Fremsat den 14. november 2019 af miljøministeren (Lea Wermelin)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse og lov om afgift af visse emballager,
poser, engangsservice og pvc-folier1)
(Forbud mod gratis udlevering af
bæreposer og forbud mod udlevering af tynde
plastikbæreposer)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 681 af 2. juli 2019, som ændret
ved § 1 i lov nr. 45 af 23. januar 2018 og lov nr. 590 af 13.
maj 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel ændres "Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 219/2009 af 11. marts 2009 om
tilpasning til Rådets afgørelse 1999/468/EF af visse
retsakter, der er omfattet af proceduren i traktatens artikel 251,
for så vidt angår forskriftsproceduren med kontrol,
EU-Tidende 2009, nr. L 87, side 109," til:"Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2018/852/EU af 30. maj 2018 om ændring
af direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald, EU-Tidende
2018, nr. L 150, s. 141,"
2.
Efter § 51 indsættes:
»§ 51 a. Bæreposer
med hank må ikke udleveres gratis på salgssteder for
varer eller produkter, jf. dog stk. 4.
Stk. 2.
Bæreposer af plastik med og uden hank med en
vægtykkelse under 30 mikrometer må ikke udleveres
gratis eller mod betaling på salgssteder for varer eller
produkter, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Bæreposer af plastik uden hank med en vægtykkelse under
15 mikrometer er ikke omfattet af forbuddet i stk. 2.
Stk. 4.
Salgssteder, der udelukkende sælger varer fritaget for
afgift, jf. lov om merværdiafgift (momsloven), er ikke
omfattet af forbuddet i stk. 1.
§ 51 b. Miljøministeren
kan fastsætte nærmere regler om bæreposer,
herunder regler om minimumspriser, materialer og
mærkning.«
3. I
§ 110, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter >>§ 50 a, stk. 1 eller 2,<<:
>>§ 51 a, stk. 1 eller 2,<<.
4. I
§ 110, stk. 3, indsættes
efter >>§ 51,<<: >>§ 51 b,<<.
§ 2
I emballageafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1236 af 4. oktober 2016, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1431 af 5. december 2018,
§ 1 i lov nr. 1434 af 5. december 2018 og § 6 i lov nr.
1728 af 27. december 2018, foretages følgende
ændring:
1. Som
fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/720/EU af 29. april 2015 om ændring af direktiv
94/62/EF med henblik på at mindske forbruget af
letvægtsplastikbæreposer, EU-tidende 2015, nr. L 115,
s. 11.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
2-4, træder i kraft den 1. januar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse 1. Indledning 1.1 Reduktion af
bæreposeforbrug 1.2. Lovforslagets baggrund 1.2.1. Letvægtsplastikbæreposedirektivet
(direktiv 2015/720) 1.2.2. Nyt emballagedirektiv (direktiv
2018/852) 2. Lovforslagets hovedpunkter 2.1. Gældende ret 2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. 5. Administrative konsekvenser for
borgerne 6. Miljømæssige konsekvenser 7. Forholdet til EU-retten 8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. 9. Sammenfattende skema |
|
Lovforslaget forbyder gratis udlevering af bæreposer,
uanset materiale eller størrelse, med det formål at
fremme genbrug af bæreposer. Derudover forbydes udlevering af
tynde plastikbæreposer under 30 mikrometer (µm), der
sjældent genbruges på grund af disses skrøbelige
karakter. Dog er plastikbæreposer under 15 µm uden hank
(meget tynde plastikbæreposer) undtaget lovforslagets forbud.
Disse meget tynde plastikbæreposer er nødvendige til
fødevarer af hensyn til hygiejne og forebyggelse af
madspild.
Forbuddet mod gratis udlevering af alle bæreposer, uanset
materiale eller størrelse, skyldes, at alle typer af
bæreposer kan medføre negativ påvirkning af
miljøet i og med, at der forbruges ressourcer. F.eks. kan en
tekstilbærepose ud fra en miljømæssig
livscyklusbetragtning være et dårligere alternativ end
en plastikbærepose, medmindre tekstilbæreposen
genbruges adskillige gange (Life Cycle Assessment of grocery
carrier bags, Miljøstyrelsen, 2018).
Forbud mod gratis udlevering af bæreposer med hank vil
forventeligt medføre, at forbrugerne i højere grad
tager stilling til, om bæreposen er nødvendig.
Når forbrugerne skal tage stilling til, om de vil betale for
en bærepose, vil dette skabe incitament til, at forbrugerne
ofte fravælger køb af en ny bærepose og i stedet
genbruger en allerede indkøbt pose. Derfor er det
forventningen, at kravet om betaling vil have en reducerende effekt
på bæreposeforbruget.
Størstedelen af de plastikbæreposer, der i dag kan
købes i supermarkederne, bliver ikke omfattet af forbuddet
mod udlevering af tynde plastikbæreposer under 30 µm
med og uden hank (tynde plastikbæreposer), idet disse stort
set alle har en vægtykkelse på 40-80 µm. Derimod
bliver alle plastikbæreposer over 30 µm, samt alle
øvrige bæreposer i andre materialer, omfattet af
lovforslagets forbud mod gratis udlevering.
Lovforslagets formål er målrettet den voksende
produktion af plastikaffald og udledning heraf i miljøet,
samt fremme af en cirkulær økonomi, hvor design og
produktion understøtter muligheden for genbrug, reparation
og genanvendelse, og hvor der udvikles og bruges mere
bæredygtige materialer og produkter. Ved at bevare produkters
og materialers værdi så længe som muligt og
producere mindre affald, reduceres ressourceforbruget og
affaldsmængderne.
Lovforslaget gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/720/EU af 29. april 2015 om
ændring af direktiv 94/62/EF med henblik på at mindske
forbruget af letvægtsplastbæreposer
(letvægtsplastbæreposedirektivet), samt dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/852/EU af 30. maj
2018 om ændring af direktiv 94/62/EF om emballage og
emballageaffald (nyt emballagedirektiv).
Danmark opfylder i dag i praksis allerede kravene i
letvægtsplastbæreposedirektivet. Regeringen
ønsker dog fremadrettet fortsat at reducere forbruget af
letvægtsplastbæreposer, hvorfor nærværende
lovforslag indfører yderligere foranstaltninger rettet mod
letvægtsplastbæreposer. Derudover skal lovforslaget
sikre, at Danmark understøtter forebyggelse og genbrug af
alle øvrige typer bæreposer, uanset hvilket materiale
de består af.
1.1. Lovforslagets baggrund
Forbruget af plastikbæreposer og bæreposer af andre
materialer forventes at fortsætte i fremtiden. Derfor er der
behov for at indføre reducerende foranstaltninger med
henblik på at understøtte den cirkulære
økonomi. Lovforslagets forbud mod udlevering af gratis
bæreposer og forbud mod tynde plastikbæreposer under 30
µm vil, sammen med den eksisterende emballageafgift,
begrænse forbruget af alle typer bæreposer og give
incitament til genbrug. Dermed vil lovforslaget være til gavn
for miljøet.
I Danmark udleveres skønsmæssigt ca. 25 % af alle
plastikbæreposer (beregnet på vægt) gratis i
detailhandlen, jf. undersøgelsen 'Forarbejde med henblik på
oplysnings- og opmærksomhedskampagne om den skadelige
miljøbelastning af letvægtsbæreposer'
udarbejdet af 'the Nudging Company' for Miljøstyrelsen,
offentliggjort i 2017. Undersøgelsen viser også, at
ca. en tredjedel af forbrugerne i supermarkeder køber en
plastikbærepose.
De tynde plastikbæreposer er skrøbelige, hvilket
bevirker, at de ofte får en meget kort levetid og kun
anvendes én gang. Disse engangsposer ønskes af den
grund udfaset som bærepose. I modsætning hertil kan
øvrige bæreposer i tykkere materialer holde til at
blive brugt flere gange. De er egnede til genbrug. For disse
bæreposer indføres der krav om forbud mod gratis
udlevering. Forbud mod gratis udlevering forventes at
medføre, at forbrugerne i højere grad tager stilling
til, om bæreposen er nødvendig. Når forbrugerne
skal tage stilling til, om de vil betale for bæreposen, vil
dette skabe incitament til, at forbrugerne oftere fravælger
køb af en ny bærepose og i stedet genbruger allerede
indkøbt bærepose eller andre alternativer. Dermed
forventes der en nedgang i forbruget. Betalingskravet vil
gælde for alle bæreposer med hank, uanset materiale og
størrelse. Dette skyldes, at alle typer af bæreposer
kan medføre negativ påvirkning af miljøet i og
med, at der forbruges ressourcer. For eksempel kan en
tekstilbærepose ud fra en miljømæssig
livscyklusbetragtning være et dårligere alternativ end
en plastikbærepose, medmindre tekstilbæreposen
genbruges adskillige gange. I forhold til brug af
papirbæreposer har disse et miljøaftryk på
niveau med plastikbæreposer, men de egner sig i mindre grad
til genbrug.
Betaling for bæreposer er i dag allerede frivilligt
indført af flere butikskæder i Danmark, bl.a. i
tøjbutikker, legetøjsbutikker og boghandlere.
1.1.1. Letvægtsplastbæreposedirektivet
(direktiv 2015/720)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/62/EF
(emballagedirektivet) blev vedtaget for at forebygge og mindske
miljøbelastningen ved emballage og emballageaffald. Selv om
plastikbæreposer betragtes som emballage i henhold til dette
direktiv, indeholder direktivet ingen specifikke foranstaltninger
vedrørende forbruget af plastikbæreposer. Som
følge af behovet for foranstaltninger rettet mod
plastikbæreposer blev
letvægtsplastbæreposedirektivet, som et
ændringsdirektiv til emballagedirektivet 94/62/EF, vedtaget i
2015.
Letvægtsplastbæreposedirektivet tilsigter, at
medlemsstaterne træffer foranstaltninger med henblik på
at opnå en varig reduktion af forbruget af
letvægtsplastbæreposer. I
letvægtsplastbæreposedirektivet er en
letvægtsplastbærepose defineret som en
plastikbærepose med en vægtykkelse på mindre end
50 µm. De meget lette plastikbæreposer er defineret som
plastikbæreposer med en vægtykkelse på mindre end
15 µm, der er nødvendige af hygiejnehensyn, eller som
anvendes som primæremballage til fødevarer i
løs vægt, når dette bidrager til at forebygge
madspild.
Det fremgår af
letvægtsplastbæreposedirektivets artikel 1a, 4. afsnit,
at medlemsstaternes tiltag skal omfatte indførsel af
foranstaltninger, der sikrer, at det årlige forbrugsniveau
ikke overstiger 90 letvægtsplastbæreposer pr. person
senest den 31. december 2019 og 40
letvægtsplastbæreposer pr. person senest den 31.
december 2025, eller tilsvarende mål fastsat i vægt
og/eller indførsel af instrumenter, der sikrer, at
letvægtsplastbæreposer senest den 31. december 2018
ikke udleveres gratis på salgssteder for varer eller
produkter, medmindre der indføres lige så effektive
instrumenter. De anvendte reduktionsforanstaltninger i
letvægtsplastbæreposedirektivet skal tage hensyn til
det nuværende forbrugsniveau for plastikbæreposer i de
enkelte medlemsstater. Det vil sige, at et højere
forbrugsniveau kræver en større indsats, samt at der
skal tages hensyn til de reduktioner, der allerede er opnået.
I Danmark opfyldes letvægtsplastbæreposedirektivets
reduktionskrav via emballageafgiften på
plastikbæreposer. Det vurderes derudover, at Danmark ikke har
et forbrugsniveau, der overstiger 90
letvægtsplastbæreposer pr. person pr. år.
Idet lige så effektive instrumenter kan eksemplificeres
som skatter og afgifter, indebærer dette, at forbuddet mod
gratis udlevering af bæreposer kan fortolkes således,
at instrumenterne skal kunne måle sig med indførsel af
skatter og afgifter.
Uanset at letvægtsplastbæreposedirektivet har
hjemmel i artikel 114 TEUF, der vedrører det indre markeds
funktion, må det fortolkes således, at selvom Danmark
opfylder direktivets krav i dag, er der ikke noget i direktivet,
der hindrer, at forbruget af letvægtsplastbæreposer
reduceres yderligere. Letvægtsplastbæreposedirektivet
fastsætter udtrykkeligt, at der på samme tid kan
anvendes foranstaltninger som nævnt i såvel artikel 1
a., 4. afsnit, litra a og b.
Letvægtsplastbæreposedirektivet muliggør
således en vifte af foranstaltninger med henblik på at
opnå en varig reduktion af forbruget af
letvægtsplastbæreposer.
1.1.2. Nyt
emballagedirektiv (direktiv 2018/852)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/852/EU af 30.
maj 2018 om ændring af direktiv 94/62/EF om emballage og
emballageaffald (nyt emballagedirektiv) er seneste ændring af
emballagedirektivet. Direktivændringen er en del af
EU-Kommissionens cirkulære økonomi-pakke fra 2.
december 2015, der skal lette Europas omstilling til cirkulær
økonomi, styrke konkurrenceevnen, skabe arbejdspladser og
fremme bæredygtig vækst. Det nye emballagedirektiv har
fokus på, at affaldshåndteringen i Unionen forbedres
for at beskytte, bevare og forbedre miljøkvaliteten,
beskytte menneskers sundhed, sikre en forsigtig, effektiv og
rationel udnyttelse af naturressourcerne, fremme den
cirkulære økonomis principper m.v., jf. direktivets
første betragtning i præamblen.
Det nye emballagedirektiv har dermed et overordnet fokus
på cirkulær økonomi, og foreskriver, at
medlemsstaterne, i overensstemmelse med affaldshierarkiet fastlagt
i artikel 4 i direktiv 2008/98/EF (affaldsdirektivet), skal
træffe foranstaltninger til at tilskynde til en
forøgelse af andelen af genbrugsemballage, der bringes i
omsætning. Derudover er der i det nye emballagedirektiv
indsat en bestemmelse om, at medlemsstaterne
iværksætter forebyggende foranstaltninger med henblik
på at forebygge produktion af emballageaffald og minimere
emballages miljøpåvirkning. Sådanne forebyggende
foranstaltninger kan bestå af nationale programmer,
incitamenter via ordninger for udvidet producentansvar til
minimering af emballages miljøpåvirkning eller
tilsvarende foranstaltninger som, hvor relevant,
iværksættes i samråd med økonomiske
operatører og forbruger- og miljøorganisationer, og
som tager sigte på at samle og udnytte de forskellige
initiativer på forebyggelsesområdet, der tages i
medlemsstaterne. Medlemsstaterne kan i den sammenhæng
gøre brug af økonomiske instrumenter og andre
foranstaltninger for at give incitamenter til at anvende
affaldshierarkiet, såsom dem i bilag IVa i affaldsdirektivet
eller andre hensigtsmæssige instrumenter og foranstaltninger,
jf. emballagedirektivet artikel 4, stk. 1.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
681 af 2. juli 2019 med senere ændringer (herefter
miljøbeskyttelsesloven), indeholder ikke i dag hjemmel til
forbud mod gratis udlevering af bæreposer med hank eller
forbud mod udlevering af plastikbæreposer med og uden hank
under 30 µm.
I dag opfyldes forpligtelserne i
letvægtsplastbæreposedirektivet ved afgiftsreguleringen
i emballageafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1236 af
4. oktober 2016 med efterfølgende ændringer, og
derudover vurderes Danmark ikke at have et forbrugsniveau, der
overstiger 90 letvægtsplastbæreposer pr. person. Dette
lovforslag er et supplement til emballageafgiftens opfyldelse af
letvægtsplastbæreposedirektivet.
Efter emballageafgiftslovens § 2 a svares der afgift af
poser fremstillet af papir eller plastik m.v. med et rumindhold op
til hank eller lignende på mindst 5 liter. Bestemmelsen tager
sigte på at afgiftspålægge de typer af poser, der
med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og
lignende. For at afgrænse afgiftspligtige poser i forhold til
f.eks. almindelige affaldsposer, fryseposer og brune papirsposer er
det kun poser med hank (eller forberedt til hank) eller lignende,
der er omfattet af afgiftspligten. Kravet om hank indebærer,
at der er tale om bæreposer, der kan anvendes til at
bære varer hjem i, og som med rimelighed kan erstattes af
genbrugelige bæreløsninger. Poser, der indeholder
f.eks. mel, sukker, hunde- og kattemad, toiletpapir og
køkkenruller, og som normalt er lukkede, er ikke omfattet af
afgiftspligten, selvom de i nogle tilfælde er forsynet med
hank.
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Højeste prioritet i affaldshierarkiet, og dermed den
miljømæssigt foretrukne aktivitet, er
affaldsforebyggelse. Gennem affaldsforebyggelse opnås de
største miljømæssige besparelser. Dette sker
typisk ved at undgå at stoffer, materialer eller produkter
bliver til affald, f.eks. ved at begrænse unødvendigt
forbrug. I tråd med grundtankerne i den cirkulære
økonomi sigter lovforslagets bestemmelser således mod
at skabe øget incitament til øget genbrug og dermed
reduceret forbrug.
Med lovforslaget implementeres direktivkrav, der stiller krav om
reduktion af letvægtsplastbæreposer og forebyggelse af
produktion af emballageaffald. Til trods for at Danmark via
emballageafgiften allerede har reduceret forbruget af
bæreposer, er der behov for et vedvarende fokus på at
sænke forbruget. Det er sandsynligt, at der kommer yderligere
EU-regulering vedrørende bæreposer indenfor de
nærmeste år, idet emballagedirektivet indeholder
tilkendegivelse af, at EU-Kommissionen senest den 27. november 2021
forelægger Europa-Parlamentet og Rådet en rapport med
en vurdering af effektiviteten af foranstaltningerne i
emballagedirektivets artikel 4, stk. 1a. Hvis det vurderes, at
medlemsstaternes indførte foranstaltninger ikke er effektive
nok, skal EU-Kommissionen undersøge, hvordan der på
andre måder kan opnås en reduktion af forbruget af
letvægtsplastbæreposer og kan om nødvendigt
fremlægge et lovgivningsmæssigt forslag. Dette kan
bl.a. indebære fastsættelse af mål på
EU-plan. Som følge af denne ventede rapport i 2021 og mulige
lovgivningsmæssige tiltag sammenholdt med det globale fokus
på øget cirkulær økonomi, er der behov
for at iværksætte tiltag, der fremmer reduktionen af
letvægtsplastbæreposer og øvrige
bæreposer.
Det er ministeriets vurdering, at lovforslagets bestemmelser vil
bevirke, at Danmark bidrager positivt til reduktionen af forbruget
af letvægtsplastbæreposer, jf. formålet med
letvægtsplastbæreposedirektivet.
De bæreposer, som foreslås omfattet af lovforslagets
§ 51 a, stk. 1, om forbud mod gratis udlevering af
bæreposer, er bæreposer med hank, hvilket er
tilsvarende de bæreposer, der er omfattet af
emballageafgiftsloven. Emballageafgiften omfatter dog kun
bæreposer med hank med et rumindhold på mindst 5 liter,
hvorimod lovforslaget omfatter alle typer af bæreposer uanset
rumindhold og materiale. Baggrunden for den ensartede
afgrænsning af bæreposer med hank er, at det er
forbruget af disse poser, som lovforslaget sigter mod at reducere.
Den ensartede afgrænsning indebærer, at bæreposer
med hank omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 51
a, stk. 1, gælder samme definition af "med hank", som der
gør sig gældende for emballageafgiftens grundlag.
Dette medfører, at den foreslåede bestemmelse i §
51 a, stk. 1, ligesom emballageafgiftsloven, omfatter
bæreposer, hvorom det gælder, at disse med rimelighed
kan erstattes af tasker og lignende.
Derudover har lovforslaget samme formål som
emballageafgiften, nemlig at fremme genbrug.
Intentionen med forbuddet mod gratis udlevering af
bæreposer er at få forbrugeren til aktivt at tage
stilling til, om denne har behov for en bærepose. Forbuddet
mod udlevering af gratis bæreposer er i overensstemmelse med
letvægtsplastbæreposedirektivets foranstaltninger
rettet mod reduktion af letvægtsplastbæreposer, jf.
artikel 1a, 4. afsnit, litra a og b.
Letvægtsplastbæreposedirektivets artikel 1a., 4.
afsnit, litra a, foreskriver, at der kan indføres
instrumenter, der sikrer, at letvægtsplastbæreposer
ikke udleveres gratis på salgssteder for varer eller
produkter. Dette er en foranstaltning, som allerede i dag er
indført i en række medlemsstater. Derudover er
lovforslagets § 51 a, stk. 1, i overensstemmelse med det nye
emballagedirektiv 2018/852, der har til hensigt at fremme genbrug,
bl.a. ved brug af økonomiske incitamenter.
Begrundelsen for at lovforslagets forbud mod gratis udlevering
af bæreposer rummer alle typer bæreposer og ikke blot
plastikbæreposer, skal findes i en livscyklusanalyse
udarbejdet for Miljøstyrelsen, marts 2018 (Life Cycle
Assessment of grocery carrier bags, Miljøstyrelsen 2018).
Analysen viser, at fremstilling af plastikbæreposer,
papirbæreposer og stofbæreposer alle i større
eller mindre omfang, har en negativ miljøpåvirkning.
Derfor ses der ikke kun at være et behov for at
begrænse forbruget af plastikbæreposer, men også
øvrige typer bæreposer.
De bæreposer, som foreslås omfattet af den
foreslåede bestemmelse i § 51 a, stk. 2, om forbud mod
udlevering af tynde plastikbæreposer, er tynde
plastikbæreposer under 30 µm med og uden hank, dvs. at
stk. 2 ikke følger emballageafgiftens afgrænsning.
Lovforslagets bestemmelse i § 51 a, stk. 2, har til
formål at forebygge forbruget af plastikbæreposer, der
er at betragte som engangsplastikbæreposer.
Engangsplastikbæreposer er plastikbæreposer, der i
realiteten ikke er designet eller markedsført med henblik
på i deres levetid at blive genbrugt. De er typisk beregnet
til at blive anvendt en enkelt gang eller i en kort periode, inden
de bortskaffes. Forbruget af disse tynde plastikbæreposer
bør derfor begrænses, så der i højere
grad bruges bæreposer, der kan anvendes flere gange.
I forhold til vurderingen af, hvornår
plastikbæreposer bliver så tynde, at de ikke er egnet
til genbrug, har Miljø- og Fødevareministeriet
indhentet erfaring fra udarbejdede analyser på
området:
- 'Forarbejde med henblik på
oplysnings- og opmærksomhedskampagne om den skadelige
miljøbelastning af letvægtsbæreposer'
udarbejdet af 'the Nudging Company' for Miljøstyrelsen,
offentliggjort i 2017,
- Livscyklusanalyse
udarbejdet for Miljøstyrelsen, marts 2018 (Life Cycle
Assessment of grocery carrier bags, Miljøstyrelsen 2018),
samt
- Assessment of
impact of options to reduce the use of single-use plastic carrier
bags, European Commission, DG Environment, 12 September 2011.
På baggrund af disse studier har Miljø- og
Fødevareministeriet vurderet, at plastikbæreposer over
30 µm i langt højere grad er egnet til genbrug fremfor
plastikbæreposer under 30 µm.
Lovforslagets § 51 a, stk. 2, omfatter
plastikbæreposer under 30 µm og således ikke
plastikbæreposer fra 30-50 µm, som
letvægtsplastbæreposedirektivet foreskriver. Dette
begrundes i sammenhængen med den vægtbaserede
emballageafgift på poser af papir, plastik m.v., der allerede
har en reducerende effekt på forbruget af bæreposer.
Endvidere er mange af de plastikbæreposer, der sælges i
supermarkederne, ca. 40 µm i vægtykkelse og kan,
grundet deres tykkelse, genbruges. Plastikbæreposer på
ca. 40 µm vurderes således at have en markant
længere levetid end plastikbæreposer under 30 µm.
Det er derfor ministeriets vurdering, at plastikbæreposer
mellem 30-50 µm er egnede til genbrug og i høj grad
bliver genbrugt, i modsætning til de tyndere
plastikbæreposer under 30 µm. I lovforslaget benyttes
således ikke samme afgrænsning som i
letvægtsplastbæreposedirektivet, der omfatter reduktion
af letvægtsplastbæreposer med vægtykkelse under
50 µm. Det er i den forbindelse vigtigt at bemærke, at
plastikbæreposer mellem 30-50 µm fortsat vil være
reguleret af emballageafgiften samt den foreslåede
bestemmelse i § 51, stk. 1, om forbud mod gratis udlevering af
bæreposer. Det er ministeriets vurdering, at det i
særdeleshed er plastikbæreposer under 30 µm, der
har en uhensigtsmæssig kort levetid.
Effekten af lovforslagets bestemmelse om forbud mod udlevering
af tynde plastikbæreposer kan, isoleret set, potentielt
medføre øget plastikforbrug, idet der i et vist
omfang må forventes en substitution i retning mod tykkere
bæreposer. De tykkere bæreposer kan imidlertid i
højere grad genbruges, hvilket vil virke modsatrettet og
dermed føre til et fald i plastikforbruget. Eftersom at
forbuddet finder anvendelse sammen med det foreslåede forbud
i § 51, stk. 1, mod gratis udlevering af bæreposer samt
emballageafgiften, forventes det samlede forbrug af plastik og
øvrige bærepose-materialer at blive reduceret.
Lovforslaget forventes således samlet set i samspil med
emballageafgiften at afstedkomme øget genbrug af
bæreposer og dermed en reduktion af det samlede
materialeforbrug til bæreposer samt reduktion af affald.
Som følge af den foreslåede bestemmelse i § 51
a, stk. 3, undtages de meget tynde plastikbæreposer under 15
µm uden hank fra forbuddet mod udlevering af tynde
plastikbæreposer i stk. 2, har ministeriet overvejet,
hvorvidt denne undtagelse kan afstedkomme et øget forbrug af
de meget tynde plastikbæreposer uden hank. Ministeriets
vurdering er dog, at lovforslaget kun i begrænset omfang vil
medføre dette, idet meget tynde plastikbæreposer uden
hank ikke er egnede til at bære varer i og dermed ikke er
attraktive at benytte for salgssteder for varer eller produkter.
Forbrugerne efterspørger bæreposer af en vis kvalitet
med hank, og det forventes fortsat at gøre sig
gældende efter ikrafttrædelse af de nye regler. Denne
vurdering læner sig op af erfaringerne med emballageafgiften,
der siden 1993 har omfattet bæreposer med hank, hvilket ikke
har afstedkommet, at forbrugsmønstret er skiftet fra
bæreposer med hank til bæreposer uden hank, eller at
disse bæreposer er blevet meget tynde som følge af
emballageafgiften. Det vurderes, at hvis forbrugerne får et
reelt valg mellem bæreposer med eller uden hank, vil de
vælge bæreposer med hank af en vis kvalitet, hvilket
implicit fordrer en vis vægtykkelse.
Det foreslås i lovforslagets § 51 a, stk. 4, at
genbrugsbutikker undtages fra forbuddet mod gratis udlevering af
bæreposer. Genbrugsbutikker er fritaget for at betale moms
under forudsætning af, at butikkerne kun sælger brugte
varer, der er modtaget vederlagsfrit. Butikkerne bør derfor
undtages fra kravet om at tage betaling i forbindelse med
udlevering af bæreposer.
I lovforslaget foreslås indsat en bemyndigelsesbestemmelse
til at fastsætte nærmere regler om bæreposer,
herunder regler om minimumspris, materiale, mærkning. Med den
foreslåede bestemmelse i § 51 b, gives der bemyndigelse
til, at ministeren kan indføre kommende EU-regulering om
bæreposer, herunder nye EU-krav om mærkning af
bionedbrydelige og komposterbare bæreposer, der ventes i det
kommende år, jf. emballagedirektivet artikel 8a. Derudover
giver hjemlen mulighed for, at ministeren kan fastsætte en
minimumspris for bæreposer, uanset materiale eller
størrelse, som er reguleret i § 51 a, stk. 1.
Myndighederne skal efter miljøbeskyttelseslovens
tilsynsbestemmelser følge op på om de foreslåede
bestemmelser efterleves. Dette vil indebære tilsyn med
salgssteder, herunder at føre kontrol med at der ikke
udleveres gratis bæreposer eller tynde
plastikbæreposer. Det er efter miljøbeskyttelseslovens
§ 65 kommunerne, der fører tilsyn med, at loven og de
regler, der er fastsat i medfør af loven, overholdes. Det
følger dog af § 67, at ministeren kan bestemme, at
tilsyn og overvågning af miljøtilstanden i visse
tilfælde skal udføres af andre myndigheder. Ministeren
forventes i forhold til nærværende lovforslag at
delegere tilsynsbeføjelsen til Miljøstyrelsen.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at de økonomiske konsekvenser for
statens tilsyn og håndhævelse af de foreslåede
lovregler samt administrative forskrifter om bæreposer er
begrænsede. Det forventes, at Miljøstyrelsen vil
få til opgave at føre tilsynet i overensstemmelse med
miljøbeskyttelseslovens regler.
Forslaget skønnes samlet set at indebære et afledt
årligt mindreprovenu fra emballageafgift på
bæreposer af plastik og papir på ca. 20 mio. kr. i 2021
faldende til ca. 5 mio. kr. varigt. Den varige virkning er mindre
end provenuvirkningen de første år, da såvel
afgiftens grundlag som den reale afgiftssats er faldende. Den reale
afgiftssats udhules over tid, idet emballageafgiften ikke
indekseres med den almindelige prisudvikling. Det er endvidere lagt
til grund, at afgiftsgrundlaget er faldende, idet mængden af
bæreposer har udvist en faldende tendens over den seneste
årrække. Der er ikke indregnet et tilbageløb,
idet der ikke er tale om en satsændring, men derimod en
afledt adfærdseffekt af anden regulering.
Tabel
1. Provenumæssige
konsekvenser af forbud mod tynde plastikbæreposer med hank
samt gratis udlevering af bæreposer | Mio. kr. (2020-niveau) | Varig virkning | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Finansårs-virkning 2020 | Provenuvirkning efter tilbageløb og
adfærd | -5 | - | -20 | -15 | -15 | -15 | -15 | - | Note: Der er afrundet til
nærmeste 5 mio. Et negativt fortegn angiver et mindreprovenu.
Det er lagt til grund, at forbruget af bæreposer i butikker,
der ikke hidtil har opkrævet betaling, halveres. Det antages,
at afgiftsgrundlaget vil falde med 5 pct. årligt i
fravær af yderligere regulering, svarende til det
gennemsnitlige årlige fald i provenuet af afgift på
plastikposer siden 2015. Det er lagt til grund, at afgiften ikke
indekseres, hvormed provenueffekten udhules yderligere over
tid. |
|
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at den
foreslåede lovgivning lever op til kravene til
digitaliseringsklar lovgivning.
Lovforslaget medfører ikke organisatoriske
ændringer for det offentlige. Lovforslaget forventes ikke at
få administrative konsekvenser for kommuner eller regioner,
hvorfor det vurderes, at lovforslaget ikke vil have
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige af
betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Detailhandlen svarer i dag emballageafgift på
bæreposer, som udleveres gratis. Udgiften til
bæreposer, herunder betaling af afgift, er i dag
internaliseret i købet af andre varer. Forbrugernes reaktion
på forbuddet mod tynde plastikbæreposer og forbuddet
mod at udlevere gratis bæreposer har betydning for, i hvor
høj grad lovforslaget vil medføre
erhvervsøkonomiske gevinster eller omkostninger.
Forbuddet mod tynde plastikbæreposer betyder umiddelbart,
at detailhandlens udgifter til tynde plastikbæreposer,
herunder afgift på denne emballage, bortfalder. Vælger
50 % af forbrugerne alligevel at få udleveret en tykkere og
nu brugerbetalt bærepose, vil detailhandlen skulle
indkøbe dyrere poser. I det tænkte regneeksempel vil
de tykkere bæreposer medføre en meromkostning på
2-3 mio. kr. årligt, som dog vil blive overvæltet
på forbrugerne ved betaling for poserne.
I den del af detailhandlen, som ikke benytter tynde
plastikbæreposer, men i dag udleverer plastikbæreposer
gratis, vurderes kravet om betaling at medføre en besparelse
til indkøb af bæreposer på 22-66 mio. kr.
årligt, hvis reglerne medfører en reduktion i antallet
af bæreposer med 50 %. Omkostning til indkøb af
bæreposer vil blive overvæltet på forbrugerne ved
betaling for poserne.
Et forbud mod gratis udlevering af bæreposer og forbud mod
udlevering af tynde plastbæreposer kan fjerne et
konkurrenceparameter for de erhvervsdrivene, og kan dermed
være med til at begrænse konkurrencen. Dog er det
ministeriets vurdering, at denne konkurrencebegrænsning er
yderst marginal og desuden velbegrundet i miljøhensyn. I
forhold til fastsættelse af minimumspris for bæreposer
i bekendtgørelse, vil det være nødvendigt at
sikre, at konkurrencen samt miljøet tilgodeses.
Principperne om de 5 principper for agil, erhvervsrettet
regulering vurderes ikke relevante.
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser
for erhvervslivet, da der ikke vil være behov for oprettelse
af nye administrative systemer el.lign. for at efterleve
forbuddene. Erhvervslivet pålægges heller ikke
nærmere pligter i form af eksempelvis kontrolopgaver,
dokumentation eller krav om indberetning af data.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at medføre administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes at have positive
miljømæssige konsekvenser. Forbud mod gratis
udlevering af bæreposer med hank samt forbud mod udlevering
af tynde plastikbæreposer forventes at give incitament til
genbrug, samlet set reducere forbruget af bæreposer i alle
materialetyper og reducere mængden af affald.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget supplerer emballageafgiftens implementering af dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/720/EU
(letvægtsplastbæreposedirektivet), samt
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2018/852/EU (nyt emballagedirektiv).
Lovforslaget er notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EF
(informationsproceduredirektivet), i henhold til Rådets
direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald
(emballagedirektivet).
Lovforslagets § 51 a, stk. 1, om forbud mod udlevering af
gratis bæreposer med hank, uanset materiale og
størrelse, implementerer dele af
letvægtsplastbæreposedirektivet for så vidt
angår andelen af plastikbæreposer under 50 µm,
jf. artikel 4, stk. 1, litra a. Derudover relaterer lovforslaget
sig også til letvægtsplastbæreposedirektivet
artikel 4, stk. 1, litra b, hvorefter medlemsstaterne kan
træffe foranstaltninger såsom økonomiske
instrumenter og nationale reduktionsmål for så vidt
angår alle former for plastikbæreposer, uanset deres
vægtykkelse. Endvidere relaterer lovforslagets § 51 a,
stk. 1, til emballagedirektivets artikel 4, stk. 1, for så
vidt angår bæreposer i øvrige materialer end
plastik. Af artikel 4, stk. 1, fremgår det bl.a., at udover
de forebyggende foranstaltninger, som iværksættes i
overensstemmelse med artikel 9 om væsentlige krav til
emballager, skal medlemsstaterne sikre, at der bliver
iværksat andre forebyggende foranstaltninger med henblik
på at forebygge produktion af emballageaffald og minimere
emballages miljøpåvirkning. Sådanne andre
forebyggende foranstaltninger kan bestå af nationale
programmer, incitamenter via ordninger for udvidet producentansvar
til minimering af emballages miljøpåvirkning eller
tilsvarende foranstaltninger, der, hvis det er relevant,
iværksættes i samråd med økonomiske
operatører og forbruger- og miljøorganisationer, og
som tager sigte på at samle og udnytte de forskellige
initiativer på forebyggelsesområdet, der tages i
medlemsstaterne. Medlemsstaterne kan gøre brug af
økonomiske instrumenter og andre foranstaltninger for at
give incitamenter til at anvende affaldshierarkiet, såsom dem
i bilag IVa til direktiv 2008/98/EF eller andre
hensigtsmæssige instrumenter og foranstaltninger. Endvidere
fremgår det af emballagedirektivet artikel 5, stk. 1, om
genbrug, at der i overensstemmelse med affaldshierarkiet, fastlagt
i artikel 4 i direktiv 2008/98/EF, kan træffes
foranstaltninger til at tilskynde til en forøgelse af
andelen af genbrugsemballage, der bringes i omsætning, og af
systemer til genbrug af emballage på en
miljømæssigt forsvarlig måde.
Foranstaltningerne skal være i overensstemmelse med
traktaten uden at gå på kompromis med
fødevarehygiejnen og forbrugernes sikkerhed. Sådanne
foranstaltninger kan blandt andet omfatte brugen af
økonomiske incitamenter, jf. artikel 5, stk. 1, litra c.
Lovforslagets bestemmelse om forbud mod gratis udlevering af
bæreposer med hank, uanset materiale og størrelse,
vurderes at være i overensstemmelse med emballagedirektivet
artikel 4, stk. 1, og artikel 5, stk. 1, litra c.
Lovforslagets § 51 a, stk. 2, om forbud mod udlevering af
tynde plastikbæreposer supplerer den eksisterende
implementering af letvægtsplastbæreposedirektivet.
Ifølge direktivet skal medlemsstaterne indføre
foranstaltninger, der sikrer, at det årlige forbrugsniveau
ikke overstiger 90 letvægtsplastbæreposer pr. person
senest den 31. december 2019 og 40
letvægtsplastbæreposer pr. person senest den 31.
december 2025, eller tilsvarende mål fastsat i vægt
og/eller indførelse af instrumenter, der sikrer, at
letvægtsplastbæreposer senest den 31. december 2018
ikke udleveres gratis på salgssteder for varer eller
produkter, medmindre der indføres lige så effektive
instrumenter, jf. artikel 4, stk. 1, litra a. De anvendte
reduktionsforanstaltninger i
letvægtsplastbæreposedirektivet skal tage hensyn til
det nuværende forbrugsniveau for plastikbæreposer i de
enkelte medlemsstater. Det vil sige, at et højere
forbrugsniveau kræver en større indsats, samt at der
skal tages hensyn til de reduktioner, der allerede er opnået.
I Danmark opfyldes letvægtsplastbæreposedirektivets
reduktionskrav via emballageafgiften på
plastikbæreposer. Det vurderes derudover, at Danmark ikke har
et forbrugsniveau, der overstiger 90
letvægtsplastbæreposer pr. person pr. år.
Lovforslagets bestemmelse om forbud mod udlevering af tynde
plastikbæreposer med og uden hank anses for at være i
overensstemmelse med emballagedirektivet artikel 4, stk. 1, litra
a.
Lovforslagets § 51 a, stk. 3, der vedrører at
bæreposer af plastik uden hank med en vægtykkelse under
15 µm ikke er forbudte at udlevere på salgssteder for
varer eller produkter er i tråd med emballagedirektivet
artikel 4, stk. 1, litra a, der giver medlemsstaterne mulighed for
at udelukke plastikbæreposer under 15 µm fra de
nationale forbrugsmål.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. august 2019
til den 26. september 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
92-gruppen Forum for bæredygtig udvikling,
Arbejderbevægelsens Erhvervsrådssekretariat,
Beskæftigelsesministeriet, Brancheforeningen for
Genanvendelse af Organiske Restprodukter til Jordbrugsformål,
Bryggeriforeningen, COOP Danmark A/S, Carlsberg Breweries,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), DAKOFA, DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, DCE - Nationalt
Center for Miljø og Energi, Dagrofa, Dansk Energi, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Industri, Salling Group, Dansk Transport og
Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske Regioner, Danske
Ølentusiaster, De Samvirkende Købmænd i
Danmark, Den Danske Dyrlægeforening, Erhvervsstyrelsen,
Fagligt Fælles Forbund 3F, Forbrugerrådet, Foreningen
af Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af statsautoriserede revisorer,
Genvindingsindustrien, Greenpeace Danmark, HK-Kommunal
Miljøudvalg, Hancock Bryggerierne A/S, Harboes Bryggeri A/S,
Horesta, International Transport Danmark (ITD), KL (kommunernes
landsforening), NOAH, Plastindustrien i Danmark, SWS - Special
Waste System A/S, WWF Verdensnaturfonden, Plastic Change,
Advokatsamfundet, Branchearbejdsmiljørådet Jord til
Bord, Arla Foods, Danmarks Naturfredningsforening, DTU, Danmarks
Restauranter og Cafeer, Dansk Affaldsforening, Dansk
Dagligvareleverandør Forening, DLF, Dansk Erhverv, Danske
Regioner, Det Miljøøkonomiske Råd, Det
Økologiske Råd, Emballageindustrien, Oliebranchens
fællesrepræsentation, Forbrugerrådet, Hansen
& Co. A/S, Landbrug & Fødevarer, Lidl Danmark A/S,
Nærbutikkernes Landsforening, Rigsrevisionen og
Økologisk Landsforening.
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør >>Ingen<<) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør >>Ingen<<) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Lovforslaget vil medføre
reduceret provenu fra emballageafgiften Regioner: Ingen Kommuner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Indtægt fra salg af bæreposer
og lavere omkostninger til indkøb af bæreposer | Meromkostning til køb af tykkere
plastikposer svarende til 2-3 mio. kr. årligt. Forventes
overvæltet på forbrugerne, jf. krav om betaling for
bæreposer | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
borgerne | Prisreduktion på de varer, hvori
udgiften for detailhandlens indkøb af plastikbæreposer
tidligere var internaliseret. | Direkte merudgift til køb af
bæreposer | Miljømæssige
konsekvenser | Reduceret materialeforbrug til
bæreposer, mere genbrug og mindre affald. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/720/EU af 29. april 2015 om ændring af direktiv
94/62/EF med henblik på at mindske forbruget af
letvægtsplastikbæreposer, EU-Tidende 2015, nr. L 115,
s. 11. Lovforslaget har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald og
direktiv 2015/1535/EU af 9. september 2015 om informationsprocedure
med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation). | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i dag ikke regler der
implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/852/EU af 30. maj 2018 og det fremgår derfor ikke af
noten til loven. Lovforslaget gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/852/EU af 30. maj
2018, hvilket tilføjes til lovens fodnote.
Det foreslås, at der i fodnoten til lovens titel
indsættes en henvisning for at angive, at loven
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2018/852/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv
94/62/EF om emballage og emballageaffald, EU-tidende nr. L 150, s.
141.
Til nr. 2
I dag er der ingen regulering for så vidt angår
udlevering af gratis bæreposer. Emballageafgiften på
visse bæreposer har bevirket at denne afgift ofte
overvæltes på forbrugeren i form af opkrævning af
betaling for bæreposer. Dog er der flere salgssteder, der
gratis udleverer bæreposer.
Det følger af den foreslåede § 51 a, stk. 1, at der indføres
et forbud mod udlevering af gratis bæreposer med hank, uanset
materiale og størrelse. Formålet med bestemmelsen er
at fremme genbrug, at reducere ressourceforbrug og forebygge
affald. Bestemmelsen har således i tråd med
affaldshierarkiet til formål at begrænse
unødvendigt forbrug, og forventes at have en positiv
indvirkning på miljøet.
Betalingskravet vil gælde for alle bæreposer uanset
materiale og størrelse.
Bæreposer, der kan benyttes til at bære varer i,
eller som benyttes som gavepose m.v., er omfattet af
anvendelsesområdet for lovforslagets § 51 a, stk. 1,
såfremt de er med hank. Affaldsposer, lukkede poser til
forsendelse, lukkede poser til fødevarer, lukkede
tøjposer til opbevaring, forseglingsposer i eksempelvis
lufthavne, forseglingsposer med hank, som anvendes til
forsendelsesemballage ved webordrehandel og lign. er ikke omfattet
af lovforslaget. Disse poser er undtaget, til trods for at de kan
være udformet med hank og ofte udleveres til forbrugere
på salgssteder for varer eller produkter. Denne
afgrænsning er i overensstemmelse med emballageafgiftens
anvendelsesområde.
Lovforslaget fastsætter ikke en minimumspris for
bæreposer, men der indsættes en hjemmel til at
ministeren kan fastsætte bestemmelser herom, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 51 b. Det følger af
letvægtsplastbæreposedirektivet, at der skal
indføres instrumenter, der sikrer, at
letvægtsplastbæreposer ikke udleveres gratis på
salgssteder for varer eller produkter, medmindre der
indføres lige så effektive instrumenter. Efterlevelse
af forbud mod gratis udlevering af bæreposer skal ikke kunne
ske ved, at betalingen for bæreposen indgår via
pointbetaling, rabatordninger m.v. Det afgørende for
forbuddet mod gratis udlevering af bæreposer er, at
forbrugeren betaler bæreposen med penge, enten kontant eller
ved brug af betalingskort, overførsel m.v.
I nærværende lovforslag defineres begrebet
salgssteder for varer eller produkter i overensstemmelse med
forbrugeraftaleloven jf. lov nr. 1457 af 17. december 2013, §
3, nr. 3, litra a og b, hvorefter et salgssted anses for at
være ethvert ikke-flytbart detailforretningssted, hvor den
erhvervsdrivende m.v. fast udøver sin aktivitet, eller
ethvert flytbart detailforretningssted, hvor den erhvervsdrivende
m.v. udøver sin aktivitet på sædvanligt
grundlag. I den henseende anses supermarkeder, magasiner,
discountbutikker, specialbutikker, postordrefirmaer, webshops,
kiosker og grønthandlere for at være omfattet af
lovforslagets anvendelsesområde. Derudover anses også
messestande, loppemarkeder, boder m.v. at være et salgssted,
hvis der foregår salg fra de omtalte steder. Biblioteker,
messer og lignende vil således alene være omfattet,
såfremt der forekommer salg.
Det følger af den foreslåede bestemmelse § 51 a, stk. 2, at bæreposer af
plastik med og uden hank med en vægtykkelse under 30
mikrometer må ikke udleveres gratis eller mod betaling
på salgssteder for varer eller produkter. Det vil
hovedsagligt dreje sig om udlevering til forbrugere. De tynde
plastikbæreposer bruges hovedsagligt ved apoteker,
grønthandlere, take-away-steder og øvrige
detailhandelsbutikker.
Forbuddet mod udlevering af tynde plastikbæreposer
omfatter plastikbæreposer med og uden hank.
Afgrænsningen af hvilke tynde plastikbæreposer, der er
omfattet af lovforslagets anvendelsesområde, er således
ikke, som tilfældet er med § 51 a, stk. 1,
sammenfaldende med den afgrænsning, der er gældende i
forhold til afgiftspligtige plastikbæreposer. Lovforslagets
§ 51 a, stk. 2, tager således sigte på at forbyde
udleveringen af de tynde plastikbæreposer, der med rimelighed
kan erstattes af mere genbrugelige bæreposer.
For så vidt angår begrebet salgssteder henvises til
bemærkningerne til stk. 1.
Som en undtagelse til stk. 2, er der i § 51 a, stk. 3, foreslået indsat
bestemmelse om, at de meget tynde plastikbæreposer uden hank
under 15 µm ikke er omfattet af forbuddet. Salgssteder for
varer eller produkter kan således udlevere disse
bæreposer uden hank, til trods for at de kan betegnes som
engangsplastikbæreposer.
Bæreposer omfattet af lovforslaget er bæreposer med
og uden hank, der udleveres til forbrugere på salgssteder for
varer eller produkter. Bæreposerne kan være i alle
materialer og størrelser. Som følge af at forbuddet
rummer bæreposer med og uden hank, med undtagelse af de helt
tynde plastikbæreposer under 15 µm, vil almindelige
affaldsposer, fryseposer, hundeposer og øvrige rulleposer
som udgangspunkt ikke være omfattet af bestemmelsernes
anvendelsesområde. Dog vil disse poser være omfattet af
bestemmelsernes anvendelsesområde, hvis de udleveres
enkeltvis som en bærepose på salgssteder for varer
eller produkter. Det afgørende er dermed ikke plastikposens
art, men derimod under hvilke omstændigheder posen udleveres
og med hvilket formål den udleveres.
I nærværende lovforslag forstås udlevering som
den fysiske overdragelse på salgsstedet til forbrugeren, dvs.
det omfatter bæreposer, der ikke er selvstændigt
emballeret som en vare, men som er egnet til direkte at emballere
forbrugerens varer eller produkter. Forbuddet omfatter også
den situation, hvor forbrugeren ønsker at få udleveret
en tynd plastikbærepose uden i øvrigt at købe
varer. Forbud mod udlevering af bæreposer omfatter ikke de
alminidelige fryseposer, affaldsposer m.v., idet disse poser ikke
udleveres som en emballage til at bære varer i. Endelig
omfatter forbuddet også når f.eks. en webordre pakkes
hos e-handelsbutikken, som i dette tilfælde vil være
salgsstedet.
Som en undtagelse til stk. 1, er der i § 51 a, stk. 4, foreslået indsat
bestemmelse om, at salgssteder, der udelukkende sælger varer
fritaget for afgift, jf. lov om merværdiafgift (momsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 26. september 2019, §
13, stk. 1, nr. 18, ikke er omfattet af forbuddet i § 51 a,
stk. 1. Begrundelsen for at undtage disse salgssteder
(genbrugsbutikker) er, at butikkerne kun må sælge
brugte varer, der er modtaget vederlagsfrit. Butikkerne vil derfor
ikke have mulighed for at sælge poser, som de selv har
indkøbt. De er dog omfattet af forbuddet mod udlevering af
bæreposer af plastik med og uden hank med en
vægttykkelse under 30 mikrometer.
Det følger af den foreslåede § 51 b, at der indføres
bemyndigelse til, at miljøministeren kan fastsætte
nærmere regler for bæreposer, herunder regler om
minimumspris, materialer og mærkning for bæreposer.
Dette kan eksempelvis være i bekendtgørelse om visse
krav til emballager (nr. 1455 af 7. december 2015). Det er
sandsynligt, at der kommer yderligere EU-regulering
vedrørende bæreposer inden for de nærmeste
år, bl.a. fordi emballagedirektivet indeholder
tilkendegivelse af, at EU-Kommissionen senest den 27. november 2021
forelægger Europa-Parlamentet og Rådet en rapport med
en vurdering af effektiviteten af foranstaltningerne i
emballagedirektivet artikel 4, stk. 1a. Hvis det vurderes, at
medlemsstaternes indførte foranstaltninger ikke er effektive
nok, skal EU-Kommissionen undersøge, hvordan der på
andre måder kan opnås en reduktion af forbruget af
letvægtsplastbæreposer og kan om nødvendigt
fremlægge et lovgivningsmæssigt forslag. Dette kan
bl.a. indebære fastsættelse af mål på
EU-plan. Derudover fremgår det af emballagedirektivet artikel
8a, at Kommissionen senest den 27. maj 2017 vedtager en
gennemførelsesretsakt om mærkning af bionedbrydelige
og komposterbare plastikbæreposer. Dette med henblik på
at sikre ens praksis for dette i alle EU-lande og for at give
forbrugerne korrekte oplysninger om bionedbrydelighed og
komposterbarhed af plastikbæreposer. Denne
gennemførelsesretsakt skal vedtages efter
forskriftsproceduren i emballagedirektivets artikel 21, stk. 2.
Senest 18 måneder efter vedtagelsen af denne
gennemførelsesretsakt skal medlemsstaterne sikre, at
bionedbrydelige og komposterbare plastikbæreposer er
mærket i overensstemmelse med bestemmelserne i retsakten.
Gennemførelsesretsakten er endnu ikke vedtaget, men det
forventes at ske inden for det kommende år.
Som følge af den ventede EU-rapport i 2021 med
efterfølgende mulige lovgivningsmæssige tiltag, og
kommende gennemførelsesretsakt om mærkning af
bionedbrydelige og komposterbare plastikbæreposer,
sammenholdt med det globale fokus på øget
cirkulær økonomi, er der behov for at indføre
den foreslåede bemyndigelseshjemmel.
Med lovforslaget gives ministeren således bemyndigelse til
at implementere de retsakter, som EU-Kommissionen selv kan
gennemføre i medfør af emballagedirektivet.
Til nr. 3
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 110,
stk. 1, at overtrædelser af visse bestemmelser kan straffes
med bøde Det følger desuden af § 110, stk. 2, at
straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år ved
skærpede omstændigheder.
Det foreslås, at § 110, stk. 1, nr. 1, ændres
således, at der henvises til § 51 a, stk. 1 og 2,
således at de omfattes af bestemmelsen, og at
overtrædelser af forbuddene mod gratis udlevering af
bæreposer, uanset materiale og størrelse, samt
udlevering af tynde plastikbæreposer kan straffes efter
lovens almindelige bestemmelser herom. Det betyder, at
overtrædelse kan straffes med bøde. Det betyder
endvidere, at straffen kan stige indtil fængsel i indtil 2
år.
Ansvarssubjektet er den, der overtræder forbuddet i §
51 a, stk. 1 eller 2. Det forudsættes, at virksomhedsansvaret
vil være det primære, jf. Rigsadvokatens meddelelse nr.
5/1999, der er revideret den 17. april 2015. Strafansvar for
overtrædelse af bestemmelserne forventes således
primært at blive gjort gældende overfor virksomheder,
som omfatter supermarkeder, tøjbutikker, kiosker m.v.
Strafansvar overfor en ansat, udover virksomhedens strafansvar, kan
dog fortsat komme på tale, hvis den ansatte har handlet
forsætligt eller udvist grov uagtsomhed.
Det er hensigten, at tilsynet med reglerne i § 51 a, stk. 1
og 2, helt eller delvist skal føres af en statslig
myndighed. Det er hensigten at delegere tilsynskompetencen til
Miljøstyrelsen, jf. miljøbeskyttelseselovens §
67, som generelt fører tilsyn med, at virksomheder
efterlever de fastsatte regler og kan bringe eventuelle ulovlige
forhold til ophør. Miljøstyrelsen vil som
tilsynsmyndighed føre tilsyn med, at der ikke i strid med
reglerne udleveres gratis bæreposer med hank eller udleveres
tynde plastikbæreposer til forbrugere på salgssteder
for varer eller produkter.
Til nr. 4
Det følger af den gældende bestemmelse i
miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 3, 1. pkt., at der
i regler og forskrifter, der udstedes i medfør af en
række bestemmelser i miljøbeskyttelsesloven, kan
fastsættes straf af bøde.
Det foreslås, at straffehjemlen i § 110, stk. 3, 1. pkt., udvides,
så det bliver muligt at straffe blandt andet virksomheder i
tilfælde, hvor de undlader at efterleve regler fastsat i
medfør af § 51 b.
Overtrædelser straffes efter lovens almindelige
bestemmelser herom i miljøbeskyttelseslovens kapitel 13.
Til §
2
Emballageafgiftsloven gennemfører dele af
letvægtsplastbæreposedirektivet. Loven indeholder ikke
en note, der angiver, at loven gennemfører dele af
letvægtsplastbæreposedirektivet.
Da letvægtsplastbæreposedirektivet blev vedtaget,
vurderede man, at emballageafgiftsloven allerede levede op til
kravene i direktivet. Der blev på daværende tidspunkt
derfor ikke foretaget ændringer i lovgivningen og der blev
derfor heller ikke indsat en note til loven.
Imidlertid viser ny praksis fra EU-domstolen, at der selv i de
tilfælde, hvor der foreligger overensstemmelse mellem
direktivet og gældende ret (gennemførelse ved
konstatering af normharmoni), indsættes en notehenvisning i
loven eller bekendtgørelsen.
Det foreslås, at der i fodnoten til lovens titel
indsættes en henvisning for at angive, at loven
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/720/EU af 29. april 2015 om ændring af direktiv
94/62/EF med henblik på at mindske forbruget af
letvægtsplastikbæreposer, EU-tidende nr. L 115, s.
115.
Noten angiver, at loven gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/720/EU af 29.
april 2015 om ændring af direktiv 94/62/EF med henblik
på at mindske forbruget af
letvægtsplastikbæreposer, EU-Tidende 2015, nr. L 115,
s. 11.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Der foreslås i stk. 2, at
udleveringsforbuddet først træder i kraft fra 1.
januar 2021, således at der bliver en periode på 6
måneder for forhandlere, detailhandlen, producenter,
importører m.v. til at indrette sig efter reglerne.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da miljøbeskyttelsesloven, jf. § 118,
og emballageafgiftsloven, jf. § 27, ikke gælder for
disse landsdele.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 681 af 2. juli 2019, som ændret
ved § 1 i lov nr. 45 af 23. januar 2018 og lov nr. 590 af 13.
maj 2019, foretages følgende ændringer: | | | | 1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, dele af
Rådets direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om
beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af nitrater,
der stammer fra landbruget, EF-Tidende 1991, nr. L 375, side 1, som
ændret senest ved Rådets direktiv 2006/105/EF af 20.
november 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 363, side 368, dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet),
EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved
Rådets direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006 om
tilpasning af direktiv 73/239/EØF, 74/557/EØF og
2002/83/EF vedrørende miljø på grund af
Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse, EU-Tidende 2006,
nr. L 363, side 368, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 94/62/EF af 20. december 1994 om emballage og
emballageaffald, EF-Tidende 1994, nr. L 365, side 10, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 219/2009 af 11. marts 2009 om tilpasning til
Rådets afgørelse 1999/468/EF af visse retsakter, der
er omfattet af proceduren i traktatens artikel 251, for så
vidt angår forskriftsproceduren med kontrol, EU-Tidende 2009,
nr. L 87, side 109, dele af Rådets direktiv 1999/31/EF af 26.
april 1999 om deponering af affald, EF-Tidende 1999, nr. L 182,
side 1, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1137/2008 af 22. oktober 2008 om
tilpasning til Rådets afgørelse 1999/468/EF af visse
retsakter, der er omfattet af proceduren i traktatens artikel 251,
for så vidt angår forskriftsproceduren med kontrol,
EU-Tidende 2008, nr. L 311, side 1, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om
udrangerede køretøjer, EF-Tidende 2000, nr. L 269,
side 34, som ændret senest ved Kommissionens direktiv
2011/37/EU af 30. marts 2011 om ændring af bilag II til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF om
udrangerede køretøjer, EU-Tidende 2011, nr. L 85,
side 3, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet), EF-Tidende 2000, nr. L 327, side 1, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/105/EF af 16. december 2008 om
miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken, om
ændring og senere ophævelse af Rådets direktiv
82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF,
84/491/EØF og 86/280/EØF og om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF af 27.
januar 2003 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE),
EU-Tidende 2003, nr. L 37, side 24, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/112/EF af 16.
december 2008 om ændring af Rådets direktiv
76/768/EØF, 88/378/EØF, 1999/13/EF og direktiv
2000/53/EF, 2002/96/EF og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/42/EF med henblik på at tilpasse disse til
forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og
emballering af stoffer og blandinger, EU-Tidende 2008, nr. L 345,
side 68, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/108/EF af 8. december 2003 om ændring af direktiv
2002/96/EF om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE),
EU-Tidende 2003, nr. L 345, side 106¸ dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21.
april 2004 om miljøansvar for så vidt angår
forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, EU-Tidende
2004, nr. L 143, side 56, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23.
april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid og om ændring af
Rådets direktiv 85/337/EØF, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/60/EF, 2001/80/EF, 2004/35/EF,
2006/12/EF, 2008/1/EF og forordning (EF) nr. 1013/2006, EU-Tidende
2009, nr. L 140, side 114, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om
håndtering af affald fra udvindingsindustrien og om
ændring af direktiv 2004/35/EF, EU-Tidende 2006, nr. L 102,
side 15, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 596/2009 af 18. juni 2009 om tilpasning til
Rådets afgørelse 1999/468/EF af visse retsakter, der
er omfattet af proceduren i traktatens artikel 251, for så
vidt angår forskriftsproceduren med kontrol, EU-Tidende 2009,
nr. L 188, side 14, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/66/EF af 6. september 2006 om batterier og
akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer samt om
ophævelse af direktiv 91/157/EØF, EU-Tidende 2006, nr.
L 266, side 1, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/103/EF af 19. november 2008 om
ændring af direktiv 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer
og udtjente batterier og akkumulatorer, for så vidt
angår markedsføring af batterier og akkumulatorer,
EU-Tidende 2008, nr. L 327, side 7, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og
om ophævelse af visse direktiver, EU-Tidende 2008, nr. L 312,
side 3, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre
marked, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 36, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/128/EF af 21.
oktober 2009 om en ramme for Fællesskabets indsats for en
bæredygtig anvendelse af pesticider, EU-Tidende 2009, nr. L
309, side 71, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle,
EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om
industrielle emissioner, EU-Tidende 2010, nr. L 334, side 17, dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/18/EU af 4.
juli 2012 om kontrol med risikoen for større uheld med
farlige stoffer og om ændring og efterfølgende
ophævelse af Rådets direktiv 96/82/EF, EU-Tidende 2012,
nr. L 197, side 1, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2012/19/EU af 4. juli 2012 om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr (WEEE), EU-Tidende 2012, nr. L 197, side 38 og
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/2193/EU
af 25. november 2015 om begrænsning af visse luftforurenende
emissioner fra mellemstore fyringsanlæg, EU-Tidende 2015, nr.
L 313, side 1. | | 1. I fodnoten til lovens titel ændres
"Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 219/2009
af 11. marts 2009 om tilpasning til Rådets afgørelse
1999/468/EF af visse retsakter, der er omfattet af proceduren i
traktatens artikel 251, for så vidt angår
forskriftsproceduren med kontrol, EU-Tidende 2009, nr. L 87, side
109," til: "Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/852/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 94/62/EF
om emballage og emballageaffald, EU-Tidende 2018, nr. L 150, s.
141," | | | 2. Efter § 51
indsættes: § 51 a.
Bæreposer med hank må ikke udleveres gratis på
salgssteder for varer eller produkter, jf. dog stk. 4. Stk. 2.
Bæreposer af plastik med og uden hank med en
vægtykkelse under 30 mikrometer må ikke udleveres
gratis eller mod betaling på salgssteder for varer eller
produkter, jf. dog stk. 3. Stk. 3.
Bæreposer af plastik uden hank med en vægtykkelse under
15 mikrometer er ikke omfattet af forbuddet i stk. 2. Stk. 4.
Salgssteder, der udelukkende sælger varer fritaget for
afgift, jf. lov om merværdiafgift (momsloven), er ikke
omfattet af forbuddet i stk. 1. § 51 b.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
bæreposer, herunder regler om minimumspriser, materialer og
mærkning. | § 110.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde den, der 1) overtræder § 9 j, stk. 4,
§ 15 b, stk. 2, § 17 a, stk. 1, § 19, stk. 1 eller
2, § 20, § 21 b, § 21 c, stk. 1-3, § 22, §
23, § 27, stk. 1 eller 2, § 28, stk. 4, § 43, §
45, stk. 3, § 50, stk. 1, § 50 a, stk. 1 eller 2, §
72 a eller § 89 c, 2) - 19) --- Stk. 2 --- | | 3. I § 110 stk. 1, nr. 1, indsættes
efter >>§ 50 a, stk. 1 eller 2,<<: >>§
51 a, stk. 1 eller 2,<<. | Stk. 3. I regler
og forskrifter, der udstedes i medfør af §§ 7-10,
§§ 12-16, § 17, stk. 3, § 18, § 19, stk.
5, § 19 a, § 27, stk. 3, § 31, stk. 3, § 32 a,
stk. 2 og 3, § 35, § 35 a, § 35 b, § 35 c,
§ 37 b, stk. 2, § 39, stk. 4, § 39 b, stk. 2, §
39 c, § 44, § 45, stk. 2, 4, 5 og 7, § 45 b, §
45 d, § 46 a, stk. 2, § 46 b, § 47, stk. 2, §
48, § 50 a, stk. 3, § 50 c, § 50 d, § 51,
§ 53, § 53 c, stk. 3, § 55 c, stk. 2, § 56,
stk. 3, § 72 a, stk. 3, § 79 d, § 89, stk. 2, og
§ 89 a, kan der fastsættes straf af bøde. Det kan
endvidere fastsættes, at straffen kan stige til fængsel
i indtil 2 år under tilsvarende omstændigheder som
anført i stk. 2. Stk. 4-11
-- | | 4. I § 110, stk. 3, indsættes efter
"§ 51,": "§ 51 b,". | | | § 2 I emballageafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1236 af 4. oktober 2016, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1431 af 5. december 2018,
§ 1 i lov nr. 1434 af 5. december 2018 og § 6 i lov nr.
1728 af 27. december 2018, foretages følgende
ændring: Som fodnote til
lovens titlen indsættes: "1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/720/EU af 29. april 2015 om ændring af direktiv
94/62/EF med henblik på at mindske forbruget af
letvægtsplastikbæreposer, EU-tidende 2015, nr. L 115,
s. 11. " |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/720/EU af 29.
april 2015 om ændring af direktiv 94/62/EF med henblik
på at mindske forbruget af
letvægtsplastikbæreposer, EU-tidende 2015, nr. L 115,
s. 11, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/852/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 94/62/EF
om emballage og emballageaffald, EU-tidende 2018, nr. L 150, s.
141. Loven har som udkast været notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).