Skriftlig fremsættelse (20. november
2019)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sømandsbeskatningsloven, tonnageskatteloven og forskellige
andre love (Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen for
sandsugere og tonnageskatteordningen til EU-retten m.v. og
udvidelse af sømandsfradraget til søfolk på
forsknings- og havundersøgelsesskibe)
(Lovforslag nr. L 72)
Regeringen arbejder for, at erhvervslivet
har gode økonomiske rammevilkår. Formålet med
lovforslaget er derfor at sikre, at statsstøtteordninger,
der på skatteområdet er etableret til fordel for den
maritime sektor, kan opretholdes. Det skyldes, at Kommissionens
godkendelse af hhv. DIS-ordningen, refusionsordningen for
sandsugere og tonnageskatteordningen er betinget af, at ordningerne
bringes i overensstemmelse med EU-retten, herunder Kommissionens
seneste afgørelsespraksis efter de maritime
statsstøtteretningslinjer.
Kommissionens godkendelse af hele
DIS-ordningen - og ikke kun udvidelsen med specialskibe, jf. lov
nr. 359 af 29. april 2018 - ved afgørelse C(2019) 1594 af
22. februar 2019 er betinget af, at ordningen ændres med
virkning fra 1. januar 2020. Det foreslås derfor at lempe
kravet om registrering i Dansk Internationalt Skibsregister,
så søfolk, der arbejder på skibe registreret i
andre EU- eller EØS-medlemsstater, kan omfattes af
ordningen. I den forbindelse foreslås det, at arbejdsgivere,
der har hjemsted i en anden EU- eller EØS-medlemsstat end
Danmark, for at kunne nyde godt af DIS-ordningen skal opfylde de
samme krav med hensyn til omfattede aktiviteter, indberetning og
hæftelse, som arbejdsgivere, der har hjemsted i Danmark, og
som har skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister. Det
foreslås endvidere, at DIS-ordningen for færger
forbeholdes personer, der er statsborgere i en EU- eller
EØS-medlemsstat.
I forbindelse
med høring af lovforslaget har flere høringsparter
kritiseret, at arbejdsgivere med hjemsted i en anden EU- eller
EØS-medlemsstat end Danmark, skal opfylde de samme krav til
indberetning og hæftelse som arbejdsgivere med hjemsted i
Danmark. Flere høringsparter foreslår alternativt, at
danske søfolk i stedet gøres skattefri af løn
ved arbejde på skibe, der er registreret i en anden EU- eller
EØS-medlemsstat, og som opfylder betingelserne for at
være omfattet af DIS-ordningen. Forslaget skal gøre
det lettere for danske søfolk at tage hyre på skibe,
der er registreret i en anden EU- eller EØS-medlemsstat end
Danmark.
Forslaget om
at indføre en individuel skattefritagelse til søfolk
på skibe, der er registreret i andre EU- eller
EØS-medlemsstater, kan ikke gennemføres inden for
rammerne af Kommissionens godkendelse af DIS-ordningen. Forslaget
medfører derfor en ændring af en eksisterende
statsstøtteordning, som skal anmeldes efter den almindelige
statsstøtteprocedure og godkendes af Kommissionen, inden det
kan indføres.
Det vurderes ikke at være muligt at
få en ny godkendelse af DIS-ordningen inden 1. januar
2020.
Formålet
med denne del af lovforslaget er derfor at justere DIS-ordningen i
overensstemmelse med Kommissionens afgørelse og derved
sikre, at DIS-ordningen fortsat er godkendt af Kommissionen som
forenelig statsstøtte fra 1. januar 2020.
Regeringen ser
dog positivt på høringsparternes forslag. Regeringen
vil derfor arbejde videre med forslaget og indlede en ny dialog med
Kommissionen om mulighederne for at indføre en individuel
skattefritagelse til søfolk på skibe, der er
registreret i andre EU- eller EØS-medlemsstater.
Kommissionens godkendelse af
refusionsordningen for sandsugere udløb i januar 2019. I
forbindelse med genanmeldelsen af ordningen, har Kommissionen
tilkendegivet, at ordningen skal ændres, hvis den skal kunne
godkendes på ny - og dermed videreføres. Det
foreslås derfor at lempe kravet om registrering i Danmark
samt at ophæve kravet om, at arbejdsgivere med hjemsted i en
anden EU- eller EØS-medlemsstat skal have fast driftssted i
Danmark for at anvende ordningen. Endvidere foreslås det at
begrænse ordningen til aktiviteter, der er berettiget til
støtte efter de maritime statsstøtteretningslinjer,
og at nedsætte refusionssatsen.
Kommissionens godkendelse af udvidelsen af
tonnageskatteordningen ved lov nr. 1886 af 29. december 2015 er
betinget af, at ordningen på flere punkter justeres. På
den baggrund foreslås bl.a., at der indføres visse
begrænsninger i adgangen til at henføre indtægt
ved udlejning af skibe uden besætning og ved virksomhed, der
udøves i nær tilknytning til rederivirksomhed, til
beskatning under ordningen. Desuden foreslås visse andre
justeringer af ordningen for at sikre, at den anvendes efter
hensigten.
Endelig foreslås at udvide
sømandsfradraget til søfolk, der arbejder om bord
på forsknings- og havundersøgelsesskibe, og at
ændre virkningstidspunktet for udvidelsen af
tonnageskatteordningen ved lov nr. 1886 af 29. december 2015. Der
er for begge ændringer tale om forslag, som blev fremsat i
foråret 2019, men som bortfaldt ved udskrivelsen af
valget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.