Fremsat den 20. december 2019 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven
og ligningsloven1)
(Annullering af stigning i
registreringsafgift for eldrevne køretøjer og
pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler,
pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler, der anvendes
som fri bil)
§ 1
I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 177 af 25. februar 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1126 af 19. november 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5 b, stk. 1, nr. 1, ændres
»2016-2019« til: »2016-2020«.
2. § 5 b,
stk. 1, nr. 2, ophæves.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og
3.
3. I
§ 5 b, stk. 2, 1. pkt.,
ændres », på 40.000 kr. ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2019 og
på 77.500 kr. ved køretøjets anmeldelse til
registrering i 2020« til: »og på 40.000 kr. ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2019 eller
2020«.
4. I
§ 5 c, stk. 2, nr. 1, ændres
»2016-2019« til: »2016-2020«.
5. § 5 c,
stk. 2, nr. 2, ophæves.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og
3.
6. I
§ 5 c, stk. 3, 1. pkt.,
ændres », på 40.000 kr. ved bilens anmeldelse til
registrering i 2019 og på 77.500 kr. ved bilens anmeldelse
til registrering i 2020« til: »og på 40.000 kr.
ved bilens anmeldelse til registrering i 2019 eller
2020«.
§ 2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 806 af 8. august 2019, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 1124 af 19. november 2019, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 16, stk. 4, indsættes som
15. pkt.:
»I perioden fra og med den 1. april 2020 til
og med den 31. december 2020 nedsættes den årlige
skattepligtige værdi af eldrevne biler, pluginhybridbiler og
brændselscelledrevne biler, jf. registreringsafgiftslovens
§§ 5 b-5 d, med 40.000 kr.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2020.
Stk. 2. § 1 har
virkning fra og med den 1. januar 2020.
Stk. 3. § 2 har
virkning fra og med den 1. april 2020.
Stk. 4. Den, der skal
svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler,
har krav på tilbagebetaling af en eventuel afgiftsdifference,
der måtte opstå for køretøjer, som i
perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 31. januar
2020 er afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende regler i
registreringsafgiftslovens §§ 5 b eller 5 c, men som
efter lovens ikrafttræden skal afgiftsberigtiges efter de
satser og med de fradrag, som følger af § 1. Efter
lovens ikrafttræden tilbagebetaler told- og
skatteforvaltningen afgiftsdifferencen til den, der skal svare
afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler. Krav om
tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en køber af et
køretøj, som ikke selv har forestået
registreringen af køretøjet, alene rettes mod den,
der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige
regler. Der kan ikke ske tilbagebetaling af afgiftsdifference, hvis
der i perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med 31. januar
2020 er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter
registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d.
Stk. 5. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens §§ 5 b eller 5 c i perioden
fra og med den 1. januar 2016 til og med den 31. december 2019, og
hvor der i januar 2020 er fremsat anmodning om
eksportgodtgørelse efter registreringsafgiftslovens
§§ 7 b-7 d, efterreguleres eksportgodtgørelsen
efter den 1. februar 2020 beregnet efter de satser, der
fremgår af lovens § 1, og told- og skatteforvaltningen
opkræver et eventuelt forskelsbeløb hos den, der har
modtaget eksportgodtgørelsen.
Stk. 6. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens §§ 5 b eller 5 c i perioden
fra og med den 1. januar 2020 til og med den 31. januar 2020, og
hvor der, efter den 31. januar 2020 men inden en eventuel
regulering af registreringsafgiften efter stk. 4 er foretaget, er
fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter
registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, behandles
anmodningen først efter, at denne regulering er foretaget.
Anmodningen om eksportgodtgørelse behandles med anvendelse
af de satser, som fremgår af lovens § 1.
Stk. 7.
Tilbagebetalingskrav efter stk. 4 forfalder den 31. maj 2020 og
forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5,
stk. 1, medmindre kravet ikke kan opgøres endeligt på
dette tidspunkt.
Stk. 8. Ved
opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2020 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2020, der følger af denne lovs
§ 2.
Stk. 9. Den beregnede
korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 8
fastsættes af social- og indenrigsministeren på
grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2020, der foreligger pr. 1. maj 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
formål og baggrund | 3. | Lovforslagets
indhold | | 3.1. | Annullering af
stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer
og pluginhybridbiler | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Den foreslåede
ordning | | 3.2. | Lavere beskatning af
eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne
biler, der anvendes som fri bil | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Den foreslåede
ordning | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | | 4.1. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | | | 4.1.1. | Udskydelse af
indfasning af registreringsafgift for eldrevne
køretøjer m.v. | | | 4.1.2. | Lavere beskatning af
eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne
biler, der anvendes som fri bil | | 4.2. | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet har
den 2. december 2019 indgået aftale om finansloven for 2020.
Aftaleparterne ønsker, at en større andel af bilerne
på vejene er grønne biler, så de grønne
biler kan bidrage positivt til den grønne omstilling. Med
lovforslaget bliver det billigere at købe og anvende
eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler både
til privatbrug og som firmabil, hvormed miljø- og
klimavenlige biler bliver et økonomisk mere attraktivt
alternativ til benzin- og dieselbiler.
Aftaleparterne lægger vægt
på, at bilafgifterne skal bidrage til den fortsatte
udbredelse af grønne biler. Med lovforslaget foreslås
det derfor, at den planlagte stigning af registreringsafgiften for
eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler fra den 1.
januar 2020 annulleres, og at de i 2019 gældende satser for
registreringsafgift for eldrevne køretøjer og
pluginhybridbiler i stedet videreføres i 2020. Det vil
give ro om bilafgifterne frem mod opfølgningen på
anbefalingerne til omlægning af bilafgifterne fra
kommissionen for grøn omstilling af personbiler.
Desuden er aftaleparterne enige om, at det
også skal være billigere at køre grønt
på jobbet. Firmabiler kører typisk længere, og
grønne firmabiler har derfor en relativt stor klimagevinst.
Samtidig er en stor del af bilsalget i Danmark salg af brugte
biler. Derfor kan grønne firmabiler, som videresælges
efter et par års brug, være med til at fremme
bilparkens grønne omstilling. Aftaleparterne er derfor enige
om at indføre et fradrag i beskatningsgrundlaget for
grønne firmabiler (elbiler og pluginhybridbiler) på
40.000 kr. fra 1. april til 31. december 2020.
Det forventes, at Kommissionen for grøn
omstilling af personbiler i 2020 skal komme med forslag til en
samlet omlægning af bilafgifterne til fremme af grønne
biler og fastholdelse af statens provenu på længere
sigt. Det er hensigten, at der herefter aftales en ny samlet model
for bilafgifterne for elbiler og andre lavemissionsbiler, som skal
have virkning fra 2021. Aftaleparterne lægger vægt
på, at bilafgifterne skal bidrage til den fortsatte
udbredelse af grønne biler, herunder grønne
firmabiler, så de kan bidrage positivt til den grønne
omstilling.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Det foreslås, at de i 2019
gældende regler for registreringsafgift for eldrevne
køretøjer og pluginhybridbiler videreføres,
så de også finder anvendelse i 2020. Herved
undgås, at registreringsafgiften for disse
køretøjer stiger pr. 1. januar 2020. Der
foreslås ingen ændringer for 2021 og frem.
Det foreslåede om at annullere
stigningen i registreringsafgiften for elbiler og pluginhybridbiler
pr. 1. januar 2020 skal ses i lyset af, at den daværende
regering (Venstre), Socialdemokratiet og Radikale Venstre med lov
nr. 1889 af 29. december 2015 indførte indfasning af
registreringsafgift over en periode fra og med 2016 for eldrevne
køretøjer og pluginhybridbiler.
Den 18. april 2017 indgik den daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet og Radikale Venstre en aftale om at
udskyde indfasningen af registreringsafgift for eldrevne
køretøjer, indtil et måltal på 5.000
nyregistrerede eldrevne køretøjer blev opnået,
opgjort fra den 1. januar 2016. Indholdet af aftalen blev
gennemført ved lov nr. 687 af 8. juni 2017.
Endelig blev indfasningen af
registreringsafgift for eldrevne køretøjer og
pluginhybridbiler udskudt med et år yderligere, og det
særlige fradrag i registreringsafgiften blev forlænget
og forhøjet ved lov nr. 1730 af 27. december 2018.
På trods af disse initiativer er
eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler fortsat
dyrere og har kortere rækkevidde end konventionelle biler, og
det tager længere tid at oplade en elbil, end det tager at
tanke en konventionel bil. Indfrielsen af målsætningen
er således afhængig af teknologiudviklingen. På
den korte bane, mens teknologierne er under udvikling, vil
regeringen derfor via afgiftslempelser øge incitamentet til
at købe eldrevne køretøjer og
pluginhybridbiler.
Det foreslås desuden at indføre
et fradrag i beskatningsgrundlaget for grønne firmabiler
(eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne
biler) på 40.000 kr. fra 1. april til 31. december 2020.
En medarbejder med en eldreven bil,
pluginhybridbil eller brændselscelledrevet bil, der anvendes
som fri bil, vil således i perioden skulle betale mindre i
skat. Fradraget vil således gælde, indtil regeringen
har haft mulighed for at følge op på anbefalingerne
fra kommissionen for grøn omstilling af personbiler, der i
2020 skal komme med forslag til en samlet omlægning af
bilafgifterne til fremme af grønne biler og fastholdelse af
statens provenu på længere sigt.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Annullering af stigning i registreringsafgift for
eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler
3.1.1. Gældende ret
Efter gældende regler udgør registreringsafgiften
85 pct. (den lave sats) af bilens nettopris inkl. moms (den
afgiftspligtige værdi) op til det såkaldte
skalaknæk på 193.400 kr. (2019-niveau) tillagt 150 pct.
(den høje sats) af den del af den afgiftspligtige
værdi, som overstiger skalaknækket. Der gives desuden
fradrag for diverse sikkerhedsudstyr og tillæg eller fradrag
for brændstoføkonomi.
Til og med 2015 var eldrevne køretøjer fritaget
fra registreringsafgift. I medfør af
registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 1, indfases
registreringsafgift for eldrevne køretøjer gradvist
over en periode fra og med 2016 til og med 2022. Det sker ved, at
afgiften forhøjes fra år til år, således
at den i 2016-2019 udgør 20 pct., i 2020 40 pct., i 2021 65
pct. og i 2022 90 pct. af afgiften for tilsvarende fuldt
afgiftspålagte køretøjer. Fra og med 2023
beregnes fuld afgift. Der gives desuden et særligt fradrag i
registreringsafgiften på 40.000 kr. ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2019 og
på 77.500 kr. ved køretøjets anmeldelse til
registrering i 2020. Fradraget kan dog ikke overstige den beregnede
afgift i medfør af lovens § 5 b, stk. 1.
Mindsteafgiften på 20.000 kr. for nye personbiler, jf.
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 6, finder ikke anvendelse
ved registrering af nye eldrevne køretøjer, og
registreringsafgiften for eldrevne køretøjer kan
således være lavere end 20.000 kr.
For pluginhybridbiler beregnes registreringsafgift efter
registreringsafgiftslovens § 5 c. Pluginhybridbiler kunne
tidligere opnå væsentligt bedre forbrugstal i
standardiserede tests end det faktiske forbrug. Det skyldtes, at
der tidligere ikke blev taget højde for forbruget af el,
selv om distancen kørt på el-drift blev medregnet i
den samlede forbrugsopgørelse. Konsekvensen af det var, at
disse biler opnåede større fradrag i
registreringsafgiften, end deres reelle brændstofeffektivitet
burde have berettiget til.
På den baggrund blev der ved lov nr.
1889 af 29. december 2015 fastsat nye regler for afgifter af
pluginhybridbiler, som tog højde for el-driften i
forbindelse med fastsættelse af forbrugstal. Samtidig blev
der indført en indfasningsperiode fra og med 2016 til og med
2019 og fuld afgift efter den nye metode fra og med 2020.
Indfasningen blev dog udskudt med to år ved lov nr. 687 af 8.
juni 2017 og med yderligere et år ved lov nr. 1730 af 27.
december 2018.
Efter de gældende regler for
pluginhybridbiler skal der i 2016-2019 beregnes afgift efter de
tidligere gældende regler tillagt 20 pct. af differencen
mellem afgiften efter de gældende regler og de tidligere
gældende regler. I 2020 tillægges 40 pct. af
differencen, i 2021 65 pct. og i 2022 90 pct., og fra og med 2023
beregnes fuld afgift efter de gældende regler. Der gives
desuden et særligt fradrag i registreringsafgiften på
40.000 kr. ved køretøjets anmeldelse til registrering
i 2019 og på 77.500 kr. ved køretøjets
anmeldelse til registrering i 2020, som dog ikke kan overstige den
beregnede afgift i medfør af lovens § 5 c, stk. 2.
Mindsteafgiften på 20.000 kr. for nye personbiler, jf.
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 6, finder ikke anvendelse
for nye pluginhybridbiler, og registreringsafgiften for
pluginhybridbiler kan således være lavere end 20.000
kr.
3.1.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at de i 2019
gældende satser for registreringsafgift for eldrevne
køretøjer og pluginhybridbiler videreføres,
så de også finder anvendelse i 2020. Det vil sige, at
der ligesom i 2019 vil gælde en sats på 20 pct. for
elbiler og pluginhybridbiler i 2020. Det samme vil desuden
gælde det særlige fradrag på 40.000 kr., som
ligeledes foreslås videreført uændret fra 2019
til 2020. Således foreslås den planlagte stigning i
registreringsafgiften i 2020, hvor satsen efter gældende
regler stiger til 40 pct. med et bundfradrag på 77.500 kr.,
annulleret for eldrevne køretøjer og
pluginhybridbiler. Der foreslås ingen ændringer for
2021 og frem, hvor de gældende regler derfor fastholdes.
Det foreslåede har til formål at
fremme den fortsatte udbredelse af eldrevne køretøjer
og pluginhybridbiler frem for benzin- og dieseldrevne
køretøjer.
3.2. Lavere beskatning af elbiler, pluginhybridbiler og
brændselscelledrevne biler, der anvendes som fri
bil
3.2.1. Gældende ret
Får en person som led i et
ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af
personligt arbejde stillet en bil til rådighed, som kan
anvendes privat, er der tale om et skattepligtigt personalegode
(fri bil), jf. ligningslovens § 16, stk. 1.
Efter gældende regler, jf.
ligningslovens § 16, stk. 4, 1.-4. pkt., sættes den
skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til privat
rådighed for den skattepligtige af en arbejdsgiver m.v., til
en årlig værdi på 25 pct. af den del af bilens
værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten.
Bilens skattepligtige værdi beregnes dog af mindst 160.000
kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et
miljøtillæg, der udgør den årlige afgift
eksklusiv udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der
skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven
eller efter lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v. (herefter vægtafgiftsloven), med tillæg af 50
pct., jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 1.-4. pkt.
Efter ligningslovens § 16, stk. 4, 5.
pkt., skal der ved opgørelsen af bilens værdi, der
indgår i beskatningsgrundlaget for fri bil, skelnes mellem,
om arbejdsgiveren har anskaffet bilen højst tre år
efter bilens første registrering eller ej. Den første
indregistrering er den dato, bilen første gang blev
indregistreret i Køretøjsregisteret.
Hvis arbejdsgiveren har anskaffet bilen
højst tre år efter bilens første
indregistrering ("ny bil"), fastsættes beregningsgrundlaget
med udgangspunkt i nyvognsprisen. Nyvognsprisen bruges i de
første 36 måneder fra bilens første
indregistrering, dog beregnes den skattepligtige værdi mindst
af 160.000 kr. Herefter nedsættes værdien til 75 pct.
af nyvognsprisen, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt.,
dog beregnes den skattepligtige værdi mindst af 160.000 kr.
Hvis arbejdsgiveren har anskaffet bilen mere end tre år (36
måneder) efter bilens første indregistreringsdato
("gammel bil"), fastsættes beregningsgrundlaget ud fra
arbejdsgiverens købspris inklusive moms og eventuelle
istandsættelsesudgifter, jf. ligningslovens § 16, stk.
4, 6. pkt. Beregningsgrundlaget for bilens værdi er dog
mindst 160.000 kr.
Reglerne i ligningslovens § 16, stk. 4,
gælder også for biler, som firmaet har leaset. Den
skattepligtige værdi fastsættes, som om bilen var
erhvervet til eje af firmaet på leasingtidspunktet.
