L 8 Forslag til lov om ændring af lov om social service. (Afskaffelse af forudgående børnesamtale ved økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren, afskaffelse af særhandleplaner og afskaffelse af afgørelse om revision af handleplan m.v.).

Af: Social- og indenrigsminister Astrid Krag (S)
Udvalg: Social- og Indenrigsudvalget
Samling: 2019-20
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 02-10-2019

Fremsættelse: 02-10-2019

Skriftlig fremsættelse (2. oktober 2019)

20191_l8_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (2. oktober 2019)

Social- og indenrigsministeren (Astrid Krag):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social service (Afskaffelse af forudgående børnesamtale ved økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren, afskaffelse af særhandleplaner og afskaffelse af afgørelse om revision af handleplan m.v.).

(Lovforslag nr. L 8)

Lovforslagets formål er at fjerne krav til sagsbehandlin?gen på børne- og ungeområdet efter serviceloven, hvor dette ikke anses som nødvendigt for sagens oplysning eller for den støtte, der eventuelt skal iværksættes. Således skal lovforslaget medvirke til en mere smidig sagsbehandling for børnene, de unge og deres forældre. Forslagene er stillet af KL til den forhenværende regering i forbindelse med Kom?muneøkonomiaftalen for 2017. Der er således hovedsa?geligt tale om en genfremsættelse af L 229, som den tidli?ge?re regering fremsatte i foråret.

Det foreslås at ophæve den nuværende bestemmelse om, at der skal afholdes en forudgående børnesamtale ved afgø?relse om økonomisk støtte til forældremyndighedsindeha?veren, efter servicelovens § 52 a, i de sager, der har et klart afgrænset problem, som kan løses gennem økonomisk støtte. Det vil medføre, at barnet ikke længere skal inddra?ges i sager, der alene vedrører forældremyndighedsinde­haverens økonomi.

Det foreslås yderligere at afskaffe særhandleplanerne for hhv. kriminalitetstruede unge efter servicelovens § 57 c, stk. 2, og for unge med et behandlingskrævende stofmisbrug ef?ter servicelovens § 140, stk. 2. Det vil betyde, at arbejdet med at udarbejde disse to særhandleplaner i stedet vil skulle indgå i den almindelige handleplan efter servicelovens § 140 eller helhedsorienteret plan ef?ter servicelovens § 140 a.

Det foreslås yderligere, at revision af en handleplan skal ske som en procesledende beslutning og ikke træffes som en egentlig afgørelse efter de forvaltningsretlige regler. Det vil medføre, at det kun er ændringen i foranstaltningen, der kan påklages og borgeren vil dermed ikke skulle igennem et dobbelt klageforløb.

Endeligt indeholder lovforslaget få tekniske ændringer i serviceloven. Disse ændringer er alene af lovteknisk og re?daktionel karakter.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.