Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 13. december 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 20 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-8, 10-12 og 16-20, herunder om deling
af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 9 og 14. Skatteministeren har stillet
ændringsforslag nr. 13 og 15.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, DF, EL, KF og LA) vil stemme for ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget og for ændringsforslag nr. 2,
5-8, 11, 12 og 16-20, der er konsekvenser af delingen.
Et mindretal i
udvalget (S, RV, SF og ALT) indstiller lovforslag A til vedtagelse uændret og lovforslag B til
vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de af DF stillede
ændringsforslag nr. 3 og 4 og ændringsforslag nr. 2 og
5-8, der er konsekvenser af delingen. Mindretallet vil stemme imod
de af EL stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller
lovforslag B til vedtagelse med de af
skatteministeren stillede ændringsforslag og de af DF
stillede ændringsforslag nr. 11, 12 og 16-20, der er
konsekvenser af delingen.
Et tredje
mindretal (DF) indstiller lovforslag A til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af mindretallet stillede ændringsforslag
til det under A nævnte forslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte forslag til vedtagelse med de skatteministeren stillede
ændringsforslag og de af mindretallet stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af EL
stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal (EL) indstiller lovforslag A og B til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af DF stillede ændringsforslag nr. 2, 5-8,
11, 12 og 16-20, der er konsekvenser af delingen, til de under A og
B nævnte forslag og for de af mindretallet stillede
ændringsforslag til det under B nævnte forslag.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af
skatteministeren stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal (KF) indstiller lovforslag A og B til vedtagelse. Mindretallet vil stemme for de af
DF stillede ændringsforslag nr. 2, 5-8, 11, 12 og 16-20, der
er konsekvenser af delingen, til de under A og B nævnte
forslag, og imod de af EL stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling
til de af skatteministeren stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal (LA) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de
af DF stillede ændringsforslag nr. 2 og 5-8, der er
konsekvenser af delingen. Mindretallet indstiller lovforslag B til
vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag og de af DF stillede
ændringsforslag nr. 11, 12 og 16-20, der er konsekvenser af
delingen. Mindretallet vil stemme imod de af EL stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstre støtter grundlæggende
op om DIS-ordningen, tonnageskatten og sømandsfradraget.
Når der er brug for justeringer for at sikre, at ordninger
fortsat kan godkendes efter EU's statsstøtteregler, så
støtter Venstre naturligvis lovforslaget.
Imidlertid har der både i
høringssvar og under udvalgsbehandlingen været rejst
spørgsmål om, om de foreslåede ændringer
kunne være foretaget på en mere hensigtsmæssig
måde, særlig når det gælder sandsugere.
Venstre har forståelse for ønsket om at afsøge
en bedre løsning, men da det er afgørende, at
lovforslaget vedtages inden årsskiftet, og der ikke er en
konkret og godkendt model på bordet, støtter Venstre
lovforslaget, som det foreligger på dette område, men
opfordrer regeringen til at undersøge, om reglerne kan
udformes mere hensigtsmæssigt og i større stil med,
hvad andre lande har gjort, med det formål at sikre danske
sandsugere fair og lige konkurrencevilkår.
Lovforslaget indfører til
gengæld en asymmetri i skattelovgivningen, hvorefter nogle
indtægter fremover vil skulle beskattes, mens tab inden for
samme område ikke vil være fradragsberettigede. Det
finder Venstre urimeligt, og Venstre støtter derfor Dansk
Folkepartis ændringsforslag nr. 3 og 4, som har til
formål at rette op på denne skævvridning.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, EL, KF og LA):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven,
tonnageskatteloven og forskellige andre love (Tilpasning af
DIS-ordningen og tonnageskatteordningen til EU-retten på
baggrund af krav fra Kommissionen) omfattende § 1, nr. 3-5, 12
og 13, § 2, nr. 1, 2, 7-9, 11, 12 og 15, og §§ 4 og
7-9.«
B. »Forslag
til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven,
tonnageskatteloven og forskellige andre love (Tilpasning af
refusionsordningen for sandsugere til EU-retten, justering af
værnsregler i tonnageskatteordningen, udvidelse af
sømandsfradraget til søfolk på forsknings- og
havundersøgelsesskibe m.v.) omfattende § 1, nr. 1, 2 og
6-12, § 2, nr. 3-6, 10, 13 og 14, og §§ 3-6 og
9.«
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
2) Den
under nr. 12 foreslåede § 11 b udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 2
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V):
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 6, stk. 3, udgår i 2. pkt. »positive«.
[Ved overskridelse af
begrænsningen vedrørende bareboat-udlejning skal
negativ bruttoindtjening kunne fradrages efter skattelovgivningens
almindelige regler]
4) I
det under nr. 8 foreslåede § 10, stk. 3, udgår i 2. pkt. »positive«.
[Ved overskridelse af
begrænsningen vedrørende tilknyttet virksomhed skal
negativ bruttoindtjening kunne fradrages efter skattelovgivningens
almindelige regler]
Til § 4
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, EL, KF og LA):
5) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
44, litra b, indsættes som 2.
pkt.:
»Uanset 1. pkt. anses skattepligtig
indkomst fra arbejdsgivere godkendt efter
sømandsbeskatningslovens § 11 a for
A-indkomst.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 9
6) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 1, nr. 1, 2 og 13,« til: »§ 1, nr.
13,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
7) I
stk. 3 ændres »§ 1,
nr. 1-4 og 6-12, og §§ 3-6« til: »§ 1,
nr. 3, 4 og 12, og § 4«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
8) I
stk. 6 ændres »§ 1,
nr. 1, 4 og 5« til: »§ 1, nr. 4 og 5«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
9) I
undertitlen ændres »og
udvidelse« til: », udvidelse«, og efter
»havundersøgelsesskibe« indsættes:
»og ophævelse af regler om løn- og
arbejdsforhold i DIS-ordningen«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 14]
Til § 1
Af et mindretal
(DF):
10)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 2, indsættes som 2.
pkt.:
»1. pkt. gælder dog ikke ved virksomhed
med stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere, som er omfattet
af § 10.««
[Begrebet begrænset fart
udgår i relation til refusionsordningen for sandsugere]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, EL, KF og LA):
11)
Den under nr. 12 foreslåede § 11 a udgår, og den
foreslåede § 11 b
benævnes herefter § 11 a.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 4
12) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
44, litra b, indsættes som 2.
pkt.:
»Uanset 1. pkt. anses skattepligtig
indkomst fra arbejdsgivere godkendt efter
sømandsbeskatningslovens § 11 a for
A-indkomst.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Nye paragraffer
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og KF):
13)
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 1291 af 21. november 2018 om
indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst og
tilhørende protokol mellem Danmark og Armenien foretages
følgende ændring:
1. Bilag 1,
artikel 30, affattes således:
»Artikel 30Ikrafttræden1. De
kontraherende stater skal ad diplomatisk vej give hinanden
underretning om, at de forfatningsmæssige betingelser for
denne overenskomsts ikrafttræden er opfyldt.
