Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2019
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
27 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, RV, SF, og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandlingen. Mindretallet
vil stemme for de af beskæftigelsesministeren stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandlingen. Mindretallet vil
stemme for de af beskæftigelsesministeren stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at dette lovforslag om skærpede sanktioner er
overflødigt, og at der mangler en reel begrundelse for
lovforslaget. Der bliver i forvejen sanktioneret alt for meget og
alt for hårdt, så lovforslaget vil blot skade de
berørte borgere endnu mere, og det vil være
ødelæggende for et konstruktivt tillidsforhold mellem
borger og sagsbehandler.
Det er en forringelse af borgernes
retssikkerhed, at listen over rimelige grunde til at afslå
eller ophøre med arbejde, uddannelse eller tilbud fjernes
fra lovteksten. Den nuværende liste over rimelige grunde er
en vigtig rettighed for borgerne og et godt redskab for
sagsbehandleren, der skal afgive tilbud. Når listen er
væk, har borgerne ingen rettigheder at støtte sig til.
Det bliver fuldstændig overladt til kommunen og
sagsbehandleren at vurdere, hvilke rimelige grunde for afslag eller
ophør der gælder for den enkelte borger.
Det er endnu et alvorligt angreb på
borgernes retssikkerhed og den beskyttelse, som forvaltningsloven
giver, at kommunen nu kan sende partshøring og
afgørelse i samme agterskrivelse. Hvis borgeren ikke kommer
med bemærkninger, er agterskrivelsens afgørelse den
endelige afgørelse. I praksis kan det betyde, at
partshøringen sættes ud af kraft. Hertil kommer, at
sanktionsafgørelser for jobparate og uddannelsesparate
borgere bliver truffet, uden at man først har talt med
borgeren.
Den nugældende skærpede
rådighedssanktion er en urimelig hård sanktion, der
burde afskaffes, og der er ingen grund til at skærpe den
yderligere. Når man efter lovforslaget kan blive pålagt
en skærpet rådighedssanktion, allerede anden gang man
får en sanktion, bliver det helt overladt til kommunens og
sagsbehandlerens forgodtbefindende, om anden eller flere ganges
sanktioner skal udløse en skærpet
rådighedssanktion. Når man udvider den skærpede
rådighedssanktion til også at omfatte aktivitetsparate
modtagere af hjælp, modvirker man den særlige
håndholdte indsats, som det er meningen at de
aktivitetsparate skal have.
EL er enige i, at socialt bedrageri er
uacceptabelt, og at der skal gribes ind over for det, men EL mener,
at de nugældende sanktioner er fuldt tilstrækkelige, og
at der ikke er nogen grund til at skærpe dem yderligere.
Efter EL's opfattelse er der ingen grund
til at lovgive om politianmeldelse, fordi kommunen altid skal
foretage en konkret vurdering i hver enkelt sag om, hvorvidt der
skal indgives politianmeldelse, og borgerne bliver allerede
straffet administrativt, når de har begået socialt
bedrageri, da de både skal betale den hjælp tilbage,
som de uberettiget har modtaget, og derudover får en
hård sanktion. Problemets omfang bør belyses, inden
man tager det skridt at lovgive om kommunernes pligt til at
politianmelde socialt bedrageri.
Forslaget om sanktion til udlændinge,
der ikke underskriver en opholds- og
selvforsørgelseserklæring, virker helt
overflødigt, fordi der allerede er den alvorlige sanktion,
at en udlænding ikke kan få en tidsubegrænset
opholdstilladelse, før han eller hun har underskrevet
erklæringen.
Bestemmelsen om, at borgere, der har
fået sanktion, f.eks. fordi de ikke er mødt op til en
samtale, skal straffes endnu mere, ved at der bliver skåret i
boligstøtten, er helt urimelig. Forslaget medfører,
at disse borgere mister endnu flere penge, og det øger
risikoen for, at flere lejere bliver sat ud af deres bolig.
Det er fint med en undersøgelse af
bl.a. kommunernes brug af sanktioner, men EL er ikke enig i, at det
er et utilfredsstillende resultat, hvis en kommune har en markant
lavere andel af sanktioner end gennemsnittet. Det kunne jo tyde
på, at kommunens borgere får en god behandling, og at
kommunens sagsbehandlere koncentrerer deres kræfter om at
hjælpe borgerne videre i arbejde og uddannelse i stedet for
at anvende arbejdstiden på kontrol og sanktioner.
Vurderingen af en kommunes brug af
sanktioner bør derfor sammenholdes med, hvordan det lykkes
for kommunen at få borgerne væk fra
kontanthjælpssystemet og videre til arbejde, uddannelse,
fleksjob eller førtidspension.
EL tager afstand fra forslaget om, at det
skal være tilflytterkommunen, der skal give
flyttehjælp, da det kan stavnsbinde borgerne og forhindre dem
i at flytte til en anden kommune. EL anerkender, at tilflytning af
mange borgere på overførselsindkomster kan være
et problem for fattige kommuner, men det problem skal løses
ved en reform af det kommunale udligningssystem.
Efter EL's opfattelse er forslaget
kontraproduktivt. Det medvirker til at stigmatisere borgere, der
har brug for hjælp, da det får de berørte og
udsatte borgere til at opgive systemet og får dem
længere væk fra arbejde og uddannelse.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
13 f, stk. 12, nr. 2, ændres »§ 13, stk. 7,
nr. 4,« til: »§ 13, stk. 7,«.«
[Konsekvensændring]
2) I
den under nr. 15 foreslåede
affattelse af § 35 indsættes
i stk. 1 før 1. pkt. som nyt
punktum:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2.
og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første jobsamtale
efter anmodning om hjælp, kan kommunen, når den
indkalder personen til den første jobsamtale, vejlede
personen skriftligt om, at personen skal møde til
jobsamtalen, og at hvis personen udebliver uden rimelig grund fra
jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med en sanktionssats
for hver dag, personen udebliver.«
[Præcisering af
vejledningsforpligtelsen]
3) I
den under nr. 15 foreslåede
affattelse af § 35 indsættes
i stk. 1, 1. pkt., der bliver 2. pkt.,
efter »§§ 36-40 a er«: » i
øvrigt«.
[Præcisering af
vejledningsforpligtelsen]
4) I
den under nr. 15 foreslåede
affattelse af § 35 udgår i
stk. 6, nr. 3, »at skrivelsen
klart angiver,«.
[Sproglig korrektion]
5) I
den under nr. 17 foreslåede
ændring af § 39, nr. 1,
indsættes efter »lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats«: » eller
integrationslovens § 23 c«.
[Konsekvensændring]
6) I
nr. 38 ændres »§ 76, stk. 1, 3. pkt.« til:
Ȥ 76, stk. 1, 4.
pkt.,«.
[Konsekvensændring]
7) I
den under nr. 39 foreslåede
affattelse af § 69 a, stk. 1,
indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2.
og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første jobsamtale
efter personen er påbegyndt et ressourceforløb, kan
kommunen, når den indkalder personen til den første
jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at personen skal
møde til jobsamtalen, og at hvis personen udebliver uden
rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med
en dagssats for hver dag, personen udebliver.«
[Præcisering af
vejledningsforpligtelsen]
8) I
den under nr. 39 foreslåede
affattelse af § 69 a, stk. 1,
indsættes i 1. pkt., der bliver
2. pkt., efter »§§ 69 b-69 e er«: »i
øvrigt«.
[Præcisering af
vejledningsforpligtelsen]
9)
Efter det under nr. 40 foreslåede
§ 69 a, stk. 4, indsættes
som nyt stykke:
»Stk. 5.
§ 35, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
[Konsekvensændring
vedrørende sygemelding]
10) I
den under nr. 43 foreslåede
affattelse af § 69 l, stk. 1,
indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:
»Har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2.
og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første jobsamtale
efter personen er påbegyndt et jobafklaringsforløb,
kan kommunen, når den indkalder personen til den
første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at
personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen
udebliver uden rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en dagssats for hver dag, personen
udebliver.«
[Præcisering af
vejledningsforpligtelsen]
11) I
den under nr. 43 foreslåede
affattelse af § 69 l, stk. 1,
indsættes i 1. pkt., der bliver
til 2. pkt., efter »§§ 69 m-69 p er«:
»i øvrigt«.
[Præcisering af
vejledningsforpligtelsen]
12)
Efter det under nr. 44 foreslåede
§ 69 l, stk. 4, indsættes
som nyt stykke:
»Stk. 5.
§ 35, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6, og i
rykningsklausulen bliver stk. 6 til stk. 7.
[Konsekvensændring
vedrørende sygemelding]
13) I
den under nr. 52 foreslåede § 75 a indsættes før 1.
pkt. som nyt punktum:
»Har kommunen ikke vejledt en person,
jf. 2. og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første
jobsamtale efter personen er begyndt at modtage ledighedsydelse,
kan kommunen, når den indkalder personen til den
første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at
personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen
udebliver uden rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en dagssats for hver dag, personen
udebliver.«
[Præcisering af
vejledningsforpligtelsen]
14) I
den under nr. 52 foreslåede § 75 a indsættes i 1. pkt., der bliver 2. pkt., efter
»§§ 76-77 b er«: »i
øvrigt«.
[Præcisering af
vejledningsforpligtelsen]
15) I
den under nr. 52 foreslåede § 75 a indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
§ 35, stk. 8, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af
ledighedsydelse.«
[Konsekvensændring
vedrørende sygemelding]
16) Nr.
53 udgår.
[Konsekvensændring som
følge af nyaffattelsen af nr. 54 og 55]
17) Nr.
54 affattes således:
»54. § 77 affattes således:
Ȥ 77. Hvis en person,
der modtager ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13,
stk. 7 eller 8, og regler fastsat i medfør af § 13,
stk. 15, udebliver fra en jobsamtale, et møde i
rehabiliteringsteamet, en samtale om rådighedsvurdering eller
en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2,
foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der
går, fra personen skulle være mødt til samtalen,
og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages
fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have
fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.
Stk. 2. Har en
person, der modtager ledighedsydelse, undladt at registrere
cv-oplysninger rettidigt på Jobnet, jf. § 75, stk. 1,
nr. 6, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage,
hvor cv-oplysningerne ikke har været registreret på
Jobnet, medmindre den manglende registrering af cv-oplysninger ikke
skyldes personens forhold.
Stk. 3.
Nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1 og 2
fastsættes på baggrund af den årlige
ledighedsydelse og fastsættes pr. dag beregnet på
baggrund af en 5-dagesuge. Hvis den månedlige hjælp til
en person er nedsat, nedsættes fradraget pr. dag
tilsvarende.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af fradraget i hjælpen pr.
dag.««
[Lovteknisk ændring]
18) Nr.
55 affattes således:
»55. § 77 affattes således:
Ȥ 77. Hvis en person,
der modtager ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13,
stk. 7 eller 8, og regler fastsat i medfør af § 13,
stk. 15, udebliver fra en jobsamtale, et møde i
rehabiliteringsteamet, en samtale om rådighedsvurdering eller
en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2,
foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der
går, fra personen skulle være mødt til samtalen,
og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages
fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have
fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.
Stk. 2. Har en
person, der modtager ledighedsydelse, undladt at registrere
cv-oplysninger rettidigt på Jobnet, jf. § 75, stk. 1,
nr. 7, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage,
hvor cv-oplysningerne ikke har været registreret på
Jobnet, medmindre den manglende registrering af cv-oplysninger ikke
skyldes personens forhold.
Stk. 3. Hvis en
person uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler
fastsat i medfør af § 13, stk. 15, udebliver fra en
samtale som nævnt i stk. 1, som personen selv har booket
digitalt, skal kommunen foretage fradrag i ledighedsydelsen for de
dage, der går, fra personen skulle være mødt til
samtalen, og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der
foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen
skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen
samme dag.
Stk. 4. Hvis en
person, der er omfattet af § 75, stk. 1, nr. 3, uden rimelig
grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler fastsat i
medfør af § 13, stk. 15, har undladt selv at booke en
jobsamtale digitalt inden for den frist, som jobcenteret har
fastsat, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, foretager kommunen fradrag i
ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle
have booket jobsamtalen digitalt, og indtil personen har booket en
jobsamtale digitalt, eller til personen har genoprettet kontakten
med jobcenteret. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den
dag, hvor jobsamtalen skulle have været booket, uanset om
personen booker jobsamtalen dagen efter fristens udløb.
Stk. 5.
Nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1-4 fastsættes
på baggrund af den årlige ledighedsydelse og
fastsættes pr. dag beregnet på baggrund af en
5-dagesuge. Hvis den månedlige hjælp til en person er
nedsat, nedsættes fradraget pr. dag tilsvarende.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af fradraget i hjælpen pr.
dag.««
[Lovteknisk ændring]
19) Nr.
56 og 57 udgår.
[Konsekvensændring som
følge af nyaffattelsen af nr. 54 og 55]
Til § 4
20) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 9, stk. 1,
ændres »9, § 9 a, stk. 4 og 7 og § 12«
til: »9 og 12«.
[Konsekvensændring]
Til § 7
21) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
29, stk. 5, § 32 a, stk. 3, nr. 4, og § 32 d, stk. 1, indsættes efter
»integrationsydelse,«: »selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse, overgangsydelse,«.«
[Sproglig korrektion]
22)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
46 d, stk. 1, nr. 7, indsættes efter
»Integrationsydelse,«: » selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse, overgangsydelse,«.«
[Sproglig korrektion]
Til § 13
23)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 1, nr. 11, indsættes efter »lov om
social pension«: », og efterlevelsespension til den
længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om social
pension«.«
[Præcisering af, at
efterlevelsespension indgår i kommunernes
finansieringsbeløb]
24)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
7 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler for, hvordan fleksbidraget skal beregnes, når der ikke
er indberettet lønoplysninger til indkomstregisteret i en
given periode.««
[Indførelse af bemyndigelse
til at fastsætte regler om beregning af de særlige
fleksbidrag]
Til § 17
25) I
nr. 1 ændres »§ 6, nr.
2 og 22,« til: »§ 6, nr. 2,
22 og 24,«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 18
26) I
nr. 1 ændres »§ 2, nr. 8, 15, 80, 85, og 90-93,« til: »§ 2, nr. 8, 15, 42, 64, 80, 85 og
89-93,«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 19
27) §
19 affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 19, 20, 55, 58 og 59.
Stk. 3. De
hidtil gældende regler i lov om aktiv socialpolitik i
§§ 8 a, 13-13 d, 25 a og 35-43, § 80, stk. 1, og
§§ 91 og 109 finder fortsat anvendelse for
hændelser, der er sket før lovens
ikrafttræden.
Stk. 4. For
personer, der på tidspunktet for denne lovs
ikrafttræden modtager hjælp efter §§ 22-25,
68, 69 j og 74 a i lov om aktiv socialpolitik, finder de hidtil
gældende regler i lov om aktiv socialpolitik i §§ 8
a, 13-13 d, 25 a, 35-43, 69-69 e, 69 k-69 p og 75-77 b, § 80,
stk. 1, og §§ 91 og 109 anvendelse, indtil kommunen har
givet vejledning i overensstemmelse med § 35, stk. 1, §
69 a, stk. 1, § 69 l, stk. 1, eller § 75 a, stk. 1, i lov
om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1, nr. 15, 39, 43 og
52.«
[Lovteknisk ændring,
således at stk. 4 bliver stk. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
I den gældende § 13 f, stk. 12,
nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik fremgår det, at
opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder efter stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, sker
for hver ægtefælle for sig. Perioden på 12
kalendermåneder for både en ægtefælle, jf.
stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, og en ugift person, jf. stk. 6,
nr. 2, forlænges med perioder, hvor den
pågældende har haft ret til fravær ved
graviditet, barsel eller adoption, jf. § 13, stk. 7, nr. 4, i
lov om aktiv socialpolitik.
Som følge af den foreslåede
ændring i § 13, stk. 7, jf. lovforslagets § 1, nr.
5, hvor den udtømmende liste af 10 rimelige grunde
udgår af bestemmelsen, er der behov for en
konsekvensændring af § 13 f, stk. 12, nr. 2,
således at der alene henvises til § 13, stk. 7.
Forslaget til ændring medfører
ikke indholdsmæssige ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 2 og 3
Af den foreslåede § 35, stk. 1,
jf. lovforslagets § 1, nr. 15, fremgår det ikke, hvordan
en kommune skal vejlede borgeren ved indkaldelsen til første
jobsamtale med den virkning, at kommunen kan sanktionere borgeren
ved udeblivelse fra samtalen.
Det foreslås derfor, at der i den
foreslåede § 35, stk. 1, før 1. pkt.
indsættes et nyt punktum, hvor det fremgår, at hvis
kommunen ikke har vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden
indkaldelsen til den første jobsamtale efter anmodning om
hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til den
første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at
personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen
udebliver uden rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en sanktionssats for hver dag, personen udebliver.
Dette har tidligere alene fremgået af lovforslagets
bemærkninger.
Forslaget betyder, at kommunen vil kunne
sanktionere personen, hvis den pågældende udebliver fra
første jobsamtale, idet personen dermed er vejledt om
konsekvensen af udeblivelsen.
Samtidig foreslås det, at der i
§ 35, stk. 1, 2. pkt., indsættes »i
øvrigt« efter §§ 36-40a, således at
det fremgår, at kommunen efter første jobsamtale skal
vejlede personen efter den foreslåede § 35, stk. 1, 2.
og 3. pkt.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 15, til den foreslåede § 35,
stk. 1.
Til nr. 4
Der foretages en sproglig korrektion af den
foreslåede § 35, stk. 6, nr. 3, jf. lovforslaget § 1, nr. 15,
således at »at skrivelsen klart angiver«
udgår, idet sætningen er overflødig.
