Fremsat den 19. december 2019 af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af tatoveringsloven
(Regulering af kosmetisk tatovering og
undtagelser fra loven for personer i exitforløb)
§ 1
I tatoveringslov, lov nr. 695 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 10, stk. 1, indsættes
efter »under 18 år«: », jf. dog stk.
4«.
2. I
§ 10, stk. 2, indsættes
efter »jf. dog stk. 3«: »og stk. 4«.
3. I
§ 10 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse ved tatovering af en person, der
er i exitforløb under myndighedernes nationale exitprogram
for personer med tilknytning til bandemiljøet, når Det
Nationale Exitkontaktpunkt vurderer, at det er påkrævet
at udføre en tatovering under hensyn til exitkandidatens
sikkerhed m.v.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
4. § 10,
stk. 3, der bliver stk. 4, affattes således:
»Sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte regler om, at personer, som har gennemført
en uddannelse i kosmetisk tatovering med praktisk og teoretisk
indhold fastsat af en brancheforening, må udføre
kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre
og nedre øjenlåg og læber. Sundheds- og
ældreministeren kan endvidere fastsætte regler om krav
til uddannelse i kosmetisk tatovering og krav til de
brancheforeninger, der forestår uddannelserne.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | | 1.1. | Regulering af kosmetisk tatovering | | 1.2. | Undtagelser for personer med tilknytning
til bandemiljøet i exit | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Regulering af kosmetisk tatovering | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Tatovering af personer i exit | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | | 2.2.1.1. | Tatoveringsloven | | | | 2.2.1.2. | Exitforløb | | | 2.2.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
1.1. Regulering af
kosmetisk tatovering
Efter tatoveringsloven, jf. lov nr. 695 af 8.
juni 2018, er det forbudt at tatovere personer under 18 år,
ligesom der er et forbud mod at tatovere i hoved, på hals og
hænder. Som reglerne er i dag, omfatter forbuddet mod at
tatovere i hovedet også kosmetisk tatovering - også
kaldet mikropigmentering, permanent make-up eller semi-permanent
make-up.
I tatoveringsloven fik sundheds og
ældreministeren en bemyndigelse i § 10, stk. 3, til at
fastsætte regler om, at personer, som har gennemført
en uddannelse med et praktisk og teoretisk indhold i kosmetisk
tatovering, der er fastsat af en brancheforening, må
udføre kosmetisk tatovering af øjenbryn,
hårbund, øvre og nedre øjenlåg og
læber. Denne bemyndigelse er endnu ikke udnyttet.
Det er forudsat i forslaget til
tatoveringsloven, lov nr. 695 af 8. juni 2018, at hvis
bemyndigelsesbestemmelsen i § 10, stk. 3, bliver udnyttet, og
kosmetisk tatovering skal være omfattet af den eksisterende
registrerings- og tilsynsordning, vil det kræve en
lovændring, som vil skulle forelægges Folketinget. Der
henvises til Folketingstidende 2017-18 A, L 134, som fremsat, side
21.
Formålet med lovforslaget er at foretage
denne lovændring med det formål at slå fast, at
kosmetiske tatoveringssteder vil blive omfattet af den
registrerings- og tilsynsordning, der allerede gælder for
traditionelle tatoveringssteder, når
bemyndigelsesbestemmelsen i § 10, stk. 3, 1. pkt. sættes
i kraft.
Der gælder i dag ikke regler for de
brancheforeninger, der kan fastsætte det praktiske og
teoretiske indhold af en uddannelse i kosmetisk tatovering.
Af hensyn til forbrugersikkerheden
foreslås det desuden, at sundheds- og ældreministeren
får bemyndigelse til at fastsætte regler om krav til
uddannelse i kosmetisk tatovering og krav til de brancheforeninger,
som skal fastsætte indholdet af uddannelserne i kosmetisk
tatovering.
1.2. Undtagelser
for personer med tilknytning til bandemiljøet i
exit
Det Nationale Exitkontaktpunkt og en
række andre myndigheder administrerer exitforløb i
overensstemmelse med den nationale rammemodel fra december 2018 for
exitforløb til personer med tilknytning til rocker- og
bandemiljøet (også omtalt som myndighedernes nationale
exitprogram). Det Nationale Exitkontaktpunkt er i forbindelse med
behandlingen af konkrete sager om exit til tidligere bandemedlemmer
blevet opmærksom på, at forbuddene i tatoveringsloven
mod at tatovere i hoved, på hals og på hænder
samt på personer under 18 år kan udgøre en
hindring i forhold til at hjælpe exitkandidater ud af
bandemiljøet, hvis der skal laves såkaldte
"cover-up"-tatoveringer af f.eks. banderelaterede tatoveringer i
hoved, på hals eller på hænder eller på
personer under 18 år.
Det er politiets, kriminalforsorgens og
kommunernes erfaring, at der er en række personer med
tilknytning til bandemiljøet, som er motiverede for at komme
ud af miljøet, og som har behov for særlig hjælp
og støtte for at komme på ret køl. Det kan
være svært at bryde ud af et organiseret, kriminelt
miljø af frygt for repressalier, og for nogle kan det
være svært at bryde med en årelang kriminel
løbebane. Det kan endvidere være vanskeligt for disse
personer at overskue, hvilke muligheder der er for hjælp til
uddannelse, arbejde, misbrugsbehandling, m.v.
Det er derfor også regeringens
opfattelse, at de ovenfor omtalte forbud i tatoveringsloven mod at
udføre tatoveringer på visse legemsdele og at
udføre tatoveringer på personer under 18 år ikke
skal udgøre en hindring for indsatsen over for personer, der
er motiverede til at forlade bandemiljøet. Det
foreslås derfor, at der indføres en undtagelse fra
disse forbud, så det i forbindelse med exitforløb, der
foregår under myndighedernes nationale exitprogram, er
tilladt for exitkandidater at få lavet såkaldte
"cover-up"-tatoveringer som kan dække tatoveringer i f.eks.
hovedet, hvis det skønnes nødvendigt at hensyn til
exitkandidatens sikkerhed m.v.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Regulering af kosmetisk tatovering
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af tatoveringslovens §
10, stk. 2, at det ikke er tilladt at tatovere personer i hoved,
på hals og hænder. Forbuddet omfatter som udgangspunkt
også kosmetisk tatovering, som er tatovering.
I § 10, stk. 3, er der indsat en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter det under visse betingelser kan
være tilladt at udføre kosmetisk tatovering i
ansigtet. Efter lovens § 10, stk. 3, kan sundheds- og
ældreministeren fastsætte regler om, at personer, som
har gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering med
praktisk og teoretisk indhold fastsat af en brancheforening,
må udføre kosmetisk tatovering af øjenbryn,
hårbund, øvre og nedre øjenlåg og
læber.
Bemyndigelsesbestemmelsen er dog ikke udnyttet
endnu, hvorfor der på nuværende tidspunkt er forbud mod
at foretage denne form for tatovering.
Forudsat at udmøntningen af
bemyndigelsesbestemmelsen i § 10, stk. 3, sættes i
kraft, og det endvidere er hensigten, at kosmetiske
tatoveringssteder skal være omfattet af den registrerings- og
tilsynsordning, der gælder for traditionelle
tatoveringssteder, vil det kræve en lovændring med den
konsekvens, at der skal fremsættes et nyt lovforslag.
I tatoveringslovens § 3, nr. 1, defineres
et tatoveringssted som et sted, hvor der udføres tatovering
i erhvervsmæssigt øjemed.
Af de almindelige bemærkninger til
lovforslaget fremgår det, at der kan være tale om en
tatoveringsforretning på en fast lokalitet eller et sted,
hvor der lejlighedsvis udføres tatovering, f.eks. ved
tatoveringsevents eller på messer. Et tatoveringssted kan
også være i et privat hjem, hvis tatovering
udføres dér i erhvervsmæssigt øjemed,
jf. Folketingstidende 2017-18 A, L 134, som fremsat, side 5.
I tatoveringslovens § 3, nr. 2, defineres
tatovering som en metode, hvorved tatoveringsfarve med et eller
flere pigmenter med nål eller lignende udstyr indføres
i en persons læderhud eller i slimhinde med henblik på
permanent eller langvarig farvning af hud eller slimhinde med det
formål at dekorere, forskønne, korrigere, rekonstruere
eller bibringe det tatoverede området en bestandig markering.
Den ved metoden frembragte farveændring af hud eller
slimhinde benævnes også tatovering.
Af de almindelig bemærkninger til
tatoveringsloven fremgår det, at kosmetisk tatovering er en
særskilt disciplin inden for tatovering. Det fremgår
endvidere, at der ikke er nogen defineret blækteknologi eller
injektionsteknik, der adskiller traditionel tatovering og kosmetisk
tatovering. Begge slags tatovering udføres med samme
grundteknik, jf. Folketingstidende 2017-18 A, L 134, som fremsat
side 11.
2.1.2. Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at visse kosmetiske tatoveringer i hovedet er så
alment anerkendte og accepterede, at de under visse betingelser
bør være lovlige at udføre.
Sundheds- og Ældreministeriet vil
på den baggrund udnytte bemyndigelsesbestemmelsen i
tatoveringsloven § 10, stk. 3, 1. pkt., om under visse
betingelser at undtage kosmetisk tatovering fra forbuddet mod at
tatovere i ansigtet for så vidt angår tatovering af
øjenbryn, hårbund, øvre og nedre
øjenlåg og læber.
Det er forudsat i bemærkningerne til
tatoveringsloven, lov nr. 695 af 8. juni 2018, at hvis
bemyndigelsesbestemmelsen i § 10, stk. 3, bliver udnyttet, og
kosmetiske tatoveringssteder skal omfattes af den registrerings- og
tilsynsordning, der gælder for traditionelle
tatoveringssteder, vil det kræve en lovændring.
Formålet med lovforslaget er derfor at
foretage en lovændring, hvorved kosmetiske tatoveringssteder
bliver omfattet af registrerings- og tilsynsordningen, når
bemyndigelsesbestemmelsen i § 10, stk. 3, udmøntes.
Det er endvidere Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse, at der som led i
udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen i
tatoveringslovens § 10, stk. 3, også bør kunne
fastsættes krav til de brancheforeninger, der skal kunne
fastsætte en uddannelse i kosmetisk tatovering, samt krav til
uddannelsens nærmere indhold og længde.
Baggrunden herfor er, at fastsættelse af
krav til brancheforeningerne og uddannelsens længde og
indhold tillige vil være med til at sikre en vis beskyttelse
af forbrugeren.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at
bemyndigelsesbestemmelsen i § 10, stk. 3, nyaffattes,
således at sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte regler om, at personer, som har gennemført
en uddannelse i kosmetisk tatovering med praktisk og teoretisk
indhold fastsat af en brancheforening, må udføre
kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre
og nedre øjenlåg og læber. Sundheds- og
ældreministeren kan endvidere fastsætte regler om krav
til uddannelse i kosmetisk tatovering og krav til de
brancheforeninger, der forestår uddannelserne.
Med nyaffattelsen tages der stilling til, at
kosmetiske tatoveringssteder bliver omfattet af den registrerings-
og tilsynsordning, der gælder for traditionelle
tatoveringssteder, når bemyndigelsesbestemmelsen i 1. pkt.
udmøntes.
Med en vedtagelse af lovforslaget vil
konsekvensen være, at kosmetiske tatoveringssteder efter
lovens § 4, stk. 1 og 2, skal lade sig registrere hos
Sikkerhedsstyrelsen, inden de påbegynder deres virksomhed,
for at de lovligt kan udføre tatovering i
erhvervsmæssigt øjemed. Med registreringen af
tatoveringssteder sikres forbrugerne mulighed for at købe en
tatoveringsydelse på et tatoveringssted, der opfylder
nærmere fastsatte krav til udøvelse af
tatoveringsvirksomhed.
Konsekvensen vil endvidere være, at et
kosmetiske tatoveringssted skal sikre forsvarlige
infektionshygiejniske forhold, jf. lovens § 7, stk. 1, at
kosmetiske tatovører ansat på eller tilknyttet et
kosmetisk tatoveringssted skal have gennemført et
hygiejnekursus, jf. § 7, stk. 2, og at et kosmetisk
tatoveringssted skal udlevere skriftlig information om risici m.v.
til forbrugeren, inden kosmetisk tatovering udføres, jf.
lovens § 8, stk. 1.
Forslaget har endvidere den konsekvens, at et
kosmetisk tatoveringssted skal opfylde lovens § 9 om
dokumentationskrav til farver. Dette medfører, at
tatoveringsstedet for hver enkelt udført tatovering skal
opbevare oplysninger om navn og adresse på det seneste
afsætningsled for de anvendte tatoveringsfarver og om, hvilke
tatoveringsfarver der er anvendt til tatoveringen. Disse
oplysninger skal opbevares på det registrerede
tatoveringssted på en sådan måde, at de kan
sættes i forbindelse med hver enkelt tatovering.
I tilknytning til registreringsordningen er
der endvidere en tilsynsordning, hvorefter Sikkerhedsstyrelsen
fører tilsyn med tatoveringssteder, jf. tatoveringslovens
§ 11, stk. 1. Tilsynsbesøg varsles som udgangspunkt,
inden besøget foretages som foreskrevet i § 5, stk. 1,
i lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12. november 2019 om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter med senere ændringer (retssikkerhedsloven).
Kravet om varsling kan fraviges efter retssikkerhedslovens §
5, stk. 4, hvis øjemedet med indgrebets gennemførelse
vil forspildes, hvis forudgående kendskab til underretning
skule gives. Som konsekvens af lovforslaget vil dette også
gælde for kosmetiske tatoveringssteder.
Konsekvensen ved overtrædelse af lovens
pligter og forbud i § 4, stk. 1 og 2, om registrering, §
7, stk. 1, om sikring af infektionshygiejniske forhold, § 7,
stk. 2, om gennemførelse af hygiejnekursus, § 8, stk.
1, om information om risici m.v. til forbrugerne, § 9 om
opbevaring af oplysninger om anvendte tatoveringsfarver, § 10,
stk. 1, om forbud mod at tatovere personer under 18 år,
§ 10, stk. 2, om forbud mod at tatovere en person i hoved,
på hals og på hænder, § 11, stk. 2, om
oplysningspligt i forbindelse med tilsyn og § 14, stk. 1, om
at efterkomme krav ved påbud vil efter lovens § 17
være straf med bøde.
Nyaffattelsen betyder endvidere, at der som
led i udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen i 2. pkt.
blandt andet vil kunne fastsættes krav til brancheforeningen
og uddannelsens nærmere indhold.
Sundheds- og ældreministeren vil efter
den foreslåede bestemmelse blandt andet kunne fastsætte
regler om krav til brancheforeningernes formål, f.eks. at
foreningen vil skulle repræsentere medlemmerne i faglige
spørgsmål, og at foreningen vil skulle have et ikke
uvæsentligt antal medlemmer. Der vil endvidere kunne
fastsættes krav til foreningens vedtægter, ligesom der
vil kunne fastsættes regler om, at foreningen vil skulle give
offentligheden adgang til oplysninger om, hvilke nærmere
uddannelseskrav foreningen har opstillet.
For så vidt angår krav til
uddannelsens indhold og længde vil sundheds- og
ældreministeren blandt andet fastsætte regler om, at
uddannelsen vil skulle indeholde et kursus i anatomi og fysiologi,
herunder hudens opbygning, et hygiejnekursus, kursus i hudsygdomme,
infektionssygdomme og medicinske komplikationer, regler om
myndighedskrav, forbrugerinformation, produktkendskab og
ingrediensteknologi. Der vil desuden blive fastsat krav til
uddannelsens længde.
2.2. Tatovering af
personer i exit
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Tatoveringsloven
I medfør af tatoveringslovens §
10, stk. 1, er det ikke tilladt at udføre tatovering
på en person under 18 år. I medfør af
tatoveringslovens § 10, stk. 2, er det endvidere ikke tilladt
at udføre tatovering på en person i hoved, på
hals og på hænder, jf. dog stk. 3.
Forbuddene er en videreførelse af de
forbud, der stammer fra lov nr. 194 af 8. juni 1966 om tatovering.
Det følger af forarbejderne til tatoveringsloven, jf.
Folketingstidende 1965-66, tillæg A, spalte 1406, at
formålet med forbuddene i loven er at beskytte navnlig
børn og unge, der ikke kan forventes at kunne overskue de
sociale og menneskelige konsekvenser, der kan være forbundet
med tatovering.
Forbuddet mod at udføre tatovering
på en person under 18 år er med den gældende lov
om tatovering nr. 695 af 8. juni 2018 videreført
uændret og er således uden undtagelser.
Forbuddet mod at tatovere visse legemsdele
blev også som udgangspunkt videreført
tatoveringsloven. Dog blev der samtidig indført en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter sundhedsministeren kan
fastsætte regler om, at personer, som har gennemført
en uddannelse i kosmetisk tatovering med praktisk og teoretisk
indhold fastsat af en brancheforening, må udføre
kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre
og nedre øjenlåg og læber, jf. § 10, stk.
3.
Overtrædelse af forbuddet mod at
udføre tatovering på en person under 18 år eller
at tatovere visse legemsdele straffes med bøde, jf.
tatoveringslovens § 17, stk. 1.
2.2.1.2. Exitforløb
Der blev med bandepakke II fra 2004 oprettet
en pulje til finansiering af særlige tiltag som f.eks.
fjernelse af tatoveringer fra personer, der er i et
exitforløb med henblik på at styrke exitindsatsen.
Puljen administreres af Det Nationale Exitkontaktpunkt, der
består af repræsentanter for Rigspolitiet, KL og
Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Exitforløb, som myndighederne
iværksætter, administreres i overensstemmelse med den
nationale rammemodel fra december 2018 for exitforløb til
personer med tilknytning til rocker- og bandemiljøet
(også omtalt som myndighedernes nationale exitprogram).
Koordineringen, understøttelsen og udviklingen af den
nationale exitindsats er forankret i Det Nationale
Exitkontaktpunkt.
Et typisk exitforløb under
myndighedernes nationale exitprogram består af en række
elementer. Indledningsvist etableres der kontakt til den person,
der ønsker at forlade bandemiljøet. Kontakten skabes
enten ved exitkandidatens egen henvendelse til myndighederne eller
ved myndighedernes opsøgende arbejde. Myndighederne
formidler herefter kontakt mellem exitkandidaten og den lokale
exitenhed i den politikreds, hvor exitkandidaten har bopæl.
De lokale exitenheder er forankret lokalt i hver enkelt af
landets politikredse og er sammensat af repræsentanter fra
politiet, kriminalforsorgen og kommunerne. Enhederne varetager det
lokale arbejde med koordinering og opfølgning på
exitforløb i forhold til de personer, der ønsker at
forlade bandemiljøet.
De lokale exitenheder foretager en vurdering
af exitkandidatens egnethed og motivation til at indgå i et
exitforløb. Exitenheden kan i den forbindelse inddrage Det
Nationale Exitkontaktpunkt, som kan bidrage med politi- og
socialfaglig vejledning og bistand. Hvis exitkandidaten vurderes
egnet og motiveret til at indgå i et exitforløb,
fastlægger exitenheden det nærmere indhold i
forløbet. Der findes en lang række elementer, der vil
kunne indgå i et konkret exitforløb, f.eks.
hjælp med ny bolig, beskæftigelse, uddannelse,
misbrugsbehandling, m.v. Men et element kan f.eks. også
være fjernelse af bandelignende tatoveringer. Der skal
endvidere ske en vurdering af exitkandidatens sikkerhed. Enheden
udpeger herefter en kontaktperson i enheden, der som udgangspunkt
forestår kontakten mellem de involverede myndigheder og
exitkandidaten. Herefter udformes den endelige exitaftale, som
indgås mellem exitkandidaten og exitenheden.
Når exitaftalen er indgået med
exitkandidaten, iværksætter de ansvarlige myndigheder
de aftalte foranstaltninger, f.eks. fjernelse af tatoveringer,
inden for de tidsrammer, der er fastsat i aftalen. Det
påhviler exitenheden at følge op på
gennemførelsen af forløbet. Exitenheden orienterer
løbende Det Nationale Exitkontaktpunkt om
exitforløbet, herunder eventuelle tilpasninger eller
ophør af forløbet, ligesom exitenheden ved endt
exitforløb sender en skriftlig opsamling af indsatsen og
forløbet til Det Nationale Exitkontaktpunkt. Fjernelse af
tatoveringer sker således i samarbejde med den ansvarlige
myndighed, der undersøger, hvilke tatovører der vil
kunne foretage cover-up tatovering m.v. af exitkandidatens
tatoveringer, uden at det f.eks. udgør en
sikkerhedsmæssig trussel for exitkandidaten at have kontakt
til tatovøren. Det er således ikke den enkelte
exitkandidat, der henvender sig til en tatovør,
exitkandidaten selv vælger.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det Nationale Exitkontaktpunkt er i
forbindelse med behandlingen af konkrete sager om exit til
tidligere bandemedlemmer blevet opmærksom på, at
forbuddene i tatoveringsloven kan udgøre en hindring i
forhold til at hjælpe exitkandidater ud af
bandemiljøet.
Størstedelen af exitkandidaterne har
banderelaterede tatoveringer, og fjernelse af disse er en vigtig
del af vejen ud af kandidaternes gamle miljø og en essentiel
del af deres resocialisering. Det er således ikke unormalt,
at exitkandidaterne har banderelaterede (eller lignende)
tatoveringer i hovedet, på hals eller på hænder,
dvs. steder på kroppen, hvor det i dag i medfør af
tatoveringsloven er forbudt at tatovere.
Som oftest fjernes de banderelaterede
tatoveringer ved laserbehandling på hudklinikker, der er
sikkerhedsmæssigt kontrolleret af Rigspolitiet. Fjernelse af
tatoveringer ved brug af laserbehandling kan strække sig over
længere tid - op til to år - idet der oftest skal
benyttes flere behandlinger, og idet der typisk skal gå 6-8
uger mellem hver behandling, så huden kan hele.
På trods af den nyeste udvikling inden
for laserbehandling, der er en faglig anerkendt metode med henblik
på fjernelse af tatoveringer ved fortrydelse, er det i dag
fortsat sjældent muligt fuldstændigt at fjerne
tatovering og genetablere normal og uskadt hud, og der er risici
forbundet med en sådan behandling. Nogle tatoveringer er helt
upåvirkelige af laserbehandling, og mange vil kun kunne
bleges. Nogle farvevarianter volder særlige problemer og kan
mørkne ved laserbehandling. Kirurgisk fjernelse kan kun
anvendes, hvis tatoveringen har et lille areal.
Enkelte af exitkandidaterne vælger i
stedet for laserbehandling at få foretaget såkaldte
"cover-up"-tatoveringer, hvorved eksisterende tatoveringer
overtegnes eller omtegnes med nye tatoveringer.
"Cover-up"-tatoveringer anvendes blandt andet, når
exitkandidaten bliver mødt med krav fra sin tidligere
bandegruppering om, at tatoveringer, der er relateret til
grupperingen, fjernes eller dækkes inden for en nærmere
fastsat tidsfrist, eller når banderelaterede tatoveringer
ikke kan fjernes med laserbehandling, jf. ovenfor. Disse
"cover-up"-tatoveringer sker hos tatovørsteder, der er
sikkerhedsmæssigt kontrolleret af Rigspolitiet.
I disse sager udgør forbuddene i
tatoveringsloven mod tatovering af visse legemsdele en hindring for
at få foretaget "cover-up"-tatoveringer i hoved, på
hals og på hænder. Samtidig udgør
tatoveringslovens forbud mod at udføre tatovering på
personer under 18 år en hindring for at få foretaget
"cover-up"-tatoveringer på personer under 18 år.
2.2.3 Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der indføres en
undtagelsesbestemmelse fra tatoveringslovens forbud mod at
udføre tatoveringer på personer under 18 år
eller udføre tatoveringer på personer i hoved,
på hals og på hænder. Undtagelsesbestemmelsen vil
udelukkende gælde for personer, som er i et
exitforløb, dvs. at der er indgået en exitaftale
mellem exitkandidaten og den lokale exitenhed, samt at kandidaten
deltager i et exitforløb under myndighedernes nationale
exitprogram. Det er endvidere et krav, at Det Nationale
Exitkontaktpunkt ud fra et konkret skøn vurderer, at en
sådan tatovering vil være påkrævet af
hensyn til exitkandidatens sikkerhed m.v. Der vil i den forbindelse
også kunne lægges vægt på sikkerhed i
bredere forstand, herunder behandlingens betydning for vedkommendes
exitforløb. Der forudsættes ikke ændret ved den
eksisterende ordning i forhold til, hvordan den enkelte
tatovør udvælges til at udføre tatoveringen, og
det forudsættes således, at den enkelte tatovør
også for fremtiden vil være sikkerhedsmæssigt
kontrolleret af Rigspolitiet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 1-3, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det er forudsat i tatoveringsloven, lov nr.
695 af 8. juni 2018, at hvis bemyndigelsesbestemmelsen i § 10,
stk. 3 bliver udnyttet og kosmetiske tatoveringssteder skal
være omfattet af den gældende registrerings- og
tilsynsordning for traditionelle tatoveringssteder vil det
kræve en lovændring, som vil skulle forelægges
Folketinget. Formålet med lovforslaget er at omfatte
kosmetiske tatoveringssteder af registrerings- og tilsynsordningen,
der gælder for traditionelle tatoveringssteder.
Dette vil medføre nye opgaver for
Sikkerhedsstyrelsen, som i dag administrerer registrerings- og
tilsynsordningen for traditionelle tatoveringssteder.
Sikkerhedsstyrelsen vil således efter lovforslaget skulle
håndtere registreringer om kosmetiske tatoveringssteder,
ligesom Sikkerhedsstyrelsen vil skulle offentliggøre og
vedligeholde registret over registrerede kosmetiske
tatoveringssteder. Sikkerhedsstyrelsen vil endvidere skulle
gennemføre informationsaktiviteter rettet mod branchen og
forbrugerne samt etablere og drive en tilsynsordning med henblik
på at føre tilsyn med kosmetiske
tatoveringssteder.
Registrering af og tilsyn med de kosmetiske
tatoveringssteder vil blive en del af den allerede eksisterende
ordning for traditionelle tatoveringssteder, og det er vurderingen,
at de kosmetiske tatoveringssteder kan rulles ind i den
eksisterende ordning for traditionelle tatovører.
Den udvidede opgave kan ikke afholdes inden
for Sikkerhedsstyrelsens eksisterende ramme, og det foreslås
derfor, at Sikkerhedsstyrelsens udgifter til varetagelse af de nye
registrerings- og tilsynsopgaver finansieres via gebyrer, der
opkræves hos de kosmetiske tatoveringssteder.
Udvidelsen af registrerings- og
tilsynsordningen forventes at medføre offentlige merudgifter
på 1,5 mio. kr. årligt i perioden 2021-2024 og 1,0 mio.
kr. årligt fra 2025 og frem. Med opkrævning af
gebyrerne vil Sikkerhedsstyrelsens merudgifter til varetagelse af
de nævnte opgaver være fuldt
omkostningsdækket.
Lovforslaget vil ikke medføre
økonomiske eller implementeringskonsekvenser for kommunerne
eller regionerne.
Der skønnes at kunne være
begrænsede merudgifter ved en indførelse af en
undtagelse for personer i exit til forbuddene mod at udføre
tatovering på personer under 18 år og på visse
legemsdele. Eventuelle merudgifter forventes at kunne holdes inden
for politiets eksisterende økonomiske rammer.
Der skønnes ikke at være
implementeringskonsekvenser for det offentlige ved en
indførelse af en undtagelse for personer i exit til
forbuddene mod at udføre tatovering på personer under
18 år og på visse legemsdele.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Formålet med lovforslaget er at foretage
en lovændring, således at kosmetiske tatoveringssteder
kan være omfattet af registrerings- og tilsynsordningen, der
gælder for traditionelle tatovører.
Registrering af og tilsyn med de kosmetiske
tatoveringssteder vil blive en del af den allerede eksisterende
ordning for traditionelle tatoveringssteder, der er placeret i
Sikkerhedsstyrelsen. Dansk Kosmetolog Forening (DKF) har estimeret,
at der aktuelt findes ca. 250 steder, der udfører kosmetisk
tatovering. Herudover vurderes det, at der findes ca. 50 steder,
hvor der både udføres traditionel og kosmetisk
tatovering. Disse 50 steder vil dog allerede være omfattet af
den eksisterende registrerings- og kontrolordning for
tatovører.
Sikkerhedsstyrelsens merudgifter til
varetagelse af de nye opgaver, som styrelsen vil skulle varetage
efter lovforslaget, finansieres af gebyrer, der
pålægges erhvervslivet. Der forventes at ville blive
opkrævet et årligt registreringsgebyr på 5.776
kr. pr. registreret kosmetisk tatoveringssted de første 4
år. De efterfølgende år forventes der at blive
opkrævet et årligt gebyr på 3.535 kr. pr.
registreret kosmetisk tatoveringssted. Gebyret for
opfølgende tilsynsbesøg forventes at udgøre
5.175 kr.
Det vurderes, at den del af lovforslaget, der
vedrører kosmetisk tatovering, medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser
vurderes at være under 4 mio. kr. årligt, hvorfor de
ikke kvantificeres nærmere.
For så vidt angår de fem
principper for agil erhvervsrettet lovgivning bemærkes det,
at den foreslåede ordning i lovforslaget ikke stiller
specifikke krav til, hvordan kosmetiske tatovører indretter
sig, herunder hvilke digitale systemer de skal benytte sig af. Det
er Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at lovforslaget
således overholder de fem principper for agil erhvervsrettet
lovgivning.
Der skønnes ikke at være
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v. ved en indførelse af en undtagelse for personer i exit
til forbuddene mod at udføre tatovering på personer
under 18 år og på visse legemsdele.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Der skønnes ikke at være
administrative konsekvenser for borgerne ved regulering af
kosmetisk tatovering.
Der skønnes ikke at være
administrative konsekvenser for borgere ved en indførelse af
en undtagelse for personer i exit til forbuddene mod at
udføre tatovering på personer under 18 år og
på visse legemsdele.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 8. oktober 2019 til den 6. november 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty
International, Bispebjerg Hospital - Tatoveringsklinikken,
Copenhagen Business School, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Standard, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tatovør Laug, Danske Patienter,
Danske Advokater, Danske Kosmetolog Forening, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Professionelle Uafhængige Tatovører,
Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd,
Diabetesforeningen, Dignity, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Faggruppen af
Socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af Speciallæger, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Frisør -
og Kosmtetikerfagets Fællesudvalg i Danmark,
Fængselsforbundet, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, HK
Landsklubben Danmarks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen,
HK Landsklubben Politiet, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen, Københavns
Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Kræftens
Bekæmpelse, Lægeforeningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patientforeningen
Danmark, Patientforeningen, Patientforeningernes Sam.v.m.v.irke,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet, Praktiserende
Lægers Organisation, Professionelle Danske Tatovører,
Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden
på Færøerne, Rigspolitiet, Rigsrevisionen,
samtlige byretter, SUS Serviceerhvervenes Uddannelsessekretariat,
Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Vestre Landsret, Yngre
Læger, Østre Landsret, Aalborg Universitet (Juridisk
Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der er statslige merudgifter (brutto)
på årligt 1,5 mio. kr. i perioden 2021-2024 og 1,0 mio.
kr. fra 2025 og frem. Inddækkes via gebyropkrævning,
så nettoudgifterne er nul. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der er nye opgaver for
Sikkerhedsstyrelsen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Der er årlig gebyropkrævning
på 1,5 mio. kr. i perioden 2021-2024 og 1,0 mio. kr. fra
2025. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering. (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det er i dag i medfør af
tatoveringslovens § 10, stk. 1,
ikke tilladt at tatovere personer under 18 år. Med den
foreslåede bestemmelse indføres der en undtagelse for
dette ved tatovering af en person, der er i exitforløb under
myndighedernes nationale exitprogram for personer med tilknytning
til bandemiljøet, når Det Nationale Exitkontaktpunkt
vurderer, at det er påkrævet at udføre
tatoveringen under hensyn til exitkandidatens sikkerhed m.v. Det
medfører, at det i disse situationer vil være lovligt
at udføre en tatovering på en person, selv om den
pågældende er under 18 år gammel.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den
forslåede § 1, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Det er i dag i medfør af
tatoveringslovens § 10, stk. 2,
ikke tilladt at udføre tatovering på en person i
hoved, på hals og på hænder. Med den
foreslåede bestemmelse indføres der en undtagelse for
dette ved tatovering af en person, der er i exitforløb under
myndighedernes nationale exitprogram for personer med tilknytning
til bandemiljøet, når Det Nationale Exitkontaktpunkt
vurderer, at det er påkrævet at udføre
tatoveringen under hensyn til exitkandidatens sikkerhed m.v. Dette
medfører, at det i disse situationer vil være lovligt
at udføre en tatovering på en person, selv om
tatoveringen er i hoved, på hals eller på
hænder.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den
forslåede § 1, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
I medfør af tatoveringslovens §
10, stk. 1, er det ikke tilladt at udføre tatovering
på en person under 18 år. I medfør af
tatoveringslovens § 10, stk. 2, er det ikke tilladt at
udføre tatovering på en person i hoved, på hals
og på hænder, jf. dog stk. 3.
Koordineringen, understøttelsen og
udviklingen af den nationale exitindsats er forankret i Det
Nationale Exitkontaktpunkt, der består af
repræsentanter for Rigspolitiet, KL, og Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Et element i et exitforløb kan være
fjernelse eller dækning af tatoveringer. Dækning eller
fjernelse af disse tatoveringer udføres af tatovører,
der er sikkerhedsmæssigt kontrolleret af Rigspolitiet
på samme måde som tatoveringer af personer i
exitforløb allerede i dag udføres af
tatovører, der er sikkerhedsmæssigt kontrolleret af
Rigspolitiet. Den eksisterende ordning, hvor de relevante
myndigheder undersøger markedet med henblik på at
sikre, at den valgte tatovør er sikkerhedsmæssigt
forsvarlig at bruge, fortsætter således
uændret.
Muligheden for at hjælpe exitkandidater
ud af bandemiljøet kan i nogle tilfælde være
begrænset af tatoveringslovens forbud mod tatovering af visse
legemsdele og forbuddet mod at udføre tatovering på
personer under 18 år.
Med henblik på at sikre, at der er de
bedste muligheder for at hjælpe exitkandidater ud af
bandemiljøet, foreslås det med den foreslåede
§ 10, stk. 3, at der
indføres en undtagelse fra disse forbud. Undtagelsen vil kun
gælde ved tatovering af en person, som er i et
exitforløb under myndighedernes nationale exitprogram for
personer med tilknytning til bandemiljøet, når Det
Nationale Exitkontaktpunkt vurderer, at det er påkrævet
at udføre tatovering under hensyn til exitkandidatens
sikkerhed m.v. Det medfører, at det for fremtiden i disse
situationer vil være lovligt at udføre tatoveringer
på en person, der er under 18 år, og på en person
i hoved, på hals og på hænder, når denne
person er i et exitforløb under myndighedernes nationale
exitprogram for personer med tilknytning til bandemiljøet,
når Det Nationale Exitkontaktpunkt har vurderet, at det er
påkrævet at udføre denne tatovering under hensyn
til exitkandidatens sikkerhed m.v.
En tatovering skal
i forbindelse med denne undtagelse forstås i overensstemmelse
med lovens § 3, nr. 2. Der forstås herved en metode,
hvorved tatoveringsfarve med et eller flere pigmenter med nål
eller lignende udstyr indføres i en persons læderhud
eller i slimhinde med henblik på permanent eller langvarig
farvning af hud eller slimhinde med det formål at dekorere,
forskønne, korrigere, rekonstruere eller bibringe det
tatoverede område en bestandig markering. Den ved metoden
frembragte farveændring af hud eller slimhinde benævnes
også tatovering. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til bestemmelsen, jf. i øvrigt
Folketingstidende 2017-18, A, L 134 som fremsat, s. 17.
I forhold til vurderingen af, hvorvidt en
person er i exitforløb fra
bandemiljøet, skal der lægges afgørende
vægt på, at der er indgået en exitaftale med
exitkandidaten, og at exitkandidaten aktuelt er i
exitforløb. Det vil således i tilfælde af
uenighed blandt de involverede myndigheder være det Nationale
Exitkontaktpunkt, der træffer beslutning om, hvorvidt der er
tale om en person i et exitforløb eller ej.
Endelig er det et krav, for at undtagelsen
finder anvendelse, at Det Nationale Exitkontaktpunkt vurderer ud
fra et konkret skøn, at tatoveringen er påkrævet
af hensyn til den pågældende persons sikkerhed m.v.
Herved forstås blandt andet, at der er tale om en konkret
fare mod den pågældende exitkandidat, som kan
afværges eller forsøges afværget ved at udnytte
undtagelsen til forbuddene i tatoveringsloven. Der vil dog
ligeledes kunne lægges vægt på den
pågældendes sikkerhed i bredere forstand, herunder
behandlingens betydning for vedkommendes exitforløb.
Det forudsættes, at den eneste mulighed
der i medfør af lovforslaget er for at udnytte
undtagelsesbestemmelsen, er i form af "cover-up"-tatoveringer. Det
vil sige, at der ikke med undtagelsesbestemmelsen forudsættes
indført en mulighed for, at der i øvrigt kan laves
tatoveringer m.v. på personer, alene fordi disse er i eller
på vej i et exitforløb.
Ved "cover-up"-tatoveringer skal forstås
tatoveringer, der tatoveres oven på allerede eksisterende
tatoveringer for at give disse et andet udseende. Der vil f.eks.
være tale om eksisterende tatoveringer, der signalerer et
klart tilhørsforhold til en bande eller lignende, men i det
omfang, der f.eks. stilles konkrete krav fra det tidligere
tilhørsforhold om, at også andre tatoveringer skal
dækkes til eller fjernes, vil disse også kunne fjernes
eller dækkes. Det er således ikke intentionen, at der
skal være et krav for, at der kan laves en
"cover-up"-tatovering, at den tatovering, der dækkes til, er
banderelateret. Hensigten med ændringen er at give de bedst
mulige forudsætninger for et succesfuldt exitforløb,
og hvis der f.eks. fra den tidligere bande eller lignende stilles
krav om, at en tatovering, der ikke har en egentlig relation til
bandemiljøet, fjernes, vil denne kunne dækkes af en
"cover-up"-tatovering i medfør af undtagelsesbestemmelsen,
hvis den eksisterende tatovering f.eks. er i hovedet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
4
Efter tatoveringslovens § 10, stk. 3, kan
sundheds- og ældreministeren fastsætte regler om, at
personer, som har gennemført en uddannelse i kosmetisk
tatovering med praktisk og teoretisk indhold fastsat af en
brancheforening, må udføre kosmetisk tatovering af
øjenbryn, hårbund, øvre og nedre
øjenlåg og læber. Bemyndigelsesbestemmelsen er
ikke udnyttet.
Det er forudsat i tatoveringsloven, lov nr.
695 af 8. juni 2018, at hvis bemyndigelsesbestemmelsen i § 10,
stk. 3, bliver udnyttet, og hvis kosmetiske tatoveringssteder i
forbindelse med udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen
skal være omfattet af den registrerings- og tilsynsordning,
der gælder for traditionelle tatoveringssteder, vil det
kræve en lovændring. Der henvises i den forbindelse til
Folketingstidende 2017-18 A, L 134, som fremsat, side 21.
Det foreslås, at § 10, stk. 3, nyaffattes, således
at sundheds- og ældreministeren efter 1. pkt. kan
fastsætte regler om, at personer, som har gennemført
en uddannelse i kosmetisk tatovering med praktisk og teoretisk
indhold fastsat af en brancheforening, må udføre
kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre
og nedre øjenlåg og læber. Sundheds- og
ældreministeren kan endvidere efter bestemmelsens 2. pkt.
fastsætte regler om krav til uddannelse i kosmetisk
tatovering og krav til de brancheforeninger, der forestår
uddannelserne.
Med den foreslåede bestemmelses 1. pkt. bemyndiges sundheds- og
ældreministeren til at fastsætte regler om, at
personer, som har gennemført en uddannelse med et praktisk
og teoretisk indhold i kosmetisk tatovering, der er fastsat af en
brancheforening, må udføre kosmetisk tatovering af
øjenbryn, hårbund, øvre og nedre
øjenlåg og læber.
Det sikres herved, at sundheds- og
ældreministeren i bekendtgørelse under visse
betingelser kan undtage kosmetiske tatovører, der
udfører kosmetisk tatovering af øjenbryn,
hårbund, øvre og nedre øjenlåg og
læber fra at være omfattet af forbuddet mod at tatovere
i hoved og på hænder.
Forslaget betyder, at
bemyndigelsesbestemmelsen vil kunne udmøntes med den
konsekvens, at kosmetiske tatoveringssteder bliver omfattet af
registrerings- og tilsynsordningen, der gælder for
traditionelle tatoveringssteder, og kravet i bemærkningerne i
forslaget til tatoveringsloven, lov nr. 695 af 8. juni 2018, om, at
det vil kræve en lovændring at omfatte kosmetiske
tatoveringssteder af den eksisterende registrerings- og
tilsynsordning, vil være opfyldt.
Med den foreslåede bestemmelses 2. pkt. kan sundheds- og
ældreministeren endvidere fastsætte regler om krav til
uddannelse i kosmetisk tatovering og krav til de brancheforeninger,
der forestår uddannelserne.
Det betyder at sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler om det
nærmere indhold og længde af den uddannelse, som
brancheforeningen kan udbyde.
Der vil blandt andet kunne fastsættes
overordnede krav til uddannelsens teoretiske og praktiske indhold
og længden heraf. Der vil kunne fastsættes regler om,
at uddannelsen blandt andet skal indeholde et kursus i anatomi og
fysiologi, herunder hudens opbygning, et hygiejnekursus, kursus i
hudsygdomme, infektionssygdomme og medicinske komplikationer,
regler om myndighedskrav, forbrugerinformation, produktkendskab og
ingrediensteknologi. Der vil desuden kunne fastsættes krav
til uddannelsens længde.
Det betyder endvidere, at sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler om krav til de
brancheforeninger, der forestår uddannelserne.
Der vil kunne fastsættes regler om, at
foreningen skal give offentligheden adgang til oplysninger om,
hvilke nærmere uddannelseskrav foreningen har opstillet.
Der vil desuden blandt andet kunne
fastsættes regler om krav til brancheforeningens
formål, f.eks. at foreningen vil skulle repræsentere
medlemmerne i faglige spørgsmål, og at foreningen vil
skulle have et ikke uvæsentligt antal medlemmer. Der vil
også kunne fastsættes krav til foreningens
vedtægter, herunder at foreningen vil skulle være
demokratisk i sin opbygning og funktion, og at vedtægterne
skal indeholde bestemmelser om optagelse og fratagelse af
medlemskab.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2020.
Det vil altså være muligt at
udnytte undtagelsen i lovens § 1, nr. 1,
nr. 3, fra tatoveringslovens forbud mod tatovering af visse
legemsdele og tatovering af personer under 18 år fra den 1.
juli 2020.
For så vidt angår lovens § 1,
nr. 4, 2. pkt., kan sundheds- og
ældreministeren fra 1. juli 2020 fastsætte regler om
krav til uddannelse i kosmetisk tatovering og krav til de
brancheforeninger, der forestår uddannelserne.
Med hensyn til lovens § 1, nr. 4, 1. pkt., hvorefter sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler om, at personer,
som har gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering, kan
undtages fra at være omfattet af forbuddet mod at tatovere i
visse dele af hovedet, vil regler herom blive fastsat med et
ikrafttrædelsestidspunkt senere end 1. juli 2020,
forventeligt 1. juli 2021.
Hermed sikres det, at der er tid til, at
brancheforeningerne kan sammensætte uddannelserne i kosmetisk
tatovering, at kosmetiske tatovører kan gennemføre
uddannelsen samt at Sikkerhedsstyrelsen kan tilpasse den
eksisterende registrerings- og tilsynsordning til også at
omfatte kosmetiske tatoveringssteder.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, fordi hovedloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, og vil
således ikke kunne blive sat i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I tatoveringslov, nr. 695 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer | | | | § 10. Det er
ikke tilladt at udføre tatovering på en person under
18 år. | | 1. I § 10, stk. 1, indsættes efter
»under18 år«: », jf. dog stk.
4«. | Stk. 2. Det er
endvidere ikke tilladt at udføre tatovering på en
person i hoved, på hals og på hænder, jf. dog
stk. 3. | | 2. I § 10, stk. 2, indsættes efter
»jf. dog stk. 3«: »og 4«. | | | | | | 3. I § 10 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse, ved tatovering af en person,
der er i exitforløb under myndighedernes nationale
exitprogram for personer med tilknytning til bandemiljøet,
når Det Nationale Exitkontaktpunkt vurderer, at det er
påkrævet at udføre tatovering under hensyn til
exitkandidatens sikkerhed m.v.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | | | 4. § 10, stk. 3, der bliver stk. 4 affattes
således: | Stk. 3.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at personer, som
har gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering med
praktisk og teoretisk indhold fastsat af en brancheforening,
må udføre kosmetisk tatovering i øjenbryn,
hårbund, øvre og nedre øjenlåg og
læber. | | »Sundheds- og ældreministeren
kan fastsætte regler om, at personer, som har
gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering med praktisk
og teoretisk indhold fastsat af en brancheforening, må
udføre kosmetisk tatovering i øjenbryn,
hårbund, øvre og nedre øjenlåg og
læber. Sundheds- og ældreministeren kan endvidere
fastsætte regler om krav til uddannelse i kosmetisk
tatovering og krav til de brancheforeninger, der forestår
uddannelserne.« |
|