Skriftlig fremsættelse (13. december
2019)
Ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling (Mogens
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om planter og
plantesundhed m.v.
(Lovforslag nr. L 84)
Lovforslagets formål er at tilpasse
den danske plantesundhedslovgivning i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/2031 af
26. oktober 2016 om beskyttelsesforanstaltninger mod
planteskadegørere og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og
andre officielle aktiviteter med henblik på at sikre
anvendelse af fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for
dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og
plantebeskyttelsesmidler for så vidt angår beskyttelsen
mod planteskadegørere.
Herudover foreslås det at samle
reglerne i lov om frø, kartofler og planter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 12 af 4. januar 2017, med reglerne i
lov om planteskadegørere, jf. lovbekendtgørelse nr.
14 af 4. januar 2017, og reglerne om uønskede
hjemmehørende plantearter, der er reguleret i medfør
af lov om drift af landbrugsjorder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 958 af 10. juli 2017 med henblik på at understøtte
første fase af udmøntningen af Miljø- og
Fødevareministeriets arbejde med samlingen af plante- og
frøreguleringen i en samlet plantelov. Det fremsatte forslag
til lov om planter og plantesundhed m.v., medfører et behov
for at foretage konsekvensændringer i anden lovgivning. De
nødvendige ændringer af den øvrige lovgivning
foreslås samlet i nærværende lovforslag.
Samlingen af bestemmelserne foreslås
for at gøre det nemmere for borgere og virksomheder at
orientere sig i lovgivningen på Miljø- og
Fødevareministeriets område og dermed få
kendskab til deres rettigheder og pligter.
Lovforslaget er en del af Miljø-og
Fødevareministeriets arbejde med at skabe en mere enkel,
klar og sammenhængende lovstruktur på miljø- og
fødevareområdet - det såkaldte lovkompas.
Fremsættelsen af lovforslaget er
forsinket og loven kan ikke nå at træde i kraft fra
forordningernes anvendelsesdato den 14. december 2019. Der arbejdes
for, at loven træder i kraft 1. februar 2020.
Forsinkelsen af loven vil efter
Landbrugsstyrelsens vurdering have de konsekvenser, at
administration og håndhævelse af plantesundhedsreglerne
i perioden mellem 14. december 2019 og 1. februar 2020,
indholdsmæssigt vil ske med direkte hjemmel i
plantesundhedsforordningen og kontrolforordningen. Det betyder, at
kontrolaktiviteter, herunder importkontroller, kan fortsætte
upåvirket. Det vil dog ikke være mulighed for at
gennemføre tvangsmæssig kontrol på privat
ejendom uden retskendelse, foretage tvangsindgreb og lignende i
forhold til udbrud af planteskadegørere, pålægge
straf og opkræve gebyrer som betaling for kontrollen.
Eksportaktiviteter fortsætter også upåvirket
bl.a. i medfør af gældende planteskadegørerlov
og Danmarks internationale forpligtelser (IPPC).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.