Fremsat den 20. december 2019 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af
aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven,
ligningsloven og personskatteloven
(Ophævelse af
hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved
genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og
nedsættelse af bundskatten)
§ 1
I aktieavancebeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1148 af 29. august 2016, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 84 af 30. januar 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7 ændres
»44-47« til: »44-46«.
2. I
§ 17, stk. 4, 1. pkt., og § 17 A,
stk. 5, 1. pkt., ændres »22, 44 og 47«
til: »22 og 44«.
3. I
§ 18, stk. 3, ændres
»32, 36 og 47« til: »32 og 36«.
4. I
§ 38, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »23-29, 46 og 47,« til: »23-29 og
46,«.
5. § 44,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4-6 bliver herefter til stk.
3-5.
6. Overskrifterne før § 47
ophæves.
7. §
47 ophæves.
§ 2
I dødsboskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 426 af 28. marts 2019, som
ændret ved § 8 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændring:
1. § 36,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
§ 3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 806 af 8. august 2019, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 1124 af 19. november 2019, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 16, stk. 4, 5. pkt.,
indsættes efter »75 pct. af nyvognsprisen«:
», dog således, at hvis der sker genberegning af bilens
afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftslovens §
9 a, anvendes en beregnet nyvognspris baseret på den
genberegnede afgiftspligtige værdi fra
genberegningstidspunktet«.
§ 4
I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 799 af 7. august 2019, som
ændret ved § 19 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages
følgende ændring:
1. § 6,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
For indkomstårene 2020 og 2021 udgør procenten 12,11.
For indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår udgør procenten 12,12. For personer, der
ikke har pligt til at betale kommunal indkomstskat efter § 8 c
eller kommunal indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat,
udgør procenten for indkomstårene 2020 og 2021 4,11.
For indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår udgør procenten 4,12.«
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2020.
Stk. 2. § 1, nr.
1-3 og 5 og § 2 har virkning for aktieafståelser, der
finder sted den 1. februar 2020 eller senere.
Stk. 3. § 1, nr. 4,
har virkning ved indtræden af skattepligt efter
aktieavancebeskatningslovens § 38 den 1. februar 2020 eller
senere.
Stk. 4. § 3 har
virkning for biler, der stilles til privat rådighed for
arbejdstageren, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, første
gang fra og med den 1. februar 2020.
Stk. 5. § 4 har
virkning fra og med indkomståret 2020.
Stk. 6. Ved
opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2020 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2020, der følger af denne lovs
§ 3.
Stk. 7. Den beregnede
korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 6
fastsættes af social- og indenrigsministeren på
grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2020, der foreligger pr. 1. maj 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter de dele af
finanslovsaftalen for 2020 indgået den 2. december 2019
mellem regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet, der vedrører ophævelse
af hovedaktionærnedslaget og stramning af beskatningen af
leasede firmabiler.
Aftaleparterne prioriterer centrale
kernevelfærdsområder, uddannelse og den grønne
omstilling, og sikrer også finansieringen. Det betyder
eksempelvis, at der kan ansættes 1.000 flere sygeplejersker,
at regeringen kan indføre minimumsnormeringer, styrke
indsatsen for personer, som lever med psykiske lidelser og
investere i uddannelse. Derudover er det en meget grøn
finanslov, som er første skridt mod at sikre en
bæredygtig fremtid for de kommende generationer.
Partierne bag finanslovsaftalen har valgt at
prioritere en finansiering gennem mere socialt retfærdige
skatteregler, og således at det er de bredeste skuldre, der
skal bære de tungeste byrder. Lovforslaget indeholder to
ændringer, der ud fra ovennævnte hensyn bidrager til
finansieringen af den styrkelse af velfærden, som aftalen
medfører.
En særlig overgangsordning for
hovedaktionærer fra 1993 giver adgang til et nedslag i den
skattepligtige fortjeneste ved afståelse af aktier, der er
erhvervet før den 19. maj 1993.
Det foreslås at afskaffe dette
særlige hovedaktionærnedslag med virkning for
afståelse af aktier den 1. februar 2020 eller senere,
så fremtidige gevinster beskattes fuldt ud. Dermed vil alle
hovedaktionærer blive beskattet ens og på samme vis som
andre personer, der ejer aktier. Det vil bidrage til at mindske
forskellen i beskatningen af formueindkomst og vil samtidig
medvirke til at gøre skattereglerne enklere og mere
robuste.
Reglerne for beskatning af fri bil er
indrettet med henblik på at beskatte arbejdsvederlag
nogenlunde ens, uanset om vederlaget udbetales kontant eller gives
i form af rådighed over bil til privat brug.
Det er imidlertid et udbredt fænomen, at
biler leases og stilles til privat rådighed som fri bil med
et beskatningsgrundlag, der er væsentligt lavere end prisen
på en tilsvarende bil i normal handel. I
registreringsafgiften er der indført stramninger for
leasingbiler (genberegning af den afgiftspligtige værdi), som
imidlertid ikke er afspejlet i beskatningsgrundlaget for fri bil.
Reglerne for beskatning af fri bil bør derfor tilpasses,
så der ved beskatningen af fri bil tages højde for den
højere værdi, som en genberegnet afgiftspligtig
værdi er udtryk for.
Herudover foreslås en nedsættelse
af bundskatten med 0,03 procentpoint som kompensation for, at
kommuneskatten samlet stiger med 293 mio. kr. i 2020.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Formålet med lovforslaget er for det
første at ophæve det særlige nedslag i den
skattepligtige fortjeneste, som visse aktionærer kan
opnå ved afståelse af aktier, der er erhvervet
før den 19. maj 1993. Nedslaget kan reducere beskatningen af
fortjenesten med op til 25 pct.
Hovedaktionærnedslaget blev
indført i 1993 under behandlingen af forslaget til lov nr.
421 af 25. juni 1993, hvor der blev gennemført en ensartet
beskatning af udbytter og aktieavancer. Ved lovændringen blev
beskatningen af hovedaktionæraktier forhøjet med
virkning fra den 19. maj 1993.
For at afbøde den skærpede
beskatning fik hovedaktionærer adgang til at foretage et
hovedaktionærnedslag ved beregningen af aktieavancen.
Hovedaktionærerne skulle - i modsætning til
minoritetsaktionærer - fortsat anvende den faktiske
anskaffelsessum ved opgørelsen af avancen, men fik som en
overgangsordning adgang til at reducere den skattepligtige avance
med op til 25 pct.
Nedslaget opnås imidlertid ikke kun
på den del af fortjenesten, der er optjent frem til den 19.
maj 1993, men også på fortjeneste, der optjenes
efterfølgende. Den pågældende kreds af
aktionærer beskattes derfor lempeligere af fortjeneste
på aktierne, som optjenes den dag i dag, end andre
aktionærer. Ordningen blev etableret som en overgangsordning,
men uden slutdato, og den har nu eksisteret i over 25 år.
Baggrunden for forslaget er, at der er tale om
en overgangsordning, som i modsætning til andre
overgangsordninger ikke udløber, og hvor de
pågældende aktionærer har haft god tid til at
indrette sig på de gældende regler. Det er ikke
hensigtsmæssigt, at nogle aktionærer beskattes
lempeligere af den fortjeneste, der løbende optjenes
på deres aktier, end andre aktionærer, blot fordi
aktierne er erhvervet før den 19. maj 1993. Hertil kommer,
at der er mulighed for at bruge de gældende regler til at
opnå et forøget nedslag i fortjenesten ud over, hvad
der var forudsat, da reglerne blev indført således, at
hovedaktionærnedslaget eksempelvis også kan opnås
på aktier i et selskab, der er stiftet efter den 19. maj
1993.
Formålet med lovforslaget er for det
andet at justere beskatningen af fri bil som følge af
genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi.
Med lov nr. 1195 af 14. november 2017 blev der
som led i en række stramninger på leasingområdet
indført regler om genberegning og efteropkrævning af
registreringsafgift for ejere af køretøjer, der
anvendes til erhvervsmæssig leasing, udlejning eller
udlån (leasingselskaber m.v.).
For at sikre, at den afgiftspligtige
værdi senest fire måneder efter første
indregistrering svarer til niveauet for tilsvarende
køretøjer på markedet uanset den oprindelige
indkøbspris, skal der for disse virksomheders
køretøjer ved videresalg eller senest fire
måneder fra første indregistrering ske en genberegning
af den afgiftspligtige værdi baseret på
markedsværdien af den brugte bil. Der skete ikke
ændringer af beskatningen af fri bil i forbindelse med
leasingstramningerne, da det ikke var en del af aftalen af 21.
september 2017 om omlægning af bilafgifterne.
Det foreslås at tilpasse reglerne for
beskatning af fri bil, så der ved beskatning af en fri bil,
der har fået genberegnet den registreringsafgiftspligtige
værdi, tages udgangspunkt i den nye, genberegnede værdi
ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget. Formålet er
at sikre, at der ved beskatningen af fri bil tages højde for
den højere værdi, som en genberegnet afgiftspligtig
værdi er udtryk for.
Forslaget har for det tredje til formål
at sænke bundskatten for at kompensere for forhøjelse
af kommuneskatten.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ophævelse af
hovedaktionærnedslaget
2.1.1. Gældende ret
Reglerne i aktieavancebeskatningslovens §
47 gælder for aktionærer, der har erhvervet aktier
før den 19. maj 1993, når aktierne dengang var
hovedaktionæraktier. Bestemmelsen giver adgang til at
opnå et nedslag i den skattepligtige fortjeneste på de
pågældende aktier.
Ved hovedaktionæraktier forstås
aktier, der ejes af personer, som ejer eller på noget
tidspunkt inden for de seneste 5 år har ejet 25 pct. eller
mere af aktiekapitalen, eller som råder eller inden for de
seneste 5 år har rådet over mere end 50 pct. af
stemmeværdien i selskabet. Aktier, der ejes af en
nærmere angivet kreds af nært forbundne personer og
selskaber, medregnes. Hvis erhvervelsen af aktierne er sket i
forbindelse med omdannelse af en personligt ejet virksomhed efter
lov om skattefri virksomhedsomdannelse, forhøjes perioden
for ejerskab eller besiddelse af stemmerettighederne til at
være inden for de seneste 10 år.
Nedslaget beregnes med 1 pct. pr. år,
den skattepligtige har ejet de pågældende aktier forud
for udløbet af indkomståret 1998. Nedslaget kan dog
højst udgøre 25 pct. Der opnås nedslag på
hele fortjenesten, også den del af fortjenesten, der er
optjent efter den 19. maj 1993.
Hovedaktionærnedslaget kan
overføres til næste generation ved overdragelse af
aktierne med skattemæssig succession, hvor erhververen
skattemæssigt indtræder i overdragerens forhold. I
denne situation fastfryses hovedaktionærnedslaget dog
således, at der kun opnås nedslag i forhold til
aktiernes værdi ved overdragelsen.
Det er ikke en forudsætning for nedslag
i fortjenesten, at den pågældende aktionær er
hovedaktionær på afståelsestidspunktet. Det er
blot en forudsætning, at der er tale om aktier, hvor gevinst
eller tab ved et eventuelt salg den 18. maj 1993 skulle
opgøres efter reglerne for hovedaktionærer. Den
tidligere hovedaktionær kan således være
minoritetsaktionær i dag, eller aktierne kan være
overdraget med succession, hvorved adgangen til
hovedaktionærnedslag som nævnt bevares.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve
aktieavancebeskatningslovens § 47 og dermed at ophæve
adgangen til det særlige hovedaktionærnedslag efter
denne bestemmelse. Ophævelsen foreslås at have virkning
for aktier, der afstås den 1. februar 2020 eller senere.
Formålet med den foreslåede
ophævelse er at indføre en ensartet beskatning af
aktier og dermed fjerne de skattemæssige fordele for
personer, der ejer aktier, som var hovedaktionæraktier den
18. maj 1993.
Det særlige hovedaktionærnedslag
er en gammel overgangsordning, som for længst må anses
for at have udspillet sin rolle, og der findes ikke længere
grundlag for at beskatte de pågældende
aktionærers avancer anderledes end aktionærer, der har
erhvervet deres aktier efter den 19. maj 1993.
En ophævelse af
hovedaktionærnedslaget vil forøge beskatningen for de
berørte aktionærer, herunder aktionærer i
familiejede virksomheder, der står over for et
generationsskifte. Det vil dog fortsat være muligt i samme
omfang som hidtil at overdrage aktier i familievirksomheder til
næste generation uden umiddelbar beskatning efter reglerne om
skattemæssig succession. Det er således ikke hensigten
med forslaget at begrænse adgangen til generationsskifte.
Den foreslåede ophævelse af
nedslaget vil medvirke til at gøre skattereglerne mere enkle
og robuste samtidig med, at fremtidig fortjeneste omfattes af
skattelovgivningens almindelige regler.
2.2. Justeret beskatning af fri bil som følge af
genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi
2.2.1. Gældende ret
Får en person som led i et
ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af
personligt arbejde stillet en bil til rådighed, som kan
anvendes privat, er der tale om et skattepligtigt personalegode
(fri bil), jf. ligningslovens § 16, stk. 1.
Efter gældende regler, jf.
ligningslovens § 16, stk. 4, 1.-4. pkt., sættes den
skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til
rådighed for den skattepligtige af en arbejdsgiver m.v., til
en årlig værdi på 25 pct. af den del af bilens
værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten.
Bilens skattepligtige værdi beregnes dog af mindst 160.000
kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et
miljøtillæg.
Efter ligningslovens § 16, stk. 4, 5.
pkt., skal der ved opgørelsen af bilens værdi, der
indgår i beregningen af beskatningsgrundlaget for fri bil,
skelnes mellem, om arbejdsgiveren har anskaffet bilen højst
tre år efter første indregistrering eller ej. Den
første indregistrering er den dato, bilen første gang
blev indregistreret i Køretøjsregisteret.
Hvis arbejdsgiveren har anskaffet bilen
højst tre år efter første indregistrering,
fastsættes beregningsgrundlaget med udgangspunkt i
nyvognsprisen i indtil 36 måneder regnet fra og med den
måned, hvori første indregistrering er foretaget, og
herefter til 75 pct. af nyvognsprisen. Hvis arbejdsgiveren har
anskaffet bilen mere end tre år efter første
indregistrering, opgøres bilens værdi til
arbejdsgiverens købspris.
Efter gældende regler er nyvognsprisen
som udgangspunkt bilens fakturapris inklusive moms,
registreringsafgift, udgifter til nummerplader og
leveringsomkostninger samt normalt, registreringsafgiftspligtigt
tilbehør/ekstraudstyr.
Den skattepligtige værdi af en leaset
bil fastsættes, som om bilen var erhvervet til eje af
arbejdsgiveren på leasingtidspunktet. Hvis arbejdsgiveren
leaser bilen, kan den pris, som leasingselskabet har givet for
bilen, som udgangspunkt anvendes ved beregningen af
beskatningsgrundlaget. Hvis fakturaprisen overstiger
mindstebeskatningsprisen, dvs. basispris (importprisen) plus 9
pct., skal fakturaprisen anvendes ved opgørelsen af
beskatningsgrundlaget for fri bil. Er fakturaprisen lavere end
mindstebeskatningsprisen, anvendes mindstebeskatningsprisen ved
opgørelse af beskatningsgrundlaget for fri bil.
Det bemærkes i denne forbindelse, at det
følger af en nyere landsretsdom af 7. juni 2019
(SKM2019·338·ØLR), at begrebet
nyvognspris i ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., må
forstås som den pris, en slutbruger skulle betale hos en
forhandler ved erhvervelse af køretøjet som nyt.
Dommen vedrører ikke en leaset bil, men der er rejst
spørgsmål om dommens rækkevidde i forhold til
leasede biler, hvor den pris, leasingselskabet har givet for bilen,
som udgangspunkt kan anvendes ved beregningen af
beskatningsgrundlaget. Dommen vurderes ikke at ændre
på, at der for leasede biler ved beregningen af
beskatningsgrundlaget som udgangspunkt kan anvendes den pris, som
leasingselskabet har givet for bilen.
Efter registreringsafgiftslovens § 9 a,
der blev indsat ved lov nr. 1195 af 14. november 2017, skal der i
visse tilfælde ske genberegning af leasingselskabers
køretøjer ved salg eller anden overdragelse, dog
senest fire måneder efter tidspunktet for første
indregistrering. Den genberegnede afgiftspligtige værdi skal
angives som et brugt køretøj, dvs. ud fra
køretøjets almindelige pris ved salg til bruger her i
landet, der vil være køretøjets markedspris
på dette tidspunkt. En lav indkøbspris kan derfor kun
lægges til grund for beskatning af
leasingkøretøjer efter registreringsafgiftsloven i
højst fire måneder, hvorefter beskatningen foretages
på grundlag af køretøjets
markedsværdi.
Formålet med genberegningen var bl.a. at
indføre et generelt loft over den afgiftsmæssige
fordel, som leasingvirksomheder kunne opnå igennem meget lave
indkøbspriser på biler grundet rabatter, og skulle
sikre, at den afgiftspligtige værdi for
køretøjerne svarer til niveauet for tilsvarende
køretøjer på markedet uanset den oprindelige
indkøbspris. Der skete ikke ændringer af beskatningen
af fri bil i forbindelse med leasingstramningerne, da det ikke var
en del af aftale om Omlægning af bilafgifterne.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at justere
beregningsgrundlaget for fri bil for de biler, der er omfattet af
registreringsafgiftslovens § 9 a om genberegning af den
registreringsafgiftspligtige værdi, så beskatningen vil
skulle foretages med udgangspunkt i den genberegnede værdi
inklusive registreringsafgift.
Formålet med lovforslaget er at sikre,
at der i beskatningsgrundlaget for biler, der stilles til
rådighed som fri bil for en ansat, og som har fået
genberegnet den afgiftspligtige værdi, tages højde for
den højere værdi, som en genberegnet afgiftspligtig
værdi er udtryk for. Efter forslaget vil der derfor ved
beskatning af en fri bil, for hvilken der er sket genberegning af
registreringsafgiften, skulle tages udgangspunkt i den nye,
genberegnede værdi (genberegnede nyvognspris) ved
opgørelsen af beskatningsgrundlaget. Ændringen
foreslås at gælde fremadrettet, dvs. for biler, der
stilles til rådighed fra og med den 1. februar 2020.
2.3. Nedsættelse af bundskatten for at kompensere
for forhøjelse af kommuneskatten
2.3.1. Gældende ret
Grundlaget for bundskatten består af den
personlige indkomst med tillæg af eventuel positiv
nettokapitalindkomst. Der kan ikke fradrages negativ
nettokapitalindkomst og ligningsmæssige fradrag i grundlaget
for bundskatten. For ægtefæller foretages der en
udligning af deres eventuelle positive og negative
nettokapitalindkomster, før bundskatten beregnes, så
det kun er i det omfang, at de samlet set har positiv
nettokapitalindkomst, at denne medregnes til
bundskattegrundlaget.
Bundskatten beregnes for indkomståret
2020 med 12,14 pct.
Der gælder særlige regler for
indbyggerne på Ertholmene (dvs. Christiansø og
Frederiksø), som ikke betaler sundhedsbidrag, kommuneskat og
kirkeskat. De pågældende indbyggere er derfor undtaget
for den gradvise forhøjelse af bundskatten i takt med
udfasningen af sundhedsbidraget. For indbyggerne på
Ertholmene udgør bundskatten 4,14 pct. for
indkomståret 2020.
I 2016 blev der gennemført
forhøjelse af bundskatten for at finansiere afskaffelse af
PSO-afgiften. Forhøjelserne sker gradvist fra
indkomståret 2018, således at bundskatten fra og med
2022 beregnes med 12,15 pct.
Der er fastsat et loft over den samlede
skatteprocent, som en skattepligtig kan komme til at betale af sin
indkomst. Dette loft benævnes det skrå skatteloft. Der
gælder ét loft for beskatningen af personlig indkomst
og ét for beskatningen af positiv nettokapitalindkomst.
Det skrå skatteloft for personlig
indkomst virker på den måde, at hvis
indkomstskatteprocenterne til staten bestående af
sundhedsbidrag, bundskat og topskat samt skatteprocenten til
kommunen til sammen for indkomståret 2020 overstiger 52,06
pct., så reduceres topskatten for så vidt angår
den personlige indkomst med en procent svarende til forskellen
mellem summen af skatteprocenterne og 52,06 pct. Tilsvarende
reduceres procenten for topskatten af positiv nettokapitalindkomst
med en procent svarende til forskellen mellem summen af
skatteprocenterne og 42 pct.
Parallelt med forhøjelserne af
bundskatten som følge af afskaffelse af PSO-afgiften
forhøjes det skrå skatteloft for personlig indkomst
gradvist til 52,07 pct. fra 2022.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
Ved økonomiaftalen med KL om
kommunernes økonomi for 2020 blev det aftalt, at den
kommunale skattefastsættelse i 2020 skulle være
uændret for kommunerne under ét. Med kommunernes
vedtagelse af budgetter og skatteprocenter for 2020 kan det
konstateres, at kommuneskatten samlet set stiger med ca. 293 mio.
kr. i 2020.
Det foreslås på den baggrund at
kompensere borgerne for denne skattestigning ved at nedsætte
den statslige bundskat i 2020 og følgende år med 0,03
procentpoint.
For indkomstårene 2020 og 2021
foreslås en nedsættelse 12,14 pct. til 12,11 pct. og i
2022 og efterfølgende indkomstår fra 12,15 pct. til
12,12 pct.
For indbyggerne på Ertholmene
foreslås bundskatten for indkomstårene 2020 og 2021
nedsat fra 4,14 pct. til 4,11 pct. og i 2022 og
efterfølgende indkomstår fra 4,15 pct. til 4,12
pct.
Herved ydes der kompensation til skatteyderne
set under ét for det højere kommuneskatteniveau fra
og med 2020.
Det skrå skatteloft for personlig
indkomst foreslås ikke nedsat parallelt med
bundskattenedsættelsen. Den indirekte stramning af
skatteloftet, som nedsættelsen af bundskatten og
fastholdelsen af skatteloftet medfører, modsvarer det
øgede skatteloftsnedslag, der gives som følge af det
højere kommuneskatteniveau, der kompenseres for.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
3.1.1 Ophævelse af
hovedaktionærnedslaget
Den del af lovforslaget, der vedrører
ophævelse af det særlige hovedaktionærnedslag,
medfører at fortjeneste på aktier erhvervet før
den 19. maj 1993 beskattes på samme niveau som fortjeneste
på aktier, der er anskaffet efter denne dato.
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at
vurdere de provenumæssige konsekvenser ved den
foreslåede ophævelse af hovedaktionærnedslaget.
Der foreligger således ingen opgørelse over de latente
fortjenester på aktier, hvor der er adgang til
hovedaktionærnedslag. Det er endvidere vanskeligt at vurdere,
hvornår disse fortjenester vil blive realiseret og beskattet,
idet der er adgang til at videreføre
hovedaktionærnedslaget ved generationsskifte. Rent
beregningsteknisk er det lagt til grund, at
hovedaktionærnedslaget omfatter latente avancer for ca. 400
mia. kr., og at realiseringen af de berørte aktier vil
være stigende over en periode på 20 år for
derefter at aftage. På langt sigt antages praktisk taget alle
berørte aktier at være realiseret, og der kan derfor
ikke forventes et merprovenu på meget langt sigt.
På dette grundlag kan det umiddelbare
merprovenu beregnes til ca. 200 mio. kr. årligt opgjort i
varig virkning, hvilket svarer til ca. 150 mio. kr. efter
tilbageløb. Der foreligger ikke et grundlag til vurdering af
de adfærdsmæssige konsekvenser, som dog vurderes at
være begrænsede.
Denne del af forslaget har ikke
provenumæssige konsekvenser for kommunerne, da de ikke
modtager en andel af skatten af aktieindkomst.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved ophævelse af hovedaktionærnedslaget | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | 190 | 250 | 280 | 310 | 340 | 370 | 200 | 190 | Virkning efter tilbageløb | 150 | 190 | 210 | 240 | 260 | 280 | 150 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 150 | 190 | 210 | 240 | 260 | 280 | 150 | - |
|
3.1.2 Justeret beskatning af fri bil som
følge af genberegning af registreringsafgiftspligtig
værdi
Den del af forslaget, der vedrører
justering af beskatning af fri bil som følge af genberegning
af registreringsafgiftspligtig værdi, skønnes at
vedrøre ca. 20.000 firmabiler årligt, der i gennemsnit
får forhøjet værdien af bilen med ca. 27.000 kr.
som følge af genberegningen.
Det skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 15 mio. kr. i 2020 stigende til
ca. 125 mio. kr. fra og med 2023, når ændringen
får fuld effekt. Efter tilbageløb og adfærd
skønnes et merprovenu på ca. 10 mio. kr. i 2020
stigende til ca. 100 mio. kr. fra og med 2023, jf. tabel 2. Den
varige virkning skønnes til et merprovenu på ca. 100
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
For finansåret 2020 skønnes det
umiddelbare merprovenu at udgøre ca. 15 mio. kr.
Det umiddelbare merprovenu for kommunerne
skønnes at udgøre ca. 5 mio. kr. i 2020 stigende til
ca. 55 mio. kr. fra og med 2023. Forslaget får ingen
umiddelbare økonomiske virkninger for kommunerne for
indkomståret 2020, da det af tidsmæssige grunde ikke
har været muligt at indarbejde virkningen af forslaget i det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020. I den forbindelse
vil der, for så vidt angår indkomstskatterne for de
kommuner, der vælger at selvbudgettere deres
udskrivningsgrundlag i 2020, ske en neutralisering af lovens
virkning i forbindelse med afregningen af de kommunale skatter
vedrørende indkomståret 2020 i 2023. Forslaget har
ingen økonomiske konsekvenser for regionerne.
De gældende regler, hvor der ikke tages
højde for den genberegnede nyvognspris i
beskatningsgrundlaget, har karakter af en skatteudgift, der med
forslaget afskaffes. Skatteudgiften har ikke hidtil indgået i
Skatteministeriets opgørelse over skatteudgifter.
Tabel
2. Provenumæssige konsekvenser
ved justeret beskatning af fri bil som følge af genberegning
af registreringsafgiftspligtig værdi | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | 15 | 70 | 120 | 125 | 125 | 125 | 125 | 15 | Virkning efter tilbageløb | 10 | 55 | 90 | 95 | 95 | 95 | 95 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 10 | 55 | 95 | 100 | 100 | 100 | 100 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | 5 | 30 | 50 | 55 | 55 | 55 | - | - |
|
3.1.3 Nedsættelse af bundskatten for
at kompensere for forhøjelse af kommuneskatten
Den del af lovforslaget, der vedrører
en nedsættelse af bundskatten, skønnes at
indebære et umiddelbart mindreprovenu på 355 mio. kr. i
2020 og ca. 255 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 3.
For finansåret 2020 skønnes det
umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 180 mio. kr. Den
resterende del af mindreprovenuet for 2020 vil blive
udmøntet som overskydende skat eller reduceret restskat i
forbindelse med årsopgørelsen for 2020 i foråret
2021.
For topskatteydere i kommuner, der er omfattet
af det skrå skatteloft, medfører den lavere
bundskattesats en afledt effekt på det skrå skatteloft,
idet en del af bundskattenedsættelsen ikke vil slå
igennem på skattebetalingen, men blive neutraliseret af et
mindre nedslag i topskatten. Samlet set reduceres nedslaget i
topskatten med 16 mio. kr., hvilket er indregnet i skønnet
over den umiddelbare virkning på ca. 355 mio. kr. En del af
de 16 mio. kr. vil delvist tilfalde kommunerne, da den kommunale
medfinansiering af skattenedslaget vil reduceres med ca. 9 mio. kr.
i 2020.
I forbindelse med det kommunale bloktilskud
for 2021 og frem vil skøn over kommunernes
skatteindtægter, herunder skøn for medfinansiering af
skattenedslaget som følge af det skrå skatteloft,
være baseret på den nye bundskat. Der vil således
i den forbindelse blive taget højde for mindreudgifterne for
kommunerne som følge af bundskattenedsættelsens
virkning på det skrå skatteloft.
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne.
Tabel
3. Provenumæssige konsekvenser
ved nedsættelse af bundskatten | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | -355 | -355 | -355 | -355 | -355 | -355 | -355 | -180 | Virkning efter tilbageløb | -275 | -275 | -275 | -275 | -275 | -275 | -275 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | -255 | -255 | -255 | -255 | -255 | -255 | -255 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | - |
|
3.2. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget om justering af
beskatningsgrundlaget for fri bil vurderes samlet set at
medføre administrative omkostninger for Skatteforvaltningen
i størrelsesordenen 2,5 mio. kr. i 2020, 2,0 mio. kr. i 2021
og 1,5 mio. kr. i 2022 og frem.
De øvrige dele af forslaget
skønnes ikke at medføre implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
Lovforslaget følger principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Med forslaget om at ophæve
hovedaktionærnedslaget fjernes den nuværende
skattemæssige begunstigelse af hovedaktionæraktier, der
er anskaffet før den 19. maj 1993. Det vil øge
beskatningen hos ejerne, når disse aktier afstås.
Forslaget om justeret beskatning af fri bil
som følge af genberegning af registreringsafgiftspligtig
værdi vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering (OBR) vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser
vurderes at være under 4 mio. kr. årligt, hvorfor de
ikke kvantificeres nærmere.
Forslaget om justeret beskatning af fri bil
som følge af genberegning af registreringsafgiftspligtig
værdi ændrer ikke på arbejdsgiverens forpligtelse
til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for ansatte, der
får stillet fri bil til rådighed. Leasingselskabet vil
som i dag skulle oplyse arbejdsgiveren (leasingtager) om den
værdi af bilen, som skal lægges til grund ved
beskatningen af den ansatte. Forslaget indebærer derfor en
vis ekstra administration for leasingselskaber og arbejdsgivere,
idet leasingselskabet ved genberegning skal give besked til
arbejdsgiveren (leasingtager) om genberegningen, således at
arbejdsgiveren kan foretage korrekt indberetning af værdi af
fri bil. De administrative konsekvenser af forslaget vil dog kunne
undgås, hvis bilens oprindelige nyvognspris er fastsat til et
beløb, der ikke ændres ved genberegning.
Den del af lovforslaget, der vedrører
nedsættelse af bundskatten, medfører ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om ophævelse af
hovedaktionærnedslaget gør det lettere for de
pågældende aktionærer at beregne avancen.
Derudover har denne del ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
Forslaget om justering af beskatning af fri
bil medfører ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
For så vidt angår den del af
lovforslaget, der vedrører nedsættelse af bundskatten,
vil denne ændring blive indarbejdet i
forskudsændringssystemet for 2020. Skattelettelsen
opnås i løbet af 2020, hvis den skattepligtige
får ændret sin forskudsopgørelse i
løbet af indkomståret, mens de resterende
skattepligtige vil få skattelettelsen i forbindelse med
årsopgørelsen for 2020, som er tilgængelig i
TastSelv i marts 2021. Her vil nedsættelsen af bundskatten
alt andet lige resultere i en større overskydende skat eller
en lavere restskat.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget om justering af beskatning af fri
bil skønnes at medføre en beskeden reduktion af
CO2-emissionen fra biler, der er
stillet til rådighed som fri bil.
Lovforslagets øvrige dele indeholder
ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 4. december 2019 til den 11. december 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, AutoBranchen Danmark,
Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark, Business
Denmark, Børsmæglerforeningen, Carta, CEPOS, Cevea,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Motor Union, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Automobilforhandler Forening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Elbil Alliance, Dansk
Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Dansk Metal, Dansk
Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Danske Bilimportører, Den Danske
Bilbranche, Den Danske Fondsmæglerforening, DI,
Digitaliseringsstyrelsen, DTL, DVCA, Erhvervsstyrelsen -
Område for Bedre Regulering, FDM, FH - Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finans Danmark, Finans og Leasing,
Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, FOA, Foreningen af Danske Skatteankenævn,
Foreningen Danske Revisorer, Forsikring og Pension, Frie
Funktionærer, FSR - danske revisorer, HK-kommunal, HK-Privat,
HORESTA, Ingeniørforeningen, Investering Danmark,
IT-branchen, Justitia, KL, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, RockwoolFonden, SEGES,
Skatteankestyrelsen, SMVdanmark og SRF Skattefaglig Forening.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget om ophævelse af
hovedaktionærnedslaget vurderes at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 200 mio. kr. årligt
opgjort i varig virkning, hvilket svarer til ca. 150 mio. kr. efter
tilbageløb. Forslaget om justering af beskatning af
fri bil skønnes at medføre et årligt merprovenu
på ca. 100 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
når ændringen får fuld effekt. Forslaget om nedsættelse af
bundskatten skønnes at reducere den kommunale
medfinansiering af nedslaget for det skrå skatteloft med ca.
9 mio. kr. | Forslaget om nedsættelse af
bundskatten skønnes at medføre et mindreprovenu
på ca. 255 mio. kr. i varig virkning efter tilbageløb
og adfærd. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget om justering af beskatning af
fri bil vurderes samlet set at medføre administrative
omkostninger for Skatteforvaltningen i størrelsesordenen 2,5
mio. kr. i 2020, 2,0 mio. kr. i 2021 og 1,5 mio. kr. i 2022 og
frem. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget om at ophæve
hovedaktionærnedslaget fjerner den nuværende
skattemæssige begunstigelse ved afståelse af
hovedaktionæraktier, der er anskaffet før den 19. maj
1993. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Forslaget om justering af beskatning af
fri bil skønnes at medføre en beskeden reduktion af
CO2-emissionen. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af
aktieavancebeskatningslovens § 7, at personer og
dødsboer skal medregne gevinst og tab på aktier
omfattet af aktieavancebeskatningsloven efter reglerne i bl.a.
aktieavancebeskatningslovens § 47 om
hovedaktionærnedslag.
Som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af aktieavancebeskatningslovens § 47, jf.
lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås det at ophæve
henvisningen i aktieavancebeskatningslovens § 7 til
bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 47.
Det vil medføre, at personer og
dødsboer ikke skal medregne hovedaktionærnedslaget
efter § 47 ved opgørelsen af gevinst og tab på
aktier, der afstås den 1. februar 2020 eller senere.
Til nr. 2
Det fremgår af
aktieavancebeskatningslovens § 17, stk. 1, at skattepligtige,
der udøver næring ved køb og salg af aktier,
skal medregne gevinst og tab ved afståelse af aktier, der er
erhvervet som led i denne næringsvej, ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst.
Efter aktieavancebeskatningslovens § 17,
stk. 3, skal næringsdrivende omfattet af stk. 1 også
medregne gevinst og tab på alle den skattepligtiges
investeringsbeviser i investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning omfattet af ligningslovens § 16 C, stk. 1,
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Det fremgår af
aktieavancebeskatningslovens § 17, stk. 4, at i de
tilfælde, der omfattet af stk. 1 og 3, finder bl.a. reglerne
om hovedaktionærnedslag i aktieavancebeskatningslovens §
47 ikke anvendelse.
Det fremgår af
aktieavancebeskatningslovens § 17 A, stk. 1, at for
skattepligtige med en fortrinsstilling i en kapital- eller
venturefond skal gevinst og tab af aktier erhvervet via kapital-
eller venturefonden medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst.
Efter aktieavancebeskatningslovens § 17
A, stk. 5, finder reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 47
om hovedaktionærnedslag ikke anvendelse i tilfælde
omfattet af § 17 A, stk. 1.
Som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af aktieavancebeskatningslovens § 47 om
hovedaktionærnedslag, jf. lovforslagets § 1, nr. 7,
foreslås det at ophæve henvisningerne i
aktieavancebeskatningslovens § 17, stk. 4, og § 17 A,
stk. 5, 1. pkt., til bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens
§ 47.
Den foreslåede ophævelse af
aktieavancebeskatningslovens § 47 vil således
medføre, at henvisningen i § 17, stk. 4 og § 17 A,
stk. 5, 1. pkt., til § 47 bliver overflødig.
Til nr. 3
Det fremgår af
aktieavancebeskatningslovens § 18, stk. 1, at gevinst og tab
ved afståelse af andelsbeviser eller andele i
andelsforeninger omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 3, medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Efter aktieavancebeskatningslovens § 18,
stk. 2, skal gevinst og tab ved udlodning af likvidationsprovenu
fra andelsforeninger som nævnt i stk. 1 medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når
udlodningen finder sted i det kalenderår, hvori
andelsforeningen endeligt opløses.
Efter aktieavancebeskatningslovens § 18,
stk. 3, finder reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 47 om
hovedaktionærnedslag ikke anvendelse i tilfælde
omfattet af § 18, stk. 1 og stk. 2.
Som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af aktieavancebeskatningslovens § 47, jf.
lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås det at ophæve
henvisningen i aktieavancebeskatningslovens § 18, stk. 3, til
bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 47.
Den foreslåede ophævelse af
aktieavancebeskatningslovens § 47 vil således
medføre, at henvisningen i § 18, stk. 3, til § 47
bliver overflødig.
Til nr. 4
Efter aktieavancebeskatningslovens § 38
om beskatning ved fraflytning skal personers gevinst og tab
på aktier, betragtes som realiseret, hvis gevinsten eller
tabet vedrører en aktie, der er omfattet af dansk
beskatning, og den danske beskatningsret ophører af anden
grund end den skattepligtiges død.
Efter aktieavancebeskatningslovens § 38,
stk. 4, 1. pkt., skal gevinst og tab, der anses for realiseret
efter stk. 1, opgøres efter reglerne i bl.a. § 47 om
hovedaktionærnedslag, dog træder værdien ved
skattepligtens ophør i stedet for
afståelsessummen.
Som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af aktieavancebeskatningslovens § 47, jf.
lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås det at ophæve
henvisningen i aktieavancebeskatningslovens § 38, stk. 4, 1.
pkt., til bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens §
47.
Det vil medføre, at
hovedaktionærnedslaget efter § 47 ikke skal indgå
i opgørelsen af gevinst og tab på aktier, når
den danske beskatningsret ophører af anden grund end den
skattepligtiges død.
Til nr. 5
Det følger af
aktieavancebeskatningslovens § 44, at gevinst og tab på
visse børsnoterede aktier, som er erhvervet inden den 1.
januar 2006, ikke medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, når værdien af personens
samlede beholdning af børsnoterede aktier den 31. december
2005 ikke oversteg 136.600 kr.
Det fremgår dog af § 44, stk. 3, at
skattefritagelsen efter stk. 1 ikke gælder ved
afståelse af aktier, der på afståelsestidspunktet
har været ejet i mindre end 3 år. Det fremgår
endvidere af § 44, stk. 3, at gevinst og tab ved
afståelser inden for 3 års ejertid medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i
bl.a. § 47 om hovedaktionærnedslag.
Det foreslås, at ophæve
aktieavancebeskatningslovens § 44, stk. 3, da bestemmelsen har
mistet sin betydning, da den alene omhandler aktier, som er
afstået inden den 1. januar 2009.
Det vil medføre mere simple regler, da
bestemmelsen har mistet sin betydning.
Til nr. 6
Bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens
§ 47 har overskrifterne "Hovedaktionærnedslag" og
"Personer".
Det foreslås, at overskrifterne
ophæves som følge af den foreslåede
ophævelse af aktieavancebeskatningslovens § 47 om
hovedaktionærnedslag.
Til nr. 7
Efter de gældende regler i
aktieavancebeskatningslovens § 47, stk. 1, kan personer
opnå nedslag i den skattepligtige fortjeneste ved
afståelse af aktier, der er erhvervet før den 19. maj
1993, hvis aktionæren ved en eventuel afståelse af
aktierne den 18. maj 1993 skulle have opgjort fortjeneste og tab
efter reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 6 i den
dagældende lovbekendtgørelse nr. 865 af 22. oktober
1992 af aktieavancebeskatningsloven, som ændret ved lov nr.
1030 af 19. december 1992. Det betyder, at det er en
forudsætning for nedslag, at aktierne ville have været
omfattet af reglerne om beskatning af hovedaktionæraktier ved
en eventuel afståelse den 18. maj 1993.
Bestemmelsen i § 47 omfatter
således aktier erhvervet senest den 18. maj 1993 i et
selskab, hvori den pågældende person på noget
tidspunkt inden for de seneste 5 år forud for den 18. maj
1993 havde ejet 25 pct. eller mere af aktiekapitalen eller
rådet over mere end 50 pct. af stemmeværdien. Aktier
tilhørende en nærmere angivet kreds af
nærtstående personer og selskaber blev medregnet til
personens aktiebesiddelse.
Der opnås ikke
hovedaktionærnedslag på aktier, der er erhvervet den
19. maj 1993 eller senere. Dog opnås der
hovedaktionærnedslag på fondsaktier og aktieretter, der
er tildelt inden den 1. januar 2006 på grundlag af aktier,
der giver adgang til hovedaktionærnedslag, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 47, stk. 1, 2. pkt.
Aktieavancebeskatningslovens § 47
indeholder endvidere en række undtagelser. Der opnås
således ikke nedslag på aktier omfattet af reglerne om
næring, andele i visse andelsforeninger,
investeringsforeningsbeviser og aktier i investeringsselskaber.
Efter aktieavancebeskatningslovens § 47, stk. 2, opnås
der heller ikke hovedaktionærnedslag på aktier, der den
18. maj 1993 tilhørte personer, som hverken var
hovedaktionærer eller ophørende hovedaktionærer,
men minoritetsaktionærer, og som alene i kraft af den
dagældende § 6, stk. 3, i aktieavancebeskatningsloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 865 af 22. oktober 1992, skulle
have opgjort fortjeneste eller tab efter de regler, der gjaldt for
hovedaktionærer. Det var tilfældet, hvis den
pågældende person ved tidligere afståelser af
aktier i selskabet skulle opgøre gevinst og tab efter
reglerne for hovedaktionærer.
Hovedaktionærnedslaget beregnes af
fortjenesten på de pågældende aktier. Fortjeneste
eller tab opgøres som forskellen mellem aktiernes
gennemsnitlige anskaffelsessum og aktiernes afståelsessum.
Nedslaget udgør 1 pct. pr. år, som den skattepligtige
har ejet de pågældende aktier forud for udløbet
af indkomståret 1998, jf. aktieavancebeskatningslovens §
47, stk. 3. Nedslaget kan højst udgøre 25 pct. af
fortjenesten, hvilket således forudsætter, at aktierne
frem til udløbet af 1998 havde været ejet i mindst 25
år.
Hvis aktierne overdrages eller udloddes uden
beskatning, så erhververen indtræder i overdragerens
skattemæssige stilling (succession), skal aktiernes
værdi ved erhvervelsen anvendes i stedet for
afståelsessummen ved beregningen af nedslaget i forbindelse
med erhververens efterfølgende afståelse af aktierne.
Det indebærer, at hovedaktionærnedslaget ved en senere
afståelse ikke kan være større end det nedslag,
der kunne beregnes ved den tidligere overdragelse med
succession.
Aktieavancebeskatningslovens § 47, stk.
4, fastslår, at hvis aktierne er erhvervet på
forskellige tidspunkter, fordeles fortjenesten ved beregningen af
nedslaget forholdsmæssigt mellem aktierne. Hvis aktierne har
en pålydende værdi, skal fordelingen foretages på
grundlag af denne værdi. Hvis kun en del af aktierne i samme
selskab afstås, anses de først erhvervede aktier
også for først afstået.
Det foreslås at ophæve
bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 47. Efter
bestemmelsen opnås der nedslag i fortjenesten ved
afståelse af visse aktier, der er erhvervet før den
19. maj 1993.
Efter den foreslåede ophævelse af
hovedaktionærnedslaget vil fremtidige gevinster blive
beskattet fuldt ud, og forskellige aktionærer vil fremover
blive beskattet ens. Der vil således ikke længere
være en skattemæssig fordel for de aktionærer,
der har erhvervet deres aktier før den 19. maj 1993.
Den foreslåede ophævelse
indebærer, at personer, der fortsat ejer
hovedaktionæraktier, som er anskaffet før den 19. maj
1993, og personer, der efterfølgende har erhvervet
sådanne aktier med succession, ved afståelse af
aktierne den 1. februar 2020 eller senere ikke er berettiget til
hovedaktionærnedslag ved opgørelse af aktieavancen,
jf. aktieavancebeskatningslovens § 47, stk. 3, 2. pkt.
En ophævelse af
hovedaktionærnedslaget vil bidrage til større enkelhed
og øget robusthed i skattereglerne. De gældende regler
indeholder således visse muligheder for at spekulere i
overførsel af hovedaktionærnedslaget til fortjeneste
på andre aktier, jf. følgende eksempel.
Eksempel
En hovedaktionær har ejet aktierne i et
selskab A siden 1970'erne og ejer også aktierne i et nyere
selskab, B. Ved salg af selskab A opnås et
hovedaktionærnedslag på 25 pct. af avancen
(hovedaktionærnedslag). Ved salg af selskab B opnås
ikke noget hovedaktionærnedslag.
Hovedaktionæren indskyder ved en
skattepligtig afståelse aktierne i selskab B i selskab A til
stor overkurs og modtager som vederlag kun en enkelt ny aktie i
selskab A. Den fremtidige værditilvækst - ikke kun
på selskab A, men også på selskab B - giver
hermed umiddelbart ret til hovedaktionærnedslag. Den meget
beskedne andel af fortjenesten, som falder på den ene nye
aktie i selskab A, skal beskattes fuldt ud.
Medmindre modellen tilsidesættes
skattemæssigt, har aktionæren reduceret
aktieavanceskatten af den fremtidige værditilvækst i
selskab B med op til 25 pct. (svarende til
hovedaktionærnedslaget).
Metoden kan også anvendes ved kontant
kapitalforhøjelse til overkurs.
Der kan efter omstændighederne
være mulighed for at tilsidesætte sådanne
arrangementer, hvis de må anses for indholdsløse og
alene er foretaget af skattemæssige årsager, men hvor
der ligger en reel forretningsmæssig begrundelse til grund
for dispositionerne, må de anerkendes
skattemæssigt.
Til §
2
Det fremgår af dødsboskattelovens
§ 36 om succession, at såfremt der konstateres en
gevinst ved udlodning af aktiver fra et bo, der ikke er fritaget
for beskatning efter § 6, indtræder modtageren,
såfremt denne er en fysisk person, i boets
skattemæssige stilling (succederer), medmindre andet
følger af §§ 37 og 38.
Det fremgår endvidere af
dødsboskattelovens § 36, stk. 3, at ved afståelse
af aktier, der er erhvervet ved udlodning med succession, skal
modtageren ved beregning af hovedaktionærnedslag efter
aktieavancebeskatningslovens § 47, stk. 1, anvende den
værdi, hvortil aktierne er medtaget i boopgørelsen i
stedet for afståelsessummen. Det indebærer, at
erhververen ganske vist indtræder i afdødes adgang til
hovedaktionærnedslag, men ved erhververens afståelse af
aktierne kan hovedaktionærnedslaget ikke overstige det
nedslag, som afdøde kunne have opnået ved
afståelse af aktierne til den værdi, som aktierne blev
medtaget til i boopgørelsen.
Som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af aktieavancebeskatningslovens § 47 om
hovedaktionærnedslag, jf. lovforslagets § 1, nr. 7,
foreslås det at ophæve dødsboskattelovens §
36, stk. 3.
Den foreslåede ophævelse
indebærer, at den person, der har erhvervet aktier med
succession efter dødsboskattelovens § 36, ved
afståelse af aktierne den 1. februar 2020 eller senere ikke
er berettiget til hovedaktionærnedslag ved opgørelse
af aktieavancen.
Til §
3
Får en person som led i et
ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af
personligt arbejde stillet en bil til rådighed, som kan
anvendes privat, er der tale om et skattepligtigt personalegode
(fri bil), jf. ligningslovens § 16, stk. 1.
Efter gældende regler, jf.
ligningslovens § 16, stk. 4, 1.-4. pkt., sættes den
skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til
rådighed for den skattepligtige af en arbejdsgiver m.v., til
en årlig værdi på 25 pct. af den del af bilens
værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten.
Bilens skattepligtige værdi beregnes dog af mindst 160.000
kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et
miljøtillæg svarende til den årlige
ejerafgift/vægtafgift plus 50 pct.
Hvis arbejdsgiveren har anskaffet bilen
højst tre år efter første indregistrering,
fastsættes beregningsgrundlaget med udgangspunkt i
nyvognsprisen i indtil 36 måneder regnet fra og med den
måned, hvori første indregistrering er foretaget, og
herefter til 75 pct. af nyvognsprisen. Hvis arbejdsgiveren har
anskaffet bilen mere end tre år efter første
indregistrering, opgøres bilens værdi til
arbejdsgiverens købspris.
Efter gældende regler er nyvognsprisen
som udgangspunkt bilens fakturapris inklusive moms,
registreringsafgift, udgifter til nummerplader og
leveringsomkostninger samt normalt, registreringsafgiftspligtigt
tilbehør/ekstraudstyr.
Den skattepligtige værdi af en leaset
bil fastsættes, som om bilen var erhvervet til eje af
arbejdsgiveren på leasingtidspunktet. Hvis arbejdsgiveren
leaser bilen, kan den pris, som leasingselskabet har givet for
bilen, som udgangspunkt anvendes ved beregningen af
beskatningsgrundlaget.
Efter registreringsafgiftslovens § 9 a,
skal der i visse tilfælde ske fornyet fastsættelse af
den afgiftspligtige værdi og genberegning af
registreringsafgift for visse virksomheders, herunder
leasingselskabers, køretøjer.
Reglerne om genberegning og
efteropkrævning af registreringsafgift blev indsat ved lov
nr. 1195 af 14. november 2017 og skal sikre, at den afgiftspligtige
værdi senest fire måneder fra første
indregistrering svarer til niveauet for tilsvarende
køretøjer på markedet uanset den oprindelige
indkøbspris.
Reglerne omfatter ejere af
køretøjer, der anvendes til erhvervsmæssig
leasing, udlejning eller udlån (leasingselskaber m.v.). For
disse virksomheders køretøjer skal der ved videresalg
eller senest fire måneder fra første indregistrering
ske en fornyet fastsættelse af den afgiftspligtige
værdi og en genberegning af registreringsafgift baseret
på markedsværdien af det brugte køretøj.
Reglerne om genberegning omfatter disse virksomheders
køretøjer, der leases ud, anvendes som
værkstedsbiler (lånebiler) eller demobiler og biler,
der udlånes erhvervsmæssigt, jf.
registreringsafgiftslovens § 9 a. Registreringsafgiftslovens
§ 9 a om genberegning omfatter leasingkøretøjer,
hvis leasingperioden starter den 3. oktober 2017 eller senere.
Arbejdsgiveren skal efter gældende
regler indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af værdien af
fri bil.
Der henvises endvidere til beskrivelsen af
gældende ret under afsnit 2.2.1.
Det foreslås med lovforslagets § 3
at justere beregningsgrundlaget for fri bil for de biler, der er
omfattet af registreringsafgiftslovens § 9 a om genberegning
af den registreringsafgiftspligtige værdi.
Det foreslås at ændre
ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., ved til sidst i
bestemmelsen at indsætte ", dog således, at hvis der
sker genberegning af bilens afgiftspligtige værdi efter
registreringsafgiftslovens § 9 a, anvendes en beregnet
nyvognspris baseret på den genberegnede afgiftspligtige
værdi fra genberegningstidspunktet".
Det foreslås således at
tilføje et led til ligningslovens § 16, stk. 4, 5.
pkt., hvorefter der for nye biler, dvs. biler anskaffet af
arbejdsgiveren højst tre år efter første
indregistrering, som har fået genberegnet den afgiftspligtige
værdi efter § 9 a i registreringsafgiftsloven, ved
opgørelsen af beregningsgrundlaget for fri bil skal anvendes
en genberegnet nyvognspris, dvs. en beregnet nyvognspris baseret
på den genberegnede afgiftspligtige værdi. Den
genberegnede nyvognspris skal anvendes, uanset om bilen, der
får genberegnet værdien, er købt eller leaset af
arbejdsgiveren. Det forudsættes, at den genberegnede
nyvognspris svarer til den pris, som en slutbruger skal betale hos
en forhandler for køretøjet som nyt, og dermed bilens
markedsværdi mellem to uafhængige parter.
Den foreslåede ændring af
ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., har således til
formål at gøre beskatningsgrundlaget for biler, der
stilles til rådighed som fri bil for en ansat, og som har
fået genberegnet den afgiftspligtige værdi, i bedre
overensstemmelse med øvrige biler på markedet og
dermed mere retvisende. Ændres registreringsafgiften ved
genberegningen, er det udtryk for, at bilens oprindelige
afgiftspligtige værdi var fastsat for lavt.
Beskatningsgrundlaget ved fri bil bør tilsvarende afspejle
den reelle højere værdi, som fastslås ved
genberegningen.
Efter forslaget vil der derfor ved beskatning
af en fri bil, der har fået genberegnet
registreringsafgiften, skulle tages udgangspunkt i den nye,
genberegnede værdi ved opgørelsen af
beskatningsgrundlaget.
Den genberegnede nyvognspris for biler
omfattet af registreringsafgiftslovens § 9 a, der skal
anvendes ved beskatning af fri bil, udgøres af bilens
på ny fastsatte afgiftspligtige værdi inklusive moms,
den genberegnede registreringsafgift, udgift til nummerplader og
leveringsomkostninger samt normalt, registreringsafgiftspligtigt
tilbehør/ekstraudstyr, således at bilens genberegnede
nyvognspris afspejler den forhøjelse af bilens værdi,
som ændringen af den afgiftspligtige værdi og
registreringsafgiften er udtryk for. Den genberegnede nyvognspris,
der vil skulle anvendes til beskatning af fri bil, svarer til den
korrigerede (tilbageregnede) nypris efter
registreringsafgiftsloven, dvs. den teknisk beregnede
markedsværdi på tidspunktet for første
indregistrering. Efter registreringsafgiftsloven anvendes den
korrigerede nypris - der vil være højere end
værdien på genberegningstidspunktet - bl.a. til
beregning af den endelige registreringsafgift i forbindelse med
leasingkontraktens udløb.
Der sker efter forslaget alene ændring i
beskatningsgrundlaget for fri bil, hvor den genberegnede
nyvognspris er højere end den oprindelige pris, da der kun i
disse tilfælde vil ske genberegning efter
registreringsafgiftslovens § 9 a.
Det foreslås, at den (højere)
genberegnede nyvognspris først skal slå igennem i
beskatningsgrundlaget fra genberegningstidspunktet. Dette skyldes
hensynet til, at arbejdsgivere og ansatte skal have mulighed for at
indrette sig efter den ændrede beregning, således at
ændringen af beskatningen af den ansatte alene sker
fremadrettet. I forhold til virkningstidspunktet henvises endvidere
til lovforslagets § 5 og bemærkningerne hertil.
Det bemærkes, at hvis
Skatteforvaltningen fastsætter den genberegnede
afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftslovens §
9 a, stk. 6, f.eks. fordi ejeren har undladt at foretage
genberegning, vil den herved genberegnede nypris skulle anvendes
som beskatningsgrundlag.
Følgende eksempel illustrerer
virkningen af den foreslåede bestemmelse:
En fabriksny bil indregistreres den 1. februar
2020 med en nyvognspris på 405.000 kr. Bilen får
genberegnet den registreringsafgiftspligtige værdi pr. 1.
juni 2020. Den genberegnede nyvognspris er 435.000 kr. Bilen
stilles af en arbejdsgiver til privat rådighed for en ansat
pr. 1. juni 2020. Det spiller som udgangspunkt ingen rolle for
beskatningen af den ansatte, om arbejdsgiveren køber eller
leaser bilen, der stilles til rådighed.
Eksempel. Ændring
af beskatning af fri bil ved genberegning af
registreringsafgiftspligtig værdi | Kr. | Nuværende regler | Forslag | Forskel | Nyvognspris | 405.000 | | | Genberegnet nyvognspris | | 435.000 | 30.000 | Miljøtillæg | 6.000 | 6.000 | 0 | 25 pct. af 300.000 kr. | 75.000 | 75.000 | 0 | 20 pct. af værdi over 300.000
kr. | 21.000 | 27.000 | 6.000 | I alt, skattepligtig værdi pr.
år | 102.000 | 108.000 | 6.000 | I alt, skattepligtig værdi pr.
måned | 8.500 | 9.000 | 500 |
|
Hvis bilen i eksemplet, der er indregistreret
den 1. februar 2020 og får genberegnet nyvognsprisen den 1.
juni 2020, leases af arbejdsgiveren og stilles til privat
rådighed for en ansat allerede fra den 1. februar, vil den
skattepligtige værdi være 8.500 kr. pr. måned i
de første fire måneder (februar, marts, april og maj)
og 9.000 kr. pr. måned herefter (fra og med juni
måned).
Hvis bilen i eksemplet får genberegnet
nyvognsprisen på et tidligere tidspunkt, f.eks. den 1. maj
2020, vil den skattepligtige værdi være 8.500 kr. pr.
måned i de første tre måneder og 9.000 kr. pr.
måned fra og med maj måned.
Hvis bilen får genberegnet nyvognsprisen
midt i en kalendermåned, vil den genberegnede værdi
skulle anvendes ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget for
den pågældende måned. Dette svarer til
principperne bag den nuværende praksis, hvorefter der ved
bilskift midt i en kalendermåned skal ske beskatning af den
dyreste af bilerne i den pågældende måned.
Det følger af genberegningsreglerne i
registreringsafgiftsloven, at genberegning skal ske ved videresalg
eller senest fire måneder fra første indregistrering.
Køber arbejdsgiveren bilen i eksemplet, vil den
skattepligtige værdi derfor skulle være 9.000 kr. pr.
måned fra første måned. Det forudsættes,
at den genberegnede nyvognspris svarer til den pris, som en
slutbruger skal betale hos en forhandler for
køretøjet som nyt og dermed bilens markedsværdi
mellem to uafhængige parter.
Det foreslås ikke ved forslaget at
ændre på arbejdsgiverens forpligtelse til at indeholde
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for ansatte, der får stillet
fri bil til rådighed.
Leasingselskabet vil som i dag skulle oplyse
arbejdsgiveren (leasingtager) om den værdi af bilen, som skal
lægges til grund ved beskatningen af den ansatte. Forslaget
indebærer derfor en vis ekstra administration for
leasingselskaber og arbejdsgivere, idet leasingselskabet ved
genberegning vil skulle give besked til arbejdsgiveren
(leasingtager) om genberegningen, således at arbejdsgiveren
kan foretage den fornødne indberetning af værdi af fri
bil. Der forventes en vis adfærdsregulerende effekt på
leasingselskaberne i forhold til at oplyse om genberegning, idet
arbejdsgiveren vil forvente korrekte oplysninger fra
leasingselskabet, herunder om genberegning, idet arbejdsgiveren
ellers vil indeholde skat på et forkert (for lavt) grundlag,
og medarbejderen efterfølgende vil kunne få
forhøjet skatten.
Der henvises endvidere til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.2.
Til §
4
Efter de gældende regler i
personskattelovens § 6, stk. 2, er bundskattesatsen 12,14 pct.
for indkomståret 2020. Bundskattesatsen forhøjes efter
gældende regler gradvist frem til indkomståret 2022.
Der gælder særlige regler for indbyggerne på
Ertholmene (dvs. Christiansø og Frederiksø, som ikke
betaler sundhedsbidrag, kommuneskat og kirkeskat), jf.
personskattelovens § 6, stk. 2. De pågældende
indbyggere er derfor undtaget fra en gradvis forhøjelse af
bundskatten i takt med udfasningen af sundhedsbidraget.
Bundskattesatsen forhøjes efter gældende regler
gradvist frem til indkomståret 2022. For indbyggerne på
Ertholmene udgør bundskatten 4,14 pct. for
indkomståret 2020. Der henvises i øvrigt til
beskrivelsen af gældende ret i afsnit 2.3.1. i de almindelige
bemærkninger.
Der er fastsat et loft over den samlede
skatteprocent, som en skattepligtig kan komme til at betale af sin
indkomst. Dette loft benævnes det skrå skatteloft. Der
gælder ét loft for beskatningen af personlig indkomst
og ét for beskatningen af positiv nettokapitalindkomst.
Det skrå skatteloft for personlig
indkomst virker på den måde, at hvis
indkomstskatteprocenterne til staten bestående af
sundhedsbidrag, bundskat og topskat samt skatteprocenten til
kommunen til sammen for indkomståret 2020 overstiger 52,06
pct., så reduceres topskatten for så vidt angår
den personlige indkomst med en procent svarende til forskellen
mellem summen af skatteprocenterne og 52,06 pct. Tilsvarende
reduceres procenten for topskatten af positiv nettokapitalindkomst
med en procent svarende til forskellen mellem summen af
skatteprocenterne og 42 pct.
Det foreslås at nyaffatte
personskattelovens § 6, stk. 2, således: "For
indkomstårene 2020 og 2021 udgør procenten 12,11. For
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 12,12. For personer, der ikke har pligt til
at betale kommunal indkomstskat efter § 8 c eller kommunal
indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat, udgør
procenten for indkomstårene 2020 og 2021 4,11. For
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 4,12. "
Det foreslås herved, at procenten for
bundskat i indkomstårene 2020 og 2021 skal udgøre
12,11 pct. og i indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår 12,12 pct.
Bundskatten foreslås således
sænket med 0,03 procentpoint fra 12,14 pct. til 12,11 pct. i
2020 og 2021 og i 2022 og efterfølgende indkomstår fra
12,15 pct. til 12,12 pct.
For personer, der ikke har pligt til at betale
indkomstskat efter § 8 c eller kommunal indkomstskat efter lov
om kommunal indkomstskat, skal procenten udgøre 4,11 for
indkomstårene 2020 og 2021 og for indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår skal procenten udgøre
4,12.
Bundskatten foreslås således
også for disse personer sænket med 0,03 procentpoint.
For indbyggerne på Ertholmene foreslås bundskatten for
indkomstårene 2020 og 2021 således nedsat fra 4,14 pct.
til 4, 11 pct. og i 2022 og efterfølgende indkomstår
fra 4,15 pct. til 4,12 pct.
Herved ydes der kompensation til skatteyderne
set under ét for det højere kommuneskatteniveau fra
og med 2020.
Det skrå skatteloft for personlig
indkomst på 52,06 pct. i 2020 og for positiv
nettokapitalindkomst på 42 pct. foreslås ikke
ændret. Den indirekte stramning af skatteloftet, som
nedsættelsen af bundskatten og fastholdelsen af skatteloftet
medfører, modsvarer det øgede skatteloftsnedslag, der
gives som følge af det højere kommuneskatteniveau,
der kompenseres for.
Til §
5
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. februar 2020.
Ikrafttrædelsestidspunktet fraviger regeringens
målsætning om, at erhvervsrettet lovgivning skal
træde i kraft enten den 1. januar eller den 1. juli. Det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt skyldes, at
ændringerne er aftalt i aftale om finansloven for 2020 og
bør gennemføres hurtigst muligt i 2020.
Det foreslås i stk.
2, at § 1, nr. 1-3 og 5 og § 2 om ophævelse
af hovedaktionærnedslaget tillægges virkning for
aktier, der afstås den 1. februar 2020 eller senere. Ved
afståelse den 1. februar 2020 eller senere, kan der
således ikke opnås nedslag i fortjenesten. Ved
afståelse inden den 1. februar 2020 er der adgang til
hovedaktionærnedslag i henhold til gældende regler.
Det foreslås i stk. 3, at
lovforslagets § 1, nr. 4, om beskatning ved fraflytning har
virkning ved indtræden af skattepligt efter
aktieavancebeskatningslovens § 38 den 1. februar 2020. Ved
fraflytning den 1. februar 2020 eller senere med den virkning, at
den danske beskatningsret ophører, skal aktieavancen
således efter forslaget opgøres uden
hovedaktionærnedslag.
Skatteforvaltningen kan anmode borgeren om at
fremskaffe dokumentation for, om aktierne er afstået
før eller efter den 1. februar 2020. Der kan f.eks. anmodes
om fremsendelse af aftale om afståelsen eller om udskrift af
selskabets aktiebog. Det bemærkes, at bankerne siden den 1.
januar 2016 har været forpligtet til at indberette
oplysninger om køb og salg af unoterede aktier i danske
depoter til Skatteforvaltningen.
Det foreslås i stk.
4, at § 3 om justering af beskatning af fri bil
tillægges virkning for biler, der stilles til privat
rådighed for arbejdstageren, jf. ligningslovens § 16,
stk. 4, første gang fra og med den 1. februar 2020.
Det skal sikre, at reglerne om justering af
beregningsgrundlaget for en fri bil, der har fået genberegnet
den afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftslovens
regler, alene vil få fremadrettet virkning. Herved får
arbejdsgivere og ansatte mulighed for at indrette sig efter de
ændrede regler, der kan medføre en skærpelse af
beskatningen af ansatte, der får stillet en sådan bil
til privat rådighed.
Virkningstidspunktet indebærer, at
beskatningsgrundlaget for en fri bil, der stilles til privat
rådighed fra og med den 1. februar 2020, og som får
genberegnet den afgiftspligtige værdi efter
registreringsafgiftslovens § 9 a, fra genberegningstidspunktet
skal opgøres med udgangspunkt i den genberegnede
nyvognspris. Ændringen omfatter også biler, der har
fået genberegnet værdien inden, den stilles til
rådighed for en ansat første gang den 1. februar 2020
eller senere, f.eks. fordi den har været anvendt som fri bil
for en anden ansat. Der sker således efter forslaget ikke
ændringer af beskatningen af den fortsatte private
rådighed efter den 1. februar 2020 over en fri bil, der er
stillet til rådighed inden den 1. februar 2020.
Det foreslås i stk.
5, at § 4 om nedsættelse af bundskatten
tillægges virkning fra og med indkomståret 2020.
Ændringen gives således tilbagevirkende kraft. Denne
del af lovforslaget er dog udelukkende af begunstigende
karakter.
Det foreslås i stk.
6, at ved opgørelsen af den kommunale slutskat og
kirkeskat for indkomståret 2020 efter § 16 i lov om
kommunal indkomstskat vil den opgjorte slutskat skulle korrigeres
for den beregnede virkning af de ændringer i
udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2020, der
følger af denne lovs § 3.
Herved foreslås det at neutralisere de
økonomiske virkninger for den personlige indkomstskat for
kommunerne og folkekirken for indkomståret 2020 som
følge af lovforslagets § 3, for så vidt
angår de kommuner, der for 2020 har valgt at budgettere med
deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget for den
personlige indkomstskat.
Neutraliseringen for 2020 sker med baggrund i
aktstykke 162, 2018/19, tiltrådt af Finansudvalget den 24.
september 2019. Det fremgår af aktstykket, at skønnet
over udskrivningsgrundlaget i 2020 hviler på en
forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det
fremgår endvidere, at ved efterfølgende
ændringer i udskrivningsgrundlaget for 2020 neutraliseres
virkningerne for de selvbudgetterende kommuner.
Endelig foreslås det i stk. 7, at den beregnede korrektion af den
kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 6 fastsættes af
social- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger
vedrørende indkomståret 2020, der foreligger pr. 1.
maj 2022. Herved foreslås det, at efterreguleringen af
indkomstskatten for de selvbudgetterende kommuner for 2020 efter
stk. 6, herunder også kirkeskatten, opgøres i 2022.
Efterreguleringen afregnes i 2023.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | § 7.
Personer, der er skattepligtige efter kildeskatteloven, og
dødsboer, der er skattepligtige efter
dødsboskatteloven, skal ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst medregne gevinst og tab på aktier,
som omfattes af §§ 1 og 2, efter de regler, der er
angivet i § 5, §§ 12-15, kapitel 4, § 19,
§ 20, stk. 2, §§ 21 og 22, kapitel 6 og 7,
§§ 37-39 B og 44-47. | | 1. I § 7 ændres "44-47" til:
"44-46". | | | | §
17. - - - Stk.
2-3. - - - Stk. 4. I
tilfælde, der er omfattet af stk. 1 eller 3, finder reglerne
i §§ 8, 9, 12-14, 17 A, 22, 44 og 47 ikke anvendelse.
Stk. 1 og 3 finder ikke anvendelse i de i §§ 10 og 15,
§ 16, stk. 1, og §§ 18 og 19 nævnte
tilfælde. | | 2. I § 17, stk. 4, 1. pkt., og § 17 A, stk. 5, 1. pkt., ændres
"22, 44 og 47" til: "22 og 44". | | | | § 17
A. - - - | | | Stk.
2-4. - - - | | | Stk. 5. I
tilfælde omfattet af stk. 1 finder reglerne i §§
12-15, 22, 44 og 47 ikke anvendelse. Stk. 1 finder ikke anvendelse
i de i § 16, stk. 1, og §§ 17, 18 og 19 nævnte
tilfælde. | | | | | | §
18. - - - Stk.
2. - - - Stk. 3. I
tilfælde, der er omfattet af stk. 1 eller stk. 2, finder
reglerne i §§ 9, 12-14, 17, 17 A, 19, 31, 32, 36 og 47
ikke anvendelse. | | 3. I § 18, stk. 3, ændres "32, 36 og
47" til: "32 og 36". | Stk. 4. - -
- | | | | | | §
38. - - - | | | Stk.
2-3. - - - | | | Stk. 4. Gevinst
og tab, der anses for realiseret efter stk. 1, opgøres efter
reglerne i §§ 23-29, 46 og 47, dog træder
værdien ved skattepligtens ophør i stedet for
afståelsessummen. For tegningsretter til aktier kan den
skattepligtige i stedet vælge at opgøre den
skattepligtige gevinst som forskellen mellem udnyttelseskursen og
markedskursen på den pågældende aktie på
tidspunktet for skattepligtens ophør. Tab, der ved en
afståelse kunne have været fradraget efter §§
13-14 og 17-19, § 20, stk. 2, og §§ 21 og 22, kan
dog kun fradrages i gevinst på aktier, der anses for
realiseret efter stk. 1. | | 4. I § 38, stk. 4, 1. pkt., ændres
"22-29, 46 og 47" til: "23-29 og 46,". | Stk. 5. - -
- | | | | | | §
44. - - - Stk.
2. - - - Stk. 3.
Skattefritagelsen efter stk. 1 gælder ikke ved
afståelse af aktier, der på afståelsestidspunktet
har været ejet i mindre end 3 år. Gevinst og tab ved
afståelser som nævnt i 1. pkt. medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i
kapitel 1 og 2, §§ 12-14, 23-25 og 28, kapitel 7 og 8
samt §§ 46 og 47. Gevinst og tab på aktier, som
indgår i en beholdning omfattet af denne bestemmelse,
opgøres efter aktie for aktie-metoden, jf. § 24, stk.
2, og § 25, stk. 1. | | 5. I § 44, stk. 3, 2. pkt., ændres
"§§ 46 og 47" til: "§ 46". | Stk. 4-6. - -
- | | | | | | Hovedaktionærnedslag | | 6. Overskrifterne før § 47
ophæves. | Personer | | | | | | § 47. Ved
opgørelsen af gevinst på aktier, der er erhvervet
før den 19. maj 1993, kan skattepligtige, der ved en
eventuel afståelse af disse aktier den 18. maj 1993 skulle
have opgjort gevinst og tab efter § 6 i
lovbekendtgørelse nr. 865 af 22. oktober 1992, som
ændret ved lov nr. 1030 af 19. december 1992, opnå et
nedslag i den skattepligtige gevinst på de
pågældende aktier. Tilsvarende gælder ved
opgørelsen af gevinst på eventuelle fondsaktier eller
aktieretter, som er tildelt inden den 1. januar 2006 på
grundlag af de pågældende aktier. Der beregnes ikke
nedslag på aktier omfattet af §§ 17, 18 eller 19 og
på aktier, der ville have været omfattet af § 2 c
i lovbekendtgørelse nr. 835 af 29. august 2005, ved en
eventuel afståelse den 31. december 2005. | | 7. § 47 ophæves. | Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse, hvis den skattepligtige alene skulle have
opgjort gevinst i kraft af § 6, stk. 6, i den i stk. 1
nævnte lovbekendtgørelse. | | | Stk. 3. Nedslag
efter stk. 1 beregnes med 1 pct. pr. år, den skattepligtige
har ejet de pågældende aktier forud for udløbet
af indkomståret 1998. Nedslaget kan højst
udgøre 25 pct. Overdrages eller udloddes aktierne
således, at erhververen indtræder i overdragerens
skattemæssige stilling, jf. § 34, § 35 eller
dødsboskattelovens § 36, anvendes aktiernes værdi
ved overdragelsen eller udlodningen i stedet for
afståelsessummen ved beregningen af nedslaget. | | | Stk. 4. Er
aktierne erhvervet på forskellige tidspunkter, fordeles
gevinsten ved beregningen af nedslaget for ejertid
forholdsmæssigt mellem aktierne. Hvis aktierne har en
pålydende værdi, foretages fordelingen på
grundlag af denne værdi. Afstås en del af aktierne i
samme selskab, anses de først erhvervede aktier for
først afstået. | | | | | | | | § 2 | | | | | | I dødsboskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 426 af 28. marts 2019, som
ændret ved § 8 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændring: | | | | §
36. - - - | | | Stk.
2. - - - | | | Stk. 3. Ved
afståelse af aktier, der er erhvervet ved udlodning med
succession, skal modtageren ved beregning af nedslag efter
aktieavancebeskatningslovens § 47, stk. 1, i stedet for
afståelsessummen anvende den værdi, hvortil aktierne er
medtaget i boopgørelsen, jf. dog boafgiftslovens §
12. | | 1. § 36, stk. 3, ophæves. | Stk.
4. - - - | | | | | | | | § 3 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 806 af 8. august 2019, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1124 af 19. november
2019, foretages følgende ændring: | | | | §
16. - - - Stk.
2-3. - - - Stk. 4. Den
skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til
rådighed for den skattepligtiges private benyttelse af en
arbejdsgiver som nævnt i stk. 1, sættes til en
årlig værdi på 25 pct. af den del af bilens
værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten.
Bilens skattepligtige værdi beregnes dog mindst af 160.000
kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et
miljøtillæg. Miljøtillægget udgør
den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og
privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter
brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter
vægtafgiftsloven, med tillæg af 50 pct. For biler, der
er anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter
første indregistrering, opgøres bilens værdi
til den oprindelige nyvognspris i indtil 36 måneder regnet
fra og med den måned, hvori første indregistrering er
foretaget, og herefter til 75 pct. af nyvognsprisen. For biler, der
er anskaffet mere end tre år efter første
indregistrering, og for tidligere hyrevogne, der anskaffes uden
berigtigelse af registreringsafgift, opgøres bilens
værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive
eventuelle istandsættelsesudgifter. Ved
værdiansættelsen af biler, der ikke indregistreres her
i landet, og ved værdiansættelsen af biler, der er
omfattet af registreringsafgiftslovens § 1, stk. 4, skal den
værdi anvendes, som efter 5. og 6. pkt. ville blive lagt til
grund ved værdiansættelsen af en tilsvarende bil, der
er anskaffet her i landet og indregistreret her. Er bilen kun til
rådighed en del af året, nedsættes den
skattepligtige værdi svarende til det antal hele
måneder, hvori bilen ikke har været til rådighed.
Hvis en bil, der af arbejdsgiveren mv. er stillet til
rådighed for den skattepligtige udelukkende for
erhvervsmæssig kørsel, benyttes privat, beskattes
værdien af den private benyttelse i det
pågældende år efter reglerne i 1.-7. pkt.,
medmindre der er betalt dagsafgift for privat benyttelse af bilen,
jf. § 4 i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. Er dagsafgiften som nævnt i
7. pkt. betalt af arbejdsgiveren, skal den skattepligtige beskattes
af værdien heraf, jf. stk. 3. Kørsel mellem hjem og
virksomheden højst 1 dag om ugen eller i indtil 60
arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder anses
ved anvendelsen af reglerne i 9. pkt. ikke for privat kørsel
for skattepligtige, der som led i kundeopsøgende arbejde fra
hjemmet i øvrigt udelukkende kører
erhvervsmæssigt. Den skattepligtige værdi efter 1.-9.
pkt. nedsættes med den skattepligtiges betaling i
indkomståret til arbejdsgiveren mv. for råderetten, men
nedsættes ikke med eventuelle beløb, der beskattes
efter reglen i § 9 C, stk. 7. For biler omfattet af § 4,
stk. 1, II, A, i lov om vægtafgift af køretøjer
m.v. finder 1.-11. pkt. kun anvendelse, såfremt der skal
betales tillægsafgift for privat anvendelse efter § 2 a
i lov om vægtafgift af køretøjer m.v. For
biler, der er indregistreret første gang den 2. juni 1998
eller tidligere finder 1.-11. pkt. ikke anvendelse på biler,
hvor merværdiafgift vedrørende anskaffelsen er
fradraget ifølge merværdiafgiftsloven § 37, stk.
1, § 38, stk. 1, eller § 41, fordi bilen udelukkende
anvendes erhvervsmæssigt. | | 1. I § 16, stk. 4, 5. pkt., indsættes
efter »75 pct. af nyvognsprisen«: », dog
således, at hvis der sker genberegning af bilens
afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftslovens §
9 a, anvendes en beregnet nyvognspris baseret på den
genberegnede afgiftspligtige værdi fra
genberegningstidspunktet«. | Stk.
5-16. - - - | | | | | | | | § 4 | | | | | | I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 799 af 7. august 2019, som
ændret ved § 19 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages
følgende ændring: | | | | § 6. Skatten
efter § 5, nr. 1, beregnes med den procent, der anføres
i stk. 2, af den personlige indkomst med tillæg af positiv
nettokapitalindkomst. | | | Stk. 2. For
indkomståret 2019 udgør procenten 12,13. For
indkomstårene 2020 og 2021 udgør procenten 12,14. For
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 12,15. For personer, der ikke har pligt til
at betale indkomstskat efter § 8 c eller kommunal indkomstskat
efter lov om kommunal indkomstskat, udgør procenten 4,13 for
indkomståret 2019, for indkomstårene 2020 og 2021
udgør procenten 4,14, og for indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår udgør procenten
4,15. | | 1. § 6, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
For indkomstårene 2020 og 2021 udgør procenten 12,11.
For indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår udgør procenten 12,12. For personer, der
ikke har pligt til at betale kommunal indkomstskat efter § 8 c
eller kommunal indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat,
udgør procenten for indkomstårene 2020 og 2021 4,11.
For indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår udgør procenten 4,12.« | Stk. 3. Hvis en
gift person har negativ nettokapitalindkomst, modregnes dette
beløb i den anden ægtefælles positive
nettokapitalindkomst, inden skatten efter stk. 1 og 2 beregnes. Det
er en forudsætning, at ægtefællerne er samlevende
ved indkomstårets udløb. | | |
|