Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 24 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2-11 og 13-24. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 12.
2. Udtalelse fra
beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har sendt et
bidrag til betænkningen, hvor de økonomiske
konsekvenser for lovforslaget korrigeres, idet der er
ændringer til de statslige udgifter i forbindelse med
Udbetaling Danmarks behandling af ansøgninger til
seniorpension i udlandet. Brevet med de økonomiske rettelser
er omdelt på bilag 7.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag nr. 1-11 og 13-24. Mindretallet vil stemme
imod ændringsforslag nr. 12.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
mener, at når man er syg eller nedslidt, skal det
selvfølgelig være muligt at kunne trække sig
tilbage fra arbejdsmarkedet. S støtter derfor lovforslaget,
så der fra årsskiftet kan blive indført
seniorpension for dem, der er så syge, at de ikke kan arbejde
15 timer om ugen. Det er en rigtig god ordning, som der er stort
behov for. Seniorpensionen kan dog ikke stå alene. Der er
også brug for en reel ret til tidligere tilbagetrækning
for de nedslidte og dem, der har været længst tid
på arbejdsmarkedet. Når man har slidt og slæbt og
bidraget til samfundet gennem et langt arbejdsliv, skal man have
ret til en værdig tilbagetrækning. Alle fortjener gode
år på pension med deres børn og
børnebørn. Derfor vil S til foråret 2020
fremlægge en model for en ret til tidlig pension for de
nedslidte. Seniorpension og en ret til tidlig pension skal supplere
hinanden, for nu er det de syge og de nedslidtes tur.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. Det har været et stort
ønske for DF at få indført en seniorpension,
der betyder, at dem, der har været på arbejdsmarkedet
og er blevet slidt ned eller på grund af sygdom ikke er i
stand til at arbejde mere end 15 timer om ugen, kan søge om
seniorpension, 6 år før de når
folkepensionsalderen. Det vil især have betydning for de
mange, der er på sygedagpenge, i ressourceforløb, i
jobafklaringsforløb eller er blevet afklaret til, at de ikke
kan arbejde mere end 15 timer om ugen.
De kan nu søge om seniorpension og
dermed trække sig tilbage i fred og ro, uden at de skal
igennem et afklaringsforløb, da de skal bedømmes
på speciallægeerklæringer og bedømmes i
det job, de har haft, de sidste 12 måneder før de
måtte forlade arbejdsmarkedet.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at seniorpensionen er en forbedring i forhold til den
nuværende seniorførtidspension. Der er en klar forskel
på, om man skal opfylde betingelser om, at man ikke må
have nogen arbejdsevne tilbage, og så forslagets betingelser
om, at man højst må have en arbejdsevne på 15
timer om ugen.
Men selv om seniorpensionen er en
forbedring, så løser den langt fra de store problemer,
der er opstået med den stigende folkepensionsalder og med en
de facto afskaffelse af efterlønnen. Der mangler stadig
væk en ret til tidligere tilbagetrækning for de mange,
der ikke kan holde til at arbejde, til de når den stadigt
stigende folkepensionsalder.
Der bør være en fast
aldersgrænse for overgang til seniorpension, f.eks. 55
år, i stedet for en flydende og stigende aldersgrænse,
der er bundet op på folkepensionsalderen. Derudover mener EL,
at kravet om 20-25 års beskæftigelse er for vagt. Hvis
20 år er tilstrækkeligt, bør det være det
gældende krav. Derudover skal der være klarhed over, om
arbejdsløshedsperioder og sygeperioder inden for den samlede
beskæftigelsesperiode tæller med som
beskæftigelse.
Det er uklart, hvordan vurderingen af de
højst 15 timers ugentlig arbejdsevne skal foregå. EL
er helt enige i, at der skal lægges stor vægt på
lægelige oplysninger, herunder bør
speciallægeerklæringer også tillægges stor
vægt; samtidig er det afgørende for retssikkerheden,
at der bliver lagt stor vægt på borgerens egne
oplysninger om sin helbredssi?tuation og på borgerens egen
bedømmelse af sin nedsatte funktionsevne. Det kan være
problematisk, at bedømmelsen af, om arbejdsevnen varigt er
nedsat til 15 timer om ugen, skal ske i forhold til seneste job, og
det rejser flere spørgsmål.
Det fremgår af bemærkningerne,
at bedømmelsen skal ske i forhold til det seneste arbejde af
mindst ca. 12 måneders varighed. Men der er mange
lønmodtagere og freelancere, der aldrig har haft et
sammenhængende arbejde på 12 måneder, selv om de
har arbejdet hele deres liv. Det gælder f.eks.
havnearbejdere, mange arbejdere inden for bygge- og
anlægbranchen, vikarer, freelancere m.v.
Det er heller ikke sikkert, at det seneste
arbejde er det mest retvisende at bedømme arbejdsevnen ud
fra. Det er måske det forrige eller tredjeseneste arbejde,
der giver det rigtige billede af ansøgerens faglige
tilhørsforhold og de arbejdsbelastninger, han eller hun har
været udsat for i sit arbejdsliv.
Da lovforslaget om seniorpension er en
forbedring i forhold til den nuværende
seniorførtidspension, vil EL stemme for lovforslaget, men EL
vil fortsat arbejde for, at der sikres en langt bedre ret til
tidligere tilbagetrækning for de mange, der har brug for
det.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
1) I
det under nr. 13 foreslåede kapitel 3 a ændres i § 26 a, stk. 2, nr. 1,
»20-25« til: »20«.
[Den langvarige tilknytning til
arbejdsmarkedet fastsættes til mindst 20 år]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
det under nr. 13 foreslåede kapitel 3 a ændres i § 26 c, stk. 2, »den kliniske
funktion« til: »regionens kliniske funktion«.
[Sproglig korrektion]
3) I
den under nr. 25 foreslåede
ændring af § 62, stk. 2, 1.
pkt., ændres »§§ 18, 21, 26 d og 26
e« til: »§§ 18, 21 og 26 d«.
[Hvilende seniorpension til
personer i udlandet]
Til § 2
4) Nr. 1
affattes således:
»1. § 116, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Fleksjob er en ordning for personer, som
ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på
normale vilkår på arbejdsmarkedet, og som ikke modtager
førtidspension eller seniorpension efter lov om social
pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som er
under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension.««
[Lovteknisk præcisering]
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
126, stk. 1, nr. 4, ændres
»førtidspension efter« til:
»førtidspension eller seniorpension
efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
6) I
indledningen indsættes efter »§ 5 i lov nr. 1110
af 13. november 2019,« ordene: »og som ændres ved
det af Folketinget den 21. november 2019 vedtagne forslag til lov
om ændring af lov om social pension, lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om
individuel boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene
m.v.),«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7]
7) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
27 a, stk. 1, ændres
»førtidspension« til:
»førtidspension eller seniorpension«, og
»førtidspensionen« ændres til:
»førtidspensionen eller seniorpensionen«, i
stk. 2, 2. pkt., ændres
»førtidspensionen« til:
»førtidspensionen eller seniorpensionen«, og
»førtidspension« til:
»førtidspension eller seniorpension«, og i stk. 2, 3. pkt., ændres
»førtidspensionen« til:
»førtidspensionen eller
seniorpensionen«.«
[Konsekvens af det af Folketinget
den 21. november 2019 vedtagne forslag til lov om ændring af
lov om social pension, lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel
boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.)]
Til § 4
8) I
nr. 1 udgår »og § 77
a, stk. 2, nr. 1,«.
[Lovteknisk korrektion]
9)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
77 a, stk. 2, nr. 1, ændres »tilkendt
førtidspension« til: »tilkendt
førtidspension eller seniorpension«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 5
10) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
31, stk. 2, nr. 1, ændres »førtidspension
efter« til: »førtidspension eller seniorpension
efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 6
11) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
11 ændres »førtidspension efter«
til: »førtidspension eller seniorpension
efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 7
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
12)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 29
indsættes i kapitel 9:
Ȥ 30. Ved
ansøgning om seniorpension bevares retten til sygedagpenge,
indtil ansøgningen om seniorpension er behandlet og endeligt
afgjort.««
[Opretholdelse af ret til
sygedagpenge under behandling af ansøgning om
seniorpension]
Til § 8
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
13) I
det under nr. 1 foreslåede § 3, stk. 1, nr. 16, indsættes
efter »social pension«: », og
efterlevelsespension til den længstlevende pensionist, jf.
§ 48 i lov om social pension«.
[Konsekvensændring]
Til § 16
14) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
49 A, stk. 3, nr. 2, litra d, ændres
»førtidspension i« til:
»førtidspension eller seniorpension
i«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 17
15) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
1, stk. 1, 7. pkt., og stk. 2, 6.
pkt., og § 2, stk. 2, 7.
pkt., ændres »førtidspension efter«
til: »førtidspension eller seniorpension
efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 18
16)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7, nr. 23, ændres »modtager
førtidspension« til: »modtager
førtidspension eller seniorpension«.«
[Lovteknisk korrektion]
17) I
nr. 1 udgår »§ 7, nr.
23, og«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 19
18) I
nr. 1 ændres »§ 25,
stk. 1, nr. 2,« til: »§ 25 A, stk. 7, nr.
3,«.
[Udbetalinger af kapitalopsparing i
anledning af berettigelse til seniorpension anses ikke for at
være en diskvalificerende pensionsudbetaling samt lovteknisk
korrektion]
19)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
25, stk. 1, nr. 2, ændres »oppebære
førtidspension« til: »oppebære
førtidspension eller seniorpension«.«
[Lovteknisk korrektion]
Ny paragraf
20)
Efter § 21 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 58 af 30. januar 2018 om forvaltning
og administration af tilgodehavende feriemidler, som ændret
ved § 3 i lov nr. 496 af 1. maj 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 15, stk. 2, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) har
fået tilkendt seniorpension i henhold til kapitel 3 a i lov
om social pension,«.
Nr. 2-5 bliver herefter nr.
3-6.«
[Udbetaling af feriemidler efter
ansøgning, når lønmodtageren får tildelt
seniorpension]
Til § 22
21)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 22
Loven træder i kraft den 1. januar
2020.«
[Samlet ikrafttrædelse for
hele lovforslaget, inkl. reglerne om den obligatoriske
pensionsordning]
Til § 23
22) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 26 a i lov om social pension«: »som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 13«.
[Lovteknisk præcisering]
23) I
stk. 6 ændres i 4. pkt. »hvor der er ret til
pension« til: »hvor den pågældende har ret
til pension«.
[Sproglig præcisering]
24) I
stk. 9 ændres i 2. pkt. »situationerne« til:
»afgørelserne«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringen foreslås det, at
den langvarige tilknytning til arbejdsmarkedet nedsættes fra
mindst 20-25 år til mindst 20 år.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig korrektion,
så regionens kliniske funktion benævnes korrekt.
Til nr. 3
Det følger af lovforslaget, at
Udbetaling Danmark skal administrere seniorpension på samme
måde som førtidspension. Ved en fejl er der i
lovforslagets § 1, nr. 25, indsat en henvisning til § 26
e i lov om social pension, således at reglerne om hvilende
pension ikke finder anvendelse for seniorpensionister i udlandet.
Dette har ikke været en tilsigtet ændring.
Det foreslås at ændre
lovforslagets § 1, nr. 25, således at § 26 e tages
ud af opremsningen i § 62, stk. 2, 1. pkt., i lov om social
pension. Derved vil reglerne om hvilende pension finde anvendelse
for seniorpensionister i udlandet på lige fod med hvilende
pension for førtidspensionister i udlandet.
Til nr. 4
Det fremgår af § 116, stk. 1, 1.
pkt., i lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som træder i kraft den 1. januar
2020, at fleksjob er en ordning for personer, som ikke kan
opnå eller fastholde beskæftigelse på normale
vilkår på arbejdsmarkedet, som ikke modtager
førtidspension efter lov om social pension eller lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., og som er under folkepensionsalderen,
jf. § 1 a i lov om social pension.
Det foreslås, at § 116, stk. 1,
1. pkt., i loven nyaffattes, så det kommer til at
fremgå af bestemmelsen, at fleksjob er en ordning for
personer, som ikke kan opnå eller fastholde
beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, som ikke modtager førtidspension eller
seniorpension efter lov om social pension eller lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., og som er under folkepensionsalderen,
jf. § 1 a i lov om social pension.
Det betyder, at det vil være en
betingelse for at blive visiteret til fleksjob, at
seniorpensionister - i lighed med gældende regler for
førtidspension - ikke modtager seniorpensi?on, idet det ikke
er muligt at være i fleksjobordningen og samtidig modtage
seniorpension, jf. princippet om dobbeltforsørgelse. Ved
ansættelse i fleksjob skal seniorpensionen derfor
gøres hvilende eller frakendes. Dette vil svare til
gældende regler om overgang fra førtidspension til
fleksjob.
Til nr. 5
Det fremgår af § 116, stk. 1, 1.
pkt., i lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som træder i kraft den 1. januar
2020, at fleksjob er en ordning for personer, som ikke kan
opnå eller fastholde beskæftigelse på normale
vilkår på arbejdsmarkedet, og som ikke modtager
førtidspension efter lov om social pension eller lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., som er under folkepensionsalderen, jf.
§ 1 a i lov om social pension.
Det foreslås, at § 116, stk. 1,
1. pkt., i loven nyaffattes, så det kommer til at
fremgå af bestemmelsen, at fleksjob er en ordning for
personer, som ikke kan opnå eller fastholde
beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, som ikke modtager førtidspension eller
seniorpension efter lov om social pension eller lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., og som er under folkepensionsalderen,
jf. § 1 a i lov om social pension.
Det betyder, at det vil være en
betingelse for at blive visiteret til fleksjob, at
seniorpensionister - i lighed med gældende regler for
førtidspension - ikke modtager seniorpensi-on, idet det ikke
er muligt at være i fleksjobordningen og samtidig modtage
seniorpension, jf. princippet om dobbeltforsørgelse. Ved
ansættelse i fleksjob skal seniorpensionen derfor
gøres hvilende eller frakendes. Dette vil svare til
gældende regler om overgang fra førtidspension til
fleksjob.
Til nr. 6
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
7 foreslås det at ændre indledningen, således at
der henvises til det af Folketinget den 21. november 2019 vedtagne
forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om
individuel boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.), der
endnu ikke er stadfæstet og bekendtgjort i Lovtidende som den
seneste lovændring af lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 7
I det vedtagne forslag til lov om
ændring af lov om social pension, lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om
individuel boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.), der
endnu ikke er stadfæstet og bekendtgjort i Lovtidende, blev
§ 27 a i lov om aktiv socialpolitik nyaffattet alene med det
formål at præcisere reglen, således at praksis
efter forslagets indhold er indarbejdet i reglens ordlyd og dermed
kan læses direkte af reglen. Med nyaffattelsen af reglen sker
der derfor ikke nogen ændringer af retstilstanden.
Som konsekvens heraf foreslås det at
tilføje seniorpensi?on i de nyaffattede § 27 a, stk. 1
og 2, i lov om aktiv socialpolitik, så reglerne om
supplerende økonomisk hjælp efter § 27 a i lov om
aktiv socialpolitik også vil komme til at gælde for
modtagere af brøk- eller procentandele af seniorpension.
Til nr. 8 og 9
Det er i lovforslagets § 4, nr. 1,
foreslået at ligestille seniorpensionister med
førtidspensionister i § 56 a, stk. 4, 2. pkt., og
§ 77 a, stk. 2, nr. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring, ved at
»førtidspension« ændres til
»førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af
seniorpensionister med førtidspensionister i § 77 a,
stk. 2, nr. 1, er imidlertid ikke entydig, idet ordet
»førtidspension« fremgår to steder i
bestemmelsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 8, at det upræcise forslag om
ændring af ordet »førtidspension« til
»førtidspension eller seniorpension« i § 77
a, stk. 2, nr. 1, udgår af lovforslagets § 4, nr. 1.
Det foreslås samtidig at
indsætte et nyt nummer i lovforslagets § 4, jf.
ændringsforslag nr. 9, således at ændringen af
§ 77 a, stk. 2, nr. 1, i lov om sygedagpenge gøres
entydig.
Ændringsforslag nr. 8 og 9 har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 10
Det er i lovforslagets § 5, nr. 1,
foreslået at ligestille seniorpensionister med
førtidspensionister i § 31, stk. 2, nr. 1, i lov om
fleksydelse, ved at »førtidspension«
ændres til »førtidspension eller
seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af
seniorpensionister med førtidspensionister i § 31, stk.
2, nr. 1, er imidlertid ikke entydig, idet ordet
»førtidspension« fremgår to steder i
bestemmelsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at ændre
affattelsen af lovforslagets § 5, nr. 1, således at
ændringen af bestemmelsen gøres entydig.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 11
Det er i lovforslagets § 6, nr. 1,
foreslået at ligestille seniorpensionister med
førtidspensionister i § 11 i lov om delpension, ved at
»førtidspension« ændres til
»førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af
seniorpensionister med førtidspensionister i § 11 er
imidlertid ikke entydig, idet ordet
»førtidspension« fremgår to steder i
bestemmelsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at ændre
affattelsen af lovforslagets § 6, nr. 1, således at
ændringen af bestemmelsen gøres entydig.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget er det
hensigten, at retten til sygedagpenge opretholdes i perioden fra
ansøgning om seniorpension, og indtil der er truffet endelig
afgørelse om seniorpension.
Til nr. 13
Den gældende § 3 i lov om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne
(refusionsloven) regulerer, hvilke offentlige ydelser der er
omfattet af refusionsloven. Det fremgår af forslaget til
bestemmelsens § 3, stk. 1, nr. 16, jf. lovforslagets § 8,
nr. 1, at seniorpension til personer, der har fast bopæl i
Danmark, jf. § 26 a i lov om social pension, er omfattet af
loven.
Det følger af den foreslåede
ændring til § 8, nr. 1, at der i § 3, stk. 1, nr. 16, efter »lov om social
pension« indsættes »samt efterlevelsespension til
den længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om social
pension«.
Forslaget indebærer, at
efterlevelsespension i form af seniorpension til den
længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om social
pension, medfinansieres på samme måde som
seniorpension.
Det betyder, at personer, der modtager
efterlevelseshjælp i form af folkepension, ikke vil
være omfattet.
Til nr. 14
Det er i lovforslagets § 16, nr. 1,
foreslået at ligestille seniorpensionister med
førtidspensionister i kildeskattelovens § 49 A, stk. 3,
nr. 2, litra d, ved at »førtidspension«
ændres til »førtidspension eller
seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af
seniorpensionister med førtidspensionister i § 49 A,
stk. 3, nr. 2, litra d, er imidlertid ikke entydig, idet ordet
»førtidspension« fremgår to steder i
bestemmelsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at ændre
affattelsen af lovforslagets § 16, nr. 1, således at
ændringen af bestemmelsen gøres entydig.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 15
Det er i lovforslagets § 17, nr. 1,
foreslået at ligestille seniorpensionister med
førtidspensionister i § 1, stk. 1, 7. pkt., og stk. 2,
6. pkt., og § 2, stk. 2, 7. pkt., i lov om skattefri
kompensation for forhøjede energi og miljøafgifter,
ved at »førtidspension« ændres til
»førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af
seniorpensionister med førtidspensionister i § 1, stk.
1, 7. pkt., og stk. 2, 6. pkt., og § 2, stk. 2, 7. pkt., er
imidlertid ikke entydig, idet ordet
»førtidspension« fremgår to steder i hver
bestemmelse og kun skal ændres det ene sted.
Det foreslås derfor at ændre
affattelsen af lovforslagets § 17, nr. 1, således at
ændringen af bestemmelsen gøres entydig.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 16 og 17
Det er i lovforslagets § 18, nr. 1,
foreslået at ligestille seniorpensionister med
førtidspensionister i ligningslovens § 7, nr. 23, og
§ 9 L, stk. 2, nr. 3, ved at
»førtidspension« ændres til
»førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af
seniorpensionister med førtidspensionister i § 7, nr.
23, er imidlertid ikke entydig, idet ordet
»førtidspension« fremgår to steder i
bestemmelsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at indsætte
et nyt nummer i lovforslagets § 18, jf. ændringsforslag
nr. 16, således at ændringen af ligningslovens §
7, nr. 23, gøres entydig.
Det foreslås samtidig med
ændringsforslag nr. 17, at det upræcise forslag om
ændring af ordet »førtidspension« til
»førtidspension eller seniorpension« i
ligningslovens § 7, nr. 23, udgår af lovforslagets
§ 4, nr. 1.
Ændringsforslag nr. 16 og 17 har
ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 18 og 19
Hvis en person påbegynder
udbetalinger fra ratepensioner, pensionsordninger med
løbende udbetalinger eller indeksordninger - såkaldt
diskvalificerende pensionsudbetalinger - betales der af
indbetalinger til aldersopsparing omfattet af det aldersbetingede,
forhøjede indbetalingsloft på 50.200 kr.
(2020-niveau), som sker i efterfølgende indkomstår, en
afgift på 40 pct. af den del af det indbetalte beløb,
der overstiger den lave indbetalingsgrænse på 5.300 kr.
(2020-niveau). Det er alene pensionsudbetalinger m.v., der sker fra
og med det tiende indkomstår før det indkomstår,
hvor pensionsopspareren når folkepensionsalderen, der
fører til, at efterfølgende indbetalinger til
aldersopsparing pålægges afgift på 40 pct. Det
følger af pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6.
Pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk.
7, angiver dog en række undtagelser hertil. Forskellige typer
af pensionsudbetalinger anses således ikke som
diskvalificerende pensionsudbetalinger, herunder udbetaling af en
rateopsparing i tilfælde af pensionsopsparerens varigt
nedsatte arbejdsevne, som efter reglerne i lov om social pension
berettiger kontohaveren til at oppebære
førtidspension, jf. pensionsbeskatningslovens § 25 A,
stk. 7, nr. 3. Det betyder, at pensionsopsparerens mulighed for at
foretage indbetalinger til aldersopsparing omfattet af det
aldersbetingede, forhøjede indbetalingsloft på 50.200
kr. (2020-niveau) ikke påvirkes af udbetalingen af
rateopsparingen.
Det er i lovforslagets § 19, nr. 1,
foreslået at ligestille seniorpensionister med
førtidspensionister i pensionsbeskatningslovens § 11 A,
stk. 1, nr. 4, 3. pkt., § 12, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., §
25, stk. 1, nr. 2, og § 49 B, stk. 2.
Ved en fejl er det dog i lovforslagets
§ 19, nr. 1, ikke foreslået at ligestille
seniorpensionister med førtidspensionister i
pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 7, nr. 3.
Samtidig er den foreslåede
ligestilling af seniorpensionister med førtidspensionister i
pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 2, ikke entydig,
idet ordet »førtidspension« fremgår to
steder i pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 2.
Det foreslås derfor at ændre
»§ 25, stk. 1, nr. 2,« til »§ 25 A,
stk. 7, nr. 3,« i lovforslagets § 19, nr. 1, jf.
ændringsforslag nr. 18.
Det betyder for det første, at
udbetaling af en rateopsparing i tilfælde af
pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne, som efter reglerne
i lov om social pension berettiger kontohaveren til at
oppebære seniorpension, foreslås ikke at skulle anses
som en diskvalificerende pensionsudbetaling. Dermed ligestilles
udbetalinger af rateopsparing i tilfælde af
pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne, som efter reglerne
i lov om social pension berettiger kontohaveren til at
oppebære seniorpension, med udbetalinger af rateopsparing i
tilfælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne,
som efter reglerne i lov om social pension berettiger kontohaveren
til at oppebære førtidspension, således at
udbetalinger af rateopsparing i tilfælde af berettigelse til
seniorpension ikke anses som en diskvalificerende
pensi?onsudbetaling. Det vil betyde, at pensionsopsparerens
mulighed for at foretage indbetalinger til aldersopsparing omfattet
af det aldersbetingede, forhøjede indbetalingsloft på
50.200 kr. (2020-niveau) ikke påvirkes af udbetalingen af
rateopsparingen.
Ændringsforslag nr. 18 betyder for
det andet, at det upræcise forslag om ændring af ordet
»førtidspension« til
»førtidspension eller seniorpension« udgår
af lovforslagets § 19, nr. 1.
Samtidig hermed foreslås det at
indsætte et nyt nummer i lovforslagets § 19, jf.
ændringsforslag nr. 19, hvorefter »oppebære
førtidspension« foreslås ændret til
»oppebære førtidspension eller
seniorpension«. Dermed vil den foreslåede ændring
af pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 2, blive
entydig.
Ændringsforslag nr. 19 har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 20
Efter
gældende § 15, stk. 2, i lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler kan
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler (fonden)
efter ansøgning udbetale tilgodehavende feriemidler i
tilfælde, hvor lønmodtageren har forladt
arbejdsmarkedet og har fået tildelt førtidspension i
henhold til kapitel 3 i lov om social pension, efterløn i
medfør af reglerne i kapitel 11 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring eller fleksydelse efter kapitel 2 i
lov om fleksydelse, får udbetalt alderspension oprettet som
led i et ansættelsesforhold eller har taget varig bopæl
i udlandet.
For at fonden
kan udbetale tilgodehavende feriemidler i de nævnte
tilfælde, vil en lønmodtager skulle ansøge om
at få de tilgodehavende feriemidler udbetalt og skulle
dokumentere, at arbejdsmarkedet er forladt, før
lønmodtageren har ret til at få de tilgodehavende
feriemidler udbetalt. For lønmodtagere, der har fået
tildelt førtidspension, vil dokumentation kunne være
en afgørelse om tilkendelse af førtidspension.
Det foreslås, at tildeling af
seniorpension i henhold til kapitel 3 a i lov om social pension
bliver tilføjet til listen i § 15, stk. 2, i lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler over tilfælde, hvor fonden efter
ansøgning kan udbetale tilgodehavende feriemidler.
Det bemærkes, at en
lønmodtager, for at fonden kan udbetale tilgodehavende
feriemidler ved tilkendelse af seniorpension, vil skulle
ansøge om at få de tilgodehavende feriemidler udbetalt
og skulle dokumentere, at arbejdsmarkedet er forladt, før
lønmodtageren har ret til at få de tilgodehavende
feriemidler udbetalt. For lønmodtagere, der har fået
tildelt seniorpension, vil dokumentation kunne være en
afgørelse om tilkendelse af seniorpension.
Med forslaget vil personer, der får
tildelt seniorpension, få samme ret til at få udbetalt
tilgodehavende feriemidler som personer, der får tildelt
førtidspension.
Til nr. 21
Efter § 15 i den vedtagne lov nr. 339
af 2. april 2019 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension og forskellige andre love (Indførelse
af obligatorisk pensionsordning for
overførselsindkomstmodtagere og tillæg til refusion
til arbejdsgivere samt ændring af satsregulering af
forskellige overførselsindkomster) træder reglerne om
bidrag til den obligatoriske pensionsordning af
førtidspension efter lov om social pension i kraft den 1.
januar 2020.
Det fremgår af de specielle
bemærkninger til lov nr. 339 af 2. april 2019 (L 143,
folketingsåret 2018-19), at bemyndigelsesbestemmelsen i
§ 33 h i lov om social pension vil blive anvendt til at
fastsætte, at Udbetaling Danmark månedligt skal
indberette til indkomstregisteret, hvor stort et bidrag til
obligatorisk pensionsordning der er beregnet for personen. Den vil
også blive anvendt til at fastsætte regler om, at
Udbetaling Danmark hvert kvartal indbetaler bidragene til
Arbejdsmarkedets Tillægspension. Der vil blive fastsat regler
om indbetalingen af bidrag samt forfaldsdatoer for indbetalingen.
Der vil endvidere blive fastsat regler om tilbageførsel af
bidrag i de tilfælde, hvor en person skal betale ydelsen
tilbage til Udbetaling Danmark.
Det fremgår herudover, at
bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte en
overgangsordning vedrørende implementering og administration
af obligatorisk pension af førtidspension. Der er behov for
at fastsætte en overgangsordning for førtidspension,
fordi det forventes, at Udbetaling Danmark den 1. marts 2020 skal
idriftsætte et nyt it-system på pensionsområdet,
sammenholdt med at førtidspension udbetales som en
foreløbig ydelse i løbet af året, hvorefter der
sker efterregulering af ydelsen, når
årsopgørelsen foreligger. Bemyndigelsen vil derfor
blive anvendt til at fastsætte en ordning, hvor obligatorisk
pension integreres delvis i Udbetaling Danmarks nye it-system
på pensionsområde for 2020, hvor der i slutningen af
2020 indberettes og indbetales for hele 2020, og hvor obligatorisk
pension fra og med 2021 implementeres fuldt ud. Denne
løsning er valgt for at undgå, at der skal ske
implementering i to it-systemer, og for at imødegå en
forsinkelse af det nye it-system.
I lovforslagets § 1, nr. 21, er
nyaffattet §§ 33 f-33 h i lov om social pension,
således at seniorpension bliver omfattet af en obligatorisk
pensionsordning. I lovforslagets § 22, som bliver nr. 23, er
det foreslået i reglerne om obligatorisk pensionsordning i
lovforslagets § 1, nr. 21, at beskæftigelsesministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1,
nr. 21, og at reglerne således ikke træder i kraft den
1. januar 2020. Baggrunden var, at it-systemerne til at
administrere indbetalingerne ikke kan nå at blive klar til
den 1. januar 2020.
Det foreslås med
ændringsforslaget at fastholde
ikrafttrædelsestidspunktet for reglerne om bidrag og
administration af obligatorisk pensionsordning til den 1. januar
2020, og at ministeren i overensstemmelse med forarbejderne til
§ 33 h, vedtaget ved lov nr. 339 af 2. april 2019, bemyndiges
til at fastsætte en overgangsordning vedrørende
implementering og administration af den obligatoriske
pensionsordning af førtidspension og seniorpension.
Det foreslås således, at loven
træder i kraft den 1. januar 2020.
Til nr. 22
Det foreslås at præcisere, at
§ 26 a i lov om social pension bliver affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 13.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 23
Det foreslås i § 23, stk. 6, 4.
pkt., at præcisere, at det er pågældende, der
skal have ret til pension.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 24
Det foreslås at ændre
formuleringen fra »situationerne« til
»afgørelserne«. Der er alene tale om en sproglig
præcisering.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november
2019 og var til 1. behandling den 5. december 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 29.
november 2019 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Nils Sjøberg (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |