Skriftlig fremsættelse (19. december
2019)
Sundheds- og
ældreministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
tatoveringsloven (Regulering af kosmetisk tatovering og
undtagelser fra loven for personer i exitforløb)
(Lovforslag nr. L 88)
Som reglerne er i
dag er det forbudt at tatovere i ansigtet, jf. tatoveringslovens
§ 10, stk. 2. Dette forbud gælder også for
kosmetisk tatovering (mikropigmentering, permanent make-up eller
semi-permanent make-up). Kosmetisk tatovering foretages oftest i
ansigtet med det formål at forskønne personens
udseende og i et vist omfang at erstatte daglig brug af
kosmetik.
Med vedtagelse af
tatoveringsloven i 2018 fik sundhedsministeren i lovens § 10,
stk. 3, bemyndigelse til at fastsætte regler om, at personer,
som har gennemført en uddannelse med et praktisk og
teoretisk indhold i kosmetisk tatovering, der er fastsat af en
brancheforening, må udføre tatovering af
øjenbryn, hårbund, øvre og nedre
øjenlåg og læber. Denne bemyndigelse er endnu
ikke udnyttet.
Det følger af bemærkningerne
til tatoveringsloven, at Sundheds- og Ældreministeriet i
forbindelse med evt. udstedelse af regler i medfør af
bemyndigelsesbestemmelsen, vil overveje, om der kan være
grundlag for at udvide lovens registrerings- og tilsynsordning for
traditionelle tatoveringssteder til også at omfatte de
steder, hvor der udføres kosmetisk tatovering. Det
følger endvidere af bemærkningerne, at dette vil
kræve en lovændring.
Formålet med dette lovforslag er at
foretage denne lovændring med den intention at slå
fast, at kosmetiske tatoveringssteder - når
bemyndigelsesbestemmelsen i § 10, stk. 3 udnyttes - vil blive
omfattet af registrerings- og tilsynsordningen, der allerede
gælder for traditionelle tatoveringssteder.
Forbrugerne får adgang til kosmetiske
tatoveringssteder, der opfylder krav til hygiejne, dokumentation
for tatoveringsfarver og forbrugerinformation.
Som følge af lovændringen vil
Sikkerhedsstyrelsen fremadrettet tillige administrere ordningen
vedrørende kosmetisk tatovering.
Af hensyn til forbrugersikkerheden
foreslås det desuden, at sundheds- og ældreministeren
får bemyndigelse til at fastsætte nærmere krav
til uddannelse i kosmetisk tatovering og krav til de
brancheforeninger, som skal fastsætte indholdet af
uddannelserne i kosmetisk tatovering.
Formålet med lovforslaget er desuden
at sikre, at der skabes de bedste forudsætninger for at
støtte bandemedlemmer i exit under myndighedernes
exitprogram. Forbuddene i tatoveringsloven mod at udføre
tatoveringer på visse legemsdele og at udføre
tatoveringer på personer under 18 år skal ikke
udgøre en hindring for indsatsen over for personer, der er
motiverede til at forlade bandemiljøet.
Det foreslås derfor, at der
indføres en undtagelse fra disse forbud, så det i
forbindelse med exitforløb, der foregår under
myndighedernes nationale exitprogram, er tilladt for exitkandidater
at få lavet såkaldte "cover-up"-tatoveringer af
tatoveringer i hovedet, på hals eller på hænder,
hvis det skønnes nødvendigt af hensyn til
exitkandidatens sikkerhed m.v.
Der lægges herudover med lovforslaget
op til, at exitkandidater under 18 år som led i deres
deltagelse i exitforløb vil kunne modtage såkaldte
"cover-up"-tatoveringer i hoved, på hals og på
hænder, og at de også vil kunne modtage
"cover-up"-tatoveringer i øvrigt, hvis det skønnes
nødvendigt at hensyn til exitkandidatens sikkerhed m.v.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.