Skriftlig fremsættelse (18. december
2019)
Social- og
indenrigsministeren (Astrid Krag):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
socialtilsyn (Ændring af formålsbestemmelser i
vedtægter for fonde, krav om indhentelse af straffeattest og
præcisering af rækkevidden af socialtilsynets
godkendelse og tilsyn)
(Lovforslag nr. L 86)
Lovforslaget består af tre elementer,
som vedrører:
1. Krav om indhentelse af straffeattester i
tilbud, som er omfattet af lov om socialtilsyn.
2. Socialtilsynets godkendelse af og tilsyn
med den samlede indsats efter lov om social service.
3. Lempelse af betingelserne for
ændring af formålsbestemmelser om drift af tilbud i
vedtægter for fonde på det sociale område.
Formålet med lovforslagets del om
indhentelse af straffeattester er at medvirke til at forebygge
seksuelle overgreb, vold og berigelseskriminalitet, herunder tyveri
og røveri, mod børn, unge og voksne, herunder voksne
med handicap, der opholder sig på botilbud, opholdssteder,
døgninstitutioner, i plejefamilier og på øvrige
tilbud, som er godkendt af socialtilsynet.
Med lovforslaget indføres der
regler, hvorved det bliver et krav, at tilbud, som er omfattet af
socialtilsynsloven fremover skal indhente straffeattester inden
ansættelse af personale, herunder ledere. Der indføres
endvidere et krav om, at socialtilsynet som betingelse for
godkendelse af et nyt tilbud, vil være forpligtet til at
sikre, at tilbuddet har indhentet straffeattester for allerede
ansat personale og ledere. Derudover skal socialtilsynet indhente
straffeattester for personer, der søger om godkendelse som
plejefamilie, inden plejefamilien kan godkendes. I
forlængelse af kravet om indhentelse af straffeattester skal
socialtilsynet i deres driftsorienterede tilsyn følge op
på, om tilbuddene indhenter straffeattester, inden de
ansætter personale og ledere.
Formålet med lovforslagets del om
godkendelse af og tilsyn med den samlede indsats er at sikre
fleksibilitet i anvendelsen af tilbuddenes pladser og en bedre
retstilstand for beboerne i tilbuddene samt at give administrative
lettelser for tilbud og socialtilsyn.
Med lovforslaget foreslås reglerne om
socialtilsynets tilsyn med tilbud omfattet af § 4, stk. 1, i
socialtilsynsloven derfor præciseret, så det
tydeliggøres, at socialtilsynets godkendelse og tilsyn
omfatter den samlede indsats efter lov om social service i de
tilbud, der er omfattet af § 4, stk. 1, i socialtilsynsloven.
Præciseringen er i overensstemmelse med, hvad der oprindeligt
var tænkt med loven. Lovgivers hensigt har været, at
godkendelse af og tilsyn med sociale tilbud efter serviceloven
omfatter både bodelen og den øvrige indsats efter
serviceloven, der ydes i tilbuddet.
Formålet med lovforslagets del om
lempelse af betingelserne for ændring af
formålsbestemmelser om drift af tilbud i vedtægter for
fonde på det sociale område er at sikre, at tilbud
på det sociale område, der er oprettet som fonde, kan
udvikles og ændres i forhold til behovene hos brugerne,
udviklingen af nye metoder og ny viden m.v. I modsat fald kan der
opstå situationer, hvor det ikke er muligt at tilbyde disse
særligt udsatte grupper i samfundet de så vidt muligt
bedste rammer for ophold, bopæl, behandling og støtte
m.v.
Med lovforslaget indføres derfor
regler, hvorved betingelserne for ændring af
formålsbestemmelser i vedtægter for fonde på det
sociale område lempes. Lovforslaget omfatter
formålsbestemmelser om drift af tilbud, der er omfattet af
socialtilsynsloven. Den fondsretlige lovgivning og praksis på
området indebærer, at der stilles visse (strenge) krav
til at få godkendt ændringer af formålet i en
fondsvedtægt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.