Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 13. december 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 25 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 25, herunder om deling af
lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2-24.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Udvalget
indstiller lovforslag A til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
lovforslag B til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og EL) indstiller lovforslag B til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det til lovforslag B stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at det er vigtigt for DF, at der er en god
retssikkerhed forbundet med ejendomsvurderingerne, som danner
grundlag for beskatningen. I den forbindelse er det vigtigt, at
hvis en boligejer klager og får ret i, at vurderingen er sat
for højt, og det samtidig opfylder kravene for at få
vurderingen sat ned, så er det afgørende, at klagen
også har virkning på sammenlignelige grundværdier
i området, så det sikres, at sammenlignelige grunde
beskattes ens.
Med lovforslaget afskaffes
grundværdiområderne, som tidligere skulle sikre dette,
og DF har derfor i udvalgsbehandlingen stillet
spørgsmål om, hvordan det sikres, at ejendomme, der
vil blive berørt af en afgørelse på en klage,
underlægges revisionsbestemmelserne.
Med svaret på spørgsmål
4 og 7 er det ikke klart, hvordan vurderingsstyrelsen konkret vil
løfte den opgave fremadrettet. Der står bl.a. i
svarene, at der skal udarbejdes interne retningslinjer i
vurderingsstyrelsen, som skal sikre en korrekt udsøgning og
håndtering af de andre ejendomme, som kan blive
påvirket af resultatet af en klage.
DF opfordrer derfor skatteministeren til at
oversende de interne retningslinjer til Skatteudvalget, når
disse er udarbejdet, så det kan vurderes politisk, om der er
den fornødne sikkerhed for, at de afledte virkninger af en
klage slår igennem på andre sammenlignelige
vurderinger.
Enhedslisten
Enhedslisten bakker op om den række
af tilpasninger og lovjusteringer, der skal danne grundlag for det
nye ejendomsvurderingssystem. EL stemmer dog imod lovforslaget,
idet EL ikke mener, at den foreslåede ordning til
håndtering af de såkaldte 0-skattesager er rimelig og
retfærdig, fordi den er alt for lempelig over for borgere,
der burde have vidst, at det ikke var korrekt, at de slet ikke
betalte ejendomsværdiskat.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven,
ejendomsavancebeskatningsloven, ejendomsværdiskatteloven, lov
om kommunal ejendomsskat og skatteforvaltningsloven
(Fastsættelse af grund- og ejendomsværdier,
afgrænsning af afledt virkning af klage- og retssager, afledt
skattemæssig virkning ved ekstraordinær genoptagelse af
ejendomsvurderinger, samtidighed for ejendomsværdiskat og
grundskyld samt andre tilpasninger på vurderingsområdet
m.v.)« omfattende §§ 1-4, § 5, nr. 2-6, §
6 og § 7, stk. 1-4.
B. »Forslag
til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Afledt
skattemæssig virkning ved ekstraordinær genoptagelse af
ejendomsvurderinger)« omfattende § 5, nr. 1, og §
7, stk. 1 og 5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
de under nr. 21 foreslåede § 18, stk. 3-6, ændres to steder i
stk. 3, 1. pkt. og i 3. pkt., og i stk.
4 og 5
»Plandataregistret«til: »plandataregisteret
Plandata.dk«.
[Lovteknisk ændring]
3) I
de under nr. 21 foreslåede § 18, stk. 3-6, ændres i stk. 4 »efter stk. 3 eller 5«
til: »efter stk. 3, 5 eller 6«.
[Indsættelse af henvisning
til bestemmelse vedrørende værdiansættelse af
ubebyggede grunde med generelle anvendelsesmuligheder]
4) I
den under nr. 22 foreslåede § 19 a udgår i stk. 1 »i området«.
[Præcisering af
vurderingsnormen for grunde under etageboligbebyggelse til
ejerlejligheder]
5) I
den under nr. 22 foreslåede § 19 a affattes stk. 2 således:
»Stk. 2.
For ejendomme omfattet af stk. 1, der alene anvendes til
etageboligbebyggelse til ejerlejligheder, ansættes en
grundværdi for hver enkelt ejerlejlighed ved fra en
standardiseret ejendomsværdi for ejerlejligheden at
fratrække ejerlejlighedens bygningsværdi.
Bygningsværdien ansættes ud fra bygningsværdien
pr. kvadratmeter boligareal for standardiserede enfamilieshuse, der
har samme standardiserede ejendomsværdi pr. kvadratmeter
boligareal som den standardiserede ejerlejlighed.
Bygningsværdien for et standardiseret enfamilieshus
opgøres som den standardiserede ejendomsværdi
fratrukket grundværdien for en grund af
standardstørrelse.«
[Tilpasning af ansættelsen af
bygningsværdien og ejendomsværdien til brug for
ansættelsen af grundværdien for ejerlejligheder i
etageejendomme]
6) I
den under nr. 22 foreslåede § 19 a affattes stk. 3 og 4
således:
»Stk. 3.
Er der efter plangrundlaget et uudnyttet etageareal til
etageboligbebyggelse til ejerlejligheder, tillægges
grundværdien for de enkelte ejerlejligheder efter stk. 2 en
andel af grundværdien af det uudnyttede etageareal fordelt
efter § 21. Grundværdien af det uudnyttede etageareal
opgøres med udgangspunkt i værdien pr. kvadratmeter
for en gennemsnitlig, standardiseret ejerlejlighed. Ved
ansættelsen af grundværdien for ejendomme omfattet af
1. og 2. pkt. og stk. 2 tages der ikke hensyn til andre
anvendelsesmuligheder end etageboligbebyggelse, jf. § 18.
Stk. 4. For
ejendomme omfattet af stk. 1, der ikke anvendes til
etageboligbebyggelse til ejerlejligheder, ansættes
grundværdien efter den anvendelse og udnyttelse, der er mulig
i henhold til plangrundlaget eller anden offentlig regulering, jf.
§ 18, og efter den faktiske anvendelse, jf. § 20.
Værdien af muligheden for at opføre
etageboligbebyggelse til ejerlejligheder ansættes efter stk.
2 med udgangspunkt i værdien pr. kvadratmeter for en
gennemsnitlig, standardiseret ejerlejlighed.«
[Tilpasning af ansættelsen af
grundværdien for ejerlejligheder i etageejendomme og
ejendomme, der kan anvendes til ejerlejligheder i
etageejendomme]
7) I
den under nr. 22 foreslåede § 19 a indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5.
For ejendomme omfattet af stk. 1, der ikke alene anvendes til
etageboligbebyggelse, ansættes grundværdien for den del
af grunden, der anvendes til etageboligbebyggelse, efter stk. 2 og
3. Den øvrige del af grunden ansættes efter stk. 4,
dog således at værdien af den anvendelse og udnyttelse,
der er mulig i henhold til plangrundlaget eller anden offentlig
regulering, jf. § 18, eller den faktiske anvendelse, jf.
§ 20, fordeles efter § 21 for denne del af grunden.
Stk. 6. For
ejerlejligheder, der er sommerhusejerlejligheder, jf. § 4,
stk. 1, nr. 4, i etagebebyggelse, ansættes
bygningsværdien for ejerlejligheden pr. kvadratmeter
boligareal svarende til bygningsværdien for standardiserede
sommerhuse pr. kvadratmeter boligareal, der har samme
standardiserede ejendomsværdi pr. kvadratmeter boligareal som
den standardiserede ejerlejlighed.«
[Ansættelse af
grundværdien for ejerlejligheder i etageejendomme på
ejendomme, der både anvendes til ejerlejligheder i
etageejendomme og anden type ejendom og for
sommerhu?sejerlejligheder]
8) I
den under nr. 25 foreslåede § 20 a ændres i stk. 1 og 2 og
stk. 3, 1. pkt.,
»Plandataregistret« til: »plandataregisteret
Plandata.dk«.
[Lovteknisk ændring]
9) I
den under nr. 25 foreslåede § 20 a ændres i stk. 4 »grundene« til:
»grunden«.
[Lovteknisk ændring]
10) I
den under nr. 25 foreslåede § 20 a indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Told- og skatteforvaltningen kan anvende oplysninger fra
plandataregisteret Plandata.dk, der mangler endelig kommunal
godkendelse, jf. § 55, stk. 1, 3. pkt., ved vurderingen af, om
betingelserne for at anvende stk. 1-3 er opfyldt.«
[Indskrænkning af
bestemmelses anvendelsesområde]
11)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
30, stk. 3, 2. pkt., ændres »§§
17-20« til: »§§ 17-20 a«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 25, om
indsættelse af § 20 a]
12) I
den under nr. 33 foreslåede
affattelse af § 38, stk. 1,
ændres i nr. 2 »nr. 4-8, 10
eller 11« til: »nr. 4-8 eller 11«.
[Lovteknisk ændring]
13) I
det under nr. 35 foreslåede § 45, stk. 7, ændres i 2. pkt. »§ 4, stk. 1, nr. 4«
til: »§ 4, stk. 1, nr. 5, jf. nr. 1-4«.
[Lovteknisk ændring]
14) Nr.
36 affattes således:
»36. I §
55, stk. 1, indsættes som 2. og 3.
pkt.:
»Ved en vurdering kan told- og
skatteforvaltningen lægge oplysninger fra plandataregisteret
Plandata.dk til grund, medmindre told- og skatteforvaltningen
bliver opmærksom på, at oplysningerne må anses
for åbenbart urigtige. Told- og skatteforvaltningen kan
anvende oplysninger i plandataregisteret Plandata.dk, der mangler
endelig godkendelse fra den kommune, hvori ejendommen
ligger.««
[Lovteknisk ændring og
præcisering af, hvilke oplysninger fra Plandataregisteret der
kan anvendes i vurderingsarbejdet]
15) Nr.
41 affattes således:
»41. I §
64, stk. 3, udgår »i særlige
tilfælde«, og som 2. og
3. pkt. indsættes:
»Afgørelsen kan omfatte en eller flere
vurderinger eller omvurderinger. Afgørelse efter 1. og 2.
pkt. kan endvidere ske, hvor ansættelse af grundværdien
er foretaget efter § 85 a.««
[Tilføjelse til bestemmelse
om mulighed for at træffe afgørelse om, at
tilbagebetalingsordningen ikke kan anvendes]
16) I
den under nr. 56 foreslåede
ændring af § 73 ændres
i den indledende tekst »stk. 4 og 5« til: »stk.
4-6«, og som stk. 6
indsættes:
»Stk. 6.
Der foretages ikke genberegning af ejendomsværdiskatten for
2020 for ejendomme, der vurderes første gang efter § 5
pr. 1. januar 2020.«
[Ejendomsværdiskatten for
2020 udtages af beregningen af kompensation i den nuværende
tilbagebetalingsordning]
17) I
den under nr. 68 foreslåede
ændring af § 77, stk. 2, 1.
pkt., ændres »udbetaling« til:
»genberegning, jf. § 73, og udbetaling«.
[Præcisering af
genberegningstidspunkt for kompensationstilbud]
18) I
den under nr. 69 foreslåede § 85 a indsættes i 1. pkt. efter »1. januar«:
»2020«, og i 3. pkt.
indsættes efter »tillægges denne del«:
»af den mulige anvendelse«.
[Lovteknisk ændring og
tydeliggørelse af, hvorledes grundværdien
ansættes, hvis en ejendom efter plangrundlaget skal anvendes
til alment boligbyggeri eller erhverv]
19)
Efter nr. 69 indsættes som nyt nummer:
»02. § 89, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Almindelige vurderinger og omvurderinger,
der er foretaget fra den 1. oktober 2013 og indtil denne lovs
ikrafttræden eller efter §§ 87 og 88, af ejendomme,
der efter reglerne i den tidligere gældende lov om vurdering
af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067
af 30. august 2013 som ændret ved § 1 i lov nr. 1635 af
26. december 2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og § 1 i
lov nr. 61 af 16. januar 2017, vurderes i lige år som
ejerboliger, kan påklages senest 3 måneder fra
modtagelsen af de særskilte meddelelser af disse vurderinger,
der udsendes i forlængelse af den første almindelige
vurdering af den pågældende ejendom efter § 5 i
denne lov, eller i forbindelse med at told- og skatteforvaltningen
træffer afgørelse efter skatteforvaltningslovens
§ 20 b.««
[Præcisering af klageadgang
for omvurderinger]
20)
Efter nr. 70 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
89, stk. 1, indsættes som 4.-8.
pkt.:
»Klagesager vedrørende vurderinger
omfattet af 1. pkt., der på tidspunktet for udsendelse af
tilbud om kompensation er verserende ved skatteankeforvaltningen,
vurderingsankenævnet eller Landsskatteretten, kan i 3
måneder fra afgørelsen af klagesagen uanset
skatteforvaltningslovens § 4 a, stk. 2, § 6, stk. 1, og
§ 11, stk. 1, påklages igen til fornyet behandling ved
skatteankeforvaltningen, vurderingsankenævnet eller
Landsskatteretten for ansættelse af prisforholdene i aktuelt
niveau, jf. dog 5. pkt. 4. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis
afgørelsen i en afgjort klagesag vedrørende
vurderinger omfattet af 1. pkt. er indbragt for domstolene efter
skatteforvaltningslovens §§ 48 eller 49 eller den
verserende klagesag vedrørende vurderinger omfattet af 1.
pkt. indbringes for domstolene efter skatteforvaltningslovens
§§ 48 eller 49. Tilsvarende gælder for
genoptagelsessager, der på tidspunktet for udsendelse af
tilbud om kompensation er verserende ved told- og
skatteforvaltningen, jf. skatteforvaltningslovens §§ 20
b, 33 og 33 a. 6. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis
afgørelsen i den verserende genoptagelsessag påklages
til skatteankeforvaltningen, vurderingsankenævnet eller
Landsskatteretten efter skatteforvaltningslovens §§ 4 a,
6 eller 11 eller indbringes for domstolene efter
skatteforvaltningslovens §§ 48 eller 49. Ved klage efter
4. og 6. pkt. kan der alene klages over selve
prisforholdene.««
[Adgang til at klage over
vurderingen i vurderingsårets niveau]
21)
Efter nr. 70 indsættes som nyt nummer:
»04. § 89, stk. 2, 1. pkt., affattes
således:
»Almindelige vurderinger og omvurderinger,
der er foretaget fra den 1. oktober 2014 og indtil denne lovs
ikrafttræden eller efter §§ 87 og 88, af ejendomme,
der efter reglerne i den tidligere gældende lov om vurdering
af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067
af 30. august 2013 som ændret ved § 1 i lov nr. 1635 af
26. december 2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og § 1 i
lov nr. 61 af 16. januar 2017, vurderes i ulige år, kan
påklages senest 3 måneder fra modtagelsen af de
særskilte meddelelser af disse vurderinger, der udsendes i
forlængelse af den første almindelige vurdering af den
pågældende ejendom efter § 5 i denne lov, eller i
forbindelse med at told- og skatteforvaltningen træffer
afgørelse efter skatteforvaltningslovens § 20
b.««
[Præcisering af klageadgang
for omvurderinger]
22)
Efter nr. 71 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
89, stk. 2, indsættes som 4.-8.
pkt.:
»Klagesager vedrørende vurderinger
omfattet af 1. pkt., der på tidspunktet for udsendelse af
tilbud om kompensation er verserende ved skatteankeforvaltningen,
vurderingsankenævnet eller Landsskatteretten, kan i 3
måneder fra afgørelsen af klagesagen uanset
skatteforvaltningslovens § 4 a, stk. 2, § 6, stk. 1, og
§ 11, stk. 1, påklages igen til fornyet behandling ved
skatteankeforvaltningen, vurderingsankenævnet eller
Landsskatteretten for ansættelse af prisforholdene i aktuelt
niveau, jf. dog 5. pkt. 4. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis
afgørelsen i en afgjort klagesag vedrørende
vurderinger omfattet af 1. pkt. er indbragt for domstolene efter
skatteforvaltningslovens §§ 48 eller 49 eller den
verserende klagesag vedrørende vurderinger omfattet af 1.
pkt. indbringes for domstolene efter skatteforvaltningslovens
§§ 48 eller 49. Tilsvarende gælder for
genoptagelsessager, der på tidspunktet for udsendelse af
tilbud om kompensation er verserende ved told- og
skatteforvaltningen, jf. skatteforvaltningslovens §§ 20
b, 33 og 33 a. 6. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis
afgørelsen i den verserende genoptagelsessag påklages
til skatteankeforvaltningen, vurderingsankenævnet eller
Landsskatteretten efter skatteforvaltningslovens §§ 4 a,
6 eller 11 eller indbringes for domstolene efter
skatteforvaltningslovens §§ 48 eller 49. Ved klage efter
4. og 6. pkt. kan der alene klages over selve
prisforholdene.««
[Adgang til at klage over
vurderingen i vurderingsårets niveau]
Til § 4
23) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel VI a indsættes i § 32, stk. 2, 1. pkt., efter
»eller i forbindelse med vurderingen pr. 1. januar
2020«: »har foretaget en ansættelse«.
[Lovteknisk ændring]
24) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel VI a indsættes i § 32, stk. 4, 1. pkt., efter
»eller i forbindelse med vurderingen pr. 1. januar
2021«: »har foretaget en ansættelse«.
[Lovteknisk ændring]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 7
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
25) Stk.
1 affattes således:
»Loven træder i kraft den 1. januar
2020.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
fastsættelse af grund- og ejendomsværdier,
afgrænsning af afledt virkning af klage- og retssager, afledt
skattemæssig virkning ved ekstraordinær genoptagelse af
ejendomsvurderinger, samtidighed for ejendomsværdiskat og
grundskyld samt andre tilpasninger på vurderingsområdet
m.v. Det andet lovforslag (B) vedrører afledt
skattemæssig virkning ved ekstraordinær genoptagelse af
ejendomsvurderinger.
Det foreslås, at den del af
lovforslaget, der vedrører den afledte skattemæssige
virkning af ændring eller foretagelse af en vurdering, der
genoptages ekstraordinært i det eksisterende
ejendomsvurderingssystem - herunder »0-skattesagerne« -
udskilles til et særskilt forslag.
Til nr. 2 og 8
Der er tale om lovtekniske ændringer,
hvor ordet »Plandataregistret« ændres til
»plandataregisteret Plandata.dk«, så
formuleringen vil afspejle den gældende retlige betegnelse af
registeret.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 21,
foreslås det, at der i ejendomsvurderingslovens § 18
indsættes stk. 3-6 som nye stykker.
Med det foreslåede § 18, stk. 4,
vil der i situationer, hvor plandataregisteret Plandata.dk
fastlægger en generel anvendelsesmulighed (dvs. plankode
1100) i forhold til en given grund såvel som en specifik
anvendelsesmulighed (f.eks. plankode 1110 om åben-lav
boligbebyggelse i form af fritliggende parcelboliger) skulle
foretages en værdiansættelse efter den specifikke
anvendelsesmulighed, hvis dette giver en højere
ansættelse af grundværdien.
I det foreslåede § 18, stk. 4,
er der henvist til stk. 3 eller 5.
Det foreslåede § 18, stk. 6, vil
skulle regulere, hvordan værdiansættelsen efter
plankode 1100 (generel anvendelsesmulighed) vil skulle foretages,
når grunden er ubebygget.
Det foreslås, at der også
henvises til stk. 6 i det foreslåede § 18, stk. 4,
eftersom en ubebygget grund skal kunne værdiansættes
efter en specifik anvendelseskode (f.eks. plankode 1130 om
etageboligbebyggelse), hvis det giver en højere værdi
end værdiansættelsen efter den generelle plankode
(1100) i henhold til stk. 6.
I forhold til ubebyggede grunde skal
begrebet ubebyggede i det foreslåede § 18, stk. 6, i
udgangspunktet forstås i overensstemmelse med hidtidig
praksis efter den tidligere gældende vurderingslov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013, i relation
til ubebyggede arealer. Denne praksis vil indebære som
også beskrevet i bemærkningerne eksempelvis til det
foreslåede § 4, stk. 1, nr. 7 og 8, jf. § 1, nr. 4,
i det fremsatte lovforslag, jf. Folketingstidende 2019-20,
tillæg A, L 71 som fremsat, side 44, at en grund betragtes
som ubebygget, uanset at der er småbygninger m.v. i et mindre
omfang på grunden. Praksis efter den tidligere gældende
vurderingslov omfatter havehuse, skure, bevoksning m.m. på
arealet, så længe værdien af disse bygninger ikke
udgør mere end 10 pct. af grundværdien.
Afgrænsningen af, hvad der udgør småbygninger,
vil i udgangspunktet følge definitionen heraf i Bygnings- og
Boligregistret.
Småbygninger udgør dermed - ud
over havehuse og skure - tillige garager, carporte og tilsvarende
bygninger. Da det i praksis har vist sig vanskeligt at estimere
værdien af disse småbygninger, vil kravet om, at
bygningen ikke må repræsentere en værdi på
mere end 10 pct. af grundværdien fra hidtidig praksis, ikke
blive videreført. Der kan dog være
undtagelsestilfælde, hvor f.eks. en garage har en sådan
størrelse og udformning, at det ikke vil være
retvisende at anse grunden for ubebygget, hvilket også er
beskrevet i bemærkningerne til det foreslåede § 4,
stk. 1, nr. 7 og 8, jf. § 1, nr. 4, i det fremsatte
lovforslag, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 71 som
fremsat, side 44, hvortil der henvises.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 22,
foreslås det, at der indføres en særlig
vurderingsnorm for grunde under ejerlejligheder til
etageboligbebyggelse.
Det følger af det foreslåede
stk. 1, at grundværdien for grunde, der kan anvendes eller
faktisk anvendes til etageboligbebyggelse til ejerlejligheder, skal
ansættes på baggrund af ejendomsværdien,
bygningsværdien og andre forhold, der vurderes at have
væsentlig betydning for grundværdien i
området.
De andre forhold, der kan have
væsentlig betydning for grundværdien, skal ikke
nødvendigvis være relateret til det område, hvor
ejerlejligheden faktisk er beliggende, hvorfor det foreslås
med ændringsforslaget, at »i området«
udgår af den foreslåede stk. 1.
Til nr. 5
Det følger af det foreslåede i
ændringsforslagets stk. 2 til § 19 a, at der skal
ansættes en grundværdi for hver enkelt ejerlejlighed
ved fra en standardiseret ejendomsværdi at fratrække
ejerlejlighedens bygningsværdi.
Det foreslås endvidere, at
bygningsværdien for ejerlejligheden pr. kvadratmeter
boligareal skal ansættes svarende til bygningsværdien
for standardiserede enfamilieshuse pr. kvadratmeter boligareal, der
har samme standardiserede ejendomsværdi pr. kvadratmeter
boligareal som den standardiserede ejerlejlighed, og at
bygningsværdien for et standardiseret enfamilieshus skal
opgøres som den standardiserede ejendomsværdi
fratrukket grundværdien for en grund af
standardstørrelse.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at stk. 2 præciseres, så det
klart fremgår, at det alene vil være ejendomme, der
alene anvendes til ejerlejligheder til etageboligbebyggelse, der
vil være omfattet af stk. 2.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 3 og 4, der ligeledes vedrører,
hvordan forskellige ejendomme, der anvendes eller kan anvendes til
etageboligbebyggelse til ejerlejligheder, skal vurderes.
Det foreslås endvidere, at det
præciseres, at der ved ansættelsen af den
standardiserede ejendomsværdi for ejerlejligheden og
bygningsværdien tages udgangspunkt i et standardiseret
enfamilieshus og en standardiseret ejerlejlighed. Det
foreslås desuden, at »af almindelig
størrelse« udgår.
Forslaget indebærer, at
opgørelsen af grundværdien for den konkrete lejlighed
vil skulle fastsættes på grundlag af
ejendomsværdien pr. kvadratmeter boligareal for en
standardiseret ejerlejlighed på den konkrete beliggenhed,
hvor placeringen i den samlede ejendom, herunder etage, varierer
med den faktiske ejerlejlighed, fratrukket den standardiserede
bygningsværdi for ejerlejligheden.
Med standardiseret menes, at
ejendomsværdien pr. kvadratmeter boligareal vil skulle
beregnes på grundlag af de samme bygningskarakteristika for
alle ejerlejligheder. I den sammenhæng er det
bygningskarakteristika som opførelsesår
(nyopført) og boligareal, der vil have størst
betydning for ejerlejlighedens standardiserede ejendomsværdi
pr. kvadratmeter boligareal. Endvidere vil der kunne indgå
andre typer af bygningskarakteristika, der dog forventes at have
mindre betydning for den standardiserede ejendomsværdi pr.
kvadratmeter boligareal. Standardiseringen af ejendomsværdien
pr. kvadratmeter boligareal for ejerlejligheden vil i praksis blive
udført ved brug af statistiske sammenhænge mellem de
enkelte parametre og deres betydning for ejendomsværdien pr.
kvadratmeter boligareal.
Ejendomsværdien pr. kvadratmeter
boligareal for den standardiserede ejerlejlighed er uafhængig
af ejerlejlighedens faktiske størrelse.
Ved at anvende den samme standardiserede
ejerlejlighed kan forskelle i ejendomsværdien pr.
kvadratmeter boligareal henføres til forskelle i beliggenhed
og placering i ejendommen, herunder etage. Dermed undgås det,
at en ansat grundværdi for ejerlejligheder med samme
beliggenhed kan blive forskellig som følge af forskelle i de
enkelte ejerlejligheders bygningskarakteristika.
For at kunne anvende bygningsværdier
for enfamilieshuse pr. kvadratmeter boligareal til at
fastlægge bygningsværdier for ejerlejligheder pr.
kvadratmeter boligareal skal bygningsværdierne være
ensartede. Derfor foretages samme standardisering af
bygningskarakteristika for enfamilieshuset som for ejerlejligheden.
Med ændringsforslaget tydeliggøres det, at det ikke
kun er opførelsesåret, som standardiseres i
forbindelse med opgørelsen af ejendoms- og
bygningsværdien.
Nedenfor i tabel
1 fremgår et eksempel på, hvordan
standardiseringen kan se ud.
Tabel 1: Eksempler
på fremgangsmåde for beregning af grundværdien
for ejerlejligheder |
|
|
|
|
| Ejerlejlighed
A | Ejerlejlighed
B | Ejerlejlighed
C | Faktiske
forhold |
|
|
| Opførelsesår | 1970 | 1970 | 1970 | Boligstørrelse (A) | 100 | 150 | 100 | Etage | 2. sal | 2. sal | 3. sal | Ejendomsværdi | 3.050.000 | 4.425.000 | 3.150.000 | Ejendomsværdi pr. m2 boligareal | 30.500 | 29.500 | 31.500 | Standardiserede
forhold |
|
|
| Opførelsesår | Nyopført | Nyopført | Nyopført | Boligstørrelse, eksempel | 110 | 110 | 110 | Standardiseret ejendomsværdi pr.
m2 boligareal (B) | 38.000 | 38.000 | 39.000 | Grundværdiberegning |
|
|
| Standardiseret bygningsværdi pr.
m2 (fra grundværdikurve)
(C) | 17.000 | 17.000 | 17.500 | Standardiseret ejendomsværdi (D) =
(A) X (B) | 3.800.000 | 5.700.000 | 3.900.000 | Standardiseret bygningsværdi (E) =
(A) X (C) | 1.700.000 | 2.550.000 | 1.750.000 | Grundværdi (D) -
(E) | 2.100.000 | 3.150.000 | 2.150.000 |
|
Det skal understreges, at beregningerne,
herunder eksemplerne på standardisering i tabel 1, alene skal
illustrere fremgangsmåden for beregningen efter forslaget.
Beregningerne er således ikke et udtryk for de endelige
grundværdi- eller bygningsværdiniveauer, idet
beregningsgrundlaget er foreløbigt og ikke konsolideret
på tidspunktet for ændringsforslaget. Endvidere er de
angivne størrelser for boligareal m.v. endnu ikke endeligt
fastlagt.
Det kan ikke udelukkes, at
standardiseringen vil ændre sig fra den ene vurderingstermin
til den næste. Baggrunden herfor er, at det, der i dag kan
anses for almindeligt udbredte karakteristika for ejerlejligheder,
ikke nødvendigvis vil være det om 5 eller 10 år.
F.eks. kan det ikke udelukkes, at boligarealet for den
gennemsnitlige ejerlejlighed om 10 år vil være
anderledes end i dag.
Den standardiserede ejendomsværdi pr.
kvadratmeter boligareal anvendes til at finde en
bygningsværdi pr. kvadratmeter boligareal fra
grundværdikurven for et standardiseret enfamilieshus. Der
henvises i den forbindelse til eksemplerne til det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 22.
Grundværdien for den
pågældende ejerlejlighed beregnes med udgangspunkt i
det faktiske boligareal, den standardiserede ejendomsværdi
pr. kvadratmeter boligareal og bygningsværdi pr. kvadratmeter
boligareal.
Bygningsværdien for ejerlejligheden
ansættes ud fra bygningsværdien pr. kvadratmeter
boligareal for standardiserede enfamiliehuse. Der ændres ikke
med dette ændringsforslag ved, at bygningsværdien for
enfamiliehuse fortsat skal beregnes ud fra den
grundværdikurve pr. vurderingsterminen, der vil blive anvendt
ved vurderingen af grunde under enfamilieshuse. Der er dog den
forskel, at enfamilieshuset er standardiseret, så det
standardiserede enfamilieshus og den standardiserede ejerlejlighed
har samme bygningskarakteristika.
Bygningsværdien vil ifølge
forslaget ikke være afhængig af den moderejendom, en
ejerlejlighed faktisk ligger i, idet bygningsværdien vil
skulle afspejle værdien pr. kvadratmeter boligareal for et
standardiseret enfamilieshus med en kvalitet, der svarer til den
gennemsnitlige kvalitet af de standardiserede ejendomme, der
indgår i beregningen af grundværdikurven.
De foreslåede ændringer
vedrørende stk. 2 ændrer ikke ved, at
grundværdiansættelsen for ejerlejligheder fortsat
foreslås målrettet slutbrugeren, ligesom der ikke
ændres ved, at der med den foreslåede § 19 a i
ejendomsvurderingsloven foreslås indført en justeret
norm, hvor empiri for enfamilieshuse anvendes til at
værdiansætte grunde under ejerlejligheder.
Når empiri fra enfamilieshuse
umiddelbart kan anvendes, skal det ses i lyset af, at
ejerboligkøbere grundlæggende foretager de samme typer
af afvejninger i forbindelse med boligkøbet, idet alle
boligkøbere har et begrænset budget til
rådighed. Den typiske ejerboligkøber
værdiansætter overordnet en potentiel ejendom ud fra
bygningsværdien (herunder kvalitet) og værdien af
beliggenheden (herunder beboelsesretten og eventuel egen grund) og
afvejer således sammensætningen mellem
bygnings-/boligværdi og beliggenheds-/grundværdi i
forbindelse med det konkrete boligkøb.
Der er tale om samme økonomiske
afvejning uafhængigt af, hvorvidt det er et hus eller en
lejlighed, køberen er interesseret i, og nogle købere
vil i samme købssituation kunne være interesseret i
både en lejlighed og et hus. Dette er også beskrevet i
det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget er således
udtryk for en justering af den beregningstekniske metode i forhold
til, hvordan empiri fra enfamilieshuse anvendes. Således er
der tale om, at ejerlejligheden standardiseres på flere
bygningskarakteristika, og herefter anvendes empiri fra
enfamilieshuse med samme standardisering. Efter det fremsatte
lovforslag skulle der alene ske en standardisering til som
nyopført.
De foreslåede justeringer til stk. 2,
herunder ensartet standardisering af ejerlejlighedens og
enfamilieshusets bygningskarakteristika, har to formål.
For det første at sikre
grundværdier for ejerlejligheder, der er uafhængige af
ejendommens faktiske bygningskarakteristika. Det skyldes, at
værdien af grunden for ejerlejligheden kan henføres
til beliggenheden, herunder placering i ejendommen, og ikke
bygningskarakteristika.
For det andet standardiseres
enfamilieshuset og ejerlejligheden, så bygningskarakteristika
bliver ensartede for den standardiserede ejerlejlighed og det
standardiserede enfamilieshus. Det har til formål at sikre,
at bygningsværdierne er sammenlignelige for den
standardiserede ejerlejlighed og det standardiserede enfamilieshus.
Med ens bygningsværdier pr. kvadratmeter boligareal og samme
boligareal vil bygningsværdien være den samme. Da der
tages afsæt i samme ejendomsværdi, vil
grundværdien også blive den samme.
Hvis vurderingsmyndigheden giver
tillæg eller nedslag til den faktiske ejendomsværdi og
tillæg eller nedslag gives ud fra beliggenhedskarakteristika,
skal Vurderingsmyndigheden som udgangspunkt også give et
tillæg eller nedslag til den standardiserede
ejendomsværdi.
Er ejerlejlighederne placeret på
fremmed grund, vil ejerlejlighederne ikke selv få ansat en
grundværdi. Den samlede grundværdi for
ejerlejlighederne vil i stedet blive ansat som grundværdien
for den ejendom, hvor ejerlejlighederne er placeret.
Til nr. 6
Efter det foreslåede stk. 3 vil der
for ejerlejligheder placeret på en moderejendom, hvor bedste
økonomiske anvendelse, jf. § 17, er planlagt anvendelse
efter § 18, skulle fordeles den del af moderejendommens
samlede grundværdi, der ikke fordeles efter stk. 2, på
de enkelte ejerlejligheder efter ejendomsvurderingslovens §
21, der tillægges grundværdien efter stk. 2.
Der forslås med
ændringsforslaget at der for ejendomme, der alene anvendes
til etageboligbebyggelse til ejerlejligheder, ansættes en
særskilt moderejendomsgrundværdi for eventuelle
uudnyttede etagemeter etageboligbebyggelse.
Hermed tydeliggøres det, hvordan der
ud over den faktiske grundværdiansættelse efter stk. 2
for de enkelte ejerlejligheder også ansættes en
planlagt grundværdi for den øvrige mulige udnyttelse
til etageboligbebyggelse. Derudover præciseres, at der i
tilfælde omfattet af stk. 2 og stk. 3, 1. og 2. pkt., ikke
tages hensyn til andre anvendelsesmuligheder end
etageboligbebyggelse ved ansættelsen af grundværdien,
jf. § 18. Der vil således ikke blive taget hensyn til
eventuelle muligheder for opførelse af rækkehuse
(tæt lav) eller enfamilieshuse (åben lav) i
plangrundlaget, uanset om dette kunne medføre en
højere grundværdi af moderejendommen.
Det foreslås endvidere, at det
tydeliggøres, at et eventuelt uudnyttet etageareals
værdi fordeles efter fordelingstallene til de enkelte
lejligheder, uanset hvad disse lejligheder anvendes til. For
ejendomme, hvor der både findes ejerlejligheder, der anvendes
til beboelse, og ejerlejligheder, der anvendes til andre
formål, vil en delmængde af den samlede
grundværdi for det uudnyttede etageareal blive fordelt til de
ejerlejligheder, der ikke anvendes til beboelse, for at sikre, at
hele værdien af det uudnyttede etageareal ikke fordeles til
de ejerlejligheder, der anvendes til beboelse.
Det uudnyttede etageareal opgøres
ved fra det mulige etageareal at fratrække alt opført
etageareal opgjort efter det gældende bygningsreglement
på vurderingstidspunktet.
Ved bedømmelsen af, om der
foreligger et uudnyttet etageareal, vil Skatteforvaltningen anvende
de oplysninger, der fremgår af plandataregisteret Plandata.dk
om udnyttelsesmulighederne til etageboligbebyggelse, hvilket er
beskrevet i de almindelige bemærkninger i det fremsatte
lovforslag, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 71 som
fremsat, afsnit 2.5.2. Indeholder plandataregisteret ikke
tilstrækkelige oplysninger til at fastlægge
udnyttelsesmulighederne til etageboligbebyggelse, vil den mulige
udnyttelse skulle fastlægges efter bestemmelserne i § 20
a.
På samme måde vil et eventuelt
fradrag for grundforbedringer skulle fordeles ud fra
fordelingstallene.
Endvidere foreslås det, at
kvadratmeterprisen for det uudnyttede etageareal skal
fastsættes på grundlag af en gennemsnitlig,
standardiseret ejerlejlighed, dvs. en standardiseret ejerlejlighed,
hvor den anvendte etageplacering svarer til den etageplacering, der
giver en gennemsnitlig ejendomsværdi pr. kvadratmeter
boligareal på tværs af etageplaceringer. Det vil som
udgangspunkt medføre, at en 2. sals ejerlejlighed vil
være den gennemsnitlige ejerlejlighed.
Af det foreslåede stk. 4
følger det, at grundværdien for ejendomme, der kan
anvendes til etageboligbebyggelse til ejerlejligheder,
ansættes efter stk. 2.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at det foreslåede stk. 4 tilrettes,
så det klart fremgår, at grundværdien for
sådanne ejendomme ansættes dels efter § 19 a, dels
efter vurderingsnormen i ejendomsvurderingslovens § 15,
herunder eventuel anden planlagt anvendelse, og ud fra den faktiske
anvendelse. Hermed sikres det, at hvor etageboligbebyggelse til
ejerlejligheder ikke er bedste økonomiske anvendelse, vil
det være muligt at tage højde for det i forbindelse
med vurderingen. Det vil herefter i modsætning til ejendomme,
der faktisk anvendes til etageboligbebyggelse til ejerlejligheder,
være muligt at foretage en grundværdiansættelse
af den planlagte anvendelse som f.eks. enfamilieshus.
Ligeledes sikrer den foreslåede
ændring til det foreslåede stk. 4, at det klart
fremgår, at grundværdien ansættes ud fra stk. 2,
dog med udgangspunkt i en gennemsnitlig, standardiseret
ejerlejlighed.
Til nr. 7
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der indsættes to yderligere
stykker i den foreslåede § 19 a.
I det fremsatte forslag var der ikke taget
højde for vurderingen af ejendomme, der kun delvis anvendes
til etageboligbebyggelse til ejerlejligheder.
Det foreslås derfor, at der i den
foreslåede § 19 a indsættes et nyt stk. 5,
hvorefter grundværdien for ejendomme, der delvis anvendes til
etageboligbebyggelse til ejerlejligheder, vil skulle opsplittes i
forbindelse med ansættelsen af grundværdien. Herefter
vil grundværdien for den del af grunden, der faktisk anvendes
til etageboligbebyggelse til ejerlejligheder, skulle ansættes
ud fra forslaget til § 19 a, stk. 1-3, med de ændringer,
der følger af ændringsforslagets nr. 3-5, mens den del
af grunden, der ikke anvendes til etageboligbebyggelse, vil skulle
vurderes efter de almindelige regler for fastsættelse af
grundværdien, herunder også den foreslåede §
19 a, stk. 4, jf. nr. 5 i ændringsforslaget.
Opsplitningen vil skulle ske ud fra den
andel af de samlede etagemeter på grunden, der anvendes til
etageboligbebyggelse til ejerlejligheder og de øvrige
ejerlejlighedsopdelte bygninger.
Den del af grunden, der i henhold til stk.
5 vil skulle vurderes efter § 19 a, stk. 4, vil skulle
værdiansættes særskilt. Den herved opgjorte
værdi af denne del af grunden vil blive fordelt på de
ejerlejligheder, der ligger på denne del af grunden.
Fordelingen på disse ejerlejligheder (eksempelvis
ejerlejlighedsopdelte rækkehuse eller parcelhuse) vil ske
efter fordelingstallet efter ejendomsvurderingslovens § 21 for
denne del af grunden.
Er der på en ejendom opført
såvel etageboliger med ejerlejligheder som
ejerlejlighedsopdelte rækkehuse, vil grunden dermed
først blive delt op i forhold til det etageareal, der
anvendes til etageboligbebyggelse til ejerlejligheder på den
ene side, og det etageareal, der anvendes til ejerlejlighedsopdelte
rækkehuse, på den anden side.
Grundværdiansættelsen for de
ejerlejligheder, der er beliggende i etageboligejendommen, vil
herefter skulle foretages særskilt for hver
etageejerlejlighed efter bestemmelserne i forslaget til § 19
a, stk. 2 og 3, jf. ændringsforslagets nr. 4 og 5. Ved
opgørelsen af det mulige uudnyttede etageareal til
etageboligbebyggelse til ejerlejligheder, vil der skulle tages
hensyn til opdelingen af grunden, således at alene en
forholdsmæssig del af det uudnyttede etageareal henregnes til
denne del af grunden.
Det foreslås endvidere, at
værdiansættelsen af den øvrige del af grunden
vil skulle foretages efter stk. 5, 2. pkt., jf. stk. 4.
Værdiansættelsen vil skulle foretages efter
bestemmelserne i ejendomsvurderingslovens §§ 18 og 20 med
de foreslåede ændringer i § 1, nr. 21, 23 og 24, i
det fremsatte lovforslag. Værdiansættelsen vil dermed
afhænge af, hvad der er muligt efter plangrundlaget.
Værdien vil skulle opgøres forholdsmæssigt for
denne del af grunden, der efterfølgende vil skulle fordeles
efter fordelingstallet for f.eks. de ejerlejlighedsopdelte
rækkehuse, der ligger på denne del af grunden.
I de tilfælde, hvor det er muligt at
opføre etageboligbebyggelse på grunden, vil der skulle
foretages en forholdsmæssig opgørelse af værdien
af denne anvendelse, jf. forslaget til § 19 a, stk. 4, 2.
pkt., jf. stk. 2, jf. ændringsforslagets nr. 4 og 5.
Tilsvarende gør sig gældende, hvis andre anvendelser
er mulige. Er den faktiske anvendelse til (ejerlejlighedsopdelt)
rækkehus lovlig, men ikke mulig efter plangrundlaget, vil der
herudover skulle foretages en faktisk opgørelse af
værdien af denne del af grunden, jf. ejendomsvurderingslovens
§ 20 med de foreslåede ændringer i § 1, nr.
23 og 24, i det fremsatte lovforslag.
Ansættelsen af grundværdien for
denne del af grunden vil herefter afhænge af, hvad der giver
den højeste værdi. Hvis den faktiske anvendelse som
ejerlejlighedsopdelte rækkehuse giver den højeste
værdi eller den planlagte anvendelse som rækkehuse er
fuldt ud udnyttet på grunden, vil de eksisterende
ejerlejlighedsopdelte rækkehuse få en
grundværdiansættelse efter den foreslåede §
19 b i det fremsatte lovforslag.
Samtlige opgørelser vil være
baseret på den arealmæssige opdeling af grunden og en
tilsvarende forholdsmæssig del af den planlagte anvendelses-
og udnyttelsesmulighed, jf. ejendomsvurderingslovens § 18 med
de foreslåede ændringer i § 1, nr. 21, i det
fremsatte lovforslag, således at denne del af grunden
vurderes svarende til, at det var den en selvstændig
grund.
Er der tale om, at plangrundlaget alene
tillader opførelse af rækkehuse (tæt-lav
boligbebyggelse) med højere tilladt udnyttelse end den
faktiske bebyggelse, vil værdiansættelsen af denne del
af grunden skulle baseres på denne anvendelses- og
udnyttelsesmulighed, der vil skulle fordeles forholdsvis efter
fordelingstallet for den del, der er vurderet efter forslaget til
§ 19 a stk. 4, jf. ændringsforslagets nr. 5. Der vil i
den sammenhæng skulle tages højde for, at der kun sker
en værdiansættelse af en del af grunden, hvorfor den
mulige udnyttelse tilsvarende vil skulle fastsættes
forholdsmæssigt.
Den del af grunden, der er bebygget med
etageejerlejligheder, men underudnyttet i forhold til mulig
udnyttelse og derfor vurderes efter forslaget til § 19 a, stk.
3, jf. ændringsforslagets nr. 5, vil alene få fordelt
potentialet for anvendelse som etageboliganvendelse og -udnyttelse.
Også for denne del vil der kun skulle fordeles efter
fordelingstallet, således at det resterende
etageboligpotentiale kan fordeles til den del, der vurderes efter
forslaget til § 19 a, stk. 4, jf. ændringsforslagets nr.
5.
Der skal ikke fordeles potentiale for andre
anvendelser end etagebolig efter den foreslåede § 19 a,
stk. 3, jf. ændringsforslagets nr. 5, således at der
kan være en værdi af anden anvendelse end etagebolig,
som normalt ville vurderes efter ejendomsvurderingslovens § 18
med de foreslåede ændringer i § 1, nr. 21, i det
fremsatte lovforslag, men som ikke fordeles fuldt ud til hele
ejendommen. Det må dog formodes, at anvendelse som etagebolig
typisk vil være den mest værdifulde anvendelse og
udnyttelse, men der kan dog være særlige planforhold
eller beliggenhedsforhold, som tillægger andre anvendelser
højere værdi efter en vurdering efter
ejendomsvurderingslovens § 18 med de foreslåede
ændringer i § 1, nr. 21, i det fremsatte lovforslag.
Der var endvidere ikke i det fremsatte
forslag taget højde for, at nogle af de i stk. 1 omfattede
ejerlejligheder reelt var sommerhusejerlejligheder, der ikke
må anvendes til helårsbeboelse.
Der vil for sommerhuse blive anvendt en
særskilt grundværdikurve, der ikke er identisk med den,
der vil blive anvendt for enfamilieshuse. Hvis
sommerhusejerlejligheder i etageboligbebyggelse ansættes ud
fra grundværdikurven for enfamilieshuse til
helårsbeboelse, vil den fremfundne bygningsværdi ikke
være repræsentativ for bygningsværdien af
sommerhuse.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget, at der indsættes et nyt stk. 6,
hvoraf det vil fremgå, at for sommerhusejerlejligheder i
etageboligbebyggelse vil bygningsværdien skulle
ansættes ud fra grundværdikurven for sommerhuse.
Beregningen følger derefter samme fremgangsmåde som
for ejerlejligheder til helårsbeboelse.
Til nr. 9
Det foreslås, at der udgår et
bogstav i det foreslåede § 20 a, stk. 4, så der
vil blive tale om »grunden« i ental, hvilket vil rette
op på en korrekturmæssig fejl.
Der er tale om en lovteknisk ændring,
og ændringsforslaget har ingen indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 1, nr. 25,
foreslås det, at der i ejendomsvurderingsloven
fastsættes regler for, hvordan grundværdien
ansættes i de tilfælde, hvor plandataregisteret
Plandata.dk ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger om en
grunds anvendelses- og/eller udnyttelsesmuligheder.
Det fremgår af bemærkningerne
til det foreslåede § 20 a, stk. 5, at plandataregisteret
Plandata.dk's oplysninger bl.a. vil blive anset for
utilstrækkelige, hvis
- der i
plandataregistret Plandata.dk slet ikke eller kun delvis er
registreret oplysninger på deljordstykkeniveau,
- de nedbrudte
oplysninger i plandataregistret Plandata.dk er udtaget til kontrol
hos kommunen og endnu ikke er kontrolleret og godkendt af kommunen
eller
- oplysningerne
vedrører komplekse situationer, som ikke umiddelbart kan
repræsenteres i digitaliseringen af planforholdene.
Det foreslås, at der i den
foreslåede § 20 a til ejendomsvurderingsloven,
indsættes et nyt stykke som stk. 5, der vil skulle
vedrøre de oplysninger, der på vurderingstidspunktet
er udtaget til kontrol hos kommunen og endnu ikke er endeligt
godkendt af kommunen. De pågældende oplysninger vil
på vurderingstidspunktet foreligge i plandataregisteret
Plandata.dk, hvor de vil være nedbrudt på
deljordstykkeniveau.
En nærmere analyse af disse
oplysninger har vist, at der i langt de fleste tilfælde er
tale om korrekte angivelser af anvendelses- og
udnyttelsesmulighederne for deljordstykkerne, der blot mangler en
endelig verificering fra den kommune, hvori ejendommen er
beliggende. Det vil dermed være i meget få
tilfælde, at kommunerne ikke godkender de
pågældende registreringer og i stedet erstatter dem med
andre oplysninger om den pågældende grunds anvendelses-
og udnyttelsesmuligheder.
Med det foreslåede nye stykke i
§ 20 a vil oplysninger i plandataregisteret Plandata.dk, der
endnu ikke er endeligt godkendt af den kommune, hvori ejendommen er
beliggende, kunne anvendes i forbindelse med
grundværdiansættelsen. Disse oplysninger vil dermed
blive betragtet som tilstrækkelige til at ansætte
grundens værdi efter ejendomsvurderingslovens §§
18-19 b, uanset at kommunen ikke endeligt har verificeret den
konkrete nedbrydning på deljordstykkeniveau.
Der kan være tilfælde, hvor de
endnu ikke godkendte oplysninger i plandataregisteret Plandata.dk
alligevel ikke er tilstrækkelige til at ansætte
grundværdien efter §§ 18-19 b. Dette vil imidlertid
bero på andre omstændigheder, end det forhold, at
oplysningerne endnu ikke er endeligt godkendt. I disse situationer
vil § 20 a udfylde anvendelsen og udnyttelsen i forhold til
den konkrete grund. Er der eksempelvis tale om en endnu ikke
godkendt oplysning om en bebygget ejerboliggrunds
udnyttelsesmuligheder, vil § 20 a, stk. 2, finde anvendelse,
hvis den pågældende oplysning angår en kompleks
situation, som ikke i tilstrækkelig grad kan nedbrydes
på deljordstykkeniveau.
Sker ændringen af oplysningerne hos
kommunen først efter vurderingstidspunktet, vil
Skatteforvaltningen kunne genoptage vurderingen i henhold til
skatteforvaltningslovens § 33. Også her vil det
være en betingelse, at den efterfølgende ændring
af registreringen i plandataregisteret Plandata.dk har virkning
forud for vurderingsterminen.
Det foreslåede nye stk. 5 vil alene
vedrøre de oplysninger i plandataregisteret Plandata.dk, der
er udtaget til kontrol og endnu ikke er godkendt af kommunen. Der
ændres ikke i øvrigt på, hvornår
oplysninger i plandataregisteret Plandata.dk anses for
utilstrækkelige. Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.5.2, hvoraf fremgår en
ikkeudtømmende beskrivelse af, hvornår den
foreslåede § 20 a vil skulle finde anvendelse.
Eksempelvis vil der også kunne være tale om, at
plandataregisteret Plandata.dk's oplysninger ikke er
tilstrækkelige, hvis der anvendes plankoder, der er
udgået.
Til nr. 11
Af ejendomsvurderingslovens § 30, stk.
1, følger det, at der samtidig med vurderingen af
landbrugsejendomme og skovejendomme ansættes en
særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi for boliger beboet af ejere på sådanne
ejendomme, for fritidsboliger beliggende på sådanne
ejendomme og for boliger omfattet af ligningslovens § 16, stk.
9, eller § 16 A, stk. 5. For andre boliger på
landbrugsejendomme eller skovejendomme ansættes alene en
særskilt grundværdi.
For boliger beboet af ejere på
skovejendomme, andre boliger på landbrugsejendomme og
skovejendomme og boliger omfattet af ligningslovens § 16, stk.
9, eller § 16 A, stk. 5, følger det af § 30, stk.
3, 2. pkt., at grundværdien ansættes efter §§
17-20, jf. § 15. Det betyder, at grundværdien for de
nævnte ejendomme skal fastsættes efter den generelle
vurderingsnorm.
Med den foreslåede ændring i
lovforslagets § 1, nr. 22, jf. Folketingstidende 2019-20,
tillæg A, L 71 som fremsat, foreslås der indsat en ny
bestemmelse i ejendomsvurderingslovens § 19 a, hvoraf det
følger, hvorledes grundværdien ansættes for
grunde, der faktisk anvendes eller kan anvendes til
etageboligbebyggelse til ejerlejligheder. Ligeledes foreslås
det, at der i ejendomsvurderingslovens § 19 b indsættes
en bestemmelse om ansættelse af grundværdien for
rækkehuse på moderejendomme.
Det foreslås, at disse bestemmelser
også skal gælde for ejendomme omfattet af § 30,
stk. 3, 2. pkt.
Med lovforslagets § 1, nr. 25, jf.
Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 71 som fremsat,
foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse i
ejendomsvurderingslovens § 20 a, hvoraf det følger,
hvordan grundværdien ansættes i de tilfælde, hvor
plandataregisteret Plandata.dk ikke indeholder tilstrækkelige
oplysninger om en grunds anvendelses- og/eller
udnyttelsesmuligheder.
Det foreslås, at denne bestemmelse
også vil skulle finde anvendelse ved ansættelse af
grundværdien for ejendomme omfattet af § 30, stk. 3, 2.
pkt., ved at henvisningen til ejendomsvurderingslovens §§
17-20 i § 30, stk. 3, 2. pkt., ændres til §§
17-20 a.
Til nr. 12
Med lovforslagets § 1, nr. 33,
foreslås en nyaffattelse af ejendomsvurderingslovens §
38, stk. 1. I den foreslåede § 38, stk. 1, nr. 2,
henvises der til § 6, stk. 1, nr. 10, hvorefter der skal ske
omvurdering pr. 1. januar i året efter en almindelig
vurdering for ejendomme, hvor betingelserne for en samlet vurdering
efter § 2, stk. 2, der med forslaget vil blive stk. 3, ikke
længere er opfyldt. I den foreslåede § 38, stk. 1,
nr. 4, henvises til § 2, stk. 3, hvorfor der ikke er behov for
i den foreslåede § 38, stk. 1, nr. 2, at henvise til
§ 6, stk. 1, nr. 10. På denne baggrund foreslås
det, at henvisningen udgår.
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter og vil ikke medføre en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 13
Med lovforslagets § 1, nr. 35,
foreslås det, at ejendomsvurderingslovens § 45, stk. 2
og 3, ophæves, og at der i stedet indsættes stk. 2-7
som nye stykker i bestemmelsen. I det foreslåede stk. 7, 2.
pkt., er henvist til § 4, stk. 1, nr. 4, hvilket er en fejl.
Det foreslås derfor, at henvisningen ændres til §
4, stk. 1, nr. 5.
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk ændring
af det foreslåede 2. pkt., hvor ordet
»Plandataregistret« ændres til
»plandataregisteret Plandata.dk«, så
formuleringen vil afspejle den gældende retlige betegnelse af
registeret.
I § 1, nr. 36, i forslag til lov om
ændring af ejendomsvurderingsloven m.v., jf.
Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 71 som fremsat, er det
foreslået, at der i ejendomsvurderingsloven fastsættes
regler om, at Skatteforvaltningen kan lægge
plandataregisteret Plandata.dk oplysninger til grund, medmindre
forvaltningen bliver opmærksom på, at oplysningerne
må anses for åbenbart urigtige. Lovforslagets
almindelige bemærkninger (afsnit 2.5.2) indeholder en
nærmere beskrivelse af de oplysninger fra Plandataregisteret
Plandata.dk, der anvendes i vurderingsarbejdet.
Plandataregisteret plandata.dk indeholder
bl.a. oplysninger om anvendelses- og udnyttelsesmulighederne for de
enkelte deljordstykker, der på vurderingstidspunktet er
udtaget til kontrol hos kommunen og endnu ikke endeligt godkendte.
Ændringsforslaget omfatter disse oplysninger og skal ses i
sammenhæng med ændringsforslaget til et nyt stk. 5 i
§ 20 a.
En nærmere analyse af de
pågældende oplysninger har vist, at der i langt de
fleste tilfælde er tale om korrekte angivelser af
anvendelses- og udnyttelsesmulighederne for deljordstykkerne, der
blot mangler en endelig verificering fra den kommune, hvori
ejendommen ligger. Det vurderes, at det dermed kun vil være i
meget få tilfælde, at kommunerne ikke godkender de
pågældende registreringer og i stedet erstatter dem med
andre oplysninger om den pågældende grunds anvendelses-
og udnyttelsesmuligheder.
På den baggrund foreslås det,
at oplysninger i plandataregisteret plandata.dk, der endnu ikke er
endeligt godkendt af den kommune, hvori ejendommen ligger, bliver
anvendt i forbindelse med grundværdiansættelsen.
I de få tilfælde, hvor kommunen
ikke godkender oplysningerne i Plandataregisteret Plandata.dk, vil
kommunen erstatte oplysningerne i registeret med de korrekte
angivelser af grundens anvendelses- og udnyttelsesmuligheder. I
disse tilfælde vil de korrekte oplysninger blive anvendt ved
grundværdiansættelsen, hvis ændringen af
oplysningerne i plandataregisteret Plandata.dk har virkning forud
for vurderingsterminen, eksempelvis i det tilfælde, hvor en
korrektion af en udnyttelsesmulighed i forhold til et deljordstykke
sker i februar 2020, men hvor ændringen i planforholdet har
virkning pr. 1. december 2019 og dermed forud for
vurderingsterminen. Sker ændringen af oplysningerne hos
kommunen først efter det tidspunkt, hvor der træffes
afgørelse om grundvurderingen, vil Skatteforvaltningen
genoptage vurderingen efter reglerne i skatteforvaltningslovens
§ 33. I dette tilfælde vil det også være en
betingelse, at den efterfølgende ændring af
registreringen i plandataregisteret Plandata.dk har virkning forud
for vurderingsterminen.
Til nr. 15
Efter ejendomsvurderingslovens § 64,
stk. 3, kan Skatteforvaltningen i særlige tilfælde
træffe afgørelse om, at tilbagebetalingsordningen ikke
skal anvendes. Det fremgår af bemærkningerne til §
64, stk. 3, i det fremsatte lovforslag, jf. Folketingstidende
2016-17, tillæg A, L 211 som fremsat, side 113, at dette er
tilfældet, hvor forholdene vedrørende en given ejendom
er så særegne, at det ikke vil være muligt at
anvende den automatiserede løsning, der lægges op til
med tilbagebetalingsordningen.
Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 41, at ejendomme kan udtages efter
ejendomsvurderingslovens § 64, stk. 3, ved manglende mulighed
for systemunderstøttelse af tilbagebetalingsordningen.
Det vil generelt være en
forudsætning for, at der kan ske udbetaling af kompensation
efter tilbagebetalingsordningen, at der foreligger et
sammenligneligt grundlag for beregningen af kompensationen.
Med lovforslagets § 1, nr. 69,
foreslås indsat § 85 a i ejendomsvurderingsloven. Med
den foreslåede bestemmelse vil der gælde særlige
overgangsregler i forbindelse med den almindelige vurdering pr. 1.
januar 2020, og i den forbindelse vil der være behov for at
udvide, hvilke tilfælde der kan medføre, at en ejendom
udtages af tilbagebetalingsordningen.
På baggrund af den foreslåede
§ 85 a vil der være ejendomme, hvor ansættelsen af
grundværdien pr. 1. januar 2020 ikke vil ske på samme
plangrundlag, som de plangrundlag, der har dannet grundlag for
grundværdien ansat i de videreførte vurderinger.
Det foreslås derfor, at der i §
64, stk. 3, indsættes et nyt punktum, hvorefter der kan
træffes afgørelse om, at ejendomme omfattet af den
foreslåede § 85 a tilsvarende ikke skal være
omfattet af tilbagebetalingsordningen.
F.eks. vil ejendomsejere af ejendomme, hvor
en vurdering som erhverv medfører en markant lavere
grundværdi, ikke alene fordi der ved vurderingen pr. 1.
januar 2020 kun vurderes for ejerbolig, modtage et
kompensationstilbud beregnet på baggrund af forskellige
plangrundlag.
Til nr. 16
Tilbagebetalingsordningen omfatter efter
ejendomsvurderingslovens § 73, stk. 1, de skatter, der er
beregnet efter en ejendomsværdi eller grundværdi, der
er ansat pr. 1. januar 2011 eller senere.
Med den foreslåede ændring om
indførelse af samtidighed mellem ejendomsværdiskatten
og grundskylden vil ejendomsværdiskatten for 2020 blive
beregnet på baggrund af en videreført vurdering.
Ejendomsværdiskatten for 2020 vil derfor være omfattet
af tilbagebetalingsordningen, da den vil være beregnet
på en gammel vurdering.
Det vil imidlertid ikke være muligt
på tidspunktet for fremsendelse af kompensationstilbud til
ejendomme, der vurderes første gang pr. 1. januar 2020, at
medtage ejendomsværdiskatten for 2020, da den først er
endelig ved årsopgørelsen for 2020, der først
foreligger i 2021.
Det foreslås derfor, at
ejendomsværdiskatten for 2020 udtages af beregningen af
kompensation i forbindelse med den nuværende
tilbagebetalingsordning. Det er imidlertid hensigten, at der
på et senere tidspunkt lovgives om en særskilt
kompensationsberegning for ejendomsværdiskatten i 2020 for
ejendomme, der vurderes pr. 1. januar 2020.
Til nr. 17
Efter ejendomsvurderingslovens § 75,
stk. 1, vil der, hvis der klages over den første nye
vurdering, ske en genberegning af kompensationsbeløbet,
når den pågældende klagesag er afsluttet.
Genberegningen vil tage udgangspunkt i den vurdering, der er
resultatet af klagesagen.
Det foreslås, at det præciseres
i ejendomsvurderingslovens § 77, stk. 2, 1. pkt., at der
ligeledes skal ske genberegning af kompensationstilbuddet,
når en igangværende klage- eller genoptagelsessag over
en af de videreførte vurderinger er afsluttet.
Hermed sikres det, at uanset om tidspunktet
for udbetaling af kompensation udskydes på baggrund af en
klage over den aktuelle vurdering efter ejendomsvurderingslovens
§ 75, stk. 1, eller på grund af en igangværende
klage- eller genoptagelsessag over en videreført vurdering,
skal der ske en genberegning af kompensationen, når sagerne
er afsluttet. Genberegningen vil skulle tage udgangspunkt i de
værdier, der er ansat på baggrund af klage- eller
genoptagelsessagen.
Hvis der i forbindelse med en klagesag
f.eks. sker en ændring af 2015-vurderingen, vil
kompensationsberegningen blive foretaget med udgangspunkt i den
ændrede vurdering for 2015.
Til nr. 18
Med lovforslagets § 1, nr. 69,
foreslås en ny bestemmelse indsat som
ejendomsvurderingslovens § 85 a, så der ved vurderingen
pr. 1. januar 2020 af ejerboliger som omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 4, nr. 1-4 og 6-8, kun vil skulle
henses til mulige anvendelser til boligbebyggelse eller sommerhus-
og fritidsboligbebyggelse ved ansættelser af
grundværdien.
Med lovforslagets § 1, nr. 69, er det
bl.a. nærmere foreslået, at der i
ejendomsvurderingslovens § 85 a, 3. pkt., indsættes en
bestemmelse om, hvorledes grundværdien ansættes,
såfremt det følger af plangrundlaget, at en del af en
ejendom, som er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 4, stk.
1, nr. 1-4 og 6-8, skal anvendes til alment boligbyggeri eller
erhverv.
Det foreslås, at årstallet 2020
indsættes i det foreslåede § 85 a, 1. pkt., da
dette som følge af en fejl ikke er medtaget i forbindelse
med en specifik datoangivelse i den foreslåede
bestemmelse.
Det foreslås endvidere, at det i det
foreslåede § 85 a, 3. pkt., præciseres, at det vil
være den mulige anvendelse af grunden til alment boligbyggeri
og erhverv, der ingen værdi tillægges i forbindelse med
vurderingen pr. 1. januar 2020 efter § 18.
Hermed tydeliggøres det, at det
alene er mulige anvendelser til boligbebyggelse (på nær
alment boligbyggeri) eller sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse,
der tillægges betydning ved grundværdiansættelsen
pr. 1. januar 2020, ligesom tilfældet er i det
foreslåede § 85 a. 1. pkt. Det foreslåede §
85 a, 2. pkt., vil skulle regulere de situationer, hvor anvendelsen
til boligbebyggelse eller sommerhus- og fritidsboligbebyggelse ikke
er mulig efter plangrundlaget eller anden offentlig regulering, men
hvor der lovligt er opført en ejerbolig, der skal vurderes
pr. 1. januar 2020.
Ved vurderingen pr. 1. januar 2020 vil der
ikke for alle ejendomme i plandataregisteret Plandata.dk være
registreret oplysninger om, hvorvidt en del af en ejendom, som er
omfattet af den foreslåede § 85 a, 1. pkt., skal
anvendes til alment boligbyggeri eller erhverv. Skatteforvaltningen
vil derfor i mange tilfælde ikke have oplysninger om,
hvorvidt en ejendom efter plangrundlaget er omfattet af
bestemmelser, hvorefter en del af ejendommen skal anvendes til
alment boligbyggeri eller erhverv.
Skatteforvaltningen vil ikke af egen drift
til brug for vurderingsarbejdet skulle gennemgå
plangrundlaget for oplysninger om, hvorvidt en del af en ejendom
skal anvendes til alment boligbyggeri eller erhverv. Ejendomsejer
kan i forbindelse med deklarationsprocessen imidlertid gøre
opmærksom på, at en lokalplan indeholder bestemmelser
om, at en del af en ejendom skal anvendes til alment boligbyggeri
eller erhverv, hvorefter Skatteforvaltningen vil skulle tage hensyn
hertil i forbindelse med ansættelsen af grundværdien.
Herefter vil denne mulige anvendelse af en del af ejendommen i
forbindelse med vurderingen pr. 1. januar 2020 ikke blive tillagt
værdi.
Til nr. 19 og 21
Efter ejendomsvurderingslovens § 89,
stk. 1 og 2, kan der i forbindelse med den første
almindelige vurdering efter ejendomsvurderingslovens § 5
klages over de videreførte almindelige vurderinger.
Omvurderinger foretaget i et af de
videreførte vurderingsår vil hermed alene kunne
påklages i aktuelt niveau efter ejendomsvurderingslovens
§ 89, stk. 1 eller 2, hvis disse er foretaget i et almindeligt
vurderingsår.
Det foreslås, at også
omvurderinger, der ikke er foretaget i et almindeligt
vurderingsår, kan påklages i aktuelt prisniveau.
Aktuelt prisniveau vil for sådanne omvurderinger være
prisniveauet for året før.
Til nr. 20 og 22
Efter 1. pkt. i ejendomsvurderingslovens
§ 89, stk. 1 og 2, kan der klages over de almindelige
vurderinger, der er foretaget i perioden fra 2013 og frem til
tidspunktet for den første almindelig vurdering efter
ejendomsvurderingslovens § 5. For ejerboliger vil det
være vurderingen pr. 1. januar 2020, mens det for andre
ejendomme vil være vurderingen pr. 1. januar 2021.
Igangværende klage- eller
genoptagelsessager medfører ligesom en klage over den nye
vurdering at der ikke fremsættes et endeligt
kompensationstilbud efter tilbagebetalingsordningen på samme
tidspunkt, som klagefristen efter 1. pkt. i
ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 1 og 2, løber.
Hermed vil ejendomsejeren ikke have grundlag for at tage stilling
til, om det fremsatte tilbud om kompensation ønskes
accepteret, eller om vurderingen ønskes klagebehandlet.
Det foreslås derfor i lovforslagets
§ 1, nr. 70 og 71, at der i § 89, stk. 1 og 2,
indsættes et nyt punktum, hvorefter det præciseres, at
videreførte vurderinger, der er under klage- eller
genoptagelsesbehandling på tidspunktet for udsendelsen af
meddelelserne om de videreførte vurderinger efter § 89,
stk. 1, 1. pkt., og § 89, stk. 2, 1. pkt., og som dermed i den
igangværende klage- eller genoptagelsessag behandles efter
prisforholdene i henholdsvis 2011 eller 2012, kan påklages 3
måneder fra den igangværende klage- eller
genoptagelsessags endelige afslutning.
Forslaget sikrer, at det vil være
muligt i alle tilfælde at få klagebehandlet
videreførte vurderinger efter de prisforhold, der gjorde sig
gældende i vurderingsåret.
Forslaget medfører imidlertid, at
der kan opstå tvivl om forholdet til andre bestemmelser om
klage og genoptagelse, herunder mere grundlæggende
forvaltningsretlige principper, ligesom der kan være en
risiko for, at de samme spørgsmål skal behandles to
gange af den samme instans, herunder om der ved foretagelsen af den
påklagede eller genoptagne vurdering f.eks. er taget
højde for de rigtige faktiske forhold for ejendommen.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget, at der i ejendomsvurderingslovens §
89, stk. 1 og 2, indsættes nye 4.-8. pkt. for dels at sikre,
at formålet med det foreslåede nye 3. pkt. kan
opfyldes, dels at sikre, at der ikke sker behandling af samme
spørgsmål flere gange af samme instans.
Med ændringsforslaget til nyt 4. pkt.
vil det direkte fremgå, at klagemyndighederne kan genbehandle
vurderingen alene med henblik på ansættelse af
prisforholdene i aktuelt niveau, såfremt der træffes
afgørelse i en klagesag, der verserer på tidspunktet
for udsendelse af tilbud om kompensation efter lovens kapitel 13,
og selv om der ikke af skatteforvaltningen er foretaget en
ansættelse som følge af
klagesagsafgørelsen.
Der er dermed tale om, at
klagemyndighederne ikke behandler spørgsmålet på
baggrund af en klage over en sådan ansættelse fra
Skatteforvaltningen, men derimod behandler spørgsmålet
på baggrund af den oprindelige afgørelse fra
Skatteforvaltningen, selv om der ikke i Skatteforvaltningens
afgørelse er taget stilling til prisforholdene i aktuelt
niveau, og på baggrund af det, der er lagt til grund og taget
stilling til i klagemyndighedens egen afgørelse i den
oprindelige klagesag.
Det sikres med ændringsforslaget, at
det tydeliggøres, at dette ikke hindres af f.eks. reglerne i
skatteforvaltningsloven om, at klagemyndighederne alene
afgør klager over afgørelser fra Skatteforvaltningen,
jf. skatteforvaltningslovens § 4 a, stk. 2, § 6, stk. 1,
og § 11, stk. 1, eller f.eks. princippet om
instansrækkefølge.
Det præciseres samtidig med
ændringsforslaget, jf. forslaget til nyt 5. pkt., at
ejendomsejeren ikke afskæres fra en sådan genbehandling
af afgørelsen med henblik på ansættelse af
prisforholdene i aktuelt niveau, hvis ejendomsejeren har indbragt
eller indbringer klagemyndighedens afgørelse for domstolene.
Her vil klagemyndighederne fortsat kunne behandle og tage stilling
til en ansættelse af prisforholdene i aktuelt niveau, selv om
klagemyndighedens oprindelige afgørelse har været
prøvet under en retssag.
Med ændringsforslaget, jf. forslaget
til nyt 6. pkt., vil der gælde det tilsvarende for verserende
genoptagelsessager som for verserende klagesager, jf. forslaget til
nyt 4. pkt., jf. ovenfor.
Der vil ikke være tale om, at det
samme spørgsmål eller den samme sag prøves
endnu en gang ved den samme instans. Der er derimod tale om, at der
alene vil kunne klages angående de aktuelle prisforhold for
det påklagede vurderingsår. Andre forhold
vedrørende samme ejendom i samme vurderingsår vil ikke
kunne prøves. Dermed kan heller ikke andre forhold, der har
været genstand for prøvelse i den oprindelige klage-
eller genoptagelsessag, gøres til genstand for fornyet
klagebehandling.
For så vidt angår andre forhold
end prisforholdene, vil klagemyndigheden altså kunne
lægge disse uprøvet til grund, hvilket også
gælder for forhold, der er taget stilling til i den
oprindelige afgørelse fra Skatteforvaltningen eller
klagemyndighederne. Den fornyede klagebehandling vil i
øvrigt skulle ske efter de almindeligt gældende regler
herom, herunder reglerne i skatteforvaltningslovens kapitel 13
a.
Når ejendomsejeren modtager
afgørelsen i den verserende klage- eller genoptagelsessag,
der træffes efter prisforholdene i 2011 eller 2012, kan
ejendomsejeren vælge, om denne vil acceptere det tilbud om
kompensation, der er genberegnet på baggrund af den afgjorte
klage- eller genoptagelsessag i 2011- eller 2012-niveau, eller om
der i stedet ønskes en fornyet klagebehandling i aktuelt
prisniveau. Vælger ejendomsejeren at klage igen for at
få en fornyet prøvelse i det aktuelle prisniveau, vil
der ikke for det pågældende år blive udregnet et
kompensationstilbud, da ejendomsejeren i stedet har valgt den fulde
prøvelse af det pågældende år.
Der vil desuden samtidig med udsendelsen af
den første nye vurdering skulle fremsendes et
foreløbigt tilbud om kompensation, som ejendomsejeren kan
vælge frem for at fastholde en verserende klage- eller
genoptagelsessag. Klage- eller genoptagelsessagen anses
således også for endeligt afsluttet, såfremt
ejendomsejeren vælger at acceptere kompensationstilbuddet ved
at trække sin klage eller genoptagelsesanmodning.
Det vil tillige være dette
kompensationstilbud, som ejendomsejeren skal tage stilling til,
såfremt den verserende klage- eller genoptagelsessag
afsluttes uden en ændring af den påklagede
vurdering.
Det vil i alle tilfælde være
ejendomsejeren, der på ny skal indgive klage efter de
almindeligt gældende regler herom, hvis der skal ske fornyet
klagebehandling med henblik på ansættelse af
prisforholdene i aktuelt niveau. Ejendomsejeren vil således
også i forbindelse med fornyet klage efter det nye 4. pkt.
skulle indgive klage efter reglerne i skatteforvaltningslovens
kapitel 13 a, herunder indgive en skriftlig begrundet klage efter
skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3, og betale klagegebyr
efter skatteforvaltningslovens § 35 c.
Til nr. 23 og 24
Der er tale om en præcisering af, at
der i forbindelse med vurderingen ved vurderingsterminen
henholdsvis pr. 1. januar 2020 og 1. januar 2021 vil være
tale om en ansættelse efter ejendomsvurderingsloven.
Til nr. 25
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at det i ændringsforslag nr. 1
foreslås at dele lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2019 og var til 1. behandling den 28. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2]
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 14. oktober 2019 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 22. Den 21. og 28. november 2019
og den 11. december 2019 sendte skatteministeren
høringssvarene og høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Christian Rabjerg Madsen (S) Henrik Møller (S) Kasper
Sand Kjær (S) Malte Larsen (S) Annette Lind (S) Troels Ravn
(S) Kathrine Olldag (RV) Kristian Hegaard (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL)
Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V) Britt Bager (V) Kim
Valentin (V) Martin Geertsen (V) nfmd. Torsten Schack Pedersen (V) Ulla
Tørnæs (V) Inger Støjberg (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |