Fremsat den 20. november 2019 af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Ændring af reguleringsbestemmelse
vedrørende ydelsesloftet for tabt arbejdsfortjeneste)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, § 15 i
lov nr. 551 af 7. maj 2019 og § 8 i lov nr. 1110 af 13.
november 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 42, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »27.500 kr.« til: »31.936
kr.«
2. I
§ 182, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »2012« til: »2021«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 2. For
ansøgninger om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste efter § 42 i lov om social service, der er
modtaget før lovens ikrafttræden, skal ydelse for en
periode, der ligger før lovens ikrafttræden,
fastsættes på baggrund af de hidtil gældende
regler, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. For
ansøgninger om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste efter § 42 i lov om social service, der er
indgivet før 1. januar 2011, og for personer, der har
fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i lov
om social service i løbet af 2010, fastsættes ydelsen
efter reglerne herfor i bekendtgørelse nr. 1096 af 21.
september 2010 af lov om social service.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
På baggrund af "Aftale om
udmøntning af satspuljen i 2012", der er indgået den
18. november 2011 mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti (herefter satspuljeaftalen for 2012), blev
ydelsesloftet i § 42, stk. 3, i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019 med senere
ændringer (herefter serviceloven), ændret med virkning
fra 1. juli 2012. Samtidig med denne ændring burde der have
været foretaget en nødvendig konsekvensændring i
den tilhørende reguleringsbestemmelse i lovens § 182,
stk. 3.
Det fremgår af § 182,
stk. 3, i serviceloven, at det beløb, der er nævnt i
lovens § 42, stk. 3, hvorefter kommunalbestyrelsen skal yde
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til
personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, reguleres en
gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller
fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår, og at reguleringen foretages første gang den
1. januar 2012.
Ifølge den politiske aftale
skulle reguleringen have været foretaget første gang
den 1. januar 2013.
Med lovforslaget bringes
ydelsesloftet i § 42, stk. 3, og § 182, stk. 3, i
serviceloven i overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2012,
således at det aftalte ydelsesloft fra 2012 fremskrevet til
2020-niveau fastsættes korrekt i serviceloven.
2. Ændring af ydelsesloftet for tabt
arbejdsfortjeneste efter § 42, stk. 3, og § 182, stk. 3,
i serviceloven
2.1. Gældende ret
På det sociale område
er der en række satser, som offentliggøres hvert
år i en vejledning om regulering pr. 1. januar af visse
satser m.v. på Social- og Indenrigsministeriets område
(herefter satsvejledningen). Satserne i den årlige vejledning
anvendes bl.a. af kommunerne i forbindelse med fastsættelse
af størrelsen af visse ydelser til borgerne efter
serviceloven, herunder dækning af tabt arbejdsfortjeneste
efter lovens § 42.
Efter § 42, stk. 1, i serviceloven skal kommunalbestyrelsen
yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til
personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Ydelsen er
betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den
nedsatte funktionsevne, at barnet passes i hjemmet, og at det er
mest hensigtsmæssigt, at det er moren eller faren, der passer
barnet.
Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ydes
på baggrund af en konkret og individuel vurdering af behovet
i hvert enkelt tilfælde, og der kan udmåles hjælp
svarende til nogle få timer om ugen eller om måneden
til fuld tid (37 timer om ugen). Det er en forudsætning for
at modtage hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, at den borger, der ansøger, har et
indtægtstab som følge af, at den
pågældende må passe barnet i hjemmet.
Maksimumbeløbet reduceres i forhold til den andel, de
visiterede timer til tabt arbejdsfortjeneste udgør af den
samlede arbejdstid. Der beregnes tillæg til ferieformål
samt bidrag til pensionsordning af bruttoydelsen, og der indbetales
ATP-bidrag.
Efter § 42, stk. 3, i serviceloven fastsættes
størrelsen på den ydelse, der kan udbetales efter
lovens § 42, stk. 1, på baggrund af den tidligere
bruttoindtægt, dog højst med et beløb på
27.500 kr. om måneden.
Efter § 182, stk. 3, i serviceloven reguleres
beløbet (de 27.500 kr.) en gang årligt pr. 1. januar
med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Reguleringen foretages første gang
den 1. januar 2012.
Det gældende ydelsesloft blev indført ved en
lovændring, der trådte i kraft den 1. juli 2012, jf.
lov nr. 286 af 28. marts 2012 om ændring af lov om social
service (Forhøjelse af ydelsesloftet for tabt
arbejdsfortjeneste). Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget til loven, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 72 som
fremsat, side 2, at ændringen blev indført for at
forbedre forholdene for familier med børn med
funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse, der kommer i
den ulykkelige situation, at en af forældrene bliver
nødt til at passe barnet i hjemmet.
Ydelsesloftet blev første gang indført i
serviceloven ved en lovændring i 2011, jf. lov nr. 1613 af
22. december 2010 om ændring af lov om social service (Loft
over ydelsen for tabt arbejdsfortjeneste), jf. Folketingstidende
2010-11 (1. samling), A, L 28 som fremsat. Før 2011 var der
ikke loft over ydelse for tabt arbejdsfortjeneste efter lovens
§ 42, men ved lovændringen i 2011 blev der indsat et
loft på dengang 19.613 kr. Samtidig blev der indsat en
reguleringsbestemmelse i § 182, stk. 3, i serviceloven,
hvorefter ydelsesloftet skulle reguleres én gang
årligt og første gang den 1. januar 2012.
I forbindelse med indførelsen af ydelsesloftet i 2011
blev der med § 2, stk. 2 og 3, i lov nr. 1613 af 22. december
2010 indført to overgangsbestemmelser, hvorefter familier,
der ikke tidligere havde været omfattet af et ydelsesloft,
skulle være undtaget herfra. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 2, stk. 3.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Satspuljeaftalepartierne var med satspuljeaftalen for 2012 enige
om at forbedre vilkårene for familier, der har behov for at
passe et barn med handicap eller alvorlig sygdom i hjemmet ved at
hæve loftet for tabt arbejdsfortjeneste fra et
månedligt niveau på 20.241 kr. til 27.500 kr.
Denne del af aftalen blev gennemført ved lov nr. 286 af
28. marts 2012. Lovændringen trådte i kraft den 1. juli
2012, og reguleringen af det nye ydelsesloft skulle ifølge
aftalen ske første gang den 1. januar 2013.
Reguleringsbestemmelsen i § 182, stk. 3, i serviceloven,
blev imidlertid ikke konsekvensændret i 2012 i forbindelse
med ændringen af ydelsesloftet i lovens § 42, stk. 3.
Denne manglende konsekvensændring har medført, at
reguleringen af ydelsesloftet efter servicelovens ordlyd skulle ske
første gang den 1. januar 2012.
Uanset servicelovens ordlyd er ydelsesloftet siden 1. juli 2012
blevet reguleret i ministeriets årlige satsvejledninger med
udgangspunkt i satspuljeaftalen for 2012, hvilket vil sige med
udgangspunkt i en førstegangsregulering pr. 1. januar 2013.
Ydelsesloftet er således reguleret med afsæt i det
politisk aftalte og ikke med afsæt i lovens ordlyd i §
182, stk. 3, i serviceloven, som indebærer en regulering
første gang den 1. januar 2012.
I det omfang kommunerne har anvendt det ydelsesloft, der
fremgår af ministeriets satsvejledninger for årene
2013-2019, vil den manglende konsekvensændring af § 182,
stk. 3, i serviceloven betyde, at loftet for, hvad der kan ydes til
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, efter
ordlyden af serviceloven er fastsat for lavt. I det omfang det
forkert fastsatte loft er anvendt ved beregningen af ydelsen i
konkrete sager, og hvis borgeren er omfattet af ydelsesloftet, kan
ydelsen være fastsat for lavt. Det fremgår som
nævnt af satspuljeaftalen for 2012, at ydelsesloftet er
fastsat til 27.500 kr. fra 1. juli 2012 og året ud.
Ydelsesloftet skulle derfor efter aftalen have været
reguleret første gang den 1. januar 2013 og ikke
første gang den 1. januar 2012, som det i dag fremgår
af servicelovens § 182, stk. 3.
Det er ministeriets opfattelse, at ydelsesloftet i serviceloven
skal bringes i overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2012.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at § 182, stk. 3, i serviceloven
ændres således, at reguleringsbestemmelsen bringes i
overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2012. Konkret
foreslås dette gennemført ved, at beløbet for
ydelsesloftet på 27.500 kr., fremskrevet til 2020-niveau
på 31.936 kr., indsættes i § 42, stk. 3, i
serviceloven, og at lovens § 182, stk. 3, ændres
således, at dette nye fremskrevne beløb for
ydelsesloftet reguleres første gang den 1. januar 2021. Der
henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1
og 2.
Forslaget vil bringe ydelsesloftet for tabt arbejdsfortjeneste
og reguleringen heraf i overensstemmelse med den politiske
intention i satspuljeaftalen for 2012.
Som nævnt ovenfor under punkt 2.1, blev der i forbindelse
med indførelsen af ydelsesloftet i 2011 samtidig
indført to overgangsbestemmelser, hvorefter familier, der
ikke tidligere havde været omfattet af et ydelsesloft, skulle
være undtaget herfra. Det foreslås, at disse
overgangsbestemmelser videreføres. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 2, stk. 3.
Den manglende konsekvensændring af § 182, stk. 3, i
serviceloven i 2012 kan som nævnt ovenfor under punkt 2.2
evt. have medført, at nogle borgere kan have modtaget en
ydelse til hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, der er lavere end den, de efter ordlyden af
serviceloven har krav på. Om håndteringen af dette
henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
2.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget vil ikke ændre på fordelingen af
ressourcer mellem kvinder og mænd, da de foreslåede
ændringer vil berøre alle borgere ens. Der
ændres ikke på ydelsesniveauet i forhold til, hvad der
er udbetalt i ydelseshjælp siden lovændringen i 2012,
hvorfor ændringen ikke forventes at ville ændre
på fordelingen mellem mænd og kvinder, der passer deres
barn med funktionsnedsættelse eller alvorlig sygdom i hjemmet
som følge af ydelseshjælpen.
Lovændringen af ydelsesloftet i 2012 forventedes dengang
at få positive konsekvenser for ligestillingen mellem
mænd og kvinder, da loftet blev hævet til et niveau,
hvor flere mænd ville kunne gå ind i ordningen uden at
blive berørt af ydelsesloftet, og derved forventedes det, at
flere kvinder fik øgede muligheder for at kunne forblive
på arbejdsmarkedet.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Da lovforslaget ikke ændrer på, hvordan sager om
tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i serviceloven behandles,
herunder i relation til muligheden for digital kommunikation,
vurderes lovforslaget at leve op til principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget er den 1. november 2019 sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v. med frist for bemærkninger den 21. november 2019:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Erhverv, Dansk
Socialrådgiverforening, Den Uvildige Konsulentordning
på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer
i Danmark (FSD), Institut for menneskerettigheder, KL og
Sjældne Diagnoser.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 42, stk. 1, i serviceloven skal kommunalbestyrelsen
yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til
personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Ydelsen er
betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den
nedsatte funktionsevne, at barnet passes i hjemmet, og at det er
mest hensigtsmæssigt, at det er moren eller faren, der passer
barnet.
Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ydes
på baggrund af en konkret og individuel vurdering af behovet
i hver enkelt tilfælde, og der kan udmåles hjælp
svarende til nogle få timer om ugen eller om måneden
til fuld tid (37 timer om ugen).
Efter § 42, stk. 3, i serviceloven fastsættes
størrelsen på den ydelse, der kan udbetales efter
lovens § 42, stk. 1, på baggrund af den tidligere
bruttoindtægt, dog højst med et beløb på
27.500 kr. om måneden.
Det foreslås, at beløbet for ydelsesloftet på
27.500 kr., fremskrevet til 2020-niveau på 31.936 kr. i
overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2012, indsættes i
§ 42, stk. 3, i serviceloven.
Den foreslåede ændring vil sammen med lovforslagets
§ 1, nr. 2, medføre, at ydelsesloftet i § 42, stk.
3, fremadrettet vil kunne blive reguleret i overensstemmelse med
satspuljeaftalen for 2012.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
punkt 2.2 og 2.3 og bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 2.
Til nr. 2
Efter § 42, stk. 1, i serviceloven skal
kommunalbestyrelsen, hvis betingelserne herfor er opfyldt, yde
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til
personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Efter lovens
§ 42, stk. 3, fastsættes ydelsen på baggrund af
den tidligere bruttoindtægt, dog højst med et
beløb på 27.500 kr. om måneden.
Det fremgår af § 182, stk. 3, i serviceloven, at det
beløb, der er nævnt i lovens § 42, stk. 3,
reguleres en gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt
eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb. Reguleringen foretages første gang den 1.
januar 2012.
Det fremgår af satspuljeaftalen for 2012, at loftet er
fastsat til 27.500 kr. fra 1. juli 2012 og året ud. Loftet
skulle reguleres første gang den 1. januar 2013.
Den politiske aftale blev gennemført ved lov nr. 286 af
28. marts 2012, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L72 som fremsat.
Lovændringen trådte i kraft den 1. juli 2012, og
reguleringen af det nye ydelsesloft skulle ske første gang
den 1. januar 2013. Ved en fejl blev § 182, stk. 3, i
serviceloven imidlertid ikke konsekvensændret ved
lovændringen.
Nærværende lovforslag er en følge af den
manglende konsekvensændring. Det foreslås, at §
182, stk. 3, i serviceloven ændres således, at det
beløb, der er nævnt i § 42, stk. 3, i
serviceloven skal reguleres første gang den 1. januar
2021.
Den foreslåede ændring vil sammen med lovforslagets
§ 1, nr. 1, medføre, at ydelsesloftet i § 42, stk.
3, i serviceloven fremadrettet vil kunne blive reguleret i
overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2012.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
punkt 2.2 og 2.3 og bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 1.
Som følge af den manglende konsekvensændring af
§ 182, stk. 3, i serviceloven i 2012 kan der - i det omfang
borgere har været omfattet af ydelsesloftet, og kommunerne i
den forbindelse har anvendt de satser, som fremgår af
ministeriets årlige satsvejledninger i perioden 1. juli 2012
til 2019 - være borgere, der har fået udbetalt en
lavere ydelse end den, de efter den gældende ordlyd af §
42, stk. 3, og § 182, stk. 3, i serviceloven har krav
på.
Social- og Indenrigsministeriet vil i samarbejde med KL
tilrettelægge en proces, der kan imødekomme disse
borgeres eventuelle krav på en bagudrettet efterbetaling,
herunder også i relation til spørgsmålet om
identifikation af relevante sager.
Borgernes eventuelle krav på efterbetaling vil blive
håndteret i overensstemmelse med de gældende
forældelsesregler, herunder den almindelige 3-årige
forældelsesfrist. Eventuelle økonomiske konsekvenser
for stat og kommuner som følge af, at der eventuelt vil
skulle genoptages sager for borgere, der kan være
berørt af det forkert regulerede ydelsesloft, vil blive
særskilt håndteret.
Til §
2
Det foreslås med stk. 1, at
lovforslaget skal træde i kraft den 1. januar 2020.
Det bemærkes, at da serviceloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for disse dele af riget, jf. lovens § 196, vil de
foreslåede ændringer ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
Med stk. 2 foreslås det, at
for ansøgninger om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste efter § 42 i serviceloven, der er modtaget
før lovens ikrafttræden, skal ydelse for en periode,
der ligger før lovens ikrafttræden, fastsættes
på baggrund af de hidtil gældende regler.
Det foreslåede stk. 2 vil sammen med det foreslåede
stk. 1 samtidig medføre, at ydelse af hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i
serviceloven for perioder efter lovens ikrafttræden vil
skulle behandles efter de regler, der foreslås indført
med lovændringen, og som foreslås at træde i
kraft den 1. januar 2020. Dette vil også omfatte personer,
der i dag modtager ydelsen, jf. dog det foreslåede stk.
3.
Det foreslås med stk. 3, at de
overgangsbestemmelser, der blev indført med § 2, stk. 2
og 3, i lov nr. 1613 af 22. december 2010 om ændring af lov
om social service (Loft over ydelsen for tabt arbejdsfortjeneste),
videreføres.
Forslaget vil i relation til ansøgninger om hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, der er indgivet
før den 1. januar 2011, medføre, at sådanne
ansøgninger fortsat vil skulle behandles efter de regler,
der var gældende før 1. januar 2011. Dette vil betyde,
at hvis en ansøgning er indgivet i 2010, men
afgørelsen først er truffet efter den 1. januar 2011,
vil ydelsen for tabt arbejdsfortjeneste fortsat skulle beregnes ud
fra de regler, der var gældende før den 1. januar
2011. Dette vil medføre, at ydelsesloftet i § 42, stk.
3, i serviceloven fortsat ikke vil finde anvendelse i disse
tilfælde.
Efter de regler, der var gældende før den
nævnte lovændring, var det ligesom i dag muligt at yde
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste fra nogle
få timer om ugen og op til 37 timer ugentligt. Det var
også ligesom i dag muligt at yde hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste på enkeltdage
fordelt over tid, f.eks. hvis en af forældrene skulle
følge barnet til ambulant behandling på hospital.
Det var af afgørende betydning for den daværende
regering at sikre, at familier, der dengang aktuelt modtog tabt
arbejdsfortjeneste enten i hele eller dele af deres arbejdstid,
ikke skulle berøres af det daværende forslag om at
indføre et ydelsesloft. Disse familier, der var gået
ind i ordningen med tabt arbejdsfortjeneste ud fra bestemte
økonomiske forudsætninger, skulle efter det
daværende lovforslag ikke blive berørt af
regelændringen.
Derfor blev det dengang også foreslået, at borgere,
der i løbet af 2010 havde fået udbetalt tabt
arbejdsfortjeneste, ved ansøgninger indgivet efter den 1.
januar 2011 skulle være omfattet af de tidligere
gældende beregningsregler, såfremt betingelserne for at
modtage ydelsen i øvrigt var opfyldt. Det blev
foreslået at skulle gælde uanset omfanget af den
udbetalte hjælp i 2010, f.eks. også ved udbetaling af
hjælp på enkeltdage i forbindelse med barnets ambulante
hospitalsbesøg. For denne gruppe borgere ville det
foreslåede ydelsesloft dermed heller ikke gælde.
Forslaget om at videreføre de nævnte
overgangsbestemmelser vil også medføre, at for
borgere, der har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i
løbet af 2010, vil ydelsen fortsat skulle fastsættes
efter de regler, der var gældende før 1. januar
2011.
Dermed vil borgere, der har fået udbetalt tabt
arbejdsfortjeneste i løbet af 2010, uanset omfanget af
hjælpen og uanset, at ansøgningstidspunktet ligger
efter den 1. januar 2011, fortsat få beregnet ydelsen
på baggrund af den tidligere bruttoindtægt uden hensyn
til det ydelsesloft, der pr. 1. januar 2011 blev indført med
lov nr. 1613 af 22. december 2010. Det vil fortsat være en
forudsætning herfor, at betingelserne for at modtage tabt
arbejdsfortjeneste i øvrigt er opfyldt. Bidrag til
pensionsordning og ATP-bidrag vil fortsat skulle beregnes ud fra
den udmålte bruttoydelse. Reglen vil fortsat finde anvendelse
uanset omfanget af den tabte arbejdsfortjeneste, som borgeren har
fået udbetalt i løbet af 2010. Det vil således
både gælde for borgere, der har fået udbetalt
tabt arbejdsfortjeneste i hele eller dele af deres arbejdstid
løbende hen gennem 2010, og for borgere, der har fået
udbetalt tabt arbejdsfortjeneste på enkeltdage i 2010, f.eks.
i forbindelse med barnets ambulante hospitalskontroller. Det
bemærkes herved, at ydelsesloftet heller ikke vil
gælde, hvis et forældrepar efter den 1. januar 2011
vælger at dele den tabte arbejdsfortjeneste imellem sig eller
lade ydelsen overgå fra den ene forælder til den anden.
Derimod vil ydelsesloftet skulle anvendes i den situation, hvor et
forældrepar i løbet af 2010 har fået udbetalt
tabt arbejdsfortjeneste i forhold til et barn, men efter den 1.
januar 2011 har fået endnu et barn, som der skal ydes tabt
arbejdsfortjeneste i forhold til. Her vil beregningen af ydelsen i
forhold til barnet født efter den 1. januar 2011 skulle
foretages på baggrund af ydelsesloftet.
Det bemærkes, at det foreslåede stk. 3 ikke er fuldt
ud enslydende med de overgangsbestemmelser, der blev indført
med § 2, stk. 2 og 3, i lov nr. 1613 af 22. december 2010 om
ændring af lov om social service (Loft over ydelsen for tabt
arbejdsfortjeneste). Der er dog alene tale om sproglige og
lovtekniske ændringer i forhold til disse
overgangsbestemmelser. Der er således ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer ved den foreslåede
formulering.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, § 15 i
lov nr. 551 af 7. maj 2019 og § 8 i lov nr. 1110 af 13.
november 2019, foretages følgende ændringer: | § 42.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Ydelsen
fastsættes på baggrund af den tidligere
bruttoindtægt, dog højst med et beløb på
27.500 kr. om måneden. Maksimumsbeløbet reduceres i
forhold til den andel, de visiterede timer til tabt
arbejdsfortjeneste udgør af den samlede arbejdstid. Der
beregnes bidrag til pensionsordning, som udgør 10 pct. af
bruttoydelsen. Bidraget kan dog højst udgøre et
beløb svarende til det hidtidige arbejdsgiverbidrag.
Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension ATP-bidrag af hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste. Ydelsesmodtageren skal betale 1/3 af
ATP-bidraget, og kommunen skal betale 2/3 af bidraget. | | 1. I § 42, stk. 3, 1. pkt., ændres
»27.500 kr.« til: »31.936 kr.« | Stk. 4.
--- | | | | | | § 182.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Det
beløb, der er nævnt i § 42, stk. 3, reguleres en
gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller
fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang den 1. januar 2012. | | 2. I § 182, stk. 3, 3. pkt., ændres
»2012« til: »2021«. | Stk. 4-11.
--- | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|