Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 28. november 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Radikale Venstres, Socialistisk
Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3, og justitsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 4 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF og JF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 2-4.
Et andet
mindretal i udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af DF og ministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 2 og 3.
Et tredje
mindretal i udvalget (IA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag nr. 2-4.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SIU) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance og Sambandsflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(NB):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 79 a
indsættes i 9. kapitel:
Ȥ 79 b. Den, som
idømmes ubetinget fængselsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter
for en overtrædelse af § 216, § 222, § 223,
stk. 2, eller § 225, jf. § 216, § 222 eller §
223, stk. 2, kan ved dommen pålægges at blive underlagt
behandling med kønsdriftdæmpende medicin ved
løsladelsen eller udskrivelsen.
Stk. 2. Et
behandlingspålæg efter stk. 1 gives indtil videre.
Stk. 3.
Modsætter den dømte sig
behandlingspålægget efter stk. 1, træffer
politiet bestemmelse om behandlingens iværksættelse og
yder bistand hertil.««
[Indsættelse af bestemmelse
om tvungen behandling med kønsdriftdæmpende
medicin]
Af et mindretal (RV,
SF, EL og ALT), tiltrådt af et mindretal (IA):
2) Nr. 3
udgår.
[Ændring af udgangspunktet
for forbuddets varighed]
3) I
det under nr. 5 foreslåede § 236, stk. 8, udgår i 2. og 3. pkt.,
»uden retskendelse«, og som 4.
pkt. indsættes:
»Politiets anvendelse af indgreb som
anført i 2. og 3. pkt. sker efter rettens kendelse,
medmindre den dømte meddeler skriftligt samtykke til, at
indgrebet foretages.«
[Indførelse af tilsyn med
retskendelse]
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) Stk.
2 udgår.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Ændret
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslagsstillerens tilgang er, at medicinsk
kastration på mange måder er en human løsning
for pædofile, der ikke kan kureres for deres afvigende og for
børn meget farlige seksualitet. Den medicinske kastration
indebærer, at den pædofile overvåges under
indtagning af den medicin, der gør ham ude af stand til at
være seksuelt aktiv. Det betyder, at han derved ikke
længere udgør en fare for uskyldige børn, men
samtidig også kan løslades fra fængslerne. Den
medicinske kastration bør i udgangspunktet idømmes
som en livslang betingelse for friheden, medmindre sagkyndige
finder det forsvarligt og relevant at idømme den for en
kortere periode. Hvis der ikke leves op til vilkåret om at
møde frem til overvåget indtagelse af medicinen
løbende, bliver vilkåret ophævet og den
pædofile returnerer til afsoning i et lukket
fængsel.
Det foreslåede § 79 b, stk. 1,
har således til formål at indføre en mulighed
for, at retten kan idømme visse seksualforbrydere tvungen
behandling med kønsdriftdæmpende medicin
(»medicinsk kastration«). Den foreslåede ordning
vil gælde for personer, der idømmes ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af
frihedsberøvende karakter for en overtrædelse af
straffelovens § 216 om voldtægt, § 222 om seksuelt
forhold til et barn under 15 år og § 223, stk. 2, om
seksuelt forhold til en person under 18 år ved groft misbrug
af en på alder og erfaring beroende overlegenhed. Ordningen
foreslås ligeledes at gælde for personer, der har
overtrådt ovennævnte bestemmelser ved andet seksuelt
forhold end samleje, jf. straffelovens § 225.
Det følger af det foreslåede
stk. 2, at det er retten, der træffer afgørelse om
varigheden af den medicinske behandling, og at et
behandlingspålæg gives indtil videre, dvs.
tidsubegrænset.
Det følger af det foreslåede
stk. 3, at i de tilfælde, hvor den dømte
modsætter sig behandlingspålægget, træffer
politiet bestemmelse om behandlingens iværksættelse og
yder bistand hertil. Politiets bistand vil således kun
være nødvendig i de situationer, hvor den
domfældte ikke frivilligt møder op, når denne
indkaldes til behandlingen, eller hvor den domfældte ved
f.eks. at nægte at tage sin medicin afbryder behandlingen
inden udløbet af behandlingspålægget.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens §
236, stk. 4, at forbud gives på tid fra 1 til 5 år
regnet fra endelig dom eller indtil videre.
Det fremgår af forarbejderne til
bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2012-2013, tillæg A, L
141 som fremsat, side 67, at udgangspunktet er, at forbud gives
tidsbegrænset, og at tidsubegrænset forbud kun anvendes
i særlig grove tilfælde, hvor der er grundlag for at
antage, at der stadig efter mere end 5 år efter endelig dom
vil være nærliggende fare for ny lignende
kriminalitet.
Med ændringsforslaget udgår
nyaffattelsen af straffelovens § 236, stk. 4, således at
udgangspunktet fremover fortsat vil være, at et forbud gives
på tid fra 1 til 5 år regnet fra endelig dom.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse har til
formål at indføre et krav om retskendelse, hvis
politiet som led i gennemførelsen af tilsyn med dømte
seksualforbrydere mod den dømtes vilje vil skaffe sig adgang
til den dømtes bolig og andre lokaliteter, som den
dømte råder over, og foretage undersøgelse
heraf eller vil foretage undersøgelse af breve og andre
papirer og andre genstande, som den dømte råder over,
og om nødvendigt medtage disse med henblik på at
undersøge deres indhold.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse, at kompetencen til at beslutte, at politiet kan
gennemføre undersøgelser af den dømtes bolig,
breve m.v., er henlagt til retten, medmindre den dømte
skriftligt giver samtykke til, at indgrebet foretages. I så
fald træffes beslutningen af politiet.
Retten kan ved kendelse bestemme, at
politiet som led i tilsynet kan foretage en undersøgelse af
den dømtes bolig og andre lokaliteter, som den dømte
råder over, og at politiet i den forbindelse kan skaffe sig
adgang til boligen m.v. Kendelsen kan angå et bestemt
tilsynsbesøg eller give politiet mulighed for at foretage
flere tilsynsbesøg på vilkårlige tidspunkter
inden for en nærmere angivet periode. Kendelsen kan omfatte
alle lokaliteter på en adresse eller være
begrænset til bestemte lokaliteter.
Retten kan endvidere tillade, at politiet
kan foretage undersøgelse af breve og andre papirer og andre
genstande, som den dømte råder over, og om
nødvendigt medtage disse med henblik på
undersøgelse af deres indhold.
Ved vurderingen af, om der er grundlag for
at imødekomme politiets anmodning om retskendelse, vil
retten navnlig kunne påse, at den dømte er meddelt et
forbud efter straffelovens § 236, stk. 1, og at de indgreb,
som anmodningen vedrører, anses for nødvendige af
hensyn til at gennemføre tilsynet og dermed sikre, at den
dømte overholder forbuddet.
Rettens kendelse skal ledsages af grunde i
overensstemmelse med den almindelige bestemmelse i retsplejelovens
§ 218, stk. 1, 1. pkt. Kendelsen kan til enhver tid
omgøres.
En anmodning om retskendelse kan indgives i
enhver retskreds, hvor oplysning i sagen må antages at kunne
tilvejebringes. Det svarer til ordningen efter retsplejelovens
§ 694, stk. 1, om retsmøder under efterforskning.
Den dømte underrettes ikke om
afholdelse af retsmøder med henblik på at opnå
rettens kendelse, da dette vil hindre, at tilsynet
gennemføres effektivt, uden at den dømte har mulighed
for at indrette sig herpå. Politiet skal i forbindelse med
undersøgelsen af den dømtes bolig, breve m.v.
på forlangende give den dømte adgang til at
gøre sig bekendt med rettens kendelse og andre
tilførsler til retsbogen.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at
lovforslagets § 1, nr. 1-3, kun finder anvendelse på
forbud, der gives i anledning af lovovertrædelser, der bliver
begået efter lovens ikrafttræden. Dette
indebærer, at de foreslåede ændringer om
opholdsforbuddets rækkevidde, betingelserne for at meddele
forbud og forbuddets varighed finder anvendelse på forbud,
der gives efter lovens ikrafttræden, i anledning af
lovovertrædelser, der er begået efter lovens
ikrafttræden.
Justitsministeriet er efter lovforslagets
fremsættelse blevet opmærksom på, at uagtet at et
forbud efter straffelovens § 236 efter dansk ret anses som en
anden retsfølge end straf, vil der være en risiko for,
at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil anse et
sådant forbud for en straf omfattet af Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 7, stk. 1. Hvis dette er
tilfældet, kan lovforslagets § 1, nr. 1-3, ikke gives
virkning for forhold, der er begået forud for lovens
ikrafttræden, da artikel 7, stk. 1, indeholder et ubetinget
forbud mod, at straf pålægges eller skærpes med
tilbagevirkende kraft. Henset hertil finder Justitsministeriet det
rigtigst, at lovforslagets § 1, nr. 1-3, alene får
virkning for forhold begået efter lovens ikrafttræden,
hvilket foreslås med nærværende
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
Radikale Venstres, Socialistisk
Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
støtter, at personer dømt for overgreb mod
børn skal formenes kontakt med børn. Derfor kan
partierne også støtte, at kontaktforbuddet udvides,
herunder ændringen i den arealmæssige rækkevidde
i opholdsforbuddet, der dog på forhånd burde være
yderligere konkretiseret i henhold til princippet om
forudsigelighed, ligesom partierne generelt støtter, at
straffen for overtrædelser af denne art skærpes.
Partierne kan dog ikke støtte
lovforslaget samlet, da det indeholder retssikkerhedsmæssigt
betænkelige skridt, som ikke tidligere er set. RV, SF, EL og
ALT mener, at det er voldsomt, at forslaget lægger op til, at
politiet skal have en ret til at ransage tidligere dømtes
hjem resten af deres liv - og det uden dommerkendelse. RV, SF, EL
og ALT vil derfor anbefale, at det almindelige princip om
forudgående dommerkendelse (eller bagudrettet, hvis
øjemedet forspildes) fortsat er gældende, ligesom
tilsynet gøres tidsbegrænset. Endvidere går
udgangspunktet om tidsubegrænset opholdsforbud efter
partiernes opfattelse for vidt, da denne indskrænkning i
bevægelsesfrihed er uproportional og langt overskrider det
nødvendige, og samme formål må efter
forslagsstillernes opfattelse kunne opnås på anden
vis.
Mistankekravet, der ændres fra
»nærliggende fare for« til »fare
for«, synes desuden for vagt og uforudsigeligt. Det er ikke i
tilstrækkeligt omfang godtgjort, at de betydelige
indskrænkninger i retssikkerheden er nødvendige.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at pædofili i alle dets former helt
grundlæggende er noget af det mest alvorlige og
væmmelige, en voksen kan udsætte et barn for. Det har
livslange og alvorlige konsekvenser for det barn, det går ud
over.
DF stemmer for forslaget som helhed, da
forslaget er et skridt i den rigtige retning, selv om dette skridt
er alt for lille. Forslaget skal være meget mere
vidtgående for at sætte en effektiv stopper for
pædofili i alle afskygninger.
DF ønsker bl.a. ikke, at det skal
være op til en dommer at vurdere rækkevidden af
opholdsforbuddet. En sådan længde mener DF ikke man kan
vurdere allerede under strafudmålingen. Længden skal
ved domsafsigelsen være tidsubegrænset og først
kunne blive ophævet, når der ligger en faglig vurdering
fra det ansvarlige behandlingspersonale, der følger den
dømte. På den måde sikres det bedst muligt, at
det først sker, når risikoen for gentagelse af
forbrydelsen er mindst.
DF mener endvidere, at overtrædelsen
af opholdsforbuddet, som i lovforslaget går fra fængsel
indtil 4 måneder til fængsel indtil 2 år, skal
fordobles. Desuden mener DF ikke, at dommeren allerede ved
domsafsigelsen kan tage stilling til den dømtes parathed til
at være løsladt efter en given periode. Derfor
ønsker DF, at der undervejs i afsoningen og forud for
løsladelsen skal fortages en fornyet vurdering af
vedkommendes parathed til at være løsladt eller af de
forhold og vilkår vedkommende afsoner under.
Som middel til at undgå fremtidige
gentagne pædofile og seksuelle overgreb fra den samme person
skal medicinsk kastration være en mulighed, uanset hvilken
form for pædofili eller seksuelle overgreb der er
begået. Derfor har DF fremsat et ændringsforslag om
tvungen medicinsk kastration.
DF ønsker endvidere, at
straffeattester for visse forbrydelser ikke skal have en fast
udløbsdato, men at længden skal afgøres,
på baggrund af om vedkommende samarbejder og passer sin
behandling eller ej. Dette er dels motiverende, dels en måde
at holde fast i en straffet person på, som ikke ønsker
at samarbejde. Det vil sige, at i praksis kan to personer, der
dømmes for stort set den samme forbrydelse, have to meget
forskellige længder på deres straffeattest,
afhængigt af hvordan de samarbejder og modtager
behandlingen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2019 og var til 1. behandling den 1. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Lovforslaget er med enkelte justeringer en
genfremsættelse af lovforslag nr. L 173, folketingsåret
2018-19, 1. samling. I forbindelse med genfremsættelsen har
lovforslaget ikke været sendt i fornyet høring. Den 2.
oktober 2019 genfremsendte justitsministeren høringssvarene
og et høringsnotat over lovforslag nr. L 173,
folketingsåret 2018-19, 1. samling, til udvalget, jf. bilag
1.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
28 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Flemming Møller Mortensen
(S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus
Stoklund (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Nils Sjøberg (RV) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (ALT) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) fmd. Jan E. Jørgensen (V) Britt
Bager (V) Inger Støjberg (V) Marcus Knuth (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Skaarup (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF)
Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance og Sambandsflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 43 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |