Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. december 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 6 og 9, herunder om deling af
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 3, og skatteministeren har stillet
ændringsforslag nr. 4, 5, 7 og 8.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, ALT og LA) indstiller lovforslag A og B til
vedtagelse med de af skatteministeren
og de af Venstre stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og KF) indstiller lovforslag A og B til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte forslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslaget til det under B nævnte forslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslag A og B til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de af Venstre stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod de af skatteministeren og de af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Socialdemokratiets, Venstres, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstres, Det Konservative Folkepartis og
Liberal Alliances medlemmer af udvalget bemærker, at der i
lovforslaget indgår et forslag om ophævelse af
fradragsretten for inddrivelsesrenter, som indebærer et
varigt årligt merprovenu på ca. 135 mio. kr.
Partierne er enige om, at merprovenuet fra
2020 og frem udmøntes til finansiering af »Aftale om
ret til seniorpension for nedslidte« (2019) indgået
mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre.
Det resterende merprovenu på ca. 100
mio. kr. i 2020 vil blive udmøntet efter aftale mellem
partierne.
I forhold til den del af lovforslaget der
vedrører kommunalt ejede forsyningsselskabers mulighed for
at vælge privat inddrivelse, ønsker partierne, at der
iværksættes en evaluering af ordningen, når den
har fungeret i 2 år, med henblik på at indhente
erfaringer fra de kommunalt ejede forsyningsselskaber, som har
valgt privat inddrivelse.
Venstre, Det Konservative Folkeparti
og Liberal Alliance
Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance ønsker, at det øvrige provenu
anvendes til at løse finansieringsudfordringen ved
ændringsforslagene stillet af Liberal Alliance til lovforslag
nr. L 25, jf. Skatteudvalgets betænkning af 12. december
2019. Hvis der ikke kan findes et flertal for disse
ændringsforslag, støtter Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance regeringens forslag om, at
anvendelsen af provenuet skal drøftes tidligt i 2020. I
denne forbindelse ønsker Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance, at provenuet skal anvendes til at
nedbringe andre skatter eller afgifter, så det samlede
skattetryk ikke stiger som en konsekvens af vedtagelsen af
lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at kombinationen af en rente på 8
pct. og ingen fradragsret vil ramme en gruppe af gældsramte
med lav indkomst hårdt. SF anerkender de administrative
fordele ved at fjerne fradragsretten, men det kunne kombineres med
en noget lavere rente, f.eks. 8 pct., eventuelt målrettet
personer med lav indkomst. SF er derfor imod forslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget vil
gerne sikre, at den massive offentlige gæld reduceres, og at
de forskellige fordringshavere, herunder kommunalt ejede
forsyningsselskaber, får deres tilgodehavender. EL mener
ikke, at dette sikres bedst ved at involvere private
inkassovirksomheder i denne opgave.
For det første mener Enhedslisten,
at et parallelt spor med både offentlig og privat inddrivelse
komplicerer inddrivelsesopgaven. Dette bekræftes i et svar
fra skatteministeren på et af Enhedslistens
spørgsmål, hvori det medgives, at der skal bruges
ekstra ressourcer på at monitorere, at gælden ikke
både er under offentlig og privat inddrivelse.
Skatteministeren kan dog ikke redegøre for, hvor mange
ressourcer Gældsstyrelsen skal anvende på at
kontrollere dette. EL frygter et øget ressourcetræk
på Gældsstyrelsen, der i forvejen har en meget stor
opgave i at nedbringe den enorme offentlige restancemasse og
samtidig implementere det nye inddrivelsessystem PSRM.
For det andet er Enhedslisten bekymret
over, at skatteministeren ikke klart kan svare på, hvor mange
ekstra omkostninger der kan påføres en restant som
følge af lovforslaget. Adspurgt af Enhedslisten i
spørgsmål svarer ministeren, at nogle skyldnere vil
opleve øgede inddrivelsesomkostninger, men hvor meget det
drejer sig om, kan ministeren ikke redegøre for. Det
bekymrer Enhedslisten. Enhedslisten forstår til fulde
ønsket fra de kommunalt ejede forsyningsselskaber, men
løsningen er ikke en involvering af privat inkasso i
inddrivelsesopgaven, men derimod en markant opnormering af antallet
af medarbejdere i Gældsstyrelsen, der kan foretage manuel
inddrivelse.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V),
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, skatteindberetningsloven og lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Kommunalt ejede
forsyningsvirksomheders valg af privat inddrivelse,
restanceinddrivelsesmyndighedens overvæltning af omkostninger
på skyldner ved brug af privat inkassator til inddrivelse i
udlandet og forældelse m.v. i genoptagelsessager på
inddrivelsesområdet m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-6
og 8-12, § 2, nr. 2, § 3 og § 4, stk. 1, 3, 5 og
8.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige og skatteindberetningsloven (Ophævelse af
fradragsret for renter af fordringer under inddrivelse)«
omfattende § 1, nr. 7, § 2, nr. 1, og § 4, stk. 1,
2, 4, 6 og 7.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(SF og KF):
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 1 b affattes stk.
2 således:
»Stk. 2.
Når der er gået 3 år eller mere fra den dag, hvor
det kan lægges til grund, at loven skal eller ikke skal
gælde for opkrævning og inddrivelse af den kommunalt
ejede forsyningsvirksomheds fordringer, kan den kommunalt ejede
forsyningsvirksomhed ved meddelelse til
restanceinddrivelsesmyndigheden vælge, at loven med virkning
fra modtagelsen af meddelelsen henholdsvis ikke skal eller skal
finde anvendelse for opkrævning og inddrivelse af den
kommunalt ejede forsyningsvirksomheds fordringer, for hvilke den
seneste rettidige betalingsdag er dagen for modtagelsen af den nye
meddelelse eller senere. Renter og gebyrer, der vedrører
fordringer, der allerede er eller har været overdraget til
restanceinddrivelsesmyndigheden, fordringer, som sådanne
gebyrer vedrører, og opskrivningsfordringer til disse
fordringer omfattes ikke af et valg efter 1. pkt., hvorefter loven
ikke skal gælde for opkrævning og inddrivelse af den
kommunalt ejede forsyningsvirksomheds fordringer. Renter af
fordringer, for hvilke den kommunalt ejede forsyningsvirksomhed
tidligere har valgt at loven ikke skal gælde for
opkrævning og inddrivelse, og gebyrer, der alene
vedrører sådanne fordringer, omfattes ikke af et valg
efter 1. pkt., hvorefter loven skal gælde for
opkrævning og inddrivelse af den kommunalt ejede
forsyningsvirksomheds fordringer.«
[Valg af offentlig eller privat
inddrivelse for kommunalt ejede forsyningsvirksomheder, når
der er gået mindst 3 år fra den dag, hvor det kan
lægges til grund, at forsyningsvirksomheden har valgt privat
eller offentlig inddrivelse]
3) I
den under nr. 2 foreslåede § 1 b udgår i stk. 3 »i medfør af stk.
1«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
4)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
18 d, stk. 3, 2. pkt., ændres »§ 18
e.« til: »§ 18 e, 1. pkt.««
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 12]
5) I
det under nr. 11 foreslåede § 18 d, stk. 4, ændres i 3. pkt. »§ 5, stk. 1, i lov om
renter ved forsinket betaling m.v.« til: »rentelovens
§ 5, stk. 1.«
[Ændret lovhenvisning]
Til § 4
Af et mindretal (V),
tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 1 udgår »2
og«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
7) I
stk. 1 udgår »og
3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8]
8) Stk.
3 udgår.
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 3-7.
[Ændret
ikrafttræden]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 4
Af et mindretal (V),
tiltrådt af udvalget:
9) I
stk. 1 udgår »og
3«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to forslag. Det ene forslag (A) vedrører kommunalt ejede
forsyningsvirksomheders valg af privat inddrivelse,
restanceinddrivelsesmyndighedens overvæltning af omkostninger
på skyldner ved brug af privat inkassator til inddrivelse i
udlandet og forældelse m.v. i genoptagelsessager på
inddrivelsesområdet m.v. Det andet lovforslag (B)
vedrører ophævelse af fradragsret for renter af
fordringer under inddrivelse.
Til nr. 2
Det
foreslås med ændringsforslaget, at den i lovforslaget
foreslåede regel i § 1 b, stk. 2, i lov om inddrivelse
af gæld til det offentlige får en ændret
affattelse, så det i § 1 b, stk. 2, 1. pkt., bestemmes,
at det altid skal være muligt for en kommunalt ejet
forsyningsvirksomhed, der har valgt privat inddrivelse, at kunne
overgå til offentlig inddrivelse, og at en kommunalt ejet
forsyningsvirksomhed, der har valgt offentlig inddrivelse,
tilsvarende skal kunne overgå til privat inddrivelse, idet
der dog skal være gået mere end 3 år fra den dag,
hvor det kan lægges til grund, hvilken form for inddrivelse -
offentlig eller privat - der skal gælde for
forsyningsvirksomhedens fordringer.
Forslaget skal
således muliggøre et løbende til- og fravalg af
privat inddrivelse.
Henvisningen
til den dag, hvor det kan lægges til grund, hvilken form for
inddrivelse - offentlig eller privat - der skal gælde for den
kommunalt ejede forsyningsvirksomheds fordringer, er et
ordlydsvalg, der skal muliggøre, at også kommunalt
ejede forsyningsvirksomheder, der ikke senest den 1. juli 2020 har
meddelt restanceinddrivelsesmyndigheden, at den har valgt privat
inddrivelse og derfor er forblevet hos den offentlige inddrivelse
via restanceinddrivelsesmyndigheden, foreslås at skulle have
mulighed for at vælge privat inddrivelse. Et sådant
valg af privat inddrivelse vil for en sådan kommunalt ejet
forsyningsvirksomhed derfor kunne ske, når der er gået
mindst 3 år fra den 2. juli 2020, som er den dag, hvor det
med sikkerhed vides, om en kommunalt ejet forsyningsvirksomhed, der
allerede ved lovens ikrafttræden den 1. januar 2020 havde
retsevne, har besluttet sig for at forblive hos
restanceinddrivelsesmyndigheden. Kommunalt ejede
forsyningsvirksomheder vil således til og med den 1. juli
2020 kunne meddele restanceinddrivelsesmyndigheden, at de
vælger privat inddrivelse af deres fordringer, jf. den i
lovforslaget foreslåede bestemmelse i § 1 b, stk. 1, 2.
pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Det
foreslås, at en kommunalt ejet forsyningsvirksomhed, der er
forblevet hos restanceinddrivelsesmyndigheden, med den
foreslåede regel i ændringsforslaget skal kunne
vælge privat inddrivelse ved at give
restanceinddrivelsesmyndigheden meddelelse herom den 3. juli 2023
eller senere.
Et kommunalt
ejet forsyningsselskab, der opnår retsevne den 1. april 2020,
vil med den i lovforslaget foreslåede regel i § 1 b,
stk. 1, 2. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige senest den 1. oktober 2020 skulle give
restanceinddrivelsesmyndigheden meddelelse om et valg af privat
inddrivelse, for at valget er gyldigt. Er der ikke givet
restanceinddrivelsesmyndigheden nogen meddelelse, vil det den 2.
oktober 2020 kunne lægges til grund, at den kommunalt ejede
forsyningsvirksomhed er forblevet under den offentlige inddrivelse
hos restanceinddrivelsesmyndigheden, og den kommunalt ejede
forsyningsvirksomhed vil derfor med den foreslåede regel i
ændringsforslaget kunne vælge privat inddrivelse ved at
give restanceinddrivelsesmyndigheden meddelelse herom den 3.
oktober 2023 eller senere.
Meddelelsen af
et valg efter den i ændringsforslaget foreslåede regel
i § 1 b, stk. 2, 1. pkt., i lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige vil indebære, at lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige med virkning fra
restanceinddrivelsesmyndighedens modtagelse af meddelelsen ikke
skal gælde for opkrævning og inddrivelse af fordringer,
for hvilke den seneste rettidige betalingsdag er dagen for
modtagelsen af den nye meddelelse eller senere.
Hvis den
kommunalt ejede forsyningsvirksomheds valg efter den i
ændringsforslaget foreslåede bestemmelse i § 1 b,
stk. 2, 1. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige går ud på at forlade den offentlige
inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, foreslås
det, at det i § 1 b, stk. 2, 2. pkt., bestemmes, at renter og
gebyrer, der vedrører fordringer, der allerede er eller har
været overdraget til restanceinddrivelsesmyndigheden,
fordringer, som sådanne gebyrer vedrører, og
opskrivningsfordringer til disse fordringer, ikke omfattes af et
valg efter 1. pkt.
Der er tale om
samme afgrænsning som den, der er foretaget i den i
lovforslaget foreslåede bestemmelse i § 1 b, stk. 1, 4.
pkt., om et førstegangsvalg af privat inddrivelse inden for
den tidsfrist, der foreslås i § 1 b, stk. 1, 2. pkt.
Hvis den
kommunalt ejede forsyningsvirksomheds valg efter den i
ændringsforslaget foreslåede bestemmelse i § 1 b,
stk. 2, 1. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige derimod går ud på at forlade den private
inddrivelse, som tidligere er valgt af forsyningsvirksomheden, og i
stedet overgå til den offentlige inddrivelse via
restanceinddrivelsesmyndigheden, foreslås det, at det i
§ 1 b, stk. 2, 3. pkt., bestemmes, at renter af fordringer,
for hvilke den kommunalt ejede forsyningsvirksomhed tidligere har
valgt at loven ikke skal gælde for opkrævning og
inddrivelse, ikke omfattes af et valg efter 1. pkt.
Fordringer,
der skal forblive under den private inddrivelse, som den kommunalt
ejede forsyningsvirksomhed ønsker at forlade, vil kunne
udløse opkrævningsrenter, der forfalder til betaling
fra og med dagen for restanceinddrivelsesmyndighedens modtagelse af
den nye meddelelse om valget af den offentlige inddrivelse, som den
kommunalt ejede forsyningsvirksomhed nu ønsker. Selv om
disse opkrævningsrenter således har den seneste
rettidige betalingsdag på en dag, der ligger på dagen
for den nye meddelelse eller senere, findes det naturligt, at
også disse opkrævningsrenter skal forblive under den
private inddrivelse, som den kommunalt ejede forsyningsvirksomhed
nu ønsker at forlade. I modsat fald vil
restanceinddrivelsesmyndigheden ikke kunne håndtere den
accessoriske forældelse efter forældelseslovens §
23, stk. 2, af sådanne renter, da
restanceinddrivelsesmyndigheden ikke vil have indsigt i, om den
fordring, som renterne vedrører, under forløbet med
den private inddrivelse er bortfaldet ved forældelse,
således at renterne rammes af accessorisk
forældelse.
Gebyrer, der
alene vedrører sådanne fordringer, der skal forblive
under privat inddrivelse, foreslås også at skulle
forblive under privat inddrivelse, selv om deres sidste rettidige
betalingsdag indtræder på dagen for
restanceinddrivelsesmyndighedens modtagelse af meddelelsen om
valget af offentlig inddrivelse eller senere.
Hvis et gebyr
derimod ud over at vedrøre en ford?ring, der skal forblive
under privat inddrivelse, også vedrører en fordring,
hvis sidste rettidige betalingsdag indtræder på dagen
for restanceinddrivelsesmyndighedens modtagelse af meddelelsen om
valget af offentlig inddrivelse eller senere, hvorfor denne
fordring ved det foretagne valg vil overgå til offentlig
inddrivelse, vil gebyret også overgå til offentlig
inddrivelse, hvis dets seneste rettidige betalingsdag
indtræder på dagen for denne meddelelse eller senere.
Som følge af reglen i § 3 B, stk. 1, 3. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, hvorefter gebyrer,
der modtages af restanceinddrivelsesmyndigheden til inddrivelse,
efter modtagelsen med hensyn til accessorisk forældelse efter
forældelseslovens § 23, stk. 2, alene anses at
vedrøre det hovedkrav, som gebyret ved overdragelsen oplyses
at være knyttet til, vil der i denne situation ikke
være noget problem for restanceinddrivelsesmyndigheden med
håndteringen af den accessoriske forældelse af
gebyret.
Når det
ikke i den foreslåede regel i § 1 b, stk. 2, 3. pkt., i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige foreslås
at inkludere den del af ordlyden i 2. pkt., der vedrører
opskrivningsfordringer, skyldes det, at opskrivningsfordringer er
en selvstændig fordringstype, der alene anvendes for
fordringer, der er under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Til nr. 3
Der
foreslås med ændringsforslaget en nødvendig
konsekvensændring i den i lovforslaget foreslåede regel
i § 1 b, stk. 3, i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige. Efter konsekvensændringen, der skyldes den
ovenfor foreslåede regel i ændringsforslag nr. 2, vil
de bestemmelser - § 2, stk. 3, 2. pkt., og § 11 i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige og rentelovens
§§ 9 a og 9 b - der skal finde anvendelse for fordringer,
der er overgået til privat inddrivelse i medfør af den
i lovforslaget foreslåede regel i § 1 b, stk. 1, i lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige, også skulle
finde anvendelse for fordringer, der er overgået til privat
inddrivelse i medfør af den regel, der foreslås i
ændringsforslag nr. 2 ovenfor om den ændrede affattelse
af den regel, der i lovforslaget foreslås i § 1 b, stk.
2, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Konsekvensændringen gennemføres, ved at ordene
»i medfør af stk. 1« udgår af stk. 3.
