Tillægsbetænkning afgivet af
Skatteudvalget den 28. januar 2020
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har under
den fornyede udvalgsbehandling stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis og
Liberal Alliances medlemmer af udvalget bemærker, at V, KF og
LA ikke kan støtte lovforslaget om ophævelse af
hovedaktionærnedslaget. V, KF og LA vil i stedet
indføre et skattestop, så danske virksomheder og
borgere i Danmark kan leve trygt uden at frygte for deres
økonomi. Et skattestop skal sikre, at det ikke bliver dyrere
at være dansker, og det skal sikre rammerne for flere
arbejdspladser og vækst. V, KF og LA mener desuden, at det er
uhensigtsmæssigt at øge menneskers beskatning fra den
ene dag til den anden uden at give dem mulighed for at handle
på det.
V, KF og LA noterer sig, at der er flertal
for skattestigningen. V har derfor valgt at stille et
ændringsforslag for at afbøde konsekvenserne af
regeringens skadelige skattestigning. Med ændringsforslaget
udskydes ikrafttrædelsen til den 1. juni 2020. Motivationen
for ændringsforslaget er, at Skatteministeriet i svaret
på spørgsmål 2 redegør for, at det tager
3½ måned at afvikle selskaber. En udskydelse til den
1. juni 2020 vil dermed sikre, at virksomhederne har mulighed for
at agere på lovændringen. Regeringen vurderer, at en
sådan udskydelse af ophævelsen af
hovedaktionærnedslaget vil koste 85 mio. kr. Venstre
foreslår, at finansieringen findes i lovforslag nr. L 64,
hvor der fortsat er et provenu i 2020 på 100 mio. kr.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, KF
og LA):
1) I
stk. 2 og 3
ændres »den 1. februar 2020« til: »den 1.
juni 2020«.
[Udskydelse af ophævelsen af
hovedaktionærnedslaget til den 1. juni 2020]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved § 5,
stk. 1, i lovforslaget er det foreslået, at loven
træder i kraft den 1. februar 2020.
Ved § 5,
stk. 2, i lovforslaget er det foreslået, at § 1, nr. 1-3
og 5, og § 2 har virkning for aktieafståelser, der
finder sted den 1. februar 2020 eller senere.
Ved § 5,
stk. 3, i lovforslaget er det foreslået, at § 1, nr. 4,
har virkning for indtræden af skattepligt efter
aktieavancebeskatningslovens § 38 den 1. februar 2020 eller
senere.
De angivne
virkningstidspunkter indebærer, at der ikke kan opnås
hovedaktionærnedslag ved afståelse af aktier den 1.
februar 2020 eller senere. Der kan tilsvarende heller ikke
opnås hovedaktionærnedslag ved opgørelse af en
eventuel exitbeskatning ved fraflytning den 1. februar 2020 eller
senere. Ved afståelse eller fraflytning inden den 1. februar
2020 er der adgang til hovedaktionærnedslag i henhold til
gældende regler.
Det
foreslås ved ændringsforslaget, at virkningstidspunktet
udskydes i 4 måneder til den 1. juni 2020. Ved en
afståelse af aktierne inden den 1. juni 2020 vil der
således fortsat kunne opnås hovedaktionærnedslag
i henhold til de hidtidige regler. Hovedaktionærnedslaget vil
ligeledes blive bevaret ved opgørelsen af exitbeskatningen,
hvis skattepligten ophører inden den 1. juni 2020 i
forbindelse med en fraflytning.
Ændringsforslaget om udskydelse af virkningstidspunktet vil
medføre, at der gives aktionærerne mere tid til at
afstå aktierne og samtidig beholde
hovedaktionærnedslaget i forbindelse med
afståelsen.
Det
skønnes med betydelig usikkerhed, at den foreslåede
udskydelse af ikrafttrædelsesdatoen til den 1. juni 2020 vil
reducere det umiddelbare merprovenu i 2020 med 110 mio. kr.,
hvilket svarer til ca. 85 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. december
2019 og var til 1. behandling den 9. januar 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 24. januar 2020. Lovforslaget
var til 2. behandling den 28. januar 2020, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 1 bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der stillet 1 spørgsmål på
lovforslaget, som udvalget forventer besvaret inden 3.
behandling.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Dorthe
Hindborg (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand
Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL)
Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marie Bjerre (V) Morten
Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
René Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole
Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |