Betænkning afgivet af Boligudvalget
den 28. maj 2020
1. Ændringsforslag
Boligministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, SF, KF og LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og Sikandar Siddique (UFG)) stemmer hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslagets kapitel 2 om ejerforeningen og ejeres
rettigheder og pligter. Denne del af lovforslaget er en
tiltrængt og velkommen lovrevision. Reglerne er blevet
klarere, og der er tilført regulering, som har manglet.
EL kan ikke støtte lovforslagets
kapitel 3 om opdeling af ejendomme og bygninger i ejerlejligheder
m.v. Denne del er ikke blot en lovrevision, for lovforslaget
indeholder også en ophævelse af opdelingsforbuddet for
nogle ejendomskategorier.
EL mener, at vi skal fastholde det
hidtidige omfang af opdelingsforbud. EL kan støtte nogle
dele af lovforslaget, men der er andre dele, som partiet ikke kan
støtte. Derfor stemmer EL hverken for eller imod det samlede
lovforslag.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af boligministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
1) I
nr. 3 udgår »og/eller
udstykningslovens«.
[Præcisering af
definition]
Til § 8
2) I
stk. 1, 2. pkt., ændres
»Ejeren« til: »Ejerforeningen«.
[Korrektion]
Til § 22
3) I
1. pkt. ændres
»paragraf« til: »lov«.
[Korrektion]
Til § 24
4) Stk. 3, 2.
pkt., affattes således:
»Godkender Tinglysningsretten, at
oprettelsen eller ændringen kan tinglyses, registrerer
Geodatastyrelsen opdelingen eller ændringen i
matriklen.«
[Præcisering]
Til § 28
5) I
stk. 1 ændres »han«
til: »denne«.
[Lovteknisk ændring]
Nye paragraffer
6)
Efter § 29 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01. I lov om leje,
jf. lovbekendtgørelse nr. 927 af 4. september 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 359 af 4. april 2020, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 100, stk. 3, ændres
»§ 10, stk. 2, 3. pkt.« til: »§ 20,
stk. 1, 3. pkt.«
§ 02. I lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1231 af 11. oktober 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 2, ændres
»§ 10, stk. 2« til: »§ 20, stk.
1«.
2. I
§ 12, stk. 2, nr. 3, ændres
»§§ 13, 14, 15, stk. 2, og 16, stk. 1 og 2«
til: »§ 13, § 15, stk. 2, og § 16, stk. 1 og
2«.
3. §§
14 og 14 c ophæves.
4. I
§ 14 b, stk. 2, nr. 3,
ændres »§§ 14 a, 14 c, 15, stk. 2, og 16,
stk. 1 og 2« til: »§ 14 a, § 15, stk. 2, og
§ 16, stk. 1 og 2«.
5. I
§ 16, stk. 1, ændres
»§§ 5, 10, 11, 13, 14, 14 a eller 14 c« til:
»§§ 5, 10, 11, 13 eller 14 a«.
§ 03. I lov om almene boliger
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 1. februar 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1322 af 27. november 2018,
§ 5 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, lov nr. 1438 af 17. december
2019 og § 5 i lov nr. 359 af 4. april 2020, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 40, stk. 2, ændres
»lov om ejerlejligheder § 10« til:
»§§ 20 og 23 i lov om
ejerlejligheder,«.«
[Ændringer i anden
lovgivning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Begrebet »bestemt fast ejendom«
indgår i tinglysningslovens § 10, men eksisterer ikke i
udstykningsloven.
Det foreslås derfor, at definitionens
henvisning til udstykningsloven udgår, så
»ejendom« defineres som bestemt fast ejendom i
tinglysningslovens forstand. Dette svarer til ejerlejlighedslovens
gældende § 3, 2. pkt., og omfatter også
udstykningslovens begreb »samlet fast ejendom«.
Der er ikke nogen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i §
8, stk. 1, vedrører ejerforeningens adgang til ejerens
lejlighed.
Det foreslås derfor rettet, så
det er ejerforeningen, der skal varsle ejeren med et skriftligt
varsel på 6 uger.
Til nr. 3
I den gældende ejerlejlighedslov
findes reglerne om opdeling af bygninger og ejendomme i
ejerlejligheder primært i § 10. Med den foreslåede
ejerlejlighedslov sker der en inddeling af lovens opdelingsregler i
flere kapitler og paragraffer for at øge
overskueligheden.
Det foreslås derfor, at henvisningen
i bestemmelsen om opdeling ved etablering af friplejeboliger til
»de øvrige bestemmelser i denne paragraf« rettes
til »de øvrige bestemmelser i denne lov«.
Til nr. 4
Ved ændring af ejerlejlighedsloven
ved lov nr. 80 af 24. januar 2017, der blev sat i kraft ved
bekendtgørelse den 25. februar 2019, overtog
Geodatastyrelsen registrering af opdeling af bygninger og ejendomme
i ejerlejligheder fra Tinglysningsretten. Der blev fastlagt en
arbejdsdeling, hvor Geodatastyrelsen varetager registeringen i
matriklen, mens Tinglysningsretten tager stilling til, om tinglyste
rettigheder er til hinder for opdelingen.
I forbindelse med høringen blev der
foretaget en teknisk justering af lovforslagets § 24, stk. 3,
så det fremgår, at Geodatastyrelsen registrerer
opdelingen i matriklen, hvis Tinglysningsretten ikke har
bemærkninger hertil. Hensigten med justeringen var at
udskille reguleringen vedrørende førelse af tingbogen
fra ejerlejlighedsloven, og det fremgår af
lovbemærkningerne, at tinglysningsretten som hidtil skal tage
stilling til, at der ikke er tinglyste rettigheder, der er til
hin-der for en opdeling.
For at undgå tvivl om
kompetencefordelingen mellem Geodatastyrelsen og Tinglysningsretten
foreslås det præciseret, at Geodatastyrelsen
registrerer opdelingen i matriklen, når Tinglysningsretten
godkender, at oprettelsen kan tinglyses.
Den foreslåede formulering
indebærer ikke indholdsmæssige ændringer i
forhold til den gældende retstilstand vedrørende
kompetencefordelingen. Det vil således også fremover
være sådan, at Tinglysningsretten alene skal forholde
sig til, om tinglyste rettigheder hindrer opdeling, jf.
lovforslagets § 24, stk. 2, nr. 2.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring,
da der ikke i lovgivningen bør forekomme
kønsspecifikke betegnelser.
Til nr. 6
I den gældende ejerlejlighedslov
findes reglerne om opdeling af bygninger og ejendomme i
ejerlejligheder primært i § 10. Med den foreslåede
ejerlejlighedslov sker der en inddeling af lovens opdelingsregler i
flere kapitler og paragraffer for at øge overskueligheden.
Da hjemlerne således får nye paragrafnumre, er der
behov for ændring af henvisninger i andre love til specifikke
hjemler for opdeling i ejerlejlighedsloven.
I andelsboliglovens §§ 14 og 14 c
er det fastsat, at ejerlejlighedslovens gældende § 16 a
finder anvendelse ved overdragelse af en anpart af en ejendom,
hvortil er knyttet brugsret til en beboelseslejlighed i ejendommen.
Da det fremsatte forslag til lov om ejerlejligheder ikke
viderefører den gældende § 16 a, er der behov for
at ophæve de anførte bestemmelser. Som konsekvens
heraf ophæves henvisningerne til andelsboliglovens
§§ 14 og 14 c i lovens §§ 12, 14 b og 16.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. januar
2020 og var til 1. behandling den 23. januar 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
boligministeren sendte den 4. september 2019 dette udkast til
Transport-, Bygning- og Boligudvalget, jf. TRU alm. del - bilag 62,
folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den 15. januar 2020
sendte boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 15
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til boligministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Camilla
Fabricius (S) Henrik Møller (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug
(S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens
Rohde (RV) Katrine Robsøe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Halime Oguz (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge
Rasmussen (EL) fmd. Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (UFG) Hans Christian Schmidt (V) Hans
Andersen (V) Heidi Bank (V) nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Jane Heitmann (V)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Lars
Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |