Fremsat den 20. november 2019 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
ligningsloven og forskellige andre love
(Fastholdelse af beskatningen af fri telefon
og internet m.v.)
§ 1
I lov nr. 396 af 2. maj 2018 om ændring
af ligningsloven og forskellige andre love (Permanent
boligjobordning, ophævelse af beskatningen af fri telefon og
internet, afskaffelse af udligningsskatten og forhøjelse af
beløbsgrænser for børneopsparing) foretages
følgende ændring:
1. § 1,
nr. 1 og 6-8, og §§ 2 og 3 ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 2. Ved
opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2020 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2020, der følger af denne lovs
§ 1.
Stk. 3. Den beregnede
korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 2
fastsættes af social- og indenrigsministeren på
grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2020, der foreligger pr. 1. maj 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Efter den gældende lovgivning vil der
fra og med indkomståret 2020 ikke længere ske
beskatning af fri telefon og internet
(datakommunikationsforbindelse), som en arbejdsgiver stiller til
privat rådighed for en medarbejder. Regeringen ønsker
at videreføre beskatningen af fri telefon og internet
uændret.
Regeringen vil investere i fællesskabet
og sætter velfærden og klimaet først. Skal de
udfordringer, som Danmark står over for, løses,
kræver det vilje til prioriteringer. Derfor ønsker
regeringen at fastholde den nuværende beskatning af fri
telefon og internet.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Med udmøntningen af Aftale om
finansloven for 2018, som blev indgået mellem den
daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti blev der
indført skattefrihed for arbejdsgiverbetalt fri telefon og
internet (datakommunikationsforbindelse) fra og med
indkomståret 2020. Skattefriheden blev bl.a. begrundet med,
at brugen af især mobiltelefoner udvikler sig hele tiden, og
at det i dag er nærliggende at bruge den samme telefon til
både arbejdsrelateret og privat brug, hvilket i mange
tilfælde ikke vil påvirke arbejdsgiverens udgift.
Imidlertid er ophævelsen af beskatningen
af fri telefon og internet en skattelettelse, som rammer
skævt. Derfor vil regeringen fastholde beskatningen. Herved
fastholdes også det skatteretlige udgangspunkt om, at
aflønning beskattes ens, uanset om aflønningen sker
kontant eller på anden vis, f.eks. i form af fri telefon.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Fri
telefon
En arbejdstager, der helt eller delvist
vederlagsfrit får stillet telefon til rådighed for
privat benyttelse af sin arbejdsgiver (fri telefon), beskattes af
et beløb på 2.800 kr. (2019-niveau). Beløbet
reguleres efter personskattelovens § 20. Fri telefon er
arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst.
For samlevende ægtefæller
reduceres det skattepligtige beløb på 2.800 kr. med 25
pct. for begge ægtefæller, når
ægtefællerne beskattes af sammenlagt minimum 3.700 kr.
(2019-niveau). Det betyder, at hver ægtefælle får
reduceret den skattepligtige værdi med 700 kr. og dermed hver
beskattes af 2.100 kr. (2019-niveau), hvis begge
ægtefæller er skattepligtige af fri telefon, herunder
datakommunikationsforbindelse, hele indkomståret.
Ved fri telefon forstås fastnet- og
mobiltelefoner. Begrebet telefon omfatter også små
håndholdte computere, hvis hovedfunktion er telefoni og
eventuelt kalender- og tidsregistreringsfunktion, såsom
PDA'er (Personal Digital Assistant), smartphones og lign. Fri
telefon omfatter både de tilfælde, hvor telefonen er
oprettet i arbejdsgiverens navn, og hvor arbejdsgiveren
fuldstændigt eller op til et bestemt beløb betaler
eller refunderer den skattepligtiges telefonudgifter eller en
procentdel af udgifterne.
Telefon dækker både oprettelses-,
abonnements- og forbrugsudgifter ved telefonen samt
sædvanlige telefonserviceydelser f.eks.
telefonsvarerfunktion, »vis-nummer funktion« og andre
sædvanlige ydelser, der er en del abonnementet, men derimod
ikke for eksempel indsamlingsbidrag eller andre private udgifter,
der opkræves over telefonregningen. Herudover er selve
telefonapparatet omfattet, hvad enten det drejer sig om en
fastnettelefon eller en mobiltelefon, der er stillet til
rådighed for en arbejdstager til privat benyttelse.
Beskatning af fri telefon forudsætter,
at arbejdstageren har privat rådighed over en helt eller
delvist arbejdsgiverbetalt telefon. Det er således ikke
afgørende, om arbejdstageren faktisk benytter den fri
telefon privat.
Der er grænser for omfanget af
telefoner, som den enkelte arbejdstager kan få stillet til
rådighed for egen privat benyttelse. Dette gælder
uanset, om der er én eller flere arbejdsgivere, der vil
stille telefon til rådighed for privat benyttelse. Det
må afgøres konkret, om der er en reel
arbejdsmæssig begrundelse for, at en arbejdstager eksempelvis
får stillet to telefoner til rådighed for privat
benyttelse. Det kan være, at der rådes over flere
boliger, at den ene telefon har en begrænset
anvendelsesmulighed osv. Hvis der ikke er en reel
arbejdsmæssig begrundelse for, at der stilles mere end
én telefon til rådighed, beskattes telefonudgifterne
vedrørende sådanne yderligere telefoner efter reglerne
i ligningslovens § 16, stk. 1 og 2.
Arbejdstagerens rådighed dækker,
at øvrige personer i arbejdstagerens husstand også har
mulighed for at anvende telefonen, men ikke at arbejdsgiveren m.v.
direkte stiller telefonen til rådighed for privat benyttelse
for andre end arbejdstageren selv, f.eks. arbejdstagerens
ægtefælle, børn og venner m.fl.
Tilskud til telefon, hvorefter arbejdsgiveren
m.v. til dækning af telefonudgifter yder et fast
månedligt beløb, uanset om arbejdstageren afholder
udgifter eller ej, medregnes fuldt ud ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst efter reglerne i ligningslovens § 16,
stk. 1 og 2. Indkomsten er arbejdsmarkedsbidragspligtig.
Fri telefon omfatter heller ikke de
situationer, hvor arbejdsgiveren dækker arbejdstagerens
udgifter som udlæg efter regning, det vil sige, hvis
arbejdsgiveren kun betaler for samtaler, der for hver enkelt
samtale kan dokumenteres som erhvervsmæssig ved bilag fra
telefonselskabet. Arbejdsgiverens betaling er i sådanne
tilfælde ikke skattepligtig for arbejdstageren.
Selvstændigt erhvervsdrivende beskattes
ligesom arbejdstagere af fri telefon. I forhold til en
medarbejdende ægtefælle er det afgørende, om den
telefon, der indgår i den selvstændigt
erhvervsdrivendes erhvervsvirksomhed, er til direkte rådighed
for den medarbejdende ægtefælles private benyttelse. Er
dette tilfældet, beskattes den medarbejdende
ægtefælle ligesom sin selvstændigt
erhvervsdrivende ægtefælle af et beløb på
2.800 kr. årligt (2019-niveau).
2.1.2. Fri
datakommunikationsforbindelse
Arbejdsgiverbetalt
datakommunikationsforbindelse - eksempelvis en internetforbindelse
- beskattes ikke, hvis arbejdstageren via forbindelsen har adgang
til arbejdsgiverens netværk. Det er en forudsætning, at
arbejdstageren har adgang til stort set de samme funktioner eller
dokumenter som på arbejdspladsen. Hvis der ikke er adgang til
arbejdsgiverens netværk, beskattes arbejdstageren som af fri
telefon, jf. afsnit 2.1.1 ovenfor.
Ved en fri datakommunikationsforbindelse
forstås adgang til og brug af internet, der af en
arbejdsgiver m.v. er stillet til rådighed for en arbejdstager
til privat benyttelse - eksempelvis en ISDN-forbindelse, en
ADSL-forbindelse eller andre bredbåndsforbindelser. Det er
således ikke afgørende, hvilken teknisk løsning
der er valgt. Datakommunikationsforbindelse omfatter også
mobile bredbåndsforbindelser. Endvidere er engangsudgiften
til etablering af datakommunikationsforbindelsen omfattet.
Abonnementsudgifterne til datakommunikationsadgangen dækker
også sædvanlige ydelser, som er en del af abonnementet,
hvis ydelserne er en integreret del af abonnementet, som ikke kan
udskilles og er sædvanlige.
Skattefriheden for en
datakommunikationsforbindelse omfatter ikke de tilfælde, hvor
en mobiltelefon eller en fastnettelefon har en
datakommunikationsforbindelse, som giver adgang til arbejdsgiverens
netværk. Er der tale om, at en arbejdstager har fået en
fastnet- eller en mobiltelefon til rådighed, behandles
telefonen og den dertil knyttede datakommunikationen
skattemæssigt som en telefon, jf. afsnit 2.1.1 ovenfor.
Hvis arbejdsgiveren m.v. yder et fast
månedligt beløb til dækning af udgiften til
datakommunikationsforbindelse, uanset om arbejdstageren afholder
udgiften eller ej, betragtes det som et tilskud, som skal beskattes
efter reglerne i ligningslovens § 16, stk. 1 og 2.
Arbejdsgiverens hele eller delvise refusion af
arbejdstagerens dokumenterede udgifter til
datakommunikationsforbindelse beskattes derimod ikke, hvis
arbejdstageren har den nævnte adgang til arbejdsgiverens
netværk.
Hvis en arbejdstager med arbejdsgiverbetalt
datakommunikationsforbindelse ikke har adgang til arbejdsgiverens
netværk, beskattes forbindelsen som nævnt ovenfor som
af fri telefon, dvs. af et beløb på 2.800 kr.
årligt (2019-niveau). Hvis arbejdstageren har både fri
telefon og fri datakommunikationsforbindelse, beskattes der kun af
i alt 2.800 kr. I begge tilfælde vil den skattepligtige
værdi under visse betingelser blive nedsat, hvis
arbejdstageren er gift og samlevende med en ægtefælle,
der også beskattes af fri telefon eller
datakommunikationsforbindelse uden adgang til arbejdsgiverens
netværk, jf. afsnittet ovenfor om beskatning af fri
telefon.
Selvstændigt erhvervsdrivende beskattes
ligesom arbejdstagere af fri datakommunikationsforbindelse, hvis
der ikke er adgang til virksomhedens netværk. Hvis den
selvstændigt erhvervsdrivende via
datakommunikationsforbindelsen og en computer har adgang til
virksomhedens netværk, beskattes
datakommunikationsforbindelsen ikke, uanset om
datakommunikationsforbindelsen er til rådighed for privat
anvendelse. Det samme gælder engangsudgiften til
etablering.
I forhold til en medarbejdende
ægtefælle er det afgørende, om
datakommunikationsforbindelsen, der indgår i den
selvstændigt erhvervsdrivendes erhvervsvirksomhed, er til
direkte rådighed for den medarbejdende ægtefælles
private benyttelse. Er dette tilfældet, beskattes den
medarbejdende ægtefælle ligesom sin selvstændigt
erhvervsdrivende ægtefælle af et beløb på
2.800 kr. årligt (2019-niveau).
2.1.3. Ophævelse af beskatningen
Fra og med indkomståret 2020
ophæves beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse. Det betyder, at en arbejdstager
m.v., der helt eller delvist vederlagsfrit får stillet en
telefon og/eller en datakommunikationsforbindelse til
rådighed for privat benyttelse af sin arbejdsgiver, ikke skal
beskattes af denne rådighed i det omfang, rådigheden
ville have været skattepligtig efter reglerne om beskatning
af fri telefon og /eller datakommunikationsforbindelse.
Ophævelsen gælder tilsvarende for selvstændigt
erhvervsdrivende og deres medarbejdende ægtefæller.
2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at fastholde beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse. Det betyder, at arbejdsgiverbetalt
fri telefon og datakommunikationsforbindelse fortsat vil være
skattepligtige personalegoder efter indkomståret 2019.
Ligeledes vil fri telefon og fri datakommunikationsforbindelse uden
adgang til virksomhedens netværk fortsat være
skattepligtigt for selvstændigt erhvervsdrivende og deres
medarbejdende ægtefæller. Det skattepligtige
beløb vil efter regulering efter personskattelovens §
20 udgøre 2.900 kr. i 2020.
Det foreslås kun at fastholde beskatningen, og det
foreslås således ikke at ændre på, i
hvilket omfang fri telefon og datakommunikationsforbindelse
omfattes af beskatningen. Fri telefon og
datakommunikationsforbindelse vil derfor fortsat skulle
forstås på samme vis som efter gældende ret, jf.
afsnit 2.1.1 og 2.1.2 ovenfor.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om at fastholde beskatningen af fri
telefon m.v. skønnes at vedrøre godt ½ mio.
personer, der efter gældende regler ville blive
skattefritaget for fri telefon fra og med 2020.
Da skattefritagelsen ikke har haft virkning,
forudsættes de provenumæssige konsekvenser ved
fastholdelsen at modsvare de provenumæssige konsekvenser som
skønnet ved indførelsen af skattefritagelsen omregnet
til 2020-niveau.
Således skønnes fastholdelsen at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 620 mio. kr.
årligt fra og med 2020. Efter tilbageløb og
adfærd skønnes et merprovenu på ca. 570 mio. kr.
i 2020 stigende til ca. 800 mio. kr. i 2027. Den varige virkning
skønnes til et mindreprovenu på ca. 790 mio. kr.
årligt efter tilbageløb og adfærd.
Finansårsvirkningen i 2020
skønnes til ca. 620 mio. kr., svarende til den umiddelbare
virkning.
Forslaget skønnes at medføre et
merprovenu for kommunerne på ca. 280 mio. kr.
årligt.
Skattefritagelsen af fri telefon m.v.
udgør en skatteudgift, der med forslaget bortfalder.
Tabel
1. Fastholdelse af beskatningen af
fri telefon m.v. | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 | Virkning efter tilbageløb | 470 | 470 | 470 | 470 | 470 | 470 | 470 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 570 | 600 | 630 | 670 | 700 | 740 | 790 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | 280 | 280 | 280 | 280 | 280 | 280 | - | - |
|
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon m.v. indebærer
ikke implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse medfører begrænsede
administrative byrder for arbejdsgiverne, som skal indberette og
indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af værdien af den
fri telefon og/eller datakommunikationsforbindelse, og som skal
føre kontrol med, om der er privat rådighed over en
arbejdstelefon. Den samlede byrde skønnes at være
på under 4 mio. kr. årligt.
Lovforslaget vurderes at overholde de opstillede principper for
agil erhvervsrettet regulering. Der er tale om videreførelse
af gældende regler, som erhvervslivet allerede administrerer
efter.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ikke miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen den 20.
november 2019 sendt i høring med frist til den 25. november
2019 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Business Denmark,
Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks
Evalueringsinstitut, Dansk Aktionærforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Journalistforbund, Dansk
Metal, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Regioner, DI, DTL, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering,
Finans Danmark, Finansforbundet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, FOA, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring og
Pension, Frie Funktionærer, FSR - danske revisorer, FTF,
HK-Kommunal, HK-Privat, HORESTA, Ingeniørforeningen,
IT-branchen, Justitia, KL, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, LO, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
RockwoolFonden, SEGES, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark og SRF
Skattefaglig Forening.
| | | | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget skønnes at medføre
et merprovenu på 570 mio. kr. i 2020 stigende til 800 mio.
kr. i 2027 efter tilbageløb og adfærd. Den varige
virkning skønnes til 790 mio. kr. årligt | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Begrænsede administrative byrder
på under 4 mio. kr. årligt. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter gældende ret er ulønnede
bestyrelsesmedlemmer og frivillige, ulønnede
medhjælpere, der yder bistand som led i en forenings
skattefri virksomhed samt frivilligt, ulønnet personel i
hjemmeværnet, der er omfattet af ligningslovens § 7 M,
ikke omfattet af beskatning af fri telefon,
datakommunikationsforbindelse og fri computer med tilbehør i
ligningslovens § 16, stk. 12 og 13. Hvis sådanne
personer får stillet et eller flere af de nævnte goder
til rådighed, anses de fortsat for ulønnede og bliver
ikke beskattet af privat rådighed herover. Det er en
forudsætning, at de pågældende goder stilles til
rådighed med henblik på foreningens skattefri
virksomhed eller hjemmeværnets virksomhed.
Som følge af § 1 i lov nr. 396 af
2. maj 2018 udgår fra og med den 1. januar 2020 telefon og
datakommunikationsforbindelse af ordlyden i ligningslovens § 7
M, som en konsekvens af ophævelsen af beskatningen af fri
telefon, herunder datakommunikationsforbindelse, jf. afsnit
2.1.3.
Som det fremgår af bemærkningerne
til § 1, nr. 1, i lov nr. 396 af 2. maj 2018
videreføres den del af § 7 M, der vedrører fri
computer med tilbehør omfattet af ligningslovens § 16,
stk. 13, uændret.
Endelig fremgår det også af
bemærkningerne til § 1, nr. 1, i lov nr. 396 af 2. maj
2018, at den del af § 7 M, der fastsætter, at der ikke
kan udbetales skattefri godtgørelse efter § 7 M, stk. 1
og 2, for udgifter, som modtageren afholder til telefon,
datakommunikationsforbindelse eller computer med tilbehør,
hvis modtageren har fået stillet fri telefon,
datakommunikationsforbindelse og fri computer med tilbehør
omfattet af ligningslovens § 16, stk. 12 og 13, til
rådighed, videreføres uændret.
Det foreslås i lovforslaget for det
første at ophæve § 1, nr.
1, i lov nr. 396 af 2. maj 2018, hvorved den
konsekvensændring vedrørende ophævelse af fri
telefon mv., der vedrører ulønnede
bestyrelsesmedlemmer og frivillige, ulønnede
medhjælpere, der yder bistand som led i en forenings
skattefri virksomhed samt frivilligt, ulønnet personel i
hjemmeværnet, der er omfattet af ligningslovens § 7 M,
ophæves. Ophævelsen er en konsekvens af, at det
foreslås at fastholde beskatningen af fri telefon, jf. afsnit
2.2. Med ophævelsen af § 1, nr. 1, vil skattefriheden af
fri telefon og datakommunikationsforbindelse for personer omfattet
af ligningslovens § 7 M blive videreført i denne
bestemmelse, hvori det også fortsat vil være fastsat,
at disse personer anses for at være ulønnede, selv om
de modtager fri telefon eller datakommunikationsforbindelse. Der
ændres ikke på § 7 M i øvrigt, herunder at
det fortsat vil være en forudsætning for skattefrihed,
at de pågældende goder stilles til rådighed med
henblik på foreningens skattefri virksomhed eller
hjemmeværnets virksomhed.
Efter gældende regler er fri telefon,
herunder datakommunikationsforbindelse, undtaget fra
bagatelgrænserne for henholdsvis mindre og arbejdsrelaterede
personalegoder, jf. ligningslovens § 16, stk. 3, nr. 3.
Som følge af § 1, nr. 6, i lov nr.
396 af 2. maj 2018 udgår fra og med den 1. januar 2020 fri
telefon, herunder datakommunikationsforbindelse, der beskattes
efter ligningslovens § 16, stk. 12, af ligningslovens §
16, stk. 3, nr. 3. Denne ændring er en konsekvens af
ophævelsen af beskatningen af fri telefon, der træder i
kraft den 1. januar 2020, jf. afsnit 2.1.3.
Det foreslås i lovforslaget for det
andet at ophæve § 1, nr. 6,
i lov nr. 396 af 2. maj 2018, hvorved konsekvensændringen
vedrørende bagatelgrænserne for henholdsvis mindre og
arbejdsrelaterede personalegoder i ligningslovens § 16, stk.
3, nr. 3, ophæves. Ophævelsen er en konsekvens af, at
det foreslås at tilbagerulle ophævelsen af beskatningen
af fri telefon, jf. afsnit 2.2. Med ophævelsen vil de
gældende regler om, at fri telefon, herunder
datakommunikationsforbindelse, er undtaget fra
bagatelgrænserne for henholdsvis mindre og arbejdsrelaterede
personalegoder, jf. ligningslovens § 16, stk. 3, nr. 3, blive
videreført.
Efter ligningslovens § 16, stk. 12,
beskattes en arbejdstager, der helt eller delvist vederlagsfrit
får stillet telefon til rådighed for privat benyttelse
af sin arbejdsgiver (fri telefon), af et beløb på
2.800 kr. årligt (2019-niveau). Beløbet reguleres
efter personskattelovens § 20.
Hvis en arbejdstager kun har privat
rådighed over fri telefon en del af året, bliver
arbejdstageren kun beskattet af et forholdsmæssigt
beløb svarende til det antal måneder, vedkommende har
privat rådighed over godet.
For samlevende ægtefæller
reduceres det skattepligtige beløb på 2.800 kr.
(2019-niveau) med 25 pct. for begge ægtefæller,
når ægtefællerne beskattes af sammenlagt minimum
3.700 kr. (2019-niveau). Det betyder, at hver ægtefælle
får reduceret den skattepligtige værdi med 700 kr.
(2019-niveau) og dermed hver beskattes af 2.100 kr. (2019-niveau)
årligt, hvis begge ægtefæller er skattepligtige
af fri telefon, herunder datakommunikationsforbindelse, hele
indkomståret. Der gælder dog visse betingelser for at
opnå reduktionen.
Arbejdsgiverbetalt
datakommunikationsforbindelse - eksempelvis en internetforbindelse
- beskattes ikke, hvis arbejdstageren via forbindelsen har adgang
til arbejdsgiverens netværk. Det er en forudsætning, at
arbejdstageren har adgang til stort set de samme funktioner eller
dokumenter som på arbejdspladsen. Hvis der ikke er adgang til
arbejdsgiverens netværk, beskattes arbejdstageren som af fri
telefon. Hvis arbejdstageren har både fri telefon og fri
datakommunikationsforbindelse, beskattes der kun af i alt 2.800 kr.
(2019-niveau).
Selvstændigt erhvervsdrivende beskattes
ligesom arbejdstagere af fri telefon og fri
datakommunikationsforbindelse uden adgang til virksomhedens
netværk, jf. ligningslovens § 16, stk. 14, 1. pkt. Hvis
den selvstændigt erhvervsdrivende via
datakommunikationsforbindelsen og en computer har adgang til
virksomhedens netværk, beskattes
datakommunikationsforbindelsen ikke, uanset om
datakommunikationsforbindelsen er til rådighed for privat
anvendelse, jf. ligningslovens § 16, stk. 14, 2. pkt. Det
samme gælder engangsudgiften til etablering.
Som følge af § 1, nr. 7, i lov nr.
396 af 2. maj 2018 ophæves beskatningen af en
arbejdsgiverbetalt fri telefon, herunder fri
datakommunikationsforbindelse, jf. afsnit 2.1.3. Ophævelsen
vil gælde tilsvarende for selvstændigt erhvervsdrivende
og deres medarbejdende ægtefæller.
Det foreslås i lovforslagets § 1 for det tredje, at ophæve
§ 1, nr. 7, i lov nr. 396 af 2.
maj 2018, hvorved beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse fastholdes. Det betyder, at
arbejdsgiverbetalt fri telefon og datakommunikationsforbindelse
fortsat vil være skattepligtige personalegoder efter
indkomståret 2019. Tilsvarende regler vil gælde for
selvstændigt erhvervsdrivende og deres medarbejdende
ægtefæller. Det foreslås kun at fastholde
beskatningen, og det foreslås således ikke at
ændre på, i hvilket omfang fri telefon og
datakommunikationsforbindelse omfattes af beskatningen. Fri telefon
og datakommunikationsforbindelse vil derfor fortsat skulle
forstås på samme vis som efter gældende ret. Der
henvises i øvrigt til afsnit 2.1 og 2.2.
Efter ligningslovens § 16, stk. 14, 2.
pkt., beskattes selvstændigt erhvervsdrivende som nævnt
ovenfor ikke af fri datakommunikationsforbindelse, hvis der via
datakommunikationsforbindelsen og en computer er adgang til
virksomhedens netværk. Det gælder, uanset om
datakommunikationsforbindelsen er til rådighed for privat
anvendelse. Det samme gælder engangsudgiften til etablering.
Som følge af § 1, nr. 8, i lov nr. 396 af 2. maj 2018
ophæves denne regel som en konsekvens af, at beskatningen af
fri telefon, herunder datakommunikationsforbindelse, ophæves,
jf. afsnit 2.1.3.
Det foreslås i lovforslaget for det
fjerde at ophæve § 1, nr. 8,
i lov nr. 396 af 2. maj 2018, hvorved den konsekvensændring,
der vedrører fri datakommunikationsforbindelse for
selvstændigt erhvervsdrivende, ophæves. Det betyder, at
selvstændigt erhvervsdrivende fortsat ikke vil skulle
beskattes af fri datakommunikationsforbindelse, hvis der via
datakommunikationsforbindelsen og en computer er adgang til
virksomhedens netværk. Det gælder, uanset om
datakommunikationsforbindelsen er til rådighed for privat
anvendelse. Det samme gælder engangsudgiften til etablering.
Ophævelsen er en konsekvens af, at det foreslås at
fastholde beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse, jf. afsnit 2.2.
Efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 2,
stk. 1, nr. 1, indgår bl.a. lønmodtageres vederlag i
form af naturalier i grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag. Af
arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 2, nr. 3, fremgår
det, at fri telefon, herunder fri datakommunikationsforbindelse,
jf. ligningslovens § 16, stk. 3, nr. 3, og stk. 12, anses for
at være et sådant arbejdsmarkedsbidragspligtigt
naturalie.
Som følge af § 2 i lov nr. 396 af
2. maj 2018 udgår fra og med den 1. januar 2020 fri telefon,
herunder datakommunikationsforbindelse, fra oplistningen af de
naturalier, som indgår i grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag,
som en konsekvens af, at beskatningen af fri telefon, herunder
datakommunikationsforbindelse, ophæves, jf. afsnit 2.1.3.
Det foreslås i lovforslaget for det
femte at ophæve § 2 i lov
nr. 396 af 2. maj 2018, hvorved den konsekvensændring, der
vedrører, at fri telefon, herunder
datakommunikationsforbindelse, udgår fra oplistningen af de
naturalier, som indgår i grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag,
ophæves. Herved bibeholdes fri telefon, herunder
datakommunikationsforbindelse, i oplistningen af de naturalier, som
indgår i grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag.
Ophævelsen er en konsekvens af, at det foreslås at
fastholde beskatningen af fri telefon, jf. afsnit 2.2.
Efter kildeskattelovens § 49 A, stk. 2,
nr. 10, skal der indeholdes arbejdsmarkedsbidrag af værdien
af fri telefon, herunder datakommunikationsforbindelse, jf.
ligningslovens § 16, stk. 3, 3. pkt., og § 12.
Efter § 49 A, stk. 2, nr. 12, skal der
indeholdes arbejdsmarkedsbidrag af værdien af
arbejdsgiverbetalte sundhedsbehandlinger m.v. og den
arbejdsgiverbetalte præmie for forsikringer, der dækker
de pågældende behandlinger m.v., jf.
arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 2, nr. 8, medmindre de
nævnte goder er omfattet § 49 A, stk. 3, nr. 1.
Efter § 49 B, stk. 1, skal arbejdsgivere,
hvervgivere m.fl., der udbetaler arbejdsmarkedsbidragspligtig
indkomst som nævnt i § 49 A, stk. 1, og stk. 2, nr. 1-10
og 12, opgøre bidragsgrundlaget og beregne bidragets
størrelse ved enhver udbetaling.
Efter § 49 C skal arbejdsgivere,
hvervgivere m.fl., der foretager udbetaling, opgøre
bidragsgrundlaget for arbejdsmarkedsbidrag og beregne bidragets
størrelse for personer, som modtager
fratrædelsesgodtgørelser, efterbetalinger,
efterløns- og pensionslignende ydelser, når disse har
sammenhæng med et tidligere tjenesteforhold, lønnet
tillidshverv eller erhvervsforhold her i landet, jf. § 49 A,
stk. 2, nr. 11.
Som følge af § 3 i lov nr. 396 af
2. maj 2018 foretages fra og med den 1. januar 2020 en række
ændringer i kildeskatteloven som konsekvens af
ophævelsen af beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse, jf. afsnit 2.1.3. For det
første ophæves bestemmelsen om indeholdelse af
arbejdsmarkedsbidrag af fri telefon i kildeskattelovens § 49
A, stk. 2, nr. 12. For det andet ændres henvisningen i
kildeskattelovens § 49 B, stk. 1, fra nr. 1-10 og 12 i
kildeskattelovens § 49 A, stk. 2, til nr. 1-9 og 11 og i
kildeskattelovens § 49 C fra nr. 11 i kildeskattelovens §
49 A, stk. 2, til nr. 10 som en konsekvens af den
førnævnte ophævelse af nr. 12. For det tredje
ændres henvisningen i kildeskattelovens § 49 A stk. 2,
nr. 12, fra nr. 8 til nr. 7, som en konsekvens af, at nr. 4-8 i
arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 2, bliver nr. 3-7.
Det foreslås endeligt med
nærværende lovforslag for det sjette at ophæve
§ 3 i lov nr. 396 af 2. maj 2018,
hvorved de ovennævnte konsekvensændringer i
kildeskatteloven, der skyldes ophævelse af beskatningen af
fri telefon, herunder datakommunikationsforbindelse, ophæves.
Ophævelsen af konsekvensændringerne er en konsekvens
af, at det foreslås at fastholde beskatningen af fri telefon,
jf. afsnit 2.1.3.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2020. Hermed
sikres det, at de gældende regler kan videreføres uden
afbrydelse.
Det foreslås i stk.
2, at ved opgørelsen af den kommunale slutskat og
kirkeskat for indkomståret 2020 efter § 16 i lov om
kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den
beregnede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget
for kommuneskat og kirkeskat for 2020, der følger af
fastholdelsen af beskatningen af fri telefon, jf. lovforslagets
§ 1.
Herved foreslås det at neutralisere de
økonomiske virkninger for den personlige indkomstskat for
kommunerne og folkekirken for indkomståret 2020 af
fastholdelsen af beskatningen af fri telefon for så vidt
angår de kommuner, der for 2020 har valgt at budgettere med
deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget for den
personlige indkomstskat.
Neutraliseringen for 2020 sker med baggrund i
aktstykke 162, 2018/19, tiltrådt af Finansudvalget den 24.
september 2019. Det fremgår af aktstykket, at skønnet
over udskrivningsgrundlaget i 2020 hviler på en
forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det
fremgår endvidere, at ved efterfølgende
ændringer i udskrivningsgrundlaget for 2020 neutraliseres
virkningerne for de selvbudgetterende kommuner.
Endvidere foreslås det i stk. 3, at den beregnede korrektion af den
kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 2 fastsættes af
social- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger
vedrørende indkomståret 2020, der foreligger pr. 1.
maj 2022.
Herved foreslås det, at
efterreguleringen af indkomstskatten for de selvbudgetterende
kommuner for 2020 efter stk. 2, herunder også kirkeskatten,
opgøres i 2022. Efterreguleringen afregnes i 2023.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 396 af 2. maj 2018 om
ændring af ligningsloven og forskellige andre love (Permanent
boligjobordning, ophævelse af beskatningen af fri telefon og
internet, afskaffelse af udligningsskatten og forhøjelse af
beløbsgrænser for børneopsparing) foretages
følgende ændring: | | | | § 1 | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som
ændret senest ved § 6 i lov nr. 278 af 17. april 2018,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 7 M, stk. 3, 1. og 2. pkt., udgår »telefon,
datakommunikationsforbindelse eller«, og i 1. pkt.
ændres »de pågældende goder« til:
»det pågældende gode«. | | 1. § 1, nr. 1 og 6-8, og §§
2 og 3 ophæves. | | | | 2-5. - - - | | | | | | 6. I § 16, stk. 3, nr. 3, udgår
»telefon, herunder fri datakommunikationsforbindelse, og
fri« og »12 og«. | | | | | | 7. § 16, stk. 12, affattes
således: | | | »Stk. 12. Værdien af en fri
telefon, herunder fri datakommunikationsforbindelse, der er stillet
til rådighed af en eller flere arbejdsgivere m.v. som
nævnt i stk. 1 for den skattepligtiges private benyttelse,
beskattes ikke.« | | | | | | 8. § 16, stk. 14, 2. pkt.,
ophæves. | | | | | | 9. - - - | | | | | | § 2 | | | | | | I arbejdsmarkedsbidragsloven, lov nr. 471 af
12. juni 2009, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 1382
af 28. december 2011 og senest ved § 35 i lov nr. 58 af 30.
januar 2018, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. § 2, stk. 2, nr. 3, ophæves. | | | Nr. 4-8 bliver herefter nr. 3-7. | | | | | | § 3 | | | | | | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016, som
ændret senest ved § 36 i lov nr. 58 af 30. januar 2018,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. § 49 A, stk. 2, nr. 10,
ophæves. | | | Nr. 11 og 12 bliver herefter nr. 10 og
11. | | | | | | 2. I § 49 A, stk. 2, nr. 12, der bliver nr.
11, ændres »nr. 8« til: »nr.
7«. | | | | | | 3. I § 49 B, stk. 1, 1. pkt., ændres
»nr. 1-10 og 12« til: »nr. 1-9 og
11«. | | | | | | 4. I § 49 C ændres »nr. 11«
til: »nr. 10«. | | |
|