Fremsat den 27. november 2019 af transportministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af bødeniveauet
for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som
ændret ved bl.a. lov nr. 1521 af 18. december 2018, lov nr.
1559 af 18. december 2018 og senest ved lov nr. 556 af 7. maj 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 86 a, stk. 5, ændres
»Politiet« til: »Transportministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil,«.
2. I
§ 118, stk. 10, indsættes
som 5. pkt.:
»Ved fastsættelse af
bøder for føreres og virksomheders overtrædelse
af bestemmelserne om afholdelse af det regulære ugentlige
hvil, omfattet af 2. pkt., skal det indgå som en særlig
skærpende omstændighed, hvis hvilet tilbringes i
køretøjet.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. Indledning og baggrund | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. Opdatering af hjemmelsgrundlaget for den
administrative kontrol af virksomheder, installatører og
værksteder på køre- og
hviletidsområdet | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.1.1. Kontrol med overholdelse af køre- og
hviletidsreglerne | 2.1.1.2. Kontrol med installatører og
værksteder, der kan udføre installering, eftersyn,
kontrol og reparation af takografer | 2.1.1.3. Hjemmelsgrundlaget for den administrative kontrol
med virksomheder, installatører og værksteder på
køre- og hviletidsområdet | 2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.2. Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig
afholdelse af hvil i køretøjet | 2.2.1. Gældende ret | 2.2.1.1. Køre- og hviletidsreglerne | 2.2.1.2. Færdselslovens
sanktionsbestemmelser | 2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at gøre op med ulige
konkurrencevilkår, nomadechauffører og social dumping
i vejtransportsektoren og sikre ordnede forhold.
Der er i vejtransportsektoren set eksempler på, at
chauffører arbejder under ganske uacceptable vilkår.
Særligt uacceptable forhold blev afsløret i
efteråret 2018, da der i regi af den fælles
myndighedsindsats for ordnede forhold blev gennemført en
aktion mod opholdsstedet for en gruppe udenlandske
chauffører i Padborg, som var indlogeret under kummerlige
forhold. Flere af chaufførerne forklarede i den forbindelse
bl.a. til pressen, at de boede i lastbilen i månedsvis.
Det bødeniveau, der i dag anvendes for ulovlig afholdelse
af det regulære ugentlige hvil i køretøjet,
nemlig et bødeniveau på 1.000 kr. til
chaufføren og 2.000 kr. til virksomheden, vurderes at
være for lavt til at have den afskrækkende virkning,
der er påkrævet for at sikre hensynet til
chaufførernes arbejdsvilkår.
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at
skærpe bødestraffen for ulovlig afholdelse af det
regulære ugentlige hvil i køretøjet.
Lovforslaget indeholder således retningslinjer for
forhøjet bødeudmåling for ulovlig afholdelse af
hvil i køretøjet.
Lovforslaget indeholder desuden en opdatering af
færdselslovens § 86 a, stk. 5, idet retten til adgang
uden retskendelse til brug for den administrative kontrol med
virksomheders overholdelse af køre- og hviletidsreglerne og
kontrol med installatører og værksteder, der kan
udføre installering, eftersyn, kontrol og reparation af
takografer, er overgået til Transport- og
Boligministeriet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Opdatering af hjemmelsgrundlaget for den
administrative kontrol af virksomheder, installatører og
værksteder på køre- og
hviletidsområdet
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Kontrol med overholdelse af køre- og
hviletidsreglerne
Kontrol med overholdelse af reglerne om køre- og hviletid
gennemføres på baggrund af reglerne i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/22/EF af 15.
marts 2006 om minimumsbetingelser for gennemførelse af
Rådets forordning nr. 3820/85/EØF og nr.
3821/85/EØF med hensyn til sociale bestemmelser inden for
vejtransportvirksomhed og om ophævelse af Rådets
direktiv 88/599/EØF (kontroldirektivet).
Det følger af kontroldirektivets artikel 2, stk. 1, at
medlemsstaterne indfører en ordning med hensigtsmæssig
og regelmæssig kontrol både på vejene og hos
virksomhederne. Kontrollen skal hvert år omfatte et bredt,
repræsentativt udsnit af mobile arbejdstagere, førere,
virksomheder og køretøjer inden for alle de
transportkategorier, der er omfattet af køre- og
hviletidsreglerne.
Det følger desuden af kontroldirektivets artikel 2, stk.
3, at mindst 30 pct. af det samlede antal kontrollerede arbejdsdage
kontrolleres på vejene og mindst 50 pct. hos
virksomhederne.
Vejsidekontrollen udføres af politiet, mens
virksomhedskontrollen udføres af
Færdselsstyrelsen.
2.1.1.2. Kontrol med installatører og
værksteder, der kan udføre installering, eftersyn,
kontrol og reparation af takografer
Det følger af artikel 24, stk. 1, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr. 165/2014/EU af 4. februar 2014 om
takografer inden for vejtransport og om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 561/2006/EF om
harmonisering af visse bestemmelser inden for vejtransport
(takografforordningen), at medlemsstaterne autoriserer,
kontrollerer regelmæssigt og certificerer de
installatører, værksteder og
køretøjsfabrikanter, der kan udføre
installering, eftersyn, kontrol og reparation af takografer.
Det følger desuden af takografforordningens artikel 24,
stk. 3, litra a, at autoriserede installatørers og
værksteders procedurer for håndtering af takografen
tilses mindst hvert andet år. Disse tilsyn kan foretages uden
at gennemføre et besøg på stedet.
Det følger endvidere af takografforordningens artikel 24,
stk. 3, litra b, at der også foretages uanmeldte tekniske
tilsyn hos autoriserede installatører og værksteder
for at kontrollere de udførte kalibreringer, kontroller og
installeringer. Disse tilsyn skal årligt omfatte mindst 10
pct. af de autoriserede installatører og
værksteder.
Ifølge færdselslovens § 86 a, stk. 1, kan
transportministeren fastsætte bestemmelser om
gennemførelsen, anvendelsen og kontrol med overholdelsen af
Det Europæiske Fællesskabs og Den Europæiske
Unions forordninger og direktiver samt internationale aftaler,
overenskomster eller lignende om køre- og hviletid inden for
vejtransport.
Det følger videre af § 86 a, stk. 3, at
administrationen af de efter stk. 1 og 2 fastsatte bestemmelser kan
henlægges til anden offentlig myndighed, privat organisation
el.lign., og at der i forbindelse hermed kan fastsættes
nærmere regler om særlig godkendelse af sådanne
myndigheder eller organisationer og i øvrigt
fastsættes regler for myndighedens eller organisationens
virksomhed i forbindelse med administrationen af opgaverne.
Endelig følger det af § 86 a, stk. 4, at
transportministeren i forbindelse med fastsættelsen af
nærmere regler om installatørers, værksteders og
køretøjsfabrikanters adgang til at opnå
autorisation til at installere, kontrollere og reparere takografer,
der er omfattet af de forordninger eller direktiver, der er
nævnt i stk. 1, eller af forskrifter, der er udstedt i
medfør af stk. 1, kan fastsætte vilkår om, at
installatøren, værkstedet eller
køretøjsfabrikanten underkaster sig tilsyn af en
godkendt myndighed, privat organisation el.lign.
Disse beføjelser er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1318 af 22. november 2018 om autorisation
til installering, eftersyn, kontrol og reparation af takografer
(værkstedsautorisationsbekendtgørelsen).
Det følger af denne bekendtgørelse, at tilsynet
med autoriserede installatører og værksteder foretages
dels af tilsynsvirksomheder, der er godkendt af
Færdselsstyrelsen, og dels af Færdselsstyrelsen. Det
følger således af bekendtgørelsens § 16,
stk. 1, at installatører og værksteder mindst
én gang hvert andet år skal lade en tilsynsvirksomhed,
der er godkendt af Færdselsstyrelsen, påse deres
procedurer for håndtering af takografer, herunder de trufne
sikkerhedsforanstaltninger og håndteringen af
værkstedskort, ligesom det følger af
bekendtgørelsens § 17, stk. 1, at
Færdselsstyrelsen fører kontrol med
installatører, værksteder og
køretøjsfabrikanter.
Tilsynsvirksomhederne udfører deres tilsyn ved gennemgang
af dokumenter fra installatøren eller værkstedet og
uden at gennemføre besøg hos disse.
Færdselsstyrelsen foretager de uanmeldte tilsyn, der er
påkrævet efter takografforordningens artikel 24, stk.
3, litra b. Disse uanmeldte tilsyn sker ved egentlige besøg
hos installatøren eller værkstedet.
2.1.1.3. Hjemmelsgrundlaget for den administrative kontrol
med virksomheder, installatører og værksteder på
køre- og hviletidsområdet
Det følger af færdselslovens § 86 a, stk. 5,
at politiet til enhver tid uden retskendelse mod behørig
legitimation har adgang til en virksomheds forretningslokaler,
forretningsbøger og papirer m.v., herunder materiale, der
opbevares i elektronisk form, med henblik på at føre
kontrol med bestemmelser fastsat i det Europæiske
Fællesskabs og Den Europæiske Unions forordninger om
køre- og hviletid inden for vejtransport og bestemmelser
fastsat i medfør af stk. 1 og 2.
Ved kongelig resolution af 28. juni 2015 blev opgaver
vedrørende dansk og international regulering af
færdsel og færdselssikkerhed samt sager
vedrørende færdselsadfærd overført fra
Justitsministeriet til Transport- og Boligministeriet. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen (ved Færdselsstyrelsen) overtog i
den forbindelse den administrative tilsynsopgave med kontrol af
overholdelsen af køre- og hviletidsreglerne fra
politiet.
De administrative kontrolopgaver på køre- og
hviletidsområdet har således siden 2015 hørt
under Transport- og Boligministeriets ressortområde, herunder
også adgangen uden retskendelse til en virksomheds
forretningslokaler, forretningsbøger og papirer m.v. med
henblik på at føre kontrol med bestemmelser fastsat i
det Europæiske Fællesskabs og Den Europæiske
Unions forordninger om køre- og hviletid inden for
vejtransport og bestemmelser fastsat i medfør af
færdselslovens § 86 a, stk. 1 og 2.
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det er efter Transport- og Boligministeriets opfattelse af
væsentlig betydning, at der kan gennemføres
virksomhedskontrol og kontrol med værksteder og
installatører uden retskendelse, hvis kontrollen skal kunne
gennemføres effektivt og fleksibelt. Det må desuden
antages, at muligheden for, at der vil kunne foretages uanmeldte
kontrolbesøg, vil have en præventiv effekt.
Dertil kommer, at det følger af både
kontroldirektivet og takografforordningen, at der skal
udføres kontrol hos virksomhederne.
Som ovenfor beskrevet, er det i dag Færdselsstyrelsen og
ikke politiet, der udfører henholdsvis virksomhedskontrollen
på køre- og hviletidsområdet og uanmeldte
tekniske tilsyn hos autoriserede installatører og
værksteder, der udfører installering, eftersyn,
kontrol og reparation af takografer.
Transport- og Boligministeriet finder på den baggrund, at
bestemmelsen i færdselslovens § 86 a, stk. 5, bør
ændres, så ordlyden bringes i overensstemmelse med det
aktuelle ressortansvar, hvorefter de administrative kontrolopgaver
på køre- og hviletidsområdet varetages af
Transport- og Boligministeriet ved Færdselsstyrelsen.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i
færdselslovens § 86 a, stk. 5, ændres, så
det fremgår, at det er transportministeren eller den
ministeren bemyndiger dertil, der har adgang til en virksomheds
forretningslokaler, forretningsbøger og papirer m.v.,
herunder materiale, der opbevares i elektronisk form, med henblik
på at føre kontrol med bestemmelser fastsat i det
Europæiske Fællesskabs og Den Europæiske Unions
forordninger om køre- og hviletid inden for vejtransport og
bestemmelser fastsat i medfør af færdselslovens §
86 a, stk. 1 og 2.
Der vil på den måde ikke være tvivl om, at
Færdselsstyrelsen som hidtil kan foretage administrativ
kontrol med overholdelsen af køre- og hviletidsreglerne og
kontrol med installatører og værksteder, der kan
udføre installering, eftersyn, kontrol og reparation af
takografer.
2.2. Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig
afholdelse af hvil i køretøjet
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1 Køre- og
hviletidsreglerne
Reglerne på køre- og hviletidsområdet findes
bl.a. i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
561/2006/EF af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale
bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af
Rådets forordning nr. 3821/85/EØF og nr. 2135/98/EF
samt ophævelse af Rådets forordning nr.
3820/85/EØF (køre- og hviletidsforordningen).
Bestemmelserne i køre- og hviletidsforordningen suppleres
af bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. 165/2014/EU af 4. februar 2014 om takografer inden for
vejtransport, om ophævelse af Rådets forordning nr.
3821/85/EØF om kontrolapparatet inden for vejtransport og om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
561/2006/EF om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden
for vejtransport (takografforordningen).
Køre- og hviletidsforordningen og takografforordningen
gælder - med visse undtagelser - for godstransport med
lastbil og personbefordring med bus, og indeholder navnlig regler
om, hvor længe en fører maksimalt må
køre, og hvornår og hvor længe føreren
skal hvile. Formålet med reglerne er at harmonisere
vilkårene for konkurrencen mellem de forskellige former for
landtransport, navnlig vejtransporten, og at forbedre
arbejdsvilkårene og færdselssikkerheden, jf.
køre- og hviletidsforordningens artikel 1.
Desuden indeholder FN's europæiske overenskomst af 1. juli
1970 om arbejdet for besætninger på
køretøjer i international vejtransport
(AETR-overenskomsten) regler om køre- og hviletid og
kontrolapparater, som i det væsentligste svarer til
bestemmelserne i køre- og hviletidsforordningen og
takografforordningen. Det er i EU-reglerne nærmere
præciseret, hvornår AETR-overenskomsten finder
anvendelse i stedet for EU-reglerne, jf. køre- og
hviletidsforordningens artikel 2 og takografforordningens artikel
3.
I køre- og hviletidsforordningen forstås et hvil
som enhver sammenhængende periode, i hvilken føreren
frit kan disponere over sin tid, jf. køre- og
hviletidsforordningens artikel 4, litra f.
Der findes dels de daglige hviletider, der er beskrevet i
køre- og hviletidsforordningens artikel 4, litra g. Daglig
hviletid forstås som den daglige periode, i hvilken
føreren frit kan disponere over sin tid. Dette begreb
dækker både regulære daglige hviletider og
reducerede daglige hviletider. Regulære daglige hviletider
forstås som ethvert hvil på mindst 11 timer. En
regulær daglig hviletid kan subsidiært tages i to
perioder, hvoraf den første periode skal være på
mindst tre sammenhængende timer og den anden på mindst
9 sammenhængende timer. Reducerede daglige hviletider
forstås som ethvert hvil på mindst 9 timer, men mindre
end 11 timer.
Der findes derudover ugentlige hviletider, der er beskrevet i
køre- og hviletidsforordningens artikel 4, litra h. Ugentlig
hviletid forstås som en ugentlig periode, i hvilken
føreren frit kan disponere over sin tid. Dette begreb
dækker både over regulære ugentlige hviletider og
reducerede ugentlige hviletider. Regulære ugentlige
hviletider forstås som ethvert hvil på mindst 45 timer.
Reducerede ugentlige hviletider forstås som ethvert hvil, som
er mindre end 45 timer, men som under visse betingelser, der
følger af køre- og hviletidsforordningens artikel 8,
stk. 6, kan reduceres til mindst 24 timer i træk.
Det følger af køre- og hviletidsforordningens
artikel 8, stk. 8, at såfremt en fører vælger
dette, kan daglige hviletider og reducerede ugentlige hviletider,
der tages borte fra hjemstedet, tilbringes i
køretøjet, hvis dette er udstyret med passende
sovefaciliteter til hver fører, og køretøjet
holder stille.
Det kan heraf udledes, at det regulære ugentlige hvil ikke
kan tilbringes i køretøjet. Denne fortolkning er
bekræftet af EU-domstolen, der den 20. december 2017 afsagde
dom i den såkaldte Vaditrans-sag (C102/16). EU-domstolen
fandt i den forbindelse, at eftersom køre- og
hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, udtrykkeligt omfatter
daglige hvil og reducerede ugentlige hvil, følger det deraf,
at en fører ikke kan tilbringe regulære ugentlige hvil
i køretøjet. EU-domstolen fandt desuden, at en
fortolkning, hvorefter regulære ugentlige hviletider ikke kan
tilbringes i køretøjet, klart tilsigter at nå
køre- og hviletidsforordningens mål om at forbedre
føreres arbejdsvilkår og færdselssikkerheden.
Domstolen anførte i den forbindelse, at en
førerkabine ikke synes at udgøre en hvileplads, der
er egnet til længere hviletider end daglige hvil og
reducerede ugentlige hvil, og at førere bør have
mulighed for at tilbringe regulære ugentlige hvil et sted med
tilpassede og tilstrækkelige betingelser for
indkvartering.
Forordningen indeholder ikke yderligere bestemmelser, der
regulerer, hvorledes føreren skal tilbringe sine
regulære ugentlige hviletider, men udelukker alene, at
regulære ugentlige hviletider kan tilbringes i
køretøjet. Forordningen indeholder heller ikke
yderligere bestemmelser, der beskriver, hvornår det
regulære ugentlige hvil må anses som afholdt i
køretøjet i strid med køre- og
hviletidsreglerne.
Køre- og hviletidsreglerne er umiddelbart gældende
i dansk ret, idet disse er regulerede på forordningsniveau.
Det fremgår dog af køre- og hviletidsforordningens
artikel 19, stk. 1, at medlemsstaterne fastsætter
bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af bestemmelserne
i køre- og hviletidsforordningen og takografforordningen.
Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt
forhold til overtrædelsen, have afskrækkende virkning
og må ikke medføre forskelsbehandling.
2.2.1.2. Færdselslovens
sanktionsbestemmelser
Ifølge færdselslovens § 118, stk. 10, kan der
i forskrifter, der udstedes i medfør af loven,
fastsættes straf i form af bøde for overtrædelse
af bestemmelser i forskrifterne. Der kan endvidere fastsættes
straf i form af bøde eller fængsel indtil 4
måneder for overtrædelse af bestemmelserne i de
forordninger, der er nævnt i færdselslovens § 86
a, stk. 1, og for overtrædelse af bestemmelser i forskrifter,
der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1.
I § 11 i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 om
køre- og hviletidsbestemmelser i vejtransport (køre-
og hviletidsbekendtgørelsen) er det fastsat, hvilke
bestemmelser i køre- og hviletidsforordningen der er
strafsanktionerede. Blandt de bestemmelser, der er
strafsanktionerede, er køre- og hviletidsforordningens
bestemmelser om hviletid (forordningens artikel 8 og 9).
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 11,
at der for overtrædelse af bestemmelser i de forordninger,
der er nævnt i færdselslovens § 86 a, stk. 1, og
for overtrædelse af bestemmelser i forskrifter udstedt i
medfør af § 86 a, stk. 1, kan pålægges
ejeren eller brugeren af køretøjet bødeansvar
for førerens overtrædelse af reglerne, selvom
overtrædelsen ikke kan tilregnes ejeren eller brugeren af
køretøjet som forsætlig eller uagtsom. Der kan
desuden pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5, jf.
færdselslovens § 118, stk. 12. Bestemmelserne herom
fremgår desuden af køre- og
hviletidsbekendtgørelsens § 13 om objektivt
individualansvar, samt af § 14 om ansvaret for juridiske
personer.
Det følger desuden af færdselslovens § 118 a,
stk. 5, 1. pkt., jf. stk. 1, at bøder for overtrædelse
af bestemmelser i de forordninger, der er nævnt i § 86
a, stk. 1, og for overtrædelse af bestemmelser i forskrifter,
der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1,
udmåles til 1.000 kr. eller beløb derover, som er
delelige med 500.
Det følger endvidere af færdselslovens § 118
a, stk. 5, 1. pkt., jf. stk. 2, at der skal ske sammenlægning
af bødestraffen for hver overtrædelse, når der
er begået flere overtrædelser af bestemmelserne i
køre- og hviletidsforordningen, takografforordningen og
køre- og hviletidsbekendtgørelsen (absolut
kumulation).
Det følger endelig af færdselslovens § 118 a,
stk. 5, 3.-5. pkt., at en førers samlede bøde efter
§ 118 a, stk. 5, 1. og 2. pkt., i en kontrolperiode maksimalt
kan udgøre 30.000 kr. (bødeloft), og at i de
tilfælde, hvor bødeloftet finder anvendelse for
føreren, kan virksomhedens samlede bøde maksimalt
udgøre 60.000 kr. pr. fører. Bødeloftet
gælder dog ikke i de tilfælde, hvor der foreligger
særligt skærpende omstændigheder.
Ved lov nr. 557 af 24. juni 2005 om ændring af
færdselsloven og pasloven blev der indført et
gradueret bødesystem for overtrædelser af køre-
og hviletidsforordningen, så der for førerens
vedkommende fastsættes en bøde på 100 kr. for
hver gang den fastsatte grænse for køretid eller
hviletid overskrides med én procent. Samtidig straffes
virksomheden med en bøde på det dobbelte, hvilket vil
sige 200 kr. for hver procent. Der er ikke i forarbejderne til
færdselsloven angivet retningslinjer for bødeniveauet,
der konkret adresserer ulovlig afholdelse af det regulære
ugentlige hvil i køretøjet.
Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 475 af 31.
maj 2000 om ændring af færdselsloven, at der alene
udmåles en skærpet bøde for overtrædelse
af færdselsloven i gentagelsestilfælde, hvis der enten
ved lovgivning eller ved administrative retningslinjer er fastsat
bestemmelse herom. Hvad angår overtrædelser af
køre- og hviletidsreglerne, er der ikke fastsat bestemmelser
om udmåling af skærpede bøder i
gentagelsestilfælde. Det skyldes de særlige
kontrolmetoder, der anvendes på køre- og
hviletidsområdet. Køre- og
hviletidsovertrædelser konstateres ved aflæsning af
takograf, hvor man kontrollerer en måned bagud (det vil sige
indeværende dag samt forudgående 28 dage). I
modsætning til det øvrige færdselsområde,
er der således hver gang tale om en lang kontrolperiode,
inden for hvilken samtlige overtrædelser kan konstateres.
Ligeledes er de fastsatte bødetakster af en sådan
størrelse, at der ikke er behov for at forhøje
bøden i gentagelsestilfælde.
2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Køre- og hviletidsreglerne, herunder forbuddet mod
afholdelse af det regulære ugentlige hvil i
køretøjet, er aktuelt genstand for forhandling i
forbindelse med Europa-Kommissionens såkaldte første
Vejpakke (forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 561/2006/EF, for så vidt angår
minimumskravene for maksimal daglig og ugentlig køretid,
minimumspauser samt daglig og ugentlig hviletid og forordning nr.
165/2014/EU, for så vidt angår lokalisering ved
hjælp af takografer (KOM(2017) 277)).
Forhandlingerne om Vejpakken har været langstrakte og
svære, og der er risiko for, at en afslutning af
forhandlingerne kan trække ud. Transport- og Boligministeriet
forventer, at forbuddet mod afholdelse af det regulære
ugentlige hvil i køretøjet opretholdes i forbindelse
med forhandlingerne, idet forbuddet både er indeholdt i
Rådets generelle indstilling af 3. december 2018 og
Europa-Parlamentets holdning af 4. april 2019. Forslagets endelige
vedtagelse afventer trilog-forhandlinger mellem Rådet,
Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentet. Transport- og
Boligministeriet finder det derfor hensigtsmæssigt at
regulere sanktionsniveauet for ulovlig afholdelse af det
regulære ugentlige hvil i køretøjet på
nuværende tidspunkt.
Forbuddet mod afholdelse af regulære ugentlige hvil i
køretøjet har ikke tidligere været
håndhævet systematisk, og bl.a. derfor er der ikke
taget stilling til sanktionsniveauet i færdselsloven, ligesom
der ikke ses at findes fast retspraksis for sanktionsniveauet.
Politiet har dog fra sommeren 2018 taget initiativ til at
skærpe kontrollen med chaufførers ulovlige afholdelse
af det regulære ugentlige hvil i køretøjet.
I forbindelse med den skærpede kontrol med
chaufførers ulovlige afholdelse af det regulære
ugentlige hvil i køretøjet har Rigsadvokaten
påpeget, at ulovlig afholdelse af hvil i
køretøjet i tråd med opbygningen af
sanktionsniveauet på køre- og hviletidsområdet,
hvor der ved gradueringen af bødestørrelserne tages
hensyn til den fare, en overtrædelse udgør for
færdselssikkerheden, vil skulle anses som en
overtrædelse af ordensmæssig karakter, da ulovlig
afholdelse af hvil i køretøjet ikke udgør en
væsentlig fare for færdselssikkerheden.
Justitsministeriet har i den forbindelse oplyst, at der i
forbindelse med håndhævelsen indledningsvist er blevet
nedlagt påstand om bøde på 1.000 kr. til
chaufføren for afholdelse af ulovligt hvil i
køretøjet. Derudover er det almindelige udgangspunkt
på køre- og hviletidsområdet, hvorefter der
udmåles en bøde af dobbelt størrelse til
virksomheden, fulgt, og der er således nedlagt påstand
om en bøde på 2.000 kr. til virksomheden i forbindelse
med overtrædelser af forbuddet.
Transport- og Boligministeriet deler Rigsadvokatens opfattelse
af, at ulovlig afholdelse af det regulære ugentlige hvil i
køretøjet næppe kan anses for en
væsentligt trafikfarlig disposition. Dette skyldes bl.a., at
chaufføren ikke er forpligtet til at hvile sig under
afholdelsen af det regulære ugentlige hvil. Chaufføren
vil for eksempel på lovlig vis kunne afholde sit
regulære ugentlige hvil uden for køretøjet,
selvom han ikke hviler sig på noget tidspunkt i perioden.
Chaufføren vil dog ikke på lovlig vis kunne afholde
sit regulære ugentlige hvil i køretøjet, selvom
han hviler sig i store dele af perioden. Bestemmelsens hovedsigte
er således snarere at forbedre chaufførernes
arbejdsvilkår. Hensynet til forbedringen af
chaufførernes arbejdsvilkår er et vægtigt hensyn
og er et af hovedhensynene bag køre- og
hviletidsreglerne.
Der er i vejtransportsektoren set eksempler på, at
chauffører arbejder under ganske uacceptable vilkår.
Særligt uacceptable forhold blev afsløret i
efteråret 2018, da der i regi af den fælles
myndighedsindsats for ordnede forhold blev gennemført en
aktion mod opholdsstedet for en gruppe udenlandske
chauffører i Padborg, som var indlogeret under kummerlige
forhold. Flere af chaufførerne forklarede i den forbindelse
bl.a. til pressen, at de boede i lastbilen i månedsvis.
Formålet med lovforslaget er at gøre op med ulige
konkurrencevilkår, nomadechauffører og social dumping
i vejtransportsektoren og sikre ordnede forhold. I
forlængelse heraf vurderes et bødeniveau på
1.000 kr. til chaufføren og 2.000 kr. til virksomheden at
være for lavt til at have den afskrækkende virkning,
der er påkrævet for at sikre hensynet til
chaufførernes arbejdsvilkår.
Det sædvanlige sanktionssystem på køre- og
hviletidsområdet er gradueret efter, hvor stor en fare
overtrædelsen udgør for færdselssikkerheden.
Formålet med forbuddet mod afholdelse af det regulære
ugentlige hvil i køretøjet er imidlertid
primært at sikre chaufførernes arbejdsvilkår og
kun i mindre grad hensynet til færdselssikkerheden. Derfor er
denne type af overtrædelse atypisk i sammenligning med de
øvrige overtrædelser på køre- og
hviletidsområdet, hvorfor det sædvanlige
sanktionssystem på køre- og hviletidsområdet kan
synes mindre hensigtsmæssigt at anvende i forhold til ulovlig
afholdelse af hvil i køretøjet. Sanktionsniveauet for
denne type af overtrædelse kan således ikke alene
fastsættes ud fra dens fare for
færdselssikkerheden.
Bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i
køretøjet bør fastsættes til et så
højt niveau, at det har en tilstrækkeligt effektiv og
afskrækkende virkning. Bødeniveauet bør
være en klar tilkendegivelse om, at ulovlig afholdelse af
hvil i køretøjet anses som en grov overtrædelse
af køre- og hviletidsreglerne, hvorfor bødeniveauet
bør være markant højere end
sædvanligt.
Til gengæld bør bødeniveauet ikke
fastsættes så højt, at det bedre kan betale sig
for chaufførerne og virksomhederne, hvis der slet ikke
afholdes et hvil.
Det foreslås derfor, at bøden fastsættes til
det samme bødeniveau som manglende afholdelse af ugehvil,
hvor der foreligger en overtrædelse af reglerne på 100
pct. Manglende afholdelse af ugehvil sanktioneres
takstmæssigt med en bøde på 10.000 kr. til
chaufføren og en bøde på 20.000 kr. til
virksomheden.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes
et 5. punktum i færdselslovens § 118, stk. 10, hvorefter
det skal anses for en særlig skærpende
omstændighed, hvis det regulære ugentlige hvil
tilbringes i køretøjet.
Det er Transport- og Boligministeriets opfattelse, at der i
lighed med de øvrige overtrædelser på
køre- og hviletidsområdet ikke bør
udmåles en skærpet bøde i
gentagelsestilfælde. Det foreslåede bødeniveau
er fastlagt til det samme niveau som for slet ikke at afholde et
hvil. Da der ikke for de øvrige køre- og
hviletidsovertrædelser udmåles forhøjede
bøder i gentagelsestilfælde, ville udmåling af
en forhøjet bøde i gentagelsestilfælde for
ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet betyde, at det
i gentagelsestilfælde ville give en højere bøde
at afholde ulovligt hvil i køretøjet end slet ikke at
afholde et hvil, hvilket vil være til skade for
færdselssikkerheden. Endvidere er det foreslåede
bødeniveau i sig selv af en sådan størrelse, at
det må forventes at have en præventiv effekt.
De angivne retningslinjer afskærer ikke domstolene fra
efter en konkret vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen at fravige det angivne strafniveau i
op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
Som det fremgår af pkt. 2.2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, fremgår det ikke af
køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, hvorvidt
en chauffør skal opholde sig i køretøjet under
hele det regulære ugentlige hvil for at overtræde
forbuddet, eller om kortere ophold i køretøjet i
forbindelse med afholdelsen af det regulære ugentlige hvil
accepteres. Der ses heller ikke at være retspraksis fra den
Europæiske Unions Domstol eller tilkendegivelser fra
Europa-Kommissionen, der kan bidrage til forståelsen af
dette.
Europa-Kommissionen har dog i april 2019 orienteret om, at
Kommissionen på baggrund af bidrag fra medlemsstaterne vil
forberede et vejledningsnotat om håndhævelsen af
forbuddet mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i
køretøjet. Dette vejledningsnotat må forventes
at kunne bidrage til forståelsen af, hvornår et hvil er
"tilbragt" i køretøjet i strid med køre- og
hviletidsreglerne.
Ordlyden af køre- og hviletidsforordningens artikel 8,
stk. 8, kan give udfordringer i forhold til håndhævelse
og retsforfølgning af overtrædelser af forordningens
forbud mod afholdelse af hvil i køretøjet. Det er
imidlertid Transport- og Boligministeriets opfattelse, at de
enkelte medlemsstater ikke bør udfylde og dermed
præcisere forordningens bestemmelse om regulære
ugentlige hvil nærmere ved national lovgivning, når
Kommissionen har meddelt, at den vil udarbejde et vejledningsnotat
om håndhævelsen af forbuddet for at sikre, at forbuddet
håndhæves ensartet i alle medlemsstater.
Når Kommissionens vejledningsnotat er udarbejdet, vil det
blive indarbejdet i Færdselsstyrelsens vejledning om reglerne
på køre- og hviletidsområdet, hvorefter
håndhævelse og retsforfølgning vil kunne tage
udgangspunkt i denne vejledning.
Indtil Kommissionens vejledningsnotat eller yderligere
fortolkningsbidrag foreligger, vil forbuddet som minimum kunne
anses for overtrådt, hvis det ud fra en almindelig
bevismæssig vurdering kan lægges til grund, at
føreren anvender køretøjet som det
primære opholdssted i forbindelse med afholdelse af det
regulære ugentlige hvil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Principperne for agil lovgivning er ikke relevante for
lovforslaget, da lovforslaget ikke omhandler forretningsmodeller,
innovation eller særlige teknologier.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8,
udelukker, at det regulære ugentlige hvil kan tilbringes i
køretøjet. Det er i medfør af køre- og
hviletidsforordningens artikel 19, stk. 1, overladt til
medlemsstaterne at fastsætte sanktioner for
overtrædelser af bestemmelserne i forordningen. Sanktionerne
skal være effektive, stå i rimeligt forhold til
overtrædelsen, have afskrækkende virkning og må
ikke medføre forskelsbehandling. Lovforslagets
foreslåede retningslinjer for sanktionsniveauet er fastsat i
overensstemmelse med køre- og hviletidsforordningens artikel
19.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. september
2019 til den 16. oktober 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landret, samtlige byretter,
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdstilsynet, Arriva Danmark A/S, Autobranchen Danmark,
Autobranchens Handels- og Industriforening, Beredskabsstyrelsen,
Brancheorganisationen for den Danske vejgodstransport (ITD),
Cyklistforbundet, Danmarks Motor Union, Danmarks Rederiforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Kranforening, Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk
Metal, Dansk Persontransport, Dansk Standard, Dansk Transport og
Logistik, Danske Advokater, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Maskinstationer og Entreprenører,
Danske Motorcyklister, Danske Regioner, Danske Speditører,
De Danske Bilimportører, Den Danske Dommerforening, DI
Transport, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DTU
Transport, Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles
Forbund (3F), Falck, Finansministeriet, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere,
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen Tekniske
Konsulenter for Vejtransport, Forsikring & Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd, Håndværksrådet, Institut
for Menneskerettigheder, Justitsministeriet, Kommunernes
Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Polio og
Trafik- og Ulykkesskadede, NOAH-tafik, Politiforbundet i Danmark,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rigspolitiet (Nationalt
Færdselscenter), Rådet for Bæredygtig Trafik,
Rådet for Sikker Trafik, SLD, Team Effektiv Regulering
(Erhvervsstyrelsen), Trafikforskningsgruppen ved Aalborg
Universitet, Trafikselskaberne i Danmark, Vejdirektoratet og
Veteranknallertklubben.
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Miljømæssige
konsekvenser | | Ingen | | Ingen | | Forholdet til EU-retten | | Køre- og hviletidsforordningens
artikel 8, stk. 8, udelukker, at det regulære ugentlige hvil
kan tilbringes i køretøjet. Det er i medfør af
køre- og hviletidsforordningens artikel 19, stk. 1, overladt
til medlemsstaterne at fastsætte sanktioner for
overtrædelser af bestemmelserne i forordningen. Sanktionerne
skal være effektive, stå i rimeligt forhold til
overtrædelsen, have afskrækkende virkning og må
ikke medføre forskelsbehandling. Lovforslagets
foreslåede retningslinjer for sanktionsniveauet er fastsat i
overensstemmelse med køre- og hviletidsforordningens artikel
19. | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-lovgivning/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af færdselslovens § 86 a, stk. 5,
at politiet til enhver tid uden retskendelse mod behørig
legitimation har adgang til en virksomheds forretningslokaler,
forretningsbøger og papirer m.v., herunder materiale, der
opbevares i elektronisk form, med henblik på at føre
kontrol med bestemmelser fastsat i det Europæiske
Fællesskabs og Den Europæiske Unions forordninger om
køre- og hviletid inden for vejtransport og bestemmelser
fastsat i medfør af stk. 1 og 2. Der henvises herved
nærmere til pkt. 2.1.1.1 og 2.1.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Ved kongelig resolution af 28. juni 2015 blev opgaver
vedrørende dansk og international regulering af
færdsel og færdselssikkerhed samt sager
vedrørende færdselsadfærd overført fra
Justitsministeriet til Transport- og Boligministeriet. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen (ved Færdselsstyrelsen) overtog i
den forbindelse den administrative tilsynsopgave med kontrol af
overholdelsen af køre- og hviletidsreglerne fra
politiet.
Med den foreslåede bestemmelse ændres
færdselslovens § 86 a, stk.
5, således at det fremgår, at det er
transportministeren, eller den ministeren bemyndiger dertil, der
har adgang til en virksomheds forretningslokaler,
forretningsbøger og papirer m.v., herunder materiale, der
opbevares i elektronisk form, med henblik på at føre
kontrol med bestemmelser fastsat i det Europæiske
Fællesskabs og Den Europæiske Unions forordninger om
køre- og hviletid inden for vejtransport, og bestemmelser
fastsat i medfør af færdselslovens § 86 a, stk. 1
og 2.
§ 86 a, stk. 5, vil hermed blive bragt i overensstemmelse
med den aktuelle ressortfordeling, hvorefter de administrative
kontrolopgaver på køre- og hviletidsområdet
varetages af Transport- og Boligministeriet ved
Færdselsstyrelsen.
Den foreslåede ændring indebærer ikke en
udvidelse af myndighedernes adgang til at foretage tvangsindgreb
udenfor strafferetsplejen i forhold til den gældende adgang.
Der er alene tale om, at ordlyden af bestemmelsen bringes i
overensstemmelse med det aktuelle ressortansvar, hvorefter den
administrative kontrol foretages af Transport- og Boligministeriet
ved Færdselsstyrelsen. Kontrollen er således fortsat
begrænset til de lokaler, hvorfra virksomheden drives, og
omfatter ikke privat beboelse, medmindre forretningskontoret m.v.
drives derfra. Både offentlige og private virksomheder er
ligeledes fortsat omfattet af bestemmelsens kontrolområde.
Transportministeren ved Færdselsstyrelsen kan således
udføre kontrol af offentlige og private virksomheder, der
udfører transport omfattet af køre- og
hviletidsreglerne, samt installatører og værksteder,
der udfører installering, eftersyn, kontrol og reparation af
takografer.
Bestemmelsen i færdselslovens § 86 a, stk. 5, vil som
hidtil være omfattet af lov nr. 442 af 9. juni 2004 om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter med senere ændringer (retssikkerhedsloven).
Denne lovs processuelle regler skal således overholdes ved
gennemførelsen af virksomhedskontrollen og kontrollen med
værksteder og installatører. Dette indebærer
bl.a., at virksomheden som hovedregel skal underrettes forud for
gennemførelsen af en beslutning om iværksættelse
af kontrol uden retskendelse, jf. lovens § 5, stk. 1,
medmindre man efter en konkret vurdering finder, at kravet om en
sådan forudgående underretning helt eller delvist kan
fraviges i medfør af lovens § 5, stk. 4.
Det følger således af retssikkerhedslovens §
5, stk. 4, at reglerne i § 5, stk. 1-3, kan fraviges helt
eller delvis, hvis øjemedet med tvangsindgrebets
gennemførelse ville forspildes, hvis forudgående
underretning skulle gives, hvis hensynet til parten selv taler for
det, eller partens rettigheder findes at burde vige for
afgørende hensyn til andre private eller offentlige
interesser, hvis det er nødvendigt af hensyn til rigets
udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser,
herunder forholdet til EU, eller hvis forudgående
underretning viser sig umulig eller uforholdsmæssig
vanskelig.
Det følger af takografforordningens artikel 24, stk. 3,
litra b, at der skal foretages uanmeldte tekniske tilsyn hos
autoriserede installatører og værksteder for at
kontrollere de udførte kalibreringer. Derfor vil denne type
kontrol kunne ske uden forudgående underretning.
Til nr. 2
Det følger af køre- og hviletidsforordningens
artikel 8, stk. 8, at såfremt en fører vælger
dette, kan daglige hviletider og reducerede ugentlige hviletider,
der tages borte fra hjemstedet, tilbringes i
køretøjet, hvis dette er udstyret med passende
sovefaciliteter til hver fører, og køretøjet
holder stille. Det kan heraf modsætningsvist udledes, at det
regulære ugentlige hvil ikke kan tilbringes i
køretøjet.
Ifølge færdselslovens § 118, stk. 10, kan der
i forskrifter, der udstedes i medfør af loven,
fastsættes straf i form af bøde for overtrædelse
af bestemmelser i forskrifterne. Der kan endvidere fastsættes
straf i form af bøde eller fængsel indtil 4
måneder for overtrædelse af bestemmelser i de
forordninger, der er nævnt i færdselslovens § 86
a, stk. 1, og for overtrædelse af bestemmelser i forskrifter,
der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1.
I § 11 i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 om
køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport
(køre- og hviletidsbekendtgørelsen) er det fastsat,
hvilke bestemmelser i køre- og hviletidsforordningen der er
strafsanktionerede. Blandt de bestemmelser, der er
strafsanktionerede, er køre- og hviletidsforordningens
bestemmelser om hviletid (artikel 8 og 9).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede ændring indsættes § 118, stk. 10, 5. pkt. i
færdselsloven, hvorefter det ved fastsættelse af
bøder for føreres og virksomheders overtrædelse
af bestemmelserne om afholdelse af det regulære ugentlige
hvil, skal indgå som en særlig skærpende
omstændighed, hvis hvilet tilbringes i
køretøjet.
Det foreslås i forlængelse heraf, at
retningslinjerne for udmåling af bøder for ulovlig
afholdelse af regulært ugentligt hvil i
køretøjet fastsættes til en bøde
på 10.000 kr. til føreren og en bøde på
20.000 kr. til virksomheden.
På køre- og hviletidsområdet er der fast
retspraksis for, at der ikke udstedes en dobbeltbøde i
tilfælde, hvor vognmandsvirksomheden er en enkeltmandsejet
virksomhed, og hvor chaufføren derfor også er ejer af
køretøjet. I disse tilfælde udmåles en
bøde svarende til den bøde, der tilfalder
virksomheden, det vil sige køretøjets ejer.
Køre- og hviletidsreglerne indeholder ikke bestemmelser,
der nærmere regulerer, hvor det regulære ugentlige hvil
skal holdes, udover at det ikke kan tilbringes i
køretøjet.
Køretøjet forstås i overensstemmelse med
køre- og hviletidsforordningens artikel 4, litra b, som et
motorkøretøj, et trækkende
køretøj, en påhængsvogn eller en
sættevogn eller en kombination af disse
køretøjer. Det regulære ugentlige hvil må
således hverken afholdes i det trækkende
køretøj, sættevogn eller
påhængsvogn, hverken når disse er koblet sammen,
eller når sættevogn eller påhængsvogn
måtte være frakoblet.
Et hvil er i køre- og hviletidsforordningens artikel 4,
litra h, defineret som enhver sammenhængende periode, i
hvilken føreren frit kan disponere over sin tid. Et
regulært ugentligt hvil er i køre- og
hviletidsforordningens artikel 4, litra f, defineret som ethvert
hvil på mindst 45 timer.
For så vidt angår spørgsmålet om,
hvornår det regulære ugentlige hvil anses for tilbragt
i køretøjet i strid med køre- og
hviletidsreglerne, fremgår det af pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, at en mere præcis beskrivelse
heraf afventer et vejledningsnotat fra Kommissionen eller andre
fortolkningsbidrag. Indtil Kommissionens vejledningsnotat eller
yderligere fortolkningsbidrag foreligger, vil forbuddet som minimum
kunne anses for overtrådt, hvis det ud fra en almindelig
bevismæssig vurdering kan lægges til grund, at
føreren anvender køretøjet som det
primære opholdssted i forbindelse med afholdelse af det
regulære ugentlige hvil.
Med den foreslåede ændring vil det skulle anses for
en særlig skærpende omstændighed, hvis det
regulære ugentlige hvil afholdes i køretøjet.
Når det anses for en særlig skærpende
omstændighed, medfører det, at bødeloftet i
færdselslovens § 118 a, stk. 5, på henholdsvis
30.000 kr. til føreren og 60.000 kr. til virksomheden ikke
finder anvendelse på overtrædelsen. Det vil sige, at en
fører og en virksomhed inden for en kontrolperiode kan
pålægges en bøde svarende til bødeloftet
med tillæg af eventuelle bøder for overtrædelse
af forbuddet mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i
køretøjet, samt eventuelle øvrige
overtrædelser, der heller ikke er omfattet af
bødeloftet.
Forbuddet mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i
køretøjet regulerer - i modsætning til de
øvrige regler om hvil - ikke, hvor længe der skal
hviles. Det er i stedet en bestemmelse om de stedlige
begrænsninger for afholdelse af det regulære ugentlige
hvil. Det vil sige en bestemmelse om, hvor der ikke kan hviles.
Overtrædelse af forbuddet kan derfor ikke anses som en
procentvis overtrædelse af reglerne om hvil. Derfor vil
færdselslovens regler om frakendelse af førerretten
til tunge køretøjer på baggrund af køre-
og hviletidsovertrædelser, der følger af
færdselslovens §§ 129 a og 129 b, hvor der er tale
om procentvise overtrædelser, ikke finde anvendelse. Der kan
således ikke ske frakendelse af førerretten til tunge
køretøjer, hverken betinget eller ubetinget, på
baggrund af overtrædelser af forbuddet mod afholdelse af det
regulære ugentlige hvil i køretøjet.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at
loven træder i kraft 1. marts 2020.
Det bemærkes generelt, at det følger af
straffelovens § 3, stk. 1, at spørgsmålet om
strafbarhed og straf afgøres efter den straffelovgivning,
som er gældende på det tidspunkt, hvor sagen
pådømmes. Er handlingen foretaget før den nye
lovs ikrafttræden, må straffen dog ikke blive strengere
end efter de regler, som var gældende på
gerningstidspunktet. Straffelovens § 3, stk. 1,
medfører således, at lovforslagets bestemmelser om
skærpet bødestraf alene vil omfatte
overtrædelser af forbuddet mod afholdelse af det
regulære ugentlige hvil i køretøjet, som
begås efter lovens ikrafttræden.
Sager, der er pådømt i byretten før lovens
ikrafttræden, og som pådømmes i landsretten
efter lovens ikrafttræden, vil skulle endeligt afgøres
efter de nye regler, som ikke var gældende ved
pådømmelsen i første instans. Straffen må
dog ikke blive strengere end efter de tidligere regler, jf.
straffelovens § 3, stk. 1.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven
ikke for Færøerne og Grønland, ligesom
færdselsloven heller ikke indeholder en anordningsbestemmelse
om, at loven kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland. Nærværende lovforslag om ændring
af færdselsloven indeholder derfor ikke en
anordningsbestemmelse om, at lovforslagets regler kan sættes
i kraft for Færøerne og Grønland, og af den
grund er der ikke indsat en territorialbestemmelse i
lovforslaget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1521 af 18. december 2018, lov nr.
1559 af 18. december 2018 og senest ved lov nr. 556 af 7. maj 2019,
foretages følgende ændringer: | | | | § 86
a. --- | | | Stk.
2-4. --- | | | Stk. 5. Politiet
har til enhver tid uden retskendelse mod behørig
legitimation adgang til en virksomheds forretningslokaler,
forretningsbøger og papirer m.v., herunder materiale, der
opbevares i elektronisk form, med henblik på at føre
kontrol med bestemmelser fastsat i det Europæiske
Fællesskabs og Den Europæiske Unions forordninger om
køre- og hviletid inden for vejtransport og bestemmelser
fastsat i medfør af stk. 1 og 2. | | 1. I § 86 a, stk. 5, ændres
»Politiet« til: | »Transportministeren, eller den
ministeren bemyndiger dertil,«. | | | | §
118. --- | | | Stk.
2-19. --- | | | Stk. 10. I
forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne. Der kan endvidere fastsættes
straf af bøde eller fængsel indtil 4 måneder for
overtrædelse af bestemmelser i de forordninger, der er
nævnt i § 86 a, stk. 1, og for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifter, der er udstedt i medfør af
§ 86 a, stk. 1. Ved fastsættelsen af bøder for
føreres og virksomheders overtrædelse af
bestemmelserne om brugen af takografen, diagramark og takografkort,
som er omfattet af 2. pkt., skal det indgå som en
skærpende omstændighed, i hvilket omfang
overtrædelsen er egnet til at forhindre effektiv kontrol med
overholdelsen af bestemmelserne, som er omfattet af 2. pkt. Det
skal endvidere indgå som en særlig skærpende
omstændighed, om den effektive kontrol med overholdelsen af
bestemmelserne, som er omfattet af 2. pkt., er søgt
forhindret. | | 2. I § 118, stk. 10, indsættes som
5. pkt.: | »Ved fastsættelse af
bøder for føreres og virksomheders overtrædelse
af bestemmelserne om afholdelse af det regulære ugentlige
hvil, omfattet af 2. pkt., skal det indgå som en særlig
skærpende omstændighed, hvis hvilet tilbringes i
køretøjet.« |
|