Fremsat den 14. november 2019 af ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling (Mogens Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om jordbrugets
anvendelse af gødning og om næringsstofreducerende
tiltag
(Frivillig ordning om
kvælstofreducerende virkemidler og kriterier for anvendelse
af brødhvedenormen)
§ 1
I lov nr. 338 af 2. april 2019 om jordbrugets
anvendelse af gødning og om næringsstofreducerende
tiltag foretages følgende ændringer:
1. I
§ 13, stk. 4, indsættes
efter »om«: »kriterier,«.
2. I
§ 17, stk. 1, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) Virksomheden anvender reduktion
af den samlede kvote for kvælstof som virkemiddel i en
frivillig ordning om kvælstofreducerende virkemidler efter
regler fastsat i medfør af § 39 a.«
Nr. 2 bliver herefter nr. 3.
3. § 17,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
En virksomhed får endvidere reduceret den samlede kvote for
kvælstof for planperioden i følgende
tilfælde:
1) Hvis
virksomheden ikke har opfyldt betingelserne i en frivillig ordning
om kvælstofreducerende virkemidler efter regler fastsat i
medfør af § 39 a eller betingelser i en hertil knyttet
tilskudsordning etableret i medfør af § 2 i lov om
Landdistriktsfonden.
2) Hvis
virksomheden ikke har opfyldt betingelserne for at anvende de
kvælstofreducerende virkemidler, som er prioriteret til
tilskud, efter regler fastsat i en tilskudsordning etableret i
medfør af § 40.«
4. I
§ 17, stk. 3, ændres
»§§ 38 eller 40« til: »denne lovs
§§ 38, 39 a eller 40 eller § 2 i lov om
Landdistriktsfonden«.
5. Overskriften til kapitel 5 affattes
således:
»Kapitel 5
Frivillige
ordninger om kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder og tilskud«
6.
Efter § 39 indsættes i kapitel
5:
Ȥ 39 a. Ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte
regler for en frivillig ordning om kvælstofreducerende
virkemidler i særlige områder, herunder om virkemidler
der er omfattet af ordningen, om krav til og betingelser for
anvendelse af virkemidler og omregningsfaktorer, samt om
ansøgning om deltagelse i ordningen og særlige frister
herfor.«
7. I
§ 44, stk. 1, ændres
»§ 4« til: »kapitel 4 og 5« og
»og § 39« ændres til: »§ 39 og
§ 39 a«.
8. I
§ 47, stk. 1, ændres
»§ 40« til: »§§ 39 a og
40«.
§ 2
I lov om Landdistriktsfonden, jf.
lovbekendtgørelse nr. 766 af 19. juni 2017, som ændret
ved lov nr. 1518 af 18. december 2018, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 11 a, stk. 1, ændres
»,4 og 7« til: »og 4-7«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar
2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder
2.1.1. Frivillig ordning om kvælstofreducerende
virkemidler i særlige områder
2.1.1.1. Gældende ret
2.1.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.1.2. Indtegning i markkort af arealer omfattet af den
frivillige ordning om kvælstofreducerende virkemidler
2.1.2.1. Gældende ret
2.1.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.1.3. Reduktion af kvælstofkvoten i forbindelse med
frivillige ordninger om kvælstofreducerende virkemidler
2.1.3.1. Gældende ret
2.1.3.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Kriterier for hvedesorter til brødfremstilling
m.v.
2.2.1. Kriterier, som hvedesorter skal leve op til med henblik
på anvendelse af brødhvedenormen
2.2.1.1. Gældende ret
2.2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Folketinget vedtog i marts
måned 2019 en ny lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om næringsstofreducerende tiltag (herefter
gødskningsloven).
Efter lovens § 40 kan
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling yde
nationalt tilskud til kvælstofreducerende virkemidler i
særlige områder. Denne bemyndigelse har været
anvendt til at fastsætte den tilskudsordning, der
udgør den frivillige del af den målrettede regulering
af landbrugernes forpligtelse til at etablere
næringsstofreducerende tiltag. Bemyndigelsen er
begrænset til at omfatte en tilskudsordning finansieret med
nationale midler.
Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende
2018-19 (1. samling), A, L 147 som fremsat, side 131, at der
på tidspunktet for fremsættelse var dialog med
EU-kommissionen om, at tilskudsordningen fra 2020 skal kunne
finansieres via midler fra Landdistriktsprogrammet. En sådan
tilskudsordning var i lovforslaget ikke forudsat etableret med
hjemmel i lovens § 40, men i stedet med hjemmel i lov om
Landdistriktsfonden, jf. lovbekendtgørelse nr. 766 af 19.
juni 2017 (herefter landdistriktsfondsloven).
EU-kommissionen har
efterfølgende godkendt en ændring af
Landdistriktsprogrammet vedrørende den frivillige indsats i
den målrettede regulering. Ændringen muliggør,
at den frivillige indsats i den målrettede regulering fra
2020 finansieres via midler fra Landdistriktsprogrammet, men det
fremgår samtidig af programændringen, at to af de
nuværende alternative kvælstofreducerende virkemidler
(frivillig reduktion af kvælstofkvoten og forbrænding
af fiberfraktionen af forarbejdet husdyrgødning) ikke
kompenseres med landdistriktsstøtte, da det ikke vurderes
muligt at etablere det kontrol-setup, der er påkrævet
for landdistriktsstøtte for disse virkemidler.
Det vurderes ikke muligt at
etablere en ordning for sådanne virkemidler, der ikke er
støttet nationalt eller med landdistriktsstøtte, med
hjemmel i gødskningslovens § 40 eller
landdistriktsfondsloven.
Med henblik på at sikre en
videreførelse af den frivillige ordning om
kvælstofreducerende virkemidler i forlængelse af
programændringen, foreslås gødskningsloven
derfor suppleret med en ny bemyndigelse i gødskningslovens
§ 39 a til at fastsætte regler om en frivillig ordning
om kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder. Med forslaget bliver det muligt at etablere en
ordning, hvor virksomheder kan anvende kvælstofreducerende
virkemidler, selvom disse ikke kan opnå
landdistriktsstøtte.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 6, og afsnit 2.1.1.
Herudover indeholder lovforslaget
ændringer af gødskningslovens § 17 om reduktion
af virksomhedens kvote for kvælstof. De foreslåede
ændringer er en konsekvens af den foreslåede nye
bestemmelse i gødskningsloven § 39 a, og de foretages
for i videst muligt omfang at kunne videreføre elementerne i
den gældende ordning om kvælstofreducerende virkemidler
i særlige områder. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 2-4, og afsnit 2.1.3.
Endvidere indeholder lovforslaget
en ændring af gødskningslovens § 13, stk. 4, der
skal muliggøre, at ministeren for fødevarer, fiskeri
og ligestilling kan fastsætte regler om kriterier, som
hvedesorter skal leve op til med henblik på benyttelse af en
kvælstofnorm for hvede til brødproduktion i
forbindelse med opgørelsen af virksomhedens samlede kvote
for kvælstof i planperioden.
Den foreslåede bestemmelse er
en udløber af Miljø- og Fødevareministeriets
arbejde med revision af brødhvedekriterierne, som er
foregået i samarbejde med TystofteFonden, sortsanmeldere og
grovvare- og handelsbranchen, med henblik på at få
fastlagt tidssvarende og mere markedsorienterede kriterier.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 1, og afsnit 2.2.1.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Kvælstofreducerende virkemidler i
særlige områder
2.1.1. Frivillig ordning om kvælstofreducerende
virkemidler i særlige områder
2.1.1.1. Gældende ret
Den målrettede regulering af
landbrugets kvælstofudledning gennem
kvælstofreducerende virkemidler består af en frivillig
indsats, hvortil der ydes støtte, og en obligatorisk
indsats, der ikke er støtteberettiget.
De obligatoriske krav i ordningen
fastsættes med hjemmel i gødskningslovens § 38,
hvorefter ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
kan fastsætte regler om, at virksomheder skal etablere
efterafgrøder, og herunder bl.a. i hvilke områder
efterafgrøderne skal etableres. Efterafgrøder er en
afgrøde, der dyrkes efter markens hovedafgrøde med
det formål at optage og fastholde næringsstoffer.
Endvidere kan ministeren med hjemmel i gødskningslovens
§ 39 etablere særlige ordninger, som den enkelte
virksomhed kan vælge som alternativ til etablering af
efterafgrøder efter regler fastsat i medfør af §
38.
De obligatoriske krav i ordningen
bliver kun iværksat, hvis der ikke er tilstrækkelig
tilslutning til den frivillige tilskudsordning til at
håndtere det samlede indsatskrav.
Den frivillige del af den
målrettede regulering er reguleret ved regler fastsat i
medfør af gødskningslovens § 40, hvorefter
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan yde
nationalt tilskud til kvælstofreducerende virkemidler i
særlige områder.
Bestemmelsen er for planperioden
2019/2020 udnyttet til at fastsætte en frivillig
tilskudsordning, hvorefter virksomheder kan ansøge om
tilskud til etablering af efterafgrøder og alternativer til
efterafgrøder i særlige områder med et behov for
en kvælstofreducerende indsats i forhold til kystvand og
grundvand, jf. bekendtgørelse nr. 739 af 12. juli 2019 om
nationalt tilskud til kvælstofreducerende virkemidler
(herefter tilskudsbekendtgørelsen).
Bestemmelsen giver alene hjemmel
til at fastsætte en national tilskudsordning. Som det
fremgår ovenfor af afsnit 1, var Danmark på tidspunktet
for fremsættelse af lovforslag nr. L 147 i dialog med
EU-kommissionen om, at den tilskudsordning, der er en del af den
målrettede regulering, fra 2020 skulle kunne finansieres via
midler fra Landdistriktsprogrammet.
EU-kommissionen har
efterfølgende på baggrund af dialogen godkendt en
ændring af Landdistriktsprogrammet, hvorefter Danmark vil
kunne yde støtte via Landdistriktsprogrammet fra 2020 til
den del af den frivillige indsats i den målrettede
regulering, der bidrager til at opfylde de danske forpligtelser
efter Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet). Tilskudsordninger vedrørende tilskud,
der ydes under EU's Landdistriktsprogram, etableres efter
bemyndigelse i landdistriktsfondsloven.
Støtte til en indsats, der
implementerer Rådets direktiv 91/676/EØF af 12.
december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening
forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget
(nitratdirektivet), vil dog fortsat skulle ydes som national
støtte med hjemmel i gødskningslovens § 40.
For så vidt angår to af de eksisterende
kvælstofreducerende virkemidler (reduktion af
kvælstofkvote og forbrænding af fiberfraktion af
forarbejdet husdyrgødning), så fremgår det af
programændringen, at disse virkemidler ikke kompenseres med
landdistriktsstøtte, hvilket skyldes, at det er vurderet, at
det ikke er muligt at etablere det kontrol-system, der er
påkrævet for landdistriktsstøtte, ligesom
virkemidlet reduktion af kvælstofkvote ikke opfylder
bestemmelserne i artikel 30 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2013/1305/EU af 17. december 2013 om støtte til
udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) og om
ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005,
ifølge hvilke der kun kan ske kompensation af indkomsttab
på over 50 Euro pr. ha.
2.1.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Miljø- og
Fødevareministeriet ønsker, at elementerne i den
frivillige ordning om kvælstofreducerende virkemidler i
særlige områder videreføres i videst muligt
omfang efter overgangen fra rent national finansiering til
finansiering med midler fra landdistriktsprogrammet, og dermed
ændring af det hjemmelmæssige ophæng af
tilskudsordningen fra gødskningslovens § 40 til
landdistriktsfondsloven.
Det er ministeriets vurdering, at
det ikke er muligt inden for rammerne af landdistriktsfondsloven at
fastsætte regler om anvendelse af virkemidler som en del af
den frivillige indsats i den målrettede regulering, der ikke
kompenseres økonomisk.
Med henblik på at sikre en
videreførelse af den frivillige ordning om
kvælstofreducerende virkemidler, foreslås det derfor,
at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling med en
ny bestemmelse bemyndiges til at fastsætte regler for en
frivillig ordning om kvælstofreducerende virkemidler i
særlige områder, herunder om virkemidler der er
omfattet af ordningen, om krav til og betingelser for anvendelse af
virkemidler og omregningsfaktorer, samt om ansøgning om
deltagelse i ordningen og særlige frister herfor.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at ministeren i lighed med den gældende
tilskudsordning fastsat i medfør af § 40 kan
fastsætte en frivillig fokuseret indsats, som er
målrettet områder, hvor der er størst behov for
en kvælstofreducerende indsats. Ordningen, der kan
fastsættes i medfør af den foreslåede § 39
a, indeholder dog ikke i sig selv mulighed for kompensation, men
der vil med hjemmel i landdistriktsfondsloven kunne knyttes en
støtteordning til en frivillig ordning etableret efter den
foreslåede § 39 a.
En frivillig ordning etableret
efter den foreslåede § 39 a vil - som det allerede i dag
også er tilfældet for en national tilskudsordning
etableret efter § 40 - kunne udgøre den frivillige del
af den målrettede regulering. Det vil sige, at et
obligatorisk krav fastsat efter gødskningslovens § 38
først vil blive iværksat, hvis der ikke er
tilstrækkelig tilslutning til den frivillige ordning efter
den foreslåede § 39 a, til at håndtere det samlede
indsatskrav.
En frivillig ordning etableret
efter den foreslåede § 39 a vil i øvrigt kunne
fungere sideløbende med en national tilskudsordning
etableret efter den gældende § 40.
Det er hensigten, at
Landbrugsstyrelsen som hidtil udpeger de særlige
områder, der er omfattet af den frivillige ordning.
Det er ligeledes hensigten, at den
frivillige ordning fastsat i medfør af § 39 a indrettes
således, at der ansøges om deltagelse i ordningen med
et nærmere angivet antal hektar målrettede
efterafgrøder, der helt eller delvist kan erstattes af et
eller flere alternative virkemidler.
Det er hensigten, at de krav til og
betingelser for anvendelse af de kvælstofreducerende tiltag
samt omregningsfaktorer m.v. der fastsættes i den frivillige
ordning i medfør af den foreslåede § 39 a samt en
hertil knyttet tilskudsordning fastsat i medfør af
landdistriktsfondslovens § 2, som hidtil i videst muligt
omfang lægger sig op ad de krav og betingelser m.v., der er
fastsat for så vidt angår det pligtmæssige
efterafgrødekrav, der er fastsat i medfør af
gødskningslovens §§ 38 og 39. Det pligtige krav er
fastsat ved bekendtgørelse nr. 759 af 29. juli 2019 om
næringsstofreducerende tiltag og dyrkningsrelaterede tiltag i
jordbruget for planperioden 2019/2020 (herefter
plantedækkebekendtgørelsen).
Det drejer sig f.eks. om krav
vedrørende etableringen af efterafgrøder, der
fremgår af plantedækkebekendtgørelsens § 6,
om frister for såning, og herunder mulighed for en fleksibel
frist, der følger af
plantedækkebekendtgørelsens § 7, og om
destruktionsfrist, der følger af
plantedækkebekendtgørelsens § 9.
Det er endvidere hensigten at
fastsætte regler om, at de virkemidler, der kan anvendes som
alternative kvælstofreducerende virkemidler i stedet for
udlægning af pligtige efterafgrøder fastsat i
medfør af gødskningslovens § 38 og § 39,
stk. 1, i videst muligt omfang også kan anvendes som
alternative kvælstofreducerende virkemidler i den frivillige
ordning fastsat i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i § 39 a. Det drejer sig på nuværende
tidspunkt om de virkemidler, der er fastsat i
plantedækkebekendtgørelsens kapitel 3, og som bl.a.
omfatter udlægning af mellemafgrøder, braklagte
arealer etableret med græs og tidligt sået
vinterafgrøde. Mellemafgrøder er afgrøder, der
etableres før vintersædsafgrøder.
Det vil dog ikke være muligt
at anvende overskydende arealer udlagt med efterafgrøder i
tidligere planperioder i den frivillige ordning fastsat i
medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 39
a.
For at fastholde
miljøeffekten af den frivillige ordning, er det som hidtil
hensigten, at der fastsættes en omregningsfaktor mellem
efterafgrøder og alternative virkemidler og andre konkrete
betingelser for at sikre, at effekten af de alternative virkemidler
modsvarer effekten af efterafgrøder.
De kvælstofreducerende
virkemidler og kravene til disse kan som hidtil løbende
ændres i forbindelse med udstedelse af bekendtgørelser
i medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 39
a.
Hvis der på sigt etableres et
tilstrækkeligt sikkert vidensgrundlag om miljøeffekten
af andre kvælstofreducerende virkemidler, vil det inden for
rammerne af bemyndigelsen også være muligt at lade
disse virkemidler indgå i tilskudsordningen.
Det er hensigten at supplere den
frivillige ordning etableret i medfør at den
foreslåede § 39 a med en tilskudsordning med henblik
på i videst muligt omfang at videreføre
virksomhedernes mulighed for at opnå støtte til de
virkemidler, som de deltager med i den frivillige ordning. Som det
fremgår ovenfor af afsnit 2.1.1.1, så er det hensigten
at yde støtte via Landdistriktsprogrammet fra 2020, og den
supplerende tilskudsordning vil som udgangspunkt blive etableret i
medfør af landdistriktsfondsloven med de begrænsninger
vedrørende to af de hidtidige alternative
kvælstofreducerende virkemidler, som beskrevet ovenfor i
afsnit 2.1.1.1.
Med forslaget til § 39 a
bliver det også muligt at etablere en ordning, så
virksomheder kan anvende kvælstofreducerende virkemidler til
opfyldelse af virksomhedens indsatsbehov i den målrettede
regulering, selvom disse virkemidler ikke kan opnå
landdistriktsstøtte.
Det er hensigten, at integrere den
frivillige målrettede efterafgrødeordning, der
fastsættes i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i gødskningslovens § 39 a, med den
støtteordning, det er hensigten at etablere i medfør
af landdistriktsfondsloven. De to ordninger påtænkes
udmøntet som én samlet løsning i Miljø-
og Fødevareministeriets Tast selv-service, hvori
virksomhederne ved anvendelse af fællesskemaet indgiver en
samlet ansøgning efter de to ordninger.
De afgørelser, som bliver
truffet af Landbrugsstyrelsen i henhold til de to ordninger,
integreres således, at virksomhederne vil modtage en samlet
afgørelse om henholdsvis deltagelse i den frivillige ordning
om kvælstofreducerende virkemidler efter regler fastsat i
medfør af den foreslåede ordning efter
gødskningslovens § 39 a, og om tilsagn om tilskud til
de kompenserede virkemidler efter regler fastsat i medfør af
landdistriktsfondsloven. Afgørelser truffet i henhold til
landdistriktsfondsloven eller regler udstedt i medfør heraf
kan påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet, jf. landdistriktsfondslovens
§ 11 a, stk. 1.
Da det således
påtænkes at integrere afgørelserne efter de to
ordninger, finder Miljø- og Fødevareministeriet det
hensigtsmæssigt, at det tillige bliver muligt at
påklage den del af afgørelsen, der træffes i
henhold til regler udstedt i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i gødskningslovens § 39 a. Det
foreslås derfor, at klageadgangen til Miljø- og
Fødevareklagenævnet fastsat i gødskningslovens
§ 47, stk. 1, udvides, således at tillige klager over
afgørelser truffet i henhold til regler fastsat i
medfør af § 39 a, kan påklages Miljø- og
Fødevareklagenævnet, jf. lovforslagets § 1, nr.
8.
Dermed vil afgørelser som
led i den frivillige del af den målrettede regulering truffet
med hjemmel i regler udstedt i medfør af den
foreslåede § 39 a kunne påklages til Miljø-
og Fødevareklagenævnet, som det også er
tilfældet i dag for afgørelser truffet med hjemmel i
regler udstedt i medfør af gødskningslovens §
40.
Med henblik på at sikre
overensstemmelse mellem de afdelinger i Miljø- og
Fødevarevareklagenævnet, som kan behandle klager over
den integrerede afgørelse truffet i henhold til regler
fastsat i medfør af den foreslåede bemyndigelse i
gødskningslovens § 39 a og lov om landdistriktsfonden,
foreslås § 11 a, stk. 1, i lov om landdistriktsfonden
tillige udvidet, således at også nævnets
afdelinger, der udgøres af de medlemmer, der fremgår
af § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, i lov nr. 1715 af 27. december
2016 om Miljø- og Fødevareklagenævnet (herefter
nævnsloven), samt 2 sagkyndige i marine forhold, jf.
nævnslovens § 3, stk. 1, nr. 5, eller 2 sagkyndige i
ferskvandsforhold, jf. nævnslovens § 3, stk. 1, nr. 6,
kan behandle den del af den integrerede afgørelse, der
vedrører støtte fastsat i medfør af
landdistriktsfondsloven.
2.1.2. Indtegning i markkort af arealer omfattet af den
frivillige ordning om kvælstofreducerende
virkemidler
2.1.2.1. Gældende ret
Ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling er i gødskningslovens § 44,
stk. 1, bemyndiget til at fastsætte regler om, at
virksomheder, der er omfattet af § 4, hvert år skal
indberette og opgøre virksomhedens arealer, hvorpå der
er etableret plantedække efter regler fastsat i medfør
af § 38, stk. 1, og § 39, samt indgive indberetningen og
opgørelsen til ministeren.
Efter gødskningslovens
§ 4 omfatter lovens bestemmelser om
næringsstofreducerende tiltag i kapitel 4 (§§ 38 og
39), virksomheder med planteavl eller husdyravl eller kombinationer
heraf, som disponerer over et areal med afgrøder på 10
ha eller derover, der er omfattet af en kvælstofnorm fastsat
i medfør af § 13, stk. 3, eller en fosfornorm fastsat i
medfør af § 5, stk. 6. Ved opgørelsen af arealet
medregnes forpagtede og lejede arealer.
Ministeren kan efter
gødskningslovens § 44, stk. 2, 1. pkt., fastsætte
nærmere regler om indberetningen og opgørelsen,
herunder om udformningen, indholdet og fristen for indgivelse.
Efter § 44, stk. 2, 2. pkt., kan ministeren fastsætte
regler om, at indberetningen efter stk. 1 skal tilknyttes et
markkort.
Det fremgår af
bemærkningerne til bestemmelsen i § 44, stk. 2, 1. pkt.,
jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 147 som fremsat, side 209, at
der i de senere år er oprettet flere nye
efterafgrødeordninger, og Landbrugsstyrelsen har af hensyn
til administrationen af og kontrollen med reglerne for de
forskellige ordninger behov for en præcis angivelse af, hvor
efterafgrøderne og alternativer hertil er placeret bl.a. i
form af indberetning af virksomhedens arealer på
markniveau.
Det fremgår endvidere af
bemærkningerne til bestemmelsen i § 44, stk. 2, 2. pkt.,
jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 147 som fremsat, side 210, at
det er nødvendigt for at kunne foretage en effektiv kontrol
og dermed sikre miljøeffekten af de udlagte
efterafgrøder at kende både antallet af
efterafgrøder og deres præcise placering på
bedriften. Efterafgrøder etableret til opfyldelse af
forskellige ordninger kan ikke skelnes fra hinanden på
marken, idet kravene til afgrødetyper m.v. stort set er ens.
Det er derfor vanskeligt at administrere, kontrollere og
håndhæve reglerne, hvis der ikke foretages en
præcis indberetning af, hvilke arealer etableret med
efterafgrøder der skal anvendes til opfyldelse af de
forskellige krav. Ministerens bemyndigelse i § 44, stk. 2, nr.
2, til at fastsætte krav om, at indberetningen skal
tilknyttes et markkort, forudsættes anvendt i det omfang
Landbrugsstyrelsen har behov for at kende efterafgrødernes
præcise placering for at kunne foretage en effektiv
kontrol.
Bemyndigelsen i § 44 er
udmøntet i plantedækkebekendtgørelsens kapitel
4.
Ministeren har i henhold til lovens
§ 40 etableret en tilskudsordning til
kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder. Ordningen er udmøntet ved
tilskudsbekendtgørelsen.
Efter § 40, stk. 2, 2. pkt. er
ministeren bemyndiget til at fastsætte regler om betingelser
for at opnå tilskud til kvælstofreducerende virkemidler
i særlige områder, om udbetaling af tilskud, om
ansøgning om tilskud m.v. og om administration af
tilskudsordningerne.
Bemyndigelsen i § 40, stk. 2,
2. pkt. er bl.a. udnyttet til at fastsætte regler om krav til
ansøgning om tilskud i tilskudsbekendtgørelsens
§ 7.
2.1.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Som følge af lovforslagets i
§ 1, nr. 6, hvorefter ministeren foreslås bemyndiget til
at etablere en frivillig ordning om kvælstofreducerende
tiltag i særlige område, der bl.a. vil indeholde regler
om udlægning af målrettede efterafgrøder og
andre typer af plantedække som kvælstofreducerende
virkemiddel, foreslås ministerens bemyndigelse i § 44
udvidet. Den foreslåede udvidelse af bemyndigelsen i §
44 indebærer, at ministeren kan fastsætte regler om, at
virksomheder, der er omfattet af kapitel 4 og kapitel 5, hvert
år skal indberette og opgøre virksomhedens arealer,
hvorpå der er etableret plantedække efter regler
fastsat i medfør af § 38, stk. 1, § 39 og den
foreslåede bestemmelse i gødskningsloven § 39 a,
jf. lovforslagets § 1, nr. 7.
Med forslaget sikres det, at det
også fremover bliver muligt at foretage en effektiv kontrol
af de forskellige efterafgrødeordninger og dermed sikre
miljøeffekten af de kvælstofreducerende
virkemidler.
Som det fremgår ovenfor af
afsnit 2.1.1.2, så er det hensigten, at integrere den
frivillige målrettede efterafgrødeordning, der
fastsættes i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i gødskningslovens § 39 a med den
støtteordning, det er hensigten at etablere i medfør
af landdistriktsfondsloven. De to ordninger påtænkes
udmøntet som én samlet løsning i Miljø-
og Fødevareministeriets Tast selv-service, hvori
virksomhederne ved anvendelse af fællesskemaet, herunder
markkortet, indgiver en samlet ansøgning efter de to
ordninger. Dette gælder tillige indberetning af arealer
omfattet af den frivillige ordning efter regler fastsat i
medfør af den foreslåede udvidelse af bestemmelsen i
gødskningslovens § 44.
2.1.3. Reduktion af kvælstofkvoten i forbindelse med
frivillige ordninger om kvælstofreducerende
virkemidler
2.1.3.1 Gældende ret
Gødskningslovens § 17
indeholder regler om reduktion af en virksomheds samlede kvote for
kvælstof for planperioden i en række
tilfælde.
Efter gødskningslovens
§ 17, stk. 1, nr. 2, får en virksomhed reduceret den
samlede kvote for kvælstof for planperioden, hvis
virksomheden har fået prioriteret en ansøgning om
tilskud til reduktion af den samlede kvote for kvælstof efter
regler fastsat i en tilskudsordning etableret af ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling i medfør af
gødskningslovens § 40. Når en ansøgning om
tilskud er prioriteret, indebærer det, at der i ordningen er
afsat penge til tilskud til den konkrete virksomhed. Virksomheden
vil dog kun kunne få tilskuddet udbetalt, hvis den overholder
betingelserne for ordningen.
Efter gødskningslovens
§ 17, stk. 2, får en virksomhed endvidere reduceret den
samlede kvote for kvælstof for planperioden, hvis
virksomheden ikke har opfyldt betingelserne for at anvende de
kvælstofreducerende virkemidler, som er prioriteret til
tilskud, efter regler fastsat i en tilskudsordning etableret af
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling i
medfør af gødskningslovens § 40.
Endeligt kan ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling efter
gødskningslovens § 17, stk. 3, fastsætte regler
om, at en virksomhed får reduceret den samlede kvote for
kvælstof for planperioden, hvis virksomheden har valgt at
anvende en fleksibel frist for etablering af efterafgrøder
efter regler fastsat i medfør af bl.a. § 40.
Efter gødskningslovens
§ 17, stk. 4, kan ministeren fastsætte nærmere
regler om reduktionen af virksomhedens samlede kvote for
kvælstof for planperioden, herunder beregningen af
reduktionen.
Ministerens bemyndigelser i §
17, stk. 3 og 4, er for planperioden 2019/2020 udnyttet ved §
10, stk. 1, nr. 3, og § 21 i
tilskudsbekendtgørelsen.
2.1.3.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på at sikre en
videreførelse af elementerne i den gældende frivillige
tilskudsordning om kvælstofreducerende virkemidler,
foreslås gødskningslovens § 17, stk. 1-3, om
reduktion af virksomhedens kvote for kvælstof, udvidet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2-4.
Det foreslås således
som en ny bestemmelse i gødskningslovens § 17, stk. 1,
nr. 2, at en virksomhed får reduceret den samlede kvote for
kvælstof for planperioden, hvis virksomheden anvender
reduktion af den samlede kvote for kvælstof som virkemiddel i
en frivillig ordning om kvælstofreducerende virkemidler efter
regler fastsat i medfør af den foreslåede bemyndigelse
i § 39 a.
Det foreslås endvidere, at gødskningslovens §
17, stk. 2, nyaffattes således, at en virksomhed efter det
foreslåede § 17, stk. 2, nr. 1, får reduceret den
samlede kvote for kvælstof i planperioden, hvis virksomheden
ikke har opfyldt betingelserne i en frivillig ordning om
kvælstofreducerende virkemidler efter regler fastsat i
medfør af § 39 a eller betingelser i en hertil knyttet
tilskudsordning etableret i medfør af § 2 i lov om
Landdistriktsfonden. Det foreslås derudover, at en virksomhed
efter det foreslåede § 17, stk. 2, nr. 2, får
reduceret den samlede kvote for kvælstof i planperioden, hvis
virksomheden ikke har opfyldt betingelserne for at anvende de
kvælstofreducerende virkemidler, som er prioriteret til
tilskud, efter regler fastsat i en tilskudsordning etableret i
medfør af § 40.
Det foreslåede § 17,
stk. 2, nr. 1, er nyt, og det er en konsekvens af den
foreslåede § 39 a, hvorefter der indføres en ny
hjemmel til at etablere en frivillig ordning om
kvælstofreducerende virkemidler.
Bestemmelsen indebærer, at
hvis virksomheder, der deltager med kvælstofreducerende
virkemidler i en frivillig ordning etableret efter den
foreslåede § 39 a, ikke overholder de betingelser, der
er fastsat for ordningen, vil de få reduceret den samlede
kvote for kvælstof for planperioden. Hvis der i tilknytning
til den frivillige ordning er etableret en tilskudsordning efter
reglerne i lov om Landdistriktsfonden, og hvis virksomheden ikke
overholder betingelser for en sådan ordning, vil virksomheden
endvidere få reduceret den samlede kvote for kvælstof
for planperioden.
Bestemmelsen medfører
således de samme konsekvenser ved manglende overholdelse af
betingelser i en frivillig ordning, som det er tilfældet for
den gældende § 40, jf. den gældende § 17,
stk. 2, men da hjemlen til at etablere den frivillige ordning og
til at etablere en tilskudsordning er delt i henholdsvis
gødskningsloven og lov om Landdistriktsfonden, har
bestemmelsen en anden ordlyd.
Det foreslåede § 17,
stk. 2, nr. 2, er en uændret videreførelse af den
gældende bestemmelse i gødskningslovens § 17,
stk. 2.
Endelig foreslås det, at
bemyndigelsen i gødskningslovens § 17, stk. 3,
hvorefter ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling,
kan fastsætte nærmere regler om, at en virksomhed
får reduceret den samlede kvote for kvælstof for
planperioden, hvis virksomheden har valgt at anvende en fleksibel
frist for etablering af efterafgrøder efter regler fastsat i
medfør af §§ 38 eller 40, udvides. Bestemmelsen
foreslås udvidet således, at også virksomheder,
der anvender en fleksibel frist for etablering af
efterafgrøder i den frivillige ordning om
kvælstofreducerende virkemidler etableret i medfør af
den foreslåede bemyndigelse i § 39 a samt en hertil
knyttet tilskudsordning fastsat i medfør af § 2 i
landdistriktsfondsloven, får reduceret den samlede kvote for
kvælstof for planperioden.
Reglerne om kvotereduktion i
medfør af de foreslåede bestemmelser forventes i vidt
omfang at svare til de regler, der gælder for virksomheder,
der deltager i den gældende nationale tilskudsordning, der er
etableret efter gødskningslovens § 40.
De foreslåede regler om
kvotereduktion i forbindelse med en virksomheds deltagelse i en
frivillig ordning etableret med hjemmel i den foreslåede
§ 39 a, vil både kunne omfatte kvotereduktion i
forbindelse med virkemidler, der ikke er kompenserede, og
virkemidler til hvilke der er fastsat en støtteordning for
med hjemmel i landdistriktsfondsloven.
Formålet med de
foreslåede regler om kvotereduktion er at fastholde
miljøeffekten af den frivillige ordning om
kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder, som ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling foreslås bemyndiget til at fastsætte i
medfør af § 39 a. Reduktionen vil forventeligt skulle
ske i den planperiode, hvor efterafgrøderne skulle
være udlagt.
Omregningsfaktorerne, der
fastsættes i medfør af den gældende bestemmelse
i gødskningslovens § 17, stk. 4, skal sikre, at
kvotereduktionen opnår samme miljøeffekt som
etablering af efterafgrøder og alternative
kvælstofreducerende virkemidler.
2.2. Kriterier for hvedesorter til
brødfremstilling m.v.
2.2.1. Kriterier,
som hvedesorter skal leve op til med henblik på anvendelse af
brødhvedenormen
2.2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af
gødskningslovens § 1, at loven bl.a. har til
formål at regulere jordbrugets anvendelse af gødning
med henblik på at begrænse udvaskningen af
kvælstof. Loven bidrager til opfyldelse af en række af
Danmarks internationale forpligtelser på
miljøområdet, herunder særligt Rådets
direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af
vand mod forurening forårsaget af nitrater, der stammer fra
landbruget og Europa-Parlamentet og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger.
Efter gødskningslovens
§ 12 må forbruget af kvælstof til
gødningsformål på en jordbrugsvirksomhed
omfattet af loven i en planperiode ikke overstige virksomhedens
samlede kvote for kvælstof. Virksomhedens samlede kvote for
kvælstof i en planperiode opgøres efter reglerne i
gødningslovens §§ 13-17 og regler fastsat i
medfør heraf.
Efter gødskningslovens
§ 13, stk. 1, beregnes virksomhedens kvote for kvælstof
som summen af kvoterne for de enkelte marker i virksomheden, og
markens kvote beregnes på grundlag af markens
størrelse, afgrøde, forfrugten (den afgrøde
der er dyrket på marken året før) og
afgrødens kvælstofnorm i det pågældende
klimaområde og jordbundstype.
Efter gødskningslovens
§ 13, stk. 3, fastsætter ministeren kvælstofnormer
og standardudbytter for afgrøder. Kvælstofnormerne er
en central del af kvælstofreguleringen, og har til
formål at begrænse udvaskningen af kvælstof fra
markerne ved at begrænse den mulige
kvælstoftilførsel til marken.
Bemyndigelsen i § 13, stk. 3,
er anvendt til at fastsætte de kvælstofnormer, som
fremgår af bilag 1, tabel 1, i bekendtgørelse nr. 762
af 29. juli 2019 om jordbrugets anvendelse af gødning i
planperioden 2019/2020 (herefter
gødskningsbekendtgørelsen). Kvælstofnormerne er
udtryk for en økonomisk optimal kvælstoftildeling og
indstilles af det udvalg vedrørende kvælstofnormer,
-prognoser og kvælstof i husdyrgødning (herefter
Normudvalget), der er nedsat af Miljø- og
Fødevareministeriet.
Økonomisk optimale
kvælstofnormer er udtryk for den mængde kvælstof,
der giver det økonomisk optimale udbytte ved det
gødningsniveau, hvor indtægten fra det ekstra udbytte
lige netop kan betale den ekstra udgift til kvælstofholdig
gødning. De økonomisk optimale normer
fastsættes på baggrund af biologiske markforsøg,
som undersøger sammenhængen mellem tilførsel af
kvælstof og udbytte for den enkelte afgrøde. Denne
sammenhæng justeres i forhold til en prisrelation mellem
afgrødens afsætningspris og prisen på
kvælstofholdig gødning.
Af
gødskningsbekendtgørelsens bilag 1, tabel 1,
fremgår der normer for henholdsvis vår- og vinterhvede
til brødfremstilling. Dette skyldes, at det hidtil har
været afgørende for værdien af det
høstede udbytte af hvedesorter til brødfremstilling,
at høsten har et proteinindhold på mindst 12 pct., og
afgrødernes proteinindhold er afhængig af
tilførslen af gødning. Kvælstofnormerne for
brødhvede er derfor højere end kvælstofnormerne
for hvede til andet formål.
Det er ikke alle sorter af
vinterhvede, der egner sig til brødfremstilling, og som
derfor kan berettige til anvendelse af den højere
kvælstofnorm for brødhvede ved beregningen af
virksomhedens samlede kvote for kvælstof.
Ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestillings bemyndigelse i gødskningslovens
§ 13, stk. 3, til at fastsætte kvælstofnormer
omfatter også hjemmel til at fastsætte
kvælstofnormer for brødhvede. Ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling er derudover i
gødskningslovens § 13, stk. 4, bemyndiget til at
fastsætte regler om betingelser og dokumentationskrav for
anvendelse af visse kvælstofnormer. Bemyndigelsen er udnyttet
ved gødskningsbekendtgørelsens § 4 og § 5
til at fastsætte betingelser for anvendelse af normer til
brødhvede.
Efter
gødskningsbekendtgørelsens § 4, stk. 1, er det
en betingelse for anvendelse af de fastsatte kvælstofnormer
for brødhvede, at der dyrkes en af de hvedesorter, som
fremgår af gødskningsbekendtgørelsens bilag 1,
tabel 3. Listen omfatter alle vårhvedesorter, som er optaget
på EU's sortsliste, og en nærmere opregnet liste over
vinterhvedesorter, der efter en afprøvning er fundet
interventionsegnede og særligt velegnede til
brødfremstilling.
Sorter af vinterhvede skal
være interventionsegnede (visse kvalitetskrav) under danske
dyrkningsforhold eller dyrkningsforhold, der klimatisk og
geografisk er sammenlignelige med dyrkningsforholdene i Danmark.
Interventionskravet for proteinindhold er minimum 10,5 pct. ved
normal tilførsel af kvælstof. Det skal sikre, at det
ønskede niveau for protein på minimum 12 pct., som
beskrevet i bemærkningerne til gødskningsloven
opfyldes med tildeling af kvælstofnormen for
brødhvede.
Sorter af vinterhvede anses for
særligt velegnede ved at ligge på mindst 90 % af
gennemsnittet for sorter optaget listen med hensyn til
sedimentationsværdi og brødvolumen samt ved
prøvebagning ikke at have klæbrig dej. Vurderingen af
sortens særlige velegnethed gennemføres på basis
af en prøvedyrkning med tildeling af kvælstof efter
normen for hvede til brødfremstilling.
Det er en betingelse for optagelse
på listen, at sorten af vinterhvede er under opformering i
Danmark eller påtænkes markedsført i den
efterfølgende vækstsæson på basis af en
udenlandsk opformering og certificering.
2.2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Miljø- og
Fødevareministeriet har i samarbejde med TystofteFonden, der
bl.a. udfører opgaver med at drive og udvikle virksomhed med
sortsafprøvning, sortsanmeldere og grovvare- og
handelsbranchen gennemgået de nuværende krav for
optagelse af sorter af vinterhvede på brødhvedelisten
med henblik på at få fastlagt tidssvarende og mere
markedsorienterede kriterier for optagelse. Formålet med
revisionen er at sikre:
- gennemsigtighed
og objektivitet
- sorter med
høj dyrkningsstabilitet og dermed høj sandsynlighed
for afsætning af afgrøden som brødkorn
- mulighed for
tildeling af kvælstof-tillæg til egnede sorter
- at dansk hvede
indgår i melblandinger som en komponent på lige fod med
kvalitetshvede indkøbt i udlandet
- en beskrivelse af
de afprøvede sorters egnethed til brødproduktion.
Miljø- og Fødevareministeriet har i forbindelse
med gennemgangen af kriterierne og med henblik på at fremme
gennemsigtigheden fundet det hensigtsmæssigt, at der ved
bekendtgørelse fastsættes nærmere regler om,
hvilke kriterier hvedesorter skal leve op til med henblik på
benyttelse af de forhøjede kvælstofnormer for hvede
til brødfremstilling.
Det foreslås derfor, at
gødskningslovens § 13, stk. 4, ændres, så
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling med
hjemmel i bestemmelsen også kan fastsætte regler om
kriterier for anvendelse af visse kvælstofnormer.
Med den foreslåede
ændring, udvides bemyndigelsen i gødskningslovens
§ 13, stk. 4, så ministeren med hjemmel i bestemmelsen
kan fastsætte de kriterier, som hvedesorter skal leve op til,
for at de kan anses for at være egnede til fremstilling af
brød. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
hvis en jordbruger i en planperiode dyrker hvedesorter, som
opfylder de pågældende kriterier, så kan
jordbrugeren, ved beregning af sin samlede kvote for kvælstof
for planperioden, benytte den højere kvælstofnorm for
brødhvede, der fastsættes i medfør af
gødskningslovens § 13, stk. 3, såfremt de
øvrige betingelser og dokumentationskrav fastsat i
medfør af gødskningslovens § 13, stk. 4,
også er opfyldt.
I modsætning til den
afprøvning, der foretages som grundlag for optagelse
på sortsliste i henhold til bekendtgørelse nr. 1406 af
30. november 2018 om en fortegnelse over godkendte sorter af
landbrugsplante-, frugtplante- og grønsagsarter
(sortslisten), findes der ikke harmoniserede regler
vedrørende afprøvning af sorter med henblik på
vurdering af disses særlige egnethed til
brødfremstilling.
Det er hensigten at udnytte den
foreslåede bemyndigelse i gødskningslovens § 13,
stk. 4, til at fastsætte kriterier, der vedrører
hvedesorternes dyrkningsstabilitet, bagekvalitet og egnethed til
brødproduktion.
Ved dyrkningsstabilitet
forstås i denne sammenhæng, at en given egenskab
udtrykkes på et konstant niveau over lokaliteter og år.
Kvalitet sikres ved at kræve, at både
enkeltobservationer og gennemsnit af analyser og brødvolumen
m.v. holder sig over et givent niveau.
Der vil også med hjemmel i
bestemmelsen kunne fastsættes regler om, hvordan
afprøvningen af sorters egnethed til brødproduktion
skal foregå, og herunder til kvalitetskrav i
afprøvningen.
Der vil ligeledes med hjemmel i
lovens § 13, stk. 4, kunne fastsættes regler om, at
landbrugeren skal kunne dokumentere, at den sort, der anvendes med
den højere brødhvedenorm, opfylder de kriterier til
dyrkningsstabilitet, bagekvalitet og egnethed til
brødproduktion m.v., der vil kunne fastsættes med
hjemmel i bestemmelsen. Det er hensigten, at landbrugeren
også skal kunne opfylde dokumentationskravet ved f.eks. at
fremlægge dokumentation for, at der er lavet en generel
afprøvning af sorten med et resultat, der opfylder de
fastsatte kriterier, som det også kendes i dag.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at lovforslaget ikke i sig
selv medfører økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige. De vurderes
endvidere, at udmøntning af de bemyndigelser, som ministeren
for fødevarer, fiskeri og ligestilling foreslås
tillagt, ikke vil føre til øgede omkostninger for det
offentlige i forhold til den nuværende administration.
De regler, der kan fastsættes med hjemmel i de
foreslåede bestemmelser, vil indgå som en del af
administrationen af reglerne i gødskningsloven, som allerede
i høj grad hviler på en digitaliseret og automatiseret
platform. Den frivillige ordning, der kan etableres efter den
foreslåede § 39 a, vil således f.eks. indgå
som en integreret del af en samlet afgørelse som led i den
frivillige del af den målrettede regulering.
Lovforslaget medfører ikke implementeringskonsekvenser
for det offentlige, og det vurderes derfor ikke relevant i forhold
til de 7 principper for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke i sig
selv at medføre økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Det foreslås i lovforslagets
§ 1, nr. 1, at ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling kan fastsætte kriterier, som sorter af hvede
skal opfylde, for at de kan anvendes med den højere norm for
hvede til brødproduktion. Nye hvedesorter skal også i
dag opfylde visse kriterier for, at de kan optages på
gødskningsbekendtgørelsens tabel over
brødhvedesorter. Opfyldelse af kriterierne vil, som det
ligeledes er tilfældet i dag, kunne dokumenteres ved en
afprøvning. Det foreslåede § 1, stk. 1,
medfører således ikke i sig selv nye
afprøvningskrav, men det vil med den foreslåede
ændring være landbrugeren, der ved kontrol skal kunne
dokumentere, at den pågældende sort opfylder de
fastsatte kriterier - f.eks. ved at der er foretaget en generel
afprøvning af sorten, som det kendes i dag. Der henvises
endvidere til pkt. 2.2.1.2. Det vurderes derfor, at erhvervet ved
udmøntningen af den forslåede bemyndigelse, ikke vil
blive pålagt nye byrder.
Miljø- og
Fødevareministeriet vurderer, at de 5 principper for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante i forhold til de
ændringer, der med lovforslaget foreslås til
gødskningsloven.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
bestemmelser, der gennemfører EU-regulering.
Udmøntningen af den
foreslåede udvidelse af bemyndigelsen i
gødskningslovens § 13, stk. 4, jf. lovforslagets §
1, nr. 1, vil kunne nødvendiggøre underretning af
EU-Kommissionen under iagttagelse af
informationsproceduredirektivet, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1535/EU af 9. september 2015 om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 26. september
2019 til den 11. oktober 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatsamfundet, Agri Nord, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Biologiforbundet, Bornholms Landbrug,
Brancheudvalget for Biogas, Brancheudvalget for Frø,
Bæredygtigt Landbrug, Centrovice, DAKOFA, DAKOFO, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Landboungdom, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Botanisk
Forening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Gartneri, Dansk Industri
(DI), Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Planteværn, Dansk Skovforening,
Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA), Danske Advokater,
Danske Biavleres Landsforening, Danske Juletræer, Danske
Kartofler, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske
Regioner, Danske Sortsejere, Danske Svineproducenter, Danske
Vandløb, Danske Vandværker, Den Danske Dommerforening,
Den Danske Landinspektørforening, Det Danske
Fjerkræråd, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
(Københavns Universitet), Det Økologiske Råd,
Djursland Landboforening, Dronningeavlerforeningen af 1921, DTU
Miljø, Ejendomsforeningen Danmark, ErhvervsBiavlerne,
Ferskvandsfiskeriforeningen, Finans Danmark, Foreningen af Danske
Handelsmøller, Foreningen af miljø-, plan- og
naturmedarbejdere i det offentlige (ENVINA), Foreningen for
Biodynamisk Jordbrug, Foreningen for Reduceret jordbearbejdning i
Danmark, Frie bønder - levende land, Friluftsrådet,
Frøsektionen, Greenpeace, Hedeselskabet, Institut for
Fødevare- og Ressourceøkonomi (Københavns
Universitet), Institut for Plante- og Miljøvidenskab
(Københavns Universitet), KL, Kolding-Herreds
Landbrugsforening, Kopenhagen Fur, Kødbranchens
Fællesråd, Landbo Limfjord, LandboForeningen
Midtjylland, LandboNord, LandboSyd, LandboThy, Landbrug &
Fødevarer, Landbrugsrådgivning Syd, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen for Dansk Fåreavl,
Landsforeningen Praktisk Økologi, Lemvigegnens
Landboforening, LHN, LMO, Nationalt Center for Fødevarer og
Jordbrug (Aarhus Universitet), Nationalt Center for Miljø og
Energi (Aarhus Universitet), NF Plus, NOAH, Odsherreds
Landboforening, Patriotisk Selskab, Plantning og Landskab,
Landsforeningen, Rådgivningscenter Nord, SAGRO,
Sammenslutningen af Danske Erhvervsbiavlere, Sammenslutningen af
Danske Småøer, Science and Technology (Aarhus
Universitet), SEGES, SEGES Svineproduktion, Skov og Landskab
(Københavns Universitet), Skovdyrkerne,
SvineRådgivningen, Sønderjysk Landboforening, Verdens
Skove, Vestjysk Landboforening, Vkst, WWF Verdensnaturfonden,
Økologisk Landsforening og Østdansk
Landboforening.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/¬mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "ingen") | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør "ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Udmøntningen af den
foreslåede bemyndigelse i gødskningslovens § 13,
stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, vil kunne
nødvendiggøre en underretning af EU-Kommissionen
under iagttagelse af informationsproceduredirektivet, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU af 9.
september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter for informationssamfundets tjenester. | Er i strid med de frem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 13, stk. 3, i lov nr.
338 af 2. april 2019 om jordbrugets anvendelse af gødning og
om næringsstofreducerende tiltag (gødskningsloven)
fastsætter ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling kvælstofnormer og standardudbytter for
afgrøder. Ministeren kan herunder fastsætte
kvælstofnormer for brødhvede. Bemyndigelsen i §
13, stk. 3, er anvendt til at fastsætte de
kvælstofnormer, som fremgår af
gødskningsbekendtgørelsens bilag 1, tabel 1.
Af bilag 1, tabel 1, i bkg. nr. 762
af 29. juli 2019 om jordbrugets anvendelse af gødning i
planperioden 2019/2020 (gødskningsbekendtgørelsen)
fremgår der normer for henholdsvis vår- og vinterhvede
til brødfremstilling. Det er ikke alle sorter af
vinterhvede, der egner sig til brødfremstilling, og som
derfor kan berettige til anvendelse af en højere
kvælstofnorm for brødhvede ved beregningen af
virksomhedens samlede kvote for kvælstof.
Ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling er i gødskningslovens § 13,
stk. 4, bemyndiget til at fastsætte regler om betingelser og
dokumentationskrav for anvendelse af visse kvælstofnormer.
Bemyndigelsen er udnyttet ved
gødskningsbekendtgørelsens §§ 4 og 5, jf.
bilag 1, tabel 3, til at fastsætte betingelser for anvendelse
af normer til brødhvede.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.2.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at
gødskningslovens § 13, stk.
4, ændres, så ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling med hjemmel i bestemmelsen også kan
fastsætte regler om kriterier for anvendelse af visse
kvælstofnormer.
Med den foreslåede
ændring kan ministeren med hjemmel i lovens § 13, stk.
4, også fastsætte de kriterier, som hvedesorter skal
leve op til, for at de kan anses for at være egnede til
fremstilling af brød. Udmøntning af den
foreslåede ændring vil indebære, at en
jordbruger, der i en planperiode dyrker hvedesorter, som opfylder
de pågældende kriterier, ved beregningen af sin samlede
kvote for kvælstof for planperioden, vil kunne benytte den
højere kvælstofnorm for brødhvede,
såfremt de øvrige betingelser og dokumentationskrav
fastsat i medfør af gødskningslovens § 13, stk.
4, ligeledes er opfyldt.
Der findes, i modsætning til
den afprøvning, der foretages som grundlag for optagelse
på sortsliste i henhold til bekendtgørelse nr. 1406 af
30. november 2018 om en fortegnelse over godkendte sorter af
landbrugsplante-, frugtplante- og grønsagsarter
(sortslisten), ikke harmoniserede regler vedrørende
afprøvning eller test af sorter med henblik på
vurdering af disses særlige egnethed til
brødfremstilling.
Det er aktuelt hensigten at udnytte
bemyndigelsen til at fastsætte kriterier, der vedrører
hvedesorternes dyrkningsstabilitet, bagekvalitet og egnethed til
brødproduktion.
Ved dyrkningsstabilitet
forstås i denne sammenhæng, at en given egenskab
udtrykkes på et konstant niveau over lokaliteter og år.
Kvalitet sikres ved at kræve, at både
enkeltobservationer og gennemsnit af forsøgssteder af
analyser brødvolumen m.v. holder sig over et givent
niveau.
Der vil ligeledes med hjemmel i
lovens § 13, stk. 4, kunne fastsættes regler om, at
landbrugeren skal kunne dokumentere, at den sort, der anvendes med
den højere brødhvedenorm, opfylder de kriterier til
dyrkningsstabilitet, bagekvalitet og egnethed til
brødproduktion m.v., der vil kunne fastsættes med
hjemmel i bestemmelsen. Det er hensigten, at landbrugeren skal
kunne opfylde dokumentationskravet ved f.eks. at fremlægge
dokumentation for, at der er lavet en generel afprøvning af
sorten med et resultat, der opfylder de fastsatte kriterier, som
det også kendes i dag.
Til nr. 2
Efter gødskningslovens
§ 17, stk. 1, får en virksomhed reduceret den samlede
kvote for kvælstof for planperioden, hvis virksomheden har
valgt at anvende reduktion af den samlede kvote for kvælstof
som alternativ til etablering af efterafgrøder efter regler
fastsat i medfør af § 39, jf. § 17, stk. 1, nr. 1,
eller hvis virksomheden har fået prioriteret en
ansøgning om tilskud til reduktion af den samlede kvote for
kvælstof efter regler fastsat i en tilskudsordning etableret
af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling i
medfør af gødskningslovens § 40, jf. § 17,
stk. 1, nr. 2.
Idet der med den foreslåede
§ 39 a gives mulighed for, at ministeren kan etablere en ny
frivillig ordning, foreslås gødskningslovens §
17, stk. 1, tilpasset.
Det foreslås, som en ny
bestemmelse i gødskningslovens §
17, stk. 1, nr. 2, at en virksomhed får reduceret den
samlede kvote for kvælstof for planperioden, hvis
virksomheden anvender reduktion af den samlede kvote for
kvælstof som virkemiddel i en frivillig ordning om
kvælstofreducerende virkemidler efter regler fastsat i
medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 39
a.
Ved en virksomheds samlede kvote
for kvælstof forstås den mængde kvælstof,
der maksimalt må udbringes på virksomhedens arealer i
løbet af planperioden.
Med den foreslåede
ændring opnås samme mulighed for at lade reduktion af
virksomhedens kvælstofkvote indgå som et frivilligt
alternativt virkemiddel til efterafgrøder i en frivillig
ordning etableret efter den foreslåede § 39 a, som det
er tilfældet i dag for tilskudsordninger etableret efter
gødskningslovens § 40, jf. den gældende §
17, stk. 1, nr. 2, der med lovforslaget rykker til nr. 3.
Til nr. 3
Efter gødskningslovens
§ 17, stk. 2, får en virksomhed reduceret den samlede
kvote for kvælstof for planperioden, hvis virksomheden ikke
har opfyldt betingelserne for at anvende de
kvælstofreducerende virkemidler, som er prioriteret til
tilskud, efter regler fastsat i en tilskudsordning etableret af
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling i
medfør af gødskningslovens § 40.
Når en ansøgning om
tilskud er prioriteret, indebærer det, at der i ordningen er
afsat penge til tilskud til den konkrete virksomhed. Virksomheden
vil dog kun kunne få tilskuddet udbetalt, hvis den overholder
betingelserne for ordningen.
Idet der med den foreslåede
§ 39 a gives mulighed for, at ministeren kan etablere en ny
frivillig ordning, er der behov for at ændre
gødskningslovens § 17, stk. 2.
Det foreslås derfor, at
gødskningslovens § 17, stk. 2, nyaffattes
således, at en virksomhed får reduceret den samlede
kvote for kvælstof i planperioden, hvis virksomheden ikke har
opfyldt betingelserne i en frivillig ordning om
kvælstofreducerende virkemidler efter regler fastsat i
medfør af § 39 a eller betingelser i en hertil knyttet
tilskudsordning etableret i medfør af § 2 i lov om
Landdistriktsfonden, jf. det foreslåede § 17, stk. 2,
nr. 1. En virksomhed for endvidere reduceret den samlede kvote for
kvælstof, hvis virksomheden ikke har opfyldt betingelserne
for at anvende de kvælstofreducerende virkemidler, som er
prioriteret til tilskud, efter regler fastsat i en tilskudsordning
etableret i medfør af § 40, jf. det foreslåede
§ 17, stk. 2, nr. 2.
Det foreslåede § 17,
stk. 2, nr. 1, er nyt, og det har sammenhæng til den
foreslåede § 39 a, hvorefter der indføres en ny
hjemmel til at etablere en frivillig ordning om
kvælstofreducerende virkemidler.
Bestemmelsen indebærer, at
hvis virksomheder der deltager med kvælstofreducerende
virkemidler i en frivillig ordning etableret efter den
foreslåede § 39 a, ikke overholder de betingelser, der
er fastsat for ordningen, vil de få reduceret den samlede
kvote for kvælstof for planperioden. Hvis der i tilknytning
til den frivillige ordning er etableret en tilskudsordning efter
reglerne i lov om Landdistriktsfonden, og hvis virksomheden ikke
overholder betingelser for en sådan ordning, vil virksomheden
endvidere få reduceret den samlede kvote for kvælstof
for planperioden.
Bestemmelsen medfører
således de samme konsekvenser ved manglende overholdelse af
betingelser i en frivillig ordning, som det er tilfældet for
den gældende § 40, jf. den gældende § 17,
stk. 2, men da hjemlen til at etablere den frivillige ordning og
til at etablere en tilskudsordning er delt i henholdsvis
gødskningsloven og lov om Landdistriktsfonden, har
bestemmelsen en anden ordlyd.
Det foreslåede § 17,
stk. 2, nr. 2, er en uændret videreførelse af den
gældende bestemmelse i gødskningslovens § 17,
stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 17, stk. 2, nr. 2, medfører fortsat, at hvis
virksomheden i en frivillig ordning etableret efter
gødskningslovens § 40 reducerer det ansøgte
areal i ansøgningsskemaet efter ansøgningsfristens
udløb, vil en sådan reduktion ikke samtidig formindske
omfanget af den reduktion, som vil blive foretaget i virksomhedens
kvælstofkvote. Den foreslåede bestemmelse
indebærer dermed, at størrelsen af det areal angivet i
hektar efterafgrøder, som virksomheden har ansøgt om
tilskud til, og som er prioriteret til tilskud, ved
ansøgningsfristens udløb, bliver bindende i forhold
til størrelsen på reduktionen i den samlede kvote for
kvælstof efter bestemmelsen.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til den gældende § 17, stk. 2, jf.
Folketingstidende 2018-19 (1. samling), A, L 147 som fremsat, side
166.
Til nr. 4
Ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling kan efter gødskningslovens §
17, stk. 3, fastsætte regler om, at en virksomhed får
reduceret den samlede kvote for kvælstof for planperioden,
hvis virksomheden har valgt at anvende en fleksibel frist for
etablering af efterafgrøder efter regler fastsat i
medfør af bl.a. gødskningslovens § 40.
Idet der med den foreslåede
§ 39 a gives mulighed for, at ministeren kan etablere en ny
frivillig ordning, foreslås gødskningslovens §
17, stk. 3, tilpasset.
Det foreslås, at
bemyndigelsen i gødskningslovens § 17, stk. 3, udvides,
således at ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling kan fastsætte regler om, at en virksomhed
får reduceret den samlede kvote for kvælstof for
planperioden, hvis virksomheden har valgt at anvende en fleksibel
frist for etablering af efterafgrøder efter regler fastsat i
medfør af lovens §§ 38, 39 a eller 40 eller §
2 i lov om Landdistriktsfonden.
Reglerne om kvotereduktion i
medfør af de foreslåede bestemmelser forventes i vidt
omfang at svare til de regler, der gælder for virksomheder,
der deltager i den gældende nationale tilskudsordning, der er
etableret efter gødskningslovens § 40.
Formålet med de
foreslåede regler om kvotereduktion er at fastholde
miljøeffekten af den frivillige ordning om
kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder, som ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling foreslås bemyndiget til at fastsætte i
medfør af § 39 a.
Omregningsfaktoren mellem det
manglende antal hektar etableret med efterafgrøder og den
reduktion, som skal foretages i virksomhedens kvote for
kvælstof for planperioden, der fastsættes i
medfør af den gældende bestemmelse i
gødskningslovens § 17, stk. 4, skal sikre, at der med
kvotereduktionen opnås samme miljøeffekt som
etablering af efterafgrøder og alternative
kvælstofreducerende virkemidler.
Til nr. 5
Det foreslås, at overskriften til gødskningslovens
kapitel 5 om tilskudsordninger ændres til "frivillige
ordninger om kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder og tilskud".
Den foreslåede ændring
har sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 6, om
indsættelse af en § 39 a i gødskningsloven,
hvorefter ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
bemyndiges til at fastsætte regler om en frivillig ordning om
kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder, med henblik på i videst muligt omfang at
videreføre elementerne i den gældende frivillige
tilskudsordning om kvælstofreducerende virkemidler i
særlige områder, efter overgangen fra national
finansiering til finansiering med midler fra
landdistriktsprogrammet.
Til nr. 6
Ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling kan efter gødskningslovens §
40, stk. 1, yde nationalt tilskud til kvælstofreducerende
virkemidler i særlige områder. Bestemmelsen er for
planperioden 2019/2020 udnyttet til at fastsætte en frivillig
tilskudsordning, hvorefter virksomheder kan ansøge om
tilskud til etablering af efterafgrøder og alternativer til
efterafgrøder i særlige områder med et behov for
en kvælstofreducerende indsats i forhold til kystvand og
grundvand. Tilskudsordningen indgår som et element i den
målrettede regulering.
Den målrettede regulering af
landbrugets kvælstofudledning gennem
kvælstofreducerende virkemidler består af en frivillig
indsats, hvortil der ydes støtte, og en obligatorisk
indsats, der ikke er støtteberettiget.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.1.1.1.
Bestemmelsen i
gødskningslovens § 40 giver alene hjemmel til at
fastsætte en national tilskudsordning. Danmark var på
tidspunktet for fremsættelse af forslaget til ny
gødskningslovi dialog med EU-kommissionen om, at den
tilskudsordning, der er en del af den målrettede regulering,
fra 2020 skulle kunne finansieres via midler fra
Landdistriktsprogrammet, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 147
som fremsat, side 131.
EU-kommissionen har
efterfølgende på baggrund af dialogen godkendt en
ændring af Landdistriktsprogrammet, der indebærer, at
Danmark vil kunne yde støtte via Landdistriktsprogrammet fra
2020 til den del af den frivillige indsats i den målrettede
regulering, der implementerer vandrammedirektivet.
Tilskudsordninger vedrørende tilskud, der ydes under EU's
Landdistriktsprogram, etableres efter bemyndigelse i
landdistriktsfondsloven.
For så vidt angår to af
de eksisterende kvælstofreducerende virkemidler (reduktion af
kvælstofkvote og forbrænding af fiberfraktion af
forarbejdet husdyrgødning), så fremgår det af
programændringen, at disse virkemidler ikke kompenseres med
landdistriktsstøtte, hvilket skyldes, at det er vurderet, at
det for disse virkemidler bl.a. ikke er muligt at etablere det
kontrol-setup, der er påkrævet for
landdistriktsstøtte.
Det foreslås, at ministeren
for fødevarer, fiskeri og ligestilling med en ny bestemmelse
i gødskningslovens § 39 a
bemyndiges til at fastsætte regler om en frivillig ordning om
kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder, herunder om hvilke virkemidler der er omfattet af
ordningen, om krav til og betingelser for anvendelse af
virkemidlerne og omregningsfaktorer, og om ansøgning om
deltagelse i ordningen og særlige frister herfor.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at ministeren i lighed med den gældende
tilskudsordning fastsat i medfør af § 40 kan
fastsætte en frivillig fokuseret indsats, som er
målrettet områder, hvor der er størst behov for
en kvælstofreducerende indsats. Ordningen, der
fastsættes i medfør af den foreslåede § 39
a, indeholder dog ikke i sig selv mulighed for kompensation. Der
kan dog i tilknytning til en frivillig ordning fastsat efter den
foreslåede § 39 a fastsættes en
kompensationsordning efter reglerne herom i
landdistriktsfondsloven.
Det er hensigten, at den frivillige
ordning fastsat i medfør af § 39 a indrettes
således, at der ansøges om deltagelse i ordningen med
et nærmere angivet antal hektar målrettede
efterafgrøder, der helt eller delvist kan erstattes af et
eller flere alternative virkemidler.
Det er endvidere hensigten, at de
krav til og betingelser for anvendelse af de
kvælstofreducerende tiltag samt omregningsfaktorer m.v. der
fastsættes i den frivillige ordning i medfør af den
foreslåede § 39 a samt en hertil knyttet tilskudsordning
fastsat i medfør af landdistriktsfondslovens § 2, som
hidtil i videst muligt omfang lægger sig op ad de krav og
betingelser m.v., der er fastsat for så vidt angår det
pligtmæssige efterafgrødekrav, der er fastsat i
medfør af gødskningslovens §§ 38 og 39, som
udmøntet ved plantedækkebekendtgørelsen.
Et alternativt virkemiddel kan
f.eks. være mellemafgrøder, braklagte arealer eller
tidligt såede vinterafgrøder. For så vidt
angår nye virkemidler, som kan anvendes som alternativ til
udlægning af målrettede efterafgrøder, så
er det som hidtil en forudsætning for
iværksættelse af disse alternative ordninger, at der er
tilstrækkelig viden om miljøeffekten af det enkelte
virkemiddel.
Det er også hensigten at
fastsætte regler om, at de virkemidler, der kan anvendes som
alternative kvælstofreducerende virkemidler i stedet for
udlægning af pligtige efterafgrøder fastsat i
medfør af gødskningslovens § 38 og § 39,
stk. 1, i videst muligt omfang også kan anvendes som
alternative kvælstofreducerende virkemidler i den frivillige
ordning fastsat i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i § 39 a. Det er dog fortsat ikke hensigten, at
det skal være muligt at anvende overskydende arealer udlagt
med efterafgrøder i tidligere planperioder i den frivillige
ordning fastsat i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i § 39 a.
For at sikre miljøeffekten
af den frivillige ordning, er det som hidtil hensigten, at der
fastsættes en omregningsfaktor ved brug af de alternative
virkemidler, ligesom der kan stilles andre konkrete betingelser for
at sikre, at effekten af de alternative virkemidler modsvarer
effekten af efterafgrøder.
Hvis der på sigt etableres et
tilstrækkeligt sikkert vidensgrundlag om miljøeffekten
af andre kvælstofreducerende virkemidler, vil det inden for
rammerne af bemyndigelsen også være muligt at lade
disse virkemidler indgå i tilskudsordningen.
Det er hensigten, at supplere den
frivillige ordning etableret i medfør at den
foreslåede § 39 a med en tilskudsordning, med henblik
på i videst muligt omfang at videreføre
virksomhedernes mulighed for at opnå støtte til
virkemidlerne i den frivillige ordning. Som det fremgår af de
almindelige bemærkninger afsnit 2.1.1.1, så er det
hensigten, at yde støtte via Landdistriktsprogrammet fra
2020 og den supplerende tilskudsordning vil blive etableret i
medfør af landdistriktsfondsloven med de begrænsninger
vedrørende to af hidtidige alternative
kvælstofreducerende virkemidler, som beskrevet afsnit
2.1.1.1.
Med forslaget til § 39 a
bliver det endvidere muligt at etablere en ordning, så
virksomheder kan ansøge om at deltage med
kvælstofreducerende virkemidler i den frivillige del af den
målrettede regulering, uanset om disse kan opnå
landdistriktsstøtte, eller om de er ukompenserede.
Virksomheder der deltager i en ordning etableret efter den
foreslåede § 39 a vil, som det også er
tilfældet i dag for ordninger etableret efter lovens §
40, kunne fradrage den frivillige indsats i et eventuelt
obligatorisk krav om etablering af målrettede
efterafgrøder eller alternativer hertil, fastsat efter
lovens §§ 38 og 39.
Det er hensigten at integrere den
frivillige målrettede efterafgrødeordning, der
fastsættes i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i gødskningslovens § 39 a med den
støtteordning, det er hensigten at etablere i medfør
af landdistriktsfondsloven. De to ordninger påtænkes
udmøntet som én samlet løsning i Miljø-
og Fødevareministeriets Tast selv-service, hvori
virksomhederne ved anvendelse af fællesskemaet indgiver en
samlet ansøgning efter de to ordninger.
Til nr. 7
Ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling er i gødskningslovens § 44,
stk. 1, bemyndiget til at fastsætte regler om, at
virksomheder, der er omfattet af § 4, hvert år skal
indberette og opgøre virksomhedens arealer, hvorpå der
er etableret plantedække efter regler fastsat i medfør
af § 38, stk. 1, og § 39, og indgive indberetningen og
opgørelsen til ministeren.
Efter gødskningslovens
§ 4 omfatter lovens bestemmelser om
næringsstofreducerende tiltag i kapitel 4 (§§ 38 og
39), virksomheder med planteavl eller husdyravl eller kombinationer
heraf, som disponerer over et areal med afgrøder på 10
ha eller derover, der er omfattet af en kvælstofnorm fastsat
i medfør af § 13, stk. 3, eller en fosfornorm fastsat i
medfør af § 5, stk. 6. Ved opgørelsen af arealet
medregnes forpagtede og lejede arealer.
Ministeren kan efter
gødskningslovens § 44, stk. 2, 1. pkt., fastsætte
nærmere regler om indberetningen og opgørelsen,
herunder om udformningen, indholdet og fristen for indgivelse.
Efter § 44, stk. 2, 2. pkt. kan ministeren fastsætte
regler om, at indberetningen efter stk. 1 skal tilknyttes et
markkort.
Bemyndigelsen i § 44 er
udmøntet i plantedækkebekendtgørelsens kapitel
4.
Ministeren har i henhold til lovens
§ 40 etableret en tilskudsordning til
kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder. Ordningen er udmøntet ved
tilskudsbekendtgørelsen.
Efter § 40, stk. 2, 2. pkt.,
er ministeren bemyndiget til at fastsætte regler om
betingelser for at opnå tilskud til kvælstofreducerende
virkemidler i særlige områder, om udbetaling af
tilskud, om ansøgning om tilskud m.v. og om administration
af tilskudsordningerne.
Bemyndigelsen i § 40, stk. 2,
2. pkt., er bl.a. udnyttet til at fastsætte regler om krav
til ansøgning om tilskud i tilskudsbekendtgørelsens
§ 7, hvor der som følge af at ansøgning med
visse undtagelser indgives efter bestemmelserne i
bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og
elektroniske tilsagnsskemaer, stilles krav om indtegning af de
ansøgte arealer.
Som følge af forslaget i
§ 1, nr. 6, hvorefter ministeren foreslås bemyndiget til
at etablere en frivillig ordning om kvælstofreducerende
tiltag i særlige områder, der bl.a. vil indeholde
regler om udlægning af efterafgrøder som led i den
målrettede regulering af landbrugets kvælstofudledning
gennem kvælstofreducerende virkemidler, foreslås
ministerens bemyndigelse i § 44 udvidet. Den foreslåede
udvidelse af bemyndigelsen i § 44 indebærer, at
ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at
virksomheder, der er omfattet af kapitel 4 og kapitel 5, hvert
år skal indberette og opgøre virksomhedens arealer,
hvorpå der er etableret plantedække efter regler
fastsat i medfør af § 38, stk. 1, § 39 og den
foreslåede bestemmelse i gødskningsloven § 39
a.
Med forslaget sikres det, at det
også fremover bliver muligt at foretage en effektiv kontrol
af de forskellige efterafgrødeordninger og dermed sikre
miljøeffekten af de kvælstofreducerende virkemidler.
Det er hensigten at integrere den frivillige målrettede
efterafgrødeordning, der fastsættes i medfør af
den foreslåede bemyndigelse i gødskningslovens §
39 a, med den støtteordning, det er hensigten at etablere i
medfør af landdistriktsfondsloven. De to ordninger
påtænkes udmøntet som én samlet
løsning i Miljø- og Fødevareministeriets Tast
selv-service, hvori virksomhederne ved anvendelse af
fællesskemaet, herunder markkortet, indgiver en samlet
ansøgning efter de to ordninger. Dette vil tillige
gælde krav om indberetning af arealer omfattet af den
frivillige ordning efter regler fastsat i medfør af den
foreslåede udvidelse af bestemmelsen i
gødskningslovens § 44.
Til nr. 8
Ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling er i gødskningslovens § 40
bemyndiget til at yde nationalt tilskud til
kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder. Efter § 47, stk. 1, kan afgørelser
truffet i henhold til regler fastsat i medfør af
bemyndigelsen i § 40 påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet
I § 1, nr. 6, foreslås
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling som en ny
bestemmelse bemyndiget til at fastsætte regler om en
frivillig ordning om kvælstofreducerende virkemidler i
særlige områder. Det er hensigten, at den frivillige
ordning, der etableres i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i lovens § 39 a, suppleres af en
støtteordning etableret i medfør af
landdistriktsfondsloven. De to ordninger påtænkes
udmøntet som én samlet løsning i Miljø-
og Fødevareministeriets Tast selv-service, hvori
virksomhederne ved anvendelse af fællesskemaet indgiver en
samlet ansøgning efter de to ordninger. Afgørelser
truffet i henhold til landdistriktsfondsloven eller regler udstedt
i medfør heraf kan påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet, jf. landdistriktsfondslovens
§ 11 a, stk. 1.
Da det påtænktes at
integrere afgørelserne efter de to ordninger, finder
Miljø- og Fødevareministeriet det
hensigtsmæssigt, at det tillige bliver muligt at
påklage den del af afgørelsen, der træffes i
henhold til regler udstedt i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i gødskningslovens § 39 a.
Det foreslås derfor, at
klageadgangen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
fastsat i gødskningslovens § 47,
stk. 1, udvides, således at tillige klager over
afgørelser truffet i henhold til regler fastsat i
medfør af § 39 a, kan påklages Miljø- og
Fødevareklagenævnet.
Forslaget indebærer, at
afgørelser om deltagelse i den frivillige ordning og om
tilskud efter landdistriktsfondsloven, samlet kan påklages
til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Forslaget
indebærer også, at afgørelse om deltagelse i
ordningen med virkemidler, der ikke samtidig er omfattet af en
støtteordning etableret i medfør af regler i
landdistriktsfondsloven, også kan påklages til
Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Til §
2
Til nr. 1
Efter landdistriktsfondslovens § 11 a, stk. 1, kan
afgørelser truffet i henhold til loven eller regler udstedt
i medfør heraf, hvis ikke andet er fastsat i loven eller i
henhold til regler udstedt i medfør heraf, påklages
til Miljø- og Fødevareklagenævnet, som
behandler sagen i en af nævnets afdelinger, jf. § 3,
stk. 1, nr. 2, 4 og 7, i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet, og kan dermed ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
Efter § 3, stk. 1, i lov nr. 1715 af 27. december 2016 om
Miljø- og Fødevareklagenævnet, inddeles
nævnet i ni afdelinger, der udgøres af medlemmerne
nævnt i lovens § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, og derudover af
følende medlemmer i de enkelte afdelinger:
1) 2 sagkyndige i industriforhold,
2) 2 sagkyndige i jordforureningsforhold,
3) 2 sagkyndige i grundvands- og vandforsyningsforhold,
4) 2 sagkyndige i jordbrugsforhold,
5) 2 sagkyndige i marine forhold,
6) 2 sagkyndige i ferskvandsforhold,
7) 2 sagkyndige i fødevareforhold,
8) 2 sagkyndige i veterinærforhold eller
9) 4 læge medlemmer.
Bestemmelsen har sammenhæng
til lovforslagets § 1, nr. 8, hvorefter der gives mulighed for
at klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet over
afgørelser truffet i henhold til regler fastsat i
medfør af § 39 a, således at både disse
afgørelser og afgørelser truffet i medfør af
en dertil knyttet støtteordning fastsat efter reglerne i
landdistriktsfonden, kan påklages til nævnet.
Med henblik på at sikre
overensstemmelse mellem de afdelinger i Miljø- og
Fødevarevareklagenævnet, som kan behandle klager over
den integrerede afgørelse truffet i henhold til regler
fastsat i medfør af den foreslåede bemyndigelse i
gødskningslovens § 39 a og lov om landdistriktsfonden,
foreslås landdistriktsfondslovens § 11 a, stk. 1,
udvidet, således at nævnet også efter loven kan
behandle en klage i nævnets afdelinger, der fremgår af
lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 3,
stk. 1, nr. 5 og 6.
Efter den foreslåede
ændring, kan afgørelser truffet i henhold til
landdistriktsfondsloven eller regler udstedt i medfør heraf,
hvis ikke andet er fastsat i loven eller i henhold til regler
udstedt i medfør heraf, påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet, som behandler sagen i en af
nævnets afdelinger, jf. § 3, stk. 1, nr. 2 og 4-7, i lov
om Miljø- og Fødevareklagenævnet, og kan dermed
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Til §
3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2020.
Det bemærkes, at loven ikke vil kunne gælde for
Færøerne og Grønland, da hverken
gødskningsloven eller landdistriktsfondsloven gælder
for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov nr. 338 af 2. april 2019 om
jordbrugets anvendelse af gødning og om
næringsstofreducerende tiltag foretages følgende
ændringer: | § 13.
--- Stk.
2-3. --- Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om betingelser og
dokumentationskrav for anvendelse af visse
kvælstofnormer. | | 1. I § 13, stk. 4, indsættes efter
»om«: »kriterier,«. | § 17. En
virksomhed får reduceret den samlede kvote for kvælstof
for planperioden i følgende tilfælde: 1) Virksomheden har valgt at anvende
reduktion af den samlede kvote for kvælstof som alternativ
til etablering af efterafgrøder efter regler fastsat i
medfør af § 39. 2) Virksomheden har fået
prioriteret en ansøgning om tilskud til reduktion af den
samlede kvote for kvælstof efter regler fastsat i en
tilskudsordning etableret af miljø- og
fødevareministeren i medfør af § 40. Stk. 2. En
virksomhed får endvidere reduceret den samlede kvote for
kvælstof for planperioden, hvis virksomheden ikke har opfyldt
betingelserne for at anvende de kvælstofreducerende
virkemidler, som er prioriteret til tilskud, efter regler fastsat i
en tilskudsordning etableret af miljø- og
fødevareministeren i medfør af § 40. | | 2. I § 17, stk. 1, indsættes efter nr.
1 som nyt nummer: »2) Virksomheden anvender
reduktion af den samlede kvote for kvælstof som virkemiddel i
en frivillig ordning om kvælstofreducerende virkemidler efter
regler fastsat i medfør af § 39 a.« Nr. 2 bliver herefter nr. 3. 3. § 17, stk. 2, affattes
således: »Stk.
2. En virksomhed får endvidere reduceret den samlede
kvote for kvælstof for planperioden i følgende
tilfælde: 1) Hvis virksomheden ikke har opfyldt
betingelserne i en frivillig ordning om kvælstofreducerende
virkemidler efter regler fastsat i medfør af § 39 a
eller betingelser i en hertil knyttet tilskudsordning etableret i
medfør af § 2 i lov om Landdistriktsfonden. 2) Hvis virksomheden ikke har opfyldt
betingelserne for at anvende de kvælstofreducerende
virkemidler, som er prioriteret til tilskud, efter regler fastsat i
en tilskudsordning etableret i medfør af §
40.« | Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at en virksomhed får reduceret den samlede kvote
for kvælstof for planperioden, hvis virksomheden har valgt at
anvende en fleksibel frist for etablering af efterafgrøder
efter regler fastsat i medfør af §§ 38 eller
40. Stk.
4-5. --- | | 4. I § 17, stk. 3, ændres
»§§ 38 eller 40« til: »denne lovs
§§ 38, 39 a eller 40 eller § 2 i lov om
Landdistriktsfonden«. | Kapitel
5 Tilskudsordninger | | 5. Overskriften til kapitel 5 affattes
således: »Kapitel 5 Frivillige
ordninger om kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder og tilskud« | | | 6. Efter
§ 39 indsættes i kapitel
5: Ȥ 39
a. Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
kan fastsætte regler for en frivillig ordning om
kvælstofreducerende virkemidler i særlige
områder, herunder om virkemidler der er omfattet af
ordningen, om krav til og betingelser for anvendelse af virkemidler
og omregningsfaktorer, samt om ansøgning om deltagelse i
ordningen og særlige frister herfor« | § 44.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at virksomheder, der er omfattet af § 4, hvert
år skal indberette og opgøre virksomhedens arealer,
hvorpå der er etableret plantedække efter regler
fastsat i medfør af § 38, stk. 1, og § 39, og
indgive indberetningen og opgørelsen til ministeren. Stk.
2. --- | | 7. I § 44, stk. 1, ændres »§
4« til: »kapitel 4 og 5« og »og §
39« ændres til: »§ 39 og § 39
a«. | § 47.
Afgørelser truffet i henhold til regler fastsat i
medfør af § 40 kan påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet, som behandler sagen i en af
nævnets afdelinger, jf. § 3, stk. 1, nr. 4-6, i lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet, og kan dermed
ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 2 - 3.
--- | | 8. I § 47, stk. 1, ændres »§
40« til: »§§ 39 a og 40«. | | | § 2 | | | I lov om Landdistriktsfonden, jf.
lovbekendtgørelse nr. 766 af 19. juni 2017, som ændret
ved lov nr. 1518 af 18. december 2018, foretages følgende
ændring: | § 11 a.
Afgørelser truffet i henhold til denne lov eller regler
udstedt i medfør heraf kan, hvis ikke andet er fastsat i
loven eller i henhold til regler udstedt i medfør heraf,
påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet, som behandler sagen i en af
nævnets afdelinger, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, 4 og 7, i
lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet, og kan
dermed ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 2.
--- | | 1. I § 11 a, stk. 1, ændres »,4
og 7« til: »og 4-7«. |
|