Forslaget til ændring medfører
ikke indholdsmæssige ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 5
Det fremgår af den gældende
regel i § 39, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik, at
hjælpen nedsættes efter § 40, hvis en person uden
rimelig grund ophører med sit arbejde.
Der er ikke i lovgivningen taget stilling
til, om en person, der uden rimelig grund ophører i en
ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, kan sanktioneres efter den
gældende § 39, nr. 1. Det er derfor i lovforslagets
§ 1, nr. 17, foreslået, at det kommer til at
fremgår af § 39, nr. 1, at ophør uden rimelig
grund i en ansættelse med løntilskud også skal
kunne sanktioneres efter § 40, dvs. at hjælpen
nedsættes med tre gange sanktionssatsen.
Da personer, der modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
også kan få tilbud om ansættelse med
løntilskud efter integrationslovens § 23 c,
foreslås det, at der i § 39, nr. 1, indsættes, at
bestemmelsen også skal gælde for personer, der er ansat
i en stilling med løntilskud efter integrationslovens §
23 c.
Forslaget medfører, at personer, der
modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse ved ophør i ansættelsen med
løntilskud også vil kunne få en sanktion
på tre gange sanktionssatsen efter § 35, stk. 5, i lov
om aktiv socialpolitik, jf. lovforslagets § 1, nr. 23, til
nyaffattelse af § 40.
Til nr. 6
Der foretages en henvisningsændring i
den i lovforslagets § 1, nr. 38, foreslåede
ændring til § 76, stk. 1, 3. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik, således at 3. pkt. ændres til 4.
pkt.
Forslaget til ændring medfører
ikke indholdsmæssige ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 7 og 8
Af den foreslåede § 69 a, stk.
1, jf. lovforslagets § 1, nr. 39, fremgår det ikke,
hvordan en kommune skal vejlede en person, der modtager
ressourceforløbsydelse i ressourceforløb ved
indkaldelsen til første jobsamtale med den virkning, at
kommunen kan sanktionere borgeren ved udeblivelse fra samtalen.
Det foreslås derfor, at der i den
foreslåede § 69 a, stk. 1, før 1. pkt.
indsættes et nyt punktum, hvoraf det fremgår, at hvis
kommunen ikke har vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden
indkaldelsen til den første jobsamtale efter anmodning om
hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til den
første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at
personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen uden
rimelig grund udebliver fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en dagssanktion for hver dag, personen udebliver.
Dette har tidligere alene fremgået af lovforslagets
bemærkninger.
Med forslaget vil kommunen kunne
sanktionere personen, hvis den pågældende udebliver fra
første jobsamtale, idet personen dermed er vejledt om
konsekvensen af udeblivelsen.
Samtidig foreslås det, at der i
§ 69 a, stk. 1, 2. pkt., indsættes »i
øvrigt« efter §§ 36-40 a, således at
det vil fremgå, at kommunen efter første jobsamtale
skal vejlede personen efter den foreslåede § 69 a, stk.
1, 2. og 3. pkt.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslaget § 1, nr. 39 til den foreslåede § 69 a,
stk. 1.
Til nr. 9
Der er efter de gældende regler i
§ 69 a, i lov om aktiv socialpolitik ikke fastsat regler om,
at jobcenteret kan anvise, hvor en person skal meddele sygdom.
Det foreslås, at der i § 69 a
indsættes et nyt stk. 4, hvor der henvises til, at § 35,
stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 15, finder tilsvarende
anvendelse for personer, der modtager ressourceforløbsydelse
i ressourceforløb, således at jobcenteret i lighed
med, hvad der gælder for kontanthjælpsmodtagere m.v.,
kan anvise, hvor en person skal meddele sygdom.
Der henvises til bemærkninger til den
foreslåede § 35, stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr.
15.
Til nr. 10 og 11
Af den foreslåede § 69 l, stk.
1, jf. lovforslagets § 1, nr. 43, fremgår det ikke,
hvordan en kommune skal vejlede en person, der modtager
ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb, ved
indkaldelsen til første jobsamtale med den virkning, at
kommunen kan sanktionere borgeren ved udeblivelse fra samtalen.
Det foreslås derfor, at der i den
foreslåede § 69 l, stk. 1, før 1. pkt.
indsættes et nyt punktum, hvoraf det fremgår, at hvis
kommunen ikke har vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden
indkaldelsen til den første jobsamtale efter anmodning om
hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til den
første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at
personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen uden
rimelig grund udebliver fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en dagssanktion for hver dag, personen udebliver.
Dette har tidligere alene fremgået af lovforslagets
bemærkninger.
Med forslaget vil kommunen kunne
sanktionere personen, hvis den pågældende udebliver fra
første jobsamtale, idet personen dermed er vejledt om
konsekvensen af udeblivelsen.
Samtidig foreslås det, at der i
§ 69 l, stk. 1, 2. pkt., indsættes »i
øvrigt« efter §§ 36-40 a, således at
det vil fremgå, at kommunen efter første jobsamtale
skal vejlede personen efter den foreslåede § 69 l, stk.
1, 2 og 3. pkt.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 43, til den foreslåede § 69
l, stk. 1.
Til nr. 12
Der er efter de gældende regler i
§ 69 l i lov om aktiv socialpolitik ikke fastsat regler om, at
jobcenteret kan anvise, hvor en person skal meddele sygdom.
Det foreslås, at der i § 69 l
indsættes et nyt stk. 5, hvor der henvises til, at § 35,
stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 15, finder tilsvarende
anvendelse for personer, der modtager ressourceforløbsydelse
i jobafklaringsforløb, således at jobcenteret i lighed
med, hvad der gælder for kontanthjælpsmodtagere, m.v.
kan anvise, hvor en person skal meddele sygdom.
Der henvises til bemærkninger til den
foreslåede § 35, stk. 8, jf. lovforslaget § 1, nr.
15.
Til nr. 13 og 14
Af den foreslåede § 75 a, stk.
1, jf. lovforslagets § 1, nr. 52, fremgår det ikke,
hvordan en kommune skal vejlede en person, som modtager
ledighedsydelse, ved indkaldelsen til første jobsamtale med
den virkning, at kommunen kan sanktionere borgeren ved udeblivelse
fra samtalen.
Det foreslås derfor, at der i den
foreslåede § 75 a, stk. 1, før 1. pkt.
indsættes et nyt punktum, hvoraf det fremgår, at hvis
kommunen ikke har vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden
indkaldelsen til den første jobsamtale efter anmodning om
hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til den
første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at
personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen uden
rimelig grund udebliver fra jobsamtalen, vil personen blive
sanktioneret med en dagssanktion for hver dag, personen udebliver.
Dette har tidligere alene fremgået af lovforslagets
bemærkninger.
Med forslaget vil kommunen kunne
sanktionere personen, hvis den pågældende udebliver fra
første jobsamtale, idet personen dermed er vejledt om
konsekvensen af udeblivelsen.
Samtidig foreslås det, at der i
§ 75 a, stk. 1, 2. pkt., indsættes »i
øvrigt« efter »§§ 36-40 a,
således at det fremgår, at kommunen efter første
jobsamtale skal vejlede personen efter den foreslåede §
75 a, stk. 1, 2. og 3. pkt.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 52, til den foreslåede § 75
a, stk. 1.
Til nr. 15
Der er efter de gældende regler i
§ 75 a ikke fastsat regler om, at jobcenteret kan anvise, hvor
en person skal meddele sygdom.
Det foreslås, at der i § 75 a
indsættes et nyt stk. 2, hvor der henvises til, at § 35,
stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 15, finder tilsvarende
anvendelse for personer, der modtager ledighedsydelse,
således at jobcenteret i lighed med, hvad der gælder
for kontanthjælpsmodtagere m.v., kan anvise, hvor en person
skal meddele sygdom.
Der henvises til bemærkninger til den
foreslåede § 35, stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr.
15.
Til nr. 16
Det foreslås af lovtekniske grunde,
at § 1, nr. 53, udgår. Bestemmelserne indgår i
nyaffattelsen af § 1, nr. 54 og 55.
Til nr. 17
Det foreslås i nr. 13, at § 77 i
lov om aktiv socialpolitik af lovtekniske grunde nyaffattes.
Det foreslås i § 77, stk. 1, at
hvis en person, der modtager ledighedsydelse, uden rimelig grund,
jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler fastsat i medfør af
§ 13, stk. 15, udebliver fra en jobsamtale, et møde i
rehabiliteringsteamet, en samtale om rådighedsvurdering eller
en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2,
foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der
går, fra personen skulle være mødt til samtalen,
og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages
fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have
fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.
Det foreslås i § 77, stk. 2, at
har en person, der modtager ledighedsydelse, undladt at registrere
cv-oplysninger rettidigt på Jobnet, jf. § 75, stk. 1,
nr. 6, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage,
hvor cv-oplysningerne ikke har været registreret på
Jobnet, medmindre den manglende registrering af cv-oplysninger ikke
skyldes personens forhold.
Det foreslås i § 77, stk. 3, at
nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1 og 2
fastsættes på baggrund af den årlige
ledighedsydelse og fastsættes pr. dag beregnet på
baggrund af en 5-dagesuge. Hvis den månedlige hjælp til
en person er nedsat, nedsættes fradraget pr. dag
tilsvarende.
Endelig foreslås det i § 77,
stk. 4, at beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af fradraget i hjælpen pr. dag.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der henvises til bemærkningerne til ændringerne i
§ 77, jf. lovforslagets § 1, nr. 53 og 54.
Ændringen skal træde i kraft
den 1. januar 2020.
Til nr. 18
Det foreslås i nr. 14, at § 77 i
lov om aktiv socialpolitik af lovtekniske grunde nyaffattes.
Det foreslås i § 77, stk. 1, at
hvis en person, der modtager ledighedsydelse, uden rimelig grund,
jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler fastsat i medfør af
§ 13, stk. 15, udebliver fra en jobsamtale, et møde i
rehabiliteringsteamet, en samtale om rådighedsvurdering eller
en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2,
foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der
går, fra personen skulle være mødt til samtalen,
og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages
fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have
fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.
Det foreslås i § 77, stk. 2, at
har en person, der modtager ledighedsydelse, undladt at registrere
cv-oplysninger rettidigt på Jobnet, jf. § 75, stk. 1,
nr. 7, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage,
hvor cv-oplysningerne ikke har været registreret på
Jobnet, medmindre den man??glende registrering af cv-oplysninger
ikke skyldes personens forhold.
Det foreslås i § 77, stk. 3, at
hvis en person uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8,
og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 15, udebliver
fra en samtale som nævnt i stk. 1, som personen selv har
booket digitalt, skal kommunen foretage fradrag i ledighedsydelsen
for de dage, der går, fra personen skulle være
mødt til samtalen, og indtil kontakten til kommunen er
genoprettet. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag,
hvor samtalen skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter
kommunen samme dag.
Det foreslås i § 77, stk. 4, at
hvis en person, der er omfattet af § 75, stk. 1, nr. 3, uden
rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler fastsat i
medfør af § 13, stk. 15, har undladt selv at booke en
jobsamtale digitalt inden for den frist, som jobcenteret har
fastsat, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, foretager kommunen fradrag i
ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle
have booket jobsamtalen digitalt, og indtil personen har booket en
jobsamtale digitalt, eller til personen har genoprettet kontakten
med jobcenteret. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den
dag, hvor jobsamtalen skulle have været booket, uanset om
personen booker jobsamtalen dagen efter fristens udløb.
Det foreslås i § 77, stk. 5, at
nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1-4 fastsættes
på baggrund af den årlige ledighedsydelse og
fastsættes pr. dag beregnet på baggrund af en
5-dagesuge. Hvis den månedlige hjælp til en person er
nedsat, nedsættes fradraget pr. dag tilsvarende.
Det foreslås i § 77, stk. 6, at
beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af fradraget i hjælpen pr. dag.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der henvises til bemærkningerne til ændringerne i
§ 77, jf. lovforslagets § 1, nr. 55-57.
Ændringen skal træde i kraft
den 1. januar 2020.
Til nr. 19
Det foreslås af lovtekniske grunde,
at § 1, nr. 56 og 57, udgår. Bestemmelserne indgår
i nyaffattelsen af § 1, nr. 54 og 55.
Til nr. 20
Som følge af en fejl er der indsat
en henvisning til § 9 a, stk. 4 og 7, i den foreslåede
§ 9, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, jf. lovforslagets § 4, nr. 1.
Det foreslås, at ændre
henvisningen i den foreslåede § 9, stk. 1, til »9
og 12«.
Der er tale om en
konsekvensændring.
Til nr. 21 og 22
Integrationsydelse staves med stort
begyndelsesbogstav i § 46 d, stk. 1, nr. 7, og bestemmelsen
kan derfor ikke ændres sammen med ændringerne i §
29, stk. 5, § 32 a, stk. 3, nr. 4, og § 32 d, stk. 1,
hvor integrationsydelse starter med lille bogstav.
Det foreslås derfor, at § 46 d,
stk. 1, nr. 7, udgår i § 7, nr. 1, og at ændringen
indsættes i et nyt nummer 01.
Forslagene til ændringer
medfører ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 23
Den gældende § 3 i lov om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne
(refusionsloven) regulerer, hvilke offentlige ydelser der er
omfattet af loven.
Det fremgår af bestemmelsens §
3, stk. 1, nr. 11, at førtidspension til personer, der har
fast bopæl i Danmark, jf. § 16 i lov om social pension,
er omfattet af loven.
Det følger af den foreslåede
ændring til § 3, stk. 1, nr. 11, at efter »lov om
social pension«: indsættes »og
efterlevelsespension til den længstlevende pensionist, jf.
§ 48 i lov om social pension«.
Forslaget indebærer, at
efterlevelsespension i form af førtidspension til den
længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om social
pension medfinansieres på samme måde som
førtidspension. Det betyder, at personer, der modtager
efterlevelseshjælp i form af folkepension, ikke vil
indgå i kommunernes finansieringsbeløb.
Til nr. 24
Lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne (refusionsloven) § 7 indeholder
ikke i dag gældende regler om, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for, hvordan fleksbidraget skal beregnes, når der ikke
er indberettet lønoplysninger til indkomstregisteret i en
given periode.
Det følger af den foreslåede
§ 7, stk. 3, at beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler for, hvordan fleksbidraget
skal beregnes, når der ikke er indberettet
lønoplysninger til indkomstregisteret i en given periode. Er
der ikke lønoplysninger for en periode, udbetales det
beregnede fleksbidrag, jf. § 7 i lov om kommunernes
finansiering af offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne
(refusionsloven).
Den foreslåede § 7, stk. 3, vil
give beskæftigelsesministeren mulighed for at fastsætte
nærmere regler for, hvordan fleksbidraget skal beregnes,
når der ikke er indberettet lønoplysninger til
indkomstregisteret i en given periode.
Til nr. 25
Det fremgår af § 17, nr. 1, at
§ 6, nr. 2 og 22, ophæves i lov nr. 174 af 27. februar
2019 om ændring af udlændingeloven, integrationsloven,
repatrieringsloven og forskellige andre love.
På baggrund af ændringen i
§ 1, nr. 27, af den foreslåede ændring af §
42, stk. 1-4, foreslås det, at § 6, nr. 24, i lov nr.
174 af 27. februar 2019 ligeledes ophæves.
Baggrunden er, at integrationsydelse ikke
længere fremgår af den foreslåede § 42, stk.
1, i lov om aktiv socialpolitik.
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 26
Det fremgår af § 18, nr. 1, at
§ 2, nr. 8, 15, 80, 85 og 90-93, i lov nr. 551 af 7. maj 2019
om lov om ændring af lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
aktiv socialpolitik, lov om sygedagpenge, integrationsloven og
forskellige andre love, ophæves.
På baggrund af ændringen i
§ 1, nr. 15 og 27, samt ændringer i forhold til opsat
pension foreslås det, at der i § 18, nr. 1, ændres
henvisningerne i § 2 til nr. 8, 15, 42, 64, 80, 85, 89-93 og
97, som ophæves.
Der er tale om lovtekniske ændringer
som følge af ændringer i nærværende
lovforslag.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 15 og 27, og til bemærkningerne
til lovforslagets § 18, nr. 1.
Til nr. 27
§ 19 foreslås nyaffattet,
således at stk. 4. bliver stk. 2.
Det foreslås i stk. 1, at loven skal
træde i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i stk. 2, at
beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 19, 20, 55, 58 og 59.
Baggrunden er, at disse bestemmelser først skal træde
i kraft, når personer, der er uddannelsesparate eller
aktivitetsparate, samt personer, der modtager
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller
ledighedsydelse, får pligt til selv at booke jobsamtaler
digitalt.
Det foreslås i stk. 3, at de hidtil gældende regler i lov om
aktiv socialpolitik i § 8 a, §§ 13-13 d, § 25
a, §§ 35-43, § 80, stk. 1, § 91 og § 109
finder fortsat anvendelse for hændelser, der er sket
før lovens ikrafttræden.
Det foreslås i stk. 4, at personer,
der på tidspunktet for denne lovs ikrafttræden modtager
hjælp efter §§ 22-25, 68, 69 j og 74 a, i lov om
aktiv socialpolitik, finder de hidtil gældende regler i lov
om aktiv socialpolitik i § 8 a, §§ 13-13 d, §
25 a, §§ 35-43, §§ 69 -69 e, §§ 69
k-69 p, §§ 75-77 b, § 80, stk. 1, § 91 og
§ 109 anvendelse, indtil kommunen har givet vejledning i
overensstemmelse med §§ 35, stk. 1, § 69 a, stk. 1,
§ 69 l, stk. 1 eller § 75 a, i lov om aktiv
socialpolitik, jf. denne lovs § 1, nr. 15, 39, 43 og 52.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 19.
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november
2019 og var til 1. behandling den 28. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 4. oktober 2019 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - 10. Den 19. november 2019
sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Nils Sjøberg (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |