Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 27. februar 2020
1. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet
4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillet ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at DF ad flere omgange har fremsat
beslutningsforslag om voksenattester til personale, der arbejder
med mennesker, som har en fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse. Beslutningsforslagene har været
fremsat med det formål at sikre, at personer, der arbejder
med mennesker med en fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, f.eks. ældre
udviklingshæmmede mennesker, med mennesker med handicap og
med mennesker med psykiske lidelser m.v., skal give samtykke til,
at der indhentes en attest, der viser, at de pågældende
ikke er dømt for overtrædelse af en række
nærmere bestemte paragraffer i straffeloven.
DF mener, at det er vigtigt at forebygge
seksuelle overgreb, vold, tyverier og røverier mod
mennesker, der har en fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, herunder mennesker med handicap,
ældre og mennesker med psykiske lidelser. Disse sårbare
borgere i vores samfund er kendetegnet ved, at de oftest er dybt
afhængige af hjælp i dagligdagen. Desværre er der
eksempler på, at ansatte i psykiatrien, i hjemmeplejen,
på bosteder og på plejehjem på det groveste har
misbrugt deres ansvar for at hjælpe de mennesker, som er
afhængige af deres hjælp. Disse brodne kar
ødelægger det for mange af de dygtige medarbejdere,
der hver dag gør en kæmpe forskel i
omsorgssektoren.
DF ønsker, at der skal være
den samme kontrol af plejehjemsansatte, hjemmehjælpere,
ansatte på bosteder og i psykiatrien, læger og
øvrige ansatte i sundhedssektoren, som der er for personale,
der arbejder med børn. DF kunne desværre ikke samle
flertal for B 61 om voksenattester til personale, der arbejder med
mennesker, som har en fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse (folketingsåret 2017-18). DF fik
imidlertid rejst problematikken i satspuljeforhandlingerne, som
bl.a. er baggrunden for dette forslag.
DF kan konstatere, at social- og
indenrigsministeren har imødekommet DF's forslag om, at
indhentelse af straffeattester også skal gælde ved
ansættelse af vikarer og allerede ansatte vikarer i tilbud,
medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder.
Det er DF tilfreds med, og det vil DF gerne kvittere for. DF
så dog gerne, at det gjaldt bredt, dvs. alle steder, hvor man
arbejder med udsatte borgere, herunder også inden for
hjemmeplejen.
Selv om det i dag er muligt ved
ansættelse af forskellige personalegrupper at indhente
straffeattester, vil oplysninger om tidligere straf ikke
nødvendigvis fremgå særlig længe, og
derfor vil de traditionelle straffeattester ikke altid kunne bruges
til at forhindre potentielle overgreb. Det er også op til
kommunen eller ansættelsesstedet, om man vil indhente en
attest, medmindre der er tale om, at man arbejder med børn
under 15 år, hvor det så er en børneattest.
På en offentlig straffeattest vil afgørelser som
udgangspunkt blive stående i 10 år, mens de på en
privat straffeattest vil blive stående i 2, 3 eller 5
år, afhængigt af hvilken sanktion der er tale om.
Derfor ønsker DF, at oplysninger om eventuelle tidligere
lovovertrædelser skal fremgå af voksenattesterne, lige
så længe som det fremgår af
børneattesterne.
Forslaget er et skridt i den rigtige
retning, og DF håber, at det kommer til at gælde andre
steder.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 12 a indsættes i stk. 1 som 2.
pkt.:
»Indhentelse af straffeattest efter 1. pkt.
gælder også ved ansættelse af vikarer, medmindre
der foreligger helt særlige omstændigheder.«
[Udvidelse af personalegruppen]
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 12 a indsættes i stk. 2 efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Socialtilsynet skal ligeledes sikre sig, at
tilbuddet har indhentet straffeattester for allerede ansatte
vikarer.«
[Udvidelse af personalegruppen]
3) I
den under nr. 2 foreslåede § 12 a ændres i stk. 2, 2. pkt., der bliver 3.
pkt.,»Dette er en betingelse« til: »1. og 2. pkt.
er betingelser«.
[Konsekvensændring]
4) I
det under nr. 3 foreslåede § 15, stk. 4, 2. pkt., affattes nr. 4 således:
»4)
ændringen sker af hensyn til
a) aktuelle
brugere af fondens tilbud eller
b) potentielle
fremtidige brugere af fondens tilbud, når fondens bestyrelse
kan sandsynliggøre et behov for ændring inden for de
næste 2 år og dette medfører et konkret behov
for ændringen.«
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets §
1, nr. 2, at der foreslås indsat et nyt § 12 a i lov om
socialtilsyn (herefter socialtilsynsloven).
Det foreslåede § 12 a, stk. 1, i
socialtilsynsloven vil medføre, at tilbud, som er omfattet
af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2-4, der søger
om godkendelse, eller som er godkendt af socialtilsynet efter
socialtilsynslovens § 5, inden de ansætter personale og
ledere, skal indhente straffeattest for disse personer. Kravet vil
skulle gælde fra den 1. juli 2020 og vil omfatte
ansættelse af alt personale samt ledere.
Ifølge bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2, forstås der ved personale de
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med de børn, unge og voksne, der har
ophold i tilbuddet, samt personer, der som led i udførelsen
af deres opgaver færdes fast blandt beboerne i tilbuddet og
derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med
disse.
Med ændringsforslaget til det
foreslåede § 12 a, stk. 1, i socialtilsynsloven vil det
blive præciseret, at ansættelse af personale også
vil omfatte ansættelse af vikarer. Dette vil medføre,
at tilbuddene inden ansættelse af en vikar fremover vil
skulle indhente straffeattest for den pågældende,
medmindre der foreligger helt særlige
omstændigheder.
»Helt særlige
omstændigheder« vil f.eks. kunne foreligge i akutte
situationer, hvor et tilbud reelt ikke vil kunne fungere på
grund af mangel på personale, fordi tilbuddet skal afvente
indhentelse af en straffeattest. I sådanne helt særlige
tilfælde vil tilbuddet kunne ansætte en vikar uden
forinden at have indhentet straffeattest. Der vil dog i
overensstemmelse med hovedreglen efterfølgende skulle
indhentes straffeattest for den pågældende vikar, hvis
ansættelsesforholdet rækker ud over den helt akutte
situation.
Socialtilsynet vil som led i sit
driftsorienterede tilsyn skulle følge op på, om
tilbuddene indhenter straffeattester i forbindelse med
ansættelse af vikarer.
Med ændringsforslaget udvides
personalegruppen i det foreslåede nye § 12 a, stk. 1, i
socialtilsynsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 2,
således til også at omfatte vikarer.
Til nr. 2
Det nye § 12 a, stk. 2, der med
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås indsat i
socialtilsynsloven, vil medføre, at socialtilsynet som led i
deres godkendelse af tilbud omfattet af socialtilsynslovens §
4, stk. 1, nr. 2-4, skal sikre sig, at tilbuddet har indhentet
straffeattester for allerede ansat personale og ledere af
tilbuddet.
Med ændringsforslaget til det
foreslåede § 12 a, stk. 2, i socialtilsynsloven vil det
blive præciseret, at socialtilsynet ligeledes skal sikre sig,
at tilbuddet har indhentet straffeattester for allerede ansatte
vikarer. Dette vil medføre, at socialtilsynet som led i
deres godkendelse af tilbud omfattet af socialtilsynslovens §
4, stk. 1, nr. 2-4, vil skulle sikre sig, at tilbuddet har
indhentet straffeattester for allerede ansatte vikarer.
Med ændringsforslaget udvides
personalegruppen i det foreslåede nye § 12 a, stk. 2, i
socialtilsynsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 2,
således til også at omfatte vikarer.
Til nr. 3
Som følge af ændringsforslaget
til det foreslåede nye 2. pkt. i § 12 a, stk. 2, i
socialtilsynsloven er der behov for at foretage
konsekvensændringer i det foreslåede § 12 a, stk.
2, 2. pkt., som vil blive 3. pkt. Der er behov for at
konsekvensændre, således at det fremgår af
bestemmelsen, at den både omfatter det foreslåede
§ 12 a, stk. 2, 1. pkt., og det foreslåede nye 2. pkt.,
således at socialtilsynet som betingelse for godkendelse af
et nyt tilbud vil være forpligtet til at sikre, at tilbuddet
har indhentet straffeattester for allerede ansat personale, vikarer
og ledere af tilbuddet.
Med ændringsforslaget foretages
således alene en konsekvensændring på baggrund af
den foreslåede ændring til det foreslåede nye
§ 12 a, stk. 2, i socialtilsynsloven, jf. lovforslagets §
1, nr. 2.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets §
1, nr. 3, at der foreslås indsat et nyt 2. pkt. i § 15,
stk. 4, i lov om social service (herefter serviceloven). Forslaget
vil medføre, at ændring af formålsbestemmelser
om drift af tilbud, jf. § 15, stk. 4, 1. pkt., i serviceloven
fremover vil kunne godkendes, hvis 1) ændringen af
formålet har nær sammenhæng med fondens
oprindelige formål, 2) ændringen må anses for
hensigtsmæssig for fonden, 3) der ikke sker en
indskrænkning i aktuelle rettigheder eller berettigede
forventninger om ydelser fra fonden og 4) ændringen enten
sker af hensyn til aktuelle brugere af fondens tilbud eller
ændringen sker af hensyn til potentielle fremtidige brugere
af fondens tilbud, hvis fondens bestyrelse kan
sandsynliggøre et behov for ændring inden for de
næste 2 år og dette medfører et konkret behov
for ændringen.
Ifølge bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3, vil de første tre betingelser
i det foreslåede § 15, stk. 4, 2. pkt., nr. 1-3, i
serviceloven skulle være opfyldt tillige med enten den ene
eller anden betingelse i nr. 4 eller eventuelt begge.
Med ændringsforslaget vil
»enten« udgå af det foreslåede § 15,
stk. 4, 2. pkt., nr. 4, i serviceloven. Derved præciseres det
med ordlyden af bestemmelsen, at den ene eller anden eller
eventuelt begge betingelser i nr. 4 kan være opfyldt.
Med den foreslåede opdeling af nr. 4
i litra a og b præciseres det samtidig, at den sidste del af
det foreslåede nr. 4 om, at fondens bestyrelse skal kunne
sandsynligøre et behov for ændring inden for de
næste 2 år og dette medfører et konkret behov
for ændringen, alene vedrører ændring af
formålsbestemmelser af hensyn til potentielle fremtidige
brugere af fondens tilbud.
Ændringsforslaget er alene en
lovteknisk præcisering af det foreslåede nye § 15,
stk. 4, 2. pkt., nr. 4, i serviceloven, jf. lovforslagets § 1,
nr. 3.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. december
2019 og var til 1. behandling den 21. januar 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 24. september 2019 dette udkast
til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 79, folketingsåret
2018-19, 2. samling. Den 18. december 2019 sendte social- og
indenrigsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine
Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V)
Karina Adsbøl (DF) nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk
Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |