Fremsat den 8. januar 2020 af justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om pas til danske
statsborgere m.v.
(Opretholdelse og styrkelse af indsats mod
rekruttering til væbnede konflikter i udlandet samt
modernisering af regler om gæsteprotokoller)
§ 1
I lov nr. 176 af 24. februar 2015 om
ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v.,
udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod
rekruttering til væbnede konflikter i udlandet m.v.)
foretages følgende ændring:
1. § 4,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
§ 2
I lov om pas til danske statsborgere m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 76 af 19. januar 2017, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1542 af 18. december 2018,
foretages følgende ændringer:
1. § 2,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Politiet skal fastsætte en frist, der ikke kan overstige 3
år, for afgørelser truffet efter stk. 1, nr. 4, og en
frist, der ikke kan overstige 1 år, for afgørelser
truffet efter stk. 1, nr. 5. Fristen kan i begge tilfælde
forlænges med indtil 1 år ad gangen. Dog kan
afgørelser truffet efter stk. 1, nr. 5, kun gælde,
indtil barnet fylder 18 år.«
2. §
3 affattes således:
Ȥ 3. Justitsministeren
kan fastsætte regler om, at den, der mod eller uden vederlag
yder logi til eller stiller lejrplads el.lign. til rådighed,
skal føre fortegnelse over overnattende danske statsborgere.
Politiet har til enhver tid adgang til fortegnelsen uden
retskendelse.
Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at overnattende
danske statsborgere skal meddele de oplysninger, der er
nødvendige til opfyldelse af pligten efter stk. 1.
Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om de i
stk. 1 nævnte fortegnelser over overnattende danske
statsborgere, herunder om fortegnelsernes udformning, indhold og
førelse, om de oplysninger, som den overnattende gæst
efter stk. 2 kan pålægges at meddele, og om de
dokumenter, som gæsten skal fremvise.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. marts 2020.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Opretholdelse af den
gældende ordning om inddragelse af et allerede udstedt pas
eller nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af
udrejseforbud | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Ophør af visse
bestemmelser om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af
pas og meddelelse af udrejseforbud | | | 2.1.3. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.1.4. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Forlængelse af
den tidsmæssige udstrækning af en afgørelse om
at nægte udstedelse af pas eller inddrage et allerede udstedt
pas og meddele et udrejseforbud | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Ændring af
bemyndigelsesbestemmelse i pasloven om registrering af oplysninger
om overnattende danske gæster i gæsteprotokol på
hoteller mv. | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.3.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Forholdet til Danmarks
internationale forpligtelser | 4. | De økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | De administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | De
miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 10. | Sammenfattende
skema | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
1. Indledning
Det er et centralt mål for regeringen at sikre tryghed i
Danmark. Det gøres bl.a. ved at give myndighederne de bedst
mulige redskaber til at forebygge og forhindre terror mod
Danmark.
Center for Terroranalyse (CTA), der organisatorisk er en del af
Politiets Efterretningstjeneste (PET), har i sin seneste vurdering
af terrortruslen mod Danmark fra januar 2018 anført, at CTA
vurderer, at personer, der har opholdt sig hos militante
islamistiske grupper, har opnået kapacitet til terror og kan
være særligt radikaliserede, brutaliserede og
voldsparate. CTA vurderer, at selv få personer, der
måtte komme til Danmark igen, kan udgøre en
terrortrussel mod Danmark, og at det også kan øge
truslen mod danske interesser i udlandet, hvis sådanne
personer rejser til andre lande.
Justitsministeriet har gennemført en evaluering af
bestemmelserne i lov om pas til danske statsborgere m.v. (pasloven)
om inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas og
meddelelse af udrejseforbud, når der er grund til at antage,
at den pågældende har til hensigt i udlandet at deltage
i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en
fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en
væsentlig trussel mod den offentlige orden, som trådte
i kraft den 1. marts 2015. Evalueringen viser bl.a., at
bestemmelserne har forhindret en række personer i at udrejse
af Danmark, hvor dette kunne indebære en fare for statens
sikkerhed mv. Det er regeringens opfattelse, at bestemmelserne har
medvirket til at imødegå rekruttering til
væbnede konflikter i udlandet, hvilket er hensigten bag
bestemmelserne.
Det er i regeringens optik afgørende, at myndighederne
fortsat har mulighed for at sikre, at personer, der har til hensigt
i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære
eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters
sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden, kan forhindres i at udrejse.
Paslovens gældende bestemmelser herom er
tidsbegrænsede og ophører den 1. marts 2020, hvis
Folketinget ikke forinden vedtager andet. Lovforslaget har på
den baggrund til formål at opretholde de gældende
bestemmelser i pasloven, der blev indført i 2015, og som
giver politiet mulighed for at træffe afgørelse om
inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas og
meddelelse af udrejseforbud til personer, når der er grund
til at antage, at den pågældende har til hensigt i
udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære
eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters
sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden.
Med lovforslaget foreslås det desuden, at den
tidsmæssige udstrækning, som en afgørelse om
inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas og en
eventuel samtidig afgørelse om meddelelse af udrejseforbud
kan meddeles for, forlænges fra maksimalt 1 år i dag
til maksimalt 3 år. Justitsministeriet vurderer på
baggrund af evalueringen, at der er grundlag for at forlænge
den tidsmæssige udstrækning, som afgørelserne
maksimalt kan meddeles for. Praksis viser, at der i flere sager
træffes afgørelser om forlængelse én
eller flere gange, og i flere tilfælde er afgørelserne
om forlængelse baseret på omstændigheder, som
også forelå forud for den oprindelige afgørelse
om inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas og
meddelelse af udrejseforbud.
Endelig foreslås det med lovforslaget at ændre
bemyndigelsesbestemmelsen i paslovens § 3, som giver
justitsministeren mulighed for at fastsætte nærmere
regler om, at hoteller m.v. skal føre en gæsteprotokol
med oplysninger om overnattende danske gæster. Efter den
nuværende bestemmelse stilles der bl.a. krav om, at
gæster skal registreres i en autoriseret gæsteprotokol
med oplysninger om bl.a. deres stilling, samt at oplysningerne skal
opbevares i mindst 2 år. Bemyndigelsesbestemmelsen er
utidssvarende og foreslås moderniseret, så der ved
bekendtgørelse kan fastsætte mere tidssvarende
registreringsregler.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Opretholdelse af den gældende ordning om
inddragelse af et allerede udstedt pas eller nægtelse af
udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud af hensyn til
statens sikkerhed m.v.
2.1.1. Gældende ret
Lov om pas til danske statsborgere
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 76 af 19. januar 2017, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1542 af 18. december 2018
(pasloven), indeholder bestemmelser, der i visse tilfælde
giver politiet mulighed for at inddrage et allerede udstedt pas
eller nægte udstedelse af et nyt pas til en dansk
statsborger.
Efter paslovens § 2, stk. 1,
nr. 1, kan politiet inddrage et allerede udstedt pas eller
nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger, når
der er rejst sigtelse mod den pågældende for et
strafbart forhold, som kan antages at medføre frihedsstraf,
og der på grund af sagens beskaffenhed eller den sigtedes
forhold er grund til at antage, at vedkommende vil unddrage sig
ansvaret ved udrejse af landet eller forbliven i udlandet.
Efter § 2, stk. 1, nr. 2, kan
politiet inddrage et allerede udstedt pas eller nægte
udstedelse af pas til en dansk statsborger, når den
pågældende er idømt frihedsstraf, som ikke er
afsonet, eller er pålagt bødestraf eller konfiskation,
som ikke er erlagt, eller for hvilken sikkerhed ikke foreligger, og
der på grund af sagens beskaffenhed eller den sigtedes
forhold er grund til at antage, at vedkommende vil unddrage sig
ansvaret ved udrejse af landet eller forbliven i udlandet.
Efter § 2, stk. 1, nr. 3, kan
politiet inddrage et allerede udstedt pas eller nægte
udstedelse af pas til en dansk statsborger, når den
pågældendes udrejse ville stride imod bestemmelser i
lovgivningen, der har til formål at sikre en persons
tilstedeværelse her i landet, indtil han har opfyldt ham
påhvilende forpligtelser over for det offentlige eller over
for private.
Efter § 2, stk. 1, nr. 4, kan
politiet inddrage et allerede udstedt pas eller nægte
udstedelse af pas til en dansk statsborger, når der er grund
til at antage, at den pågældende har til hensigt i
udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære
eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters
sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden.
Efter § 2, stk. 1, nr. 5, kan
politiet inddrage et allerede udstedt pas eller nægte
udstedelse af pas til en dansk statsborger, når der er grund
til at antage, at det pågældende barn ellers vil blive
sendt til udlandet til forhold, der bringer barnets sundhed eller
udvikling i alvorlig fare.
Efter § 2, stk. 2, skal
politiet ved afgørelser truffet efter § 2, stk. 1, nr.
4 og 5, fastsætte en frist, der ikke overstiger 1 år.
Fristen kan forlænges med indtil 1 år ad gangen. Dog
kan afgørelser truffet efter § 2, stk. 1, nr. 5, kun
gælde, indtil barnet fylder 18 år.
Efter § 2, stk. 3, kan
politiet under særlige omstændigheder udstede et
provisorisk pas til en person, over for hvem der er truffet
afgørelse om inddragelse af pas eller nægtelse af
udstedelse af pas efter § 2, stk. 1, nr. 4 og 5.
Efter § 2 b, stk. 1, kan
politiet meddele en person, hvis pas er inddraget, eller hvem pas
er nægtet, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, forbud mod at udrejse
i et tidsrum fastsat efter § 2, stk. 2. Efter § 5, stk.
1, 1. pkt., straffes overtrædelse af et udrejseforbud meddelt
efter § 2 b, stk. 1, med bøde eller fængsel
indtil 2 år.
Endvidere kan politiet efter §
2 b, stk. 2, under særlige omstændigheder give
skriftlig tilladelse til, at en person, der er meddelt et
udrejseforbud efter § 2 b, stk. 1, kan foretage en specifik
rejse.
Politiets afgørelser efter
paslovens § 2, stk. 1 og 3, og § 2 b, stk. 1 og 2, kan
påklages til Rigspolitiet, jf. § 27, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1337 af 28. november 2013 om pas m.v.,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 953 af 28. august
2014, bekendtgørelse nr. 209 af 24. februar 2015 og
bekendtgørelse nr. 1099 af 21. august 2018
(pasbekendtgørelsen). Rigspolitiets afgørelser efter
§ 27, stk. 1, kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed, jf. stk. 2.
Det følger af paslovens
§ 2, stk. 4, at spørgsmålet om ophævelse af
politiets afgørelser efter lovens § 2, stk. 1, kan
kræves forelagt retten af den, hvis pas er inddraget, eller
hvem pas er nægtet. Politiet skal i så fald uden
unødigt ophold indbringe begæringen for retten, der
ved kendelse snarest muligt afgør, om politiets bestemmelser
skal opretholdes eller ophæves.
Opholder vedkommende sig i
udlandet, skal politiet, inden passet inddrages, søge
rettens godkendelse af den trufne bestemmelse. Der er ikke krav om,
at politiet skal søge rettens godkendelse, inden der
træffes afgørelse om nægtelse af udstedelse af
pas over for en person, der opholder sig i udlandet.
Efter paslovens § 2 b, stk. 3,
kan spørgsmålet om ophævelse af politiets
afgørelser efter lovens § 2 b, stk. 1, kræves
forelagt retten af den, der er meddelt et udrejseforbud. Politiet
skal i så fald uden unødigt ophold indbringe
begæringen for retten, der ved kendelse snarest muligt
afgør, om udrejseforbuddet skal opretholdes eller
ophæves.
Spørgsmålet om
værneting i sager efter § 2, stk. 4, om inddragelse af
pas eller nægtelse af udstedelse af pas reguleres af §
2, stk. 5, mens spørgsmålet om værneting i sager
efter § 2 b, stk. 3, om udrejseforbud reguleres af § 2 b,
stk. 4.
Konkursloven og retsplejeloven
indeholder også regler om deponering af et allerede udstedt
pas og om udrejseforbud.
Efter konkurslovens § 101
må skyldneren ikke uden skifterettens tilladelse forlade
landet, ligesom skifteretten kan tage skyldnerens pas i forvaring,
hvis den finder grund til at frygte, at denne vil forlade
landet.
Efter retsplejelovens § 765,
stk. 2, nr. 6, kan retten, hvis betingelserne for anvendelse af
varetægtsfængsling er til stede, men fængslingens
øjemed kan opnås ved mindre indgribende
foranstaltninger, træffe afgørelse om, at den sigtede
skal deponere sit pas og andre legitimationspapirer hos politiet.
Retten kan endvidere træffe afgørelse om, at den
sigtede skal overholde særlige bestemmelser vedrørende
opholdssted (nr. 2), eller at den sigtede skal give møde hos
politiet på nærmere angivne tidspunkter (nr. 5).
Rettens afgørelser efter § 765, stk. 2,
forudsætter sigtedes samtykke.
Efter pasbekendtgørelsens
§ 2 skal danske statsborgere ved udrejse fra og ankomst til
landet være i besiddelse af pas. Dog kan danske statsborgere
efter pasbekendtgørelsens § 1 udrejse til og indrejse
fra Finland, Island, Norge og Sverige uden at være i
besiddelse af pas eller anden rejselegitimation, jf. dog den
midlertidige grænsekontrol i Sverige og Norge.
Overtrædelse af § 2
straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder, jf. pasbekendtgørelsens § 31, stk. 1.
Øvrige overtrædelser af pasloven eller regler udstedt
i medfør heraf straffes ligeledes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder, jf. paslovens § 5, stk.
1. Dog straffes overtrædelse af udrejseforbud meddelt efter
§ 2 b, stk. 1, med bøde eller fængsel indtil 2
år.
2.1.2. Ophør af visse bestemmelser om inddragelse af
pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af
udrejseforbud
Ved lov nr. 176 af 24. februar 2015 om ændring af lov om
pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven og
retsplejeloven (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede
konflikter i udlandet m.v.) blev der i pasloven bl.a. indsat de
ovenfor omtalte bestemmelser i § 2, stk. 1, nr. 4, § 2,
stk. 2 og 3 og § 2 b om inddragelse af pas eller
nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud,
når der er grund til at antage, at den pågældende
har til hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan
indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed,
andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den
offentlige orden.
Baggrunden for bestemmelserne var navnlig et ønske om at
imødegå udviklingen i antallet af såkaldte
Foreign Terrorist Fighters, der rejser fra Danmark til udlandet,
for at tilslutte sig militante oprørsbevægelser og
deltage i væbnet kamp. Det fremgår af de almindelige
bemærkninger til lovforslaget om ændring af lov om pas
til danske statsborgere m.v., udlændingeloven og
retsplejeloven (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede
konflikter i udlandet m.v.), jf. Folketingstidende 2014-2015,
Tillæg A, side 5, L 99 som fremsat den 17. december 2014, om
CTA's daværende vurdering, at det samlede antal personer, der
er eller har været udrejst til konflikten i Syrien og Irak
udgjorde mindst 110, idet antallet dog kunne være
højere. Det fremgår, at der ikke var tale om et nyt
fænomen, men at antallet af udrejsende og hastigheden,
hvormed de udrejser, var hidtil uset.
På daværende tidspunkt var det navnlig konflikten i
Syrien og Irak, som tiltrak personer fra Danmark, men der var
også eksempler på, at konfliktområder i bl.a.
Afghanistan, Somalia og Tjetjenien havde tiltrukket personer fra
Danmark.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, jf. Folketingstidende 2014-2015, Tillæg A, side
5, L 99 som fremsat den 17. december 2014, at selv om baggrunden
for forslaget var den aktuelle konflikt i Syrien og Irak, skulle
forslaget ses i en bredere sammenhæng, da forslaget
således også ville give myndighederne mulighed for i
andre tilfælde end i forhold til Syrien og Irak at gribe ind
over for personer, hvis der er grund til at antage, at de andre
steder i udlandet (end Syrien og Irak) vil deltage i aktiviteter,
hvor dette kan medføre eller forøge en fare for
statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig
trussel mod den offentlige orden.
Med loven blev de ovenfor omtalte bestemmelser i paslovens
§ 2, stk. 1, nr. 4, stk. 2 og 3, § 2 b og § 5, stk.
1, 1. pkt. indsat, jf. pkt. 2.1.1.
Loven indeholdt endvidere ændringer i
udlændingeloven. Der blev i den forbindelse indsat
bestemmelser om, at en udlændinges opholdstilladelse og
opholdsret kan bortfalde, hvis en udlænding opholder eller
har opholdt sig uden for landet, og der er grund til at antage, at
udlændingen under opholdet uden for landet deltager eller har
deltaget i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller
forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters
sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden.
Under lovforslagets behandling i Folketinget blev der ved
andenbehandlingen efter ændringsforslag fra et flertal
bestående af Venstre, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti indsat en
udløbsbestemmelse (solnedgangsklausul) i lovforslaget
knyttet til bestemmelserne på pasområdet, hvorefter
disse bestemmelser ophæves den 1. marts 2020.
Udløbsbestemmelsen vedrører ikke ændringerne
på udlændingeområdet.
Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2014-2015, Tillæg A, side 7, L 99 som
fremsat den 17. december 2014, fremgik det, at Justitsministeriet
efter en passende periode ville gennemføre en evaluering af
de foreslåede tiltag på pas- og
udlændingeområdet og på den baggrund udarbejde en
rapport over erfaringerne til Folketinget. Det fremgik af
lovforslaget, at rapporten ville blive oversendt til Folketinget
inden udgangen af 2017.
Der blev ikke i forbindelse med vedtagelsen af
ændringsforslaget om indsættelse af en
udløbsbestemmelse taget stilling til
udløbsbestemmelsens sammenhæng med evalueringen,
hvorfor Justitsministeriet i december 2017 orienterede Retsudvalget
om, at ministeriet agtede at gennemføre evalueringen af
ændringerne i pasloven medio 2019 forud for Folketingets
stillingtagen til, om der skal vedtages en lovændring, der
opretholder de pågældende bestemmelser på
pasområdet.
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet har med bidrag fra Rigspolitiet, der har
indhentet bidrag fra politikredsene og PET, gennemført en
evaluering af anvendelsen af bestemmelserne på
pasområdet. På baggrund heraf har Justitsministeriet
udarbejdet en rapport, der er oversendt til Folketingets Retsudvalg
den 21. november 2019.
Evalueringen viser, at bestemmelserne på pasområdet
siden ikrafttrædelsen den 1. marts 2015 og indtil august 2019
har været anvendt i 19 sager, hvoraf to sager vedrører
den samme person. Der er truffet afgørelse om inddragelse af
pas i 14 tilfælde og nægtelse af udstedelse af pas i 5
tilfælde. Der er endvidere truffet afgørelse om
udrejseforbud i 14 tilfælde. Der er i flere sager truffet
afgørelse om forlængelse af fristen for inddragelse af
pas eller nægtelse af udstedelse af pas og forlængelse
af udrejseforbud.
Evalueringen viser endvidere, at de pågældende
personer primært er yngre personer i 20'erne, og at
afgørelserne fordeler sig nogenlunde ligeligt mellem
mænd og kvinder med en svag overvægt af
afgørelser over for mænd.
Desuden viser evalueringen, at politiet i omkring halvdelen af
sagerne har lagt vægt på oplysninger om, at den
pågældende tidligere har opholdt sig i Syrien eller
Irak.
Det er Rigspolitiets og PET's overordnede opfattelse, at
bestemmelserne i de sager, hvor de har været anvendt, har
haft den ønskede effekt, således at de
pågældende personer som udgangspunkt er blevet i
Danmark.
For en nærmere beskrivelse og gennemgang af de enkelte
sager, hvor der er sket inddragelse af pas mv., samt evaluering af
bestemmelserne henvises der til rapporten oversendt til
Folketingets Retsudvalg.
PET vurderer, at der fra Danmark siden sommeren 2012 er udrejst
mindst 158 personer til Syrien/Irak, der vurderes at have opholdt
sig hos militant islamistiske grupper.
CTA vurderer i sin vurdering af terrortruslen mod Danmark af 12.
januar 2018, at personer, der har opholdt sig hos militant
islamistiske grupper som Islamisk Stat, har opnået kapacitet
til terror og kan være særligt radikaliserede,
brutaliserede og voldsparate ved deres hjemkomst. Dette
gælder i særlig grad for mænd, men også for
kvinder. CTA vurderer, at selv få personer, der måtte
vende hjem, kan udgøre en terrortrussel mod Danmark. Det kan
også øge truslen mod danske interesser i udlandet,
hvis sådanne personer rejser til andre lande. Hjemvendte
fremmedkrigere til andre europæiske lande kan tillige
udgøre en trussel mod Danmark.
CTA vurderer endvidere, at hjemvendte fremmedkrigere kan bidrage
til radikalisering af personer og miljøer i Danmark samt af
andre kriminelle under en eventuel afsoning. CTA vurderer i
øvrigt, at truslen fra hjemvendte fremmedkrigere kan vise
sig efter kort tid, men også være latent og
først komme til udtryk senere, f.eks. efter en
udløsende begivenhed. Dette kan også gøre sig
gældende for mindreårige, der måtte have opholdt
sig sammen med deres forældre hos militante islamister i
konfliktzonen.
Der er således klare holdepunkter for at antage, at
bestemmelserne overordnet har virket efter hensigten og i flere
tilfælde har forhindret danske statsborgere i at rejse til
udlandet med henblik på at deltage i aktiviteter, hvor dette
kan indebære eller forøge en fare for statens
sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel
mod den offentlige orden.
Bestemmelserne har indtil august 2019 som nævnt
været anvendt over for 18 personer. Det må i den
forbindelse tages i betragtning, at bestemmelserne trådte i
kraft den 1. marts 2015, og at PET vurderer, at der fra Danmark
siden sommeren 2012 er udrejst mindst 158 personer til Syrien/Irak,
der vurderes at have opholdt sig hos militant islamistiske grupper,
og at antallet af personer, der udrejser til Syrien/Irak, siden
2014 har været faldende. Bestemmelserne trådte i kraft
på et tidspunkt, hvor CTA vurderede, at et større
antal personer allerede var udrejst til konflikten i Syrien og
Irak.
Behovet for at kunne forhindre danske statsborgere i at rejse
til udlandet for at deltage i aktiviteter, hvor dette kan
indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed,
andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den
offentlige orden, vil efter Justitsministeriets vurdering
også kunne gøre sig gældende i forhold til andre
aktuelle og fremtidige konflikter, hvor danske statsborgere i
fremtiden kan tænkes at ville udrejse til.
Det bemærkes i den forbindelse, at bestemmelserne
også finder anvendelse på personer, der opholder sig i
udlandet. Paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, kan således
f.eks. anvendes til at forhindre, at en dansk statsborger, der
opholder sig i Syrien, kan rejse videre til en anden konfliktzone,
når den pågældende har til hensigt at deltage i
aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en
fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en
væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Bestemmelserne må således anses for et nyttigt
redskab til at hindre danske statsborgere i at udrejse eller
vidererejse for at deltage i væbnede konflikter, der kan
blusse op lokalt eller regionalt, og som kan indebære risiko
for bl.a. Danmarks sikkerhed.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at
der fortsat er og vedvarende vil være behov for, at politiet,
når der er grund til at antage, at en person har til hensigt
i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære
eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters
sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden, kan træffe afgørelse om inddragelse af pas
eller nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af
udrejseforbud. En opretholdelse af bestemmelserne vil desuden
sikre, at lovgivningen er på forkant med eventuelle
fremtidige konflikter, som danske statsborgere i fremtiden vil
kunne antages at ville deltage i.
2.1.4. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det
at ophæve udløbsbestemmelsen i lov nr. 176 af 24.
februar 2015, således at politiets beføjelse til at
inddrage et allerede udstedt pas eller nægte udstedelse af
pas til en dansk statsborger, når der er grund til at antage,
at den pågældende har til hensigt i udlandet at deltage
i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en
fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en
væsentlig trussel mod den offentlige orden, opretholdes fra
den 1. marts 2020.
Der lægges med den
foreslåede ophævelse af udløbsbestemmelsen
desuden op til at opretholde politiets beføjelse til at
supplere en afgørelse om at inddrage et allerede udstedt pas
eller nægte udstedelse af pas efter ovenstående
bestemmelse herom med et udrejseforbud, hvorved den
pågældende forbydes at forlade Danmark i et
nærmere bestemt tidsrum, samt at opretholde strafferammen for
overtrædelse af udrejseforbuddet, hvorefter sådanne
overtrædelser straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år.
Der lægges med den
foreslåede ophævelse af udløbsbestemmelsen
endvidere op til ligeledes at opretholde den gældende
bestemmelse, hvorefter politiet under særlige
omstændigheder kan udstede et provisorisk pas til en person,
hvis pas er inddraget, eller hvem pas er nægtet, samt
opretholde den gældende bestemmelse, hvorefter politiet under
særlige omstændigheder skriftligt kan give tilladelse
til at en person, der er meddelt et udrejseforbud, kan foretage en
specifik rejse.
Endelig lægges der med den
foreslåede ophævelse af udløbsbestemmelsen op
til at opretholde de gældende bestemmelser, hvorefter
afgørelser om inddragelse af pas eller nægtelse af
udstedelse af pas samt meddelelse af udrejseforbud omfattes af den
særlige adgang til domstolsprøvelse.
Der ændres med forslaget ikke
på anvendelsesområdet for paslovens § 2, stk. 1,
nr. 4, og § 2 b, stk. 1. Det vil således fortsat
være afgørende for, om et pas kan inddrages eller
nægtes udstedt, og om der kan meddeles udrejseforbud, at der
er grund til at antage, at den pågældende har til
hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan
indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed,
andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den
offentlige orden. Der henvises herom til de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 99 som fremsat den 17.
december 2014, jf. Folketingstidende 2014-2015, Tillæg A,
side 9-12, L 99 som fremsat den 17. december 2014.
2.2. Forlængelse af den tidsmæssige
udstrækning af en afgørelse om at inddrage et allerede
udstedt pas eller nægte udstedelse af pas og meddele et
udrejseforbud
2.2.1. Gældende ret
Efter paslovens § 2, stk. 1,
nr. 4, kan politiet inddrage et allerede udstedt pas eller
nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger, når
der er grund til at antage, at den pågældende har til
hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan
indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed,
andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den
offentlige orden.
Efter § 2, stk. 1, nr. 5, kan
politiet inddrage et allerede udstedt pas eller nægte
udstedelse af pas til en dansk statsborger, når der er grund
til at antage, at det pågældende barn ellers vil blive
sendt til udlandet til forhold, der bringer barnets sundhed eller
udvikling i alvorlig fare.
Efter § 2, stk. 2, skal
politiet ved afgørelser truffet efter § 2, stk. 1, nr.
4 og 5, fastsætte en frist, der ikke overstiger 1 år.
Fristen kan forlænges med indtil 1 år ad gangen. Dog
kan afgørelser truffet efter § 2, stk. 1, nr. 5, kun
gælde, indtil barnet fylder 18 år.
Efter § 2 b, stk. 1, kan politiet meddele en person, hvis
pas er inddraget, eller hvem pas er nægtet, efter § 2,
stk. 1, nr. 4, et udrejseforbud i det tidsrum, der følger af
§ 2, stk. 2.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
En afgørelse om at inddrage
et allerede udstedt pas eller nægte at udstede et pas til en
dansk statsborger og meddele et udrejseforbud er et indgreb i den
pågældendes bevægelsesfrihed. Justitsministeriet
finder det afgørende, at en sådan afgørelse
ikke har en videre tidsmæssig udstrækning, end hvad der
skønnes nødvendigt for at forhindre den
pågældende i at udrejse.
Det er i den forbindelse forudsat i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 99 som fremsat den 17.
december 2014, jf. Folketingstidende 2014-2015, Tillæg A,
side 12-13, L 99 som fremsat den 17. december 2014, at fristen i
første omgang som udgangspunkt fastsættes til 1
år. Ved en eventuel forlængelse af fristen kan der
derimod være grund til at overveje at fastsatte en kortere
frist. Dette vil afhænge af de konkrete omstændigheder
i sagerne.
Gennemgangen af de konkrete sager i forbindelse med evalueringen
viser, at der i flere af de sager, hvor der har været
anledning til at tage stilling til spørgsmålet om
forlængelse, efterfølgende er truffet afgørelse
om forlængelse. I flere af afgørelserne om
forlængelse lægges der vægt på de samme
omstændigheder, herunder f.eks. tidligere ophold i et
konfliktområde, som også forelå forud for, og som
har begrundet den oprindelige afgørelse om inddragelse af
pas eller nægtelse af udstedelse af pas. I flere sager har
afgørelser om forlængelse været indbragt for
retten. I den forbindelse har Vestre Landsret ved en kendelse af
21. februar 2018 opretholdt politiets afgørelse om
forlængelse af inddragelsen af passet på baggrund af de
samme omstændigheder, der forelå ved den oprindelige
inddragelse, og uden at der forelå nye væsentlige
omstændigheder.
Efter Justitsministeriets opfattelse viser ovenstående
praksis, at der er eksempler på sager, hvor en person f.eks.
kan være radikaliseret i så udpræget en grad, at
man allerede på baggrund af de foreliggende
omstændigheder på tidspunktet for den oprindelige
afgørelse, må anse det for tvivlsomt, at den
pågældendes ønske om og vilje til i udlandet at
deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller
forøge en fare for bl.a. statens sikkerhed, vil kunne
ændres på mindre end f.eks. 2 eller 3 år.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det i sådanne
tilfælde, hvor der foreligger meget tungtvejende forhold, der
begrunder pasinddragelsen mv., er mere hensigtsmæssigt, at
der i første omgang træffes en afgørelse om at
inddrage et allerede udstedt pas eller nægte udstedelse af
pas med en længere tidsmæssig udstrækning end 1
år, frem for at en afgørelse forlænges flere
gange på det samme grundlag.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Der lægges med lovforslaget
op til at ændre den maksimale tidsmæssige
udstrækning af en afgørelse truffet efter paslovens
§ 2, stk. 1, nr. 4, således at politiet kan
fastsætte en varighed af en afgørelse om inddragelse
af pas eller nægtelse af udstedelse af pas på indtil 3
år.
Det tilsigtes ved den
foreslåede udvidelse af den maksimale tidsmæssige
udstrækning at skabe en bedre mulighed for at differentiere
mellem de enkelte sager og deres forskellige karakter, hvorved
alvoren af de konkrete forhold, som begrunder afgørelsen,
bedre vil kunne afspejles i den tidsmæssige udstrækning
af afgørelsen.
Fristen skal fastsættes ud
fra en konkret vurdering af, hvor tungtvejende og alvorlige de
foreliggende oplysninger i den enkelte sag må anses for at
være. Fristen skal fastsættes ud fra en konkret
vurdering af, hvor lang en periode der må anses for
nødvendig for, at den pågældendes ønske
om og vilje til i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan
indebære eller forøge en fare for bl.a. statens
sikkerhed, vil kunne ændres.
Politiet kan alene meddele et
udrejseforbud efter § 2 b, stk. 1, hvis der senest samtidig
træffes afgørelse om at inddrage et allerede udstedt
pas eller nægte udstedelse af pas efter § 2, stk. 1, nr.
4. Der foreslås ikke ændringer herved. Der lægges
op til, at varigheden af et eventuelt udrejseforbud fortsat skal
knytte sig til varigheden af en afgørelse om inddragelse af
pas eller nægtelse af udstedelse af pas truffet efter §
2, stk. 1, nr. 4, med den konsekvens, at også varigheden af
et udrejseforbud foreslås ændret til en maksimal
tidsmæssig udstrækning på op til 3 år.
Der lægges med lovforslaget
ikke op til at ændre den maksimale tidsmæssige
udstrækning af en afgørelse truffet efter paslovens
§ 2, stk. 1, nr. 5, om inddragelse af pas eller nægtelse
af udstedelse af pas, når der er grund til at antage, at det
pågældende barn ellers vil blive sendt til udlandet til
forhold, der bringer barnets sundhed eller udvikling i alvorlig
fare. Afgørelser efter denne bestemmelse skal forsat
fastsættes med en frist på op til 1 år.
Der ændres ikke på, at
afgørelser efter § 2, stk. 1, nr. 4 og 5, fortsat kan
forlænges med indtil 1 år ad gangen, hvis betingelserne
for forlængelse er opfyldt. Fristen for afgørelser
truffet efter § 2, stk. 1, nr. 5, kan fortsat maksimalt
forlænges, til barnet fylder 18 år.
Der kan ved afgørelser om
forlængelse lægges vægt på de samme
omstændigheder som ved den oprindelige afgørelse om
inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas. Det
beror på en konkret vurdering af styrken af de
omstændigheder, som har begrundet den oprindelige
afgørelse, om der kan ske forlængelse alene på
baggrund heraf. Alt andet lige vil den vægt, et forhold skal
tillægges i vurderingen, dog svinde over tid, hvis der ikke
foreligger nye forhold, der kan tale for en forlængelse.
Fristen for en afgørelse om
forlængelse kan fastsættes med indtil 1 år. Det
vil afhænge af de konkrete omstændigheder, om en
eventuel forlængelse af fristen skal fastsættes til 1
år eller kortere.
Det bemærkes, at politiet enten af egen drift eller ved
afgørelser truffet efter § 2, stk. 1, nr. 4, efter
anmodning fra den, hvis pas er inddraget, eller hvem pas er
nægtet, og for afgørelser truffet efter § 2, stk.
1, nr. 5, efter anmodning fra forældremyndighedsindehavere
for den, hvis pas er inddraget, eller hvem pas er nægtet, kan
genoptage en sag efter de almindelige forvaltningsretlige regler,
hvis faktiske forhold af betydning for sagen ændrer sig
væsentligt under virkningsperioden.
Det sikres herved, at en afgørelse om inddragelse af pas
eller nægtelse af udstedelse af pas ikke får en
længere virkning end nødvendigt, hvis den
pågældendes ønske om og vilje til i udlandet at
deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller
forøge en fare for bl.a. statens sikkerhed, mod forventning
ændrer sig inden for den tidsmæssige udstrækning
af afgørelsen.
Den tidsmæssige
udstrækning af politiets afgørelser om at inddrage et
allerede udstedt pas eller nægte udstedelse af pas og
meddelelse et udrejseforbud regnes fra den dag, hvor
afgørelsen er truffet.
2.3. Ændring af bemyndigelsesbestemmelse i pasloven
om registrering af oplysninger om overnattende danske gæster
i gæsteprotokol på hoteller mv.
2.3.1. Gældende ret
Pasloven indeholder i § 3,
stk. 1, 1. pkt., en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
justitsministeren bemyndiges til at udfærdige nærmere
bestemmelser om, at hoteller, sommerhoteller, gæstgiverier,
pensionater, herberger, vandrehjem el.lign. skal føre en
autoriseret protokol over overnattende gæster med oplysninger
om disses navn, stilling og bopæl. Efter bestemmelsens stk.
1, 2. pkt., skal protokollen til enhver tid være til
gennemsyn for politiet og skal opbevares i mindst 2 år efter,
at den er underskrevet.
Efter bestemmelsens stk. 2
påhviler pligten til at føre protokollen værten.
Vedkommende gæst er pligtig at afgivne oplysninger om navn,
stilling og bopæl.
Bestemmelsen stammer fra den
oprindelige lov om pas til danske statsborgere m.v., der blev
vedtaget med lov nr. 223 af 7. juni 1952. Før dette var
regler om pas til danske statsborgere reguleret i fremmedloven af
1875, som også indeholdt en bemyndigelsesbestemmelse til
justitsministeren til at fastsætte nærmere regler om
hotellers og lign. registrering af oplysninger om logerende.
Det er med hjemmel i paslovens
§ 3 i pasbekendtgørelsens § 30, stk. 1, fastsat,
at den, der driver hotel, sommerhotel, gæstgiveri, pensionat,
herberg, vandrehjem eller lejrplads, skal indføre
overnattende danske gæster, der er fyldt 16 år, i en
autoriseret gæsteprotokol med angivelse af fulde navn,
stilling og bopæl, og at logigiveren skal kræve
dokumentation for identitetsoplysninger.
Det er i § 30, stk. 2,
fastsat, at protokollen skal udfyldes med tydelig blæk,
kuglepen eller maskinskrift og opbevares i 2 år efter, at den
er skrevet ud. Det fremgår endvidere af § 30, stk. 3, at
udgifter til køb af protokollen skal afholdes af vedkommende
logigiver, og at oplysninger om, hvor protokollerne kan
købes, fås hos politiet. Det er i § 30, stk. 4,
fastsat, at politiet kan autorisere den protokol, som også
anvendes til udenlandske gæster, således at oplysninger
om danske og udenlandske gæster kan optages i samme
protokol.
Efter § 31, stk. 1, straffes
overtrædelse af § 30, stk. 1 og 2, med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder.
Udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 239 af 10. marts 2019, som senest
ændret ved lov nr. 561 af 7. maj 2019, indeholder også
bestemmelser om registrering af logerende.
Udlændingeloven indeholder i
§ 42, stk. 1, en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler, hvorefter den, der mod eller uden vederlag
yder logi til eller stiller lejrplads til rådighed for
udlændinge, skal føre fortegnelse over udenlandske
gæster og give politiet underretning om deres ankomst og
afrejse. Fortegnelsen skal til enhver tid kunne forevises
politiet.
Efter § 42, stk. 2, skal
udlændinge meddele de oplysninger, der er nødvendige
for opfyldelse af pligten efter stk. 1.
Efter § 42, stk. 3, bemyndiges
udlændinge- og integrationsministeren til at fastsætte
nærmere regler om de i stk. 1 nævnte fortegnelser over
udenlandske gæster, herunder om fortegnelsernes udformning,
indhold og førelse, om de oplysninger, som udlændinge
efter stk. 2 skal meddele, om de dokumenter, som udlændinge
skal fremvise, og om de udgifter, der påhviler den, der efter
stk. 1 har pligten til at føre fortegnelsen.
Med hjemmel i
udlændingelovens § 42 er det i
udlændingebekendtgørelsens § 36, stk. 1, jf.
bekendtgørelse nr. 587 af 7. maj 2019, fastsat, at den, der
driver hotel, pensionat, herberg eller lejrplads i overensstemmelse
med reglerne om persondataret, skal føre protokol eller
kartotek, herunder i elektronisk form, over alle ankomne
udenlandske gæster.
Det fremgår af § 36,
stk. 2, at protokollen eller kartoteket skal indeholde oplysninger
om udlændingens fulde navn, fødselsdato, nationalitet,
faste bopæl, ankomstdato og type af og nummer på pas
eller anden rejselegitimation, jf. dog § 1, stk. 2, for
så vidt angår nordiske statsborgere.
Efter § 1, stk. 2, er
statsborgere i et andet nordisk land efter udlændingelovens
§ 39, stk. 4, 1. pkt., jf. stk. 1, fritaget for at være
i besiddelse af pas eller anden rejselegitimation ved indrejse til
Danmark fra et andet nordisk land, ved ophold i Danmark og ved
udrejse fra Danmark til et andet nordisk land.
Efter § 36, stk. 3, skal
udlændinge personligt udfylde og underskrive en anmeldelse
vedrørende de oplysninger, der er nødvendige til
opfyldelse af pligten efter stk. 1 og 2. Dette gælder dog
ikke ledsagende ægtefæller og mindreårige
børn samt deltagere i fællesrejser. Udlændinge
skal endvidere fremvise rejselegitimation til kontrol af
rigtigheden af de afgivne oplysninger. Dog skal statsborgere fra
nordiske lande alene fremvise legitimation, jf. § 1, stk.
2.
Efter § 36, stk. 4, skal
oplysningerne i stk. 2 indføres i protokollen eller
kartoteket straks efter udlændingens ankomst. Straks efter
afrejsen skal datoen herfor ligeledes tilføjes i protokollen
eller kartoteket.
Det følger endvidere af
§ 36, stk. 5, at oplysningerne indført i protokollen
eller kartoteket skal bekræftes af udlændingen og af
logiværten eller dennes repræsentant. Dog kan politiet
tillade, at oplysninger, der er indført i protokollen eller
kartoteket vedrørende deltagere i fællesrejser, alene
bekræftes af rejselederen og logiværten eller dennes
repræsentant.
Efter § 36, stk. 6, skal
oplysningerne i stk. 2 opbevares i protokollen eller kartoteket i
mindst 1 år efter indførelsen af den enkelte oplysning
og må højest opbevares i 2 år efter
indførelsen.
I
udlændingebekendtgørelsens § 39 er fastsat, at
Rigspolitiet bestemmer udformningen af de protokoller og
kartoteker, der er nævnt i § 36, og at udgifterne til
indkøb af protokoller og kartoteker afholdes af
logiværterne.
Efter
udlændingebekendtgørelsens § 37 kan politiet
pålægge andre logiværter, der mod eller uden
vederlag yder natlogi til udlændinge, at føre protokol
eller kartotek efter reglerne i § 36, mens politiet efter
§ 38 kan pålægge logiværter nævnt i
§§ 36 og 37 at meddele politiet oplysninger fra
protokollen eller kartoteket.
Overtrædelse af §§
37-38 samt forskrifter, der udstedes i medfør af § 39,
straffes med bøde, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 40. Strafansvar kan
også pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer), jf. § 41.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Registrering af oplysninger om
overnattende gæster på hoteller m.v. er et vigtigt
efterforskningsredskab for politiet i forbindelse med politiets
arbejde med opklaring af kriminalitet. Oplysningerne kan
således f.eks. være med til at fastlægge en
persons opholdssted eller færden. Der kan f.eks. være
tale om efterforskninger af akut eller hastende karakter, hvor en
persons mulige opholdssted eller færden søges fastlagt
med henblik på at pågribe den pågældende
eller standse en igangværende eller nært
forestående forbrydelse. Der vil også kunne være
tale om efterforskninger, hvor mistanken ikke har samlet sig om en
bestemt mistænkt, men oplysningerne indhentes med henblik
på at indsnævre en personkreds, som vil kunne
være relevant for efterforskningen.
Efter den gældende
bestemmelse i paslovens § 3 skal protokollen til enhver tid
være til gennemsyn for politiet. Af hensyn til
efterforskningen bør det fortsat være udgangspunktet,
at politiet har umiddelbar adgang til sådanne oplysninger
uden forinden at skulle indhente kendelse herom. Det vurderes
hensigtsmæssigt, at dette fremgår udtrykkeligt af
bestemmelsen.
Bemyndigelsesbestemmelsen i
paslovens § 3 stammer fra 1952. Bestemmelsen er ikke er
ændret siden sin indførelse, hvilket bl.a. kommer til
udtryk ved, at bestemmelsen omtaler sommerhoteller og
gæstgiverier. Bestemmelsen er på visse punkter
utidssvarende, og den nuværende ordlyd forhindrer desuden, at
der i pasbekendtgørelsen kan foretages hensigtsmæssige
tilpasninger af reglerne om registrering af oplysninger om
overnattende danske gæster på hoteller m.v.
Det er bl.a. Justitsministeriets
vurdering, at kravet om, at protokollen skal være en
autoriseret protokol, må anses for et levn fra en anden tid,
da de fleste hoteller m.v. i dag foretager registrering af
overnattende gæster i elektroniske systemer.
Også kravet i paslovens
§ 3 om, at der skal registreres oplysninger om den
overnattende gæsts stilling, er et levn fra en anden tid.
Behovet for at registrere oplysninger om overnattende gæster
er begrundet i et efterforskningsmæssigt hensyn med henblik
på efterfølgende på baggrund af de registrerede
oplysninger bl.a. at kunne identificere og spore de overnattende
gæster. Det er i den forbindelse Justitsministeriets
vurdering, at personer ikke længere i samme omfang
identificeres i kraft af deres stilling eller faglige position, og
at sådanne oplysninger ikke er af afgørende betydning
for identifikationen af en dansk statsborger. Andre oplysninger,
f.eks. oplysninger om en persons navn, bopæl og
fødselsdato, er i den sammenhæng mere brugbare
oplysninger.
Det er Justitsministeriets
vurdering, at kravene til hoteller m.v. om at registrere
oplysninger om overnattende danske statsborgere og udlændinge
- af hensyn til den praktiske håndtering af
registreringspligten for hotellerne m.v. - i videst muligt omfang
bør indrettes ens for så vidt angår kravene til
registrering og opbevaring af oplysningerne, jf. pkt. 2.3.1 om
udlændingelovens regler herom.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Der lægges med lovforslaget op til med inspiration fra
bemyndigelsesbestemmelsen i udlændingelovens § 42 at
nyaffatte paslovens bemyndigelsesbestemmelse, således at de
ovenfor beskrevne bindinger i bestemmelsen fjernes, og
justitsministeren bemyndiges til at fastsætte de
nærmere regler ved bekendtgørelse.
Det tilstræbes i den forbindelse at indrette de
nærmere regler, så de i videst muligt omfang harmonerer
med den registreringsforpligtelse, der er pålagt hoteller
m.v. efter udlændingebekendtgørelsens § 36, som
er udstedt med hjemmel i udlændingelovens § 42, i
forhold til overnattende udlændinge.
Med den foreslåede ordning bemyndiges justitsministeren
til at fastsætte nærmere regler, hvorefter den, der mod
eller uden vederlag yder logi til eller stiller lejrplads el.lign.
til rådighed for danske statsborgere, skal føre
fortegnelse over gæsterne. Politiet har til enhver tid adgang
til fortegnelsen uden retskendelse. Dette indebærer, at
fortegnelsen umiddelbart skal kunne gøres tilgængelig
og forevises på politiets anmodning. Der er herved ikke
tilsigtet en ændring i anvendelsen af bestemmelsen i forhold
til den gældende bestemmelse i paslovens § 3, hvorefter
protokollen til enhver tid skal være til gennemsyn for
politiet. Med den foreslåede nyaffattelse af bestemmelsen
fremgår det udtrykkeligt af bestemmelsen, at politiet har
adgang til fortegnelsen uden retskendelse.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i stk. 1
forudsættes anvendt til i pasbekendtgørelsen at
udstede nærmere regler om registreringspligten for de, som i
dag er omfattet af den gældende bestemmelse i paslovens
§ 3, dvs. hoteller, pensionater, herberger, vandrehjem og
lign. Efter den foreslåede stk. 2 kan der fastsættes
nærmere regler om, at den overnattende gæst er pligtig
til at meddele de oplysninger, der er nødvendige til
opfyldelse af pligten om at føre fortegnelsen.
Justitsministeren kan efter den foreslåede stk. 3
fastsætte nærmere regler om fortegnelserne, herunder om
fortegnelsernes udformning, indhold og førelse, om de
oplysninger, som den overnattende gæst skal meddele, og om de
dokumenter, som gæsten skal fremvise. Det er hensigten at
anvende bestemmelsen til i pasbekendtgørelsen bl.a. at
fastsætte bestemmelse om, at fortegnelsen kan føres i
elektronisk form, om det nærmere indhold af oplysningerne i
fortegnelsen, herunder om navn, fødselsdato, bopæl og
ankomst- og afrejsedato, om forevisning af legitimation, om den
tid, som fortegnelsen skal opbevares, og om at overtrædelse
af registreringspligten kan straffes med bøde.
3. Forholdet
til Danmarks internationale forpligtelser
Afgørelser om inddragelse af pas eller nægtelse af
udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud vil efter
omstændighederne kunne indebære et indgreb i de
rettigheder, der er reguleret i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK). Der er navnlig tale om artikel
2 i 4. tillægsprotokol om retten til at færdes frit og
til frit at vælge opholdssted samt konventionens artikel 8 om
retten til privatliv og familieliv.
I tilfælde hvor en medlemsstats lovgivning
indrømmer myndighederne helt eller delvis
skønsmæssige beføjelser, foretager Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol som udgangspunkt ikke en
abstrakt prøvelse af, om lovgivningen er i overensstemmelse
med konventionen. Det afgørende er, hvordan lovgivningen
anvendes i praksis.
Det fremgår af artikel 2 i 4. tillægsprotokol til
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, at enhver, der
lovligt befinder sig på en stats område, inden for
dette skal have ret til at færdes frit og til frit at
vælge sit opholdssted, og at enhver har frihed til at forlade
et hvilket som helst land, herunder sit eget. Efter
Menneskerettighedsdomstolens praksis indebærer bestemmelsen
endvidere en ret til at udrejse til et land efter den
pågældendes eget valg, hvor vedkommende kan opnå
indrejse.
Efter artikel 8 har enhver ret til respekt for sit privatliv og
familieliv, sit hjem og sin korrespondance. Retten til respekt for
privatlivet er ikke begrænset til en indre sfære, men
omfatter også i et vist omfang retten til at etablere og
udvikle relationer til andre mennesker, jf. bl.a.
Menneskerettighedsdomstolens afgørelse i Niemetz mod
Tyskland, dom af 16. december 1992, sagsnummer 13710/88. Retten til
respekt for familielivet omfatter bl.a. forholdet mellem
ægtefæller, ugifte samlevende og registrerede partnere,
forholdet mellem forældre og mindreårige børn
samt forholdet mellem voksne børn, der endnu ikke selv har
stiftet familie, og deres forældre eller andre nære
familiemedlemmer.
Beskyttelsen efter disse bestemmelser er imidlertid ikke
absolut. Der kan gøres indgreb i de nævnte
rettigheder, hvis indgrebet er foreskrevet ved lov og er
nødvendigt i et demokratisk samfund (dvs. opfylder kravet om
proportionalitet) til varetagelse af nærmere bestemte
anerkendelsesværdige formål, herunder den nationale
sikkerhed, den offentlige tryghed og forebyggelse af forbrydelser,
jf. artikel 2, stk. 3, i 4. tillægsprotokol til EMRK og EMRK
artikel 8, stk. 2.
Den foreslåede forlængelse af den maksimale
tidsmæssige udstrækning af en afgørelse efter
§ 2, stk. 1, nr. 4, fra 1 år til 3 år ændrer
ikke ved Justitsministeriets tidligere vurdering, hvorefter
ordningen vurderes ikke at være i strid med Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse vægt
på, at ordningen varetager et tungtvejende
samfundsmæssigt hensyn til at hindre danske statsborgere i at
udrejse til væbnede konflikter, hvor dette kan indebære
eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters
sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden.
Der lægges endvidere vægt på, at en evaluering
af lovens hidtidige anvendelse har vist, at der i flere af de
sager, hvor der har været anledning til at tage stilling til
spørgsmålet om forlængelse, efterfølgende
er truffet afgørelse om forlængelse. I flere af
afgørelserne om forlængelse lægges der
vægt på de samme omstændigheder, herunder f.eks.
tidligere ophold i et konfliktområde, som også
forelå forud for, og som har begrundet den oprindelige
afgørelse om inddragelse af pas eller nægtelse af
udstedelse af pas. Der kan i den forbindelse henvises til den
ovenfor under pkt. 2.2.2, refererede kendelse fra Vestre Landsret
af 21. februar 2018.
Der lægges endvidere vægt på, at
fastsættelsen af den tidsmæssige udstrækning af
en afgørelse efter § 2, stk. 1, nr. 4, sker på
baggrund af en individuel og konkret vurdering af, hvor
tungtvejende de konkrete forhold, som begrunder, at passet
inddrages eller nægtes udstedt, er. Der lægges herved
vægt på, at der efter omstændighederne kan
være tale om så tungtvejende forhold, f.eks. fordi
personen er radikaliseret i en så udpræget grad, at det
allerede på baggrund af de foreliggende omstændigheder
på tidspunktet for den oprindelige afgørelse må
anses for tvivlsomt, at den pågældendes ønske om
og vilje til i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan
indebære eller forøge en fare for bl.a. statens
sikkerhed, vil kunne ændres på mindre end f.eks. 2
eller 3 år.
Der lægges endvidere vægt på, at en sag efter
de almindelige forvaltningsretlige regler vil skulle genoptages,
hvis faktiske forhold af betydning for sagen ændrer sig
væsentligt under virkningsperioden, ligesom den
pågældende kan kræve afgørelsen indbragt
for retten uden unødigt ophold, hvor retten vil kunne
foretage en fuld prøvelse.
Endelig lægges der vægt på, at en person, hvis
pas er inddraget, eller hvem pas er nægtet, under
særlige omstændigheder kan få udstedt provisorisk
pas og gives tilladelse til specifikke rejser, hvis tungtvejende
hensyn til f.eks. den pågældende ret til familieliv,
uddannelse eller arbejde taler herfor.
Justitsministeriet vurderer på den baggrund, at
ændringen kan gennemføres inden for rammerne af
artikel 2 i 4. Tillægsprotokol til EMRK og EMRK artikel
8.
4. De
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser eller
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Det følger af artikel 21 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), at enhver
unionsborger har ret til at færdes og opholde sig frit
på medlemsstaternes område med de begrænsninger
og på de betingelser, der er fastsat i traktaterne og i
gennemførelsesbestemmelserne hertil.
Bestemmelsen vedrørende udrejse fra en medlemsstat er
nærmere udmøntet i artikel 4 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/38/EF om unionsborgeres og deres
familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit
på medlemsstaternes område mv. (opholdsdirektivet),
hvoraf det følger, at uden at dette berører de
bestemmelser for rejsedokumenter, der gælder ved national
grænsekontrol, har alle unionsborgere, der er i besiddelse af
et gyldigt identitetskort eller pas, ret til at forlade en
medlemsstats område for at rejse til en anden
medlemsstat.
Medlemsstaterne kan begrænse den frie bevægelighed
og ophold for en unionsborger eller et familiemedlem uanset
nationalitet af hensyn til den offentlige orden, sikkerhed eller
sundhed, jf. opholdsdirektivets artikel 27, stk. 1. Efter
opholdsdirektivets artikel 27, stk. 2, skal foranstaltninger
truffet af hensyn til den offentlige orden eller sikkerhed
være i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet og
kan udelukkende begrundes i vedkommendes personlige
adfærd.
Det følger endvidere af bestemmelsen, at en tidligere
straffedom ikke i sig selv kan begrunde anvendelsen af
sådanne foranstaltninger, men at den personlige adfærd
skal udgøre en reel, umiddelbar og tilstrækkelig
alvorlig trussel, der berører en grundlæggende
samfundsinteresse, og at begrundelser, der ikke vedrører den
individuelle sag, eller som har generel præventiv karakter,
ikke må anvendes.
En afgørelse om at nægte at udstede pas, at
inddrage et allerede udstedt pas eller meddele et udrejseforbud
udgør et indgreb i retten til fri bevægelighed for
danske statsborgere, som ønsker at udrejse til en anden
medlemsstat som f.eks. turist eller arbejdstager, og kan derfor kun
ske i overensstemmelse med bl.a. betingelserne i opholdsdirektivets
artikel 27, stk. 2.
Som det fremgår af pkt. 10 i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 99 som fremsat den 17.
december 2014, jf. Folketingstidende 2014-2015, Tillæg A,
side 29, L 99 som fremsat den 17. december 2014, varetager den
gældende ordning efter Justitsministeriets vurdering hensyn
til den offentlige orden og sikkerhed i EU-retlig forstand og
går ikke videre end nødvendigt for at varetage disse
hensyn.
Lovforslaget indebærer, at den maksimale tidsmæssige
udstrækning af en afgørelse forlænges fra 1
år til 3 år, jf. lovforslagets pkt. 2.2.3.
Efter Justitsministeriets vurdering varetager ordningen
også efter denne ændring hensyn til den offentlige
orden og sikkerhed i EU-retlig forstand og går ikke videre
end nødvendigt for at varetage disse hensyn.
Der lægges i den forbindelse vægt på, at
fastsættelsen af den tidsmæssige udstrækning af
en afgørelse efter § 2, stk. 1, nr. 4, sker på
baggrund af en individuel og konkret vurdering af, hvor
tungtvejende de konkrete forhold, som begrunder, at passet
inddrages eller nægtes udstedt, er. Det bemærkes i den
forbindelse, at der efter omstændighederne kan være
tale om så tungtvejende forhold, f.eks. fordi personen er
radikaliseret i en så udpræget grad, at det allerede
på baggrund af de foreliggende omstændigheder på
tidspunktet for den oprindelige afgørelse, må anses
for tvivlsomt, at den pågældendes ønske om og
vilje til i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan
indebære eller forøge en fare for bl.a. statens
sikkerhed, vil kunne ændres på mindre end f.eks. 2
eller 3 år.
Justitsministeriet lægger endvidere vægt på,
at en sag efter de almindelige forvaltningsretlige regler vil
skulle genoptages, hvis faktiske forhold af betydning for sagen
ændrer sig væsentligt i virkningsperioden, ligesom den
pågældende kan kræve afgørelsen indbragt
for retten uden unødigt ophold, hvor retten vil kunne
foretage en fuld prøvelse.
Endelig lægges ved vurderingen vægt på, at en
person, hvis pas er inddraget, eller hvem pas er nægtet,
under særlige omstændigheder kan få udstedt
provisorisk pas og gives tilladelse til specifikke rejser, hvis
tungtvejende hensyn til f.eks. den pågældende ret til
familieliv, uddannelse eller arbejde taler herfor.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. november
2019 til den 19. december 2019 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet,
Advokatsamfundet, Amnesty International, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Politimestre i Danmark, Foreningen af
Statsadvokater, Færøernes Landsstyre, Grønlands
Selvstyre (Naalakkersuisut), HK Landsklubben, Danmarks Domstole, HK
Landsklubben for Politiet, HK/Danmark, HORESTA, Institut for
Menneskerettigheder, IT-politisk Forening, Justitia, Kommunernes
Landsforening KL, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Politidirektørforeningen, Politiets
Efterretningstjeneste, Politiforbundet i Danmark, Præsidenten
for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigspolitiet, Rådet for Digital Sikkerhed og samtlige
præsidenter for byretterne.
10. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at være i
overensstemmelse med Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), herunder artikel 21, og med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF om
unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes
og opholde sig frit på medlemsstaternes område
mv. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger
til lovforslagets enkelte bestemmelser | |
|
Til §
1
Efter § 4, stk. 2, i lov nr. 176 af 24. februar 2015 om
ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v.,
udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod
rekruttering til væbnede konflikter i udlandet m.v.)
ophæves paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, stk. 2 og 3, og
§ 2 b som affattet ved lovens § 1, nr. 4, 5 og 7, og
paslovens § 5, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved lovens §
1, nr. 8, den 1. marts 2020.
Efter § 4, stk. 2, i lov nr. 176 af 24. februar 2015
ophæves endvidere de indsatte konsekvensændringer, som
affattet ved lovens § 1, nr. 3, 6 og 9, den 1. marts 2020.
Det foreslås, at § 4, stk. 2, i lov nr. 176 af 24.
februar 2015 om ændring af lov om pas til danske statsborgere
m.v., udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod
rekruttering til væbnede konflikter i udlandet m.v.)
ophæves.
Det betyder, at paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, stk. 2 og 3,
og § 2 b ikke ophæves den 1. marts 2020 og således
fortsat vil finde anvendelse, jf. dog den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 2, nr. 1, hvorefter den
tidsmæssige udstrækning af afgørelser efter
§ 2, stk. 1, nr. 4, foreslås forlænget.
Det betyder endvidere, at de konsekvensændringer, der blev
indsat med lov nr. 176 af 24. februar 2015 affattet ved lovens
§ 1, nr. 3, 6 og 9, heller ikke ophæves den 1. marts
2020.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 2, stk. 2, 1. pkt., at politiet skal
fastsætte en frist, der ikke kan overstige 1 år, for
afgørelser efter § 2, stk. 1, nr. 4 og 5. Fristen kan
efter 2. pkt. forlænges med indtil 1 år ad gangen. Det
følger endvidere af 3. pkt., at afgørelser truffet
efter § 2, stk. 1, nr. 5, kun kan gælde, indtil barnet
fylder 18 år.
Det foreslås at nyaffatte bestemmelsen i § 2, stk.
2.
Med den foreslåede § 2, stk. 2,
1. pkt., fastsættes bl.a., at politiet for
afgørelser efter § 2, stk. 1, nr. 4, fremover skal
fastsætte en frist, der ikke kan overstige 3 år.
Det tilsigtes ved den
foreslåede udvidelse af den maksimale tidsmæssige
udstrækning at skabe en bedre mulighed for at differentiere
mellem de enkelte sager og deres forskellige karakter, hvorved
alvoren af de konkrete forhold, som begrunder afgørelsen,
bedre vil kunne afspejles i den tidsmæssige udstrækning
af afgørelsen.
Fristen forudsættes i den
forbindelse fastsat ud fra en konkret vurdering af, hvor
tungtvejende og alvorlige de foreliggende oplysninger i den enkelte
sag må anses for at være. Fristen skal fastsættes
ud fra en konkret vurdering af, hvor lang en periode der må
anses for nødvendig for, at den pågældendes
ønske om og vilje til i udlandet at deltage i aktiviteter,
hvor dette kan indebære eller forøge en fare for bl.a.
statens sikkerhed, vil kunne ændres.
I den forbindelse vil navnlig
oplysninger om, at pågældende har til hensigt at
udrejse til et konfliktområde i udlandet, hvor vedkommende
vil tilslutte sig en militant oprørsgruppe eller på
anden lignende måde tage aktivt del i en væbnet
konflikt, tale for, at der fastsættes en længere frist,
idet det i disse tilfælde som udgangspunkt må anses for
tvivlsomt, om den pågældendes ønske om og vilje
til at udrejse kan ændres på kortere tid.
Ligeledes vil oplysninger om, at
den pågældende har til hensigt i udlandet at tage
ophold i træningslejre hos en yderligtgående politisk
organisation eller grupperinger, hvor deltagerne bl.a. trænes
i militære færdigheder, tale for, at der
fastsættes en længere frist, idet det i disse
tilfælde som udgangspunkt må anses for tvivlsomt, om
den pågældendes ønske om og vilje til at udrejse
kan ændres på kortere tid.
Endvidere vil oplysninger om, at
den pågældende tidligere har været udrejst til
konfliktområder i udlandet, hvor vedkommende har taget aktivt
del i kamphandlinger, eller tidligere har taget ophold i en
træningslejr hos en yderligtgående politisk
organisation eller grupperinger, hvor deltagerne bl.a. trænes
i militære færdigheder, med betydelig vægt tale
for, at der fastsættes en længere frist, idet det i
disse tilfælde som udgangspunkt må anses for tvivlsomt,
om den pågældendes ønske om og vilje til igen at
udrejse kan ændres på kortere tid. Ligeledes vil
oplysninger om, at den pågældende er indrejst i et
konfliktområde, der i medfør af straffelovens §
114 j, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 976 af 17.
september 2019 med senere ændringer, er udpeget som et
område omfattet af forbuddet mod indrejse og ophold, jf.
bekendtgørelse nr. 1200 af 28. september 2016 om forbud mod
indrejse eller ophold i visse konfliktområder, uden
fornøden tilladelse med betydelig vægt tale for, at
der fastsættes en længere frist.
Ydermere vil det tale for at
fastsætte en længere frist, hvis den
pågældende vurderes at være radikaliseret i
så udpræget en grad, at det må anses for
tvivlsomt, om den pågældendes ønske og vilje kan
ændres inden for en kortere periode. Hvis den
pågældende tidligere er dømt for
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13 om bl.a.
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed og
terrorisme, vil det med betydelig vægt tale for, at der
fastsættes en længere frist.
Ovenstående eksempler er ikke
udtryk for en udtømmende opregning af de forhold, der kan
inddrages ved fastsættelsen af fristen i de konkret sager.
Der vil altid være tale om en konkret vurdering af de samlede
omstændigheder i sagerne.
Det forudsættes i den forbindelse fortsat, at politiet
enten af egen drift eller efter anmodning fra den, hvis pas er
inddraget, eller hvem pas er nægtet, kan genoptage en sag
efter de almindelige forvaltningsretlige regler, hvis faktiske
forhold af betydning for sagen ændrer sig væsentligt
under virkningsperioden.
Politiet kan alene meddele et
udrejseforbud efter § 2 b, stk. 1, hvis der senest samtidig
træffes afgørelse om at inddrage et allerede udstedt
pas eller nægte udstedelse af pas efter § 2, stk. 1, nr.
4. Der foreslås ikke ændringer herved. Der lægges
op til, at varigheden af et eventuelt udrejseforbud fortsat skal
knytte sig til varigheden af en afgørelse om inddragelse af
pas eller nægtelse af udstedelse af pas truffet efter §
2, stk. 1, nr. 4, med den konsekvens, at også varigheden af
et udrejseforbud foreslås ændret til en maksimal
tidsmæssig udstrækning på op til 3 år.
Med den foreslåede § 2, stk. 2,
1. pkt., fastsættes endvidere, at politiet kan
fastsætte en frist for afgørelser truffet efter §
2, stk. 1, nr. 5, der ikke kan overstige 1 år.
Det forudsættes i den forbindelse fortsat, at fristen i
første omgang som udgangspunkt vil blive fastsat til 1
år, henset til at det må anses for tvivlsomt, om den
pågældendes forældres ønske om og vilje
til at sende den pågældende til udlandet i strid med
forbuddet i straffelovens § 215 a vil kunne ændres inden
for en kortere tidsperiode. Ved en eventuel forlængelse af
fristen kan der derimod være grund til at overveje at
fastsætte en kortere frist. Dette vil afhænge af de
konkret omstændigheder i sagen.
Det forudsættes i den forbindelse endvidere, at politiet
af egen drift eller efter anmodning fra
forældremyndighedsindehavere for den, hvem pas er
nægtet, eller hvis pas er inddraget, genoptager en sag efter
de almindelige forvaltningsretlige regler, hvis faktiske forhold af
betydning for sagen ændrer sig væsentligt under
virkningsperioden.
Med den foreslåede § 2, stk. 2, 1. pkt., tilsigtes
der ikke nogen ændring af fristen for afgørelser efter
§ 2, stk. 1, nr. 5.
Med den foreslåede § 2, stk. 2, 2. pkt., fastsættes,
at afgørelserne efter § 2, stk. 1, nr. 4 og 5, kan
forlænges med indtil 1 år ad gangen.
Det vil afhænge af de
konkrete omstændigheder, om en eventuel forlængelse af
fristen skal fastsættes til 1 år eller kortere.
Der kan ved afgørelser om
forlængelse lægges vægt på de samme
omstændigheder som ved den oprindelige afgørelse om
inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas. Det
beror på en konkret vurdering af styrken af de
omstændigheder, som har begrundet den oprindelige
afgørelse, om der kan ske forlængelse alene på
baggrund heraf. Alt andet lige vil den vægt, et forhold skal
tillægges i vurderingen, dog svinde over tid, hvis der ikke
foreligger nye forhold, der kan tale for en forlængelse.
Med den foreslåede § 2, stk. 2, 2., pkt., tilsigtes
der ikke ændringer af reglerne om forlængelse af
fristen.
Med den foreslåede § 2, stk. 2,
3. pkt., fastsættes, at afgørelser truffet
efter § 2, stk. 1, nr. 5, kun kan forlænges, indtil
barnet fylder 18 år, hvor barnet selv får
rådighed over sit pas.
Med den foreslåede § 2, stk. 2, 3. pkt., tilsigtes
der ikke en ændring af begrænsningen af
forlængelse af fristen for afgørelser efter § 2,
stk. 1, nr. 5.
Fristen for politiets afgørelser om at inddrage et
allerede udstedt pas eller nægte udstedelse af pas regnes fra
den dag, hvor afgørelsen er truffet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 3, stk. 1, 1. pkt., at
justitsministeren kan udfærdige nærmere bestemmelser
om, at hoteller, sommerhoteller, gæstgiverier, pensionater,
herberger, vandrehjem el.lign. skal føre en autoriseret
protokol over overnattende gæster med angivelse af disses
navn, stilling og bopæl. Af 2. pkt. følger det, at
protokollen til enhver tid skal være til gennemsyn for
politiet og opbevares i mindst 2 år efter, at den er
underskrevet.
Det følger endvidere af stk. 2, at pligten til at
føre protokollen påhviler værten, og at
vedkommende gæst er pligtig til at afgive de i stk. 1
nævnte oplysninger.
Bestemmelsen i § 3 foreslås nyafattet, således
at de utidssvarende bindinger i bestemmelsen fjernes, og
justitsministeren bemyndiges til at fastsætte de
nærmere regler ved bekendtgørelse.
Med den foreslåede § 3, stk. 1,
1. pkt., bemyndiges justitsministeren til at fastsætte
regler om, at den, der mod eller uden vederlag yder logi til eller
stiller lejrplads el.lign. til rådighed, skal føre
fortegnelse over overnattende danske statsborgere.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse forudsættes
i første omgang anvendt til at udstede nærmere regler
om registreringspligten for de, som i dag er omfattet af den
gældende bestemmelse i paslovens § 3, dvs. hoteller,
pensionater, herberger, vandrehjem og lign. Bestemmelsen kan dog
på sigt også tænkes anvendt til at udstede
nærmere regler om registreringspligt for andre, der ligeledes
yder logi af en vis organiseret og vedvarende karakter.
Efter den foreslåede § 3, stk.
1, 2. pkt., skal politiet til enhver tid have adgang til
fortegnelsen uden retskendelse.
Dette indebærer, at fortegnelsen umiddelbart skal kunne
gøres tilgængelig og forevises på politiets
anmodning.
Efter den foreslåede § 3, stk.
2, bemyndiges justitsministeren til at fastsætte
regler om, at overnattende danske statsborgere skal meddele de
oplysninger, der er nødvendige til opfyldelse af pligten
efter stk. 1.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse forudsættes
anvendt til at udstede nærmere regler om, at overnattende
danske statsborgere i forbindelse med check-in skal afgive
oplysninger om navn, bopæl og fødselsdato til
logigiveren.
Efter den foreslåede § 3, stk.
3, bemyndiges justitsministeren til at fastsætte
nærmere regler om de nævnte fortegnelser, herunder om
fortegnelsernes udformning, indhold og førelse, om de
oplysninger, som gæsten efter stk. 2 kan pålægges
at meddele, og om de dokumenter, som gæsten skal
forevise.
Der forudsættes fastsat nærmere bestemmelser om, at
fortegnelsen kan føres i elektronisk form, om det
nærmere indhold af oplysningerne i fortegnelsen, herunder om
navn, bopæl, fødselsdato og ankomst- og afrejsedato,
om forevisning af legitimation, om den tid, som fortegnelsen skal
opbevares, og om at overtrædelse af registreringspligten kan
straffes med bøde.
Det vil i forbindelse med udarbejdelse af de nærmere
regler blive tilstræbt at indrette reglerne, så de i
videst muligt omfang harmonerer med den registreringsforpligtelse,
der er pålagt hoteller m.v. efter
udlændingebekendtgørelsens § 36, som er udstedt
med hjemmel i udlændingelovens § 42, i forhold til
overnattende udlændinge.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2020.
Til §
4
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Dog kan
lovens bestemmelser helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 176 af 24. februar 2015 om
ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v.,
udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod
rekruttering til væbnede konflikter i udlandet m.v.)
foretages følgende ændringer: | | | | § 4.
--- | | | Stk. 2. Denne
lovs § 1, nr. 3-7, og § 5, stk. 1, 1. pkt., i lov om pas
til danske statsborgere m.v. som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 8, og § 1, nr. 9, ophæves den 1. marts 2020. Stk. 3.
--- | | 1. § 4, stk. 2, ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om pas til danske statsborgere m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 76 af 19. januar 2017, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1542 af 18. december 2018,
foretages følgende ændringer: | | | | § 2.
--- | | 1. § 2, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2. Politiet
skal fastsætte en frist, der ikke kan overstige 1 år,
for afgørelser om at nægte udstedelse af pas eller
inddrage et allerede udstedt pas efter stk. 1, nr. 4. Fristen kan
dog forlænges med indtil 1 år ad gangen. | | »Stk. 2.
Politiet skal fastsætte en frist, der ikke kan overstige 3
år, for afgørelser truffet efter stk. 1, nr. 4, og en
frist, der ikke kan overstige 1 år, for afgørelser
truffet efter stk. 1, nr. 5. Fristen kan i begge tilfælde
forlænges med indtil 1 år ad gangen. Dog kan
afgørelser truffet efter stk. 1, nr. 5, kun gælde,
indtil barnet fylder 18 år.« | Stk. 3-5.
--- | | | | | | | | 2. § 3 affattes således: | § 3. Der kan
af justitsministeren udfærdiges nærmere bestemmelser
om, at hoteller, sommerhoteller, gæstgiverier, pensionater,
herberger, vandrehjem el.lign. skal føre en autoriseret
protokol over overnattende gæster med angivelse af disses
navn, stilling og bopæl. Protokollen skal til enhver tid
være til gennemsyn for politiet og skal opbevares mindst 2
år efter, at den er udskrevet. Stk. 2. Pligten
til at føre protokollen påhviler værten.
Vedkommende gæst er pligtig at afgive de i stk. 1
nævnte oplysninger. | | »§ 3.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at den, der mod
eller uden vederlag yder logi til eller stiller lejrplads el.lign.
til rådighed, skal føre fortegnelse over overnattende
danske statsborgere. Politiet har til enhver tid adgang til
fortegnelsen uden retskendelse. Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at overnattende
danske statsborgere skal meddele de oplysninger, der er
nødvendige til opfyldelse af pligten efter stk. 1. Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om de i
stk. 1 nævnte fortegnelser over overnattende danske
statsborgere, herunder om fortegnelsernes udformning, indhold og
førelse, om de oplysninger, som den overnattende gæst
efter stk. 2 kan pålægges at meddele, og om de
dokumenter, som gæsten skal fremvise.« | | | |
|