Fremsat den 28. november 2019 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om de gymnasiale
uddannelser
(Lempelse af krav om, at interne
prøver skal afholdes som årsprøver)
§ 1
I lov om de gymnasiale uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 611 af 28. maj 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 28, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »årsprøve« til:
»prøve«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lov om de gymnasiale uddannelser implementerer nogle af de
elementer i Aftale mellem Socialdemokratiet og den daværende
regering (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om styrkede gymnasiale uddannelser af 3. juni 2016
(gymnasiereformen), som forudsatte lovændring.
I forbindelse med implementering af gymnasiereformen, og ud fra
de første erfaringer med loven, er det vurderingen, at
kravet i lovens § 28, stk. 4, om, at de interne prøver,
som eleverne i de 3-årige gymnasiale uddannelser i
løbet af deres uddannelse skal aflægge som
prøvetræning, skal afholdes som
årsprøver, ikke er hensigtsmæssigt. Ved
årsprøve forstås en intern prøve, der
afholdes i forbindelse med skoleårets afslutning. Ved intern
prøve forstås almindeligvis en prøve uden
ekstern censur.
Med lovforslaget foreslås det på den baggrund, at
interne prøver i studieretningsfag, i dansk på
A-niveau og i matematik på A- eller B-niveau i de
3-årige gymnasiale uddannelser ikke nødvendigvis skal
afholdes som årsprøver.
Det er ikke antallet af interne prøver, som
foreslås ændret, men derimod kravet om, at
prøverne skal afholdes som årsprøver. Dermed
vil den enkelte institution få betydeligt større
fleksibilitet i forhold til afvikling af denne opgave, herunder
kunne sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af den samlede
lærerressource, der står til rådighed.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Lempelse af krav om, at interne prøver i
visse fag skal gennemføres som
årsprøve
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 28, stk. 4, 1. pkt., i lov om de
gymnasiale uddannelser, at elever i de 3-årige gymnasiale
uddannelser til teknisk (htx), merkantil (hhx) og almen
studentereksamen (stx) skal til i alt mindst fem interne skriftlige
eller mundtlige prøver ud over de prøver, som er
nævnt i lovens § 21, stk. 5. De interne prøver
fastsættes af institutionens leder, med henblik på at
eleverne får træning i forskellige prøveformer,
der indgår i uddannelsen.
Efter § 28, stk. 4, 2. pkt., skal de interne prøver
omfatte skriftlig eller mundtlig årsprøve i
studieretningsfag, i dansk på A-niveau og i matematik
på A- eller B-niveau.
Ved intern prøve forstås almindeligvis
prøver uden ekstern censur. Også de afsluttende
prøver, som efter lovens § 21, stk. 5, skal
aflægges som evaluering af de to særlige forløb,
der indgår i grundforløbet, er derfor interne. Da
prøverne efter § 21, stk. 5, samtidig udgør en
summativ evaluering af undervisningen i disse forløb, som
tæller med i elevens samlede eksamensresultat, anses de trods
den interne censur som officielle prøver.
Ved årsprøve forstås en intern prøve,
der afholdes i forbindelse med skoleårets afslutning.
Alle elever i de 3-årige gymnasiale uddannelser har to
eller tre studieretningsfag i deres studieretningsforløb. I
de få tilfælde, hvor der måtte være tale om
et studieretningsfag på C-niveau, omfatter kravet om
afholdelse af årsprøve i studieretningsfag dog ikke
dette fag, da fag på C-niveau normalt afvikles inden for
ét skoleår.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Kravet om, at de interne prøver i studieretningsfag,
dansk på A-niveau og matematik på A- eller B-niveau
skal afholdes som årsprøver, har på nogle
institutioner udgjort en uforholdsmæssig belastning i
prøve- og eksamensperioden, hvor institutionen også
skal afholde de officielle prøver i uddannelserne.
Intentionen om opnåelse af prøvetræning via
interne prøver vurderes i lige så høj grad at
kunne realiseres, selvom flere af de interne prøver afholdes
på andre tidspunkter end i prøve- og
eksamensperioden.
Det foreslås på den baggrund, at kravet om, at de
interne prøver i studieretningsfag, dansk på A-niveau
og matematik på A- eller B-niveau skal afholdes som
årsprøver ændres til, at prøverne vil
skulle afholdes som interne prøver. Dermed vil den enkelte
institution få betydeligt større fleksibilitet i
forhold til afvikling af disse prøver. Det vil ikke
længere være et krav, at prøverne
nødvendigvis afholdes i forbindelse med skoleårets
afslutning. Prøvetræningen vil i stedet kunne
afholdes, når dette efter institutionens vurdering giver
undervisningsfaglig mening, dvs. på et tidspunkt i
skoleåret, som giver eleverne reel mulighed for at opnå
træning i prøveaflæggelse.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at ville medføre mer- eller
mindreudgifter for det offentlige. Principperne for
digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være
relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Principperne for
agil erhvervsrettet regulering vurderes på denne baggrund
ikke at være relevante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. september til
den 7. oktober 2019 været i ekstern høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Danmarks Private Skoler - grundskoler & gymnasier, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier - Lederne, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske HF &
VUC (Bestyrelserne), Danske HF & VUC (Lederne), Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Universiteter,
Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke
(Grønland), Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul-
und Sprachverein für Nordschleswig, Erhvervsskolelederne,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Lærerforening, Kommunernes Landsforening,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Ministeriet for
undervisning, forskning og kultur (Færøerne),
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Team
Danmark og Uddannelsesforbundet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringsmæssige konsekvenser
for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 28, stk. 4, i lov om gymnasiale
uddannelser, at ud over de prøver, som er nævnt i
§ 21, stk. 5, skal eleverne i løbet af deres uddannelse
til i alt mindst fem interne skriftlige eller mundtlige
prøver, som fastsættes af institutionens leder, med
henblik på at eleverne får træning i forskellige
prøveformer, der indgår i uddannelsen. De interne
prøver skal omfatte skriftlig eller mundtlig
årsprøve i studieretningsfag, i dansk på
A-niveau og i matematik på A- eller B-niveau.
Bestemmelsen i § 28, stk. 4, indeholder således et
minimumskrav til den prøvetræning, som elever i de
3-årige gymnasiale uddannelser til teknisk (htx), merkantil
(hhx) og almen studentereksamen (stx) skal have i løbet af
deres uddannelsesforløb.
Ved interne prøver forstås almindeligvis
prøver uden ekstern censur. Også de afsluttende
prøver, som efter lovens § 21, stk. 5, skal
aflægges som evaluering af de to særlige forløb,
der indgår i grundforløbet, - f.eks.
naturvidenskabeligt grundforløb og produktudvikling i
uddannelsen til teknisk studentereksamen - er derfor interne. Da
prøverne efter § 21, stk. 5, samtidig udgør en
summativ evaluering af undervisningen i disse forløb, som
tæller med i elevens samlede eksamensresultat, anses de trods
den interne censur som officielle prøver. De adskiller sig i
den henseende fra de interne prøver, som skal afholdes efter
§ 28, stk. 4, idet begrundelsen for sidstnævnte
prøver er, at eleverne på den måde kan
opnå træning i den relevante prøveform på
et tidligere tidspunkt end ved fagets afslutning.
Som det fremgår, er minimumskravet til de interne
prøver efter § 28, stk. 4, 1. pkt., fem prøver i
alt. Bestemmelsens 2. pkt. indebærer, at hovedparten af disse
afholdes som årsprøver. Ved årsprøve
forstås en intern prøve, der afholdes i forbindelse
med skoleårets afslutning.
Alle elever i de 3-årige gymnasiale uddannelser har to
eller tre studieretningsfag i deres studieretningsforløb. I
de få tilfælde, hvor der måtte være tale om
et studieretningsfag på C-niveau, omfatter kravet om
afholdelse af årsprøve i studieretningsfag dog ikke
dette fag, da fag på C-niveau normalt afvikles inden for
ét skoleår. Hvad angår den obligatoriske
årsprøve i matematik, vil den skulle aflægges
ved afslutningen af 1. skoleår, hvis eleven skal afslutte
faget på B-niveau, og ved afslutningen af 2. skoleår,
hvis eleven skal afslutte faget på A-niveau.
Kravet om årsprøve i studieretningsfag samt i begge
fagene dansk og matematik vil for en elev med to studieretningsfag
på A- eller B-niveau betyde, at der for institutionen inden
for de fem prøver, som minimumskravet i § 28, stk. 4,
omfatter, er plads til at vælge et ekstra fag, som eleven
skal aflægge intern prøve i. Kravet vil omvendt for en
elev med tre studieretningsfag på A- eller B-niveau betyde,
at alle de fem prøver er brugt. Matematik kan i en
række tilfælde være studieretningsfag for en
given elev, hvilket vil give en ekstra obligatorisk prøve
til brug for en intern prøve i et ekstra fag efter
institutionens valg. Den eller de evt. sidste obligatoriske interne
prøver - samt eventuelle yderligere interne prøver,
der måtte ligge ud over minimumskravet - behøver efter
den gældende bestemmelse ikke at blive afholdt som
årsprøve, men kan placeres på et andet tidspunkt
i skoleåret.
Det foreslås, at »årsprøve«
ændres til »prøve« i
§ 28, stk. 4, 2. pkt.
Det foreslåede vil indebære, at der ikke
længere vil være krav om, at de interne prøver i
studieretningsfag, i dansk på A-niveau og i matematik
på A- eller B-niveau vil skulle afholdes som
årsprøver. Med den foreslåede bestemmelse vil
det dermed ikke længere være et krav, at
prøverne nødvendigvis vil skulle afholdes i
forbindelse med skoleårets afslutning.
Prøvetræningen vil i stedet kunne afholdes, når
dette efter institutionens vurdering giver undervisningsfaglig
mening, dvs. på et tidspunkt i skoleåret, som giver
eleverne reel mulighed for at opnå træning i
prøveaflæggelse. Baggrunden for forslaget er, at
kravet om afholdelse som årsprøver på mange
institutioner har udgjort en uforholdsmæssig belastning i
prøve- og eksamensperioden, hvor institutionen også
skal afholde de officielle prøver i uddannelserne.
Intentionen om opnåelse af prøvetræning via
interne prøver vurderes i lige så høj grad at
kunne realiseres, selvom flere af de interne prøver afholdes
på andre tidspunkter end i prøve- og eksamensperioden.
Dermed vil den enkelte institution få betydeligt
større fleksibilitet i forhold til afvikling af denne
opgave, herunder kunne sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af
den samlede lærerressource, der står til rådighed
for institutionerne.
Den foreslåede bestemmelse vil også kunne finde
anvendelse for afholdelse af interne prøver i den resterende
del af skoleåret 2019/20.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås med bestemmelsen, at loven træder i
kraft den 1. februar 2020.
Det bemærkes, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, da lov om de gymnasiale
uddannelser, som foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og heller ikke kan
sættes i kraft ved kongelig anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om de gymnasiale uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 611 af 28. maj 2019, foretages
følgende ændring: | | | | § 28.
--- | | | Stk. 2-3.
--- | | | Stk. 4. Ud over
de prøver, som er nævnt i § 21, stk. 5, skal
eleverne i løbet af deres uddannelse til i alt mindst fem
interne skriftlige eller mundtlige prøver, som
fastsættes af institutionens leder, med henblik på at
eleverne får træning i forskellige prøveformer,
der indgår i uddannelsen. De interne prøver skal
omfatte skriftlig eller mundtlig årsprøve i
studieretningsfag, i dansk på A-niveau og i matematik
på A- eller B-niveau. | | 1. I § 28, stk. 4, 2. pkt., ændres
»årsprøve« til:
»prøve«. | Stk.
5. --- | | |
|