Til nr. 4
I
lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås det, at der i §
18 e i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
indsættes et 2. pkt., der bestemmer, at forældelse i
sager omfattet af § 18 d, stk. 2, tidligst kan indtræde,
når der er gået 3 år fra den dag, hvor
restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelse blev truffet.
Det
foreslåede 2. pkt. skal modificere den gældende
bestemmelse i § 18 e, hvorefter forældelsesfristen for
tilbagebetalingskrav, som fysiske og juridiske personer måtte
have som følge af en inddrivelse eller frivillig betaling,
der fandt sted i perioden fra og med den 1. september 2013 til og
med den 7. september 2015, vedrørende fordringer under
inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, løber fra
den 8. september 2015.
I § 18 d,
stk. 3, 2. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige er det bestemt, at genoptagelse efter 1. pkt. er
betinget af, at et krav om tilbagebetaling af det inddrevne eller
modtagne beløb ikke er forældet, jf. § 18 e.
Hvis der som
foreslået i lovforslagets § 1, nr. 12, i § 18 e i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige indsættes
et 2. pkt., der alene omhandler genoptagelse efter § 18 d,
stk. 2, bør det præciseres i § 18 d, stk. 3, 2.
pkt., at henvisningen i dette punktum til § 18 e alene
gælder § 18 e, 1. pkt., da det foreslåede 2. pkt.
ikke skal gælde for sager omfattet af § 18 d, stk.
3.
Til nr. 5
I
lovforslagets § 1, nr. 11, foreslås det, at der i §
18 d i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
indsættes en ny bestemmelse som stk. 4, hvis 3. pkt.
bestemmer, at ved opgørelsen af beløb, der
tilbagebetales efter 2. pkt., vil alene renter beregnet efter
§ 5, stk. 1, i lov om renter ved forsinket betaling m.v.
skulle medregnes.
Ved lov nr.
1244 af 18. december 2012 blev sidstnævnte lovs titel
ændret til »lov om renter og andre forhold ved
forsinket betaling (renteloven)«, og det foreslås
derfor, at der i den foreslåede bestemmelse i § 18 d,
stk. 4, 3. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige i stedet henvises til rentelovens § 5, stk. 1.
Til nr. 6 og 9
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
forslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 7
I
ændringsforslag nr. 7 foreslås en
konsekvensændring, der skyldes ændringsforslag nr. 8 om
at lade stk. 3 udgå af lovforslagets § 4. Dermed skal
henvisningen til lovforslagets § 4, stk. 3, udgå af
lovforslagets § 4, stk. 1.
Til nr. 8
I
lovforslagets § 4 foreslås i stk. 3, at skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 3
om en nødvendig konsekvensændring i § 125, stk.
4, 3. pkt., i den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lov nr. 548 af 7. maj 2019, der træder i kraft den 1.
januar 2020, hvor den gældende lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1342
af 21. november 2016, samtidig ophæves.
Konsekvensændringen går ud på, at henvisningen i
§ 125, stk. 4, 3. pkt., i den nye lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats til § 18 a, stk. 2, 1. pkt., i lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige ændres til en
henvisning til § 18 a, stk. 7, 1. pkt.
Når
§ 1, nr. 18, i lov nr. 1110 af 13. november 2019 træder
i kraft, bliver den gældende bestemmelse i § 18 a, stk.
2, til § 18 a, stk. 7.
Ifølge
§ 9, stk. 2, i lov nr. 1110 af 13. november 2019
fastsætter skatteministeren tidspunktet for
ikrafttrædelse af bl.a. § 1, nr. 18. Det er besluttet,
at § 1, nr. 18, skal træde i kraft den 17. december
2019.
Frem for at udstede en
bekendtgørelse, der i medfør af den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 4, stk. 3, fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af § 3 til den 1. januar
2020, som er ikrafttrædelsestidspunktet for både den
foreslåede ændringslov, jf. lovforslagets § 4,
stk. 1, og den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
foreslås det, at stk. 3 udgår af lovforslagets §
4. Dermed vil den regel, der foreslås i lovforslagets §
3, være omfattet af ikrafttrædelsesbestemmelsen i
§ 4, stk. 1, om ikrafttrædelse den 1. januar 2020.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2019 og var til 1. behandling den 21. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra
Skatteministeriet har den 5. december 2019 foretaget en teknisk
gennemgang af dele af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 3. september 2019 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 34, folketingsåret
2018-19, 2. samling. Den 15. november 2019 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
21 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer
(ALT) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V) nfmd. Torsten Schack Pedersen (V) Marie
Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |