Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 17. december 2019
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsorden §
13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere
end 2 dage efter 2. behandling.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, RV, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag nr. 3-5. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 og 2.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
V, DF og KF ikke ønsker at øge beskatningen af
familieejede virksomheder. De familieejede virksomheder
beskæftiger omkring 850.000 danskere i hele Danmark.
Regeringen vælger med dette lovforslag at sætte disse
arbejdspladser på spil. Det glæder V, DF og KF, at
regeringen trods alt er kommet til fornuft i forhold til alligevel
ikke at straffe barnløses virksomheder med en ekstra
høj skat ved generationsskifte.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF ikke kan støtte en udvidelse
af bo- og gaveafgiften på 15 pct., da SF ikke finder det
sandsynligt, at det ikke er udgiftsdrivende, og da det desuden ikke
er en del af finanslovsaftalen indgået mellem regeringen (S),
RV, SF, EL og ALT.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af SF):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Hvis afdøde ikke har efterladt sig afkom, finder stk. 1
tilsvarende anvendelse på aktier og virksomheder, som
tilfalder afdødes søskende og disses børn og
børnebørn, hvorefter reglerne om
tillægsboafgift ikke finder anvendelse, når
betingelserne i § 1 a, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2 og 3, er
opfyldt. Foretager arvingen eller legataren inden udløbet af
en periode på 3 år fra udlodningen direkte eller
indirekte en hel eller delvis overdragelse af aktier eller
virksomheder, der er omfattet af 1. pkt., skal der betales
tillægsboafgift efter stk. 2 af denne del af arven, idet
forhøjelsen af afgiften dog reduceres forholdsmæssigt
til den andel af 3-årsperioden, som ikke er udløbet
ved overdragelsen. Afgiftspligten efter 2. pkt. påhviler
arvingen eller legataren. § 1 b, stk. 2 og 3, finder
tilsvarende anvendelse.««
[Søskende og deres
børn og børnebørn undtages fra
tillægsboafgift ved afdødes barnløshed ved arv
af erhvervsvirksomhed, når afdøde har deltaget aktivt
i driften af virksomheden og arvingen opretholder ejerskabet i 3
år efter erhvervelsen]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
22 indsættes som stk.
5:
»Stk. 5.
Hvis en gavegiver ikke har efterladt sig afkom, finder § 23,
stk. 1, 1. pkt., tilsvarende anvendelse på aktier og
virksomheder, som tilfalder gavegiverens søskende og disses
børn og børnebørn, når betingelserne i
§ 23 a, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, er opfyldt. Foretager
gavemodtageren inden udløbet af en periode på 3
år fra modtagelsen direkte eller indirekte en hel eller
delvis overdragelse af aktier eller virksomheder, der er omfattet
af § 23 a, stk. 1, 1. pkt., bortfalder anvendelsen af 1. pkt.
for denne del af gaven, idet forhøjelsen dog reduceres
forholdsmæssigt til den andel af 3-årsperioden, som
ikke er udløbet ved overdragelsen. § 23 b, stk. 2 og 3,
finder tilsvarende anvendelse.««
[Søskende og deres
børn og børnebørn undtages fra indkomstskat af
gaver ved en gavegivers barnløshed ved gaveoverdragelse af
erhvervsvirksomhed, når gavegiveren har deltaget aktivt i
driften af virksomheden og gavemodtageren opretholder ejerskabet i
3 år efter erhvervelsen]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»03. I §
36, stk. 3, ændres »opnået henstand
eller« til: »valgt«, og »eller 2«
udgår.
04. § 36,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Foretager arvingen, legataren eller gavemodtageren inden
udløbet af afdragsperioden direkte eller indirekte en hel
eller delvis overdragelse af aktier eller virksomhed, for hvilke
der er valgt afdragsvis betaling med boafgifter eller gaveafgift,
forfalder de resterende afgifter, der vedrører de overdragne
aktiver, til betaling senest 4 uger efter afhændelsen med
sidste rettidige betalingsdag 14 dage senere. 1. pkt. finder ikke
anvendelse, hvis overdragelsen sker ved en skattefri
virksomhedsomdannelse eller skattefri omstrukturering, hvis der ved
virksomhedsomdannelsen eller omstruktureringen ikke sker
vederlæggelse med andet end aktier i det modtagende selskab.
I sådanne tilfælde finder betingelsen i 1. pkt. i
restløbetiden anvendelse på de aktier, der er modtaget
som vederlag.«
05. I
§ 36, stk. 5, ændres
»fået henstand m.v.« til: »valgt afdragsvis
betaling efter stk. 1«.«
[Regler om hel eller delvis
opretholdelse af henstand ved efterfølgende afståelse
og omstrukturering af virksomheden samt
konsekvensændringer]
Til § 2
4)
Efter den under nr. 1 foreslåede
ophævelse af § 5, stk. 1, nr.
11, indsættes:
»Nr. 12 bliver herefter nr.
11.«
[Indsættelse af
rykningsklausul]
5)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
25, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »3.«:
»og 4.«
02. I
§ 25, stk. 1, indsættes
efter 3. pkt. som nyt punktum:
»Ved bindende svar om værdien af aktier
eller en virksomhed, hvor betingelserne for at vælge
afdragsvis betaling efter boafgiftslovens § 36, stk. 1, er
opfyldt, er svaret bindende i 12 måneder regnet fra
spørgerens modtagelse af svaret.«
03. I
§ 25, stk. 1, 4. pkt., der bliver
5. pkt., ændres »og 3. pkt.« til: », 3. og
4. pkt.««
[Konsekvensændringer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter de gældende regler betales der
nedsat boafgift ved arv af erhvervsvirksomheder ved
generationsskifte til den nære familie, dvs. afdødes
afkom m.fl.
Endvidere omfatter den nedsatte afgift
søskende og deres børn og børnebørn i
tilfælde, hvor afdøde ikke har afkom, der
således behandles efter boafgiftslovens regler om nedsat
afgift vedrørende erhvervsvirksomheder. Uden den
anførte undtagelse ville der skulle betales
tillægsboafgift på 25 pct. af arvens værdi,
når den tilfalder afdødes søskende og disses
afkom.
Det fremsatte lovforslag om
genindførelse af en ensartet bo- og gaveafgift
indebærer, at undtagelsesbestemmelsen om arv af
erhvervsvirksomheder, der ved afdødes barnløshed
tilfalder afdødes søskende og deres børn og
børnebørn, bortfalder. Herefter vil arv, der
tilfalder afdødes søskende og disses afkom,
være omfattet tillægsboafgiften på 25 pct.,
uanset at afdøde er barnløs.
Det foreslås med
ændringsforslaget, jf. forslaget til boafgiftslovens §
1, stk. 4, 1. pkt., at hvis afdøde ikke har efterladt sig
afkom, finder boafgiftsloven § 1, stk. 1, tilsvarende
anvendelse på aktier og virksomheder, som tilfalder
afdødes søskende og disses børn og
børnebørn, hvorefter reglerne om
tillægsboafgift ikke finder anvendelse, når betingelser
i boafgiftslovens § 1 a, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2 og 3, er
opfyldt.
Ændringsforslaget indebærer, at
afdødes søskende og deres børn og
børnebørn ved afdødes barnløshed skal
være omfattet af den almindelige boafgift på 15 pct. og
dermed undtages fra tillægsboafgift på 25 pct. ved arv
af erhvervsvirksomheder.
Ændringsforslagets henvisning til, at
de gældende regler i boafgiftslovens § 1 a, stk. 1, 1.
pkt., skal være opfyldt, indebærer, at de virksomheder,
der skal være omfattet af ændringsforslaget, vil skulle
omfatte de virksomheder, der efter gældende regler er
omfattet af den nedsatte boafgift af erhvervsvirksomheder.
Det vil sige, at erhvervsvirksomheder, der
opfylder betingelserne i dødsboskattelovens § 36, stk.
1, for succession i det overdragne aktiv, og som efter
dødsboskattelovens § 37, stk. 1, 1. og 2. pkt., kan
succedere med hensyn til værdier, der overstiger modtagerens
andel i boet, og som ikke er omfattet af den personkreds, hvor der
skal betales tillægsboafgift af arv.
Afgrænsning af de virksomheder, som
ved afdødes barnløshed kan udloddes til
søskende og deres børn og børnebørn,
svarer således til de virksomheder, der efter gældende
regler er omfattet af den nedsatte boafgift ved overdragelse ved
arv af erhvervsvirksomheder.
Det vil som efter gældende regler
ikke være en betingelse for undtagelsen fra
tillægsboafgiften, at udlodningen rent faktisk sker med
succession, men blot at betingelserne herfor er opfyldt. Der ses
endvidere bort fra den almindelige betingelse for succession,
hvorefter udlodningen ikke må medføre tab. Hvis der i
øvrigt foreligger en erhvervsvirksomhed, og de øvrige
betingelser for succession er opfyldt, skal
afgiftsnedsættelsen også gælde i dette
tilfælde.
Ændringsforslagets henvisning til, at
de gældende regler i boafgiftslovens § 1 a, stk. 2, skal
være opfyldt, indebærer, at arvelader skal have ejet
virksomheden i mindst 1 år forud for dødsfaldet og
have deltaget aktivt i virksomheden i mindst 1 år af
afdødes ejertid, hvilket således også svarer til
kravet om ejertid og aktiv deltagelse, som efter gældende
regler er en betingelse for at være omfattet af den nedsatte
boafgift ved overdragelse ved arv af erhvervsvirksomheder.
Ændringsforslagets henvisning til, at
de gældende regler i boafgiftslovens § 1 a, stk. 3, skal
være opfyldt, indebærer, at arvinger i udlandet i visse
tilfælde skal stille sikkerhed for betaling af
tillægsboafgift, hvis arvingen videresælger
virksomheden, inden der er forløbet 3 år fra
erhvervelsen, jf. nedenfor.
Med ændringsforslaget foreslås
det, jf. forslaget til boafgiftslovens § 1, stk. 4, 2. pkt.,
at foretager arvingen eller legataren inden udløbet af en
periode på 3 år fra udlodningen direkte eller indirekte
en hel eller delvis overdragelse af aktierne eller virksomheden,
der er undtaget fra tillægsboafgift efter 1. pkt., vil der
skulle betales tillægsboafgift efter § 1, stk. 2, af den
del af arven, der forholdsmæssigt svarer til den andel af
3-årsperioden, som ikke er udløbet ved overdragelsen.
I 3. pkt. foreslås, at afgiftspligten efter 2. pkt. skal
påhvile arvingen eller legataren og dermed ikke boet.
Forslaget indebærer, at der ud over
ejertidskravet i forhold til afdøde desuden stilles krav om,
at arvingen eller legataren opretholder ejerskabet af virksomheden
i 3 år. Dette svarer til betingelserne efter de
gældende regler for at være omfattet af den nedsatte
boafgift af erhvervsvirksomheder.
Et salg inden 3-årsperiodens
udløb indebærer efter ændringsforslaget, at
undtagelsen for tillægsboafgift bortfalder
forholdsmæssigt på grundlag af den del af virksomheden,
som sælges, sammenholdt med den del af 3-årsperioden,
som ikke er udløbet. Dette opgøres efter de
gældende regler for bortfald af afgiftsnedsættelse af
erhvervsvirksomheder.
Et helt eller delvist salg af virksomheden
i den anførte periode vil efter ændringsforslaget
indebære, at arvingen ud over boafgiften for denne del af
arvebeholdningen vil skulle betale tillægsboafgift.
Forhøjelsen reduceres dog forholdsmæssigt svarende til
den del af ejertidskravet, som ikke er udløbet ved
overdragelsen.
I ændringsforslaget foreslås
det, jf. forslaget til boafgiftslovens § 1, stk. 4, 4. pkt.,
at boafgiftslovens § 1 b, stk. 2 og 3, finder tilsvarende
anvendelse.
Ændringsforslagets henvisning til
boafgiftslovens § 1 b, stk. 2, indebærer, at salg af
virksomheden som følge af erhververens død eller
alvorlige sygdom kan ske, uden at der indtræder
forhøjelse af afgiften.
Tilsvarende gælder, hvis
overdragelsen sker i forbindelse med en skattefri omdannelse af en
personligt ejet virksomhed eller skattefri omstrukturering af
selskabet, hvis arvingen eller legataren ved virksomhedsomdannelsen
eller omstruktureringen ikke vederlægges med andet end aktier
i det erhvervede selskab. Ejertidskravet overføres i
restløbetiden på aktier, der er modtaget som
vederlag.
Er arvingen eller legataren ikke
skattepligtig her til landet, skal aktierne eller virksomheden ved
boets indkomstopgørelse efter gældende regler anses
for afstået af boet til handelsværdien på
udlægstidspunktet, idet der i dette tilfælde ikke kan
ske overdragelse med succession.
Dette udelukker dog ikke, at aktierne eller
virksomheden vil kunne være omfattet af boafgiften på
15 pct. og ikke af tillægsboafgift ved udlodning til f.eks.
søskende i tilfælde af afdødes
barnløshed.
Ændringsforslagets henvisning til
boafgiftslovens § 1 b, stk. 3, indebærer, at det af
hensyn til håndhævelsen af det 3-årige
ejertidskrav, som efter gældende regler vil være en
betingelse for fritagelse for tillægsboafgiften,
foreslås, at der stilles betryggende sikkerhed over for
Skatteforvaltningen for betalingen af en eventuel betaling af
tillægsboafgift, hvis arvingen eller legataren er
hjemmehørende i en stat, som ikke er omfattet af
overenskomst af 7. december 1989 mellem de nordiske lande om
bistand i skattesager, Rådets direktiv af 16. marts 2010 om
gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med
skatter, afgifter og andre foranstaltninger eller OECD-konventionen
om bistand i skattesager.
Ændringsforslaget skønnes ikke
at medføre nævneværdige provenumæssige
konsekvenser sammenholdt med den generelle usikkerhed ved
provenuvurderingen af afgiftsforhøjelsen.
Til nr. 2
Efter de gældende regler betales der
nedsat gaveafgift ved gaveoverdragelse af erhvervsvirksomheder ved
generationsskifte til den nære familie, dvs. gavegiverens
afkom m.fl.
Endvidere omfatter den nedsatte afgift
søskende og disses børn og børnebørn i
tilfælde, hvor gavegiveren ikke efterlader sig afkom, der
således behandles efter boafgiftslovens regler om nedsat
afgift vedrørende erhvervsvirksomheder. Uden den
anførte undtagelse ville der skulle betales indkomstskat af
gavens værdi, uanset at afdøde er barnløs.
Det fremsatte lovforslag om
genindførelse af en ensartet bo- og gaveafgift
indebærer, at undtagelsesbestemmelsen om gave i form af
erhvervsvirksomheder, der ved afdødes barnløshed
tilfalder afdødes søskende og deres børn og
børnebørn, bortfalder. Herefter vil gaver, der gives
til gavegiverens søskende og deres afkom, være
omfattet af indkomstskattepligt.
Det foreslås med
ændringsforslaget, jf. forslaget til boafgiftslovens §
22, stk. 5, 1. pkt., at hvis gavegiveren ikke har efterladt sig
afkom, finder boafgiftslovens § 23, stk. 1, 1. pkt.,
tilsvarende anvendelse på aktier og virksomheder, som
tilfalder gavegivers søskende og disses børn og
børnebørn, når betingelserne i boafgiftslovens
§ 23 a, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, er opfyldt.
Ændringsforslaget indebærer, at
gavegiverens søskende og deres børn og
børnebørn ved gavegiverens barnløshed vil
skulle være omfattet af den almindelige gaveafgift på
15 pct. og dermed ikke være omfattet af indkomstskattepligt
af gavens værdi.
Ændringsforslagets henvisning til, at
betingelserne i § 23 a, stk. 1, 1. pkt., skal være
opfyldt, indebærer, at de virksomheder, der vil være
omfattet af ændringsforslaget, vil skulle omfatte de
virksomheder, der er omfattet af de gældende regler om nedsat
gavegift, dvs. aktier og virksomheder, der opfylder betingelserne
for at kunne overdrages med succession, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, 5 og 6, eller
kildeskattelovens § 33 C, stk. 1.
Afgrænsning af de virksomheder, som
ved gavegiverens barnløshed kan gives til søskende og
deres børn og børnebørn, svarer således
til de virksomheder, der efter gældende regler er omfattet af
den nedsatte gaveafgift ved overdragelse ved gave af
erhvervsvirksomheder.
Det vil som efter gældende regler
ikke være en betingelse for undtagelsen fra indkomstskatten,
at overdragelsen rent faktisk sker med succession, men blot at
betingelserne herfor er opfyldt. Der ses endvidere bort fra den
almindelige betingelse for succession, hvorefter udlodningen ikke
må medføre tab. Hvis der i øvrigt foreligger en
erhvervsvirksomhed, og de øvrige betingelser for succession
er opfyldt, vil afgiftsnedsættelsen også skulle
gælde i dette tilfælde.
Ændringsforslagets henvisning til, at
de gældende regler i boafgiftslovens § 23 a, stk. 2,
skal være opfyldt, indebærer, at gavegiveren skal have
ejet virksomheden i mindst 1 år forud for dødsfaldet
og have deltaget aktivt i virksomheden i mindst 1 år af
gavegiverens ejertid, hvilket svarer til kravet om ejertid og aktiv
deltagelse, som efter gældende regler er en betingelse for at
være omfattet af den nedsatte boafgift ved overdragelse ved
gave af erhvervsvirksomheder.
Med ændringsforslaget foreslås
det, jf. forslaget til boafgiftslovens § 22, stk. 5, 2. pkt.,
at foretager gavemodtageren inden udløbet af en periode
på 3 år fra modtagelsen direkte eller indirekte en hel
eller delvis overdragelse af aktierne eller virksomheden omfattet
af § 23 a, stk. 1, 1. pkt., bortfalder anvendelsen af 1. pkt.
for den del af gaven, der forholdsmæssigt svarer til den
andel af 3-årsperioden, som ikke er udløbet ved
overdragelsen. Endvidere foreslås i ændringsforslaget,
jf. forslaget til boafgiftslovens § 22, stk. 5, 3. pkt., at
boafgiftslovens § 23 b, stk. 2 og 3, finder tilsvarende
anvendelse.
Forslaget indebærer, at der ud over
ejertidskravet i forhold til gavegiveren desuden stilles krav om,
at gavemodtageren opretholder ejerskabet af virksomheden i 3
år. Dette svarer til betingelserne efter de gældende
regler for at være omfattet af den nedsatte boafgift ved
overdragelse ved gave af erhvervsvirksomheder.
Et salg inden 3-årsperiodens
udløb indebærer efter ændringsforslaget, at
gaven i så fald skal medregnes til gavemodtagerens
skattepligtige indkomst for den del af virksomheden, som
sælges, sammenholdt med den del af 3-årsperioden, som
ikke er udløbet. Dette svarer til de gældende regler
for opgørelse for bortfald af afgiftsnedsættelse af
erhvervsvirksomheder.
Ændringsforslagets henvisning til, at
boafgiftslovens § 23 b, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse,
indebærer, at salg af virksomheden som følge af
erhververens død eller alvorlige sygdom kan ske, uden at
gaven skal medregnes til den skattepligtige indkomst.
Tilsvarende gælder, hvis
overdragelsen sker i forbindelse med en skattefri omdannelse af en
personligt ejet virksomhed eller skattefri omstrukturering af
selskabet, hvis arvingen eller legataren ved virksomhedsomdannelsen
eller omstruktureringen ikke vederlægges med andet end aktier
i det erhvervede selskab. Ejertidskravet overføres i
restløbetiden på aktier, der er modtaget som vederlag.
Dette svarer til reglerne ved skattefri omstrukturering af
selskaber i fusionsskatteloven, der tillige foreslås at
skulle gælde ved skattefri omdannelse af en virksomhed, der
er erhvervet til nedsat afgift.
Er gavemodtageren ikke skattepligtig her
til landet, skal aktierne eller virksomheden ved gavegiverens
indkomstopgørelse anses for afstået af gavegiveren til
handelsværdien på overdragelsestidspunktet, idet der i
dette tilfælde ikke vil kunne ske overdragelse med
succession.
Dette udelukker dog ikke, at aktierne eller
virksomheden kan være omfattet af boafgiften på 15 pct.
og dermed ikke være indkomstskattepligtig ved
gaveoverdragelse til en søskende i tilfælde af
gavegiverens barnløshed.
Ændringsforslagets henvisning til, at
boafgiftslovens § 23 b, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse,
indebærer, at det vil være en betingelse for fritagelse
for indkomstskattepligten, at der stilles betryggende sikkerhed
over for Skatteforvaltningen for betalingen af en eventuel
indkomstskattepligt, hvis gavemodtageren er hjemmehørende i
en stat, som ikke er omfattet af overenskomst af 7. december 1989
mellem de nordiske lande om bistand i skattesager, Rådets
direktiv af 16. marts 2010 om gensidig bistand ved inddrivelse af
fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre
foranstaltninger eller OECD-konventionen om bistand i
skattesager.
Ændringsforslaget skønnes ikke
at medføre nævneværdige provenumæssige
konsekvenser sammenholdt med den generelle usikkerhed ved
provenuvurderingen af afgiftsforhøjelsen.
Til nr. 3
Ad nr. 01
Der er i lovforslaget foreslået at
give retskrav på at vælge henstand med betaling af bo-
og gaveafgift i form af en afdragsordning i op til 30 år. Den
gældende henstandsordning, der er foreslået
ophævet, fordi den stort ikke er blevet anvendt, kunne
bestå i enten en henstandsordning eller afdragsordning, mens
den foreslåede ordning er en afdragsordning.
Der foreslås en
konsekvensændring af ordlyden i boafgiftslovens § 36,
stk. 3, således at bestemmelsen alene omtaler ordningen som
en afdragsordning. Endvidere foreslås en henvisningsfejl
rettet.
Ad nr. 02
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i boafgiftslovens § 36, stk. 4, at afhændes
de aktiver, for hvilke der er givet henstand eller afdragsvis
betaling med boafgifter eller gaveafgift, forfalder afgifterne
eller de resterende afgifter til betaling.
Det fremgår ikke af bestemmelsen,
hvilke konsekvenser en delvis afhændelse af f.eks. en
virksomhed i selskabsform har, dvs. hvis en arving eksempelvis
sælger 50 pct. af aktierne og der er opnået henstand
med betaling af boafgiften for alle aktier. Det fremgår
heller ikke, hvad konsekvensen er, hvis selskabet sælger
virksomheden i selskabet, herunder hvis der sker salg af en
virksomhed, der drives i et datterselskab.
Det foreslås, at der fastsættes
nærmere bestemmelser, om at henstanden opretholdes delvis,
hvis der sker delvis afståelse af virksomheden, og at
afdragsordningen kan opretholdes fuldt ud i visse tilfælde af
efterfølgende omstrukturering af virksomheden, jf. forslaget
til boafgiftslovens § 36, stk. 4.
Med forslaget til § 36, stk. 4, 1.
pkt., foreslås det således, at foretager arvingen,
legataren eller gavemodtageren inden udløbet af
afdragsperioden direkte eller indirekte en hel eller delvis
overdragelse af aktier eller virksomhed, for hvilke der er valgt
afdragsvis betaling med boafgifter eller gaveafgift, forfalder de
resterende afgifter, der vedrører de overdragne aktiver, til
betaling senest 4 uger efter afhændelsen med sidste rettidige
betalingsdag 14 dage senere.
Hvis virksomheden f.eks. udloddes til et
barn, som ikke har til hensigt at drive virksomheden videre, men
som kort efter modtagelsen af arven videresælger virksomheden
til en anden investor, ville der således - uden særlige
regler herom - kunne opnås en likviditetsfordel sammenlignet
med den situation, hvor arveladeren eller boet sælger
virksomheden direkte til den pågældende investor og
herefter udlodder salgsprovenuet til arvingen, der ikke berettiger
til henstand.
Med henblik på at
imødegå sådanne dispositioner foreslås
det, at et salg inden afdragsperiodens udløb
indebærer, at den resterende afgift bortfalder
forholdsmæssigt på grundlag af den del af virksomheden,
som sælges. Sælges 50 pct. af virksomheden, bortfalder
afdragsordningen, for så vidt angår 50 pct. af den
resterende afgift.
Det foreslås, at afdragsordningen
bortfalder både ved en direkte og indirekte overdragelse af
aktierne eller virksomheden, og både hel og delvis
overdragelse foreslås omfattet. Det omfatter først og
fremmest en overdragelse af de erhvervede aktier eller den
erhvervede virksomhed.
Salg af enkeltaktiver, herunder i den
virksomhed, som drives af det selskab, hvori der er erhvervet
aktier med nedsat afgift, kan efter omstændighederne
være omfattet af reglerne.
Det vil afhænge af en konkret
vurdering, om salg af enkeltaktiver, herunder f.eks. aktier i et
datterselskab, udløser bortfald af afdragsordningen. Har
salget og provenuet fra et selskabs salg af aktiver medført,
at selskabet har udviklet sig til et pengetankselskab, vil det
normalt medføre bortfald af afdragsordningen, idet hensynet
til selskabets likviditet, som er baggrunden for retskravet
på en afdragsordning, ikke længere foreligger.
Aktiver, der udskilles som led i
sædvanlig drift af virksomheden, vil ikke medføre
bortfald af afdragsordningen. Sker salget som led i en
omlægning af driften, hvor frigjort kapital i
forlængelse af salget reinvesteres i virksomheden, bortfalder
afdragsordningen heller ikke.
Det foreslås i forslaget til
boafgiftslovens § 36, stk. 4, 2. pkt., at 1. pkt. ikke finder
anvendelse, hvis overdragelsen sker ved en skattefri
virksomhedsomdannelse eller skattefri omstrukturering, hvis der ved
virksomhedsomdannelsen eller omstruktureringen ikke sker
vederlæggelse med andet end aktier i det modtagende selskab.
I sådanne tilfælde finder betingelsen i 1. pkt. i
restløbetiden anvendelse på de aktier, der er modtaget
som vederlag.
Tilsvarende gælder, hvis
overdragelsen sker i forbindelse med en skattefri omdannelse af en
personligt ejet virksomhed eller skattefri omstrukturering af
selskabet, hvis arvingen eller legataren ved virksomhedsomdannelsen
eller omstruktureringen ikke vederlægges med andet end aktier
i det erhvervende selskab. Ejertidskravet overføres i
restløbetiden på aktier, der er modtaget som vederlag.
Dette svarer til reglerne ved skattefri omstrukturering af
selskaber i fusionsskatteloven, der tillige foreslås at
skulle gælde ved skattefri omdannelse af en virksomhed, der
er erhvervet til nedsat afgift.
Afdragsordningen vil skulle bortfalde, selv
om en arving eller gavemodtagers overdragelse finder sted i
forbindelse med skilsmisse, eller overdragelse finder sted i
henhold til en ejeraftales medsalgspligtbestemmelser eller lignende
situationer.
Ad nr. 03
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringen i nr. 01.
Til nr. 4
Det foreslås, at der efter den i
lovforslaget under nr. 1 foreslåede ophævelse af §
5, stk. 1, nr. 11, indsættes: »Nr. 12 bliver herefter
nr. 11«.
Der er tale om indsættelse af en
manglende rykningsklausul, der er en konsekvens af § 1 i lov
nr. 1125 af 19. november 2019, hvor der i skatteforvaltningslovens
§ 5, stk. 1, blev indsat som nr. 12 en bestemmelse
vedrørende skønsmæssige ansættelser af
moms efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Til nr. 5
Ad nr. 01 og 03
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringen i nr. 02.
Ad nr. 02
Ifølge skatteforvaltningslovens
§ 25, stk. 2, 3. pkt., er et bindende svar om et aktivs
værdi bindende for skattemyndighederne ved behandlingen af
det pågældende forhold i 6 måneder regnet fra
spørgerens modtagelse af svaret. Det kan dog i det bindende
svar bestemmes, at svaret kun skal være bindende i en kortere
periode.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at bindende svar om et aktivs værdi,
der har betydning ved overdragelse af aktivet som led i et
generationsskifte, skal være bindende for skattemyndighederne
i 12 måneder regnet fra spørgerens modtagelse af
svaret.
Formålet med ændringsforslaget
er at give mere tid til at tilrettelægge overdragelsen af en
virksomhed som led i et generationsskifte.
Det foreslås, at de overdragelser,
der efter ændringsforslaget vil skulle være omfattet af
den forlængede bindingsperiode, skal være virksomheder,
hvor modtageren har mulighed for at vælge afdragsvis betaling
af bo- og gaveafgift, jf. forslaget til boafgiftslovens § 36,
stk. 1. Det er ikke et krav, at der vælges henstand med
gaveafgiften.
Det foreslås endvidere, at den
gældende regel om, at der i svaret kan indsættes en
kortere bindingsperiode end den maksimale periode, også skal
gælde for de svar, hvor den maksimale bindingsperiode bliver
12 måneder.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2019 og var til 1. behandling den 11. december 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra
Skatteministeriet har den 12. december 2019 foretaget en teknisk
gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen, og Skatteministeriet sendte den
20. november 2019 dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 2.
december 2019 sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til skatteministeren til mundtlig
besvarelse, som ministeren har besvaret i et åbent
samråd.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
71 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer
(ALT) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V) nfmd. Torsten Schack Pedersen (V) Marie
Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |