurdering
af et skriftligt produkt og en mundtlig præstation, som for
eksempel studieretningsprojektet og
studieområdeprojektet.
Med det foreslåede § 2, nr. 2, defineres begrebet
»eksaminand« som en person, der aflægger en
prøve eller eksamen. Det vil være personer, der er
indskrevet på en uddannelse eller selvstuderende, der
deltager i en prøve eller eksamen.
Med det foreslåede § 2, nr. 3, defineres begrebet
»uretmæssig hjælp« som bistand til at
overtræde prøve- og eksamensreglerne.
Det følger af det
foreslåede § 2, nr. 3, litra
a, at »uretmæssig hjælp« vil
være, hvor der ydes en eksaminand bistand til at skaffe sig
eller give andre eksaminander hjælp til besvarelse af en
opgave stillet i forbindelse med aflæggelse af prøver
eller eksamen, herunder kommunikation under prøven eller
eksamen.
Det vil eksempelvis være, at
eksaminand under en skriftlig prøve under tilsyn sender
opgavesættet til en udenforstående og modtager en
besvarelse eller dele af den mod betaling eller som vennetjeneste.
Den, som udformer besvarelsen kan være en med familierelation
til eksaminanden, en anden eksaminand som aflægger samme
prøve eller en privatperson eller en erhvervsvirksomhed, som
udbyder opgavebesvarelser. Denne form for uretmæssig
hjælp kan også betegnes plagiat af andres arbejde.
Det følger af det
foreslåede § 2, nr. 3, litra
b, at »uretmæssig hjælp« vil
være, hvor der ydes bistand til en eksaminand til at udgive
andres arbejde som eksaminandens eget.
Det vil eksempelvis være, at
eksaminanden modtager en andens besvarelse eller delvise besvarelse
af et projekt (for eksempel et studieretningsprojekt) mod betaling
eller som vennetjeneste og afleverer dennes besvarelse, der skal
indgå i en prøve med samlet vurdering. Eksaminanden
vil i denne sammenhæng have udgivet andres arbejde som sit
eget, hvad angår det skriftlige produkt, og at eksaminanden
selv skal levere den mundtlige præstation. Ved mundtlige
prøver kan det forekomme, at eksaminanden udgiver en andens
synopsis eller dele heraf som sit eget arbejde.
Det følger af det
foreslåede § 2, nr. 3, litra
c, at »uretmæssig hjælp« vil
være, hvor der ydes bistand til en eksaminand til at anvende
ikke-tilladte hjælpemidler.
Det vil eksempelvis være ved
visse prøver, hvor der er begrænsninger af anvendelsen
af internetadgang eller specifik funktionalitet i digitale
hjælpemidler, for eksempel oversættelsesprogrammer,
avancerede regneprogrammer eller andre hjælpemidler. Den
uretmæssige hjælp vil i den forbindelse bestå i,
at der ydes bistand til eksaminanden mod betaling eller som
vennetjeneste til at få adgang til kilder eller programmer,
som ikke er tilladte ved prøve- eller
eksamensaflæggelsen. Der vil ikke nødvendigvis
være tale om plagiat.
Det følger af det
foreslåede § 2, nr. 3, litra
d, at »uretmæssig hjælp« vil
være, hvor der ydes bistand til en eksaminand til at skaffe
sig anden hjælp givet i direkte forbindelse med
aflæggelse af prøver eller eksamener.
Bestemmelsen vil have et
snævert anvendelsesområde og forudsættes alene
anvendt ved de tilfælde, hvor den udbudte uretmæssige
hjælp ikke er omfattet af lovforslagets § 2, nr. 3,
litra a-c.
Det vil eksempelvis være ved
en mundtlig prøve med forberedelsestid, at der under
forberedelsestiden ydes eksaminanden bistand mod betaling eller som
vennetjeneste til at besvare det stillede spørgsmål,
og som eksaminanden anvender under den mundtlige
fremlæggelse.
Den foreslåede bestemmelse
vil indebære, at der anvendes samme terminologi for så
vidt angår begrebet »uretmæssig
hjælp« og afgrænses derved på samme
måde som i de gældende prøve- og eksamensregler.
Der vil i forhold til denne afgrænsning være
tilgrænsende situationer, herunder faglig sparring,
vejledning, privat undervisning, lektiehjælp, som normalt
ikke vil betragtes som uretmæssig hjælp, der ikke vil
være omfattet af lovens anvendelsesområde.
Det afgørende vil
være, at der er ydet hjælp til en prøve- eller
eksamenssituation, og som ifølge de gældende
prøve- og eksamensregler anses for uretmæssig
hjælp. I forhold til den situation, hvor f.eks.
familiemedlemmer, der hjælper med lektier m.v., vil dette
således ikke betragtes som uretmæssig hjælp.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.3 i de almindelige bemærkninger.
Til §
3
Bestemmelsen i § 3
fastsætter, at der ikke må ske udbud, herunder
markedsføring, formidling eller salg, af skriftlige
opgavebesvarelser eller anden uretmæssig hjælp til
eksaminander på en uddannelsesinstitution under Børne-
og Undervisningsministeriet eller Uddannelses- og
Forskningsministeriet til aflæggelse af prøver eller
eksamener.
Den foreslåede bestemmelse
vil indebære et forbud mod udbud, herunder
markedsføring, formidling eller salg, af skriftlige
opgavebesvarelser eller anden uretmæssig hjælp til
eksaminander, der deltager i en prøve eller eksamen på
Børne- og Undervisningsministeriets og Uddannelses- og
Forskningsministeriets områder.
Forbuddet vil omfatte forhold, hvor
markedsføringen, formidlingen eller salget af de skriftlige
opgavebesvarelser sker med det formål at yde uretmæssig
hjælp til eksaminanden med besvarelser, som vil blive anvendt
i forbindelse med prøve- eller eksamensaflæggelsen,
herunder interne prøver hvor prøveresultatet
medtælles i eksamensbeviset. Forbuddet vil ikke kun omfatte
salg, men allerede når der sker udbud af salg af den
uretmæssige hjælp.
Det afgørende vil
være, at der sker udbud af salg af uretmæssig
hjælp, der har til formål at bistå eksaminanden
med at overtræde prøve- og eksamensreglerne. Det vil
imidlertid ikke være afgørende, om udbuddet er sket
til andre end eksaminanden, for eksempel et familiemedlem eller
ven, hvis det efter en konkret bevisførelse kan lægges
til grund, at formålet hermed er at skaffe en eksaminand
uretmæssig hjælp.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.3 i de almindelige bemærkninger.
Til §
4
Det følger af det
foreslåede stk. 1, at
overtrædelse af § 3 straffes med bøde. Der skal
ved udmålingen af bøde tages særligt hensyn til,
om overtrædelsen er af grov eller gentagne karakter.
Ansvarssubjektet vil være den, der udbyder, herunder
markedsfører, formidler eller sælger, den
uretmæssige hjælp, hvorved der ydes bistand til
overtrædelse af prøve- og eksamensreglerne.
Den foreslåede bestemmelse
vil indebære, at den, der overtræder et forbud efter
§ 3, vil kunne straffes med bøde.
Der vil der ved udmåling af
bøden skulle tages særligt hensyn til, om denne har
gjort sig skyldig i grov eller gentagen overtrædelse heraf.
Det vil for eksempel være, hvis udbyderen gennem
markedsføringen, formidlingen eller salget skaber en
forventning hos eksaminanden om opnåelse af bestemt resultat,
eksempelvis karakteren 12. Udbyderen kan i den forbindelse have
stillet en garanti om opnåelse af en bestemt karakter ellers
tilbagebetaling af beløbet. Der vil endvidere ved
strafudmålingen skulle tages i betragtning, hvis der har
været ført en intensiv markedsføring eller
formidling med henblik på at øge salget af de
omfattede ydelser. Da strafferammen for overtrædelse er
bøde, straffes der ikke for forsøg, jf. straffelovens
§ 21, stk. 3.
Lovforslaget har ikke til
formål at kriminalisere forhold, der normalt ikke betragtes
som uretmæssig hjælp, som for eksempel faglig sparring,
vejledning, privat undervisning, lektiehjælp.
Bødestraffen vil i
førstegangstilfælde, som udgangspunkt være
mellem 5.000 kr. og 10.000 kr. pr. udbudt opgavebesvarelse. Der
skal således foretages en absolut kumulation, hvorved der vil
skulle ske en sammenlægning af bødestraffene for de
enkelte overtrædelser af forbuddet. Dette udgangspunkt vil
svare til prisniveauet for det aktuelle marked for tilsvarende form
for ydelse. I anden- og tredjegangstilfælde af
overtrædelse forudsættes der ved udmålingen af
bøderne, at der skal tages særligt hensyn til, om
overtrædelsen er af grov karakter.
Fastsættelsen af straffen vil
fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Det følger af det
foreslåede stk. 2, at der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel (§§
25-27).
Bestemmelsen i straffelovens §
25 fastslår den generelle regel, at juridiske personer kan
straffes, når der er særlig hjemmel hertil.
Bestemmelsen indeholder ikke i sig selv hjemmel til et sådant
ansvar, men forudsætter, at det i eller i medfør af
den pågældende lov er fastsat, at der skal være
strafansvar for juridiske personer.
Bestemmelsen i straffelovens §
26 afgrænser kredsen af de ansvarssubjekter, der er omfattet
af bestemmelser om strafansvar for juridiske personer.
Strafansvaret omfatter efter straffelovens § 26, stk. 1,
medmindre andet er bestemt, enhver juridisk person, herunder
aktie-, anparts- og andelsselskaber, interessentskaber, foreninger,
fonde, boer, kommuner og statslige myndigheder. Strafansvaret efter
straffelovens § 26, stk. 2, omfatter enkeltmandsvirksomheder,
for så vidt disse navnlig under hensyn til deres
størrelse, dvs. at de på gerningstidspunktet
beskæftiger omkring 10-20 ansatte, og organisation kan
sidestilles med de selskaber, der er nævnt i stk. 1.
Bestemmelsen i straffelovens §
27 fastsætter de nærmere betingelser for juridiske
personers strafansvar. Efter bestemmelsen forudsætter
strafansvar for en juridisk person, at der inden for dens
virksomhed er begået en overtrædelse, der kan tilregnes
en eller flere personer knyttet til den juridiske person eller den
juridiske person som sådan. Overtrædelser, der
begås af medarbejdere i forbindelse med arbejdets
udførelse, må som hovedregel anses for begået
inden for virksomheden. Der kan dog forekomme overtrædelser
begået af ansatte, som må anses for så fremmede
eller uvedkommende i forhold til den juridiske person, at
overtrædelsen ikke objektivt kan henføres til den
juridiske persons virkefelt. Det kræves, at den
pågældende skal være »knyttet til«
den juridiske person. Denne betingelse er klart opfyldt, når
der er tale om ledelse og ansatte. Fejl begået af personer
med en anden tilknytning til den juridiske person kan dog efter
omstændighederne også pådrage den juridiske
person strafansvar, for eksempel i tilfælde, hvor ekstern
bistand er knyttet til en virksomhed på en sådan
måde, at den pågældende må anses for at
have handlet på virksomhedens vegne.
Den foreslåede bestemmelse
vil indebære, hvis den, der overtræder et forbud efter
§ 3, er en juridisk person, kan den juridiske person
pålægges bødeansvar. Tiltalen vil i denne
sammenhæng skulle rejses mod den juridiske person. Tiltale
mod underordnede ansatte, herunder skribenter, skal i almindelighed
ikke rejses, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder. Dette kan for eksempel være
tilfældet, såfremt der er tale om en grov
overtrædelse, som den underordnede ansatte har begået
forsætligt og eventuelt på eget initiativ.
Uddannelsesinstitutionerne
fører ved prøve- og eksamensafviklingen tilsyn med
eksaminander for at kunne afgøre, hvorvidt en eksaminand har
modtaget uberettiget hjælp i forbindelse med prøver og
eksamen. En udbyder vil typisk blive opdaget, fordi en eksaminand
er blevet pågrebet i at snyde, eksempelvis af den
tilsynsførende. Det vil derfor almindeligvis være
uddannelsesinstitutionen, der vil skulle indgive en
politianmeldelse om overtrædelse af forbuddet. Forbuddet
omfatter imidlertid også udbud af opgavebesvarelser m.v.,
hvor eksaminanden ikke har gjort brug af opgavebesvarelsen.
Enhver vil kunne indgive en
politianmeldelse, herunder af Børne- og
Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet,
der er ressortansvarlige for de omfattede
uddannelsesinstitutioner.
Det følger af det
foreslåede stk. 3, at hvis der
ved en overtrædelse er opnået et økonomisk
udbytte, vil udbyttet kunne konfiskeres efter reglerne i
straffelovens 9. kapitel. Kan der ikke ske konfiskation, skal der
tages særskilt hensyn hertil ved udmåling af en
bøde.
Bestemmelsen skal sikre, at
gerningsmanden fratages en eventuel økonomisk fordel ved
overtrædelsen, således at en overtrædelse af det
foreslåede forbud ikke skal kunne betale sig. Dette
medfører, at der ved fastsættelsen af bøden
skal tages særskilt hensyn til en ved overtrædelsen
opnået økonomisk fordel, hvis denne ikke kan
konfiskeres efter reglerne i straffelovens 9. kapitel.
I de tilfælde, hvor en
overtrædelse har medført et økonomisk udbytte,
der ikke kan konfiskeres efter straffelovens regler herom,
indebærer forslaget således, at der fastsættes en
forhøjet bøde i forhold til det vejledende
udgangspunkt for bødestraffen. Den forhøjede
bøde fastsættes herefter ved at lægge det
skønnede økonomiske udbytte oven i den bøde,
der bliver resultatet ved udmålingen af bøden, jf.
stk. 1.
Det gælder, uanset om der er
tale om en fysisk eller juridisk person.
I det omfang der ved en
begået overtrædelse alene er tilsigtet - men ikke
opnået - et økonomisk udbytte, udmåles der ikke
en forhøjet bøde efter den foreslåede
bestemmelse. Det samme gælder, hvis et eventuelt
økonomisk udbytte ikke er kommet gerningsmanden til
gode.
Det følger af det
foreslåede stk. 4, at den, der
forsætligt medvirker til overtrædelse af § 3, kan
pålægges strafansvar efter straffelovens § 23.
Det følger af straffelovens
§ 23, stk. 1, at den for en lovovertrædelse givne
straffebestemmelse omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd
eller dåd har medvirket til gerningen. Personer, der
medvirker til overtrædelse af forbuddet f.eks. ved at
markedsføre, formidle eller sælge, vil således
kunne straffes efter straffelovens generelle bestemmelse om
medvirken.
Det følger endvidere af
straffelovens § 23, stk. 2 og 3, at straf for medvirken ved
lovovertrædelser kan nedsættes henholdsvis bortfalde,
når den medvirkende kun har villet yde en mindre
væsentlig bistand eller styrke et allerede fattet
forsæt, samt når medgerningsmandens medvirken skyldes
uagtsomhed.
Da det foreslås, at der alene
kan straffes for forsætlig medvirken, vil den
foreslåede bestemmelse indebære, at der er tale om en
afvigelse af det strafferetlige udgangspunkt i
særlovgivningen om straf for uagtsomhed, jf. straffelovens
§ 19, hvilket også er udgangspunktet i den
foreslåede lov. Den generelle bestemmelse om medvirken vil
efter den foreslåede bestemmelse omfatte alle, det vil sige
både fysiske og juridiske personer, der ved tilskyndelse,
råd eller dåd forsætligt har medvirket til
gerningen. Det vil betyde, at en juridisk person vil således
kunne f.eks. straffes for forsætligt at have medvirket til en
anden juridisk persons overtrædelse af et forbud efter §
3. Det kan for eksempel være tilfældet, når et
webhotel, der mod betaling hoster en hjemmeside, hvorfra der
erhvervsmæssigt udbydes opgavebesvarelser eller anden
uretmæssig hjælp til eksaminander i forbindelse med
prøve- og eksamensaflæggelsen.
Der tilsigtes med lovforslaget, at
der entydigt kan placeres et ansvar hos den, der vil have en
økonomisk gevinst ved, at der udbydes bistand til
overtrædelse af prøve- og eksamensreglerne.
Straffen vil kunne bortfalde for
personer, der yder råd eller praktisk hjælp af
underordnet betydning i forhold til overtrædelse af
forbuddet, jf. straffelovens § 23, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.2.3 i de almindelige bemærkninger.
Til §
5
Det følger af den
foreslåede bestemmelse i §
5, at børne- og undervisningsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Som følge af at lovforslaget
er notificeret som udkast i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU af 9.
september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(informationsproceduredirektivet), herunder Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/31/EF (E-handelsdirektivet), og at
lovforslaget tillige er notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF
(servicedirektivet), skal der afholdes en standstill-periode, som
ikke er udløbet.
Eftersom udstedelse af
nærværende lov vil skulle afhænge af udfaldet af
notifikationsproceduren, foreslås det, at børne- og
undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 7 i de almindelige bemærkninger.
Til §
6
Det følger af den
foreslåede § 6, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Loven gælder ikke, fordi undervisningsområdet er
overtaget af såvel Færøernes Hjemmestyre som
Grønlands Selvstyre.
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU af 9.
september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(Informationsproceduredirektivet), herunder Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om visse retlige
aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk
handel, i det indre marked (E-handelsdirektivet). Lovforslaget er
endvidere notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked (Servicedirektivet).