Reglerne gælder alle biler, der er
stillet til rådighed for den skattepligtiges private
benyttelse af en arbejdsgiver, herunder eldrevne biler,
pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler.
3.2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der indføres et
tidsbegrænset fradrag i den skattepligtige værdi af
eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne
biler, der stilles til rådighed for privat benyttelse af en
arbejdsgiver m.v. (fri bil). Fradraget foreslås at
udgøre 40.000 kr. fra og med den 1. april 2020 til og med
den 31. december 2020.
Formålet er at gøre eldrevne
biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler mere
attraktive som fri bil og styrke markedet for brugte klima- og
miljøvenlige biler. Efter den foreslåede ændring
foreslås det, at en medarbejder, der får en eldrevet
bil, pluginhybridbil eller brændselscelledrevet bil
stillet til privat rådighed af en arbejdsgiver, i perioden
vil skulle betale mindre i skat af bilens værdi.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.1. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
4.1.1. Annullering af stigning i registreringsafgift for
eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler
Den del af forslaget, der vedrører
registreringsafgift, skønnes med væsentlig usikkerhed
at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 50 mio.
kr. i 2020. Efter tilbageløb og adfærd skønnes
mindreprovenuet i 2020 med væsentlig usikkerhed at
udgøre ca. 100 mio. kr., jf. tabel 1.
Videreførelse af de i 2019
gældende satser for registreringsafgift for eldrevne
køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 skønnes
med væsentlig usikkerhed at ville medføre en stigning
i salget af eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler
med ca. 200 køretøjer i 2020, så det samlede
salg forventes at udgøre 11.800 eldrevne
køretøjer og pluginhybridbiler i 2020.
For en Tesla Model 3 til knap 445.000 kr. uden
afgift vil det foreslåede indebære en lempelse i
registreringsafgiften på knap 4.000 kr. i forhold til
gældende regler i 2020, mens en Tesla Model X til 690.000 kr.
uden afgift vil få en lempelse i registreringsafgiften
på knap 100.000 kr. i forhold til gældende regler i
2020.
Det må forventes, at de foreslåede
lempelser vil have en positiv om end begrænset effekt
på arbejdsudbuddet, da lempelserne ventes at slå
igennem i priserne og derved vil øge reallønnen.
De foreslåede ændringer vil
medføre en forøgelse af skatteudgifterne.
Skatteudgifter er afvigelser fra det almindelige skattesystem, hvor
konkrete aktiviteter opnår en begunstigelse.
Almindeligvis svarer skatteudgiften til det umiddelbare provenutab,
dvs. provenutabet uden korrektion for tilbageløb og
eventuelle adfærdseffekter. De foreslåede lempelser vil
på den baggrund kunne anslås at ville øge
skatteudgifterne svarende til det umiddelbare provenu i 2020.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne
køretøjer og plu?ginhybridbiler | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | -50 | - | - | - | - | - | 0 | -50 | Virkning efter tilbageløb | -50 | - | - | - | - | - | 0 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | Anm. : Tal er afrundet til
nærmeste 50 mio. kr. som følge af væsentlig
usikkerhed om udbredelsen af eldrevne køretøjer og
pluginhybridbiler |
|
4.1.2. Lavere beskatning af eldrevne biler,
pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler, der anvendes
som fri bil
Den del af lovforslaget, der vedrører
lavere beskatning af eldrevne biler, pluginhybridbiler og
brændselscelledrevne biler, der anvendes som fri bil,
skønnes i 2020 at medføre et mindreprovenu på
ca. 25 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 25 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. Den varige virkning
skønnes ikke nævneværdig, jf. tabel 2.
Det vurderes, at en begrænset del af den
samlede umiddelbare provenuvirkning i 2020 udmøntes som
ændringer af forskudsregistreringen og dermed
indkomstskatterne i løbet af 2020, da ændringerne i
grundlaget for firmabilbeskatningen ikke automatisk ændres i
forskudsregistreringen. Hovedparten vil blive opgjort i forbindelse
med årsopgørelsen for 2020 i foråret 2021.
På den baggrund skønnes forslaget i finansåret
2020 at medføre et umiddelbart mindreprovenu i
størrelsesordenen 5 mio. kr. Den resterende del af
mindreprovenuet for indkomståret 2020 vil fremkomme i
finansåret 2021 som overskydende skat eller reduceret
restskat hos borgeren i forbindelse med årsopgørelsen
for 2020.
Det umiddelbare mindreprovenu for kommunerne
skønnes at udgøre ca. 11 mio. kr. i 2020. Forslaget
får ingen umiddelbare økonomiske virkninger for
kommunerne for indkomståret 2020, da det af tidsmæssige
grunde ikke har været muligt at indarbejde virkningen af
forslaget i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020. I
den forbindelse vil der, for så vidt angår
indkomstskatterne for de kommuner, der vælger at
selvbudgettere deres udskrivningsgrundlag i 2020, ske en
neutralisering af lovens virkning i forbindelse med afregningen af
de kommunale skatter vedrørende indkomståret 2020 i
2023. Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
regionerne.
Forslaget skønnes at medføre en
stigning i salget af eldrevne biler, pluginhybridbiler og
brændselscelledrevne biler med ca. 150 biler i 2020.
Udgangspunktet for beskatningen af fri bil er,
at alle indkomsterhvervelser skal beskattes ens, uanset om
indkomsten er i form af kontantløn eller naturalieydelser.
Med de skematiske regler, hvor grundlaget for beskatning
udgøres af nyvognsprisen for nye biler med et
miljøtillæg, tilstræbes dette udgangspunkt
overholdt, samtidig med at det er administrativt enkelt at
opgøre den skattemæssige værdi af at få
stillet fri bil til rådighed. Da en eldrevet bil,
pluginhybridbil eller brændselscelledrevet bil er relativt
dyr at anskaffe, mens den er relativt billig i drift, kan den
nuværende skematiske ordning komme til at overvurdere
værdien af at få stillet en miljøvenlig bil til
rådighed. Med forslaget tages der i højere grad
højde for dette forhold, og lempelserne vurderes derfor ikke
at kunne anses som en skatteudgift.
Tabel
2. Provenumæssige konsekvenser
ved lavere beskatning af eldrevne biler, pluginhybridbiler og
brændselscelledrevne biler, der anvendes som fri
bil | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | -25 | - | - | - | - | - | 0 | -5 | Virkning efter tilbageløb | -20 | - | - | - | - | - | 0 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | -25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | -11 | - | - | - | - | - | - | - |
|
4.2. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslagets initiativ vedr. lempelse af
annullering af afgiftsstigninger vurderes samlet at ville
medføre administrative omkostninger for Skatteforvaltningen
på ca. 0,5 mio. kr. i 2020 til genberegning af
registreringsafgiften for køretøjer, som
indregistreres før loven træder i kraft den 1. februar
2020, men efter det foreslåede virkningstidspunkt den 1.
januar 2020.
Lovforslagets initiativ vedr. fremme af
grønne biler, der anvendes som fri bil, vurderes samlet set
at medføre administrative omkostninger for
Skatteforvaltningen på ca. 1,3 mio. kr. i 2020 til
sagsbehandling m.v.
De syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning vurderes ikke at være relevante for
lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det skønnes, at videreførelsen
af de i 2019 gældende satser for registreringsafgift for
eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 vil
medføre en umiddelbar lempelse for erhvervslivet på
ca. 25 mio. kr. i 2020. I skønnet er det lagt til grund, at
erhvervenes køb af biler udgør ca. 50 pct. af det
samlede køb af biler.
Det foreslåede vurderes ikke at ville
medføre nævneværdige administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v., idet der alene er tale om ændringer
af satser.
Det foreslåede om lavere beskatning af
eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne
biler, der anvendes som fri bil, vil medføre positive
konsekvenser for de virksomheder, der aflønner medarbejderne
med en eldrevet bil, pluginhybridbil eller
brændselscelledrevet bil, der anvendes som fri bil, idet de
kan tilbyde medarbejderne en aflønning inklusive fri bil til
en højere værdi efter skat uden øgede
omkostninger.
Det vurderes, at den foreslåede
ændring vil medføre beskedne administrative
konsekvenser for erhvervslivet, idet arbejdsgiverne i perioden fra
den 1. april 2020 til og med den 31. december 2020 vil skulle tage
højde for den foreslåede nedsættelse af den
skattepligtige værdi af en fri eldrevet bil, pluginhybridbil
eller brændselscelledrevet bil i forbindelse med
indberetningen af værdien af fri bil for den ansatte.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering (OBR) vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser
vurderes at være under 4 mio. kr. årligt, hvorfor de
ikke kvantificeres nærmere.
Det vurderes, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for lovforslaget. OBR
har ingen bemærkninger hertil.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at de foreslåede
ændringer ikke vil medføre administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Det foreslåede vedrørende
registreringsafgift vil forbedre rammevilkårene for
udbredelse af eldrevne køretøjer og
pluginhybridbiler. Udledningerne fra disse typer af
køretøjer udgør en lavere
miljøbelastning per køretøj end tilsvarende
konventionelle benzin- eller dieseldrevne køretøjer.
Det vurderes på den baggrund, at de foreslåede
ændringer vil have positive om end begrænsede
miljømæssige konsekvenser.
Det foreslåede skønnes med
usikkerhed samlet i perioden 2020-2030 at ville medføre en
CO2-reduktion på ca.
3.500-4.500 ton.
Det foreslåede vil forbedre
rammevilkårene for udbredelse af eldrevne
køretøjer og pluginhybridbiler. Udledningerne fra
disse typer af køretøjer udgør en lavere
miljøbelastning per køretøj end tilsvarende
konventionelle benzin- eller dieseldrevne køretøjer.
Det foreslåedes skønnes med usikkerhed samlet i
perioden 2020-2030 at reducere NOx-udledningen med ca. 14-17 ton, mens der
vil være en positiv om end begrænset effekt på
partikeludledningen.
Det foreslåede om lavere beskatning af
eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne
biler, der stilles til rådighed som fri bil, vil forbedre
rammevilkårene for udbredelse af eldrevne biler,
pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler.
Udledningerne fra disse typer af biler udgør en lavere
miljøbelastning per bil end tilsvarende konventionelle
benzin- eller dieseldrevne biler. Det vurderes på den
baggrund, at de foreslåede ændringer vil have positive
om end begrænsede miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Ved vurderingen af om en foranstaltning
udgør statsstøtte, skal det efter artikel 107, stk.
1, i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF) undersøges, om (i) der er tale om en økonomisk
fordel, (ii) der ydes af statsmidler, (iii) til visse virksomheder
eller produktioner (kravet om selektivitet), og som (iv) derved
fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencen og
påvirker samhandlen mellem medlemsstaterne. Disse fire
betingelser skal alle være opfyldte, før der er tale
om statsstøtte.
En foranstaltning, som afviger fra det
almindelige system, og derfor umiddelbart kan synes at være
ydet til "visse virksomheder eller produktioner", vil dog ikke
opfylde kravet om selektivitet, hvis afvigelsen er begrundet i
afgiftssystemets logik og almindelige opbygning.
Der foreslås en videreførelse af
de i 2019 gældende regler for registreringsafgift for
eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020.
Den tidligere ordning med fuld
afgiftsfritagelse for eldrevne køretøjer blev i
sommeren 2015 forelagt for Kommissionen med henblik på at
drøfte den påtænkte ordning for indfasning af
afgiften. Den efterfølgende proces med yderligere
drøftelser med Kommissionen vedrørte navnlig et
oprindeligt påtænkt generelt loft på 800.000 kr.
for afgiftsfritagelsen. Kommissionens umiddelbare tilkendegivelser
herom indebar, at loftet over afgiftsrabatten udgik af lovforslaget
inden vedtagelsen (lov nr. 1889 af 29. december 2015).
Efterfølgende tilkendegav
konkurrencekommissæren over for skatteministeren i juni 2016
ved et såkaldt comfort letter, at den danske model for
indfasning af afgifter på eldrevne køretøjer,
herunder begrænsningen af afgiftsrabatten i henhold til det
oprindeligt foreslåede loft, ikke var i strid med EU's
statsstøtteregler. Det vurderes, at de foreslåede
ændringer falder inden for rammerne af den retsopfattelse,
der ligger til grund for Kommissionens tidligere comfort
letter.
Der er to årsager til, at regler om
afgiftsfritagelse eller -rabat for eldrevne køretøjer
generelt må anses for at falde uden for
statsstøttebegrebet i artikel 107 TEUF, som Kommissionen har
anerkendt ved sit tidligere comfort letter. For det første
er det den endelige køber af bilerne, der får en
økonomisk fordel, og det er derfor ikke en fordel, der
kanaliseres videre til bestemte virksomheder eller grupper af
virksomheder. Virkningen for virksomhederne (f.eks. producenter og
forhandlere) er således af rent sekundær karakter. For
det andet gives fordelen til alle potentielle købere af
eldrevne køretøjer på ensartet grundlag,
således at der er tale om en generel ordning, hvor det er et
led i afgiftssystemets logik at behandle eldrevne
køretøjer m.v. lempeligt for at give bilkøbere
et incitament til at købe miljøvenlige biler.
I relation til videreførelsen af de i
2019 gældende regler i 2020 er det centralt for vurderingen,
at den oprindelige fuldstændige afgiftsfritagelse, som
anerkendt af Kommissionen, ikke udgjorde et
statsstøtteretligt problem. Dette må tilsvarende
gælde for en langsommere indfasning af afgiften m.v., da
baggrunden herfor er den samme, som lå til grund for den
oprindelige fritagelse, nemlig at øge bilkøbernes
incitament til at købe miljøvenlige biler, der
på grund af deres høje pris aktuelt ikke er
konkurrencedygtige i forhold til konventionelle biler.
Lovforslagets øvrige indhold indeholder
ingen EU-retlige aspekter.
Loven har som udkast været notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation). De foreslåede ændringer er
skattemæssige foranstaltninger, som ikke er omfattet af en
standstill-periode.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har af tidsmæssige
årsager grundet forslagets tilknytning til finanslovsaftalen
2020 været sendt i en forkortet høring den 5. december
2019 med frist den 12. december 2019 hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AutoBranchen Danmark,
Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark,
AutoCamperRådet, Borger- og retssikkerhedschefen i
Skatteforvaltningen, Brintbranchen, Business Danmark,
Campingbranchen, Carta, Centralforeningen af Taxiforeninger i
Danmark, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danmarks Frie Autocampere, Danmarks
Motor Union, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk AutoGenbrug, Dansk Automobil Sports
Union, Dansk Automobilforhandler Forening, Dansk
Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Byggeri,
Dansk Elbil Alliance, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Gasteknisk
Center, Dansk Lokalsyn, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Metal,
Dansk Methanolforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Taxi
Råd, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Biludlejere, Danske Biobrændsels- og Kulimportørers
Association, Danske Busvognmænd, Danske Regioner, Danske
Speditører, Danske Synsvirksomheder, DANVA, Datatilsynet, De
Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche, Det
Økologiske Råd, DI, DI Transport,
Digitaliseringsstyrelsen, DTL, Eksportrådet,
ERFAgruppen-Bilsyn, Erhvervsstyrelsen - Område for Bedre
Regulering, FDL - Frie Danske Lastbilvognmænd, FDM, FH-
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Finans og
Leasing, FOA, FORCE Technology, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, FSE, FSR -
danske revisorer, GAFSAM, HK-Kommunal, HK-Privat, HORESTA,
Ingeniørforeningen i Danmark, International Transport
Danmark, Justitia, KL, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede,
Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, Motorcykel
Forhandler Foreningen, Motorcykel Importør Foreningen,
Motorhistorisk Samråd, Olie Gas Danmark, Rockwoolfonden,
SEGES, SKAD - Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen
i Danmark, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark og SRF Skattefaglig
Forening.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De foreslåede ændringer
vedrørende registreringsafgift skønnes at ville
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 50 mio.
kr. i 2020. Efter tilbageløb og adfærd skønnes
mindreprovenuet i 2020 at udgøre ca. 100 mio. kr. Det foreslåede om lavere beskatning
af eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne
biler, der anvendes som fri bil, skønnes at ville
medføre et mindreprovenu i 2020 på 25 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslagets initiativ vedr. lempelse af
annullering af afgiftsstigninger vurderes samlet at ville
medføre administrative omkostninger for Skatteforvaltningen
på ca. 0,5 mio. kr. i 2020 til genberegning af
registreringsafgiften for køretøjer, som
indregistreres i januar 2020, dvs. før loven træder i
kraft den 1. februar 2020, men efter det foreslåede
virkningstidspunkt den 1. januar 2020. Det foreslåede vedr. fremme af
grønne biler vurderes samlet set at ville medføre
administrative omkostninger for Skatteforvaltningen på ca.
1,3 mio. kr. i 2020 til sagsbehandling m.v. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Hvis det lægges til grund, at
erhvervenes køb af biler udgør ca. 50 pct. af det
samlede køb af biler, skønnes erhvervene, som
følge af de foreslåede ændringer vedr.
registreringsafgift, at ville få en umiddelbar lempelse
på 25 mio. kr. i 2020. Det foreslåede om lavere beskatning
af eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne
biler, der anvendes som fri bil, vil medføre positive
konsekvenser for de virksomheder, der aflønner medarbejderne
med en sådan bil. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | De foreslåede ændringer
vurderes at ville have positive om end begrænsede
miljømæssige konsekvenser. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det vurderes, at den del af lovforslaget,
der vedrører registreringsafgiften for eldrevne
køretøjer m.v. er i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler. Lovforslagets øvrige indhold
indeholder ingen EU-retlige aspekter. Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med
hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation). | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Eldrevne køretøjer var til og
med 2015 fritaget for registreringsafgift. Efter
registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 1, nr. 1-4, indfases
afgiften over en periode fra og med 2016 til og med 2022, så
den i 2016-2019 udgør 20 pct., i 2020 40 pct., i 2021 65
pct. og i 2022 90 pct. af afgiften for tilsvarende fuldt
afgiftspålagte køretøjer. Fra og med 2023
beregnes der fuld afgift.
Det foreslås, at
registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 1,
nr. 1, ændres, så 2016-2019 bliver til
2016-2020.
Herved vil den gældende sats i 2019
på 20 pct. blive videreført, så den også
vil finde anvendelse i 2020. Der foreslås ingen
ændringer for 2021 og frem. Det foreslåede vil
medføre, at registreringsafgiften for eldrevne
køretøjer vil forblive på samme niveau i 2019
og 2020, og at den planlagte stigning i registreringsafgiften pr.
1. januar 2020 derved annulleres.
Til nr. 2
Af registreringsafgiftslovens § 5 b, stk.
1, nr. 2, fremgår, at der i 2020 betales 40 pct. af den fulde
registreringsafgift for eldrevne køretøjer. Eldrevne
køretøjer var til og med 2015 fritaget for
registreringsafgift. Efter registreringsafgiftslovens § 5 b,
stk. 1, nr. 1-4, indfases afgiften over en periode fra og med 2016
til og med 2022, så den i 2016-2019 udgør 20 pct., i
2020 40 pct., i 2021 65 pct. og i 2022 90 pct. af afgiften for
tilsvarende fuldt afgiftspålagte køretøjer. Fra
og med 2023 beregnes der fuld afgift.
Det foreslås, at
registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 1,
nr. 2, ophæves. Nr. 3 og 4 vil herefter blive nr. 2 og
3.
Den foreslåede ophævelse skal ses
i sammenhæng med, at det i medfør af lovforslagets
§ 1, nr. 1, foreslås, at den i 2019 gældende sats
på 20 pct. videreføres i 2020.
Til nr. 3
Det følger af bestemmelsen i
registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 2, at der for et
eldrevet køretøj gives et fradrag i
registreringsafgift på 40.000 kr. ved
køretøjets registrering i 2019 og på 77.500 kr.
ved køretøjets anmeldelse til registrering i 2020.
Fradraget kan maksimalt udgøre afgiften efter
registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 1, jf. stk. 2, 2. pkt.
Bestemmelsen udgør en del af indfasningen af
registreringsafgift for eldrevne køretøjer, hvor
registreringsafgiften indfases over en periode fra 2016 til 2022,
hvorefter der beregnes fuld afgift for eldrevne
køretøjer fra og med 2023.
Det foreslås, at
registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 2,
1. pkt., ændres, så fradraget i
registreringsafgiften ved køretøjets registrering i
2020 ændres fra 77.500 kr. til 40.000 kr.
Det foreslåede skal ses i
sammenhæng med, af det i medfør af lovforslagets
§ 1, nr. 1, foreslås at videreføre den i 2019
gældende sats for registreringsafgift for eldrevne
køretøjer på 20 pct. i 2020.
Samlet set foreslås de i 2019
gældende regler for registreringsafgift for eldrevne
køretøjer således videreført i 2020,
hvilket vil medføre, at den planlagte stigning i
registreringsafgiften for disse køretøjer annulleres,
jf. lovens § 1, nr. 1-3. Der foreslås ingen
ændringer i de gældende regler for 2021 og frem.
Til nr. 4
For biler, der drives af el i kombination med
benzin, diesel, naturgas eller biogas, og hvor opladningen af
køretøjet kan ske ved hjælp af en ekstern
strømforsyning (herefter pluginhybridbiler) beregnes
registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 5 c.
Pluginhybridbiler kunne tidligere opnå væsentligt bedre
forbrugstal i standardiserede tests end det faktiske forbrug. Det
skyldes, at der tidligere ikke blev taget højde for
forbruget af el, selv om distancen kørt på el-drift
blev medregnet i den samlede forbrugsopgørelse. Konsekvensen
af det var, at disse biler opnåede større fradrag i
registreringsafgiften, end deres reelle brændstofeffektivitet
burde have berettiget til.
Der blev ved lov nr. 1889 af 29. december 2015
om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige andre love
fastsat nye regler for afgifter af pluginhybridbiler, hvor der
indførtes en mere retvisende metode til opgørelse af
brændstofforbrug i forhold til det faktiske forbrug. Den nye
metode medførte et formelt højere
brændstofforbrug og dermed en stigning i afgiftsniveauet. Der
blev derfor fastsat en indfasningsperiode fra og med 2016 til og
med 2019 med fuld afgift efter de nye regler fra og med 2020.
Indfasningen blev udskudt med to år ved lov nr. 687 af 8.
juni 2017 om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet
og forskellige andre love. Indfasningen blev yderligere udskudt med
et år ved lov nr. 1730 af 27. december 2018 om ændring
af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven
og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
Indfasningen sker ved, at der beregnes registreringsafgift efter de
tidligere gældende regler for fastsættelse af
brændstofforbrug med et tillæg af en årligt
stigende procentdel af differencen mellem registreringsafgiften
efter de gældende regler og de tidligere gældende
regler.
Af registreringsafgiftslovens § 5 c, stk.
2, nr. 1, fremgår, at der for pluginhybridbiler i 2016-2019
skal beregnes afgift efter de tidligere gældende regler
tillagt 20 pct. af differencen mellem afgiften efter de
gældende regler og de tidligere gældende regler. I 2020
tillægges 40 pct. af differencen, i 2021 65 pct. og i 2022 90
pct., og fra og med 2023 beregnes fuld afgift efter de
gældende regler, jf. registreringsafgiftslovens § 5 c,
stk. 2, nr. 2-4.
Det foreslås, at
registreringsafgiftslovens § 5 c, stk. 2,
nr. 1, ændres, så 2016-2019 bliver til
2016-2020.
Herved vil den gældende sats i 2019
på 20 pct. blive videreført, så den også
vil finde anvendelse i 2020. Der foreslås ingen
ændringer for 2021 og frem. Det foreslåede vil
medføre, at registreringsafgiften for pluginhybridbiler vil
forblive på samme niveau i 2019 og 2020, og at den planlagte
stigning i registreringsafgiften pr. 1. januar 2020 derved
annulleres.
Til nr. 5
For biler, der drives af el i kombination med
benzin, diesel, naturgas eller biogas, og hvor opladningen af
køretøjet kan ske ved hjælp af en ekstern
strømforsyning (herefter pluginhybridbiler) beregnes
registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 5 c.
Pluginhybridbiler kunne tidligere opnå væsentligt bedre
forbrugstal i standardiserede tests end det faktiske forbrug. Det
skyldes, at der tidligere ikke blev taget højde for
forbruget af el, selv om distancen kørt på el-drift
blev medregnet i den samlede forbrugsopgørelse. Konsekvensen
af det var, at disse biler opnåede større fradrag i
registreringsafgiften, end deres reelle brændstofeffektivitet
burde have berettiget til.
Der blev ved lov nr. 1889 af 29. december 2015
om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige andre love
fastsat nye regler for afgifter af pluginhybridbiler, hvor der
indførtes en mere retvisende metode til opgørelse af
brændstofforbrug i forhold til det faktiske forbrug. Den nye
metode medførte et formelt højere
brændstofforbrug og dermed en stigning i afgiftsniveauet. Der
blev derfor fastsat en indfasningsperiode fra og med 2016 til og
med 2019 med fuld afgift efter de nye regler fra og med 2020.
Indfasningen blev udskudt med to år ved lov nr. 687 af 8.
juni 2017 om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet
og forskellige andre love. Indfasningen blev yderligere udskudt med
et år ved lov nr. 1730 af 27. december 2018 om ændring
af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven
og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
Indfasningen sker ved, at der beregnes registreringsafgift efter de
tidligere gældende regler for fastsættelse af
brændstofforbrug med et tillæg af en årligt
stigende procentdel af differencen mellem registreringsafgiften
efter de gældende regler og de tidligere gældende
regler.
Af registreringsafgiftslovens § 5 c, stk.
2, nr. 2, fremgår, at der i 2020 betales et tillæg til
registreringsafgiften efter de tidligere gældende regler
på 40 pct. af differencen mellem afgiften beregnet efter de
tidligere gældende og de gældende regler.
Det foreslås, at
registreringsafgiftslovens § 5 c, stk. 2,
nr. 2, ophæves. Nr. 3 og 4 vil herefter blive nr. 2 og
3.
Den foreslåede ophævelse skal ses
i sammenhæng med, at det i medfør af lovforslagets
§ 1, nr. 4, foreslås, at den i 2019 gældende sats
på 20 pct. videreføres i 2020.
Til nr. 6
For biler, der drives af el i kombination med
benzin, diesel, naturgas eller biogas, og hvor opladningen af
køretøjet kan ske ved hjælp af en ekstern
strømforsyning (herefter pluginhybridbiler) beregnes
registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 5 c.
Pluginhybridbiler kunne tidligere opnå væsentligt bedre
forbrugstal i standardiserede tests end det faktiske forbrug. Det
skyldes, at der tidligere ikke blev taget højde for
forbruget af el, selv om distancen kørt på el-drift
blev medregnet i den samlede forbrugsopgørelse. Konsekvensen
af det var, at disse biler opnåede større fradrag i
registreringsafgiften, end deres reelle brændstofeffektivitet
burde have berettiget til.
Der blev ved lov nr. 1889 af 29. december 2015
om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige andre love
fastsat nye regler for afgifter af pluginhybridbiler, hvor der
indførtes en mere retvisende metode til opgørelse af
brændstofforbrug i forhold til det faktiske forbrug. Den nye
metode medførte et formelt højere
brændstofforbrug og dermed en stigning i afgiftsniveauet. Der
blev derfor fastsat en indfasningsperiode fra og med 2016 til og
med 2019 med fuld afgift efter de nye regler fra og med 2020.
Indfasningen blev udskudt med to år ved lov nr. 687 af 8.
juni 2017 om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet
og forskellige andre love. Indfasningen blev yderligere udskudt med
et år ved lov nr. 1730 af 27. december 2018 om ændring
af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven
og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
Indfasningen sker ved, at der beregnes registreringsafgift efter de
tidligere gældende regler for fastsættelse af
brændstofforbrug med et tillæg af en årligt
stigende procentdel af differencen mellem registreringsafgiften
efter de gældende regler og de tidligere gældende
regler.
Af registreringsafgiftslovens § 5 c, stk.
3, fremgår, at der for pluginhybridbiler gives et bundfradrag
på 40.000 kr. ved bilens registrering i 2019 og på
77.500 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2020.
Bundfradraget kan maksimalt udgøre tillægget til
afgiften efter registreringsafgiftslovens § 5 c, stk. 2, jf.
stk. 3, 2. pkt. Bestemmelsen udgør en del af indfasningen af
den nye opgørelsesmetode for pluginhybridbilers
brændstofforbrug.
Det foreslås, at
registreringsafgiftslovens § 5 c, stk.
3, ændres, så fradraget i registreringsafgiften
ved køretøjets registrering i 2020 ændres fra
77.500 kr. til 40.000 kr.
Det foreslåede skal ses i
sammenhæng med, af det i medfør af lovforslagets
§ 1, nr. 4, foreslås at videreføre den i 2019
gældende sats for registreringsafgift for pluginhybridbiler
på 20 pct. i 2020. Samlet set foreslås de i 2019
gældende regler for registreringsafgift for pluginhybridbiler
således videreført i 2020, så den ellers
planlagte stigning i registreringsafgiften for disse biler
annulleres. Der foreslås ingen ændringer i de
gældende regler for 2021 og frem.
Til §
2
Ligningslovens § 16, stk. 4, indeholder
bl.a. regler om, at den skattepligtige værdi af en bil, der
er stillet til rådighed for den skattepligtiges private
benyttelse af en arbejdsgiver m.v., fastsættes til 25 pct. af
den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og
20 pct. af resten. Den skattepligtige værdi beregnes dog af
mindst 160.000 kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et
miljøtillæg, der udgør den årlige afgift
eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der
skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven
eller efter vægtafgiftsloven, med tillæg af 50 pct.,
jf. ligningslovens § 16, stk. 4. Reglerne gælder alle
biler, der stilles til rådighed for privat benyttelse af en
arbejdsgiver m.v., herunder eldrevne biler, pluginhybridbiler og
brændselscelledrevne biler.
Det foreslås, at der som 15. pkt. i ligningslovens § 16, stk. 4,
indsættes en bestemmelse om, at den årlige
skattepligtige værdi af en eldrevet bil, pluginhybridbil
eller brændselscelledrevet bil, jf.
registreringsafgiftslovens §§ 5 b-5 d, i perioden fra og
med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2020
nedsættes med 40.000 kr.
Den foreslåede ændring omfatter
således de eldrevne biler, der er omfattet af
registreringsafgiftslovens § 5 b, de pluginhybridbiler, der er
omfattet af registreringsafgiftslovens § 5 c samt de
brændselscelledrevne biler, der er omfattet af
registreringsafgiftslovens § 5 d.
Den foreslåede nedsættelse vil
også gælde for eldrevne biler, pluginhybridbiler og
brændselscelledrevne biler, der på lovens
ikrafttrædelsestidspunkt (den 1. april 2020) allerede stilles
til privat rådighed for en medarbejder.
Nedsættelsen af den årlige
skattepligtige værdi med 40.000 kr. foreslås at
gælde i 9 måneder fra og med den 1. april 2020 til og
med den 31. december 2020, dvs. en nedsættelse af den
skattepligtige værdi på 3.333 kr. pr. måned i
perioden. Det svarer til en nedsættelse af beskatningen
på ca. 1.800 kr. pr. måned for en topskatteyder.
Følgende eksempel illustrerer
virkningen af den foreslåede bestemmelse:
En elbil indregistreres den 1. februar 2020
med en nyvognspris på 400.000 kr. Den skattepligtige
værdi kan efter gældende regler beregnes til 95.990 kr.
(årsniveau), svarende til 7.999 kr. pr. måned, jf.
tabellen.
Med forslaget er der i månederne
april-december et fradrag i den skattepligtige værdi på
40.000 kr. (årsniveau), således at den skattepligtige
værdi bliver 55.990 kr. (årsniveau), svarende til 4.666
kr. pr. måned
I månederne april-december reduceres den
skattepligtige værdi således med 3.333 kr. pr.
måned.
Fra og med januar 2021 er der intet fradrag,
således at den skattepligtige værdi igen er 7.999 kr.
pr. måned.
Eksempel. Ændring
af beskatning af fri bil ved lavere beskatning af el-firmabiler
m.v. | Kr. | Januar-marts 2020 samt fra januar
2021 | April-december 2020 | Forskel | Nyvognspris | 400.000 | 400.000 | 0 | Miljøtillæg | 990 | 990 | 0 | 25 pct. af 300.000 kr. | 75.000 | 75.000 | 0 | 20 pct. af værdi over 300.000
kr. | 20.000 | 20.000 | 0 | I alt, skattepligtig værdi uden
fradrag, årsniveau | 95.990 | 95.990 | 0 | Fradrag i skattepligtig værdi,
årsniveau | 0 | -40.000 | -40.000 | Skattepligtig værdi efter fradrag,
årsniveau | 95.990 | 55.990 | -40.000 | Skattepligtig værdi efter fradrag,
pr. måned | 7.999 | 4.666 | -3.333 |
|
For en elbil til en værdi af f.eks.
400.000 kr. i 2020 vil fradraget i den årlige skattepligtige
værdi på 40.000 kr. i 9 måneder således
svare til en skattelempelse i 2020 på ca. 17.000 kr. for en
topskatteyder.
Nedsættelsen vil ikke kunne
medføre, at beskatningsgrundlaget bliver negativt, da den
skattepligtige værdi efter gældende regler beregnes af
mindst 160.000 kr.
Det bemærkes, at hvis en bil, der af
arbejdsgiveren er stillet til rådighed for den skattepligtige
udelukkende for erhvervsmæssig kørsel, benyttes
privat, beskattes værdien af den private benyttelse som fri
bil, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 9. pkt.
Nedsættelsen vil også skulle finde anvendelse i disse
tilfælde, uagtet om denne brug også kunne få
andre konsekvenser.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. februar 2020.
Ikrafttrædelsestidspunktet fraviger
regeringens målsætning om, at erhvervsrettet lovgivning
skal træde i kraft to gange årligt, enten den 1. januar
eller den 1. juli. Det skyldes, at ændringerne
vedrørende registreringsafgift bør gennemføres
hurtigst muligt både af hensyn til salget af eldrevne
køretøjer og pluginhybridbiler, og for at minimere de
administrative omkostninger, der er forbundet med at
fastsætte et virkningstidspunkt, som ligger før
ikrafttrædelsestidspunktet.
Det foreslås i stk.
2, at § 1 får virkning fra og med den 1. januar
2020.
Det foreslås således, at
ændringerne af registreringsafgiften for eldrevne
køretøjer og pluginhybridbiler får
tilbagevirkende kraft fra og med den 1. januar 2020.
Virkningstidspunktet ligger efter tidspunktet for
fremsættelse af dette lovforslag, hvorfor de berørte
borgere og virksomheder på forhånd vil kunne tage
højde for denne usikkerhed i forhold til regelgrundlaget i
2020, når der disponeres. Det foreslåede skal hindre,
at der i en kort periode - dvs. i januar 2020 - vil skulle betales
en højere registreringsafgift for eldrevne
køretøjer og pluginhybridbiler end i resten af
2020.
Det foreslås i stk.
3, at § 2 om lavere beskatning af eldrevne biler,
pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler, der anvendes
som fri bil, tillægges virkning fra og med den 1. april
2020.
Dette er forudsat i aftalen om finansloven
2020.
Det foreslås i stk.
4, 1. pkt., at den, der skal svare afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler, har krav på
tilbagebetaling af en eventuel afgiftsdifference, der måtte
opstå for køretøjer, som i perioden fra og med
den 1. januar 2020 til og med den 31. januar 2020 er
afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende regler i
registreringsafgiftslovens §§ 5 b eller 5 c, men som
efter lovens ikrafttræden skal afgiftsberigtiges efter de
satser og med de fradrag, som følger af § 1.
Den, som har indbetalt afgiften efter de
almindelige regler, kan være enten en registreret virksomhed,
jf. registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, en
ikke-registreret virksomhed, jf. registreringsafgiftslovens
§§ 19 og 20, eller en privat person, som på egen
hånd har foretaget registrering af et køretøj.
Det påhviler Skatteforvaltningen af egen drift at foretage
tilbagebetalingen i det omfang, de relevante sager om
afgiftsberigtigelse kan identificeres. I købskontrakter
m.v., som indgås efter fremsættelsen af dette
lovforslag, kan parterne tage højde for disse forhold.
Det foreslås i stk.
4, 2. pkt., at told- og skatteforvaltningen efter lovens
ikrafttræden tilbagebetaler afgiftsdifferencen til den, der
skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige
regler.
Det foreslåede har til formål at
adressere, at registreringsafgiften for eldrevne
køretøjer og pluginhybridbiler efter gældende
regler stiger pr. 1. januar 2020, men foreslås nedsat igen
til det niveau, som var gældende i 2019, jf. lovens § 1.
Denne ændring kan først træde i kraft den 1.
februar, men foreslås at få virkning fra og med den 1.
januar 2020, jf. stk. 2. Der vil således i januar 2020 skulle
betales registreringsafgift efter den højere sats ved
registreringen af et køretøj, mens
forskelsbeløb, der opstår som følge af
afgiftsnedsættelsen med tilbagevirkende kraft, vil skulle
refunderes efterfølgende.
Det foreslås i stk.
4, 3. pkt., at krav om tilbagebetaling af
registreringsafgift af en køber af et køretøj,
som ikke selv har forestået registreringen af
køretøjet, alene kan rettes mod den, der skal svare
afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler.
Det foreslåede er en præcisering
af, at en sådan købers krav ikke vil kunne rettes mod
Skatteforvaltningen.
Det foreslås i stk.
4, 4. pkt., at der ikke kan ske tilbagebetaling af
afgiftsdifference efter denne bestemmelse, hvis der i perioden fra
og med den 1. januar 2020 til og med 31. januar 2020 er fremsat
anmodning om eksportgodtgørelse efter
registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d.
Det skyldes, at der ellers ville kunne
tilbagebetales et forskelsbeløb, som ligeledes ville kunne
godtgøres efter reglerne om eksportgodtgørelse. Det
foreslåede skal således forhindre, at der vil skulle
ske regulering af det samme afgiftsbeløb flere gange. Det
forventes, at der vil være tale om ingen eller endog meget
få omfattede køretøjer, som både
registreres og eksporteres i januar 2020.
Det foreslås i stk.
5, at for køretøjer, som er afgiftsberigtiget
efter registreringsafgiftslovens §§ 5 b eller 5 c i
perioden fra og med den 1. januar 2016 til og med den 31. december
2019, og hvor der i januar 2020 er fremsat anmodning om
eksportgodtgørelse efter registreringsafgiftslovens
§§ 7 b-7 d, efterreguleres eksportgodtgørelsen
efter den 1. februar 2020 beregnet efter de satser, der
fremgår af § 1, og Skatteforvaltningen opkræver et
eventuelt forskelsbeløb hos den, der har modtaget
eksportgodtgørelsen.
Det foreslåede er nødvendigt for
at sikre, at der ikke vil kunne opnås en forhøjet
eksportgodtgørelse i januar 2020, inden de foreslåede
ændringer i denne lov kan nå at træde i kraft.
Såfremt der udbetales en sådan
eksportgodtgørelse, som er højere end den ville
være beregnet efter de i § 1 foreslåede satser,
vil beløbet skulle efterreguleres og opkræves af
Skatteforvaltningen hos den, der har modtaget
eksportgodtgørelsen. Der vil ikke kunne udbetales yderligere
godtgørelse som følge af de foreslåede
ændringer.
Det foreslås i stk.
6, at for køretøjer, som er afgiftsberigtiget
efter registreringsafgiftslovens §§ 5 b eller 5 c i
perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 31. januar
2020, og hvor der efter den 31. januar 2020, men inden en eventuel
regulering af registreringsafgiften efter stk. 4 er foretaget, er
fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter
registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, behandles
anmodningen først efter, at denne regulering er foretaget,
og at anmodningen om eksportgodtgørelse herefter vil skulle
behandles med anvendelse af de satser, som fremgår af lovens
§ 1.
Formålet er at sikre, at
køretøjer, som er afgiftsberigtiget til den
højere afgift, som efter det foreslåede kun
midlertidigt vil komme til at gælde i januar 2020, ikke
både kan opnå eksportgodtgørelse på
baggrund af denne højere betalte afgift og tilbagebetaling
af en del af afgiften ved reguleringen i medfør af stk. 4.
Det foreslåede er en præcisering af i hvilken
rækkefølge ekspeditionerne vil skulle foretages.
Det foreslås i stk.
7, at tilbagebetalingskrav som følge af reglerne i
stk. 4 forfalder den 31. maj 2020. Beløbet forrentes fra
forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1, dvs.
til en årlig rente, der svarer til den fastsatte
referencesats med et tillæg på 8 procentpoint. Der kan
dog tidligst ske forrentning fra det tidspunkt, hvor kravet kan
opgøres endeligt. Referencesatsen er, jf. rentelovens §
5, stk. 1, den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har
fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det
pågældende år. Referencesatsen var pr. 1. juli
2019 på 0,05 pct.
Det foreslås i stk.
8, at ved opgørelsen af den kommunale slutskat og
kirkeskat for indkomståret 2020 efter § 16 i lov om
kommunal indkomstskat vil den opgjorte slutskat skulle korrigeres
for den beregnede virkning af de ændringer i
udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2020, der
følger af denne lovs § 2.
Herved foreslås det at neutralisere de
økonomiske virkninger for den personlige indkomstskat for
kommunerne og folkekirken for indkomståret 2020 som
følge af lovens § 2, for så vidt angår de
kommuner, der for 2020 har valgt at budgettere med deres eget
skøn over udskrivningsgrundlaget for den personlige
indkomstskat.
Neutraliseringen for 2020 sker med baggrund i
aktstykke 162, 2018/19, tiltrådt af Finansudvalget den 24.
september 2019. Det fremgår af aktstykket, at skønnet
over udskrivningsgrundlaget i 2020 hviler på en
forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det
fremgår endvidere, at ved efterfølgende
ændringer i udskrivningsgrundlaget for 2020 neutraliseres
virkningerne for de selvbudgetterende kommuner.
Endelig foreslås det i stk. 9, at den beregnede korrektion af den
kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 8 fastsættes af
social- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger
vedrørende indkomståret 2020, der foreligger pr. 1.
maj 2022.
Herved foreslås det, at
efterreguleringen af indkomstskatten for de selvbudgetterende
kommuner for 2020 efter stk. 8, herunder også kirkeskatten,
opgøres i 2022. Efterreguleringen afregnes i 2023.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 25. februar 2019 som
ændret ved § 1 i lov nr. 1126 af 19. november 2019
foretages følgende ændringer: | | | | § 5 b. For
eldrevne køretøjer beregnes afgiften, jf. dog stk. 2
og 3: | | | 1) Ved køretøjets anmeldelse
til registrering i 2016-2019 som 20 pct. af registreringsafgiften
efter §§ 4, 5 eller 5 a. | | 1. I § 5 b, stk. 1, nr. 1, ændres
»2016-2019« til »2016-2020«. | 2) Ved køretøjets anmeldelse
til registrering i 2020 som 40 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. | | 2. § 5 b, stk. 1, nr. 2,
ophæves. Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3. | 3) Ved køretøjets anmeldelse
til registrering i 2021 som 65 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. | | | 4) Ved køretøjets anmeldelse
til registrering i 2022 som 90 pct. af registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 eller 5 a. | | | | | | Stk. 2. Der
gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på
10.000 kr. ved køretøjets anmeldelse til registrering
i 2016-2018, på 40.000 kr. ved køretøjets
anmeldelse til registrering i 2019 og på 77.500 kr. ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2020.
Fradrag efter 1. pkt. kan dog maksimalt udgøre afgiften
efter stk. 1. | | 3. I § 5 b, stk. 2, 1. pkt., ændres
», på 40.000 kr. ved køretøjets
anmeldelse til registrering i 2019 og på 77.500 kr. ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2020«
til: »og på 40.000 kr. ved køretøjets
anmeldelse til registrering i 2019 eller 2020«. | | | | § 5 c. - -
- | | | Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift, jf. dog stk. 3 og 4: | | | 1) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2016-2019 beregnes 20 pct. af differencen mellem
registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1. | | 4. I § 5 c, stk. 2, nr. 1, ændres
»2016-2019« til: »2016-2020«. | 2) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2020 beregnes 40 pct. af differencen mellem registreringsafgiften
efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk.
1. | | 5. § 5 c, stk. 2, nr. 2,
ophæves. Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3. | 3) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2021 beregnes 65 pct. af differencen mellem registreringsafgiften
efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk.
1. | | | 4) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2022 beregnes 90 pct. af differencen mellem registreringsafgiften
efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk.
1. | | | | | | Stk. 3. Der
gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 2 på
10.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2016-2018,
på 40.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2019
og på 77.500 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i
2020. Fradrag efter 1. pkt. kan dog maksimalt udgøre
afgiften efter stk. 2. | | 6. I § 5 c, stk. 3, 1. pkt., ændres
», på 40.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering
i 2019 og på 77.500 kr. ved bilens anmeldelse til
registrering i 2020« til: »og på 40.000 kr. ved
bilens anmeldelse til registrering i 2019 eller 2020«. | | | | | | § 2 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 806 af 8. august 2019, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1124 af 19. november
2019, foretages følgende ændring: | | | | §
16. - - - | | | Stk.
2-3. - - - | | | Stk. 4. Den
skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til
rådighed for den skattepligtiges private benyttelse af en
arbejdsgiver som nævnt i stk. 1, sættes til en
årlig værdi på 25 pct. af den del af bilens
værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten.
Bilens skattepligtige værdi beregnes dog mindst af 160.000
kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et
miljøtillæg. Miljøtillægget udgør
den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og
privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter
brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter
vægtafgiftsloven, med tillæg af 50 pct. For biler, der
er anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter
første indregistrering, opgøres bilens værdi
til den oprindelige nyvognspris i indtil 36 måneder regnet
fra og med den måned, hvori første indregistrering er
foretaget, og herefter til 75 pct. af nyvognsprisen. For biler, der
er anskaffet mere end tre år efter første
indregistrering, og for tidligere hyrevogne, der anskaffes uden
berigtigelse af registreringsafgift, opgøres bilens
værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive
eventuelle istandsættelsesudgifter. Ved
værdiansættelsen af biler, der ikke indregistreres her
i landet, og ved værdiansættelsen af biler, der er
omfattet af registreringsafgiftslovens § 1, stk. 4, skal den
værdi anvendes, som efter 5. og 6. pkt. ville blive lagt til
grund ved værdiansættelsen af en tilsvarende bil, der
er anskaffet her i landet og indregistreret her. Er bilen kun til
rådighed en del af året, nedsættes den
skattepligtige værdi svarende til det antal hele
måneder, hvori bilen ikke har været til rådighed.
Hvis en bil, der af arbejdsgiveren mv. er stillet til
rådighed for den skattepligtige udelukkende for
erhvervsmæssig kørsel, benyttes privat, beskattes
værdien af den private benyttelse i det
pågældende år efter reglerne i 1.-7. pkt.,
medmindre der er betalt dagsafgift for privat benyttelse af bilen,
jf. § 4 i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. Er dagsafgiften som nævnt i
7. pkt. betalt af arbejdsgiveren, skal den skattepligtige beskattes
af værdien heraf, jf. stk. 3. Kørsel mellem hjem og
virksomheden højst 1 dag om ugen eller i indtil 60
arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder anses
ved anvendelsen af reglerne i 9. pkt. ikke for privat kørsel
for skattepligtige, der som led i kundeopsøgende arbejde fra
hjemmet i øvrigt udelukkende kører
erhvervsmæssigt. Den skattepligtige værdi efter 1.-9.
pkt. nedsættes med den skattepligtiges betaling i
indkomståret til arbejdsgiveren mv. for råderetten, men
nedsættes ikke med eventuelle beløb, der beskattes
efter reglen i § 9 C, stk. 7. For biler omfattet af § 4,
stk. 1, II, A, i lov om vægtafgift af køretøjer
m.v. finder 1.-11. pkt. kun anvendelse, såfremt der skal
betales tillægsafgift for privat anvendelse efter § 2 a
i lov om vægtafgift af køretøjer m.v. For
biler, der er indregistreret første gang den 2. juni 1998
eller tidligere finder 1.-11. pkt. ikke anvendelse på biler,
hvor merværdiafgift vedrørende anskaffelsen er
fradraget ifølge merværdiafgiftsloven § 37, stk.
1, § 38, stk. 1, eller § 41, fordi bilen udelukkende
anvendes erhvervsmæssigt. | | | Stk.
5-16. - - - | | 1. I § 16, stk. 4, indsættes som 15. pkt.: »I perioden fra og med den 1. april
2020 til og med den 31. december 2020 nedsættes den
årlige skattepligtige værdi af eldrevne biler,
pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler, jf.
registreringsafgiftslovens §§ 5 b-5 d, med 40.000
kr.« |
|
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).