Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. december 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 35 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 5, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22,
24, 25 og 27-30, herunder om deling af lovforslaget.
Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-4, 7, 9,
11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26 og 31-35.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslag A og B til
vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag og det af Venstre stillede
ændringsforslag nr. 5. Flertallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V) indstiller det under A nævnte forslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af mindretallet stillede ændringsforslag
til det under A nævnte forslag. Mindretallet vil stemme imod
de af skatteministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de af mindretallet stillede
ændringsforslag. Hvis de af mindretallet stillede
ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme for de
af skatteministeren stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF og LA) indstiller lovforslag A og B
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme imod de af skatteministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det af Venstre
stillede ændringsforslag til det under A nævnte
forslag. Mindretallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (KF) indstiller
lovforslag A til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de af Venstre stillede ændringsforslag. Hvis disse
ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme for de
af skatteministeren stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Radikale Venstre støtter, at afgiften
på bæreposer stiger. For Radikale Venstre er det
vigtigt, at afgiften stiger på både store og små
bæreposer, herunder både dem med og uden hank og de
plastikposer, der har karakter af at være indkøbsnet,
så forbruget ikke blot skifter fra den ene til den anden type
pose.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at EL den 2. december 2020 har indgået en
finanslovsaftale med regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Alternativet, der betyder, at
prisen på en pakke cigaretter stiger til ca. 60 kr. i
2022.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at KF er tilhænger af grønne
afgifter, men at det er vigtigt for KF, at det samlede skattetryk i
Danmark ikke hæves. Derfor ønsker KF, at merprovenuet
fra dette lovforslag går til at sænke andre skatter og
afgifter.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om afgift af visse emballager,
poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven), lov om
midlertidig nedsættelse af straffen for overtrædelse af
skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på
udenlandske konti m.v. og opkrævningsloven (Forhøjelse
af afgiften på bæreposer og engangsservice m.v.)«
omfattende fodnoten til lovens titel, §§ 1, 4 og 5 og
§ 6, stk. 1.
B. »Forslag
til lov om ændring af tobaksafgiftsloven og lov om
forskellige forbrugsafgifter (Forhøjelse af afgiften
på tobak)« omfattende fodnoten til lovens titel og
§§ 2, 3 og 6.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV,
SF, EL, KF og ALT):
2) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 2 b, nr. 1,
ændres »20 kr.« til: »30 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
3) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 2 b, nr. 2,
ændres »44 kr.« til: »66 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
4) I
den under nr. 4 foreslåede
ændring af § 2 c, stk. 2,
ændres »38,40 kr.« til: »57,60
kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
Til § 6
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
5) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 2
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(KF):
6) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 1, stk. 1, nr.
1, ændres »138,00 øre« til:
»193,54 øre«.
[Forslag om, at samtlige
forhøjelser skal træde i kraft den 1. januar 2020]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV,
SF, EL og ALT):
7) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 1, stk. 1, nr.
1, ændres »138,00 øre« til:
»173,79 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(KF):
8) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 1, stk. 1, nr.
2, ændres »938,50 kr.« til:
»1.500,90 kr.«
[Forslag om, at samtlige
forhøjelser skal træde i kraft den 1. januar 2020]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV,
SF, EL og ALT):
9) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 1, stk. 1, nr.
2, ændres »938,50 kr.« til:
»1.300,90 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(KF):
10) I
den under nr. 4 foreslåede
ændring af § 1, stk. 1, nr.
3, ændres »988,50 kr.« til:
»1.550,90 kr.«
[Forslag om, at samtlige
forhøjelser skal træde i kraft den 1. januar 2020]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV,
SF, EL og ALT):
11) I
den under nr. 4 foreslåede
ændring af § 1, stk. 1, nr.
3, ændres »988,50 kr.« til:
»1.350,90 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(KF):
12) Nr.
5 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1-3]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV,
SF, EL og ALT):
13) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 1, stk. 1, nr.
1-3, ændres »157,75 øre« til:
»193,54 øre«, »1.138,50 kr.« til:
»1.500,90 kr.«, og »1.188,50 kr.« til:
»1.550,90 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(KF):
14) I
den under nr. 7 foreslåede
affattelse af § 7, stk. 1,
ændres »69,3 øre« til: »118,51
øre«, og »157,6 øre« til:
»227,90 øre«.
[Forslag om, at samtlige
forhøjelser skal træde i kraft den 1. januar 2020]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV,
SF, EL og ALT):
15) I
den under nr. 7 foreslåede
affattelse af § 7, stk. 1,
ændres »69,3 øre« til: »101,01
øre«, og »157,6 øre« til:
»202,90 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(KF):
16) Nr.
8 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 14]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV,
SF, EL og ALT):
17) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 7, stk. 1,
ændres »86,8 øre« til: »118,51
øre«, og »182,6 øre« til:
»227,90 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
Til § 3
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(KF):
18) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 13, stk. 1,
ændres »87 kr. og 77 øre« til: »126
kr. og 93 øre«.
[Forslag om, at samtlige
forhøjelser skal træde i kraft den 1. januar 2020]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV,
SF, EL og ALT):
19) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 13, stk. 1,
ændres »87 kr. og 77 øre« til: »113
kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(KF):
20) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 13, stk. 2,
ændres »319 kr. og 05 øre« til: »461
kr. og 37 øre«.
[Forslag om, at samtlige
forhøjelser skal træde i kraft den 1. januar 2020]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV,
SF, EL og ALT):
21) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 13, stk. 2,
ændres »319 kr. og 05 øre« til: »410
kr. og 76 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(KF):
22) Nr.
3 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 18 og 20]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV,
SF, EL og ALT):
23) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 13 ændres i
stk. 1 »101 kr. og 70
øre« til: »126 kr. og 93 øre«, og i
stk. 2 ændres »369 kr. og
66 øre« til: »461 kr. og 37
øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
Til § 6
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(KF):
24) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2 og 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 25]
25) Stk.
2 og 3 udgår.
Stk. 4-15 bliver herefter stk. 2-13.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12, 16 og 22]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV,
SF, EL og ALT):
26) I
stk. 3 og stk. 4,
2. pkt., ændres »2021« til:
»2022«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(KF):
27) I
stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 2, 1.
pkt., ændres »den 1. april 2020« til: »den
1. januar 2020«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12, 16 og 22]
28) Stk. 4, 2.
pkt., der bliver stk. 2, 2. pkt., udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12, 16 og 22]
29) I
stk. 5 og 6, der bliver stk. 3 og 4, ændres
»den 31. marts 2020« til: »den 31. december
2019«, og »den 1. april 2020« til: »den 1.
januar 2020«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12, 16 og 22]
30) Stk.
16-26 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12, 16 og 22]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV,
SF, EL og ALT):
31) I
stk. 16 og 17 ændres »31. december
2020« til: »31. december 2021«, »275«
til: »640«, og »1. januar 2021« til:
»1. januar 2022«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af
2. december 2019]
32) I
stk. 18, 1. pkt., stk. 19, 1. pkt., stk. 20,
1. pkt., stk. 21, 1. pkt., stk. 22, 1. pkt., og stk. 23, 1. pkt., ændres
»275« til: »640«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 31]
33)
Efter stk. 23 indsættes som nye stykker:
»Stk. 01.
For virksomheder, der pr. 1. oktober 2019 til og med den 31. marts
2020 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2020 til og med
den 30. juni 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 02. For
virksomheder, der pr. 1. oktober 2020 til og med den 31. marts 2020
for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos
overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor
mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt
lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf.
stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til
forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2020 til og med den 30.
juni 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 03. For
virksomheder, der pr. 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020
blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. juli 2020 til og med
den 30. september 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 04. For
virksomheder, der pr. 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020
for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos
overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor
mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt
lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf.
stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til
forbrug pr. dag fra og med den 1. juli 2020 til og med den 30.
september 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 05. For
virksomheder, der pr. 1. juli 2020 til og med den 30. september
2020 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. oktober 2020 til og
med den 31. december 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 06. For
virksomheder, der pr. 1. juli 2020 til og med den 30. september
2020 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller
cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen
af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden
normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640
dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer,
cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet
overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. oktober 2020 til
og med den 31. december 2020. Herefter anvendes metoden i stk.
19.
Stk. 07. For
virksomheder, der pr. 1. oktober 2020 til og med den 31. december
2020 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. januar 2021 til og
med den 31. marts 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 08. For
virksomheder, der pr. 1. oktober 2020 til og med den 31. december
2020 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller
cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen
af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden
normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640
dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer,
cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet
overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. januar 2021 til
og med den 30. april 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 09. For
virksomheder, der pr. 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021
blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2021 til og med
den 30. juni 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 010. For
virksomheder, der pr. 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021
for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos
overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor
mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt
lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf.
stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til
forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2021 til og med den 30.
juni 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 011. For
virksomheder, der pr. 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021
blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. juli 2021 til og med
den 30. september 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 012. For
virksomheder, der pr. 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021
for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos
overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor
mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt
lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf.
stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til
forbrug pr. dag fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30.
september 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 19.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 31]
34) I
stk. 24 og 25, ændres »1. oktober
2019« til: »30. juni 2021«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 33]
35) I
stk. 26 ændres
»16-25« til: »16-23, 01-012, 24 og 25«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 33]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
forslag om forhøjelse af emballageafgiften på
bæreposer og engangsservice samt nyaffattelse af
emballageafgiftslovens fulde lovtitel. Forslaget omfatter herudover
en række konsekvensrettelser, der udspringer af de
førnævnte forslag. Det andet lovforslag (B)
vedrører forslag om forhøjelse af afgiften på
tobak.
Til nr. 2-4
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet har
den 2. december 2019 indgået aftale om finansloven for 2020,
hvor det er aftalt at tredoble afgiften på bæreposer og
engangsservice i forhold til det gældende niveau.
Forhøjelsen vil nedbringe mængden af affald og derved
omfanget af plastik i Danmark. Samlet skønnes forslaget at
reducere mængden af affald med ca. 6.000 t. Det vil
understøtte den grønne omstilling.
I lovforslagets § 1, nr. 2-4,
foreslås det, at emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice fordobles, så emballageafgiften på
bæreposer af papir og plast vil udgøre henholdsvis 20
kr. pr. kilogram og 44 kr. pr. kilogram, mens afgiften på
engangsservice vil udgøre 38,40 kr. pr. kilogram.
Aftaleparterne ønsker at
forhøje afgiften på bæreposer og engangsservice
yderligere i forhold til den i lovforslaget foreslåede
forhøjelse.
Det foreslås derfor at ændre
lovforslaget, så afgiften på bæreposer af papir
og plast vil udgøre henholdsvis 30 kr. pr. kilogram og 66
kr. pr. kilogram, mens afgiften på engangsservice vil
udgøre 57,60 kr. pr. kilogram.
Provenumæssige konsekvenser
Tredoblingen af emballageafgiften på
bæreposer og på engangsservice skønnes samlet
set at indbringe et varigt umiddelbart merprovenu på ca. 445
mio. kr., jf. tabel 1. Finansårsvirkningen i 2020
skønnes at udgøre 305 mio. kr.
| Tabel
1. Tredobling af emballageafgiften
på bæreposer og engangsservice | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | 665 | 615 | 600 | 590 | 580 | 570 | 445 | 305 | Virkning efter tilbageløb | 655 | 605 | 595 | 585 | 575 | 565 | 440 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 295 | 275 | 275 | 260 | 260 | 260 | 205 | - |
|
Sammenlignet med lovforslaget
skønnes ændringsforslaget at medføre et
merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 90
mio. kr. i 2020 faldende til 80 mio. kr. i 2025 og 65 mio. kr.
varigt.
Med ændringsforslaget skønnes
en typisk bærepose inkl. moms at blive ca. 1 kr. dyrere, mens
prisen på engangsservice skønnes at stige med ca. 30
pct. Den afledte effekt på forbruget forventes derved at
være større som følge af
ændringsforslaget.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget om tredobling af
emballageafgiften på bæreposer vil tilskynde
forbrugerne til at genbruge poser og skønnes at nedbringe
forbruget af bæreposer med knap 40 pct. I 2020 svarer det til
en reduktion af mængden af plastaffald på ca. 2.600 t
samt en reduktion af mængden af papiraffald på ca. 800
t.
Tilsvarende skønnes forslaget om
tredobling af emballageafgiften på engangsservice at
nedbringe forbruget af engangsservice med ca. 30 pct., svarende til
en reduktion af affaldsmængden på 2.600 t årligt.
Forslaget skønnes samlet at reducere affaldsmængderne
med ca. 6.000 t i 2020.
Til nr. 5
Det er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
separate lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 6, 8, 10 og 12
Hvis ændringsforslag nr. 6, 8, 10,
12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 25 og 27-30 vedtages, vil Venstre
stille eventuelle nødvendige ændringsforslag om
konsekvensrettelser til 3. behandling.
I lovforslagets § 2, nr. 2-4,
foreslås det, at afgifterne på cigaretter,
groftskåret røgtobak og fintskåret
røgtobak forhøjes fra og med den 1. april 2020. Det
foreslås, at afgiften kommer til at udgøre 138,00
øre pr. styk for cigaretter, 938,50 kr. pr. kilogram for
groftskåret røgtobak og 988,50 kr. pr. kilogram for
fintskåret røgtobak.
I lovforslagets § 2, nr. 5,
foreslås det, at afgifterne for cigaretter, groftskåret
røgtobak og fintskåret røgtobak forhøjes
anden gang fra og med den 1. januar 2021. Det foreslås, at
afgiften kommer til at udgøre 157,75 øre pr. styk for
cigaretter, 1.138,50 kr. pr. kilogram for groftskåret
røgtobak og 1.188,50 kr. pr. kilogram for fintskåret
røgtobak.
I ændringsforslagene stillet af
skatteministeren er afgifterne foreslået forhøjet
yderligere på baggrund af den indgåede finanslovsaftale
for 2020, hvori det bl.a. foreslås, at afgifterne fra og med
den 1. april 2020 kommer til at udgøre 173,79 øre pr.
styk for cigaretter, 1.300,90 kr. pr. kilogram for
groftskåret røgtobak og 1.350,90 kr. pr. kilogram for
fintskåret røgtobak, og at afgifterne fra og med den
1. januar 2022 kommer til at udgøre 193,54 øre pr.
styk for cigaretter, 1.500,90 kr. pr. kilogram for
groftskåret røgtobak og 1.550,90 kr. pr. kilogram for
fintskåret røgtobak.
Med nærværende
ændringsforslag foreslås det, at samtlige
forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1.
januar 2020.
Det foreslås på den baggrund,
at afgiften fra og med den 1. januar 2020 kommer til at
udgøre 193,54 øre pr. styk for cigaretter, 1.500,90
kr. pr. kilogram for groftskåret røgtobak og 1.550,90
kr. pr. kilogram.
Endelig foreslås det, at
lovforslagets § 2, nr. 5, udgår, da der med det
foreslåede alene vil være én forhøjelse
af afgifterne.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af
ændringsforslagene, for så vidt angår
afgiftsforhøjelserne på cigaretter og fint- og
groftskåret røgtobak i januar 2020, skønnes at
svare til de provenumæssige konsekvenser af de af
skatteministeren fremsatte ændringsforslag fra 2022 og frem,
jf. tabel 2. Det vil sige et merprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 475 mio. kr. i 2020 faldende til ca. 450
mio. kr. varigt.
De afledte adfærdseffekter som
følge af disse ændringsforslag forventes at være
større end i lovforslaget som fremsat. Således
forventes grænsehandelen med cigaretter at stige fra 250 mio.
stk. til ca. 940 mio. stk., mens grænsehandelen med
røgtobak forventes at stige fra 200 mio. gram til ca. 275
mio. gram.
Den afledte effekt på forbruget
forventes ligeledes at være større som følge af
disse ændringsforslag. Forbruget af cigaretter og
røgtobak forventes således at falde med knap 20 pct.
mod knap 10 pct. ved den fulde afgiftsforhøjelse i 2021 i
lovforslaget som fremsat.
Værnsreglen i disse
ændringsforslag har ligesom i lovforslaget til hensigt at
undgå uhensigtsmæssig lageropbygning af cigaretter og
tobak til gammel afgift op til afgiftsforhøjelsen i januar
2020.
Til nr. 7, 9, 11 og 13
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet har
den 2. december 2019 indgået aftale om finansloven for 2020
med en række initiativer, herunder en styrkelse af indsatsen
mod rygning. Afgiftsforhøjelserne skal være med til at
styrke indsatsen over for særligt børns og unges
rygning. Højere priser er ifølge forskningen det mest
effektive tiltag til at begrænse rygning blandt børn
og unge.
I lovforslagets § 2, nr. 2-4,
foreslås det, at afgiften på cigaretter,
groftskåret røgtobak og fintskåret
røgtobak forhøjes pr. 1. april 2020. Det
foreslås, at afgiften kommer til at udgøre 138,00
øre pr. styk for cigaretter, 938,50 kr. pr. kilogram for
groftskåret røgtobak og 988,50 kr. pr. kilogram for
fintskåret røgtobak.
Aftaleparterne ønsker at
forhøje afgiften på cigaretter yderligere i forhold
til den i lovforslaget foreslåede forhøjelse, så
afgiften kommer til at stige med 14 kr. inkl. moms for en pakke med
20 stk. cigaretter den 1. april 2020. Dermed kommer en pakke
cigaretter til at koste ca. 55 kr.
Det foreslås derfor at forhøje
afgifterne yderligere pr. 1. april 2020, således at afgiften
kommer til at udgøre 173,79 øre pr. styk for
cigaretter, 1.300,90 kr. pr. kilogram for groftskåret
røgtobak og 1.350,90 kr. pr. kilogram for fintskåret
røgtobak. Med ændringsforslaget foreslås en
gennemsnitlig prisstigning på 14 kr. inkl. moms pr. 20 stk.
cigaretter og en tilsvarende gennemsnitlig prisstigning på 14
kr. inkl. moms pr. 20 g fintskåret røgtobak svarende
til 20 stk. hjemmerullede cigaretter, dvs. den samme gennemsnitlige
prisstigning, som foreslås for 20 stk. cigaretter.
Prisstigningen på groftskåret røgtobak sikrer,
at prisforskellen mellem fint- og groftskåret røgtobak
fastholdes.
I lovforslagets § 2, nr. 5,
foreslås det at forhøje afgifterne for cigaretter,
groftskåret røgtobak og fintskåret
røgtobak for anden gang pr. 1. januar 2021.
Aftaleparterne ønsker, at den anden
afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne skal træde i
kraft den 1. januar 2022. Aftaleparterne ønsker at fastholde
den anden afgiftsstignings størrelse, således at den
fortsat bliver 5 kr. inkl. moms for en pakke med 20 stk.
cigaretter.
Det foreslås på den baggrund,
at afgifterne forhøjes pr. 1. januar 2022, således at
de kommer til at udgøre 193,54 øre pr. styk for
cigaretter, 1.500,90 kr. pr. kilogram for groftskåret
røgtobak og 1.550,90 kr. pr. kilogram for fintskåret
røgtobak. Dermed kommer en pakke cigaretter til at koste ca.
60 kr.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af
ændringsforslaget, for så vidt angår
afgiftsforhøjelserne på cigaretter og fint- og
groftskåret røgtobak i april 2020 og igen i januar
2022, fremgår af tabel 2 nedenfor.
| Tabel
2. Forhøjelse af afgifterne
på cigaretter og røgtobak svarende til ca. 14 kr.
prisstigning pr. 20 stk. 1. april 2020 og 5 kr. prisstigning igen
1. januar 2022. | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | 2.425 | 3.125 | 4.100 | 3.975 | 3.850 | 3.725 | 3.725 | 375 | Virkning efter tilbageløb | 2.375 | 3.075 | 4.050 | 3.925 | 3.800 | 3.675 | 3.675 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 500 | 650 | 475 | 475 | 450 | 450 | 450 | - |
|
Sammenlignet med lovforslaget
skønnes ændringsforslaget at medføre et
merprovenu efter tilbageløb og adfærd på omkring
125 mio. kr. i 2020, 25 mio. kr. i 2021 og et mindreprovenu
på omkring 100 mio. kr. årligt herefter.
Finansårseffekten i 2020 som
følge af ændringsforslaget skønnes at
udgøre knap 375 mio. kr., hvilket er ca. 75 mio. kr. mere
end i lovforslaget.
De afledte adfærdseffekter som
følge af ændringsforslaget forventes at være
større end i lovforslaget. Således forventes
grænsehandelen med cigaretter at stige fra 250 mio. stk. til
ca. 940 mio. stk., mens grænsehandelen med røgtobak
forventes at stige fra 200 mio. g til ca. 275 mio. g. Det er
henholdsvis ca. 360 mio. stk. og ca. 35 mio. g mere end som
følge af lovforslaget.
Den afledte effekt på forbruget
forventes ligeledes at være større som følge af
ændringsforslaget. Forbruget af cigaretter og røgtobak
forventes således at falde med knap 20 pct. efter den fulde
afgiftsforhøjelse i 2022 mod knap 10 pct. ved den fulde
afgiftsforhøjelse i 2021 i lovforslaget.
Værnsreglerne i
ændringsforslaget har ligesom i lovforslaget til hensigt at
undgå uhensigtsmæssig lageropbygning af cigaretter og
tobak til gammel afgift op til afgiftsforhøjelserne i april
2020 og januar 2022.
Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Ændringsforslaget vedrørende
tobaksafgiftsforhøjelserne vurderes at medføre
administrative omkostninger for Skatteforvaltningen på ca.
11,5 mio. kr. i 2020, ca. 11 mio. kr. i 2021 og ca. 10 mio. kr.
årligt i 2022 og frem til sagsbehandling og kontrol.
Til nr. 14, 16, 18, 20 og
22
I lovforslagets § 2, nr. 7,
foreslås det, at afgiften for cigarer, cerutter og cigarillos
forhøjes fra og med den 1. april 2020. Det foreslås
herefter, at afgiften kommer til at udgøre 69,3 øre
pr. styk for cigarer, cerutter og cigarillos, og at
minimumsafgiften kommer til at udgøre 157,6 øre pr.
styk.
I lovforslagets § 2, nr. 8,
foreslås det, at afgiften for cigarer, cerutter og cigarillos
forhøjes anden gang fra og med den 1. januar 2021. Det
foreslås herefter, at afgiften kommer til at udgøre
86,8 øre pr. styk for cigarer, cerutter og cigarillos, og at
minimumsafgiften kommer til at udgøre 182,6 øre pr.
styk.
I ændringsforslagene stillet af
skatteministeren er afgifterne foreslået forhøjet
yderligere på baggrund af den indgåede finanslovsaftale
for 2020, hvori det bl.a. foreslås, at afgiften fra og med
den 1. april 2020 kommer til at udgøre 101,01 øre pr.
styk for cigarer, cerutter og cigarillos, samt at minimumsafgiften
kommer til at udgøre 202,90 øre pr. styk, og at
afgiften fra og med den 1. januar 2022 kommer til at udgøre
118,51 øre pr. styk for cigarer, cerutter og cigarillos,
samt at minimumsafgiften kommer til at udgøre 227,90
øre pr. styk.
Med nærværende
ændringsforslag foreslås det, at samtlige
forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1.
januar 2020.
Herudover foreslås det, at § 2,
nr. 8, udgår, da der med det foreslåede alene vil
være én forhøjelse af afgifterne.
I lovforslagets § 3, nr. 1 og 2,
foreslås det, at afgifterne for kardusskrå, snus til
nasalt brug og anden røgfri tobak, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., forhøjes
fra og med den 1. april 2020. Det foreslås herefter, at
afgiften kommer til at udgøre 87,77 kr. pr. kilogram for
kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., og 319,05 kr. pr.
kilogram for anden røgfri tobak, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.
I lovforslagets § 3, nr. 3,
foreslås det, at afgifterne for kardusskrå, snus til
nasalt brug og anden røgfri tobak forhøjes anden gang
fra og med den 1. januar 2021. Det foreslås herefter, at
afgiften kommer til at udgøre 101,70 kr. pr. kilogram for
kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., og 369,66 kr. pr.
kilogram for anden røgfri tobak, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.
I ændringsforslagene stillet af
skatteministeren er afgifterne foreslået forhøjet
yderligere på baggrund af den indgåede finanslovsaftale
for 2020, hvori det bl.a. foreslås, at afgifterne fra og med
den 1. april 2020 kommer til at udgøre 113 kr. pr. kilogram
for kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., og 410,76 kr. pr.
kilogram for anden røgfri tobak, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., og at afgiften
fra og med den 1. januar 2022 kommer til at udgøre 126,93
kr. pr. kilogram for kardusskrå og snus til nasalt brug, som
er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., og
461,37 kr. pr. kilogram for anden røgfri tobak, som er
lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.
Med nærværende
ændringsforslag foreslås det, at samtlige
forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1.
januar 2020.
Endelig foreslås det, at § 3,
nr. 3, udgår, da der med det foreslåede alene vil
være én forhøjelse af afgifterne.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af
ændringsforslagene, for så vidt angår
afgiftsforhøjelserne på cigarer, cerutter og
cigarillos m.v., samt afgifterne på skrå, snus og anden
røgfri tobak i januar 2020 skønnes at svare til de
provenumæssige konsekvenser af de af skatteministeren
fremsatte ændringsforslag fra 2022 og frem, jf. tabel 3. Det
vil sige, at det er et merprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 5 mio. kr. i 2020 og varigt.
Skatteministeriet har ikke konkrete
skøn for grænsehandelen med cigarer, cerutter og
cigarillos m.v. eller for grænsehandlen med skrå, snus
eller røgfri tobak, der dog på nuværende
tidspunkt formodes at være begrænset. De yderligere
afgiftsforhøjelser i dette ændringsforslag
sammenlignet med lovforslaget som fremsat skønnes dog at
medføre en større tilskyndelse til grænsehandel
med disse produkter.
Værnsreglen i dette
ændringsforslag har ligesom i lovforslaget til hensigt at
undgå uhensigtsmæssig lageropbygning af cigarer,
cerutter og cigarillos m.v. til gammel afgift op til
afgiftsforhøjelsen den 1. januar 2020.
Til nr. 15, 17, 19, 21 og
23
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet har
den 2. december 2019 indgået aftale om finansloven for 2020
med en række initiativer, herunder en styrkelse af indsatsen
mod rygning. Afgiftsforhøjelserne skal være med til at
styrke indsatsen over for særlig børns og unges
rygning. Højere priser er ifølge forskningen det mest
effektive tiltag til at begrænse rygning blandt børn
og unge.
I lovforslagets § 2, nr. 7,
foreslås det, at styk- og minimumsafgiften forhøjes
på cigarer, cerutter og cigarillos pr. 1. april 2020.
Aftaleparterne ønsker, at afgifterne
på cigarer, cerutter og cigarillos kommer til at stige
yderligere i forhold til den i lovforslaget foreslåede
forhøjelse. Aftaleparterne ønsker, at
forhøjelsen kommer til at svare til forhøjelserne for
cigaretter og røgtobak, således at den forhøjes
til ca. 14 kr. pr. 1. april 2020 for at undgå
uhensigtsmæssige prisforskelle i prisen på cigaretter
og cigarillosprodukter, som minder om cigaretter.
Det foreslås på den baggrund at
forhøje afgifterne på cigarer, cerutter og cigarillos
pr. 1. april 2020, således at de kommer til at udgøre
101,01 øre pr. styk i stykafgift og 202,90 øre pr.
styk i minimumsafgift. Ændringsforslaget har til formål
at forhøje stykafgiften og minimumsafgiften på
cigarer, cerutter og cigarillos. Afgiften for disse tobaksvarer
forhøjes således samtidig med forhøjelsen af
afgifterne for cigaretter og røgtobak, jf.
ændringsforslag nr. 7, 9 og 11.
I lovforslagets § 2, nr. 8,
foreslås det, at styk- og minimumsafgiften på cigarer,
cerutter og cigarillos forhøjes pr. 1. januar 2021.
Aftaleparterne ønsker, at den anden
afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne træder i kraft
den 1. januar 2022. Aftaleparterne ønsker at fastholde den
anden afgiftsstignings størrelse, således at den
fortsat er 5 kr. En cigar kommer efter den samlede prisstigning til
at koste knap 1 kr. mere fra og med den 1. januar 2022.
Det foreslås på den baggrund at
forhøje afgifterne på cigarer, cerutter og cigarillos
pr. 1. januar 2022, således at de kommer til at udgøre
118,51 øre pr. styk i stykafgift og 227,90 øre i
minimumsafgift. Ændringsforslaget har til formål at
forhøje stykafgiften og minimumsafgiften på cigarer,
cerutter og cigarillos. Afgiften for disse tobaksvarer vil
således blive forhøjet samtidig med forhøjelsen
af afgifterne for cigaretter og røgtobak, jf.
ændringsforslag nr. 13.
I lovforslagets § 3, nr. 1 og 2,
foreslås det at forhøje afgiften på
kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., til 87, 77 kr.
pr. kg og på anden røgfri tobak, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., til 319,5 kr. pr.
kg fra og med den 1. april 2020.
Aftaleparterne ønsker, at afgiften
på kardusskrå og snus til nasalt brug samt anden
røgfri tobak forhøjes yderligere i forhold til den i
lovforslaget foreslåede forhøjelse. Aftaleparterne
ønsker, at forhøjelsen svarer til ca. 14 kr. pr. 1.
april 2020 for at undgå uhensigtsmæssige prisforskelle
i prisen på cigaretter og røgfri tobaksprodukter.
Dermed sikres det, at der ikke sker utilsigtet substitution til
disse produkter.
Det foreslås på den baggrund at
forhøje afgiften på kardusskrå og snus til
nasalt brug samt afgiften på røgfri tobak pr. 1. april
2020, således at den kommer til at udgøre 113 kr. pr.
kilogram for kardusskrå og snus til nasalt brug og 410,76 kr.
pr. kilogram for røgfri tobak. Ændringsforslaget har
til formål at forhøje afgiften på røgfri
tobak. Afgiften for disse tobaksvarer forhøjes samtidig med
forhøjelsen af afgifterne for cigaretter og røgtobak,
jf. ændringsforslag nr. 7, 9 og 11.
I lovforslagets § 3, nr. 3,
foreslås det at nyaffatte § 13 i lov om forskellige
forbrugsafgifter med det formål at forhøje afgiften
på kardusskrå, snus til nasalt brug samt anden
røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre efter lov
om tobaksvarer m.v., fra og med den 1. januar 2021.
Aftaleparterne ønsker, at den anden
afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne træder i kraft
den 1. januar 2022. Aftaleparterne ønsker at fastholde den
anden afgiftsstignings størrelse, således at den
fortsat vil være 5 kr.
Det foreslås på den baggrund at
forhøje afgifterne på kardusskrå og snus til
nasalt brug samt afgiften på røgfri tobak pr. 1.
januar 2022, således at de kommer til at udgøre 126,93
kr. pr. kilogram for kardusskrå og snus til nasalt brug og
461,37 kr. pr. kilogram for anden røgfri tobak.
Ændringsforslaget har til formål at forhøje
afgiften på røgfri tobak Afgiften for disse
tobaksvarer vil således blive forhøjet samtidig med
forhøjelsen af afgifterne for cigaretter og røgtobak,
jf. ændringsforslag nr. 13.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af
ændringsforslaget, for så vidt angår
afgiftsforhøjelserne på cigarer, cerutter og
cigarillos m.v., samt afgifterne på skrå, snus og anden
røgfri tobak i april 2020 og igen i januar 2022
fremgår i tabel 3 nedenfor.
| Tabel
3. Forhøjelse af afgifterne
på cigarer, cerutter og cigarillos m.v. samt afgifterne
på skrå, snus og anden røgfri tobak svarende til
ca. 14 kr. prisstigning pr. 1. april 2020 og 5 kr. prisstigning
igen den 1. januar 2022. | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | 20 | 25 | 35 | 35 | 35 | 30 | 30 | 3 | Virkning efter tilbageløb | 20 | 25 | 35 | 35 | 35 | 30 | 30 |
| Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
|
|
De afledte adfærdseffekter som
følge af ændringsforslaget forventes at være
større end i lovforslaget, hvilket medfører, at til
trods for et større umiddelbart merprovenu i
ændringsforslaget sammenlignet med lovforslaget
skønnes ændringsforslaget således at
medføre et nogenlunde tilsvarende merprovenu opgjort efter
tilbageløb og adfærd som lovforslaget.
Finansårseffekten i 2020 som
følge af ændringsforslaget skønnes at
udgøre ca. 3 mio. kr., svarende til ca. 1 mio. kr. mere end
i lovforslaget.
Skatteministeriet har ikke konkrete
skøn for grænsehandelen med cigarer, cerutter og
cigarillos m.v. eller for grænsehandelen med skrå, snus
eller røgfri tobak, der dog på nuværende
tidspunkt formodes at være begrænset. De yderligere
afgiftsforhøjelser i ændringsforslaget sammenlignet
med lovforslaget skønnes dog at medføre en
større tilskyndelse til grænsehandel med disse
produkter.
Værnsreglerne i
ændringsforslaget har ligesom i lovforslaget til hensigt at
undgå uhensigtsmæssig lageropbygning af cigarer,
cerutter og cigarillos m.v. til gammel afgift op til
afgiftsforhøjelserne i april 2020 og januar 2022.
Til nr. 24
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 25.
Til nr. 25 og 27-30
Ændringsforslagene er en konsekvens
af ændringsforslag nr. 12, 16 og 22.
Til nr. 26
I lovforslagets § 6, stk. 3,
foreslås det, at lovens § 2, nr. 5 og 8, og § 3,
nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2021. De nævnte
bestemmelser angår den anden forhøjelse af
tobaksafgifterne.
I lovforslagets § 6, stk. 4, 2. pkt.,
foreslås det, at lovens § 2, nr. 5 og 8, alene har
virkning for varer, som fra og med den 1. januar 2021 udleveres til
forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning
eller importeres.
I forbindelse med finanslovsaftalen for
2020 ønsker aftaleparterne, at den anden
afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne træder i kraft
den 1. januar 2022.
Det foreslås derfor, at
»2021« ændres til »2022«.
Ændringsforslaget har til
formål at ændre ikrafttrædelsen og virkningen af
den anden forhøjelse af tobaksafgifterne.
Til nr. 31
I lovforslagets § 6, stk. 16 og 17,
foreslås det, at der indsættes en værnsregel i
forbindelse med den i lovforslaget foreslåede
afgiftsforhøjelse den 1. januar 2021.
I forbindelse med finanslovsaftalen for
2020 ønsker aftaleparterne at udskyde den anden
afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne, så den
først træder i kraft den 1. januar 2022.
Det foreslås derfor at ændre
»31. december 2020« til »31. december
2021«, »275« til »640« og »1.
januar 2021« til »1. januar 2022« i lovforslagets
§ 6, stk. 16 og 17.
Det foreslås således at
forlænge den foreslåede værnsregel, der regulerer
virksomhedernes køb af stempelmærker til gammel
afgift, henholdsvis deres adgang til at lade cigarer, cerutter og
cigarillos overgå til forbrug til gammel afgift.
Til nr. 32
I lovforslagets § 6, stk. 18-23,
præciseres den referenceperiode, som anvendes til beregningen
af virksomhedernes begrænsning, ligesom der fastsættes
en referenceperiode for nyregistrerede virksomheder, som
registreres efter referenceperiodens start, og virksomheder, som
for første gang lader cigarer, cerutter og cigarillos
overgå til forbrug efter referenceperiodens start.
I forbindelse med finanslovsaftalen for
2020 ønsker aftaleparterne at udskyde den anden
afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne, så den
først træder i kraft den 1. januar 2022.
Det foreslås derfor i
ændringsforslag nr. 16 at forlænge værnsreglens
virkningsperiode.
På den baggrund foreslås det at
ændre »275« til »640« i lovforslagets
§ 6, stk. 18-23. Det betyder, at virkningsperioden
forlænges fra 275 dage til 640 dage.
Det foreslåede er således en
konsekvens af ændringsforslag nr. 31.
Til nr. 33
I ændringsforslag nr. 31
foreslås værnsreglens virkningsperiode forlænget.
Det betyder, at perioden foreslås forlænget fra den 31.
december 2020 til den 31. december 2021.
Efter lovforslagets § 6, stk. 24, er
virksomheder registreret efter den 1. oktober 2019 ikke
begrænset i deres køb af stempelmærker efter
værnsreglen i lovforslagets § 6, stk. 16.
Efter lovforslagets § 6, stk. 25, er
virksomheder, som først er begyndt at lade cigarer, cerutter
og cigarillos overgå til forbrug fra og med den 1. oktober
2019 ikke begrænset i deres adgang til at lade cigarer,
cerutter og cigarillos overgå til forbrug efter
værnsreglen i lovforslagets § 6, stk. 17.
Da den foreslåede
begrænsningsperiode foreslås forlænget,
foreslås det at indsætte stk. 01-012 efter
lovforslagets § 6, stk. 23. De nuværende stk. 24-26
bliver herefter stk. 36-38.
Det foreslås i stk. 01, at der tages
højde for den situation, hvor en virksomhed først
blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. oktober
2019 til og med den 31. marts 2020. For disse virksomheder
foreslås det, at perioden fra og med den 1. april 2020 til og
med den 30. juni 2020 lægges til grund for den videre
beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 02, at der tages
højde for den situation, hvor en virksomhed først fra
og med den 1. oktober 2019 til og med den 31. marts 2020 er begyndt
at lade cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til
forbrug. For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra
og med den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020 lægges
til grund for den videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i stk. 03, at der tages
højde for den situation, hvor en virksomhed først
blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. oktober
2019 til og med den 31. marts 2020. For disse virksomheder
foreslås det, at perioden fra og med den 1. april 2020 til og
med den 30. juni 2020 lægges til grund for den videre
beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 04, at der tages
højde for den situation, hvor en virksomhed først fra
og med den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020 er begyndt at
lade cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug.
For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra og med
den 1. juli 2020 til og med den 30. september 2020 lægges til
grund for den videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i stk. 05, at der tages
højde for den situation, hvor en virksomhed først
blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. juli
2020 til og med den 30. september 2020. For disse virksomheder
foreslås det, at perioden fra og med den 1. oktober 2020 til
og med den 31. december 2020 lægges til grund for den videre
beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 06, at der tages
højde for den situation, hvor en virksomhed først fra
og med den 1. juli 2020 til og med den 30. september 2020 er
begyndt at lade cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til
forbrug. For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra
og med den 1. oktober 2020 til og med den 31. december 2020
lægges til grund for den videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i stk. 07, at der tages
højde for den situation, hvor en virksomhed først
blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. oktober
2020 til og med den 31. december 2020. For disse virksomheder
foreslås det, at perioden fra og med den 1. januar 2021 til
og med den 31. marts 2021 lægges til grund for den videre
beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 08, at der tages
højde for den situation, hvor en virksomhed først fra
og med den 1. oktober 2020 til og med den 31. december 2020 er
begyndt at lade cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til
forbrug. For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra
og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021
lægges til grund for den videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i stk. 09, at der tages
højde for den situation, hvor en virksomhed først
blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. januar
2021 til og med den 31. marts 2021. For disse virksomheder
foreslås det, at perioden fra og med den 1. april 2021 til og
med den 30. juni 2021 lægges til grund for den videre
beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 010, at der tages
højde for den situation, hvor en virksomhed først fra
og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 er begyndt
at lade cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til
forbrug. For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra
og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021 lægges
til grund for den videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i stk. 011, at der tages
højde for den situation, hvor en virksomhed først
blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. april
2021 til og med den 30. juni 2021. For disse virksomheder
foreslås det, at perioden fra og med den 1. juli 2021 til og
med den 30. september 2021 lægges til grund for den videre
beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 012, at der tages
højde for den situation, hvor en virksomhed først fra
og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021 er begyndt at
lade cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug.
For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra og med
den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 lægges til
grund for den videre beregning i stk. 19.
De foreslåede stykker skal sikre, at
nye virksomheder ikke får en konkurrencemæssig fordel
ved ikke at være begrænset i deres mulighed for at
købe stempelmærker eller i deres mulighed for at lade
varer overgå til forbrug i perioden fra og med den 1. oktober
2019, når de eksisterende virksomheder vil være
begrænset af værnsreglen.
Til nr. 34
I ændringsforslag nr. 33
foreslås det, at nye virksomheder begrænses i perioden
op til den anden afgiftsforhøjelse.
Det foreslås derfor, at der i
lovforslagets § 6, stk. 24 og 25, som bliver stk. 36 og 37,
foretages den ændring, at: »1. oktober 2019«
ændres til »30. juni 2021«.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 33, hvor virksomheder, der registreres
frem til den 30. juni 2021, foreslås at blive
begrænset, ligesom virksomheder ligeledes foreslås at
blive begrænset, hvis de for første gang lader
cigarer, cerutter og cigarillos overgå til forbrug i perioden
op til den 30. juni 2021.
Til nr. 35
Ændringsforslaget er en
konsekvensrettelse af ændringsforslag nr. 33.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2019 og var til 1. behandling den 5. december 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen, og skatteministeren sendte den
20. november 2019 dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 28.
november 2019 sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
16 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer
(ALT) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V) nfmd. Torsten Schack Pedersen (V) Marie
Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |