Fremsat den 19. december 2019 af sundheds- og ældreminister (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(Udvidelse af virksomhedsområdet for
tandplejere)
§ 1
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 731 af
8. juli 2019, foretages følgende ændring:
1. I
§ 65, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »samt« til: »,«,
»tænderne og« ændres til:
»tænderne,«, og efter
»tandreguleringsapparatur« indsættes: »og
fluoridbehandling og fissurforsegling på tænder med
caries, som kræver nonoperativ cariesbehandling«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget ønsker regeringen at
gennemføre en ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven), med henblik på at sikre en bedre
udnyttelse af tandplejernes kompetencer og dermed fremme udbuddet
af behandlinger på tandplejeklinikkerne.
Som det er i dag, må visse behandlinger
alene udføres af tandplejere på delegation fra en
tandlæge, hvilket kan begrænse udbuddet af behandlinger
i de selvstændige tandplejeklinikker, idet der i disse
klinikker ikke er ansat en tandlæge.
Derfor ønsker regeringen at sikre, at
der sker en bedre udnyttelse af tandplejernes kompetence, hvilket
vil være med til at fremme udbuddet af behandlinger, som kan
udføres i selvstændige tandplejeklinikker. Dette vil
gavne patienterne, særligt i de områder, hvor
tandlægeudbuddet ikke er så stort. Det foreslås
derfor at udvide tandplejernes virksomhedsområde, så de
får adgang til selvstændigt at udføre
fissurforsegling og fluoridbehandling.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Gældende
ret
Det følger af den gældende
bestemmelse i autorisationslovens § 65, stk. 1, at der
meddeles autorisation som tandplejer til personer, der har
bestået dansk tandplejereksamen eller en udenlandsk
uddannelse, der kan sidestilles hermed.
Af autorisationslovens § 65, stk. 2,
fremgår, at retten til at betegne sig som tandplejer har kun
den, der har autorisation som tandplejer.
Det følger endvidere af
autorisationslovens § 65, stk. 3, at retten til at
udøve virksomhed som tandplejer kun tilkommer den, der har
autorisation som tandplejer.
Autorisationslovens § 65, stk. 4,
fastlægger tandplejernes virksomhedsområde.
Tandplejernes virksomhed omfatter ifølge bestemmelsen:
Patientundersøgelse, fjernelse af hårde
tandbelægninger og rodafglatning, pudsning og polering af
tandrestaureringer, herunder fjernelse af fyldningsoverskud, samt
anlæggelse af infiltrationsanalgesi (lokalbedøvelse).
Virksomheden som tandplejer omfatter endvidere instrumentel
fjernelse af bløde tandbelægninger samt afpudsning af
tænderne og indsætning og aftagning af
tandreguleringsapparatur.
Efter autorisationslovens § 65, stk. 5,
kan sundheds- og ældreministeren fastsætte regler om
udøvelse af virksomhed som tandplejer, jf. stk. 4, og om
afgrænsningen heraf.
Af autorisationslovens § 65, stk. 6,
fremgår, at tandlægers virksomhed ikke berøres
af bestemmelserne i stk. 3-5.
2.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Som det fremgår ovenfor, har
autoriserede tandplejere adgang til selvstændigt at
løse en række opgaver i tandplejen. Det gælder
bl.a. patientundersøgelse, fjernelse af hårde
tandbelægninger og rodafglatning, pudsning og polering af
tandrestaureringer, herunder fjernelse af fyldningsoverskud og
lokalbedøvelse.
Tandplejerne må derimod ikke
selvstændigt udføre fluoridbehandling og
fissurforsegling på tænder med caries, som kræver
nonoperativ cariesbehandling, medmindre det sker på
delegation fra en tandlæge. Dette har særligt betydning
for de selvstændige tandplejere, der har en selvstændig
tandplejerklinik, idet de ikke har tandlæger ansat, og dermed
ikke må udføre fluoridbehandling og
fissurforsegling.
Tandplejerne har i dag kompetencer, der
rækker ud over det virksomhedsområde, der er fastsat
for tandplejerne i autorisationsloven. Tandplejerne oplever derfor,
at de i forbindelse med deres faglige virksomhed har udviklet og
specialiseret sig ud over det virksomhedsområde, som de har
fået tildelt i forbindelse med, at de blev autoriserede.
Styrelsen for Patientsikkerhed har nedsat en
arbejdsgruppe, der har vurderet tandplejernes faglige kompetencer,
for så vidt angår fluoridbehandling og
fissurforsegling. Styrelsen for Patientsikkerhed har på
baggrund af arbejdsgruppens vurdering, indstillet til Sundheds- og
Ældreministeriet, at tandplejernes virksomhedsområde
udvides til at omfatte fluoridbehandling og fissurforsegling
på tænder med caries, som kræver nonoperativ
cariesbehandling.
Sundheds- og Ældreministeriet finder, at
tandplejernes faglighed vil kunne bruges bedre, hvis tandplejerne i
højere grad kan varetage tandbehandlinger selvstændigt
f.eks. i områder, hvor tandlægeudbuddet ikke er
så stort, og uden at det skal ske på delegation fra en
tandlæge.
Med baggrund i indstillingen fra Styrelsen for
Patientsikkerhed vurderer ministeriet derfor, at tandplejere
bør have mulighed for selvstændigt at udføre
fluoridbehandling og fissurforsegling på tænder med
caries, som kræver nonoperativ cariesbehandling.
2.3. Den
foreslåede ordning
Den foreslåede ændring betyder, at
tandplejernes virksomhedsområde udvides ud over det
virksomhedsområde, som tandplejerne har efter den
gældende bestemmelse i autorisationsloven. Den nærmere
afgrænsning af det udvidede virksomhedsområde vil blive
beskrevet i en vejledning om tandplejernes virksomhedsområde,
der udarbejdes af Styrelsen for Patientsikkerhed.
Tandplejere har i forvejen adgang til
selvstændigt at løse en række opgaver i
tandplejen, og den foreslåede ændring vil
medføre, at de tandplejere, der har en selvstændig
tandplejerklinik, vil kunne udvide deres udbud af behandlinger til
gavn for patienterne. Patienterne får derfor med den
foreslåede ændring flere steder at gå hen og
få foretaget mindre tandbehandlinger.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører, at tandplejerne
får adgang til at udføre flere opgaver
selvstændigt.
Lovforslaget skønnes at have positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
For så vidt angår de fem
principper for agil erhvervsrettet lovgivning bemærkes det,
at den foreslåede ordning i lovforslaget ikke stiller
specifikke krav til, hvordan tandplejerne indretter sig, herunder
hvilke digitale systemer institutionerne skal benytte sig af.
Lovforslaget vurderes på den baggrund at muliggøre, at
tandplejerne anvender nye forretningsmodeller og nye digitale
teknologier. Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at lovforslaget således overholder de fem
principper for agil erhvervsrettet lovgivning.
5. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Udvidelsen af tandplejernes
virksomhedsområde indebærer en regulering af erhvervet,
der herved bliver omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005, om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/55/EU af 20.
november 2013.
Det betyder, at alle statsborgere fra EU-
/EØS-lande m.v. samt statsborgere fra lande, som EU har
indgået aftale med herom, der i deres hjemland eller et andet
EU-/EØS-land m.v. der har ret til at udføre
tandplejervirksomhed vil have adgang til at udføre
tandplejervirksomhed efter direktivets generelle ordning for
anerkendelse af uddannelsesbeviser.
Hvis statsborgere fra EU-/EØS-lande
m.v. søger om anerkendelse af deres uddannelse og
erhvervserfaring, vil Styrelsen for Patientsikkerhed foretage en
konkret vurdering af, hvorvidt der er væsentlige forskelle
mellem de erhvervskvalifikationer, som ansøgeren har
fået i hjemlandet og de erhvervskvalifikationer, som
kræves for at udføre tandplejervirksomhed i Danmark.
Hvis Styrelsen for Patientsikkerhed konstaterer, at der er tale om
væsentlige forskelle, kan styrelsen kræve, at
ansøgeren dokumenterer erhvervserfaring som tandplejer i
hjemlandet, eller at ansøgeren gennemgår en
egnethedsprøve eller prøvetid.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har fra den 8.
oktober til den 6. november 2019 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Danske Regioner, KL, Regionernes
Lønnings- og Takstnævn, Region Hovedstaden, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, 3F, Ansatte Tandlægers Organisation, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Kiropraktor
Forening, Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykoterapeutforening,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere,
Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Den Danske
Dyrlægeforening, Ergoterapeutforeningen,
Farmakonomforeningen, FOA, Kost- og Ernæringsforbundet,
Foreningen af Speciallæger, Jordemoderforeningen,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Praktiserende
Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers
Organisation, Psykolognævnet, Radiograf Rådet,
Socialpædagogernes Landsforbund, Tandlægeforeningen,
Yngre Læger, Alzheimerforeningen, Bedre Psykiatri, Dansk
Handicap Forbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,
Danske Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen,
Høreforeningen, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere
(LAP), Landsforeningen LEV, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser
og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND,
Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark,
Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
Udviklingshæmmedes Landsforbund, ÆldreForum,
Ældresagen, Advokatrådet, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk IT - Råd for IT-og persondatasikkerhed, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab
for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk
Selskab for Retsmedicin, Danske Seniorer, Den Danske
Dommerforening, Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forsikring
& Pension, Retspolitisk Forening, Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning, Ankestyrelsen, Datatilsynet, Den Nationale
Videnskabsetiske Komité, Det Etiske Råd,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre,
Institut for Menneskerettigheder, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Patienterstatningen, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Digital Sikkerhed og Rådet for
Socialt Udsatte.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslaget skønnes at have
positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslaget medfører, at
tandplejerne får adgang til at udføre flere opgaver
selvstændigt. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | En vedtagelse af udvidelsen af
virksomhedsområdet for tandplejere indebærer en
regulering af erhvervet, der herved bliver omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7.
september 2005, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013 om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Autorisationslovens § 65, stk. 4,
indeholder en afgrænsning af tandplejernes
virksomhedsområde. Efter bestemmelsens 1. pkt. omfatter
tandplejernes virksomhed patientundersøgelse, fjernelse af
hårde tandbelægninger og rodafglatning, pudsning og
polering af tandrestaureringer, herunder fjernelse af
fyldningsoverskud, samt anlæggelse af
infiltrati?onsanalgesi (lokalbedøvelse). Efter
bestemmelsens 2. pkt. omfatter virksomheden som tandplejer
endvidere instrumentel fjernelse af bløde
tandbelægninger samt afpudsning af tænderne og
indsætning og aftagning af tandreguleringsapparatur.
Det foreslås i autorisationslovens § 65, stk. 4, 2. pkt., at ændre
»samt« til: »,«, »tænderne
og« til: »tænderne,«, og efter
»tandreguleringsapparatur« at indsætte: »og
fluoridbehandling og fissurforsegling på tænder med
caries, som kræver nonoperativ cariesbehandling«. Det
indebærer, at virksomhed som tandplejer fremadrettet vil
omfatte instrumentel fjernelse af bløde
tandbelægninger, afpudsning af tænderne,
indsætning og aftagning af tandreguleringsapparatur og
fluoridbehandling og fissurforsegling på tænder med
caries, som kræver nonoperativ cariesbehandling.
De foreslåede ændring
medfører, at tandplejerne fremadrettet vil kunne
udføre fluoridbehandling og fissurforsegling på
tænder med caries, som kræver nonoperativ
cariesbehandling, uden det sker på delegation fra en
tandlæge. Dermed vil tandplejere, herunder selvstændige
tandplejere med egen klinik, fremadrettet kunne udføre disse
behandlinger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2020.
Til §
3
Efter autorisationslovens § 97
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, men loven kan ved kongelig anordning sættes
i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de
særlige færøske forhold tilsiger.
Det foreslås på den baggrund, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning kan sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | § 65. Stk.
2-3. - - - | | | Stk. 4.
Virksomhed som tandplejer omfatter patientundersøgelse,
fjernelse af hårde tandbelægninger og rodafglatning,
pudsning og polering af tandrestaureringer, herunder fjernelse af
fyldningsoverskud, samt anlæggelse af infiltrationsanalgesi
(lokalbedøvelse). Virksomhed som tandplejer omfatter
endvidere instrumentel fjernelse af bløde
tandbelægninger samt afpudsning af tænderne og
indsætning og aftagning af tandreguleringsapparatur. | | 1. I § 65, stk. 4, 2. pkt., ændres
»samt« til: »,«, »tænderne
og« ændres til: »tænderne,«, og efter
»tandreguleringsapparatur« indsættes: »og
fluoridbehandling og fissurforsegling på tænder med
caries, som kræver nonoperativ cariesbehandling« | Stk.
5-6. - - - | | |
|