Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 6. februar 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget og nr. 5-8. Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2-4.
2. Tilkendegivelse fra
erhvervsministeren
Ministeren har anmodet om, at besvarelsen
af L 81 - spørgsmål 11 optages i betænkningen
med henvisning til, at svaret præciserer lovforslagets
bemærkninger.
»Det er ikke hensigten med
lovændringen, at lugtvilkår for eksisterende
produktionsvirksomheder, som fastsættes efter reglerne i
miljøbeskyttelsesloven, skal kunne skærpes alene som
følge af planlægning af og etablering af nye boliger.
Lovforslaget betyder, at det fremover følger af
planreglerne, at beskyttelsesniveauet for lugt er sænket i de
udlagte arealer. Formålet med at udpege arealer belastet af
lugt over Miljøstyrelsens lugtgrænser er at skabe
mulighed for planlægning og opførelse af nye
boligbebyggelser samtidig med, at eksisterende
produktionsvirksomheder uændret kan fortsætte sine
aktiviteter i forhold til deres særskilte bidrag til
lugtbelastningen, selv om der kommer boliger.
Som det fremgår af lovforslaget
bemærkninger, er hensigten med lovforslaget således, at
miljømyndighederne ikke alene på grundlag af
etablering af boliger på udlagte arealer skal kunne
skærpe vilkårene for lugt for en eksisterende
produktionsvirksomhed med uændrede aktiviteter, selv om de
vejledende grænseværdier overskrides. Med det
forstås, at det at der planlægges for eller etableres
boliger i områder belastet af lugt, ikke kan give anledning
til skærpede lugtvilkår for eksisterende
produktionsvirksomheder med uændrede aktiviteter.
Det forhold, at eksisterende
produktionsvirksomheder uændret kan fortsætte sine
igangværende aktiviteter betyder dog ikke, at
lugtvilkår i miljøgodkendelser og påbud aldrig
kan skærpes. Eksisterende produktionsvirksomheder vil ligesom
i dag kunne få skærpede vilkår, der udspringer af
andre omstændigheder end udlagte boliger i lugtbelastede
arealer, som fx mulighed for anvendelse af ny teknologi.
I erhvervsministerens vurdering, af, om der
kan gives tilladelse, vil det indgå, om nogle af
produktionsvirksomhederne har udviklingsplaner, som gør, at
der vil blive afgivet mere lugt i fremtiden. Hvis det er
tilfældet, vil det blive taget med i den samlede vurdering i
forhold til tilladelsen til kommunen til at kunne planlægge
for boliger. Det vil imidlertid uanset erhvervsministerens
tilladelse fortsat være miljømyndigheden, dvs.
kommunen eller Miljøstyrelsen, som træffer
afgørelse om miljøgodkendelse af en udvidelse af
produktionsvirksomheden på baggrund af en konkret
ansøgning om godkendelse af udvidelsen. Tilsvarende
gør sig gældende for ikke-godkendelsespligtige
produktionsvirksomheder, hvor lugtkrav fastsættes i
påbud.
Jeg har desuden forelagt
spørgsmålet for miljøministeren, som er
ansvarlig for miljøbeskyttelsesloven og lugtvejledningen.
Miljøministeren har oplyst mig følgende:
»Som det fremgår af
lovforslaget bemærkninger, er hensigten med lovforslaget
således, at miljømyndighederne ikke alene på
grundlag af etablering af boliger på udlagte arealer skal
kunne skærpe vilkårene for lugt for en eksisterende
produktionsvirksomhed med uændrede aktiviteter, selv om de
vejledende grænseværdier overskrides. Med det
forstås, at det at der planlægges for eller etableres
boliger i områder belastet af lugt, ikke kan give anledning
til skærpede lugtvilkår for eksisterende
produktionsvirksomheder med uændrede aktiviteter. Hvis en
produktionsvirksomheds fremtidige udviklingsplaner indebærer
udvidelser og ændringer, der giver anledning til
forøget lugtforurening, og produktionsvirksomheden er
godkendelsespligtig, skal produktionsvirksomheden søge om
miljøgodkendelse hertil. Godkendelsesmyndigheden, dvs.
kommunen eller Miljøstyrelsen vil i sin behandling af sagen
bl.a. tage udgangspunkt i lugtvejledningen ved godkendelse af
udvidelsen eller ændringen. Tilsvarende gør sig
gældende for ikke-godkendelsespligtige virksomheder, hvor
lugtkrav fastsættes i påbud.
