Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 28. januar 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Transportministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, og Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af Venstre
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er enige i
lovforslagets formål med hensyn til at gøre op med
ulige konkurrencevilkår og sikring af ordnede forhold i
transportbranchen ved at hæve bøderne for ulovlig
afholdelse af det regulære ugentlige hvil i
køretøjet. Den af regeringen foreslåede
tidobling af bødeniveauet er imidlertid helt ude af
proportioner, ikke mindst set i lyset af det forholdsvis lave
vejkontroltryk, der ligeledes er afgørende for forebyggelsen
af ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet. Derfor har
Venstre fremsat et ændringsforslag, der begrænser
forøgelsen af bødeniveauet til en femdobling. V
støtter dette ændringsforslag, der forkastes af et
flertal i udvalget. På denne baggrund stemmer Venstre imod
det samlede lovforslag.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
anser det som stærkt mangelfuldt, at lovforslaget ikke i
større grad sikrer, at alle aktører på
godstransportområdet tænkes ind i den skærpede
bødesanktionering. Dansk Folkeparti er af den klare
opfattelse, at når man øger
bødestørrelsen og fordeler bøden imellem den
enkelte chauffør og vognmanden, bør man også
sanktionere med bøder over for speditionsvirksomheden, som
har entreret med den pågældende vognmand. Ligeledes
anser Dansk Folkeparti fordelingen af bødeforlæg
imellem den enkelte chauffør og vognmanden som stærkt
urimelig. Chaufføren kan ikke trække sin udgift fra i
et regnskab, men ender med at skulle betale den samlede bøde
ud af sin nettoløn efter skat, hvorimod en
vognmandsvirksomhed har mulighed for et ligningsmæssigt
fradrag for udgiften. Således rammer bøden langt
hårdere hos chaufføren end hos vognmanden. Dansk
Folkeparti ønsker derfor, at en skærpet lov, herunder
fordelingen af bødestørrelser, bør tage
væsentlig hensyn til dette.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 2 ændres »stk.
10« til: »stk. 12«.
[Redaktionel ændring]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, KF,
NB og LA):
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 118, stk. 10, 5. pkt., ændres
»hvis« til: »såfremt«.
[Ændring af bødeniveau
for chauffør og virksomhed]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
redaktionel ændring af ordensmæssig karakter.
Til nr. 2
Det foreslås, at retningslinjerne for
udmåling af bøder for ulovlig afholdelse af det
regulære ugentlige hvil i køretøjet
fastsættes til en bøde på 5.000 kr. til
chaufføren og en bøde på 10.000 kr. til
virksomheden. Ændringsforslaget indebærer således
en femdobling af bødeniveauet set i forhold til det
nuværende niveau, som vurderes at være for lavt. Med
ændringsforslaget sanktioneres chaufføren og
virksomheden ikke så hårdt som med transportministerens
forslag, der indebærer en tidobling af det nuværende
bødeniveau.
De angivne retningslinjer for
bødeniveauet afskærer ikke domstolene fra efter en
konkret vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen at fravige det angivne strafniveau i
op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. november
2019 og var til 1. behandling den 12. december 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 18. september 2019 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 80, folketingsåret
2018-19, 2. samling. Den 27. november 2019 sendte
transportministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Rasmus Stoklund (S) Jan Johansen
(S) Jeppe Bruus (S) fmd. Jesper
Petersen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Malte Larsen (S) Orla Hav
(S) Thomas Jensen (S) Andreas Steenberg (RV) Jens Rohde (RV) Rasmus
Helveg Petersen (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten
Hønge (SF) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Susanne
Zimmer (ALT) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans
Christian Schmidt (V) nfmd. Ellen
Trane Nørby (V) Heidi Bank (V) Martin Geertsen (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Mette Thiesen
(NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |