Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 16. januar 2020
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (DF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Liberal Alliance, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at det er fornuftigt, at børn, der fødes i
områder, hvor terrororganisationer er part i en væbnet
konflikt, ikke automatisk bliver danske statsborgere.
Børnenes forældre svigter Danmark ved at kæmpe
for en terrororganisation, og de bør dermed ikke kunne
videregive et dansk statsborgerskab til deres børn. For
hvordan skal børnene få et forhold til Danmark,
når de f.eks. er født og opvokset i et område
kontrolleret af islamisk stat? DF ønsker endvidere denne del
af lovforslaget skærpet, således at barnet under ingen
omstændigheder opnår dansk statsborgerskab, heller
ikke, selv om det bliver statsløst. DF har fremsat et
ændringsforslag herom.
DF kan ikke støtte den del af L 83,
der drejer sig om følgerne af den såkaldte Tjebbesdom
ved EU-Domstolen og de deraf følgende foreslåede
ændringer i indfødsretslovens § 8, da DF ikke
ønsker, at EU-Domstolen skal have yderligere indflydelse
på dansk ret.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget ser
flere af tiltagende i L 83 som skridt i den rigtige retning. Det er
sund fornuft, at bipersoner fremover skal opfylde de samme
vandelskrav som den person, de erhverver dansk statsborgerskab
gennem, og at børn af IS-terrorister ikke længere
automatisk erhverver dansk statsborgerskab.
Nye Borgerlige er bevidste om faren for, at
børn af IS-terrorister i fremtiden kan fungere som anker for
deres forældres familiesammenføring til Danmark. Denne
risiko vil bestå, så længe Danmark ikke tager et
opgør med internationale konventioner og insisterer på
danskernes ret til sikkerhed og selvbestemmelse.
Nye Borgerlige konstaterer, at lovforslaget
vil få en begrænset gennemslagskraft.
Statsløsekonventionen vil betyde, at Danmark automatisk
tildeler statsborgerskab, hvis ikke et andet statsborgerskab
opnås ved fødslen. Loven hviler således på
den tvivlsomme forudsætning, at en opholdsstat vil
føle sig forpligtet til at tildele statsborgerskab til
personer, der er indrejst ulovligt på dens territorium for
der at deltage i en væbnet konflikt.
Endelig ser Nye Borgerlige med stor
ærgrelse på, at lovforslaget lægger op til at
inddrage en EU-retlig bedømmelse i sager om fortabelse af
dansk statsborgerskab. EU skal aldrig bestemme, hvem der er
statsborger i Danmark.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(NB):
1) I
undertitlen udgår »,
fortabelse af dansk indfødsret«.
[Konsekvensændring]
Til § 1
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 1, stk. 2., udgår »,
medmindre barnet derved bliver statsløs«.
[Fratagelse af statsborgerskab fra
børn, der alene har dansk statsborgerskab]
3) Nr. 7
udgår.
[Undladelse af vurdering af
virkningerne i forhold til EU-retten]
4) Nr. 8
udgår.
[Undladelse af vurdering af
virkningerne i forhold til EU-retten]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af
det under nr. 3 stillede ændringsforslag.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at
det bliver muligt at fratage dansk statsborgerskab fra børn,
der fødes i områder, hvor det er ulovligt at indrejse
eller opholde sig, selv om barnet derved bliver
statsløst.
Til nr. 3
Ændringsforslag nr. 7 i L 83 har til
formål via bemærkninger at give mulighed for, at
myndighederne ved behandlingen af sager om frakendelse af dansk
statsborgerskab ved svig og behandlingen af ansøgninger om
bevis for bevarelse af dansk indfødsret vil skulle foretage
en individuel prøvelse af virkningerne i forhold til
EU-retten og dermed af unionsborgerskabet i forbindelse med
frakendelse eller fortabelse af dansk indfødsret.
Nærværende ændringsforslag betyder, at denne
prøvelse af virkningerne i forhold til EU-retten, herunder
unionsborgerskabet, ikke skal foretages.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at
der ikke skal foretages en selvstændig, konkret vurdering af
virkningerne for barnet og dets familiemedlemmer i forhold til
EU-retten, herunder unionsborgerskabet.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. december
2019 og var til 1. behandling den 17. december 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 15. oktober
2019 dette udkast til udvalget, jf. IFU alm. del - bilag 8. Den 12.
december 2019 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Udenrigsministeren sendte ligeledes høringssvar og et
høringsnotat til udvalget den 12. december 2019.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
en deputation, der mundtligt over for udvalget har redegjort for
sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
20 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla
Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Nils Sjøberg (RV)
Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Jan E. Jørgensen (V)
nfmd. Morten Dahlin (V) Marcus
Knuth (KF) Martin Geertsen (V) Marie Krarup (DF) fmd. Morten Messerschmidt (DF) Rasmus
Jarlov (KF) Mette Thiesen (NB)
Alternativet, Liberal Alliance, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |