Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 17. december 2019
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, integrationsloven og forskellige andre love
(Enklere og skærpede sanktioner,
styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger m.v.)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 981 af 23. september 2019, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1000 af 30. august 2015,
§ 6 i lov nr. 174 af 27. februar 2019, § 8 i lov nr. 339
af 2. april 2019 og § 2 i lov nr. 551 af 7. maj 2019 og senest
ved § 5 i lov nr. 1110 af 13. november 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 2, 1. pkt., § 8 a, stk.
1 og 2, § 10 e, 1. pkt., §
11, stk. 1 og stk. 11, 1. pkt., §
13 a, stk. 1, 3. pkt., § 13 b, stk. 1, 1. pkt., § 13 f,
stk. 10, nr. 1, § 25 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 25 b, stk. 6, nr. 1, og stk. 8, § 25 c, stk. 4, § 31, stk. 1, 1.
pkt., § 34, stk. 7, og § 44
a, 1. pkt., to steder i § 82 a,
stk. 1, 3. pkt., og i § 89, stk.
3, 1. pkt., og § 96 a, stk. 1, 1.
pkt., ændres »integrati?onsydelse« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse«.
2. I
§ 10, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 2, nr. 6« til: »§ 6,
nr. 11«.
3. I
§ 10 f, stk. 1, § 10 g, stk. 1,
§ 10 h, stk. 1, § 10 i, stk. 1, § 11, stk. 4,
1. og 2. pkt., stk. 6, 2. pkt.,
og stk. 11, 3. pkt., § 12, stk. 2, 1.
pkt., § 13, stk. 13, § 13 f, stk. 3, stk. 4, 2. pkt.,
stk. 5 og stk. 7, 3. pkt., § 22,
stk. 1, § 25 b, stk. 11, 1. og 2.
pkt., to steder i § 26, stk.
2, og i stk. 8, 1. pkt., og i
§ 82 a, stk. 3, og § 91, stk. 3, ændres
»integrationsydelse« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse«.
4. I
§ 10 f, stk. 1, nr. 7,
indsættes efter »Integrationsydelse,«:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse,«.
5. § 13,
stk. 7, affattes således:
»Stk. 7.
Ønsker ansøgeren eller dennes ægtefælle
at modtage eller modtager ansøgeren eller dennes
ægtefælle hjælp som uddannelses- eller jobparat,
har den person, som har en rimelig grund, ikke pligt til at udnytte
sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved at deltage i tilbud
om uddannelse eller arbejde efter stk. 1, tilbud eller
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger m.v. efter stk. 5
eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af
aktiviteter pålagt efter § 30 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats efter stk. 6.«
6. I
§ 13, stk. 8, 1. pkt.,
ændres »i stk. 7 nævnte« til:
»rimelige grunde, som kan indgå i vurderingen efter
stk. 7 og regler fastsat i medfør af stk. 15«, og
efter »uddannelses- eller arbejdsmuligheder«
indsættes: », herunder vurdere, om en sanktion vil
fremme personens rådighed«.
7. I
§ 13, stk. 15, ændres
»stk. 1-7« til: »stk. 1-8«, og som 2. pkt. indsættes:
»Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter forhandling med integrationsministeren
nærmere regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-8
for personer, der modtager selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, og som er omfattet af et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
introduktionsprogram efter integrati?onsloven.«
8. I
§ 13 a, stk. 3, indsættes
efter 1. pkt. som nye punktummer:
»Personen skal ved første
jobsamtale indgå en aftale med kommunen om krav til
jobsøgningsaktiviteter, og kommunen skal fastsætte en
frist for at lægge jobsøgningsaktiviteterne i en
joblog på Jobnet. Kommunen skal efter udløb af en
aftale om jobsøgningsaktiviteter indgå en ny aftale om
jobsøgningsaktiviteter med personen.«
9. I
§ 13 a, stk. 3, 4. pkt., som
bliver 6. pkt., ændres »1.-3. pkt.« til:
»1.-5. pkt.«
10. I
§ 13 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om jobsøgningsaktiviteter, jf. stk. 3, herunder
indgåelsen af aftaler om jobsøgningsaktiviteter
m.v.«
11. § 13
d affattes således:
Ȥ 13 d. Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering fører tilsyn med kommunernes
vurdering af en persons rådighed, når den
pågældende har ansøgt om eller modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller
kontanthjælp som jobparat.
Stk. 2. Tilsynet
omfatter
1) kommunernes
afgørelser om rådighed efter §§ 13-13 c
og
2) kommunernes
afgørelser om konsekvenser og sanktioner efter §§
36-40 a.
Stk. 3.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fører sit tilsyn
på grundlag af nøgletal baseret på de lediges
registrering af jobsøgningsaktiviteter i jobloggen på
Jobnet og kommunernes indberetninger af rådighedssanktioner
efter §§ 36-40 a. Styrelsen indhenter en udtalelse fra
kommuner med mindre gode nøgletal eller med en andel af
sanktioner, der afviger væsentligt fra landsgennemsnittet.
Styrelsen kan herunder anmode kommunen om at redegøre for,
hvilke foranstaltninger kommunen har iværksat eller vil
iværksætte for at forbedre kvaliteten af
sagsbehandlingen.
Stk. 4.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan i særlige
tilfælde indhente sager til gennemsyn fra kommunerne til brug
for tilsynet. Styrelsen kan endvidere ved tilsynsbesøg i den
enkelte kommune få udleveret sager til gennemsyn.
Stk. 5.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering meddeler kommunen, om
de gennemgåede afgørelser, jf. stk. 4, vurderes at
være i overensstemmelse med gældende rådigheds-
og sanktionsregler, herunder om der fejlagtigt er udbetalt
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller
kontanthjælp med den virkning, at udgiften ikke kan anmeldes
til statsrefusion.«
12. I
§ 13 f, stk. 10, nr. 3, og § 44 ændres »§§
35-43« til: »§§ 35-40 a, 42 og 43«.
13. I
§ 13 f, stk. 12, nr. 2,
ændres »§ 13, stk. 7, nr. 4,« til:
»§ 13, stk. 7,«.
14. I
§ 25 b, stk. 6, nr. 1, og § 44 a, 1. pkt., ændres
»§§ 36-43« til: »§§ 36-40 a,
42 og 43«.
15. I
§ 34, stk. 5, og § 96 a, stk. 1, 2. pkt., ændres
»§§ 36-42« til: »§§ 36-40 a,
42 og 43«.
16. §
35 affattes således:
Ȥ 35. Har kommunen ikke
vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden indkaldelsen til den
første jobsamtale efter anmodning om hjælp, kan
kommunen, når den indkalder personen til den første
jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at personen skal
møde til jobsamtalen, og at hvis personen udebliver uden
rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med
en sanktionssats for hver dag, personen udebliver. Fradrag i eller
nedsættelse eller ophør af hjælpen efter
§§ 36-40 a er i øvrigt betinget af, at kommunen
vejleder ansøgeren eller modtageren af hjælp om alle
rettigheder og pligter i forhold til rådighed og sanktioner
forbundet med hjælpen. Kommunen skal
1) senest ved
første jobsamtale drøfte og gennemgå
vejledningen med personen på en måde, der tager hensyn
til den pågældendes situation, herunder at vejledningen
er givet under hensyn til personens forudsætninger,
2) senest ved
første jobsamtale sikre, at vejledningen udleveres
skriftligt til personen, og at vejledningen umiddelbart herefter
sendes til personen,
3) sikre, at
vejledningen gennemgås og gøres tilgængelig for
personen hvert halve år, og
4) sikre, at
vejledningen gennemgås hyppigere, hvis
a) kommunen
konkret vurderer, at personen har behov for det, eller
b) personen
anmoder kommunen om vejledning.
Stk. 2. En
sanktion efter § 40 a er endvidere betinget af, at kommunen
skriftligt har vejledt personen og dennes ægtefælle om
den skærpede rådighedssanktion, hvis kommunen i
forbindelse med en afgørelse om en forudgående
sanktion påtænker at træffe afgørelse om
en skærpet rådighedssankti?on, næste gang
personen ikke overholder sin rådighedsforpligtelse, fordi
personen i så fald med sin adfærd udviser en manglende
vilje til at stå til rådighed for arbejde, uddannelse,
tilbud m.v. Kommunen skal vejlede om
1)
konsekvenserne for hjælpen, hvis personen igen uden rimelig
grund afslår et arbejde, afviser eller udebliver fra tilbud,
ikke møder til samtale m.v.,
2) at personen
kun får udbetalt hjælp for de dage, hvor personen
opfylder sin rådighedsforpligtelse ved at deltage i tilbud,
møde til samtale eller møde op i jobcenteret m.v. som
anvist af jobcenteret, jf. § 40 a, stk. 2,
3) at personens
sag lukkes og hjælpen ophører, hvis personen i en hel
kalendermåned ikke møder frem til aktiviteter, jf.
§ 40 a, stk. 2, og
4) at
ægtefællens sag ligeledes lukkes og hjælpen til
ægtefællen ophører, hvis personen er omfattet af
nr. 3.
Stk. 3. Fradrag
i eller nedsættelse eller ophør af hjælpen sker
med virkning fra den dag, hvor ansøgeren eller modtageren af
hjælp uden rimelig grund har undladt at opfylde sine pligter
efter §§ 8 a, 13 eller 13 a, jf. dog § 40 a, stk. 1
og 2. Fradrag og nedsættelser i hjælpen skal ske inden
for 3 hele kalendermåneder efter hændelsestidspunktet.
Opgørelse af fradrag i eller nedsættelse af
hjælpen efter §§ 36-40 kan ske som en samlet
opgørelse for en måned. Partshøring foretages i
forbindelse med den samlede månedlige opgørelse. For
udeblivelser m.v. efter §§ 37-40 er den samlede
månedlige opgørelse efter 3. pkt. betinget af, at
kommunen i umiddelbar tilknytning til forseelsen oplyser personen
om forseelsen og den forestående sanktion.
Stk. 4. Fradrag
efter § 36, stk. 2, og §§ 37-38 sker med en
sanktionssats pr. dag, hvor personen er udeblevet fra tilbud m.v.
Fradraget i hjælpen sker med satsen efter nr. 1-4, uanset om
personen får foretaget fradrag i hjælpen som
følge af indtægter m.v. Fradraget i en
kalendermåned kan ikke overstige den beregnede hjælp
efter §§ 22-25 for samme måned. Sanktionssatsen
udgør i 2019-niveau:
1) 200 kr. for
personer, som modtager hjælp efter §§ 22-25
på mindre end 5.500 kr. pr. måned.
2) 400 kr. for
personer, som modtager hjælp efter §§ 22-25
på mindst 5.500 kr. og højst 9.700 kr. pr.
måned.
3) 600 kr. for
personer, som modtager hjælp efter §§ 22-25
på mere end 9.700 kr. og højst 13.200 kr. pr.
måned.
4) 700 kr. for
personer, som modtager hjælp efter §§ 22-25
på mere end 13.200 kr. pr. måned.
Stk. 5.
Nedsættelse af hjælpen efter §§ 39 og 40 sker
med tre gange sanktionssatsen, jf. stk. 4.
Stk. 6.
Når kommunen træffer afgørelse om sanktioner
efter §§ 36-40, kan kommunen i forhold til en
uddannelsesparat eller jobparat modtager af
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp foretage
partshøring og træffe afgørelse samlet i en
agterskrivelse. Ved brug af agterskrivelse er fradrag i eller
nedsættelse eller ophør af hjælpen efter
§§ 36-40 betinget af, at det klart fremgår af
agterskrivelsen,
1) at skrivelsen
udgør en partshøring,
2) hvornår
der er frist for bemærkninger,
3) hvilken
afgørelse kommunen på det foreliggende grundlag agter
at træffe, hvis personen ikke inden for den angivne frist,
jf. nr. 2, kommer med bemærkninger til skrivelsen, og
4) at skrivelsen
skal anses som den endelige afgørelse efter udløb af
fristen, hvis personen ikke kommer med bemærkninger hertil,
jf. nr. 2, og vil træde i kraft uden yderligere meddelelser
til personen.
Stk. 7. Forud
for fradrag i eller nedsættelse eller ophør af
hjælpen efter §§ 36-40 a til en aktivitetsparat
modtager af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp
skal kommunen have udtømt alle rimelige muligheder for at
komme i personlig kontakt med personen med henblik på en
vurdering af, om der forelå en rimelig grund til udeblivelsen
m.v. Har kommunen vanskeligt ved at opnå personlig kontakt
med personen, kan kommunen etablere kontakt til personen via f.eks.
en mentor eller et tilbudssted m.v., som personen allerede er i
forbindelse med, således at kommunen kan tilvejebringe
oplysninger med henblik på en vurdering af, om personen havde
en rimelig grund til udeblivelsen m.v. Kontakt kan ligeledes
etableres via et familiemedlem, en partsrepræsentant, en
værge eller en anden kontaktperson, forudsat at personen
eller familiemedlemmet m.v. på forhånd har givet
samtykke hertil.
Stk. 8. En
person, som er syg, skal meddele sygdom på den måde,
som jobcenteret har angivet, når den pågældende
skal møde i tilbud, møde til samtale eller
møde på jobcenteret m.v.
Stk. 9. Den
enkelte kommune tilrettelægger opgavefordelingen mellem den
del af kommunen, der udbetaler ydelsen, og jobcenteret i sager
efter §§ 35-40 a, 42 og 43.
Stk. 10.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af beløbene efter stk. 4 og 5.«
17. I
§ 37, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »åbenlyst uddannelsesparat
integrationsydelses- eller uddannelseshjælpsmodtager«
til: Ȍbenlyst uddannelsesparat modtager af
overgangsydelse, som ikke er omfattet af integrationsloven, eller
uddannelseshjælp«, og »jobparat
integrationsydelses- eller kontanthjælpsmodtager«
ændres til: »jobparat modtager af
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller
kontanthjælp«.
18. I
§ 39, nr. 1, indsættes efter
»sit arbejde«: »eller sin ansættelse med
løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 23
c«.
19. I
§ 39 indsættes efter nr. 2
som nyt nummer:
»3) uden
rimelig grund afviser tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v., en eller flere dele
af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet efter integrationsloven eller anden
beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herunder
foranstaltninger som led i sygeopfølgning, eller har
gentagne udeblivelser herfra og udeblivelserne har et så
betydeligt omfang, at det kan sidestilles med en afvisning af
tilbuddet, en eller flere dele af selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet m.v.,«.
Nr. 3-7 bliver herefter nr. 4-8.
20. I
§ 39, nr. 3, der bliver nr. 4,
ændres »§ 13, stk. 2, nr. 5, eller stk. 3, nr.
5« til: »§ 13, stk. 2, nr. 6, eller stk. 3, nr.
6«.
21. I
§ 39, nr. 5, der bliver nr. 6,
ændres »§ 13, stk. 2, nr. 6, eller stk. 3, nr.
6« til: »§ 13, stk. 2, nr. 7, eller stk. 3, nr.
7«.
22. § 39,
nr. 6 og 7, der bliver nr. 7 og
8, affattes således:
»7) uden
rimelig grund ophører med en uddannelse, der er
påbegyndt på baggrund af et
uddannelsespålæg, jf. § 30 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrati?onslovens § 16 a,
eller en uddannelse, der er påbegyndt som led i et tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
integrationslovens § 16 a, eller
8) uden rimelig
grund har undladt at overholde aftaler om
jobsøgningsaktiviteter, jf. § 13 a, stk. 3, 4. pkt.,
eller uden rimelig grund har undladt at registrere sine
jobsøgningsaktiviteter i en joblog inden for den af kommunen
fastsatte frist, jf. § 13 a, stk. 3, 5. pkt.«
23. § 39,
nr. 8, ophæves.
24. §
40 affattes således:
»§ 40. Hjælpen
efter §§ 22-25 til personer, der er omfattet af §
39, nedsættes med tre gange sanktionssatsen efter § 35,
stk. 4, jf. § 35, stk. 5.
Stk. 2. Der kan
i en kalendermåned kun ske en enkelt nedsættelse efter
stk. 1.«
25.
Før § 40 a indsættes:
»Skærpet
rådighedssanktion«.
26. § 40
a affattes således:
Ȥ 40 a. Kommunen kan
træffe afgørelse om, at en person mister retten til
hjælp efter §§ 22-25 i en periode på op til 3
måneder, hvis personen har fået en afgørelse om
sanktion efter §§ 36-40 og personen på ny uden
rimelig grund tilsidesætter pligten til at stå til
rådighed efter reglerne i §§ 13 og 13 a. Det er en
betingelse, at kommunen konkret vurderer, at personen med sin
adfærd udviser en manglende vilje til at stå til
rådighed for arbejde, uddannelse, tilbud m.v.
Stk. 2. Kommunen
skal samtidig med afgørelsen efter stk. 1 give personen et
tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud
efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v., tilbud i medfør af selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter
integrationsloven eller anden beskæftigelsesfremmende
foranstaltning, daglige samtaler eller pligt til at møde
dagligt i jobcenteret m.v. Aktiviteter efter 1. pkt. skal kunne
påbegyndes samme dag, som afgørelsen efter stk. 1 har
virkning fra. Personen modtager hjælp efter §§
22-25 for de dage, hvor den pågældende deltager i
tilbud, møder til samtaler eller møder i jobcenteret
m.v.
Stk. 3. Inden
kommunen træffer afgørelse om, at en person, som er
aktivitetsparat, ikke kan modtage hjælp for en eller flere
dage, hvor personen ikke er mødt frem i den aktivitet, som
kommunen har tilbudt, jf. stk. 1 og 2, skal kommunen foretage
partshøring af personen med henblik på en vurdering af
årsagen til udeblivelsen fra tilbud m.v., herunder om
personen har en rimelig grund til ikke at deltage eller der er
andre forhold, der kan begrunde, at personen ikke skal
pålægges en sanktion, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og
regler fastsat i medfør af § 13, stk. 15.
Stk. 4. Hvis en
person er syg eller har børnepasningsproblemer, skal
personen meddele dette på den måde, som jobcenteret har
angivet, forud for det tidspunkt, hvor den pågældende
skal møde i tilbuddet, møde til samtalen eller
møde på jobcenteret m.v., jf. stk. 2.
Stk. 5. Hvis en
person udebliver fra et tilbud m.v., jf. stk. 2, kan kommunen i
helt særlige situationer udbetale hjælp for de dage,
hvor den pågældende er udeblevet. Dette gælder
også, hvis personen ikke har givet meddelelse om
fraværet forud for mødetidspunktet, jf. stk. 4.
Personen skal, så snart det er muligt, tage kontakt til
jobcenteret og oplyse om årsagen til udeblivelsen.
Stk. 6.
Opgørelsen af de dage, der kan udbetales hjælp for,
jf. stk. 2, 4 og 5, sker som en samlet opgørelse for en
måned. Hjælpen beregnes som en forholdsmæssig
andel af månedens hjælp svarende til antallet af
kalenderdage, hvor personen har opfyldt betingelserne for at
modtage hjælp, sat i forhold til månedens kalenderdage.
Hjælpen udbetales efter § 89, stk. 1.
Stk. 7. Kommunen
træffer samtidig med afgørelsen efter stk. 1
afgørelse om, at hvis en person i en hel kalendermåned
udebliver fra de aktiviteter, som kommunen har givet personen efter
stk. 2, ophører hjælpen helt, og personens sag lukkes.
Hvis personen er gift, skal kommunen samtidig med afgørelsen
efter 1. pkt. træffe afgørelse om, at hjælpen
til ægtefællen ophører, og den
pågældendes sag lukkes. Personen og dennes
ægtefælle kan ansøge om og modtage hjælp
på ny, såfremt de opfylder betingelserne for
hjælpen.«
27. Overskriften før § 41 og § 41 ophæves.
28. § 42,
stk. 1-4, ophæves, og i stedet indsættes:
»En person, som modtager hjælp
efter §§ 22-25, dog undtaget § 23, stk. 3, og §
25, stk. 4, på mindst 11.423 kr. pr. måned
(2019-niveau), skal have hjælpen nedsat med en tredjedel i 20
uger og skal herudover tilbagebetale den nedsatte hjælp, hvis
den pågældende mod bedre vidende
1) har
tilsidesat sin pligt til at oplyse om arbejde efter § 11, stk.
2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område eller efter § 49, stk. 2, i integrati?onsloven
eller
2) uberettiget
har modtaget hjælp under ophold i udlandet.«
Stk. 5-8 bliver herefter stk. 2-5.
29. I
§ 42, stk. 5, 4. pkt., der bliver
stk. 2, 4. pkt., udgår »eller dennes
ægtefælle«, to steder ændres
»§§ 36-41« til: »§§ 36-40
a«, og »stk. 1-4« ændres til: »stk.
1«.
30. I
§ 42, stk. 5, 5. pkt., der bliver
stk. 2, 5. pkt., ændres »stk. 1-4« til:
»stk. 1«, og »§§ 36-41«
ændres til: »§§ 36-40 a«.
31. I
§ 42, stk. 6, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1«.
32. I
§ 42, stk. 7, der bliver stk. 4,
ændres »eller« til: »og«, og
»stk. 1-5« ændres til: »stk. 1 og
2«.
33. I
§ 42, stk. 8, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 3 og 4« til: »stk.
1«.
34. § 43,
stk. 1-3, ophæves, og i stedet indsættes:
»En person, som modtager hjælp
efter §§ 22-25 a, dog undtaget § 23, stk. 3, og
§ 25, stk. 4, på mindre end 11.423 kr. pr. måned
(2019-niveau), skal have hjælpen nedsat med tre
sanktionssatser efter § 35, stk. 4, pr. måned i 3
måneder og skal herudover tilbagebetale den nedsatte
hjælp i 20 uger, hvis den pågældende mod bedre
vidende
1) har
tilsidesat sin pligt til at oplyse om arbejde efter § 11, stk.
2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område eller efter § 49, stk. 2, i integrati?onsloven
eller
2) uberettiget
har modtaget hjælp under ophold i udlandet.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 2-4.
35. I
§ 43, stk. 4, 3. pkt., der bliver
stk. 2, 3. pkt., udgår »eller dennes
ægtefælle«, to steder ændres
»§§ 36-41« til: »§§ 36-40
a«, og »stk. 1-3« ændres til: »stk.
1«.
36. I
§ 43, stk. 4, 4. pkt., der bliver
stk. 2, 4. pkt., ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1«, og »§§ 36-41«
ændres til: »§§ 36-40 a«.
37. I
§ 43, stk. 5, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 1-4« til: »stk. 1 og
2«.
38. I
§ 43, stk. 6, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1«.
39. I
§ 69, stk. 4, § 69 k, stk. 4, §
75, stk. 3, § 76, stk. 1, 4. pkt., og § 77 a, stk. 1-4, indsættes efter
»§ 13, stk. 7 og 8«: », og regler fastsat i
medfør af § 13, stk. 15«.
40. § 69
a, stk. 1, affattes således:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2.
og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første jobsamtale
efter personen er påbegyndt et ressourceforløb, kan
kommunen, når den indkalder personen til den første
jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at personen skal
møde til jobsamtalen, og at hvis personen udebliver uden
rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med
en dagssats for hver dag, personen udebliver. Fradrag i eller
nedsættelse eller ophør af
ressourceforløbsydelse efter §§ 69 b-69 e er i
øvrigt betinget af, at kommunen, efter at personen er blevet
berettiget til ressourceforløbsydelse, vejleder modtageren
af ydelsen om alle rettigheder og pligter i forhold til
rådighed og sanktioner forbundet med ydelsen. Kommunen
skal
1) senest ved
første jobsamtale drøfte og gennemgå
vejledningen med personen på en måde, der tager hensyn
til den pågældendes situation, herunder at vejledningen
er givet under hensyn til personens forudsætninger,
2) senest ved
første jobsamtale sikre, at vejledningen udleveres
skriftligt til personen, og at vejledningen umiddelbart herefter
sendes til personen,
3) sikre, at
vejledningen gennemgås og gøres tilgængelig for
personen hvert halve år, og
4) sikre, at
vejledningen gennemgås hyppigere, hvis
a) kommunen
konkret vurderer, at personen har behov for det, eller
b) personen
anmoder kommunen om vejledning.«
41. § 69
a, stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af
hjælpen sker med virkning fra den dag, hvor modtageren af
ressourceforløbsydelse uden rimelig grund har undladt at
opfylde sine pligter efter §§ 69 b-69 e. Fradrag og
nedsættelser i ressourceforløbsydelsen skal ske inden
for 3 hele kalendermåneder efter hændelsestidspunktet.
Opgørelse af omfanget af udeblivelse fra tilbud efter §
69 b kan ske som en samlet opgørelse for en måned.
Partshøring foretages i forbindelse med den samlede
månedlige opgørelse.
Stk. 4. Fradrag
efter §§ 69 b og 69 c sker med en gennemsnitssats pr.
dag, hvor personen er udeblevet fra tilbud m.v. Hvis den
månedlige ressourceforløbsydelse til en person er
nedsat, nedsættes fradraget pr. dag med samme andel.
Gennemsnitssatsen fastsættes på grundlag af den
årlige hjælp efter § 68 og fastsættes pr.
dag beregnet på grundlag af en 5-dagesuge.
Stk. 5. §
35, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af fradraget efter stk. 4.«
42. § 69
b, stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Fradraget i ressourceforløbsydelsen efter stk. 1 foretages
for det antal dage, hvor den pågældende er udeblevet
helt eller delvis.
Stk. 3. Kommunen
kan foretage et forholdsmæssigt fradrag i godtgørelsen
efter § 176 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
når deltageren uden rimelig grund udebliver fra et tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden
lovgivning.«
43. § 69
f affattes således:
Ȥ 69 f. En person, der
modtager ressourceforløbsydelse efter § 68, stk. 2, nr.
1 og 2, og stk. 4 og 5, skal have ressourceforløbsydelsen
nedsat med en tredjedel i 3 uger, hvis den pågældende
mod bedre vidende
1) har
tilsidesat sin pligt til at oplyse om arbejde efter § 11, stk.
2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område eller
2) uberettiget
har modtaget ressourceforløbsydelse under ophold i
udlandet.
Stk. 2. En
person omfattet af stk. 1, som to gange inden for de seneste 5
år mod bedre vidende har tilsidesat sin pligt til at oplyse
om arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område eller uberettiget
og mod bedre vidende har modtaget ressourceforløbsydelse
under ophold i udlandet, skal have ressourceforløbsydelsen
nedsat med en tredjedel i 20 uger.
Stk. 3. En
person omfattet af stk. 1, som tre eller flere gange inden for de
seneste 5 år mod bedre vidende har tilsidesat sin pligt til
at oplyse om arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
eller uberettiget og mod bedre vidende har modtaget
ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet, skal have
ressourceforløbsydelsen nedsat med en tredjedel i 20 uger
for hver gang, oplysningspligten er tilsidesat eller den
pågældende har været i udlandet, og skal
herudover tilbagebetale den nedsatte
ressourceforløbsydelse.
Stk. 4.
Nedsættelsen af ressourceforløbsydelsen efter stk. 1-3
bortfalder, hvis den ikke er afviklet inden for 5 år fra det
tidspunkt, hvor kommunen har konstateret forseelsen.
Stk. 5. En
person, der modtager ressourceforløbsydelse efter § 68,
stk. 2, nr. 3 og 4, skal tilbagebetale en tredjedel af
ressourceforløbsydelsen for 3 uger, hvis den
pågældende mod bedre vidende
1) har
tilsidesat sin pligt til at oplyse om arbejde efter § 11, stk.
2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område eller
2) uberettiget
har modtaget ressourceforløbsydelse under ophold i
udlandet.
Stk. 6. En
person omfattet af stk. 5, som to gange inden for de seneste 5
år mod bedre vidende har tilsidesat sin pligt til at oplyse
om arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område eller uberettiget
og mod bedre vidende har modtaget ressourceforløbsydelse
under ophold i udlandet, skal tilbagebetale en tredjedel af
ressourceforløbsydelsen for 20 uger.
Stk. 7. En
person omfattet af stk. 5, som tre eller flere gange inden for de
seneste 5 år mod bedre vidende har tilsidesat sin
oplysningspligt efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område eller uberettiget
har modtaget ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet,
skal tilbagebetale hele ressourceforløbsydelsen for 20 uger
for hver gang, oplysningspligten er tilsidesat eller den
pågældende har været i udlandet.
Stk. 8.
Tilbagebetalingskravet beregnes på grundlag af
ressourceforløbsydelsen for første hele
kalendermåned efter afgørelsen og de
efterfølgende måneder. Ressourceforløbsydelsen
afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Hvis en person
tillige er omfattet af en sanktion efter §§ 69 a-69 e
eller i øvrigt ikke er berettiget til
ressourceforløbsydelse, udskydes sanktionen om
nedsættelse eller tilbagebetaling af
ressourceforløbsydelsen efter stk. 1-3 og 5-7, indtil
sanktionen efter §§ 69 a-69 e er afviklet eller
bortfaldet eller der på ny ydes
ressourceforløbsydelse. Hvis sanktionen efter stk. 1-3 og
5-7 allerede er påbegyndt, udskydes den resterende del af
sanktionen, indtil sanktionen efter §§ 69 a-69 e er
afviklet eller der på ny ydes ressourceforløbsydelse.
Nedsættelsen efter stk. 1-3 sker i
ressourceforløbsydelse fra første hele
kalendermåned efter afgørelsen.
Stk. 9. Kommunen
træffer afgørelse om nedsættelse af
ressourceforløbsydelsen efter stk. 1-3 eller tilbagebetaling
af ressourceforløbsydelsen efter stk. 3 og 5-7.
Stk. 10.
Tilbagebetaling af ressourceforløbsydelsen efter stk. 3 og
5-9 sker efter § 95.
Stk. 11. Hvis
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering modtager oplysninger
om, at en person kan være omfattet af stk. 1-3 og 5-7, kan
styrelsen indhente en redegørelse fra kommunen om, hvorvidt
kommunen har taget stilling til muligheden for en sanktion efter
disse bestemmelser.«
44. § 69
l, stk. 1, affattes således:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2.
og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første jobsamtale
efter personen er påbegyndt et jobafklaringsforløb,
kan kommunen, når den indkalder personen til den
første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at
personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen
udebliver uden rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en dagssats for hver dag, personen udebliver.
Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af
ressourceforløbsydelse efter §§ 69 m-69 p er i
øvrigt betinget af, at kommunen, efter at personen er blevet
berettiget til ressourceforløbsydelse, vejleder modtageren
af ydelsen om alle rettigheder og pligter i forhold til
rådighed og sanktioner forbundet med ydelsen. Kommunen
skal
1) senest ved
første jobsamtale drøfte og gennemgå
vejledningen med personen på en måde, der tager hensyn
til den pågældendes situation, herunder at vejledningen
er givet under hensyn til personens forudsætninger,
2) senest ved
første jobsamtale sikre, at vejledningen udleveres
skriftligt til personen, og at vejledningen umiddelbart herefter
sendes til personen,
3) sikre, at
vejledningen gennemgås og gøres tilgængelig for
personen hvert halve år, og
4) sikre, at
vejledningen gennemgås hyppigere, hvis
a) kommunen
konkret vurderer, at personen har behov for det, eller
b) personen
anmoder kommunen om vejledning.«
45. § 69
l, stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af
ressourceforløbsydelsen sker med virkning fra den dag, hvor
modtageren af ressourceforløbsydelse uden rimelig grund har
undladt at opfylde sine pligter efter §§ 69 m-69 p.
Fradrag og nedsættelser i ressourceforløbsydelsen skal
ske inden for 3 hele kalendermåneder efter
hændelsestidspunktet. Opgørelse af omfanget af
udeblivelse fra tilbud efter § 69 k kan ske som en samlet
opgørelse for en måned. Partshøring foretages i
forbindelse med den samlede månedlige opgørelse.
Stk. 4. Fradrag
efter §§ 69 m-69 p sker med en gennemsnitssats pr. dag,
hvor personen er udeblevet fra tilbud m.v. Hvis den månedlige
ressourceforløbsydelse til en person er nedsat,
nedsættes fradraget pr. dag med samme andel.
Gennemsnitssatsen fastsættes på grundlag af den
årlige hjælp efter § 69 j og fastsættes pr.
dag beregnet på grundlag af en 5-dagesuge.
Stk. 5. §
35, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af fradraget efter stk. 4.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 7.
46. § 69
m, stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Fradraget i ressourceforløbsydelsen efter stk. 1 foretages
for det antal dage, hvor den pågældende er udeblevet
helt eller delvis.
Stk. 3. Kommunen
kan foretage et forholdsmæssigt fradrag i godtgørelsen
efter § 176 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
når deltageren uden rimelig grund udebliver fra et tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden
lovgivning.«
47. § 69
q affattes således:
Ȥ 69 q. En person, der
modtager ressourceforløbsydelse efter § 69 j, stk. 2,
nr. 1 og 2, skal have ressourceforløbsydelsen nedsat med en
tredjedel i 3 uger, hvis den pågældende mod bedre
vidende
1) har
tilsidesat sin pligt til at oplyse om arbejde efter § 11, stk.
2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område eller
2) uberettiget
har modtaget ressourceforløbsydelse under ophold i
udlandet.
Stk. 2. En
person omfattet af stk. 1, som to gange inden for de seneste 5
år mod bedre vidende har tilsidesat sin pligt til at oplyse
om arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område eller uberettiget
og mod bedre vidende har modtaget ressourceforløbsydelse
under ophold i udlandet, skal have ressourceforløbsydelsen
nedsat med en tredjedel i 20 uger.
Stk. 3. En
person omfattet af stk. 1, som tre eller flere gange inden for de
seneste 5 år mod bedre vidende har tilsidesat sin pligt til
at oplyse om arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
eller uberettiget og mod bedre vidende har modtaget
ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet, skal have
ressourceforløbsydelsen nedsat med en tredjedel i 20 uger
for hver gang, oplysningspligten er tilsidesat eller den
pågældende har været i udlandet, og skal
herudover tilbagebetale den nedsatte
ressourceforløbsydelse.
Stk. 4.
Nedsættelsen af ressourceforløbsydelsen efter stk. 1-3
bortfalder, hvis den ikke er afviklet inden for 5 år fra det
tidspunkt, hvor kommunen har konstateret forseelsen.
Stk. 5. En
person, der modtager ressourceforløbsydelse efter § 69
j, stk. 2, nr. 3 og 4, skal tilbagebetale en tredjedel af
ressourceforløbsydelsen for 3 uger, hvis den
pågældende mod bedre vidende
1) har
tilsidesat sin pligt til at oplyse om arbejde efter § 11, stk.
2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område eller
2) uberettiget
har modtaget ressourceforløbsydelse under ophold i
udlandet.
Stk. 6. En
person omfattet af stk. 5, som to gange inden for de seneste 5
år mod bedre vidende har tilsidesat sin pligt til at oplyse
om arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område eller uberettiget
og mod bedre vidende har modtaget ressourceforløbsydelse
under ophold i udlandet, skal tilbagebetale en tredjedel af
ressourceforløbsydelsen for 20 uger.
Stk. 7. En
person omfattet af stk. 5, som tre eller flere gange inden for de
seneste 5 år mod bedre vidende har tilsidesat sin
oplysningspligt eller uberettiget har modtaget
ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet, skal
tilbagebetale hele ressourceforløbsydelsen for 20 uger for
hver gang, oplysningspligten er tilsidesat eller den
pågældende har været i udlandet.
Stk. 8.
Tilbagebetalingskravet beregnes på grundlag af
ressourceforløbsydelsen for første hele
kalendermåned efter afgørelsen og de
efterfølgende måneder. Ressourceforløbsydelsen
afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Hvis en person
tillige er omfattet af en sanktion efter §§ 69 l-69 p
eller i øvrigt ikke er berettiget til
ressourceforløbsydelse, udskydes sanktionen om
nedsættelse eller tilbagebetaling af
ressourceforløbsydelsen efter stk. 1-3 og 5-7, indtil
sanktionen efter §§ 69 l-69 p er afviklet eller
bortfaldet eller der på ny ydes
ressourceforløbsydelse. Hvis sanktionen efter stk. 1-3 og
5-7 allerede er påbegyndt, udskydes den resterende del af
sanktionen, indtil sanktionen efter §§ 69 l-69 p er
afviklet eller der på ny ydes ressourceforløbsydelse.
Nedsættelsen efter stk. 1-3 sker i
ressourceforløbsydelse fra første hele
kalendermåned efter afgørelsen.
Stk. 9. Kommunen
træffer afgørelse om nedsættelse af
ressourceforløbsydelsen efter stk. 1-3 eller tilbagebetaling
af ressourceforløbsydelsen efter stk. 3 og 5-7.
Stk. 10.
Tilbagebetaling af ressourceforløbsydelsen efter stk. 3 og
5-9 sker efter § 95.
Stk. 11. Hvis
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering modtager oplysninger
om, at en person kan være omfattet af stk. 1-3 og 5-7, kan
styrelsen indhente en redegørelse fra kommunen om, hvorvidt
kommunen har taget stilling til muligheden for en sanktion efter
disse bestemmelser.«
48. I
§ 74 a, stk. 5, ændres
»§ 70 a« til: »§ 118«.
49. I
§ 74 a, stk. 8, ændres
»stk. 1 og 3« til: »stk. 1-3«.
50. I
§ 74 g, stk. 2, indsættes
efter »§ 13, stk. 7«: », og i regler fastsat
i medfør af § 13, stk. 15«.
51. I
§ 75, stk. 1, nr. 6, ændres
»lægge sit cv i Jobnet efter § 73 d« til:
»registrere cv-oplysninger på Jobnet efter kapitel
6«, og », og deltage i cv-samtaler efter § 73 e i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats« udgår.
52. I
§ 75, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »personen er omfattet af § 13, stk. 7, nr.
2, eller 4-6« til: »personen ikke kan deltage i
uddannelse eller arbejde på grund af sygdom eller der er
risiko for, at helbredet forringes, hvis den hidtidige uddannelse
eller det hidtidige arbejde fortsættes, personen har ret til
fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der
under fravær efter bestemmelserne i barselslovens § 6,
stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og
§ 14, stk. 1 og 2, er ret til dagpenge ved graviditet, barsel
og adoption, personen er nødt til at passe sine børn
og der ikke kan anvises anden pasningsmulighed eller personen
modtager støtte efter lov om social service til pasning af
handicappet barn, handicappet voksen eller døende
nærtstående eller efter barselsloven til pasning af
alvorligt sygt barn«.
53.
Efter § 75 indsættes:
Ȥ 75 a. Har kommunen
ikke vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden indkaldelsen til
den første jobsamtale efter personen er begyndt at modtage
ledighedsydelse, kan kommunen, når den indkalder personen til
den første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at
personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen
udebliver uden rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en dagssats for hver dag, personen udebliver.
Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af
ledighedsydelse efter §§ 76-77 b er i øvrigt
betinget af, at kommunen, efter at personen er blevet berettiget
til ledighedsydelse, vejleder modtageren af ydelsen om alle
rettigheder og pligter i forhold til rådighed og sanktioner
forbundet med ydelsen. Kommunen skal
1) senest ved
første jobsamtale drøfte og gennemgå
vejledningen med personen på en måde, der tager hensyn
til den pågældendes situation, herunder at vejledningen
er givet under hensyn til personens forudsætninger,
2) senest ved
første jobsamtale sikre, at vejledningen udleveres
skriftligt til personen, og at vejledningen umiddelbart herefter
sendes til personen,
3) sikre, at
vejledningen gennemgås og gøres tilgængelig for
personen hvert halve år, og
4) sikre, at
vejledningen gennemgås hyppigere, hvis
a) kommunen
konkret vurderer, at personen har behov for det, eller
b) personen
anmoder kommunen om vejledning.
Stk. 2. §
35, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af
ledighedsydelse.«
54. §
77 affattes således:
Ȥ 77. Hvis en person,
der modtager ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13,
stk. 7 eller 8, og regler fastsat i medfør af § 13,
stk. 15, udebliver fra en jobsamtale, et møde i
rehabiliteringsteamet, en samtale om rådighedsvurdering eller
en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2,
foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der
går, fra personen skulle være mødt til samtalen,
og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages
fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have
fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.
Stk. 2. Har en
person, der modtager ledighedsydelse, undladt at registrere
cv-oplysninger rettidigt på Jobnet, jf. § 75, stk. 1,
nr. 6, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage,
hvor cv-oplysningerne ikke har været registreret på
Jobnet, medmindre den manglende registrering af cv-oplysninger ikke
skyldes personens forhold.
Stk. 3.
Nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1 og 2
fastsættes på baggrund af den årlige
ledighedsydelse og fastsættes pr. dag beregnet på
baggrund af en 5-dagesuge. Hvis den månedlige hjælp til
en person er nedsat, nedsættes fradraget pr. dag
tilsvarende.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af fradraget i hjælpen pr. dag.«
55. §
77 affattes således:
Ȥ 77. Hvis en person,
der modtager ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13,
stk. 7 eller 8, og regler fastsat i medfør af § 13,
stk. 15, udebliver fra en jobsamtale, et møde i
rehabiliteringsteamet, en samtale om rådighedsvurdering eller
en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2,
foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der
går, fra personen skulle være mødt til samtalen,
og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages
fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have
fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.
Stk. 2. Har en
person, der modtager ledighedsydelse, undladt at registrere
cv-oplysninger rettidigt på Jobnet, jf. § 75, stk. 1,
nr. 7, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage,
hvor cv-oplysningerne ikke har været registreret på
Jobnet, medmindre den manglende registrering af cv-oplysninger ikke
skyldes personens forhold.
Stk. 3. Hvis en
person uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler
fastsat i medfør af § 13, stk. 15, udebliver fra en
samtale som nævnt i stk. 1, som personen selv har booket
digitalt, skal kommunen foretage fradrag i ledighedsydelsen for de
dage, der går, fra personen skulle være mødt til
samtalen, og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der
foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen
skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen
samme dag.
Stk. 4. Hvis en
person, der er omfattet af § 75, stk. 1, nr. 3, uden rimelig
grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler fastsat i
medfør af § 13, stk. 15, har undladt selv at booke en
jobsamtale digitalt inden for den frist, som jobcenteret har
fastsat, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, foretager kommunen fradrag i
ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle
have booket jobsamtalen digitalt, og indtil personen har booket en
jobsamtale digitalt, eller til personen har genoprettet kontakten
med jobcenteret. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den
dag, hvor jobsamtalen skulle have været booket, uanset om
personen booker jobsamtalen dagen efter fristens udløb.
Stk. 5.
Nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1-4 fastsættes
på baggrund af den årlige ledighedsydelse og
fastsættes pr. dag beregnet på baggrund af en
5-dagesuge. Hvis den månedlige hjælp til en person er
nedsat, nedsættes fradraget pr. dag tilsvarende.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af fradraget i hjælpen pr. dag.«
56. I
§ 77 a, stk. 1 og 4 og stk. 5, 1.
pkt., ændres »§ 75, stk. 1, nr. 3«
til: »§ 75, stk. 1, nr. 4«.
57. I
§ 77 a, stk. 3 og 4 og stk. 5, 1.
pkt., ændres »§ 75, stk. 1, nr. 4«
til: »§ 75, stk. 1, nr. 5«.
58. I
§ 80, stk. 1, ændres
»§§ 30-33, 36-43,« til: »§§
30-33, 36-40 a, 42, 43,«.
59. I
§ 81 indsættes som 4. pkt.:
»Hjælp til enkeltudgifter i
forbindelse med flytning kan alene ydes efter § 85.«
60. I
§ 82 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., og § 110,
stk. 2, 1. pkt., ændres
»integrationsydelses-« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelses-,
overgangsydelses-«.
61. I
§ 85 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
En kommune kan derudover yde hjælp til rimeligt begrundede
enkeltudgifter i forbindelse med flytning til en person, som har
været ude for ændringer i sine forhold, hvis den
pågældendes egen afholdelse af udgifterne i
afgørende grad vil vanskeliggøre den
pågældendes og familiens muligheder for at klare sig i
fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er
opstået som følge af behov, der ikke har kunnet
forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering
undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet
forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende
betydning for den pågældendes eller familiens
livsførelse.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
62. I
§ 85 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Hjælpen efter stk. 1 og 2 ydes af den kommune, hvori boligen,
der flyttes til, ligger, jf. § 9, stk. 12, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Hvis boligen, der flyttes til, ligger i udlandet, ydes
hjælpen af opholdskommunen, jf. § 9, stk. 1, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.«
63. I
§ 91 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Kommunen skal indgive politianmeldelse, hvis kommunen træffer
afgørelse om tilbagebetaling efter stk. 1, nr. 1 og 2, fordi
personen mod bedre vidende uberettiget har modtaget
1) ydelser efter
denne lovs kapitel 4, 6 a og 6 b og tilbagebetalingskravet er
begrundet i et udlandsophold på mere end 14
sammenhængende kalenderdage eller
2) ydelser efter
denne lovs kapitel 4, 6 a-6 c eller 7 og tilbagebetalingskravet
udgør mere end 30.000 kr. for afgørelser truffet
før den 1. januar 2023 og mere end 21.500 kr. for
afgørelser truffet fra den 1. januar 2023.«
64. § 106,
2.-4. pkt., ophæves, og i stedet indsættes som
2. pkt.:
»Staten afholder udgifterne til
efterlevelseshjælp efter kapitel 10 a.«
65. § 109,
stk. 1, nr. 9, affattes således:
»9) §
35, stk. 4, om sanktionssatser og §§ 42 og 43 om
sanktioner ved uberettiget modtagelse af hjælp samtidig med
arbejde eller ophold i udlandet.«
66. I
§ 109, stk. 1, nr. 12,
indsættes efter »§ 69 d, stk. 2«: »og
3«, og efter »§ 69 o, stk. 2«
indsættes: »og 3«.
67. I
§ 109, stk. 3, ændres
»10-13« til: »9-13«, og som 2. pkt. indsættes:
»Ved den årlige regulering af
sanktionssatserne nævnt i § 35, stk. 4, jf. stk. 1, nr.
9, i denne paragraf, afrundes de regulerede beløb til
nærmeste hele beløb deleligt med 50.«
§ 2
I lov om individuel boligstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 48 af 16. januar 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 8, stk. 5, ændres
»§§ 13 g eller 42« til: »§§
13 g, 36-40 a, 42 og 43«.
§ 3
I lov om Udbetaling Danmark, jf.
lovbekendtgørelse nr. 49 af 16. januar 2019, som
ændret ved § 11 i lov nr. 337 af 2. april 2019 og §
12 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 12 a indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at brugen af dataenhedens leverancer og resultaterne af
kommunernes og Udbetaling Danmarks kontrolindsats, jf. stk. 1-5,
løbende offentliggøres af Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering på en offentligt tilgængelig hjemmeside
på en sådan måde, at resultaterne skal kunne
sammenlignes på tværs af kommunerne og Udbetaling
Danmark og vise udviklingen over tid. Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering kan fastsætte regler om, at kommunerne og
Udbetaling Danmark løbende har pligt til at indsende
resultaterne af kontrolindsatsen til styrelsen til brug for
offentliggørelsen, jf. 1. pkt.«
2. I
§ 12 i, stk. 3, ændres
»integrationsydelse« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse«.
3. I
§ 12 j, stk. 2, nr. 3,
ændres »og integrationsydelse« til: »,
integrationsydelse, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse«.
4. I
§ 19 indsættes som stk. 5-7:
»Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan anmode Ankestyrelsen om at
foretage generelle undersøgelser af praksis på de
sagsområder, som Udbetaling Danmark varetager, og hvor der
efter lovgivningen er klageadgang til Ankestyrelsen. De faglige og
ressourcemæssige rammer for den enkelte undersøgelse
fastlægges ved aftale mellem Beskæftigelsesministeriet
og Ankestyrelsen.
Stk. 6.
Ankestyrelsen skal samtidig med fremsendelse af den årlige
redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark, jf.
stk. 4, indsende 1-3 forslag til områder, der kan foretages
en undersøgelse af, jf. stk. 5.
Stk. 7.
Ankestyrelsen kan fra Udbetaling Danmark indhente sager og
øvrige oplysninger, der er nødvendige for, at
Ankestyrelsen kan foretage undersøgelser, som
beskæftigelsesministeren rekvirerer i medfør af stk.
5. Oplysninger om afgørelser kan indhentes i såvel
skriftlig som elektronisk form.«
§ 4
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
826 af 16. august 2019, som ændret ved § 8 i lov nr.
1430 af 5. december 2018, § 2 i lov nr. 498 af 1. maj 2019,
§ 3 i lov nr. 550 af 7. maj 2019 og § 14 i lov nr. 551 af
7. maj 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 1, ændres
»og 9 og § 9 a, stk. 4 og 7« til: », 9 og
12«.
2. I
§ 9 indsættes efter stk. 11
som nyt stykke:
»Stk. 12.
Søger en person om hjælp til flytning til en anden
kommune efter § 85, stk. 1 og 2, i lov om aktiv socialpolitik,
er det den nye kommune, hvori boligen, der flyttes til, ligger, der
har pligt til at træffe afgørelse om denne hjælp
uanset stk. 1.«
Stk. 12 og 13 bliver herefter stk. 13 og
14.
3. I
§ 9, stk. 13, der bliver stk. 14,
ændres »12« til: »13«.
4. I
§ 9 a, stk. 7 og 8, ændres »13« til:
»14«.
§ 5
I integrationsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1127 af 11. oktober 2017, som
ændret senest ved § 26 i lov nr. 551 af 7. maj 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 35 indsættes som 4. pkt.:
»Hjælp til enkeltudgifter i
forbindelse med flytning kan alene ydes efter § 39.«
2. I
§ 39 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan derudover yde hjælp til rimeligt
begrundede enkeltudgifter i forbindelse med flytning til en
udlænding, såfremt den pågældendes egen
afholdelse af udgifterne vil vanskeliggøre den
pågældendes og familiens muligheder for at klare sig
selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften
er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet
forudses. Kommunalbestyrelsen kan dog efter en konkret vurdering
undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet
forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende
betydning for den pågældendes eller familiens
livsførelse.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
3. I
§ 39, stk. 2, der bliver stk. 3,
indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
4. I
§ 39, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »fraflytter« til: »flytter til, jf.
dog stk. 5«.
5. I
§ 39, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
6. I
§ 39, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes som 2. pkt.:
»Hjælpen ydes af den kommune,
udlændingen fraflytter.«
7.
Efter § 51 c indsættes som kapitel
10 a:
»Kapitel 10 a
Sanktioner m.v.
§ 52. Underskriver en modtager
af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse, jf. § 2, stk. 2-4, der har pligt til at
underskrive en opholds- og selvforsørgelseserklæring,
jf. § 19, stk. 1, 3. pkt., ikke erklæringen, foretager
kommunen fradrag i selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen
eller overgangsydelsen. Der kan alene foretages fradrag i
selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen
én gang.
Stk. 2. Kommunen
skal forud for underskrivelsen i fornødent omfang vejlede
modtageren af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse om pligten til at underskrive erklæringen og
om konsekvenserne for selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen
eller overgangsydelsen, hvis modtageren af selvforsørgelses-
og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen afslår at
underskrive erklæringen.
Stk. 3.
Fradraget i medfør af stk. 1 sker med:
1) Tre gange
sanktionssatsen efter § 35, stk. 4, nr. 1, i lov om aktiv
socialpolitik for personer, som modtager selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 3,
nr. 4, i samme lov.
2) Tre gange
sanktionssatsen efter § 35, stk. 4, nr. 2, i lov om aktiv
socialpolitik for personer, som modtager selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 3,
nr. 3, i samme lov.
3) Tre gange
sanktionssatsen efter § 35, stk. 4, nr. 3, i lov om aktiv
socialpolitik for personer, som modtager selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 3,
nr. 2, i samme lov.
4) Tre gange
sanktionssatsen efter § 35, stk. 4, nr. 4, i lov om aktiv
socialpolitik for personer, som modtager selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 3,
nr. 1, i samme lov.«
§ 6
I lov nr. 1482 af 23. december 2014 om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., som ændret senest ved
§ 1 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændring:
1.
Efter kapitel 3 a indsættes i afsnit
II:
»Kapitel 3 b
Fokusrevision
§ 22 g.
Beskæftigelsesministeriet kan iværksætte
særlige fokusrevisioner af kommunernes regnskaber for
ordninger på ministeriets områder og fastsætte
retningslinjer herfor. Retningslinjerne kan angive
følgende:
1) Typer af
sager, der skal revideres.
2)
Revisionsmetoden, som skal anvendes, f.eks. systemrevision,
substansrevision, forvaltningsrevision m.v.
3) Kriterierne
for udvælgelsen af de relevante stikprøver på
områderne og stikprøvernes størrelse.
4)
Rapporteringsgrundlaget for fokusrevision, herunder
afrapporteringens indhold, afrapporteringens form,
detaljeringsniveau og skematik.
Stk. 2.
Fokusrevision efter stk. 1 udføres efter
Beskæftigelsesministeriets bestemmelse af en statsautoriseret
eller registreret revisor, som skal være sagkyndig og
uafhængig.«
§ 7
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 983 af 23. september 2019, som
ændret ved § 6 i lov nr. 339 af 2. april 2019, § 11
i lov nr. 551 af 7. maj 2019 og § 1 i lov nr. 1123 af 19.
november 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 29, stk. 5, § 32 a, stk. 3, nr.
4, og § 32 d, stk. 1,
indsættes efter »integrationsydelse,«:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse,«.
2. I
§ 31, stk. 4, § 32 c, stk. 2, §
46 d, stk. 1 og 3, og § 46 f, stk. 1 og 3, ændres
»integrationsydelse« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse«.
3. I
§ 46 d, stk. 1, nr. 7,
indsættes efter »Integrationsydelse,«:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse,«.
§ 8
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 982 af 23. september 2019,
som ændret ved § 7 i lov nr. 339 af 2. april 2019,
§ 28 i lov nr. 551 af 7. maj 2019 og § 2 i lov nr. 1123
af 19. november 2019, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 26, stk. 3, indsættes
efter »integrationsydelse«: »,
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse«.
2. I
§ 29, stk. 5, § 45 d, stk. 1
og 3, og § 45
f, stk. 1 og 3, ændres
»integrationsydelse« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse«.
3. I
§ 45 d, stk. 1, nr. 7,
indsættes efter »Integrationsydelse,«:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse,«.
§ 9
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1092 af 1. november 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 701 af 8. juni 2018, § 7 i
lov nr. 1430 af 5. december 2018, § 2 i lov nr. 339 af 2.
april 2019 og § 7 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 87 a, stk. 1, nr. 7,
indsættes efter »Integrationsydelse,«:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse,«.
§ 10
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 67 af 25. januar 2019, som ændret senest ved § 5 i
lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 49 b, stk. 1, nr. 7,
indsættes efter »Integrationsydelse,«:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse,«.
§ 11
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 68 af 25. januar 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 701 af 8. juni 2018, § 4 i
lov nr. 339 af 2. april 2019, § 1 i lov nr. 495 af 1. maj 2019
og § 3 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 71 b, stk. 1, nr. 7,
indsættes efter »Integrationsydelse,«:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse,«.
§ 12
I lov om fleksydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1097 af 1. november 2019, som
ændret ved § 5 i lov nr. 339 af 2. april 2019 og §
8 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 22 a, stk. 1, nr. 7,
indsættes efter »Integrationsydelse,«:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse,«.
§ 13
I lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne, jf. lovbekendtgørelse nr.
1086 af 19. september 2017, som ændret ved § 4 i lov nr.
288 af 29. marts 2017, § 11 i lov nr. 503 af 23. maj 2018 og
§ 10 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, nr. 11,
indsættes efter »lov om social pension«: »,
og efterlevelsespension til den længstlevende pensionist, jf.
§ 48 i lov om social pension«.
2. I
§ 3, stk. 1, nr. 14,
indsættes efter »Integrationsydelse«: »,
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse«.
3. I
§ 7 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler for, hvordan fleksbidraget skal beregnes, når der ikke
er indberettet lønoplysninger til indkomstregisteret i en
given periode.«
§ 14
I lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 727 af 7. juli 2009,
som ændret senest ved § 6 i lov nr. 551 af 7. maj 2019,
foretages følgende ændring:
1. Kapitel
5 ophæves, og i stedet indsættes:
»Kapitel 5
Løntilskud ved
ansættelse af nyuddannede personer med handicap
§ 15. Jobcenteret kan give
tilbud om ansættelse med løntilskud hos offentlige
eller private arbejdsgivere til personer, der har gennemført
en uddannelse af mindst 18 måneders varighed, som kan
berettige til optagelse i en arbejdsløshedskasse, jf. lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og som ikke har opnået
ansættelse op til 2 år efter uddannelsens afslutning og
mangler erhvervserfaring inden for det område, som
uddannelsen kvalificerer til.
Stk. 2. Tilbud
om ansættelse med løntilskud gives med henblik
på indslusning på arbejdsmarkedet.
§ 15 a. §§ 77-79 om
drøftelse af ansættelsen, merbeskæftigelse og
forholdstalskrav i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
regler herom udstedt i medfør af §§ 81 og 182 i
samme lov finder tilsvarende anvendelse ved tilbud efter
§15.
Løn- og
arbejdsvilkår samt tilskud
§ 15 b. Ved tilbud efter
§ 15 skal løn- og arbejdsvilkår være
overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende vilkår.
Stk. 2.
Personer, der ansættes med løntilskud, er i
øvrigt omfattet af den lovgivning, der gælder for
lønmodtagere.
Stk. 3. Tilbud
om ansættelse med løntilskud kan gives i op til 1
år.
Stk. 4.
Løntilskuddet kan pr. time udgøre (2019-niveau):
1) 28,56
kr.,
2) 50,01
kr.,
3) 79,68
kr.,
4) 115,73 kr.
eller
5) 154,02
kr.
Stk. 5.
Udbetaling af tilskud må ikke være
konkurrenceforvridende.
Stk. 6. Satserne
efter stk. 4 reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.
§ 15 c. Personer, der deltager
i tilbud efter § 15, skal registrere cv-oplysninger på
Jobnet, og oplysningerne skal gøres tilgængelige for
søgning.
Stk. 2. Har
personen en plan efter kapitel 8 om planer m.v. i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, skal tilbud efter § 15
indgå heri.
Stk. 3.
Tilbuddet kan gøre det ud for et ret og pligt-tilbud efter
kapitel 15 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om ret og
pligt til tilbud for personer, der modtager dagpenge,
kontanthjælp eller overgangsydelse.
Kapitel 5 a
Opkvalificering i forbindelse med
ansættelse
§ 15 d. Jobcenteret kan yde
tilskud til udgifter til opkvalificering i forbindelse med
ansættelse uden løntilskud til samme personkreds, som
kan få ansættelse med løntilskud efter §
15.
§ 15 e. Det er en betingelse
for at give tilskud, at opkvalificeringen ligger ud over den
opkvalificering, som arbejdsgiveren forudsættes at give.
Stk. 2. Tilskud
til udgifter ved opkvalificering bevilges på baggrund af
arbejdsgiverens ansøgning herom til jobcenteret og udbetales
på baggrund af dokumenterede udgifter.
Kapitel 6
Hjælpemidler i forbindelse med
løntilskudsansættelse efter denne lov eller tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
§ 15 f. Til personer omfattet
af § 2, der deltager i tilbud efter § 15 eller kapitel
11-14 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan der gives
tilskud til hjælpemidler med henblik på at
understøtte, at personen kan deltage i tilbuddet.
Stk. 2. Det er
en betingelse for at give tilskud, at hjælpemidlet er af
afgørende betydning for, at personen kan deltage i
tilbuddet, eller kompenserer for personens begrænsninger i
arbejdsevnen.
Stk. 3. Tilskud
til hjælpemidler kan gives til en person i form af tilskud
til arbejdsredskaber og undervisningsmaterialer og til en
virksomhed i form af mindre arbejdspladsindretninger.
§ 15 g. Til personer omfattet
af § 2, der tillige er omfattet af § 6, nr. 7, 8 og 10, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som deltager i
tilbud efter kapitel 11-14 i samme lov, kan der gives støtte
til særlige udgifter, der er en nødvendig følge
af deltagelse i uddannelse efter kapitel 14 i samme lov eller af en
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det samme gælder
for personer, der er omfattet af § 6, nr. 6, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som, jf. kapitel 21 i samme lov,
deltager i tilbud som led i afklaringen af personens
arbejdsevne.
§ 15 h. Det er en betingelse
for at give tilskud efter §§ 15 f og 15 g, at udgiften
ligger ud over, hvad arbejdsgiveren, den selvstændigt
erhvervsdrivende eller uddannelsesinstitutionen forudsættes
at afholde, og at hjælpemidlet ikke er sædvanligt
forekommende på arbejdspladsen eller
uddannelsesinstitutionen.
Stk. 2. Tilskud
til hjælpemidler gives på baggrund af dokumenterede
udgifter. Jobcenteret kan dog beregne tilskud til
undervisningsmateriale på grundlag af de gennemsnitlige
udgifter ved uddannelsen på den enkelte
uddannelsesinstitution.
Stk. 3.
Hjælpemidler kan gives som udlån, når det
udlånte i fuldt omfang tilgodeser behovet.
Stk. 4. Tilskud
til hjælpemidler kan gives uden hensyn til personens og
ægtefællens indtægts- og formueforhold.
Hjælpemidler i forbindelse med
ansættelse og beskæftigelse m.v.
§ 15 i. Jobcenteret kan for at
fremme, at personer omfattet af § 2 opnår eller
fastholder ordinær ansættelse eller ansættelse
efter lov om seniorjob, eller at personer kan drive
selvstændig virksomhed, give tilskud til hjælpemidler,
når hjælpemidlet
1) er af
afgørende betydning for ansættelsen eller
beskæftigelsen i egen virksomhed eller
2) kompenserer
for personens begrænsning i arbejdsevnen.
Stk. 2. Det er
en betingelse for at give tilskud til et hjælpemiddel, at
udgiften til hjælpemidlet ligger ud over, hvad arbejdsgiveren
eller den selvstændigt erhvervsdrivende forudsættes at
afholde, og at hjælpemidlet ikke er sædvanligt
forekommende på arbejdspladsen.
Stk. 3. Tilskud
til hjælpemidler kan gives til en person i form af tilskud
til arbejdsredskaber og til en virksomhed i form af mindre
arbejdspladsindretninger.
Stk. 4. Tilskud
til hjælpemidler gives på baggrund af dokumenterede
udgifter.
Stk. 5.
Hjælpemidler kan i stedet for tilskud gives som udlån,
når det udlånte i fuldt omfang tilgodeser behovet.
Stk. 6. Tilskud
til hjælpemidler kan gives uden hensyn til personens og
ægtefællens indtægts- og formueforhold.
§ 15 j. Jobcenteret kan give
en person, der er omfattet af § 2, og som er ansat, eller som
skal ansættes i fleksjob, tilskud til hjælpemidler,
når hjælpemidlet er af afgørende betydning for,
at den pågældende kan fastholde eller opnå
ansættelse i fleksjob, og kompenserer for personens
begrænsninger i arbejdsevnen.
Stk. 2. Det er
en betingelse, at hjælp efter anden lovgivning ikke er
tilstrækkelig til at kompensere for personens
begrænsninger i arbejdsevnen. Opfylder personen betingelserne
for tilskud til hjælpemidler både efter stk. 1 og efter
§ 179 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, gives
hjælpen efter stk. 1.
Stk. 3. Tilskud
til hjælpemidler kan gives til en person i form af tilskud
til arbejdsredskaber og til en virksomhed i form af mindre
arbejdspladsindretninger.
Stk. 4. Tilskud
til hjælpemidler kan gives uden hensyn til personens og
ægtefællens indtægts- og formueforhold.
Sagsbehandlingsfrist
§ 16. Jobcenteret skal
træffe afgørelse om hjælpemidler senest 4 uger
efter tidspunktet for jobcenterets modtagelse af ansøgning
om hjælpemidler efter dette kapitel.«
§ 15
I lov om frikommunenetværk, jf.
lovbekendtgørelse nr. 831 af 25. juni 2018, som ændret
ved § 16 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 9 ændres »§ 2,
nr. 2, bortset fra integrationsydelsesmodtagere, § 2, nr. 10,
og § 2, nr. 12, bortset fra
integrati?onsydelsesmodtagere« til: »§ 6, nr. 2,
bortset fra overgangsydelsesmodtagere, § 6, nr. 4, bortset fra
overgangsydelsesmodtagere, og § 6, nr. 12,«.
§ 16
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 28.
oktober 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 2, nr. 5, litra a,
ændres »integrationsydelse« til:
»selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse«.
2. I
§ 14, stk. 2, nr. 5, litra b,
ændres »integrationsydelses-« til:
»overgangsydelses-«.
§ 17
I lov nr. 174 af 27. februar 2019 om
ændring af udlændingeloven, integrationsloven,
repatrieringsloven og forskellige andre love (Videre adgang til
inddragelse af opholdstilladelser for flygtninge, loft over
antallet af familiesammenføringer, skærpet straf for
overtrædelse af indrejseforbud og overtrædelse af
opholds-, underretnings- og meldepligt, ydelsesnedsættelse
for forsørgere m.v.), som ændret ved § 29 i lov
nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændring:
1. § 6,
nr. 2, 22 og 24, ophæves.
§ 18
I lov nr. 551 af 7. maj 2019 om ændring
af lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov
om sygedagpenge, integrationsloven og forskellige andre love
(Konsekvenser af aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats
m.v.) foretages følgende ændringer:
1. § 2,
nr. 8, 15, 42, 64, 80, 85 og 89-93,
§ 6, nr. 9, og § 16, nr.
1, ophæves.
2. I
§ 30, stk. 4, ændres
Ȥ 2, nr. 1-10, 12-19, 21, 22, 24-49, 51, 53-61, 63-66,
68-83, 85-89 og 91-98,« til: »§ 2, nr. 1-10,
12-19, 21, 22, 24-49, 51, 53-60, 63-66, 68-83, 85, 88, 89 og
94-98,«.
3. I
§ 30, stk. 5, ændres
»§ 2, nr. 20, 23, 50, 62, 67, 84 og 90« til:
Ȥ 2, nr. 20, 23, 50, 61, 62, 67, 84, 86, 87 og
90«.
§ 19
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 20, 21 og 55-57.
Stk. 3. De hidtil
gældende regler i lov om aktiv socialpolitik i §§ 8
a, 13-13 d, 25 a og 35-43, § 80, stk. 1, og §§ 91 og
109 finder fortsat anvendelse for hændelser, der er sket
før lovens ikrafttræden.
Stk. 4. For personer,
der på tidspunktet for denne lovs ikrafttræden modtager
hjælp efter §§ 22-25, 68, 69 j og 74 a i lov om
aktiv socialpolitik, finder de hidtil gældende regler i lov
om aktiv socialpolitik i §§ 8 a, 13-13 d, 25 a, 35-43,
69-69 e, 69 k-69 p og 75-77 b, § 80, stk. 1, og §§
91 og 109 anvendelse, indtil kommunen har givet vejledning i
overensstemmelse med § 35, stk. 1, § 69 a, stk. 1, §
69 l, stk. 1, eller § 75 a, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik, jf. denne lovs § 1, nr. 16, 40, 44 og 53.