Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 5. februar 2020
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af V og KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (V) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Begrænsningen af dobbeltuddannelse
blev i 2016 indført for bl.a. at finansiere
Socialdemokratiets ønsker til ændring i
dagpengesystemet. Socialdemokratiet har således været
enig i indførelsen af begrænsning af
dobbeltuddannelse. Venstres medlemmer af udvalget konstaterer dog,
at denne begrænsning strider mod Venstres overordnede tanke
om, at uddannelsessystemet skal være fleksibelt. Ligeledes er
begrænsningen blevet tolket således, at studerende ikke
må træffe forkerte valg og lave fejl, hvilket bidrager
til at presse de unge i forbindelse med uddannelsesvalg. Det
bidrager til en nulfejlskultur og strider mod det, som Venstre
gerne vil med uddannelsessystemet.
Forslaget medfører bedre muligheder
for at supplere eller udbygge studerendes kompetencer på et
videregående niveau. Den nuværende begrænsning
har muligvis ført til uhensigtsmæssige afbrydelser af
studieforløb, hvorfor Venstre er tilhænger af at
fjerne begrænsningen af dobbeltuddannelse. Med
ophævelsen genindføres fleksibiliteten i det
videregående uddannelsessystem, så der igen bliver
mulighed for at skifte spor og tage en ny videregående
uddannelse på samme eller lavere niveau.
Venstre er således enig i
ophævelse af begrænsningen af dobbeltuddannelse, men
Venstre kan ikke støtte den finansiering af forslaget, som
regeringen har tilvejebragt ved FL 2020, hvor skatter og afgifter
er steget - hvor det med andre ord er blevet dyrere at være
dansker. Venstre hæfter sig med bekymring ved, at
høringsparterne peger på ministerens ønske om
at genindføre kandidatreglen, så personer med en
kandidatuddannelse i endnu højere grad bliver afskåret
fra videre uddannelse.
Af ovenstående årsager stemmer
Venstre hverken for eller imod forslaget.
Dansk Folkeparti
Begrænsningen af dobbeltuddannelse
har været debatteret i flere omgange. I Dansk Folkeparti har
vi forsvaret loven ud fra en logik om, at der burde være
begrænsninger på, hvor meget uddannelse man tager inden
starten på sit arbejdsliv. Vi ønsker et fokus på
livslang læring, der handler om efteruddannelse i alle
former, på alle niveauer og gennem hele arbejdslivet. DF har
brug for en diskussion af, hvor meget uddannelse vi skal have,
før vi starter på vores arbejdsliv, og hvor meget
uddannelse der er behov for undervejs.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
må erkende, at vi har lært af det her forløb.
Både fremdriftsreformen og den nuværende
begrænsning af dobbeltuddannelse har sat nogle meget klare
rammer for de studerende. Den har skubbet de studerende over til de
facto at blive mere elever end studerende, fordi vi
lovgivningsmæssigt har sagt: »Nu må du
sådan, nu må du sådan, og nu må du
sådan.«
Reglen om dobbeltuddannelse er af en meget
stor del af de studerende blevet oplevet som en dør, der er
blevet lukket. DF ønsker ikke et uddannelsessystem, hvor
døre er lukkede. DF ønsker et uddannelsessystem, hvor
man altid kan komme videre og bygge ovenpå. Når reglen
om dobbeltuddannelse giver den oplevelse, er DF fuldstændig
med på at afskaffe den igen. Det kan nok ikke ændre
oplevelsen i de unges hoveder, men vi kan prøve at
signalere, at vi faktisk ønsker et uddannelsessystem, hvor
man, uanset hvor man er henne i uddannelsen, kan tage noget
ekstrauddannelse, kan komme videre, kan bygge ovenpå og kan
bruge det til at skifte spor til at lave noget helt nyt, til at
få et nyt job osv. osv.
I DF ønsker vi i forlængelse
af vedtagelsen af denne lov, at vi får diskussionen om,
hvordan vi sikrer, at det her ikke bare kommer til at handle om at
kunne tage to uddannelser lige efter hinanden, men om, hvordan man
livslang lærings-mæssigt kan tage uddannelse undervejs
i sit liv, når man har brug for det, når der er brug
for det på arbejdsmarkedet, eller når man som person
selv har brug for det. Med de kommentarer støtter DF
lovforslaget om afskaffelsen af begrænsningen af
dobbeltuddannelse.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at konsekvensen af lovforslaget er, at
flere personer bliver hængende i uddannelsessystemet, fordi
det er muligt i stedet for at søge et job. Dette vil
påvirke beskæftigelsen negativt med 1.200
fultidspersoner varigt (Faktaark, »Virkning af FL20 på
arbejdsudbud og offentlig forbrugsvækst«,
Finansministeriet, den 5. december 2019.
KF mener, at det med forslaget bliver
nemmere at tage en uddannelse ud fra ren lyst frem for også
at medtænke, hvilke uddannelser der giver sandsynlighed for
efterfølgende at få et arbejde. Der er i lovforslaget
ingen forslag til, hvordan der kan skabes en stærkere kobling
til erhvervslivet. Forslaget kommer til at koste henholdsvis 70
mio. kr. i 2020, 290 mio. kr. i 2021, 350 mio. kr. i 2022 og 370
mio. kr., når loven er fuldt indfaset i 2023. Regeringen har
klart meldt ud, at den vil finansiere det igennem øgede
skatter på borgere og virksomheder. Derfor kan KF ikke
støtte lovforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. januar
2020 og var til 1. behandling den 24. januar 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
uddannelses- og forskningsministeren sendte den 12. december 2019
dette udkast til udvalget, jf. UFU alm. del - bilag 46. Den 17.
januar 2020 sendte uddannelses- og forskningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S) fmd. Dorthe Hindborg (S) Julie Skovsby
(S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) Rasmus Horn Langhoff
(S) Rasmus Stoklund (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Stinus
Lindgreen (RV) Katrine Robsøe (RV) Jacob Mark (SF) Astrid
Carøe (SF) Mai Villadsen (EL) Rosa Lund (EL) Uffe
Elbæk (ALT) Marie Bjerre (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Mads Fuglede (V) Tommy Ahlers (V) Ulla
Tørnæs (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup
(DF) Pernille Bendixen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Birgitte Bergman (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |