Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 24. januar 2020
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et mindretal (S
og RV) indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag og de under B og C nævnte lovforslag
til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal (V og DF) indstiller det under A nævnte
forslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de til det under A
nævnte forslag stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller de under B og C nævnte forslag til vedtagelse uændret.
Et tredje
mindretal (SF, EL og ALT) indstiller det under A
nævnte forslag til vedtagelse med
de stillede ændringsforslag og det under B nævnte
forslag til vedtagelse
uændret. Mindretallet
indstiller det under C nævnte forslag til forkastelse ved 3. behandling.
Et fjerde
mindretal (KF og LA) indstiller de under A og B nævnte
forslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de til det under A
nævnte forslag stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller det under C nævnte forslag til vedtagelse uændret.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Venstre ikke kan støtte ophævelsen
af hovedaktionærfradraget og er bekymret over regeringens
afskaffelse heraf. Hovedaktionærnedslaget blev indført
under Nyrup-regeringen som kompensation for en højere
beskatning af avancer. Det blev lovet, at det ville være en
ordning, som ikke blev afskaffet. Nu nedlægger en anden
socialdemokratisk regering ordningen uden reelt set at give
virksomhederne tid til at udmønte muligheden for
hovedaktionærnedslaget, før den bliver afskaffet.
Dermed har forslaget eksproprierende karakter. Af svaret på
spørgsmål 2 fremgår det, at dette forslag er
meget indgribende. Hvis virksomhederne skal nå at gøre
brug af hovedaktionærnedslaget, vil det tage mindst 3,5
måneder, og den tid har regeringen med lovforslaget ikke
givet dem.
Venstre ønsker derfor at
foreslå, at lovforslagets ikrafttrædelse bliver udskudt
til den 1. juni 2020. Dermed får virksomhederne reelt
mulighed for at benytte hovedaktionærnedslaget, før
det afskaffes. I svaret på spørgsmål 2 har
Skatteministeriet vurderet, at det vil medføre et
mindreprovenu på 85 mio. kr. Venstre foreslår, at
mindreprovenuet finansieres af merprovenuet fra lovforslag nr. L
64, hvorved fradragsretten for inddrivelsesrenter blev
ophævet. Venstre stiller ændringsforslag herom ved 2.
behandling af lovforslaget.
I forhold til den del af lovforslaget, der
handler om leasede biler, mener Venstre, at det er vigtigt, at der
ikke spekuleres i kunstigt lave priser for leasede biler og dermed
en kunstigt lav registreringsafgift. Det er utilfredsstillende,
når man ser eksempler på, at en bil efter ophørt
leasingperiode sælges til en højere værdi, end
der har været lagt til grund for beregningen af
registreringsafgiften.
Venstre ser dog med alvor på de
bekymringer, som har været rejst i høringssvar samt
under udvalgsarbejdet, herunder bekymringer for de mennesker, som
kommer i klemme, fordi deres kontrakt er indgået, før
lovforslaget blev fremsat, men hvor bilen bliver leveret, efter
lovforslaget træder i kraft. Disse personer får en
ekstra regning, som de er bundet af, eftersom kontrakten er
indgået. Venstre er bekymret over, at regeringen ikke
ønsker at hjælpe disse mennesker. Derudover noterer
Venstre sig, at leasingbranchen er bekymret for forudsigeligheden i
beregningsmodellen, og henstiller til, at regeringen finder en
fornuftig løsning på det.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om ændring
af aktieavancebeskatningsloven og dødsboskatteloven
(Ophævelse af hovedaktionærnedslaget)« omfattende
§§ 1 og 2 og § 5, stk. 1-3.
B. »Forslag til lov om ændring
af ligningsloven (Beskatning af fri bil ved genberegning af
registreringsafgiftspligtig værdi)« omfattende § 3
og § 5, stk. 1, 4, 6 og 7.
C. »Forslag til lov om ændring
af personskatteloven (Nedsættelse af bundskatten)«
omfattende § 4 og § 5, stk. 1 og 5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
2) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
17, stk. 4, 1. pkt., ændres »22, 44 og 47«
til: »22 og 44«.«
[Konsekvensændring som
følge af ophævelsen af aktieavancebeskatningslovens
§ 17 A ved lov nr. 1576 af 27. december 2019]
3)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
44, stk. 1, 1. pkt., ændres »stk. 3-6«
til: »stk. 3-5«.«
[Konsekvensændring som
følge af ophævelsen af aktieavancebeskatningslovens
§ 44, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 5]
Til § 5
4) Som
stk. 4 indsættes:
»Stk. 4.
§ 1 gælder dog ikke for aktier, der afstås ved en
opløsning af selskabet i kalenderåret 2020, hvis der,
for så vidt angår selskabet, senest den 4. december
2019 er indgivet anmodning til told- og skatteforvaltningen om
skattekvittance eller en erklæring om, at der ikke foreligger
skatte- og afgiftskrav mod selskabet, jf. selskabslovens §
216, stk. 2, eller der senest på samme tidspunkt er indgivet
anmeldelse til Erhvervsstyrelsen af en beslutning om likvidation,
jf. selskabslovens § 220, stk. 1.«
[Bevarelse af
hovedaktionærnedslaget i forbindelse med en opløsning
af et selskab, der er påbegyndt senest den 4. december
2019]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
tre separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
ophævelse af hovedaktionærnedslaget. Det andet
lovforslag (B) vedrører beskatning af fri bil ved
genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi. Det tredje
lovforslag (C) vedrører nedsættelse af
bund-skatten.
Til nr. 2
Ved § 1, nr. 2, i lovforslaget er det
foreslået at foretage en konsekvensændring i
aktieavancebeskatningslovens § 17 A, stk. 5, 1. pkt., som
følge af den foreslåede ophævelse af
hovedaktionærnedslaget, jf. lovforslagets § 1, nr.
7.
Med lov nr. 1576 af 27. december 2019 er
aktieavancebeskatningslovens § 17 A ophævet. Den
foreslåede konsekvensændring af § 17 A i
lovforslagets § 1, nr. 2, er dermed overflødig, og
henvisningen til § 17 A foreslås derfor at udgå i
den ved ændringsforslaget foreslåede affattelse af
lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 3
Ved § 1, nr. 5, i lovforslaget er det
foreslået at ophæve aktieavancebeskatningslovens §
44, stk. 3, da bestemmelsen har mistet sin betydning. Herved bliver
stk. 4-6 i aktieavancebeskatningslovens § 44 til stk. 3-5.
I aktieavancebeskatningslovens § 44,
stk. 1, 1. pkt., henvises til stk. 3-6.
Som følge af den ved lovforslagets
§ 1, nr. 5, foreslåede ophævelse af
aktieavancebeskatningslovens § 44, stk. 3, foreslås en
konsekvensændring, så henvisningen i
aktieavancebeskatningslovens § 44, stk. 1, 1. pkt., bliver til
stk. 3-5.
Til nr. 4
Ved § 5, stk. 1, i lovforslaget er det
foreslået, at loven træder i kraft den 1. februar
2020.
Ved § 5, stk. 2, i lovforslaget er det
foreslået, at § 1, nr. 1-3 og 5, og § 2 skal have
virkning for aktieafståelser, der finder sted den 1. februar
2020 eller senere.
Ved § 5, stk. 3, i lovforslaget er det
foreslået, at § 1, nr. 4, skal have virkning for
indtræden af skattepligt efter aktieavancebeskatningslovens
§ 38 den 1. februar 2020 eller senere.
De angivne virkningstidspunkter
indebærer, at der ikke kan opnås
hovedaktionærnedslag ved afståelse af aktier den 1.
februar 2020 eller senere. Der kan tilsvarende heller ikke
opnås hovedaktionærnedslag ved opgørelse af en
eventuelt exitbeskatning ved fraflytning den 1. februar 2020 eller
senere. Ved afståelse eller fraflytning inden den 1. februar
2020 er der adgang til hovedaktionærnedslag i henhold til
gældende regler.
En afståelse af aktierne i et selskab
kan ske derved, at selskabet opløses, så aktierne ikke
længere eksisterer. Aktierne anses for afstået på
tidspunktet for den endelige opløsning af selskabet.
I forbindelse med likvidationen af et
selskab anmoder aktionæren eller likvidator normalt om en
udtalelse fra Skatteforvaltningen om, at der på det
foreliggende grundlag ikke vil blive rejst krav om indkomstskat mod
selskabet - en såkaldt skattekvittance. En opløsning
af selskabet kan også ske mere formløst uden
afholdelse af generalforsamling, hvor der efter reglerne i
selskabslovens § 216 kan anmodes om en erklæring fra
Skatteforvaltningen om, at der ikke foreligger skatte- og
afgiftskrav vedrørende selskabet.
For tiden udgør Skatteforvaltningens
sagsbehandlingstid ca. 8 måneder i sager om anmodning om
skattekvittance og ca. 3,5 måneder i sager om anmodning om
betalingserklæring efter selskabslovens § 216.
En beslutning om, at et selskab
træder i likvidation, skal anmeldes til Erhvervsstyrelsen
efter selskabslovens § 220. Selskabet kan herefter tidligst
opløses efter en proklamafrist på 3 måneder, jf.
selskabslovens § 221.
Det kan således forekomme, at der,
inden lovforslaget blev kendt, er taget konkrete skridt til at
opløse selskabet ved henvendelse til myndighederne, men hvor
opløsningen først kan finde sted efter den 1. februar
2020 som følge af sagsbehandlingstiden hos
Skatteforvaltningen, eller fordi opløsningen skal afvente
udløbet af den lovbestemte proklamafrist.
På denne baggrund foreslås det
at indsætte et nyt § 5, stk. 4, i lovforslaget,
hvorefter hovedaktionærnedslaget bevares, hvis der senest den
4. december 2019, hvor et udkast til lovforslaget blev sendt i
høring, er taget skridt til at opløse selskabet i
form af en henvendelse til Skatteforvaltningen eller til
Erhvervsstyrelsen, og den endelige opløsning af selskabet
finder sted inden udløbet af 2020.
Efter forslaget er det en betingelse for at
bevare hovedaktionærnedslaget, at der, for så vidt
angår selskabet, som aktierne vedrører, senest den 4.
december 2019 er indgivet anmodning til Skatteforvaltningen om en
erklæring om, at der på det foreliggende grundlag ikke
vil blive rejst krav om indkomstskat mod selskabet (en
såkaldt skattekvittance), at der senest på samme
tidspunkt er indgivet anmodning til Skatteforvaltningen om, at der
ikke foreligger skatte- og afgiftskrav mod selskabet, jf.
selskabslovens § 216, stk. 2, eller at der senest på
samme tidspunkt er indgivet anmeldelse til Erhvervsstyrelsen af en
beslutning om likvidation, jf. sel-skabslovens § 220, stk.
1.
En anmeldelse til Erhvervsstyrelsen om
likvidation indebærer, at selskabets kreditorer opfordres til
at anmelde deres krav senest 3 måneder fra datoen for
registrering og offentliggørelse i Erhvervsstyrelsens
it-system, jf. selskabslovens § 221. Selskabet kan
først opløses, når 3-månedersfristen er
udløbet.
Det vil ikke være afgørende,
hvem der har rettet henvendelse til Skatteforvaltningen.
Anmodningen kan være indgivet af likvidator, af
aktionæren eller af andre, der handler på selskabets
vegne.
Hvis der er foretaget henvendelse til
myndighederne efter den 4. december 2019 og opløsningen af
selskabet først finder sted den 1. februar 2020 eller
senere, vil der efter forslaget ikke være adgang til
hovedaktionærnedslag, uanset om der på anden måde
måtte være taget skridt til en opløsning af
selskabet, f.eks. ved henvendelse til rådgiver eller ved
afholdelse af en generalforsamling.
Med den foreslåede lempelse er der
lagt vægt på, at det så vidt muligt skal
være objektivt konstaterbart, om betingelserne for at bevare
hovedaktionærnedslaget er opfyldt, ligesom der er henset til
ønsket om at begrænse mulighederne for hamstring,
efter at lovforslaget er blevet kendt. Skatteforvaltningen vil
kunne anmode om dokumentation for rettidig henvendelse til
myndighederne. Normalt vil henvendelsen være sket
elektronisk, men hvis henvendelsen er sket ved brev, må det
accepteres, at der kan være forløbet nogle dage efter
den 4. december 2019, før myndigheden har modtaget
henvendelsen.
Der vurderes ikke at være
nævneværdige implementeringskonsekvenser for
Skatteforvaltningen ved at indføre den foreslåede
lempelse i forbindelse med opløsning af selskaber.
Der foreligger ikke et grundlag, der
muliggør en nærmere kvantificering af de
provenumæssige konsekvenser af den foreslåede lempelse
i forbindelse med opløsning af selskaber. Det skønnes
dog, at lempelsen kun vil omfatte relativt få
aktionærer, hvorfor provenuvirkningen vurderes at være
beskeden og inden for rammerne af den generelle usikkerhed på
det samlede provenuskøn.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. december
2019 og var til 1. behandling den 9. januar 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 4. december 2019 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 86. Den 2. januar 2020 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret 9 spørgsmål.
Udvalget forventer, at skatteministeren besvarer de 2 ubesvarede
spørgsmål inden 2. behandling.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Dorthe
Hindborg (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand
Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL)
Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marie Bjerre (V) Morten
Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
René Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole
Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |