Fremsat den 2. oktober 2019 af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Afskaffelse af forudgående
børnesamtale ved økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren, afskaffelse af
særhandleplaner og afskaffelse af afgørelse om
revision af handleplan m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 48, stk. 1, 1. pkt., udgår
»52 a,«.
2. I
§ 53 ændres »§
140, stk. 3, 1. pkt.« til: »§ 140, stk. 2, 1.
pkt.«
3. I
§ 57 c, stk. 1, indsættes
efter »netværkssamråd«: »med henblik
på drøftelse af behov for iværksættelse af
foranstaltninger«.
4. § 57 c,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter til stk.
2-4.
5. I
§ 57 c, stk. 3, der bliver stk. 2,
ændres »revidere handleplanen« til:
»iværksætte eller ændre
foranstaltninger«.
6. I
§ 57 c, stk. 4, der bliver stk. 3,
ændres »Stk. 1-3« til: »Stk. 1 og 2«
og »stk. 5« til: »stk. 4«.
7. I
§ 57 c, stk. 5, 1. pkt., der
bliver stk. 4, 1. pkt., ændres »Stk. 1-3« til:
»Stk. 1 og 2«.
8. I
§ 66 f, stk. 1, indsættes
efter »§ 52, stk. 3, nr. 7,«: »eller efter
§ 14 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet,«.
9. I
§ 67 ændres »§
66, stk. 1, nr. 5 og 6« til: »§ 66 stk. 1, nr. 6
og 7«.
10. I
§ 70, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »Afgørelse« til:
»Beslutning« og »træffes så vidt
muligt« til: »skal så vidt muligt ske«.
11. § 140,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3-7 bliver herefter til stk.
2-6.
12. I
§ 140 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 140, stk. 1, 3, 4 og 6« til:
»§ 140, stk. 1-3 og 5«.
13. I
§ 140 a, stk. 1, 2. pkt., og stk. 3, 2. pkt., ændres »§
140, stk. 1-5« til: »§ 140, stk. 1-4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Regeringen har som målsætning at skabe mere plads
til kerneopgaver og en større grad af tillid til de enkelte
medarbejdere. En af vejene til at skabe mere plads til kerneopgaver
er at afskaffe unødvendige dokumentationskrav. De
fremsætter regeringen dette lovforslag, der - med tekniske
ændringer - er en genfremsætteles af L 229, der blev
fremsat den 24. april 2019 af den daværende regering
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti).
Formålet med dette lovforslag er at fjerne krav til
sagsbehandlingen på børne- og ungeområdet efter
lov om social service (herefter serviceloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019), hvor dette
ikke anses som nødvendigt for sagens oplysning eller for den
støtte, der eventuelt skal iværksættes. Det
bemærkes, at der i forhold til det tidligere fremsatte
lovforslag L 229 er tilføjet nogle få yderligere
forslag til ændringer. Disse ændringer er alene af
lovteknisk og redaktionel karakter. Der henvises her til
lovforslagets § 1, nr. 6-9.
Lovforslaget indgår som et element i det flerårige
moderniserings- og effektivitetsprogram med KL, der blev aftalt i
Økonomiaftalen 2017. Programmet indebærer
frigørelse af ressourcer på 1 mia. kr. årligt i
kommunerne ved bl.a. regelforenkling og afbureaukratisering.
I marts 2018 modtog den daværende regering en række
regelforenklingsforslag fra KL, herunder forslag om afskaffelse af
en forudgående børnesamtale ved økonomiske
bevillinger til forældremyndighedsindehaveren,
særhandleplaner for henholdsvis kriminalitetstruede unge og
unge med et behandlingskrævende stofmisbrug, samt at revision
af handleplanen eller dele af den helhedsorienterede plan
træffes som en afgørelse.
Anbefalingen fra KL bygger på, at bestemmelserne
medfører et uforholdsmæssigt stort administrativt
arbejde og komplicerer sagsbehandlingen, hvor dette ikke er
nødvendigt for at sikre tilstrækkelig kvalitet i
sagsbehandlingen. Formålet med lovforslaget er således,
at der ikke stilles unødvendige procesregulerende krav til
kommunerne, så tiden kan bruges mest
hensigtsmæssigt.
Med dette lovforslag foreslås det at ophæve de
nuværende bestemmelser om, at der skal afholdes en
forudgående børnesamtale ved afgørelse om
økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren, at der skal laves en
særhandleplan for henholdsvis kriminalitetstruede unge og
unge med et behandlingskrævende stofmisbrug og at revision af
en handleplan træffes ved en afgørelse.
Med lovforslaget foreslås det, at der ikke skal afholdes
børnesamtale forud for afgørelse om økonomisk
støtte til forældremyndighedsindehaveren, hvor sagen
har et klart afgrænset problem, der kan løses gennem
økonomisk støtte. Der lægges endvidere op til,
at arbejdet med de to særhandleplaner for henholdsvis
kriminalitetstruede unge og unge med et behandlingskrævende
stofmisbrug i stedet indarbejdes i den almindelige handleplan efter
servicelovens § 140, eller helhedsorienterede plan efter
servicelovens § 140 a. Afslutningsvist lægges der op
til, at revision af en handleplan fremover skal ske som en
beslutning og ikke træffes ved en afgørelse, og
beslutningen herom vil fremover være at anse som en
procesledende beslutning. Med disse ændringer fjernes
unødvendige krav til sagsbehandlingen, uden at borgernes
retssikkerhed forringes.
Det indgår således i aftalen mellem den
daværende regering og KL om kommunernes økonomi for
2017, at særhandleplaner (kriminalitet og stofmisbrug) skal
afskaffes, og at de i stedet indarbejdes i den almindelige
handleplan. Derudover indeholder lovforslaget et forslag om
afskaffelse af afgørelse om revision af handleplan og en
afskaffelse af kravet om børnesamtaler ved sager, der alene
vedrører økonomiske støtte til
forældremyndighedsindehaveren.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Afskaffelse af forudgående børnesamtale
ved økonomiske bevillinger til familien
2.1.1. Gældende ret
Efter § 52 a i serviceloven kan kommunalbestyrelsen
træffe afgørelse om at yde økonomisk
støtte til forældremyndighedsindehaveren, når
det må anses for at være af væsentlig betydning
af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for
støtte. Den økonomiske støtte kan kun ydes,
når forældremyndighedsindehaveren ikke selv har
tilstrækkelige midler til det.
Efter servicelovens § 48, stk. 1, skal der finde en samtale
sted med barnet eller den unge, inden der træffes
afgørelse om at yde økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren efter servicelovens § 52
a.
Efter servicelovens § 48, stk. 2, kan samtalen undlades, i
det omfang barnets modenhed eller sagens karakter i
afgørende grad taler imod samtalens gennemførelse.
Hvis samtalen ikke kan gennemføres, skal barnets holdning
til den påtænkte afgørelse søges
tilvejebragt.
Det følger af officialprincippet, at kommunen altid har
pligt til at oplyse sagen fyldestgørende, herunder ved at
tale med barnet eller den unge hvis der er behov for det i den
konkrete sag.
2.1.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Social- og Indenrigsministeriet vurderer, at økonomisk
støtte til forældremyndighedsindehaveren efter
servicelovens § 52 a typisk vil vedrøre et
afgrænset problem med henblik på hjælp og
støtte til forældremyndighedsindehaveren. I sager af
en sådan karakter, hvor problemet er klart afgrænset og
kan løses gennem økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren, er det ministeriets vurdering,
at det ikke er nødvendigt at inddrage og involvere barnet,
ligesom der heller ikke er et krav om en børnefaglig
undersøgelse forud for afgørelse om økonomisk
støtte til forældremyndighedsindehaveren efter §
52 a. Dertil kommer, at det kan være en belastning for barnet
at skulle involveres i sager, der alene vedrører
forældremyndighedsindehaverens økonomi, og hvor der
således ikke er en bekymring for barnets udvikling og
trivsel.
I sager hvor samtalen med barnet er undladt efter servicelovens
§ 48, stk. 2, skal kommunen dokumentere begrundelsen herfor.
Da det er ministeriets vurdering, at den økonomiske
støtte efter servicelovens § 52 a typisk vil
vedrøre et afgrænset problem med henblik på
hjælp og støtte til
forældremyndighedsindehaveren, vurderes det, at der i dag
bruges tid på unødvendig dokumentation i sager, hvor
samtalen er undladt.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at lade servicelovens § 52 a udgå
i lovens § 48, stk. 1, således at der ikke længere
er et krav om en forudgående børnesamtale ved
afgørelse om økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren efter servicelovens § 52
a.
Forslaget vil fjerne et sagsbehandlingsskridt, som vil
medføre, at kommunerne kan træffe afgørelse om
økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren uden at skulle involvere barnet
i sager, hvor det ikke anses som nødvendigt. Den
foreslåede bestemmelse vil dermed bidrage til en forenklet
sagsbehandling.
Det vil stadig gælde, at kommunen i medfør af
officialprincippet har pligt til at oplyse sagen
fyldestgørende, herunder ved at tale med barnet eller den
unge hvis der er behov for det i den konkrete sag. Den
foreslåede bestemmelse vil derfor heller ikke forringe
børnenes eller de unges retssikkerhed, da kommunen altid vil
have pligt til at inddrage barnet eller den unge i sager, hvor det
må være nødvendigt for at oplyse sagen
fyldestgørende. Dertil kommer, at kravet om en
børnesamtale stadig vil gælde i situationer, hvor der
iværksættes andre foranstaltninger efter serviceloven,
og hvor det er et krav efter § 48.
2.2. Afskaffelse af særhandleplaner
2.2.1. Gældende ret
Efter servicelovens § 57 c, stk. 2, skal
kommunalbestyrelsen på baggrund af drøftelser på
netværkssamrådet med den unge,
forældremyndighedsindehaveren, eventuelt relevante personer
fra netværket og relevante fagpersoner udarbejde en
handleplan for, hvilke initiativer og handlepligter der kan
modvirke yderligere kriminalitet.
Kravet om en kriminalitetshandleplan blev indført med lov
nr. 466 af 31. maj 2000 om ændring af lov om social service
og lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område (Styrkelse af den særlige støtte til
børn og unge og om dispensationsadgang ved nedsættelse
af børn og unge-udvalg).
Af bemærkningerne til lovforslaget L 232, jf.
Folketingstidende 1999-00, tillæg A, spalte 6755,
fremgår, at formålet med bestemmelsen er at sikre, at
der iværksættes en planlagt og kontrolleret indsats med
henblik på at forpligte den unge, forældrene og
forvaltningen i et gensidigt samarbejde for at få den unge
på rette vej allerede når den unge første gang
kommer ud i kriminalitet. Det er ikke et krav, at den unge har
været dømt forud for udarbejdelsen af handleplanen.
Der sondres ikke mellem unge under og over 15 år, og
bestemmelsen er således gældende for alle unge, der har
begået voldskriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet,
som f.eks. dækker over grovere former for hærværk
eller tyveri.
Det fremgår også af bemærkningerne til det
nævnte lovforslag, at handleplanen skal angive formålet
med indsatsen samt hvilken indsats, der er nødvendig for at
opnå formålet. Under hensyn til dette formål skal
handleplanen angive indsatsens forventede varighed og særlige
forhold vedrørende den unge, herunder behandling, uddannelse
m.v. Indholdet vil således være afhængig af
konkrete forhold og udarbejdes i samarbejde med den unge og dennes
familie.
Kravet om, at udarbejdelsen af en kriminalitetshandleplan skal
ske på baggrund af drøftelser på et
netværkssamråd, blev indført med lov nr. 577 af
10. juni 2014 om ændring af lov om social service
(Forstærket indsats mod asocial adfærd ved etablering
af netværkssamråd, udvidelse af målgruppen for
magtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden
for hjemmet m.v.).
Af bemærkningerne til lovforslaget L 169, jf.
Folketingstidende 2013-14, fremgår, at det eksisterende krav
om udarbejdelse af kriminalitetshandleplaner ikke i praksis sikrer
en målrettet indsats over for de børn og unge, der har
begået voldskriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet,
og at dette skyldes, at de udarbejdes for sent eller ikke
fører til relevante foranstaltninger. Det er derfor
ønsket at kombinere handleplanerne med et redskab, der
sikrer hurtig og aktiv handling samt involvering af de relevante
personer, så den nødvendige viden er til stede og
understøtter valg af relevante foranstaltninger.
Begrebet alvorlig kriminalitet omfatter eksempelvis vold,
voldtægt, røveri, grovere former for
hærværk og tyveri samt forsøg på
sådanne forbrydelser.
Det fremgår af bemærkningerne til det nævnte
lovforslag, at handleplanen skal beskrive konkrete initiativer og
egentlige handlepligter for den unge, forældrene og i visse
tilfælde kommunen - hvis der skal træffes
afgørelse om foranstaltninger - men at der også kan
indgås aftaler med familien og netværket. Der er dog
ikke tale om juridisk forpligtende aftaler, men om aftaler, hvor
alle involverede parter gensidigt aftaler at støtte den
unge.
Det fremgår yderligere, at kriminalitetshandleplanen kan
indgå i eller koordineres med en eventuel allerede
eksisterende handleplan efter servicelovens § 140 eller
helhedsorienteret plan efter § 140 a, hvis der allerede
foreligger en handleplan for indsatsen, som målrettet
adresserer den unges kriminalitet, ud fra andre bestemmelser,
herunder handleplaner i forbindelse med foranstaltninger efter
§ 52 i serviceloven. En sådan handleplan vil allerede
opfylde lovens krav om udarbejdelse af en handleplan for, hvilke
initiativer og handlepligter der kan modvirke yderligere
kriminalitet. I de tilfælde vil det således ikke
være nødvendigt for kommunalbestyrelsen, at der
udarbejdes en ny, selvstændig handleplan efter
netværkssamrådet.
Efter servicelovens § 140, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen
udarbejde en handleplan for den behandling og nødvendige
støtte, der iværksættes for unge under 18
år med et behandlingskrævende stofmisbrug. Handleplanen
skal udarbejdes i samarbejde med den unge og dennes familie. Efter
servicelovens § 140 a kan kommunalbestyrelsen for unge mellem
16 og 23 år tilbyde, at handleplanen efter servicelovens
§ 140, stk. 1- 5, erstattes af en helhedsorienteret plan.
Kravet om en særlig handleplan for unge med et
behandlingskrævende stofmisbrug blev indført med lov
nr. 1378 af 20. december 2004 om ændring af lov om social
service (Pligt til at udarbejde handleplaner for unge under 18
år med behandlingskrævende stofmisbrug).
Af bemærkningerne til
lovforslaget L 7, jf. Folketingstidende 2004-05, tillæg A,
spalte 236-238, fremgår, at kommunen har en pligt til at
udarbejde en handleplan for den behandling, der skal
iværksættes for unges stofmisbrug samt i øvrigt
for den nødvendige støtte. Handleplanen skal angive
hvilke former for støtte, kommunen vil
iværksætte for at løse den unges
stofmisbrugsproblemer og øvrige sociale problemer. Der
foreligger et behandlingskrævende stofmisbrug, når
forbruget af euforiserende stoffer har fået et sådant
omfang og sker på en sådan måde, at det må
betegnes som misbrug eller afhængighed, der medfører
fysiske, psykiske og/eller sociale skader. Målgruppen
omfatter såvel hashmisbrugere som misbrugere af
centralstimulerende stoffer.
Handleplanen eller den helhedsorienterede plan udgør et
centralt redskab til brug for opfølgningen på
iværksatte indsatser og er således knyttet sammen med
afgørelser om støtte og hjælp efter loven. En
handleplan skal angive formålet med indsatsen og hvilken
indsats, der er nødvendig for at opnå formålet,
med udgangspunkt i den børnefaglige undersøgelse, jf.
servicelovens § 50, ligesom handleplanen skal angive
indsatsens forventede varighed. For unge mellem 16 og 23 år
kan kommunen tilbyde, at handleplanen samles i en helhedsorienteret
plan på tværs af lovgivning og områder, fremfor
at der udarbejdes en særskilt handleplan for støtten
efter serviceloven.
Kravet om at en kommunalbestyrelse skal udarbejde en handleplan,
inden der træffes afgørelse om foranstaltninger, jf.
servicelovens §§ 52, 76 og 76 a, blev indført med
lov nr. 1442 af 22. december 2004 om ændring af lov om social
service og lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (Anbringelsesreform) med ikrafttrædelse
den 1. januar 2006. Forinden kunne kommunalbestyrelsen tilbyde at
udarbejde en handleplan, men der var således kun krav om
udarbejdelse af handleplan til kriminalitetstruede unge eller unge
med et behandlingskrævende stofmisbrug.
2.2.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Social- og Indenrigsministeriet vurderer, at de to
særbestemmelser om en handleplan til henholdsvis
kriminalitetstruede unge og unge med et behandlingskrævende
stofmisbrug er mindre relevante og tjener et mindre formål,
efter at kommunen har fået pligt til altid at udarbejde en
handleplan efter servicelovens § 140, inden der træffes
afgørelse om foranstaltninger efter §§ 52, 76 og
76 a.
Det er ministeriets vurdering, at arbejdet med de to
særhandleplaner kan indarbejdes i den almindelige handleplan
efter servicelovens § 140 eller en helhedsorienteret plan
efter servicelovens § 140 a. Således er der også
allerede i dag en hjemmel til at lade kriminalitetshandleplanen
efter servicelovens § 57 c, stk. 2, indgå i en allerede
eksisterende handleplan efter servicelovens § 140, og det er
derfor ikke altid nødvendigt at udarbejde en ny
selvstændig handleplan for den kriminalitetstruede unge.
Ligeledes er der også i dag en hjemmel til at lade
handleplanen for den unge med et behandlingskrævende
stofmisbrug indgå i en helhedsorienteret plan efter
servicelovens § 140 a.
Det er ligeledes ministeriets vurdering, at en afskaffelse af
bestemmelserne om særhandleplanerne vil medføre, at
der ikke stilles unødvendige procesregulerende krav ved, at
der skal udarbejdes flere forskellige handleplaner. I stedet vil
der blive udarbejdet en samlet handleplan eller helhedsorienteret
plan efter servicelovens § 140, stk. 1, eller § 140 a,
således at den unge kun skal forholde sig til én plan,
og der i højere grad kan arbejdes målrettet og
helhedsorienteret med den unges udfordringer. På den
måde stilles børnenes og de unges retssikkerhed ikke
ringere, da der stadig vil blive udarbejdet en plan efter de samme
principper og krav som i dag.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve servicelovens § 57 c,
stk. 2, og § 140, stk. 2, om henholdsvis handleplaner for
kriminalitetstruede unge og handleplaner for unge med et
behandlingskrævende stofmisbrug, da det er ministeriets
vurdering, at kravene hertil er indeholdt i den almindelige
handleplan efter servicelovens § 140, stk. 1 eller
helhedsorienterede plan efter § 140 a.
Forslaget vil medføre at der ikke længere vil
være et særskilt krav til udarbejdelse af en handleplan
for henholdsvis kriminalitetstruede unge eller unge med
behandlingskrævende stofmisbrug.
Arbejdet med disse to særhandleplaner vil i stedet skulle
indarbejdes i den almindelige handleplan efter servicelovens §
140, stk. 1, eller en helhedsorienteret plan efter servicelovens
§ 140 a. Kravene til denne plan vil fortsat være de
samme, som der i dag stilles til de to særhandleplaner. Der
vil således stadig skulle tages højde for alle
relevante forhold hos børn og unge i forhold til indsatsen,
herunder også kriminalitets- eller stofmisbrugsproblemer.
Forslaget vil ikke ændre på, at kommunen stadig vil
have en forpligtelse til at sætte ind med tidlig og
helhedsorienteret støtte og hjælp, jf. servicelovens
§ 46.
2.3. Afskaffelse af afgørelse om revision af
handleplan
2.3.1. Gældende ret
Efter servicelovens § 70, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen
senest tre måneder efter, at der er iværksat en
foranstaltning over for barnet, den unge eller de vordende
forældre, vurdere, om indsatsen skal ændres, og om
handleplanen, jf. servicelovens § 140, eller relevante dele af
en helhedsorienteret plan, jf. servicelovens § 140 a, skal
revideres. Efter servicelovens § 70, stk. 1, 3. pkt., skal
revisionen af handleplanen eller relevante dele af en
helhedsorienteret plan træffes som en afgørelse og
så vidt muligt med samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og unge, der er fyldt 15
år. I tillæg hertil træffes der en
selvstændig afgørelse om de iværksatte
foranstaltninger.
En handleplan skal angive formålet med indsatsen og
hvilken indsats, der er nødvendig for at opnå
formålet, med udgangspunkt i den børnefaglige
undersøgelse, jf. servicelovens § 50, ligesom
handleplanen skal angive indsatsens forventede varighed. En
handleplan skal f.eks. revideres, hvis formålet er
opnået, eller at der skal iværksættes en anden
indsats for at opnå formålet.
Med lov nr. 501 af 24. juni 1992 om ændring af lov om
social bistand og lov om styrelse af sociale og visse
sundhedsmæssige anliggender samt lov om påligningen af
indkomst- og formueskat til staten (ligningsloven) m.m.
(Ændring af reglerne om foranstaltninger for børn og
unge, herunder reglerne om tvangsmæssig gennemførelse
af foranstaltninger), blev det indført, at
kommunalbestyrelsen senest tre måneder efter, at barnet eller
den unge har fået ophold uden for hjemmet, skal vurdere, om
handleplanen skal revideres, og beslutningen om revision af planen
træffes så vidt muligt i forståelse med
forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge, efter
§ 66 i lov om social bistand (herefter bistandsloven).
Af bemærkningerne til lovforslaget L 214, jf.
Folketingstidende 1991-92, tillæg A, spalte 4889,
fremgår, at pligten til at udarbejde handleplaner og
vurdering og eventuel revision af disse inden for faste
tidsintervaller vil medføre ændrede arbejdsrutiner,
men at dette skal være med til at gøre kommunernes
overvejelser mere målrettede og systematiske og til at skabe
større kontinuitet i børnesagerne. Handleplanerne vil
være et vigtigt arbejdsredskab, når de enkelte
børnesager skal følges op med faste tidsterminer.
Det fremgår yderligere, at hvis der viser sig et behov for
en revision af planen, må forældrene medinddrages, og
en beslutning om revision skal så vidt muligt træffes i
forståelse med forældremyndighedsindehaveren og barnet
eller den unge. Kompetencen til at træffe beslutning om
ændring af planen tilkommer kommunalbestyrelsen.
Med lov nr. 454 af 10. juni 1997 om social service blev ordlyden
af bestemmelsen ændret. Med lovændringen blev
beslutning om revision af handleplan ændret til at være
en afgørelse om revision af handleplan. Det fremgår
ikke af bemærkningerne til bestemmelsen, hvorfor denne
beslutning blev ændret til at skulle være en
afgørelse.
Servicelovens § 166 fastsætter, at
kommunalbestyrelsens afgørelser efter serviceloven,
medmindre andet er fastsat i serviceloven eller lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1064 af 21. august 2018 (herefter
retssikkerhedsloven), kan indbringes for Ankestyrelsen efter
reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 10. Retssikkerhedslovens
kapitel 10 omhandler de almindelige klageregler, og herunder blandt
andet kommunens pligt til at genvurdere sagen, klagefrister og
regler om opsættende virkning ved klage over afgørelse
i visse sager.
2.3.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Social- og Indenrigsministeriet vurderer, at det er
uhensigtsmæssigt, at en afgørelse om revision af
handleplanen kan påklages set i lyset af, at det også
er muligt at klage over selve de ændrede foranstaltninger,
som indgår i handleplanen. Det er ministeriets vurdering, at
det ikke gavner indsatsen over for barnet eller barnets eller
familiens retssikkerhed, hvis borgeren klager over både
ændringen af foranstaltningen, og at handleplanen revideres,
da borgeren i den situation skal igennem en dobbelt klageproces.
Dette kan forlænge sagsbehandlingstiden væsentligt,
frem for hvis borgeren kun påklager ændringen af
foranstaltningen og i så fald kun skal igennem én
klageproces.
Det er derudover også ministeriets vurdering, at
beslutningen om revision af handleplanen har karakter af en
procesledende beslutning frem for en egentlig afgørelse
efter de forvaltningsretlige regler. Ved en procesledende
beslutning forstås en beslutning, der træffes som led i
selve forberedelsen af en sag og tilrettelæggelse af sagens
behandling. Beslutningen om at revidere en handleplan
træffes, når det f.eks. er nødvendigt at
iværksætte en ny foranstaltning for at opnå et
givent formål. Revisionen af handleplanen skal ske inden der
træffes afgørelse om foranstaltninger, og revisionen
vil derfor indgå som et led i kommunens afgørelse om
en ny foranstaltning til barnet eller den unge.
Dertil vurderer Social- og Indenrigsministeriet, at kommunerne
pålægges unødigt administrativt arbejde, da der
stilles særlige krav til begrundelse og klagevejledning ved
en afgørelse efter forvaltningslovens §§ 22 og 25.
Det vurderes samtidig at borgernes retssikkerhed ikke
svækkes, da der fortsat stilles samme krav til
afgørelser om ændring af foranstaltninger.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at ændre servicelovens § 70, stk.
1, 3. pkt., sådan at afgørelse om revision af
handleplan ændres til fremover at skulle være en
beslutning om revision af handleplan, og således at
revisionen af handleplanen fremover vil være en procesledende
beslutning, som ikke kan påklages særskilt. Dette vil
medføre, at der fremover ikke vil være særlige
krav til bl.a. begrundelse og klagevejledning efter
forvaltningslovens §§ 22 og 25.
Forslaget vil ikke indebære ændringer af parternes
mulighed for at klage over selve foranstaltningerne, ligesom det
heller ikke indebærer ændringer i forhold til kommunens
forpligtelse til, efter henholdsvis tre måneder efter
indsatsens iværksættelse og efterfølgende med
højst seks måneders mellemrum, at vurdere, om
indsatsen skal ændres og handleplanen skal revideres, jf.
servicelovens § 70, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Forslaget vil ikke ændre på kravet om, at
beslutningen om revision af handleplanen eller relevante dele af en
helhedsorienteret plan så vidt muligt skal ske med samtykke
fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt
15 år.
3. Økonomiske konsekvenser af
lovforslaget
Forslaget indgår som et element i det flerårige
moderniserings- og effektiviseringsprogram med KL om
frigørelse af ressourcer på 1 mia. kr. årligt i
kommunerne.
Forslaget har positive implementeringskonsekvenser for
kommunerne, idet der afskaffes regler, der vurderes at give
anledning til unødvendigt bureaukrati i kommunerne.
Kommunerne vil ikke skulle udarbejde særhandleplaner, afholde
forudgående børnesamtale ved afgørelse om
økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren og fremover træffes der
en procesledende beslutning om revision af handleplanen i stedet
for en egentlig afgørelse.
Forslaget berører ikke regioner og har ikke
økonomiske konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at indebære færre
administrative byrder for borgerne.
Den foreslåede ændring af § 48, stk. 1, vil
indebære, at der fremover ikke skal afholdes
børnesamtaler i sager, der alene har økonomisk
betydning for forældremyndighedsindehaveren
Den foreslåede afskaffelse af servicelovens § 57 c,
stk. 2, og § 140, stk. 2, vil indebære, at den unge kun
skal forholde sig til én handleplan.
Den foreslåede ændring af § 70, stk. 1, 3.
pkt., vil indebære, at revisionen af handleplanen fremover
vil være at anse som en procesledende beslutning, som ikke
kan påklages særskilt, men indebærer ikke
ændringer af parternes mulighed for at klage over selve
foranstaltningerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslaget har i periode fra den 12. februar til
13. marts 2019 været i høring hos følgende
myndigheder m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Amnesty
International, Ankestyrelsen, BUPL - Forbundet af Pædagoger
og Klubfolk, Børn og Familier, Børn og Familier,
Børnesagens Fællesråd, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børns Vilkår,
Børnerådet, Danmarks Lærerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Psykologforening,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd,
Danske Advokater, Den Danske Dommerforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Det Kriminalpræventive Råd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DUKH, FADD -
Foreningen af Døgn og Dagtilbud for udsatte børn og
unge, FOA - Fag og Arbejde, Faaborg-Midtfyn Kommune (Socialtilsyn
Syd), Fabu, FH - Fagforeningens Hovedorganisation, Foreningen af
Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i DK,
Foreningen for ledere af sundhedsordninger for børn og unge,
ForældreLANDSforeningen (FBU), Frederiksberg Kommune
(Socialtilsyn Hovedstaden), HK/kommunal, Hjørring Kommune
(Socialtilsyn Nord), Holbæk Kommune (Socialtilsyn
Øst), Institut for Menneskerettigheder, KFUM's Sociale
Arbejde, KL, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen BoPaM,
Landsforeningen Børn og Forældre, Landsforeningen af
Socialpædagoger, Lev Uden Vold, Livsværk, LOKK -
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre, LOS,
Lægeforeningen, Mødrehjælpen, Plejefamiliernes
Landsforening, Politiforeningen, Red Barnet, Red Barnet Ungdom,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for
Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Silkeborg
Kommune (Socialtilsyn Midt), Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund, Socialstyrelsen, TABUKA,
Ungdommens Røde Kors, Ungdomskriminalitetsnævnet og
Ungdomsringen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget indgår som et element i
det flerårige moderniserings- og effektiviseringsprogram med
KL om frigørelse af ressourcer på 1 mia. kr.
årligt i kommunerne. Lovforslaget forventes at medføre
en mindre besparelse i kommunens udgifter. | 1,4 mio. kr. i 2019. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget lægger op til en forenklet
sagsbehandling i kommunerne. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget indebærer færre
administrative byder for berørte borgere. Berørte borgere vil kun skulle
forholde sig til én handleplan. Berørte borgere vil undgå en
børnesamtale, hvor det ikke bidrager til sagens
oplysning. Berørte borgere vil ikke kunne
påklage beslutning om revision af handleplanen. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter servicelovens § 48, stk. 1, skal der finde en samtale
sted med barnet eller den unge, inden der træffes
afgørelse om at yde økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren blandt andet efter
servicelovens § 52 a.
Det foreslås, at kravet i servicelovens § 48, stk. 1,
om en forudgående børnesamtale, inden der
træffes afgørelse om at yde økonomisk
støtte til forældremyndighedsindehaveren servicelovens
§ 52 a, ophæves.
Der vil alene være tale om at afskaffe kravet om en
forudgående børnesamtale i sager, hvor problemet er
klart afgrænset og kan løses gennem økonomisk
støtte til forældremyndighedsindehaveren, og hvor det
ikke vil være nødvendigt at inddrage eller involvere
barnet for at oplyse sagen fyldestgørende.
Der fjernes således et sagsbehandlingsskridt i sager, der
alene vedrører forældremyndighedsindehaverens
økonomi, og hvor der ikke er en bekymring for barnets
udvikling og trivsel, således at det kan betragtes som en
unødvendig belastning for barnet at skulle involveres.
Der fjernes også et sagsbehandlingsskridt i forhold til de
sager, hvor samtalen er undladt efter servicelovens § 48, stk.
2, da kommunen ikke længere skal bruge tid på at
dokumentere begrundelsen herfor.
Det vil stadig gælde, at kommunen i medfør af
officialprincippet har pligt til at oplyse sagen
fyldestgørende, herunder ved at tale med barnet eller den
unge hvis der er behov for det i den konkrete sag. Den
foreslåede bestemmelse vil derfor heller ikke forringe
børnenes eller de unges retssikkerhed, da kommunen altid vil
have pligt til at inddrage barnet eller den unge i sager, hvor det
må være nødvendigt for at oplyse sagen
fyldestgørende. Dertil kommer, at kravet om en
børnesamtale stadig vil gælde i situationer, hvor der
iværksættes andre foranstaltninger efter serviceloven,
og hvor det er et krav efter § 48.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter servicelovens § 53 skal samtykke fra
forældremyndighedens indehaver og den unge, der er fyldt 15
år, til en afgørelse efter § 52, stk. 3, nr. 7,
omfatte formålet med anbringelsen, jf. § 140, stk. 3, 1.
pkt.
Som konsekvens af forslaget om at ophæve servicelovens
§ 140, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, er det
nødvendigt at konsekvensændre servicelovens § 53,
således at der fremover henvises til § 140, stk. 2, 1.
pkt.
Der er således ikke tale om indholdsmæssige
ændringer.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter servicelovens § 57 c skal kommunalbestyrelsen, senest
7 dage efter den har modtaget dokumentation fra politiet om, at en
ung under 18 år er mistænkt for at have begået
alvorlig kriminalitet, indkalde den unge,
forældremyndighedsindehaveren, eventuelt relevante personer
fra netværket og relevante fagpersoner til et
netværkssamråd. På baggrund af
drøftelserne på netværkssamrådet skal
kommunalbestyrelsen udarbejde en handleplan for, hvilke initiativer
og handlepligter der kan modvirke yderligere kriminalitet.
Som konsekvens af forslaget om at ophæve servicelovens
§ 57 c, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, er det
nødvendigt at foretage en ændring af servicelovens
§ 57 c, stk. 1, således at det tydeligt fremgår af
denne bestemmelse, at formålet med
netværkssamrådet er at drøfte et behov for at
iværksætte foranstaltninger. Såfremt der
iværksættes foranstaltninger efter servicelovens §
52, vil kommunalbestyrelsen være forpligtet til at udarbejde
en handleplan efter servicelovens § 140 eller en
helhedsorienteret plan efter § 140 a, selvom servicelovens
§ 57 c, stk. 2, ophæves.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger og bemærkningerne til §
1, nr. 4, nedenfor.
Til nr. 4
Efter servicelovens § 57 c, stk. 2, skal
kommunalbestyrelsen udarbejde en handleplan for, hvilke initiativer
og handlepligter der kan modvirke, at den unge kommer ud i
yderligere kriminalitet. Udarbejdelsen skal ske på baggrund
af drøftelserne på et netværkssamråd.
Efter servicelovens § 140, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen
udarbejde en handleplan, inden der træffes afgørelse
om støtte til et barn eller en ung efter servicelovens
§§ 52, 76 og 76 a. En handleplan skal angive
formålet med indsatsen og hvilken indsats, der er
nødvendig for at opnå formålet, med udgangspunkt
i den børnefaglige undersøgelse, jf. servicelovens
§ 59, ligesom handleplanen skal angive indsatsens forventede
varighed. Handleplanen skal i forhold til de problemer, der er
afdækket i den børnefaglige undersøgelse,
indeholde konkrete mål i forhold til barnets eller den unges
trivsel og udvikling i overensstemmelse med det overordnede
formål med støtten, jf. servicelovens § 46.
Efter servicelovens § 140 a, kan kommunalbestyrelsen
tilbyde unge mellem 16 og 23 år, at handleplanen efter §
140, erstattes af en helhedsorienteret plan.
Det foreslås, at § 57 c, stk. 2, skal ophæves,
så der ikke længere skal udarbejdes en særskilt
handleplan for kriminalitetstruede unge. Dette vil ikke ændre
på kommunalbestyrelsens forpligtelse til at udarbejde en
handleplan for kriminalitetstruede unge efter servicelovens §
140, stk. 1, eller en helhedsorienteret plan efter servicelovens
§ 140 a, hvis der iværksættes
støtteforanstaltninger efter serviceloven.
Ved at fjerne kravet om en særskilt handleplan for
kriminalitetstruede unge ændres der ikke ved kravene til
indholdet af den plan, som kommunalbestyrelsen er forpligtet til at
udarbejde, hvis der iværksættes
støtteforanstaltninger efter serviceloven. Planen vil stadig
skulle angive formålet med indsatsen, beskrivelse af, hvilken
indsats der er nødvendig for at opnå formålet,
ligesom handleplanen skal angive indsatsens forventede varighed. En
handleplan efter servicelovens § 140, stk. 1, vil ligesom den
nuværende særhandleplan for unge med et
behandlingskrævende stofmisbrug efter servicelovens §
140, stk. 2, indeholde konkrete mål i forhold til barnets
eller den unges konkrete problemer.
En afskaffelse af kravet om, at kommunalbestyrelsen skal
udarbejde en særhandleplan for kriminalitetstruede unge,
ændrer ikke på netværkssamrådets virke
efter servicelovens § 57 c. Der vil stadig skulle indkaldes
til et netværkssamråd efter de gældende regler i
§ 57 c, og på baggrund af disse drøftelser vil
kommunalbestyrelsen stadig være forpligtet til at udarbejde
en handleplan, hvis der træffes afgørelse om
foranstaltninger efter servicelovens § 52.
Ligeledes vil kommunalbestyrelsen fortsat være forpligtet
til at følge og vurdere de unges behov for støtte og
hjælp, idet kommunens tilsynsforpligtelse og pligt til at
sætte ind med tidlig og helhedsorienteret støtte og
hjælp, jf. § 46 i serviceloven, består, uanset at
lovens § 57 c, stk. 2, ophæves.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter servicelovens § 57 c, stk. 3, skal
kommunalbestyrelsen uden fornyet indkaldelse til
netværkssamråd vurdere, om der er behov for at revidere
handleplanen, hvis de inden for et 1 år efter
netværkssamrådets afholdelse, jf. stk. 1, har modtaget
dokumentation fra politiet om mistanke mod den unge under 18
år for gentagen, alvorlig kriminalitet.
Som konsekvens af, at servicelovens § 57 c, stk. 2,
foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, er
det nødvendigt at foretage en ændring af § 57 c,
stk. 3, der bliver stk. 2, således at det fremgår af
bestemmelsen, at kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til
at vurdere, om der er behov for at iværksætte eller
ændre foranstaltninger.
Såfremt det første netværkssamråd
medfører, at kommunalbestyrelsen iværksætter
foranstaltninger efter servicelovens § 52, vil
kommunalbestyrelsen være forpligtet til at udarbejde en
handleplan efter lovens § 140, før disse
iværksættes. Hvis kommunalbestyrelsen inden for 1
år modtager dokumentation fra politiet om mistanke mod den
unge under 18 år for gentagen, alvorlig kriminalitet, vil
kommunalbestyrelsen i dette tilfælde skulle vurdere, om der
er behov for at iværksætte andre eller nye
foranstaltninger efter servicelovens § 52, og herved vil
kommunalbestyrelsen også skulle beslutte at revidere den
plan, der allerede er udarbejdet.
Hvis det første netværkssamråd ikke
medfører, at kommunalbestyrelsen iværksætter
foranstaltninger efter servicelovens § 52, vil
kommunalbestyrelsen ikke være forpligtet til at udarbejde en
handleplan efter servicelovens § 140 eller en
helhedsorienteret plan efter § 140 a. Hvis kommunalbestyrelsen
inden for 1 år modtager dokumentation fra politiet om
mistanke mod den unge under 18 år for gentagen, alvorlig
kriminalitet, vil kommunalbestyrelsen i dette tilfælde skulle
vurdere, om der er behov for at iværksætte
foranstaltninger efter servicelovens § 52, og herved udarbejde
en handleplan efter § 140 eller en helhedsorienteret plan
efter § 140 a, inden der træffes afgørelse om
foranstaltninger efter § 52.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 6
Efter servicelovens § 57 c, stk. 4, finder bestemmelserne i
§ 57 c, stk. 1-3, som udgangspunkt ikke anvendelse for
børn og unge, der er omfattet af
Ungdomskriminalitetsnævnets kompetence. Det indebærer,
at der som udgangspunkt ikke skal afholdes
netværkssamråd for børn og unge omfattet af
Ungdomskriminalitetsnævnets kompetence.
Ungdomskriminalitetsnævnets behandling af sagen vil
træde i stedet for afholdelse af netværkssamråd
og drøftelse af iværksættelse af
foranstaltninger, der skal modvirke yderligere kriminalitet.
Som konsekvens af at servicelovens § 57 c, stk. 2,
foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, er
det nødvendigt at konsekvensændre i servicelovens
§ 57 c, stk. 4, der bliver stk. 3, således at der
fremover henvises til stk. 1 og 2 og stk. 4.
Der er således ikke tale om indholdsmæssige
ændringer.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger og bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 7
Efter servicelovens § 57 c, stk. 5, finder bestemmelserne i
§ 57 c, stk. 1-3 anvendelse i sager, som afvises af
Ungdomskriminalitetsnævnet. Det indebærer, at
udgangspunktet i stk. 4 fraviges i de situationer, hvor
Ungdomskriminalitetsnævnet afviser en sag efter § 42,
stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Ungdomskriminalitetsnævnet vil blandt andet afvise en henvist
sag, hvis barnet eller den unge ikke opfylder betingelserne for
nævnets behandling af sagen, herunder f.eks. ikke opfylder
kravene til alder eller kriminel adfærd efter § 2 i lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Efter § 42, stk.
2, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet er
Ungdomskriminalitetsnævnet efter afvisning af sagen
forpligtet til at sende sagen til den kommune, der er ansvarlig for
barnet eller den unge.
Som konsekvens af at servicelovens § 57 c, stk. 2,
foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, er
det nødvendigt at konsekvensændre i servicelovens
§ 57 c, stk. 5, der bliver stk. 4, således at der
fremover henvises til stk. 1 og 2.
Der er således ikke tale om indholdsmæssige
ændringer.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger og bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 8
Efter servicelovens § 66 stk. 1, nr. 8, kan efterskoler,
frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling anvendes af
kommuner til anbringelse af børn og unge efter servicelovens
§ 52, stk. 3, nr. 7.
Hvis en efterskole, en fri fagskole eller en fri grundskole med
kostafdeling har 8 pladser eller derunder til anbringelse af
børn eller unge efter servicelovens § 52, stk. 3, nr.
7, skal den enkelte plads efter servicelovens § 66 f, stk. 1,
være godkendt som konkret egnet af den anbringende kommune i
forhold til det pågældende barn eller den
pågældende unge af kommunalbestyrelsen i den
anbringende kommune. Skoler, der har 9 pladser eller derover til
anbringelse af børn og unge efter servicelovens § 52,
stk. 3, nr. 7, skal godkendes af socialtilsynet som opholdssted for
børn og unge, jf. servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6,
eller som døgninstitution for børn og unge, jf.
servicelovens § 66, stk. 1, nr. 7. I de tilfælde
godkender socialtilsynet de pladser, der bruges til anbringelse.
Socialtilsynet skal dog ikke godkende og føre tilsyn med
økonomiske, organisatoriske og ledelsesmæssige forhold
på disse skoler, jf. socialtilsynslovens § 6, stk. 4, da
disse forhold allerede er omfattet af det tilsyn, Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet fører med skolerne.
Bestemmelserne om godkendelse af pladser på efterskoler,
frie fagskoler eller frie grundskoler med kostafdelinger var frem
til. 1. juli 2019 placeret i servicelovens § 66 a, stk. 7. Med
lov nr. 1530 af 18. december 2018 om ændring af lov om social
service, lov om socialtilsyn, lov om voksenansvar for anbragte
børn og unge og ligningsloven (mere kvalitet i
plejefamilier), er reglerne herom flyttet til servicelovens §
66 f. Lov nr. 1530 af 18. december 2018 trådte i kraft den 1.
juli 2019.
Med lov nr. 1720 af 27. december 2018 om ændring af lov om
social service, lov om voksenansvar for anbragte børn og
unge, lov om socialtilsyn og lov om røgfri miljøer
(udvidet anvendelse af unge- og forældrepålæg,
ensretning af indsatsen for anbragte kriminalitetstruede unge og
styrkelse af sikkerheden på delvis lukkede og sikrede
døgninstitutioner), der trådte i kraft 1. januar 2019,
blev der imidlertid indsat en henvisning i servicelovens § 66
a, stk. 7, til § 14 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet. Ved en fejl er der ikke ved den samtidige
behandling i Folketinget af de to nævnte ændringslove
taget højde for flytningen af reglerne om godkendelse af
pladser på efterskoler m.fl., fra servicelovens § 66 a,
stk. 7, til servicelovens § 66 f fra den 1. juli 2019.
Det foreslås derfor, at der i servicelovens § 66 f,
stk. 1, indsættes en henvisning til § 14 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Med forslaget rettes
fejlen og det sikres herved, at der igen er udtrykkelig hjemmel til
at børn og unge, der er anbragt efter § 14 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet af
Ungdomskriminalitetsnævnet, kan anbringes på
efterskoler, frie fagskoler eller frie grundskoler med
kostafdelinger.
Til nr. 9
Servicelovens § 67 fastsætter, at formålet med
indsatsen på opholdssteder og døgninstitutioner efter
lovens § 66, stk. 1, nr. 6 og 7, er at varetage omsorgen og
sikre trivsel og udvikling for de anbragte børn og unge. Det
fremgår også, at opholdssteder og
døgninstitutioner skal arbejde målrettet med at
understøtte uddannelse, beskæftigelse og forebyggelse
af kriminalitet for de anbragte børn og unge.
Bestemmelsen i servicelovens § 67 skal ses i
sammenhæng med servicelovens § 46, stk. 1, der angiver
formålet med særlig støtte til børn og
unge. Bestemmelsen i servicelovens § 67 uddyber formålet
med indsatsen på et opholdssted eller en
døgninstitution efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6
og 7, som således skal indrette den pædagogiske praksis
i overensstemmelse med disse formål.
Bestemmelsen i servicelovens § 67 er indført med lov
nr. 1720 af 27. december 2018 om ændring af lov om social
service, lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, lov
om socialtilsyn og lov om røgfri miljøer (udvidet
anvendelse af unge- og forældrepålæg, ensretning
af indsatsen for anbragte kriminalitetstruede unge og styrkelse af
sikkerheden på delvis lukkede og sikrede
døgninstitutioner), der trådte i kraft 1. januar
2019.
Ved en fejl er der ikke ved den samtidige behandling i
Folketinget af lov nr. 1530 af 18. december 2018 om ændring
af lov om social service, lov om socialtilsyn, lov om voksenansvar
for anbragte børn og unge og ligningsloven (mere kvalitet i
plejefamilier) taget højde for de ændringer af
servicelovens § 66, stk. 1, som er trådt i kraft den 1.
juli 2019. Med de ændringer, der er foretaget med lov nr.
1530 af 18. december 2018, fremgår opholdssteder for
børn og unge nu af servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6,
og døgninstitutioner af lovens § 66, stk. 1, nr. 7.
Det foreslås derfor, at henvisningen i servicelovens
§ 67 til servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5 og 6,
ændres til en henvisning til servicelovens § 66, stk.1,
nr. 6 og 7. Med forslaget rettes der alene op på den
beskrevne fejl som følge af de to nævnte
ændringslove. Der foretages ingen indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 10
Efter servicelovens § 70, stk. 1, 3. pkt., skal revision af
handleplanen eller dele af den helhedsorienterede plan
træffes ved afgørelse og så vidt muligt med
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og unge, der er
fyldt 15 år.
Efter servicelovens § 140 skal kommunalbestyrelsen
udarbejde en handleplan, inden der træffes afgørelse
om foranstaltninger, jf. §§ 52, 76 og 76 a. En handleplan
skal angive formålet med indsatsen, og hvilken indsats der er
nødvendig for at opnå formålet. Efter de
gældende regler i servicelovens § 70, skal
kommunalbestyrelsen senest tre måneder efter, at der er
iværksat en foranstaltning over for barnet, den unge eller de
vordende forældre, vurdere, om indsatsen skal ændres,
og om handleplanen, jf. § 140, eller relevante dele af en
helhedsorienteret plan, jf. § 140 a, skal revideres.
Såfremt kommunen vurderer, at den iværksatte
foranstaltning skal ændres, vil kommunalbestyrelsen skulle
træffe afgørelse herom.
Servicelovens § 166 fastsætter, at kommunens
afgørelser efter serviceloven, medmindre andet er fastsat i
serviceloven eller lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1064 af
21. august 2018 (herefter retssikkerhedsloven), kan indbringes for
Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i retssikkerhedsloven.
Retssikkerhedslovens kapitel 10 omhandler de almindelige
klageregler, og herunder blandt anden kommunens pligt til at
genvurdere sagen, klagefrister og regler om opsættende
virkning ved klage over afgørelse i visse sager.
Det foreslås, at servicelovens § 70, stk. 1, 3. pkt.,
ændres sådan, at revisionen af handleplanen fremover
vil skulle ske som en procesledende beslutning og ikke ved en
afgørelse efter de forvaltningsretlige regler. Det betyder,
at beslutningen om at revidere handleplanen skal ses som et led i,
at der eventuelt skal træffes en afgørelse om
ændring af foranstaltningen. Beslutningen om at revidere en
handleplanen træffes f.eks., når det er
nødvendigt at iværksætte en ny foranstaltning
for at opnå et givent formål. Revisionen af
handleplanen skal ske inden der træffes afgørelse om
foranstaltninger, og revisionen vil derfor indgå som et led i
kommunens afgørelse om en ny foranstaltning til barnet eller
den unge.
Forslaget vil indebære, at beslutningen om revisionen af
handleplanen ikke vil kunne påklages særskilt. Dette
vil ikke ændre på, at parterne fortsat vil kunne klage
over afgørelse om ændrede foranstaltninger.
Ligeledes vil den foreslåede ændring medføre
færre krav til begrundelse og klagevejledning, jf.
forvaltningslovens §§ 22 og 25, således at
sagsbehandlingen forenkles, og revisionen af handleplanen eller
dele af den helhedsorienterede plan vil dermed indgå i
kommunens naturlige opfølgningsarbejde.
Forslaget vil ikke medføre ændringer af parternes
mulighed for at klage over kommunalbestyrelsens afgørelse om
foranstaltninger eller ændringer heraf, ligesom det ikke vil
indebære ændringer i forhold til kommunens forpligtelse
til, efter henholdsvis tre måneder efter indsatsens
iværksættelse og efterfølgende med højst
seks måneders mellemrum, at vurdere, om indsatsen skal
ændres og handleplanen skal revideres, jf. servicelovens
§ 70 stk. 1, 1. og 2. pkt.
Beslutning om revision af handleplanen eller dele af den
helhedsorienterede plan vil, så vidt det er muligt, fortsat
skulle ske med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og
unge, der er fyldt 15 år.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 11
Efter servicelovens § 140, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen
udarbejde en handleplan for den behandling og nødvendige
støtte, der iværksættes for unge under 18
år med et behandlingskrævende stofmisbrug.
Efter de gældende regler i servicelovens § 140, stk.
1, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en handleplan, inden der
træffes afgørelse om støtte til et barn eller
en ung efter servicelovens §§ 52, 76 og 76 a. En
handleplan skal angive formålet med indsatsen og hvilken
indsats, der er nødvendig for at opnå formålet,
med udgangspunkt i den børnefaglige undersøgelse, jf.
servicelovens § 50, ligesom handleplanen skal angive
indsatsens forventede varighed. Handleplanen skal i forhold til de
problemer, der er afdækket i den børnefaglige
undersøgelse, indeholde konkrete mål i forhold til
barnets eller den unges trivsel og udvikling i overensstemmelse med
det overordnede formål med støtten, jf. servicelovens
§ 46.
Efter servicelovens § 140 a, kan kommunalbestyrelsen
tilbyde unge mellem 16 og 23 år, at handleplanen efter §
140 erstattes af en helhedsorienteret plan. Ligeledes kan
kommunalbestyrelsen tilbyde unge mellem 16 og 23 år med et
behandlingskrævende stofmisbrug, der har en handleplan efter
servicelovens § 140, stk. 2, at samle indholdet af den unges
handleplan i en helhedsorienteret plan på tværs af
lovgivning og områder.
Det foreslås, at servicelovens § 140, stk. 2, skal
ophæves, så der ikke længere vil skulle
udarbejdes en særskilt handleplan for unge med et
behandlingskrævende stofmisbrug. Dette vil ikke ændre
på kommunalbestyrelsens forpligtelse til at udarbejde en
handleplan for unge med et behandlingskrævende stofmisbrug
efter servicelovens § 140, stk. 1, eller en helhedsorienteret
plan efter § 140 a, hvis der iværksættes
støtteforanstaltninger efter serviceloven.
Ved at fjerne kravet om en særskilt handleplan for unge
med et behandlingskrævende stofmisbrug vil der ikke blive
ændret på kravene til indholdet af den plan, som
kommunalbestyrelsen er forpligtet til at udarbejde, hvis der
iværksættes støtteforanstaltninger efter
serviceloven. Planen vil stadig skulle angive formålet med
indsatsen, beskrivelse af, hvilken indsats der er nødvendig
for at opnå formålet, ligesom handleplanen skal angive
indsatsens forventede varighed. En handleplan efter servicelovens
§ 140, stk. 1, vil ligesom den nuværende
særhandleplan for unge med et behandlingskrævende
stofmisbrug efter servicelovens § 140, stk. 2, indeholde
konkrete mål i forhold til barnets eller den unges konkrete
problemer.
Ligeledes vil kommunen fortsat have pligt til følge og
vurdere de unges behov for støtte og hjælp, idet
kommunens tilsynsforpligtelse og pligt til at sætte ind med
tidlig og helhedsorienteret støtte og hjælp, jf.
§ 46 i serviceloven, består.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
Efter servicelovens § 140 a, stk. 1., 1. pkt., kan
kommunalbestyrelsen tilbyde, at de elementer af en handleplan, jf.
§ 140 stk. 1, 3, 4 og 6, der vedrører forældrene,
erstattes af en helhedsorienteret plan.
Som konsekvens af forslaget om at ophæve servicelovens
§ 140, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, er det
nødvendigt at konsekvensændre servicelovens §
140, stk. 1, 1. pkt., således at der fremover henvises til
§ 140, stk. 1, 2, 3 og 5.
Der er således ikke tale om indholdsmæssige
ændringer.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 13
Efter servicelovens § 140 a, stk. 1, 2. pkt., kan
kommunalbestyrelsen tilbyde unge mellem 16 og 23 år, at
handleplanen jf. § 140, stk. 1-5, erstattes af en
helhedsorienteret plan.
Efter servicelovens § 140 a, stk. 3, 2. pkt., skal den
helhedsorienterede plan opfylde kravene til indholdet af en
handleplan efter § 140, stk. 1-5.
Som konsekvens af forslaget om at ophæve servicelovens
§ 140, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, er det
nødvendigt at konsekvensændre servicelovens §
140, stk. 1, 2. pkt., og stk. 3, 2. pkt., således at der
fremover henvises til § 140, stk. 1-4.
Der er således ikke tale om indholdsmæssige
ændringer.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
§
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2019.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland og kan ikke sættes i kraft for disse dele af
riget, fordi serviceloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019 foretages
følgende ændringer: | | | | § 48. Inden
der træffes afgørelse efter §§ 51, 52, 52 a,
56, 57 a, 57 b, 58, 62 og 63, § 65, stk. 2 og 3, og
§§ 68- 71 og 75, skal der finde en samtale sted med
barnet eller den unge herom. Samtalen kan undlades, hvis der
umiddelbart forinden er gennemført en samtale med barnet
eller den unge ved gennemførelse af en børnefaglig
undersøgelse, jf. § 50. Samtalen kan finde sted uden
samtykke fra forældremyndighedens indehaver og uden dennes
tilstedeværelse, når hensynet til barnets eller den
unges bedste taler herfor. | | 1. I § 48, stk. 1, udgår »52
a,«. | Stk. 2.
--- | | | | | | § 53.
Samtykke fra forældremyndighedens indehaver og den unge, der
er fyldt 15 år, til en afgørelse efter 52, stk. 3, nr.
7, skal omfatte formålet med anbringelsen, jf. § 140,
stk. 3, 1. pkt. | | 2. I § 53 ændres »§ 140,
stk. 3, 1. pkt.« til: »§ 140, stk. 2, 1.
pkt.« | | | | § 57 c.
Kommunalbestyrelsen skal, senest 7 dage efter den har modtaget
dokumentation fra politiet om, at en ung under 18 år er
mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet,
indkalde den unge, forældremyndighedsindehaveren, eventuelt
relevante personer fra netværket og relevante fagpersoner til
et netværkssamråd. | | 3. I § 57 c, stk. 1, indsættes efter
»netværkssamråd«: »med henblik
på drøftelse af behov for iværksættelse af
foranstaltninger«. | Stk. 2. På
baggrund af drøftelser på netværkssamrådet
med den unge, forældremyndighedsindehaveren, eventuelt
relevante personer fra netværket og relevante fagpersoner
skal kommunalbestyrelsen efter netværkssamrådet
udarbejde en handleplan for, hvilke initiativer og handlepligter
der kan modvirke yderligere kriminalitet. | | 4. § 57 c, stk. 2, ophæves. Stk. 3-5 bliver herefter til stk. 2-4. | Stk. 3. Modtager
kommunalbestyrelsen inden for 1 år efter
netværkssamrådets afholdelse, jf. stk. 1, dokumentation
fra politiet om mistanke mod den unge under 18 år for
gentagen, alvorlig kriminalitet, skal kommunalbestyrelsen uden
fornyet indkaldelse tilnetværkssamråd vurdere, om der
er behov for at revidere handleplanen. | | 5. I § 57
c, stk. 3, der bliver stk. 2, ændres »revidere
handleplanen« til: »iværksætte eller
ændre foranstaltninger«. | Stk. 4. Stk. 1-3
finder ikke anvendelse for børn og unge, der er omfattet af
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, jf. dog stk.
5. | | 6. I § 57 c, stk. 4, der bliver stk. 3
ændres »Stk. 1-3« til: »Stk. 1 og 2«
og »stk. 5« til: »stk. 4«. | Stk. 5. Stk. 1-3
finder anvendelse i sager, som afvises af
Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. § 42, stk. 1, i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Kommunalbestyrelsen skal
senest 7 dage efter modtagelse af sagen fra
Ungdomskriminalitetsnævnet indkalde til
netværkssamråd efter stk. 1. | | 7. I § 57 c, stk. 4, der bliver stk. 3,
ændres »Stk. 1-3« til: »Stk. 1 og
2«. | | | | § 66 f. Har
en efterskole, en fri fagskole eller en fri grundskole med
kostafdeling otte pladser eller derunder til anbringelse af
børn eller unge efter § 52, stk. 3, nr. 7, skal den
enkelte plads være godkendt som konkret egnet til det
pågældende barn eller den pågældende unge
af kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune. | | 8. I § 66 f, stk. 1, indsættes efter
»§ 52, stk. 3, nr. 7,«: »eller efter §
14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet,«. | Stk. 2.
--- | | | | | | § 67.
Formålet med indsatsen på opholdssteder og
døgninstitutioner efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, er at
varetage omsorg og sikre trivsel og udvikling for de anbragte
børn og unge. Opholdssteder og døgninstitutioner skal
arbejde målrettet med at understøtte uddannelse,
beskæftigelse og forebyggelse af kriminalitet for de anbragte
børn og unge. | | 9. I § 67 ændres »§ 66, stk.
1, nr. 5 og 6« til: »§ 66 stk. 1, nr. 6 og
7«. | | | | § 70.
Kommunalbestyrelsen skal senest 3 måneder efter, at der er
iværksat en foranstaltning over for barnet, den unge eller de
vordende forældre, vurdere, om indsatsen skal ændres,
og om handleplanen, jf. § 140, relevante dele af en
helhedsorienteret plan, jf. § 140 a, eller et
forbedringsforløb, jf. §§ 13 og 14 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet skal revideres.
Kommunalbestyrelsen skal herefter med højst 6 måneders
mellemrum foretage en sådan vurdering. Afgørelse om
revision af handleplanen eller relevante dele af en
helhedsorienteret plan træffes så vidt muligt med
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der
er fyldt 15 år. | | 10. I § 70, stk. 1, 3. pkt., ændres
»Afgørelse« til: Beslutning« og
»træffes så vidt muligt« til: »skal
så vidt muligt ske«. | Stk. 2-4.
--- | | | | | | § 140.
--- | | 11. § 140, stk. 2, ophæves. | Stk. 2. For unge
under 18 år med et behandlingskrævende stofmisbrug skal
kommunalbestyrelsen udarbejde en handleplan for den behandling, der
skal iværksættes, og for den nødvendige
støtte til den unge. Handleplanen udarbejdes i samarbejde
med den unge og dennes familie. | | Stk. 3-7 bliver herefter til stk. 2-6. | Stk. 3.-7.
--- | | | | | | § 140 a.
Når kommunalbestyrelsen skal udarbejde en handleplan til et
barn eller en ung, jf. § 140, kan kommunalbestyrelsen tilbyde,
at de elementer af en handleplan, jf. § 140, stk. 1, 3, 4 og
6, der vedrører forældrene, erstattes af en
helhedsorienteret plan. For unge mellem 16 og 23 år kan
kommunalbestyrelsen tilbyde, at handleplanen, jf. § 140, stk.
1-5, erstattes af en helhedsorienteret plan. | | 12. I § 140 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 140, stk. 1, 3, 4 og 6« til: »§ 140,
stk. 1-3 og 5«. 13. I § 140 a, stk. 1, 2. pkt. og stk. 3, 2. pkt., ændres »§
140, stk. 1-5« til: »§ 140, stk. 1-4«. | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Den
helhedsorienterede plan indeholder de sociale foranstaltninger og
indsatser samt øvrige relevante indsatser efter anden
lovgivning. Den helhedsorienterede plan skal opfylde kravene til
indholdet af en handleplan efter § 140, stk. 1-5. | | | | | | | | | | | | | | |
|