Det er ikke meningen, at en kommune, som
miljømyndighed, over for en eksisterende
produktionsvirksomhed med uændrede aktiviteter skal
træffe en afgørelse om skærpede
lugtvilkår, som strider mod kommunens egen planlægning
og kommunens egen i forvejen indhentede tilladelse fra
erhvervsministeren. Miljøstyrelsen, hvis den er
miljømyndighed, skal tilsvarende handle inden for de rammer
og det beskyttelsesniveau, som er sat med disse regler i planloven,
og den lokalplanlægning, som konkret udmønter sig
på baggrund heraf.
Der er en årelang praksis for, at
Miljøstyrelsens vejledninger og således også
lugtvejledningen lægges til grund, når
miljømyndighederne træffer afgørelser om
miljøgodkendelser eller påbud efter
miljøbeskyttelsesloven. Ligeledes er der en årelang
praksis for, at klagenævn (Miljø- og
Fødevareklagenævnet) og domstolene lægger
vejledningerne til grund, når de træffer
afgørelse eller kendelse. Med ovenstående skal
forstås, at klagenævn (Miljø- og
Fødevareklagen?ævnet) og domstolene tager udgangspunkt
i lugtvejledningen som fortolkningsbidrag ved vurderingen af, om
der er tale om væsentlig forurening. Det bemærkes
desuden, at klagenævn (Miljø- og
Fødevareklagenævnet) og domstolene vil anvende
forarbejderne til loven, og i dette tilfælde også L 81,
som fortolkningsbidrag, når de træffer afgørelse
eller kendelse. Af bemærkningerne til L 81 fremgår
netop, at »det er ikke hensigten med lovændringen, at
lugtvilkår for virksomheder, som fastsættes efter
reglerne i miljøbeskyttelsesloven, skal kunne skærpes
alene som følge af planlægning af og etablering af
boliger«.
Miljøstyrelsens lugtvejledning vil
som opfølgning på planlovsændringen blive
suppleret med vejledende tekst om lugt fra eksisterende
produktionsvirksomheder i boligområder, der er lokalplanlagt
med erhvervsministerens tilladelse på lugtbelastede arealer,
så det udtrykkeligt vil det fremgå, at der i
medfør af planlovens bestemmelser gælder et
sænket beskyttelsesniveau for lugt for sådanne udlagte
arealer. Af lugtvejledningen vil det således udtrykkeligt
fremgå, hvordan eksisterende produktionsvirksomheder skal
reguleres i forhold til planlovens regler om, at der kan
planlægges for boliger på arealer, der er belastet af
lugt, således at lokalplanen, og boliger opført efter
lokalplanen, ikke vil medføre, at eksisterende
produktionsvirksomheder i området vil kunne forhindres i en
uændret fortsættelse af deres aktiviteter fsva lugt
alene med henvisning til, at der er etableret boliger, jf.
ovenfor.««
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget til vedtagelse.
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, KF og LA) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de af
erhvervsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af Socialistisk Folkeparti stillede
ændringsforslag. Flertallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV, SF, EL og ALT) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om planlægning, lov om
midlertidig regulering af boligforholdene og lov om maritim fysisk
planlægning (Frist ved udlæg af sommerhusområder,
kommuneplanredegørelse for Grønt Danmarkskort,
overførsel af fleksboligordningen og mulighed for at vedtage
planer eller meddele tilladelse m.v. efter offentliggørelse
af forslag til havplan m.v.)« omfattende titelnote, § 1,
nr. 1-6, 11, 23, 24, 26, 29-31, § 2, § 4 og § 5.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om planlægning og lov om
naturbeskyttelse (Boliger på arealer belastet af lugt og
realisering af forsøgsprojekter)« omfattende § 1,
nr. 7-10, 12-22, 25, 27 og 28, § 3 og § 5, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal (RV, EL og ALT):
2)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5 b, stk. 4, nr. 2, indsættes som 2. pkt.:
»Grunde, der ikke kan bebygges, kan ikke
tilbageføres og byttes med nye grunde som nævnt i 1.
pkt.««
[Krav om reel byggemulighed ved
omplacering af sommerhusgrunde i kystnærhedszonen]
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
5 b, stk. 4, nr. 5, indsættes som 2. pkt.:
»Der kan ikke placeres nye
sommerhusområder inden for Grønt
Danmarkskort.««
[Krav om, at nye
sommerhusområder ikke kan placeres inden for Grønt
Danmarkskort]
Til § 4
4)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. § 1, stk. 2, nr. 1, affattes
således:
»1) sikre,
at økonomisk vækst, udvikling af havarealer og
udnyttelse af havressourcer kun kan ske på et
bæredygtigt grundlag,«.
02. I
§ 1, stk. 2, indsættes efter
nr. 1. som nyt nummer:
»2) sikre,
at havplanlægningen ikke har negative effekter eller
påvirkninger på havnaturen, biodiversitet eller
vandkvalitet,«.
Nr. 2-4 bliver herefter nr.
3-5.«
[Ændring af havplanlovens
formål]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
5 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Havplanlægningen kan derudover med henblik på at
understøtte samspillet mellem land og hav tage sigte
på at bidrage til arealudvikling af væsentlig
samfundsmæssig betydning, der forudsætter
inddæmning eller opfyldning på søterritoriet til
andre formål end kystbeskyttelse.««
[Planlægning for projekter
til andre formål end kystbeskyttelse, der kræver
inddæmning eller opfyldning på
søterritoriet]
Til § 5
6) I
stk. 1 ændres »15. februar
2020« til: »1. april 2020«.
[Udskudt ikrafttræden]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
7)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
15, stk. 11, ændres »nr. 16« til:
»nr. 17«.«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 5
8) I
stk. 1 ændres »15. februar
2020« til: »1. april 2020«.
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
lovforslaget deles i to separate lovforslag og dermed udskilles til
to selvstændige lovforslag. Det ene lovforslag
vedrører frist ved udlæg af sommerhusområder,
kommuneplanredegørelse for Grønt Danmarkskort,
overførsel af fleksboligordningen og muligheder for at
vedtage planer eller meddele tilladelse m.v. efter
offentliggørelse af forslag til havplan m.v. Det andet
lovforslag vedrører boliger på arealer belastet af
lugt og realisering af forsøgsprojekter.
Til nr. 2
Efter
planlovens § 5 b, stk. 4, er erhvervsministeren bemyndiget til
at udstede et eller flere landsplandirektiver, der giver
kystkommunerne mulighed for at udlægge og omplacere
sommerhusområder i kystnærhedszonen, hvor der ellers
gælder et forbud mod udlæg af nye
sommerhusområder, jf. § 5 b, stk. 1, nr. 3. Bestemmelsen
giver mulighed for at udlægge nye sommerhusområder med
op til 6.000 nye sommerhusgrunde, under forudsætning af at
kommunerne lader mindst 5.000 ubebyggede sommerhusgrunde i
kystnærhedszonen tilbageføre. Muligheden for at
udstede landsplandirektiv om udlæg og omplacering af
sommerhusområder skal anvendes under hensyntagen til en
række forhold, der er beskrevet i § 5 b, stk. 4, nr.
1-6.
Det
følger af de gældende regler i planlovens § 5,
stk. 4, nr. 2, at den enkelte kommunalbestyrelse skal anvise,
hvilke ubebyggede sommerhusgrunde i kystnærhedszonen der kan
tilbageføres, så der byttes eksisterende ubebyggede
sommerhusområder med nye i forholdet 1:1 i de kommuner, hvor
det er muligt.
Det
foreslås, at der som § 5 b, stk. 4, nr. 2, 2. pkt.,
tilføjes, at grunde, der ikke kan bebygges, ikke kan
tilbageføres og byttes med nye som nævnt i 1. pkt.
Bestemmelsen
vil betyde, at arealer, der ikke kan bebygges, ikke kan byttes til
nye grunde i forholdet 1:1 i forbindelse med udlæg af nye
sommerhusområder efter reglerne i § 5 b, stk. 4.
Som grunde,
der ikke kan bebygges, forstås i denne sammenhæng dels
arealer, der af retlige årsager ikke må bebygges, dels
arealer, der på grund af særlige fysiske forhold reelt
ikke kan bebygges.
Arealer, der
af retlige årsager ikke må bebygges, vil for det
første være arealer, der på det foreliggende
grundlag ikke må bebygges med sommerhusbebyggelse på
grund af regler, der har til formål at varetage nærmere
bestemte beskyttelsesinteresser knyttet til natur-, landskabs-,
miljø- og kulturinteresser.
Det forventes
navnlig at være relevant for arealer omfattet af lov om
naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 204 af 13. marts
2019 om naturbeskyttelse (naturbeskyttelsesloven). Der vil bl.a.
kunne være tale om arealer, der er omfattet af
naturbeskyttelseslovens regler om beskyttede naturtyper, jf. §
3, klitfredede arealer og strandbeskyttelseslinje, jf. §§
8 og 15, sø- og åbeskyttelseslinje, jf. § 16,
skovbyggelinje, jf. § 17, fortidsmindebeskyttelseslinje, jf.
§ 18, og om arealer omfattet af fredninger efter regler i
lovens kapitel 6. Også regler i anden lovgivning, der har til
formål at varetage nærmere bestemte
beskyttelsesinteresser knyttet til natur-, landskabs-,
miljø-, og kulturinteresser, f.eks. museumsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 358 af 8. april 2014, vil kunne
medføre, at der er tale om arealer, der af retlige
årsager ikke må bebygges.
Hvis arealerne
kan bebygges med sommerhusbebyggelse på grundlag af en
undtagelse i lovgivningen eller konkrete dispensationer m.v., vil
de foreslåede regler ikke forhindre, at arealerne kan
tilbageføres og byttes med nye i forholdet 1:1. Som eksempel
på en generel undtagelse, der vil kunne være relevant,
kan nævnes § 1 i bekendtgørelse nr. 1067 af 21.
august 2018 om beskyttede naturtyper, der bl.a. indeholder en
undtagelse for visse naturtyper, der den 1. juli 1992 ligger i
sommerhusområde.
Arealer, der
af retlige årsager ikke må bebygges, vil for det andet
være arealer, der på det foreliggende grundlag ikke
må bebygges med sommerhusbebyggelse, fordi arealerne i
planlægningen m.v. aktuelt er udlagt til en anvendelse, som
ikke er forenelig med ny sommerhusbebyggelse. Der kan være
tale om arealer, der er omfattet af en lokalplan,
bygningsvedtægt eller en byplanvedtægt, og om arealer,
der er omfattet af en deklaration m.v., der regulerer
arealanvendelsen. Eksempelvis bestemmelser om, at arealet
udlægges til fællesarealer uden mulighed for
bebyggelse.
Som arealer,
der ikke kan bebygges på grund af særlige fysiske
forhold, forstås i denne sammenhæng arealer, der
på grund af særlige fysiske forhold reelt ikke
forventes at kunne bebygges med sommerhusbebyggelse. Efter
omstændighederne vil det kunne være tilfældet ved
atypiske terrænforhold f.eks. stejle skrænter, der
reelt ikke giver mulighed for at opføre sommerhusbebyggelse.
Det må dog med nogen sikkerhed kunne fastslås, at
arealet ikke vil kunne bebygges. At sommerhusbebyggelse
forudsætter terrænregulering, dræning, pilotering
eller lignende vil ikke medføre, at arealet ikke kan
tilbageføres og byttes i forholdet 1:1 efter ordningen, hvis
sådanne byggeforberedende arbejder efter en overordnet
betragtning ikke er urealistiske set i forhold til bl.a.
anvendelsen af tilsvarende grunde i området. Har arealet en
sådan karakter, at der faktisk er tale om et moseområde
eller en anden beskyttet naturtype omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3, kan dette i sig selv betyde, at
arealet ikke kan tilbageføres og byttes i forholdet 1:1
efter ordningen, jf. ovenfor om naturbeskyttelseslovens §
3.
Hvis et sommerhusområde, der
tilbageføres og byttes til nye efter § 5 b, stk. 4,
indeholder større sammenhængende arealer, der ikke kan
bebygges som beskrevet, vil disse arealer som udgangspunkt ikke
kunne indgå i opgørelsen af, hvor mange
sommerhusgrunde det tilbageførte areal svarer til, og dermed
hvor mange grunde området kan byttes til i et nyt
sommerhusområde. Der kan dog godt medregnes grunde, der kan
bebygges, selv om de omfatter mindre arealer, der ikke kan
bebygges.
Til nr. 3
Efter
planlovens § 5 b, stk. 4, er erhvervsministeren bemyndiget til
at udstede et eller flere landsplandirektiver, der giver
kystkommunerne mulighed for at udlægge og omplacere
sommerhusområder i kystnærhedszonen, hvor der ellers
gælder et forbud mod udlæg af nye
sommerhusområder, jf. § 5 b, stk. 1, nr. 3. Bestemmelsen
giver mulighed for at udlægge nye sommerhusområder med
op til 6.000 nye sommerhusgrunde, under forudsætning af at
kommunerne lader mindst 5.000 ubebyggede sommerhusgrunde i
kystnærhedszonen tilbageføre. Muligheden for at
udstede landsplandirektiv om udlæg og omplacering af
sommerhusområder skal anvendes under hensyntagen til en
række forhold, der er beskrevet i § 5 b, stk. 4, nr.
1-6.
Det
følger af de gældende regler i planlovens § 5,
stk. 4, nr. 5, at nye sommerhusområder skal placeres uden for
områder med særlige landskabsinteresser og
naturbeskyttelsesinteresser og ikke må være i strid med
væsentlige nationale interesser.
Den
gældende bestemmelse betyder, at de nye
sommerhusområder ikke kan placeres i områder, der i
kommuneplanlægningen er udpeget som naturområder med
særlige naturbeskyttelsesinteresser, jf. planlovens § 11
a, stk. 1, nr. 14.
Naturområder med særlige naturbeskyttelsesinteresser er
en af fire områdeudpegninger, der samlet udgør
Grønt Danmarkskort, jf. planlovens § 11 a, stk. 1, nr.
14, og stk. 2.
De
gældende regler forhindrer således ikke, at de nye
sommerhusområder kan placeres inden for de tre andre typer af
udpegninger, der indgår i Grønt Danmarkskort. Disse
tre andre udpegninger er henholdsvis økologiske
forbindelser, potentielle naturområder og potentielle
økologiske forbindelser.
Det
foreslås, at der som § 5 b, stk. 4, nr. 5, 2. pkt.,
tilføjes, at der ikke kan placeres nye
sommerhusområder inden for Grønt Danmarkskort.
Den
foreslåede bestemmelse vil betyde, at der ikke efter reglerne
i planlovens § 5 b, stk. 4, kan udlægges nye
sommerhusområder inden for Grønt Danmarkskort.
Efter de
foreslåede regler vil det således ikke være
muligt med et landsplandirektiv efter § 5 b, stk. 4, at
udlægge nye sommerhusområder i områder, der
samtidig i kommuneplanen er udpeget som naturområder med
særlige naturbeskyttelsesinteresser, økologiske
forbindelser, potentielle naturområder eller potentielle
økologiske forbindelser.
Reglerne for
kommunernes planlægning for Grønt Danmarkskort
ændres ikke med forslaget. Kommunerne vil uændret have
mulighed for at ændre udpegningerne m.v. af de områder,
der samlet udgør Grønt Danmarkskort.
Til nr. 4
Efter § 1, stk. 2, nr. 1, i
havplanloven har loven til formål at fremme økonomisk
vækst, udvikling af havarealer og udnyttelse af havressourcer
på et bæredygtigt grundlag. Med det i
ændringsforslaget foreslåede nr. 01 foreslås, at
lovens formål ændres, således at formålet i
stedet bliver at sikre, at økonomisk vækst, udvikling
i havarealer og udnyttelse af havressourcer kun kan ske på et
bæredygtigt grundlag. Ændringsforslaget vil
medføre, at havplanlægningen vil skulle foregå
på en måde, der sikrer en udvikling på et
bæredygtigt grundlag frem for på en måde, der
fremmer en sådan udvikling.
Med det i ændringsforslaget
foreslåede nr. 02 foreslås formålsbestemmelsen i
havplanloven udvidet, således at havplanlægningen
samlet set ikke har negative effekter eller påvirkninger
på havnaturen, biodiversitet eller vandkvalitet. Dette bl.a.
for at undgå, at havområderne ikke kan leve op til god
miljøtilstand i henhold til havstrategidirektivet.
Ændringsforslaget vil medføre, at
havplanlægningen vil skulle sikre, at havplanen ingen
negative effekter eller påvirkninger får på
havmiljøet. Ændringsforslaget går således
videre end havplandirektivet.
Til nr. 5
I forbindelse
med arbejdet med den første havplan er det blevet vurderet,
at der retligt bindende skal kunne foretages arealudlæg til
projekter af væsentlig samfundsmæssig betydning, der
forudsætter inddæmning eller opfyldning på
søterritoriet til andre formål end
kystbeskyttelse.
Havplanlægning skal efter § 5, stk. 2, i lov om maritim
fysisk planlægning (havplanloven) bidrage til en
bæredygtig udvikling af energisektoren til søs,
søtransport, transportinfrastruktur, fiskeri og akvakultur,
indvinding af råstoffer samt bevarelse, beskyttelse og
forbedring af miljøet. Havplanlægningen kan derudover
bidrage til fremme af bæredygtig turisme, rekreative
aktiviteter og friluftsliv m.v., jf. lovens § 5, stk. 3.
For de
sektorer og interesser, der er nævnt i lovens § 5, stk.
2 og 3, kan der foretages arealudlæg, der afklarer og afvejer
de modstridende interesser i området på et tidligt
tidspunkt. Arealudlæggene vil skulle indgå i grundlaget
for de statslige og kommunale myndigheders planer, tilladelser
m.v.
Efter §
1, stk. 2, nr. 3, og § 6, nr. 3, i havplanloven skal
havplanlægningen tage hensyn til samspillet mellem land og
hav. Projekter af væsentlig samfundsmæssig betydning,
der forudsætter inddæmning eller opfyldning på
søterritoriet til andre formål end kystbeskyttelse,
indgår derfor i de hensyn, som havplanlægningen skal
inddrage.
Med det
foreslåede § 5, stk. 4, kan havplanlægningen med
henblik på at understøtte samspillet mellem land og
hav tage sigte på at bidrage til arealudvikling af
væsentlig samfundsmæssig betydning, der
forudsætter inddæmning eller opfyldning på
søterritoriet til andre formål end kystbeskyttelse.
Herved gives mulighed for, at der foretages arealudlæg til en
sådan arealudvikling.
Det er
hensigten med det foreslåede § 5, stk. 4, at der i
havplanen kan planlægges for inddæmning eller
opfyldning på søterritoriet af væsentlig
samfundsmæssig betydning, der fordrer en samlet afvejning
imod de øvrige hensyn, der varetages i havplanen. Af hensyn
til en helhedsorienteret havplanlægning foreslås det
med § 5, stk. 4, at der retligt bindende bør kunne
foretages arealudlæg til sådanne projekter,
således at der gives mulighed for, at havplanlægningen
kan understøtte den forventede arealudvikling.
Forslaget
indebærer ikke en pligt til at planlægge for
arealudvikling af væsentlig samfundsmæssig betydning,
men vil alene give mulighed for at kunne planlægge for
sådanne anlægsprojekter af væsentlig
samfundsmæssig betydning på søterritoriet, der
f.eks. kræver etablering af kunstige øer eller
landindvinding. Dermed kan der i havplanen reserveres arealer til
kommende inddæmning eller jordopfyld af væsentlig
samfundsmæssig betydning, så de som udgangspunkt kan
friholdes fra anden anvendelse, der kan begrænse
realiseringen af jordopfyldningsprojekterne.
Det er
således ikke hensigten med den foreslåede bestemmelse
at stille krav om, at der skal være planlagt for projekter,
der forudsætter inddæmning eller opfyldning på
søterritoriet. Kystdirektoratet kan derfor fortsat i langt
de fleste tilfælde meddele tilladelse efter
kystbeskyttelsesloven § 16 a, stk. 1, nr. 1, til projekter,
der forudsætter inddæmning eller opfyldning på
søterritoriet, også selv om området ikke er
udlagt hertil i havplanen. Medmindre det pågældende
areal er udlagt til udvikling af andre sektorer eller andre
formål, jf. lov om maritim fysisk planlægning § 5,
stk. 2 og 3, vil der således i disse tilfælde ikke
skulle udarbejdes eller udstedes havplantillæg, for at der
kan meddeles tilladelse. Ændringsforslaget ændrer
således ikke på, hvornår havplanen skal
ændres, herunder i form af havplantillæg.
Foretages der
en arealreservation til et projekt af væsentlig
samfundsmæssig betydning, der forudsætter
inddæmning eller opfyldning på søterritoriet ved
at udlægge området hertil i havplanen, er der som ved
den øvrige havplanlægning ikke taget stilling til, om
projektet kan realiseres efter sektorlovgivningen. Hvis projektet
ikke gennemføres ved anlægslov, vil det derfor fortsat
være op til Kystdirektoratet at vurdere, om der kan meddeles
tilladelse efter kystbeskyttelsesloven. Dette ændres ikke ved
eventuel planlægning. Arealreservationer i havplanen vil
alene ske efter forudgående koordinering med
sektormyndigheden.
Det er
endvidere ikke hensigten med det forslåede § 5, stk. 4,
at der i havplanen skal planlægges generelt for udvidelse af
bestående erhvervshavne, der f.eks. sker ved opfyldning
på søterritoriet inden for en erhvervshavns
dækkende værker.
Til nr. 6
Det foreslås at ændre
ikrafttrædelsestidspunktet fra den 15. februar 2020 til den
1. april 2020. Baggrunden herfor er, at tidsplanen for Folketingets
behandling af lovforslaget er ændret, således at den
foreslåede ikrafttrædelse til den 15. februar 2020 ikke
længere er mulig.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringen i lovforslagets § 1, nr.
12.
Til nr. 8
Det foreslås at ændre
ikrafttrædelsestidspunktet fra den 15. februar 2020 til den
1. april 2020. Baggrunden herfor er, at tidsplanen for Folketingets
behandling af lovforslaget er ændret, således at den
foreslåede ikrafttrædelse til den 15. februar 2020 ikke
længere er mulig.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. december
2019 og var til 1. behandling den 12. december 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 9. september 2019 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 38, folketingsåret
2018-19, 2. samling. Den 4. december 2019 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
21 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af 1
spørgsmål, som forventes besvaret inden 2. behandling
af lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ida Auken (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (ALT) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd. Troels Lund Poulsen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Chr. Schmidt (V) Tommy Ahlers
(V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul
(KF) Niels Flemming Hansen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh
(LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |