Skriftlig fremsættelse (27. november
2019)
Transportministeren (Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for
ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.).
(Lovforslag nr. L 77)
Der er i vejtransportsektoren set eksempler
på, at chauffører arbejder under ganske uacceptable
vilkår. Særligt uacceptable forhold blev
afsløret i efteråret 2018, da der i regi af den
fælles myndighedsindsats for ordnede forhold blev
gennemført en aktion mod opholdsstedet for en gruppe
udenlandske chauffører i Padborg, som var indlogeret under
kummerlige forhold. Flere af chaufførerne forklarede i den
forbindelse bl.a. til pressen, at de boede i lastbilen i
månedsvis.
Det bødeniveau, der i dag anvendes
for ulovlig afholdelse af det regulære ugentlige hvil i
køretøjet, nemlig et bødeniveau på 1.000
kr. til chaufføren og 2.000 kr. til virksomheden, vurderes
at være for lavt til at have den afskrækkende virkning,
der er påkrævet for at sikre hensynet til
chaufførernes arbejdsvilkår. Formålet med
lovforslaget er på den baggrund at skærpe
bødestraffen for ulovlig afholdelse af det regulære
ugentlige hvil i køretøjet.
Lovforslaget indeholder således
retningslinjer, hvorefter bødeniveauet forhøjes til
en bøde på 10.000 kr. til chaufføren og en
bøde på 20.000 kr. til vognmanden. Dette svarer til
bødeniveauet for manglende afholdelse af det regulære
ugentlige hvil.
Lovforslaget indeholder desuden en
præcisering af, at retten til adgang uden retskendelse til
brug for den administrative kontrol med virksomheders overholdelse
af køre- og hviletidsreglerne og kontrol med
installatører og værksteder, der kan udføre
installering, eftersyn, kontrol og reparation af takografer, er
overgået til Transport- og Boligministeriet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.