Fremsat den 17. januar 2020 af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om adgangsregulering
ved videregående uddannelser
(Ophævelse af begrænsning af
dobbeltuddannelse)
§ 1
I lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1035 af 30. august 2017, som ændret ved § 11 i lov nr.
311 af 25. april 2018, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, udgår »,
herunder om regulering af adgang til ny videregående
uddannelse for personer, der har gennemført en
videregående uddannelse«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkt | | 2.1. | Ophævelse af begrænsning af
dobbeltuddannelse | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Konsekvenser for FN's
verdensmål | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Den 2. december 2019 indgik
regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet aftale om finansloven for
2020. Lovforslaget er en konsekvens heraf og har til formål
at ophæve reglerne om begrænsning af dobbeltuddannelse
- det såkaldte uddannelsesloft.
Fri og lige adgang til uddannelse
er en grundpille i det danske velfærdssamfund.
Regeringen ønsker at
investere i uddannelse, så vores unge kan udfolde og udfordre
sig så meget, som de kan - og så hver ny generation
går en bedre fremtid i møde end den forrige.
Begrænsning af
dobbeltuddannelse, også kaldet uddannelsesloftet, bidrager
til at presse de unge i forbindelse med uddannelsesvalg. Det
ønsker regeringen at gøre op med.
Det ligger regeringen på sinde at fremme de unges trivsel.
En ophævelse af uddannelsesloftet kan være med til at
understøtte denne ambition.
Det skal derfor igen være
muligt at gennemføre mere end én fuldt
statsfinansieret videregående uddannelse, således at
personer, der har gennemført en videregående
uddannelse, som udgangspunkt kan gennemføre en ny
videregående uddannelse på samme eller et lavere
niveau. Dette vil svare til retstilstanden inden den 1. februar
2017, hvor reglerne om begrænsning af dobbeltuddannelse
trådte i kraft.
2. Lovforslagets
hovedpunkt
2.1. Ophævelse af begrænsning af
dobbeltuddannelse
2.1.1. Gældende ret
Uddannelses- og
forskningsministeren er bemyndiget til at fastsætte regler om
adgangsregulering ved institutioner med videregående
uddannelser, herunder om regulering af adgang til ny
videregående uddannelse for personer, der har
gennemført en videregående uddannelse. Der henvises
til § 1, stk. 2, i lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1035 af 30. august 2017, som ændret ved § 11 i lov nr.
311 af 25. april 2018.
Bemyndigelsen omfatter adgang til
uddannelser ved universiteter, professionshøjskoler,
erhvervsakademier, maritime uddannelsesinstitutioner samt
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Uddannelses- og
forskningsministeren kan endvidere fastsætte regler om adgang
til de videregående uddannelser i henhold til bemyndigelser i
lovene for de enkelte videregående uddannelsesområder.
Der henvises til § 8, stk. 1, 1. pkt., i universitetsloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019, § 22,
stk. 1, nr. 4, i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1343 af 10. december 2019, § 10, stk. 1, nr. 3, i lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 787 af 8. august 2019, og § 12,
stk. 1, nr. 1, i lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. august 2019.
Med bemyndigelserne i lov om
adgangsregulering ved videregående uddannelser og i lovene
for de enkelte videregående uddannelsesområder er der
udstedt en række bekendtgørelser om adgang til de
videregående uddannelser på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område. Bekendtgørelserne
fastlægger regler om adgangskrav, optagelse, indskrivning og
orlov m.v.
Med lov nr. 1742 af 27. december
2016 om ændring af lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser blev den hidtidige bemyndigelse til
at fastsætte regler om adgangsregulering ved institutioner
med videregående uddannelser udvidet, således at lovens
§ 1, stk. 1 (nu § 1, stk. 2), også omfatter en
bemyndigelse til at fastsætte regler om regulering af adgang
til ny videregående uddannelse for personer, der har
gennemført en videregående uddannelse.
Initiativet bag denne
lovændring blev betegnet begrænsning af
dobbeltuddannelse. Initiativet omtales også som
"uddannelsesloftet".
Lovændringen havde til
formål at begrænse dobbeltuddannelse ved at regulere
adgangen til videregående uddannelse for personer, der
allerede havde gennemført en videregående uddannelse
på samme eller højere niveau. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, stk. 1, i lov nr. 1742 af 27.
december 2016 om ændring af adgangsreguleringsloven, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 69 som fremsat, side 6-7. Med
lovændringen skulle det således som udgangspunkt ikke
længere være muligt at gennemføre mere end
én fuldt statsfinansieret videregående uddannelse
på samme eller et lavere niveau end den uddannelse, som
personen allerede havde gennemført.
Bemyndigelsen til at
fastsætte regler om regulering af adgang til ny
videregående uddannelse for personer, der har
gennemført en videregående uddannelse
(begrænsning af dobbeltuddannelse), blev udmøntet ved
at indsætte nye bestemmelser i bekendtgørelserne om
adgang til de videregående uddannelser på Uddannelses-
og Forskningsministeriets område.
Begrænsning af
dobbeltuddannelse indebærer, at personer, der har
gennemført en videregående uddannelse med fuld
statsfinansiering, som udgangspunkt ikke kan optages på en ny
videregående uddannelse på samme eller lavere niveau
med fuld statsfinansiering på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
Begrænsning af
dobbeltuddannelse omfatter adgang til hele, videregående
uddannelser uden deltagerbetaling, dvs. uddannelser, der
finansieres med fuldt statstilskud i form af heltidstaxameter,
på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Begrænsning af
dobbeltuddannelse indskrænker ikke mulighederne for at
få adgang til uddannelse på højere niveau.
Begrænsning af dobbeltuddannelse indskrænker heller
ikke mulighederne for at få adgang til uddannelse inden for
efter- og videreuddannelsessystemet, idet disse uddannelser
finansieres med delvist statstilskud og delvis
deltagerbetaling.
Der er visse undtagelser til
reglerne om begrænsning af dobbeltuddannelse. Undtagelserne
gælder for personer, der påbegynder en ny
videregående uddannelse mindst 6 år efter afslutning af
den første videregående uddannelse, for personer, der
af helbredsmæssige årsager ikke længere kan
anvende en tidligere gennemført videregående
uddannelse på arbejdsmarkedet, og for personer, der har en
videregående uddannelse, der er forældet, dvs.
ændret væsentligt eller bortfaldet.
Herudover kan konkrete,
videregående uddannelser undtages fra begrænsning af
dobbeltuddannelse, når dette findes begrundet i
samfundsmæssige hensyn, eksempelvis et særligt
arbejdsmarkedsbehov for personer med den pågældende
uddannelse. De undtagne uddannelser fremgår af bilag til de
relevante adgangsbekendtgørelser for de videregående
uddannelser. For optagelsen 2019 var der undtaget 3
erhvervsakademiuddannelser, 4 professionsbacheloruddannelser, 10
bacheloruddannelser og 19 kandidatuddannelser.
Der henvises til § 2 i
bekendtgørelse nr. 17 af 9. januar 2020 om adgang til
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser,
§ 2 i bekendtgørelse nr. 23 af 9. januar 2020 om adgang
til universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid
(adgangsbekendtgørelsen) og § 2 i bekendtgørelse
nr. 28 af 13. januar 2020 om adgang til videregående
kunstneriske uddannelser tilrettelagt på heltid
(adgangsbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til
bemærkningerne til lov nr. 1742 af 27. december 2016 om
ændring af adgangsreguleringsloven, jf. Folketingstidende
2016-17, A, L 69 som fremsat.
De enkelte videregående
uddannelsesinstitutioner bestemmer som udgangspunkt selv, hvor
mange studerende institutionen vil optage på de uddannelser,
som institutionen udbyder. Ministeren kan dog fastlægge et
maksimalt antal studiepladser (eller studerende) for den enkelte
uddannelse. Dette betegnes dimensionering.
Der henvises til § 4, stk. 5,
i universitetsloven, § 25 i lov om erhvervsakademiuddannelser
og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner (§ 16 c, stk. 1, for
så vidt angår Designskolen Kolding) og § 12 b i
lov om maritime uddannelser.
Der henvises endvidere til §
40 i bekendtgørelse nr. 17 af 9. januar 2020 om adgang til
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser,
§ 43 i bekendtgørelse nr. 23 af 9. januar 2020 om
adgang til universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid
(adgangsbekendtgørelsen) og § 42 i
bekendtgørelse nr. 28 af 13. januar 2020 om adgang til
videregående kunstneriske uddannelser tilrettelagt på
heltid (adgangsbekendtgørelsen).
De gældende bemyndigelser til
at dimensionere antallet af studiepladser (eller studerende)
på videregående uddannelser gælder generelt for
den enkelte uddannelse. Fastsættelse af dimensionering
inddrager ikke den enkelte ansøgers uddannelsesmæssige
baggrund og eventuelle tidligere uddannelsesforløb på
videregående niveau.
De bekendtgørelsesregler,
der udmøntede bemyndigelsen til at fastsætte regler om
begrænsning af dobbeltuddannelse, trådte i kraft den 1.
februar 2017.
Frem til den 1. februar 2017
indeholdt de ovennævnte bekendtgørelser om adgang til
de videregående uddannelser den såkaldte
"kandidatregel". I henhold til denne regel kunne ansøgere,
der havde afsluttet en kandidatuddannelse, kun optages på en
ny videregående uddannelse, hvis der var ledige pladser.
Reglen indebar, at ansøgere, der havde afsluttet en
kandidatuddannelse, kunne søge optagelse på
videregående uddannelser med frit optag, mens adgang til
uddannelser med et begrænset antal studiepladser ikke var
mulig, med mindre der var ledige pladser på den enkelte
uddannelse. Reglen omfattede ansøgere med
kandidatuddannelser, uanset i hvilket land kandidatuddannelsen var
gennemført.
De videregående
uddannelsesinstitutioner kunne dispensere fra kandidatreglen, hvis
der forelå usædvanlige forhold.
Der henvises til § 12 i den
dagældende bekendtgørelse nr. 257 af 18. marts 2015 om
adgang til bacheloruddannelser ved universiteterne
(bacheloradgangsbekendtgørelsen), § 11 i den
dagældende bekendtgørelse nr. 258 af 18. marts 2015 om
adgang til kandidatuddannelser ved universiteterne
(kandidatadgangsbekendtgørelsen), § 13 i den
dagældende bekendtgørelse nr. 248 af 13. marts 2015 om
adgang til erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, § 12 i den dagældende
bekendtgørelse nr. 253 af 13. marts 2015 om adgang til
bacheloruddannelser ved de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område og § 11 i den
dagældende bekendtgørelse nr. 254 af 13. marts 2015 om
adgang til kandidatuddannelser ved de videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
Kandidatreglen blev i et vist
omfang overflødiggjort af reglerne om begrænsning af
dobbeltuddannelse. Endvidere ville administration af reglen sammen
med administration af reglerne om begrænsning af
dobbeltuddannelse have været unødigt kompliceret set i
forhold til den forventede virkning. Derfor blev reglen
ophævet den 1. februar 2017, samtidig med at reglerne om
begrænsning af dobbeltuddannelse trådte i kraft ved
ændring af de nævnte bekendtgørelser om adgang
til videregående uddannelser.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det skal igen være muligt at
gennemføre mere end én fuldt statsfinansieret
videregående uddannelse.
Personer, der har gennemført
en videregående uddannelse, skal som udgangspunkt ikke
forhindres i at gennemføre en ny videregående
uddannelse på samme eller lavere niveau.
Med henblik på at bidrage til
udmøntning af den politiske aftale af 2. december 2019 om
finansloven for 2020 foreslås det derfor med § 1, nr. 1,
at ophæve reglen i adgangsreguleringsloven om, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
regulering af adgang til ny videregående uddannelse for
personer, der har gennemført en videregående
uddannelse.
Som en konsekvens af det
foreslåede vil de administrativt fastsatte regler om
begrænsning af dobbeltuddannelse blive ophævet. Dette
vil ske med ændring af bekendtgørelserne om adgang til
de videregående uddannelser.
Det er ministeriets opfattelse, at
en fri og lige adgang til uddannelse indebærer, at personer,
som ikke har gennemført en videregående uddannelse,
ikke skal kunne blive fortrængt fra en studieplads på
en uddannelse, hvor vedkommende opfylder adgangskravene, af en
person, som allerede har gennemført en
kandidatuddannelse.
På den baggrund er det
hensigten, at uddannelses- og forskningsministeren med hjemmel i
adgangsreguleringslovens § 1, stk. 2, og i bemyndigelser i
lovene for de enkelte videregående uddannelsesområder
vil fastsætte regler om, at ansøgere, der har
afsluttet en kandidatuddannelse, kun kan optages på en ny
videregående uddannelse, hvis der er ledige pladser. Det er
endvidere hensigten, at ministeren vil fastsætte, at de
videregående uddannelsesinstitutioner kan dispensere fra
disse regler, hvis der foreligger usædvanlige forhold.
Dette vil svare til at
genindføre den såkaldte kandidatregel, jf. herom
afsnit 2.1.1.
Dermed svarer det foreslåede
samlet set til retstilstanden inden den 1. februar 2017, hvor
reglerne om begrænsning af dobbeltuddannelse trådte i
kraft, og hvor kandidatreglen blev ophævet.
Det foreslås, at de
foreslåede ændringer træder i kraft den 1. marts
2020 med henblik på, at der snarest derefter kan foretages
nødvendige ændringer af bekendtgørelserne om
adgang til de videregående uddannelser. Dermed vil
ændringerne kunne få virkning fra og med optagelsen til
de videregående uddannelser sommeren 2020. Det bemærkes
hertil, at det normalt er muligt at indgive ansøgning om
optagelse på en videregående uddannelse via den
obligatoriske digitale optagelsesportal, www.optagelse.dk, allerede
fra den 1. februar.
3. Konsekvenser for
FN's verdensmål
En ophævelse af
begrænsning af dobbeltuddannelse vurderes at
understøtte delmål nr. 4.4., hvorefter antallet af
unge og voksne, der har relevante færdigheder, herunder
tekniske og erhvervsrettede færdigheder og kompetencer, for
beskæftigelse, gode job og iværksætteri, skal
øges væsentligt inden 2030. Initiativet vurderes alt
andet lige at kunne medvirke til, at flere personer får
mulighed for at supplere og udbygge deres uddannelsesmæssige
kompetencer på et videregående niveau.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at
generere merudgifter på 70 mio. kr. i 2020, 290 mio. kr. i
2021, 350 mio. kr. i 2022 og 370 mio. kr., når virkningen er
fuldt indfaset i 2023, jf. aftale om finanslov for 2020. Heri
indgår virkningen for uddannelsestilskud, udgifter til SU
m.v. og virkningen for arbejdsudbuddet.
Det er lagt til grund, at den fuldt
indfasede virkning af lovforslaget er, at antallet af personer, der
tager mere end én ordinær videregående
heltidsuddannelse på samme eller lavere niveau, vil svare til
det gennemsnitlige niveau i 2012-2016.
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.
Lovforslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 11. december 2019 til den 18. december 2019
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for
de Tekniske Videnskaber, Akademikerne, Akademisk Arkitektforening,
Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen Aarhus, Borgerlige
Studerende Copenhagen Business School - Handelshøjskolen,
CO-Søfart, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole,
Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk
Magisterforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Erhvervsakademier, Danske Handicaporganisationer, Danske
Professionshøjskoler, Danske Rederier, Danske Regioner,
Danske Revisorer - FSR, Danske Studerendes Fællesråd,
Danske Universiteter, Designskolen Kolding, Det Centrale
Handicapråd, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for
Arkitektur, Design og Konservering, Det Kongelige Danske
Videnskabernes Selskab, Djøf, Erhvervsakademi Dania,
Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi
Sjælland, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi Aarhus,
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy, FH -
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Forbundet af Offentlige
Ansatte (FOA), Fredericia Maskinmesterskole, Frit Forum, HK/Stat,
Ingeniørforeningen, IDA, IT-Universitetet i
København, KL, Konservative Studerende, Københavns
Erhvervsakademi, Københavns Professionshøjskole,
Københavns Universitet, Lederne, Lærernes
Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds,
Maskinmesterskolen København, Maskinmesterstuderendes
Landsråd, Maskinmestrenes Forening, Marstal Navigationsskole,
MARTEC, Metal Søfart, Professionshøjskolen Absalon,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for
de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet,
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende, SIMAC, Skoleskibet Georg Stage,
Studievalg Danmark, Svendborg Søfartsskole, Syddansk
Universitet, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning,
Søfartens Ledere, Teknisk Landsforbund, Tekniq, 3F Fagligt
Fælles Forbund, UCL Erhvervsakademi og
Professionshøjskole, Uddannelsesrådet for de maritime
uddannelser, University College Nordjylland, University College
Syddanmark, VIA University College, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet og Aarhus Maskinmesterskole.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | | | | | (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej,
anfør »Ingen«) | | | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 2020: 70 mio. kr. 2021: 290 mio. kr. 2022: 350 mio. kr. 2023: 370 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | | | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Uddannelses- og
forskningsministeren er efter § 1, stk. 2, i lov om
adgangsregulering ved videregående uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1035 af 30. august 2017, som
ændret ved § 11 i lov nr. 311 af 25. april 2018,
bemyndiget til at fastsætte regler om adgangsregulering ved
institutioner med videregående uddannelser, herunder om
regulering af adgang til ny videregående uddannelse for
personer, der har gennemført en videregående
uddannelse.
Bemyndigelsen omfatter adgang til
uddannelser ved videregående uddannelsesinstitutioner under
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Uddannelses- og
forskningsministeren kan endvidere fastsætte regler om adgang
til de videregående uddannelser i henhold til bemyndigelser i
lovene for de enkelte videregående uddannelsesområder,
dvs. universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime
uddannelser.
Med lov nr. 1742 af 27. december
2016 om ændring af lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser omfatter bestemmelsen i lovens
§ 1, stk. 2 (oprindeligt § 1, stk. 1), også
bemyndigelse til at fastsætte regler om regulering af adgang
til ny videregående uddannelse for personer, der har
gennemført en videregående uddannelse
(begrænsning af dobbeltuddannelse). Bemyndigelsen er
udmøntet ved regler i bekendtgørelserne om adgang til
de videregående uddannelser.
Begrænsning af
dobbeltuddannelse indebærer, at personer, der har
gennemført en videregående uddannelse med fuld
statsfinansiering, som udgangspunkt ikke kan optages på en ny
videregående uddannelse på samme eller lavere niveau
med fuld statsfinansiering på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, stk. 1, i lov nr. 1742 af 27.
december 2016 om ændring af adgangsreguleringsloven, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 69 som fremsat, side 6-7.
Begrænsning af
dobbeltuddannelse omfatter adgang til hele, videregående
uddannelser uden deltagerbetaling, dvs. uddannelser, der
finansieres med fuldt statstilskud i form af heltidstaxameter,
på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Som følge af reglerne om
begrænsning af dobbeltuddannelse kan personer, der har
gennemført en erhvervsakademiuddannelse, som udgangspunkt
ikke optages på en ny erhvervsakademiuddannelse. Endvidere
kan personer, der har gennemført en
professionsbacheloruddannelse, som udgangspunkt ikke optages
på en erhvervsakademiuddannelse, en ny
professionsbacheloruddannelse eller på en
bacheloruddannelse på et universitet. Herudover kan
personer, der har gennemført en bacheloruddannelse, som
udgangspunkt ikke optages på en erhvervsakademiuddannelse, en
professionsbacheloruddannelse eller på en ny
bacheloruddannelse. Endeligt kan personer, der har
gennemført en kandidatuddannelse, som udgangspunkt ikke
optages på en erhvervsakademiuddannelse, en bachelor- eller
professionsbacheloruddannelse eller en ny
kandidatuddannelse.
Med dette lovforslags § 1, nr.
1, foreslås det at ophæve reglen i
adgangsreguleringslovens § 1, stk. 2, om, at uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om regulering af
adgang til ny videregående uddannelse for personer, der har
gennemført en videregående uddannelse.
Det foreslåede
indebærer, at de administrativt fastsatte regler om
begrænsning om dobbeltuddannelse bliver ophævet.
Det foreslåede vil
medføre, at personer, der har gennemført en
videregående uddannelse med fuld statsfinansiering, som
udgangspunkt ikke forhindres i at blive optaget på en ny
videregående uddannelse på samme eller lavere niveau
med fuld statsfinansiering på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
Herudover er det hensigten, at
uddannelses- og forskningsministeren med hjemmel i
adgangsreguleringslovens § 1, stk. 2, og i bemyndigelser i
lovene for de enkelte videregående uddannelsesområder
vil fastsætte regler om, at ansøgere, der har
afsluttet en kandidatuddannelse, kun kan optages på en ny
videregående uddannelse, hvis der er ledige pladser. Det er
endvidere hensigten, at det vil blive fastsat, at de
videregående uddannelsesinstitutioner kan dispensere fra
disse regler, hvis der foreligger usædvanlige forhold. Dette
vil indebære, at ansøgere, der har afsluttet en
kandidatuddannelse, kan søge optagelse på
videregående uddannelser med frit optag, mens adgang til
uddannelser med et begrænset antal studiepladser ikke er
mulig, medmindre der er ledige pladser på den enkelte
uddannelse. Det er hensigten, at reglerne vil omfatte
ansøgere med kandidatuddannelser, uanset i hvilket land
kandidatuddannelsen er gennemført.
Dette vil svare til at
genindføre den såkaldte kandidatregel, jf. herom
afsnit 2.1.1., der var gældende i en årrække frem
til 1. februar 2017.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Til §
2
Det foreslås med
bestemmelsen, at loven træder i kraft den 1. marts 2020.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, som
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1035 af 30. august 2017, som ændret ved § 11 i lov nr.
311 af 25. april 2018, foretages følgende
ændring: | § 1.
--- | | | Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om adgangsregulering ved institutioner med
videregående uddannelser, herunder om regulering af adgang
til ny videregående uddannelse for personer, der har
gennemført en videregående uddannelse. | | 1. I § 1, stk. 2, udgår »,
herunder om regulering af adgang til ny videregående
uddannelse for personer, der har gennemført en
videregående uddannelse«. | Stk.
3-5. --- | | | | | | | | | | | | | | |
|