2.
Overenskomsten træder i kraft dagen efter modtagelsen af den
sidste af de i stykke 1 omhandlede underretninger, og dens
bestemmelser har virkning:
(i) med hensyn
til skatter, der indeholdes ved kilden, på beløb, der
skal betales på eller efter den 1. januar i det første
kalenderår, der følger efter det, hvor overenskomsten
træder i kraft, og
(ii) med hensyn
til andre skatter, for indkomstår, der begynder på
eller efter den 1. januar i det første kalenderår, der
følger efter det, hvor overenskomsten træder i
kraft.««
[Indsættelse af manglende
tekst i bilag 1 i lov nr. 1291 af 21. november 2018]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
14)
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 02
I lov om Dansk Internationalt Skibsregister,
jf. lovbekendtgørelse nr. 68 af 17. januar 2014, som
ændret ved lov nr. 1534 af 18. december 2018, foretages
følgende ændring:
1. Kapitel
3 ophæves.«
[Bestemmelser om løn- og
arbejdsforhold udgår af DIS-loven]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og KF):
15)
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 03
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 981 af 23. september 2019, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 1110 af 13. november
2019, foretages følgendes ændring:
1. I
§ 109 a ændres »§
5 i lov om beskatning af søfolk« til:
»sømandsbeskatningslovens §§ 5-8«.
§ 04
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats foretages følgende
ændring:
1. §
139 affattes således:
Ȥ 139.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilken indkomst der indgår i
lønindtægten. Beskæftigelsesministeren
fastsætter endvidere regler om, hvordan
lønindtægt, herunder hvorledes lønindkomster,
som er omfattet af sømandsbeskatningslovens §§
5-8, skal indgå i beregning af og fradrag i
fleksløntilskuddet. Beskæftigelsesministeren
fastsætter endvidere regler om, hvordan indtægter, der
dækker flere måneder, skal fordeles.
Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere regler
om, at kommunen ved beregning af og fradrag i
fleksløntilskuddet skal anvende oplysninger om løn
m.v., som fremgår af indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om betingelser for og beregning af tilskud til
selvstændigt erhvervsdrivende, herunder regler for fradrag i
og udbetaling af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende.
Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere regler
for selvstændigt erhvervsdrivendes
oplysningspligt.«
§ 05
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 983 af 23. september 2019, som
ændret ved § 6 i lov nr. 339 af 2. april 2019, § 11
i lov nr. 551 af 7. maj 2019 og § 1 i lov nr. 1123 af 19.
november 2019, foretages følgende ændring:
1. I
§ 29, stk. 3, og § 32 a, stk. 2, ændres
»§ 5 i lov om beskatning af søfolk« til:
»sømandsbeskatningslovens §§ 5-8«.
§ 06
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 982 af 23. september 2019,
som ændret ved § 7 i lov nr. 339 af 2. april 2019,
§ 28 i lov nr. 551 af 7. maj 2019 og § 2 i lov nr. 1123
af 19. november 2019, foretages følgende ændring:
1. I
§ 25, stk. 2, ændres
»§ 5 i lov om beskatning af søfolk« til:
»sømandsbeskatningslovens §§ 5-8«.
§ 07
I lov om individuel boligstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 48 af 16. januar 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 8, stk. 3, ændres
»§ 5 i lov om beskatning af søfolk« til:
»sømandsbeskatningslovens §§
5-8«.«
[Bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren til fastsættelse af regler for
DIS-indkomst]
Til § 9
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, EL, KF og LA):
16) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 1, nr. 1, 2 og 13, og §§ 7 og 8« til:
»§ 1, nr. 1 og 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
17) I
stk. 3 ændres »§ 1,
nr. 1-4« til: »§ 1, nr. 1, 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
18) Stk.
4 udgår.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
19) I
stk. 6, der bliver stk. 5, udgår
», 4 og 5«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
20) I
stk. 7, der bliver stk. 6, ændres
»stk. 6« til: »stk. 5«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
tilpasning af DIS-ordningen og tonnageskatteordningen til EU-retten
på baggrund af krav fra Kommissionen. I forslaget
indgår endvidere ændringer, som skal sikre, at
implementeringen af Kommissionens krav kan administreres. Det andet
lovforslag (B) vedrører tilpasning af refusionsordningen for
sandsugere til EU-retten, som er nødvendige for at få
ordningen godkendt af Kommissionen på ny, justering af
værnsregler i tonnageskatteordningen og en udvidelse af
sømandsfradraget til søfolk på forsknings- og
havundersøgelsesskibe. I sidstnævnte forslag
indgår endvidere en præcisering af henvisningen til
DIS-ordningen i en række øvrige skattelove, som ikke
relaterer sig til Kommissionens afgørelse om godkendelse af
DIS-ordningen.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i lovens
§ 11 a vedrører Skatteforvaltningens godkendelse af
arbejdsgivere, der har hjemsted i en anden EU- eller
EØS-medlemsstat end Danmark, og som ønsker at anvende
DIS-ordningen for danske søfolk. Den foreslåede
bestemmelse i lovens § 11 b vedrører
Skatteforvaltningens godkendelse af arbejdsgivere, der har hjemsted
i en anden EU- eller EØS-medlemsstat end Danmark, og som
ønsker at anvende refusionsordningen for sandsugere. Som
følge af forslaget om opdelingen af lovforslaget i
ændringsforslag nr. 1 foreslås det, at § 11 b
udgår i den del af lovforslaget, der vedrører
tilpasning af DIS-ordningen og tonnageskatteordningen til
EU-retten.
Til nr. 3 og 4
De foreslåede bestemmelser i §
6, stk. 3, 2. pkt., og § 10, stk. 3, 2. pkt., indebærer,
at der i tilfælde, hvor et rederi overskrider de i § 6,
stk. 3, 1. pkt., og § 10, stk. 3, 1. pkt., foreslåede
begrænsninger vedrørende bareboatudlejning og
tilknyttet virksomhed, skal ske beskatning efter
skattelovgivningens almindelige regler af en andel af rederiets
positive bruttoindtjening. Hvis rederiets bruttoindtjening er
negativ, skal der omvendt ikke ske beskatning af en andel heraf.
Der opnås dermed efter forslaget ikke fradrag i den
almindeligt beskattede indkomst i tilfælde, hvor et rederi
med underskud overskrider de foreslåede
begrænsninger.
Begrænsningerne vedrørende
bareboatudlejning og tilknyttet virksomhed er foreslået
på baggrund af krav herom i Kommissionens afgørelse af
12. oktober 2018. Kommissionens afgørelse forholder sig ikke
til, hvilke konsekvenser en overskridelse af begrænsningerne
bør have, herunder, om der alene skal ske overførsel
til beskatning efter de almindelige regler, hvis rederiets
bruttoindtjening er positiv. Det foreslås, at der ved en
overskridelse af begrænsningerne også skal ske
overførsel af en andel af bruttoindtjeningen til beskatning
efter de almindelige regler i tilfælde, hvor
bruttoindtjeningen er negativ.
Til nr. 5
Ved ændringsforslaget foreslås
det at nyaffatte bestemmelsen, således at lønindkomst,
der udbetales af en arbejdsgiver, som er godkendt til at anvende
DIS-ordningen, skal anses for at være A-indkomst.
Nyaffattelsen medfører alene, at den del af bestemmelsen i
lovforslaget, som vedrører refusionsordningen for
sandsugere, udgår.
Til nr. 6-8 og 16-20
Der er tale om konsekvensændringer,
som følge af at det i ændringsforslag nr. 1
foreslås at dele lovforslaget.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 14.
Til nr. 10
Efter refusionsordningen for sandsugere i
sømandsbeskatningslovens § 10 foretages en opdeling af
et sandsugningsfartøjs samlede aktiviteter i henholdsvis
søtransport, der berettiger til støtte efter
ordningen, og andre aktiviteter, der ikke er berettiget til
støtte. De sidstnævnte aktiviteter er defineret som
»begrænset fart«.
Ved »begrænset fart«
forstås i relation til refusionsordningen for sandsugere:
aktiviteter med fartøjer, der væsentligst sejler
på danske indsøer, indre vandveje og fjorde,
anvendelse af fartøjer i stationær virksomhed,
herunder havnefart og lign., aktiviteter med fartøjer uden
egne fremdrivningsmidler og andre aktiviteter, når forholdene
er sådan, at den pågældende person har mulighed
for regelmæssigt at overnatte på sin sædvanlige
bopæl.
Det foreslås, at
»begrænset fart« ikke skal gælde ved
virksomhed med stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere, som
er omfattet af refusionsordningen for sandsugere i
sømandsbeskatningslovens § 10.
Det vil efter forslaget betyde, at der ved
opgørelsen af et fartøjs
»søtransport«, der berettiger til støtte
efter ordningen, ikke længere vil skulle ses bort fra
aktiviteter, som udføres inden for området for
»begrænset fart«. Herved vil aktiviteter, der
f.eks. udføres i havne, skulle berettige til støtte
efter ordningen, i det omfang de samlede
søtransportaktiviteter udgør minimum 50 pct. af
fartøjets samlede driftstid.
Til nr. 11
Den foreslåede bestemmelse i lovens
§ 11 a vedrører Skatteforvaltningens godkendelse af
arbejdsgivere, der har hjemsted i en anden EU- eller
EØS-medlemsstat end Danmark, og som ønsker at anvende
DIS-ordningen for danske søfolk. Den foreslåede
bestemmelse i lovens § 11 b vedrører
Skatteforvaltningens godkendelse af arbejdsgivere, der har hjemsted
i en anden EU- eller EØS-medlemsstat end Danmark, og som
ønsker at anvende refusionsordningen for sandsugere. Som
følge af opdelingen af lovforslaget i ændringsforslag
nr. 1, foreslås det, at § 11 a udgår i den del af
lovforslaget, der vedrører tilpasning af refusionsordningen
for sandsugere m.v.
Til nr. 12
Ved ændringsforslaget foreslås
det at nyaffatte bestemmelsen, således at lønindkomst,
der udbetales af en arbejdsgiver, som er godkendt til at anvende
refusionsordningen for sandsugere, skal anses for at være
A-indkomst. Nyaffattelsen medfører alene, at den del af
bestemmelsen i lovforslaget, som vedrører DIS-ordningen,
udgår.
Til nr. 13
Folketinget har den 15. november 2018
vedtaget forslag til lov om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst og tilhørende protokol mellem
Danmark og Armenien (lovforslag nr. L 31, folketingsåret
2018-2019), jf. lov nr. 1291 af 21. november 2018.
Der var en fejl i lovforslagets bilag 1,
artikel 30, da (i) og (ii) manglede. Det manglende har
følgende ordlyd:
»(i) med hensyn til skatter, der
indeholdes ved kilden, på beløb, der skal betales
på eller efter den 1. januar i det første
kalenderår, der følger efter det, hvor overenskomsten
træder i kraft, og
(ii) med hensyn til andre skatter, for
indkomstår, der begynder på eller efter den 1. januar i
det første kalenderår, der følger efter det,
hvor overenskomsten træder i kraft.«
Ved nærværende
ændringsforslag foreslås det at rette op på dette
ved at nyaffatte artikel 30, så den manglende tekst kommer
med i artiklen. Dette fører ikke til materielle
ændringer i loven, men tilsikrer, at den mellem Danmark og
Armenien indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomst efter dansk
ret får virkning på det tidspunkt, der er aftalt i
dobbeltbeskatningsoverenskomsten.
Til nr. 14
Statsstøtteordningerne til
rederierhvervet - gennem
nettolønsordningen/skattefritagelsen og DIS-lovens § 10
- giver ikke længere mening.
Nettolønsordningen er af
Kommissionen erklæret ulovlig og kan ikke længere
forbeholdes Dansk Internationalt Skibsregister (DIS). For at
fastholde nettolønnen foreslås ordningen derfor
udbredt til samtlige skibsregistre i EU- og EØS-landene.
Dermed befinder Danmark sig pludselig i den groteske situation, at
Danmark i princippet yder statsstøtte til rederierhvervet i
samtlige EU- og EØS-lande.
DIS-ordningerne (DIS-loven,
nettolønsordningen) blev begrundet med, at de skulle sikre
de danske rederier de bedste rammevilkår i den knivskarpe
internationale konkurrence fra rederier med skibe under
bekvemmelighedsflag. Ordningerne skulle sikre et fortsat
stærkt dansk rederierhverv i vækst og dermed danske
arbejdspladser om bord på danske skibe under DIS.
Men samtidig vedtoges DIS-lovens § 10,
der havde til formål uden forbehold at åbne for
udenlandsk beskæftigelse og tilsvarende modvirke dansk
beskæftigelse. Den bestemmelse har indebåret, at der i
dag er få eller ingen menige søfolk tilbage på
dækket og i maskinen i skibe under DIS, og at antallet af
officerer er i frit fald. Dette lovskabte tab af arbejdspladser til
søs kan på ingen måde
retfærdiggøres med henvisning til afledt
beskæftigelse i andre erhverv, fordi statsstøtten til
søfart dermed mister sit primære formål. Og
især ikke fordi den afledte beskæftigelse alligevel
havde været til stede, idet danske rederier trods DIS ejer
eller administrerer flere skibe under udenlandsk flag end under
dansk flag.
Nu foreslås det med lovforslaget at
bruge danske skattekroner på at yde støtte til andre
(europæiske) landes rederier, herunder til rederier med skibe
i de åbne FoC-registre på Malta og Cypern - netop
sådanne rederier, som de danske rederier skulle kunne
konkurrere med via bl.a.
nettolønsordningen/skattefritagelsen.
Tilbage af de DIS-ordninger, der skulle
sikre det danske rederierhverv i konkurrencen på de syv
verdenshave, bliver i virkeligheden kun § 10 i DIS-loven.
Med § 10, stk. 2 og 3, i DIS-loven har
Danmark siden lovens tilblivelse i 1988 gjort sig skyldig i
konventionsbrud, idet FN-organisationen ILO's konventioner nr. 87
og 98 om retten til fri organisering og retten til at forhandle
løn- og arbejdsforhold er overtrådt. Danmark
gør sig med DIS-lovens § 10, stk. 2 og 3, skyldig i
overtrædelse af de mest grundlæggende
arbejdstagerrettigheder.
Dette forhold er da også påtalt
i en stribe rapporter og opfordringer fra ILO til skiftende danske
regeringer gennem årene. Lige lidt har det hjulpet.
Afrapporteringen fra skiftende danske regeringer har ikke rettet op
på forholdene, på trods af at afrapporteringerne har
indeholdt skarpe, protesterende indlæg fra LO og FH på
vegne af de søfarendes organisationer i Danmark.
Enhedslisten har derfor foreslået at
ændre lovforslaget, så det også kommer til at
indeholde en ændring af DIS-loven. Enhedslisten
foreslår således, at kapitel 3 med § 10 i
DIS-loven udgår.
Hvis EL's ændringsforslag vedtages,
vil EL stille de nødvendige ændringsforslag om
konsekvensrettelser ved 3. behandling af lovforslaget.
Til nr. 15
Beskæftigelsesministeriet er i
forbindelse med ændringen af sømandsbeskatningsloven
blevet opmærksom på, at det er nødvendigt at
udvide hjemlen til omregning af indkomst omfattet af
sømandsbeskatningslovens § 5 (DIS-indkomst) i en
række love på Beskæftigelsesministeriets
område.
Ændringsforslaget forventes ikke at
have effekt på antallet af personer, der har DIS-indkomster,
idet det er oplyst, at der stort set kan forventes det samme antal
personer efter forslaget. Blandt personer med DIS-indkomster er der
en meget lille gruppe på 75-100 familier, hvor der inden for
kalenderåret både har været
sømandsindkomster, sociale pensioner og boligstøtte
m.v. Under hensyntagen til, at der ikke sker væsentlige
ændringer i persongruppen med DIS-indkomster, skønnes
de offentlige udgifter på området at være
uændrede.
Ændringsforslaget forventes ikke at
have væsentlige økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
Forslaget er ikke forhandlet med de
kommunale parter.
Til § 03
Efter den gældende § 109 a i lov
om aktiv socialpolitik fastsætter
beskæftigelsesministeren regler for, hvorledes indkomster,
som er omfattet af § 5 i lov om beskatning af søfolk
(DIS-indkomst), skal indgå i den aktuelle indtægt.
Beskæftigelsesministeren har udnyttet
hjemlen til at fastsætte regler for, hvorledes en
DIS-indkomst indgår i den aktuelle indtægt. Der er
fastsat regler i den gældende bekendtgørelse om
fremgangsmåden ved opgørelse af arbejdsfortjenesten
for lønmodtagere, der gør tjeneste på skibe
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, i forbindelse med
beregning af hjælp efter lov om aktiv socialpolitik,
bekendtgørelse nr. 1304 af 14. december 2005. Det
fremgår heraf, at indtægtsgrundlaget for beregning af
ydelser efter lov om aktiv socialpolitik til personer eller
ægtefæller til personer, der er eller har været
beskæftiget om bord i et skib, der er registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, opgøres på samme
måde som efter bekendtgørelse om beregning af
dagpengesatsen for lønmodtagere. ATP-bidrag indgår dog
ikke i indtægtsgrundlaget for ydelser efter lov om aktiv
socialpolitik. Lønnen bliver således reguleret efter
fastsatte skalatrin og omregningsfaktorer på grundlag af den
månedlige indtjening og den tilsikrede skattefrihed.
Formålet er at sikre, at personer,
der er eller har været ansat på skibe registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister eller er gift med en person, der
er ansat på sådanne skibe, og som får behov for
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, får beregnet
hjælpen på samme indkomstmæssige grundlag som
andre.
Personer, der er ansat på skibe
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, kan være
fritaget for dansk indkomstbeskatning efter
sømandsbeskatningslovens § 5. Er den
pågældende person fuldt skattepligtig til Danmark og
hjemmehørende her efter en eventuel
dobbeltbeskatningsoverenskomst, nedsættes vedkommendes skat
med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den
indkomst, der er erhvervet ved arbejde om bord på DIS-skib.
Personer, der er begrænset skattepligtige, svarer ikke skat
af lønindkomst erhvervet ved arbejde om bord på
DIS-skib.
Da den udbetalte løn således
ikke er en bruttoløn, sikrer bekendtgørelsen, at der
ikke udbetales højere integrationsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp på baggrund
af en DIS-indkomst - f.eks. til et ægtepar, hvor den ene
modtager hjælp i kontanthjælpssystemet og den anden er
ansat på et skib registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister. Det kunne ellers ske, som følge af at den
ansattes nettoindkomst blev anvendt ved beregning af
kontanthjælp uden hensyntagen til, at der var tale om en
skattefri nettoindkomst. Det har ikke været hensigten, at
ansatte på DIS-skibe eller deres ægtefæller
skulle have højere ydelser, end de ville have været
berettiget til, hvis de havde været aflønnet med en
bruttoløn, som var undergivet almindelig beskatning.
Det er tilsvarende heller ikke meningen, at
ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse under
ressourceforløb eller under jobafklaringsforløb eller
revalideringsydelse ydes på et for højt eller nedsat
niveau som følge af DIS-indkomst.
For at sikre, at der ikke alene tages
hensyn til det skattefri lønniveau for DIS-indkomst i
tilfælde omfattet af sømandsbeskatningslovens §
5, foreslås det at udvide bemyndigelsesbestemmelsen i §
109 a, således at beskæftigelsesministeren
fastsætter regler for, hvorledes indkomster, som er omfattet
af sømandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal
indgå i den aktuelle indtægt.
Forslaget medfører, at
bemyndigelsesbestemmelsen udvides til tilfælde, hvor
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 efter
§§ 5 a-8 finder tilsvarende anvendelse.
Til § 04
Efter § 139, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats fastsætter
beskæftigelsesministeren regler om, hvordan
lønindtægt defineres, og om, hvordan
lønindtægt m.v. indgår i beregningen af og
fradrag i fleksløntilskud. Der er i
bekendtgørelsesform fastsat regler om, at løn, som er
indberettet til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister,
som er optjent om bord på skibe registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister (DIS) indgår i
lønbegrebet, og at lønnen skal omregnes til
bruttoløn efter reglerne i bekendtgørelse for
beregning af dagpengesatsen for lønmodtagere.
Der er ikke med den foreslåede
ændring i § 139, stk. 1, 1. og 2. pkt., tale om, at der
sker materielle ændringer. Beskæftigelsesministeriet
har i forbindelse med ændringen i
sømandsbeskatningsloven valgt at præcisere
bemyndigelsesbestemmelsen, således at der henvises direkte
til sømandsbeskatningsloven. Bemyndigelsen vil således
blive udmøntet i bekendtgørelsesform svarende til den
gældende udmøntning i bekendtgørelse om
beregning af og fradrag i fleksløntilskud.
Det foreslås i § 139, stk. 1, 1.
pkt., at beskæftigelsesministeren fastsætter
nærmere regler om, hvilken indkomst der indgår i
lønindtægten. Bemyndigelsen tænkes bl.a. anvendt
til at kunne fastsætte regler om en definition af, hvad der
vil skulle betragtes som lønindtægt.
Lønindtægt vil blive defineret i bekendtgørelse
om beregning af og fradrag i fleksløntilskud som løn,
der er A- eller B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag m.v., samt at personens og arbejdsgiverens
bidrag til en pensionsordning indgår i beregningen af
fleksløntilskuddet. Der vil i lighed med gældende
bestemmelser i bekendtgørelse om beregning af og fradrag i
fleksløntilskud blive fastsat regler om, at løn, som
er indberettet til indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister, som er optjent om bord på skibe registreret
i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), indgår i
lønbegrebet.
Der vil endvidere i lighed med
gældende ret blive fastsat regler om, hvordan
selvstændig bibeskæftigelse skal defineres, hvilket vil
skulle ske som efter de gældende regler.
Beskæftigelsesministeren
fastsætter endvidere, jf. forslaget til § 139, stk. 1,
2. pkt., regler om, hvordan lønindtægt, herunder
lønindkomster, som er omfattet af
sømandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal indgå
i beregning af og fradrag i fleksløntilskuddet. Dette svarer
til gældende regler, men det er nu præciseret direkte i
bestemmelsen, at der også vil blive fastsat regler om,
hvordan lønindkomst efter sømandsbeskatningslovens
§§ 5-8 vil indgå i beregning af og fradrag i
fleksløntilskud.
Bemyndigelsen tænkes endvidere
anvendt til at kunne fastsætte regler om, at udbetaling af
fleksløntilskud de første måneder vil skulle
ske på baggrund af den forventede lønindtægt,
frem til at der fremgår en hel måneds løn i
indkomstregisteret, og at der eventuelt efterfølgende vil
skulle foretages en efterregulering. Der er ligeledes fastsat
regler om, at der efterfølgende kan ske regulering af
fleksløntilskuddet, hvis der er sket ændringer i
lønindtægt m.v.
Det bemærkes videre, at bemyndigelsen
bl.a. vil blive brugt til at fastsætte nærmere regler
for fradrag i fleksløntilskuddet, når en person, hvor
arbejdsgiveren ikke betaler løn under sygdom, modtager syge-
eller barselsdagpenge. Har personen mistet retten til sygedagpenge,
vil fleksløntilskuddet skulle beregnes på baggrund af
indberetning til indkomstregisteret af udbetalte sygedagpenge i den
forudgående måned. Samme regler vil blive fastsat i
forhold til ressourceforløbsydelse udbetalt efter kapitel 6
b i lov om aktiv socialpolitik. Er der ikke udbetalt sygedagpenge
på grund af for sen anmodning om sygedagpenge, vil
beregningen skulle ske på baggrund af de sygedagpenge, som
den pågældende ville have været berettiget til.
Der vil også blive fastsat regler om beregning af
fleksløntilskuddet, hvis en person delvis genoptager
arbejdet i forbindelse med sygdom.
Der vil endvidere kunne fastsættes
regler om beregning af fleksløntilskud under ferie, herunder
om efterregulering i forbindelse med ferie, der vil skulle
afholdes, uden at personen har optjent ret til løn under
ferie eller feriegodtgørelse.
Beskæftigelsesministeren
fastsætter endvidere efter forslaget til § 139, stk. 1,
3. pkt., regler om, hvordan indtægter, der dækker flere
måneder, skal fordeles.
Der vil også i
bekendtgørelsesform bl.a. blive indsat regler om, at hvis en
fleksjobansat aflønnes helt eller delvis på en
sådan måde, at der i nogle måneder enten ikke
udbetales løn eller kun udbetales delvis løn, og hvor
en efterfølgende lønudbetaling dækker arbejde
for flere måneder, f.eks. i form af provision eller
resultatløn, vil lønudbetalingen skulle fordeles
ligeligt over de måneder, som lønnen dækker.
Fleksløntilskuddet vil ligeledes skulle beregnes eller
genberegnes for de måneder, som lønnen
dækker.
Hvis en fleksjobansat, der løbende
har fået udbetalt fleksløntilskud, får udbetalt
resultatløn, der dækker flere måneders arbejde
eller arbejde i et helt år, vil der, i det omfang det er
muligt, skulle foretages fradrag for denne lønindkomst i den
eller de følgende måneders fleksløntilskud.
Kommunen vil derfor skulle beregne, dels
hvad der skulle have været foretaget fradrag for i
fleksløntilskuddet for de måneder, som
resultatlønnen dækker, dels forskellen mellem det
beløb, der er foretaget fradrag for, og det beløb,
der skulle have været foretaget fradrag for i de
pågældende måneder. Det beløb, der ikke er
blevet foretaget fradrag for, vil herefter skulle fradrages i den
eller de kommende måneders fleksløntilskud.
Efterreguleringen vil skulle foretages i de
månedlige udbetalinger af fremtidige fleksløntilskud.
Hvis efterreguleringen ikke vil kunne foretages fuldt ud i den
følgende måneds fleksløntilskud, vil der skulle
foretages fradrag i de følgende måneders
fleksløntilskud.
Beskæftigelsesministeren kan
endvidere, jf. § 139, stk. 1, 4 pkt., fastsætte regler
om, at kommunen ved beregning af og fradrag i
fleksløntilskuddet skal anvende oplysninger om løn
m.v., som fremgår af indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister.
Bemyndigelsen tænkes endvidere
anvendt til at fastsætte regler om, at det vil være
lønoplysninger m.v., som vil fremgå af
indkomstregisteret, som vil skulle anvendes ved beregning af
fleksløntilskuddet.
Anvendelsen af bemyndigelsesbestemmelsen
svarer til den gældende udmøntning af bemyndigelsen,
men vil også fremadrettet kunne anvendes til at
fastsætte nærmere regler vedrørende beregning
m.v. af fleksløntilskud.
Der henvises til forarbejderne til
§§ 123 og 124 samt § 139, stk. 1, i lov nr. 548 af
7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats (L 209,
folketingsåret 2018-19, 1. samling).
Beskæftigelsesministeren
fastsætter, jf. forslaget til § 139, stk. 2,
nærmere regler om betingelser for og beregning af tilskud til
selvstændigt erhvervsdrivende, herunder regler for fradrag i
og udbetaling af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende.
Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere regler
for selvstændigt erhvervsdrivendes oplysningspligt. Det
foreslås i § 139, stk. 1, 1. pkt., at
beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilken indkomst der indgår i
lønindtægten, og om beregning af og fradrag i
fleksløntilskuddet, herunder regler om, hvordan
indtægter, der dækker flere måneder, skal
fordeles.
Det foreslås således, at
beskæftigelsesministeren vil kunne fastsætte
nærmere regler om betingelser for og beregning af tilskud,
fradrag og udbetaling af tilskud, oplysningspligt m.v. til
selvstændigt erhvervsdrivende.
Det tænkes, at bemyndigelsen bl.a.
vil blive anvendt til at fastsætte nærmere regler om
opgørelsen af årsindtægten for de forskellige
virksomhedsformer, svarende til opgørelse efter de
gældende regler.
Årsindtægten vil blive opgjort
med udgangspunkt i virksomhedens skattemæssige
overskud/underskud, der vil skulle reguleres, så grundlaget
for beregningen vil blive udtryk for personens hidtidige
arbejdsfortjeneste ved drift af selvstændig virksomhed.
Renteindtægter og -udgifter og andre finansielle poster, der
vedrører finansiering af selve driften og forrentning af
virksomhedens egenkapital, vil ikke skulle indgå i
beregningsgrundlaget.
Efter forslaget vil arbejdsindkomst kun
skulle nedsætte tilskuddet én gang. Er
arbejdsindkomsten medregnet i virksomhedens årsindkomst, vil
den ikke også skulle nedsætte tilskuddet som anden
arbejdsindkomst.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere
blive anvendt til at fastsætte regler om, at kommunen vil
skulle træffe afgørelse om tilbagebetaling efter
forslaget til § 131, selv om den tidligere har truffet
afgørelse om tilbagebetaling af tilskud efter § 126 for
hele eller dele af den periode, som dommen omhandler, eller for en
længere periode.
Når kommunen har truffet
afgørelsen om tilbagebetaling af tilskud til den
selvstændigt erhvervsdrivende som følge af dommen, vil
kommunen skulle sende kopi af afgørelsen til Udbetaling
Danmark.
Anvendelsen af bemyndigelsesbestemmelsen
svarer til den gældende udmøntning af bemyndigelsen,
men vil også fremadrettet kunne anvendes til at
fastsætte nærmere regler vedrørende beregning
m.v. af støtte i form af tilskud til selvstændigt
erhvervsdrivende med nedsat arbejdsevne.
Til § 05
Efter den gældende § 29, stk. 3,
i lov om social pension fastsætter
beskæftigelsesministeren regler for, hvorledes indkomster
efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i landet, og
indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om beskatning af
søfolk, (DIS-indkomst) skal indgå i
indtægtsgrundlaget for beregningen af folkepension, dog ikke
folkepensionens grundbeløb.
Efter § 32 a, stk. 2, i lov om social
pension fastsætter beskæftigelsesministeren regler for,
hvorledes indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i
landet, og indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om
beskatning af søfolk, skal indgå i
indtægtsgrundlaget for beregningen af
førtidspension.
Beskæftigelsesministeren har udnyttet
hjemlen til at fastsætte regler for, hvorledes DIS-indkomst
indgår i indtægtsgrundlaget for beregningen af
folkepension, dog ikke folkepensionens grundbeløb, og
førtidspension. Der er fastsat regler i den gældende
bekendtgørelse om fremgangsmåden ved opgørelse
af indtægtsgrundlaget for visse sociale ydelser for
lønmodtagere, der gør tjeneste på skibe
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.
Formålet er at sikre, at
pensionister, der er eller har været ansat på skibe
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, og som modtager
folkepension (dog ikke folkepensionens grundbeløb) eller
førtidspension, får beregnet pensionen på samme
indkomstmæssige grundlag som andre. Beregningen anvendes ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget for ansøgeren.
Beregningen anvendes også ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget for ansøgerens
ægtefælle eller samlever, i det omfang disse personer
har været beskæftiget om bord i et skib, der er
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister og deres
indtægter indgår i beregningsgrundlaget for pensionen
til pensionisten.
Personer, der er ansat på skibe
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, kan være
fritaget for dansk indkomstbeskatning efter
sømandsbeskatningslovens § 5. Er den
pågældende person fuldt skattepligtig til Danmark og
hjemmehørende her efter en eventuel
dobbeltbeskatningsoverenskomst, nedsættes vedkommendes skat
med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den
indkomst, der er erhvervet ved arbejde om bord på et
DIS-skib. Personer, der er begrænset skattepligtige, svarer
ikke skat af lønindkomst erhvervet ved arbejde om bord
på et DIS-skib.
Da den udbetalte løn således
ikke er en bruttoløn, sikrer bekendtgørelsen, at der
ikke udbetales højere pensionstillæg m.v. til
pensionen på baggrund af en DIS-indkomst. Det kunne ellers
ske, som følge af at den ansattes nettoindkomst blev anvendt
ved beregning af pension uden hensyntagen til, at der var tale om
en skattefri nettoindkomst. Det har ikke været hensigten, at
pensionister ansat på skibene eller deres
ægtefæller eller samlevendes indtægt, som ansat
på skibene, hvor deres indtægter indgår i
beregningsgrundlaget for pensionistens pension, skulle have
højere ydelser, end de ville have været berettiget
til, hvis pensionisterne eller deres ægtefæller eller
samlevende havde været aflønnet med en
bruttoløn, som var undergivet almindelig beskatning.
DIS-ordningen i
sømandsbeskatningslovens § 5 medfører
overordnet, at rederier kan udbetale en skattefri nettoløn
til søfolk, der arbejder om bord på DIS-skibe, som
udfører erhvervsmæssig befordring af passagerer eller
gods.
DIS-ordningen i
sømandsbeskatningslovens § 5 finder under visse
betingelser tilsvarende anvendelse ved arbejde om bord på
kabellægningsfartøjer, jf.
sømandsbeskatningslovens § 5 a, bugser- og
bjærgningsfartøjer, jf.
sømandsbeskatningslovens § 6, skibe, som sejler i
regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU-medlemsstater,
jf. sømandsbeskatningslovens § 7, og
stenfiskerfartøjer, jf. sømandsbeskatningslovens
§ 8. Ved nærværende lovforslag foreslås
endvidere at indsætte en ny bestemmelse i § 5 b i
sømandsbeskatningsloven, som medfører, at
DIS-ordningen finder tilsvarende anvendelse ved arbejde om bord
på skibe, der er registreret i andre EU- eller
EØS-medlemsstater.
For at sikre, at der ikke alene tages
hensyn til det skattefri lønniveau for DIS-indkomst i
tilfælde omfattet af sømandsbeskatningslovens §
5, foreslås det at udvide bemyndigelsesbestemmelserne i
både § 29, stk. 3, og § 32 a, stk. 2, således
at beskæftigelsesministeren fastsætter regler for,
hvorledes indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i
landet, og indkomster, som er omfattet af
sømandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal indgå
i indtægtsgrundlaget for beregningen af tillæg til
folkepension og førtidspension.
Forslaget betyder, at
bemyndigelsesbestemmelserne ikke alene omfatter tilfælde
omfattet af § 5, men også øvrige tilfælde,
hvor § 5 efter sømandsbeskatningslovens §§ 5
a-8 finder tilsvarende anvendelse.
Til § 06
Efter den gældende § 25, stk. 2,
i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. fastsætter
beskæftigelsesministeren regler for, hvorledes indkomster
efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i landet, og
indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om beskatning af
søfolk, skal indgå i indtægtsgrundlaget for
beregning af pension. Beskæftigelsesministeren har udnyttet
hjemlen til at fastsætte regler for, hvorledes en
DIS-indkomst indgår i indtægtsgrundlaget for
beregningen af førtidspension. Der er fastsat regler i den
gældende bekendtgørelse om fremgangsmåden ved
opgørelse af indtægtsgrundlaget for visse sociale
ydelser for lønmodtagere, der gør tjeneste på
skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.
Formålet er at sikre, at
pensionister, der er eller har været ansat på skibe
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), og som
modtager førtidspension, får beregnet pensionen
på samme indkomstmæssige grundlag som andre.
Beregningen anvendes ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget for ansøgeren. Beregningen anvendes
også ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
ansøgerens ægtefælle eller samlever, i det
omfang disse personer har været beskæftiget om bord
på et skib, der er registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister og deres indtægter indgår i
beregningsgrundlaget for pensionen til pensionisten.
Personer, der er ansat på skibe
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, kan være
fritaget for dansk indkomstbeskatning efter
sømandsbeskatningslovens § 5. Er den
pågældende person fuldt skattepligtig til Danmark og
hjemmehørende her efter en eventuel
dobbeltbeskatningsoverenskomst, nedsættes vedkommendes skat
med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den
indkomst, der er erhvervet ved arbejde om bord på et
DIS-skib. Personer, der er begrænset skattepligtige til
Danmark, svarer ikke skat af lønindkomst erhvervet ved
arbejde om bord på et DIS-skib.
Da den udbetalte løn således
ikke er en bruttoløn, sikrer bekendtgørelsen, at der
ikke udbetales højere pension på baggrund af en
DIS-indkomst. Det kunne ellers ske, som følge af at den
ansattes nettoindkomst blev anvendt ved beregning af pension uden
hensyntagen til, at der var tale om en skattefri nettoindkomst. Det
har ikke været hensigten, at pensionister ansat på
DIS-skibe eller deres ægtefæller eller samlevendes
indtægt, hvor deres indtægter indgår i
beregningsgrundlaget for pensionistens pension, skulle have
højere ydelser, end de ville have været berettiget
til, hvis pensionisterne eller deres ægtefæller eller
samlevende havde været aflønnet med en
bruttoløn, som var undergivet almindelig beskatning.
DIS-ordningen i
sømandsbeskatningslovens § 5 medfører
overordnet, at rederier kan udbetale en skattefri nettoløn
til søfolk, der arbejder om bord på DIS-skibe, som
udfører erhvervsmæssig befordring af passagerer eller
gods.
DIS-ordningen i
sømandsbeskatningslovens § 5 finder under visse
betingelser tilsvarende anvendelse ved arbejde om bord på
kabellægningsfartøjer, jf.
sømandsbeskatningslovens § 5 a, bugser- og
bjærgningsfartøjer, jf.
sømandsbeskatningslovens § 6, skibe, som sejler i
regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU-medlemsstater,
jf. sømandsbeskatningslovens § 7, og
stenfiskerfartøjer, jf. sømandsbeskatningslovens
§ 8. Ved nærværende lovforslag foreslås
endvidere at indsætte en ny bestemmelse i § 5 b i
sømandsbeskatningsloven, som medfører, at
DIS-ordningen finder tilsvarende anvendelse ved arbejde om bord
på skibe, der er registreret i andre EU- eller
EØS-medlemsstater.
For at sikre, at der ikke alene tages
hensyn til det skattefri lønniveau for DIS-indkomst i
tilfælde omfattet af sømandsbeskatningslovens §
5, foreslås det at udvide bemyndigelsesbestemmelsen i §
25, stk. 2, således at beskæftigelsesministeren
fastsætter regler for, hvorledes indkomster efter stk. 1, der
ikke er skattepligtige her i landet, og indkomster, som er omfattet
af sømandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal
indgå i indtægtsgrundlaget for beregningen af
førtidspension.
Forslaget betyder, at
bemyndigelsesbestemmelsen ikke alene omfatter tilfælde
omfattet af § 5, men også øvrige tilfælde,
hvor § 5 efter sømandsbeskatningslovens §§ 5
a-8 finder tilsvarende anvendelse.
Til § 07
Efter den gældende § 8, stk. 3,
i lov om individuel boligstøtte fastsætter
beskæftigelsesministeren regler for, hvorledes indkomster
efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i landet, og
indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om beskatning af
søfolk, (DIS-indkomst) skal indgå i
husstandsindkomsten.
Beskæftigelsesministeren har udnyttet
hjemlen til at fastsætte regler for, hvorledes en
DIS-indkomst indgår i indtægtsgrundlaget for
beregningen af boligstøtte. Der er fastsat regler i den
gældende bekendtgørelse om fremgangsmåden ved
opgørelse af indtægtsgrundlaget for visse sociale
ydelser for lønmodtagere, der gør tjeneste på
skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.
Formålet er at sikre, at personer
eller husstandsmedlemmer, der er eller har været ansat
på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, og
som modtager boligstøtte, får beregnet
boligstøtten på samme indkomstmæssige grundlag
som andre.
Personer, der er ansat på skibe
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, kan være
fritaget for dansk indkomstbeskatning efter
sømandsbeskatningslovens § 5. Er den
pågældende person fuldt skattepligtig til Danmark og
hjemmehørende her efter en eventuel
dobbeltbeskatningsoverenskomst, nedsættes vedkommendes skat
med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den
indkomst, der er erhvervet ved arbejde om bord på DIS-skib.
Personer, der er begrænset skattepligtige, svarer ikke skat
af lønindkomst erhvervet ved arbejde om bord på
DIS-skib.
Da den udbetalte løn således
ikke er en bruttoløn, sikrer bekendtgørelsen, at der
ikke udbetales højere boligstøtte på baggrund
af en DIS-indkomst. Det kunne ellers ske som følge af, at
den ansattes nettoindkomst blev anvendt ved beregning af
boligstøtte uden hensyntagen til, at der var tale om en
skattefri nettoindkomst. Det har ikke været hensigten, at
ansatte på DIS-skibe eller deres ægtefæller
(eller husstandsmedlemmer) skulle have højere ydelser, end
de ville have været berettiget til, hvis de havde været
aflønnet med en bruttoløn, som var undergivet
almindelig beskatning.
DIS-ordningen i
sømandsbeskatningslovens § 5 medfører
overordnet, at rederier kan udbetale en skattefri nettoløn
til søfolk, der arbejder om bord på DIS-skibe, som
udfører erhvervsmæssig befordring af passagerer eller
gods.
DIS-ordningen i
sømandsbeskatningslovens § 5 finder under visse
betingelser tilsvarende anvendelse ved arbejde om bord på
kabellægningsfartøjer, jf.
sømandsbeskatningslovens § 5 a, bugser- og
bjærgningsfartøjer, jf.
sømandsbeskatningslovens § 6, skibe, som sejler i
regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU-medlemsstater,
jf. sømandsbeskatningslovens § 7, og
stenfiskerfartøjer, jf. sømandsbeskatningslovens
§ 8. Ved nærværende lovforslag foreslås
endvidere at indsætte en ny bestemmelse i § 5 b i
sømandsbeskatningsloven, som medfører, at
DIS-ordningen finder tilsvarende anvendelse ved arbejde om bord
på skibe, der er registreret i andre EU- eller
EØS-medlemsstater.
For at sikre, at der ikke alene tages
hensyn til det skattefri lønniveau for DIS-indkomst i
tilfælde omfattet af sømandsbeskatningslovens §
5, foreslås det at udvide bemyndigelsesbestemmelsen i §
8, stk. 3, således at beskæftigelsesministeren
fastsætter regler for, hvorledes indkomster efter stk. 1, der
ikke er skattepligtige her i landet, og indkomster, som er omfattet
af sømandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal
indgå i husstandsindkomsten.
Forslaget betyder, at
bemyndigelsesbestemmelsen ikke alene omfatter tilfælde
omfattet af § 5, men også øvrige tilfælde,
hvor § 5 efter sømandsbeskatningslovens §§ 5
a-8 finder tilsvarende anvendelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2019 og var til 1. behandling den 28. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 9. juli 2019 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 10, folketingsåret
2018-19, 2. samling. Den 20. november 2019 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
37 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Der udestår svar på spørgsmål
35, som udvalget forventer, at ministeren besvarer inden 2.
behandling.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Christian Rabjerg Madsen (S) Henrik Møller (S) Kasper
Sand Kjær (S) Malte Larsen (S) Annette Lind (S) Troels Ravn
(S) Kathrine Olldag (RV) Kristian Hegaard (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL)
Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V) Britt Bager (V) Kim
Valentin (V) Martin Geertsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Ulla
Tørnæs (V) Inger Støjberg (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |