Fremsat den 13. november 2019 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
(Modelparametre for erhvervsuddannelser til
brug for beregning af praktikpladsafhængigt
arbejdsgiverbidrag for 2020 og justering af det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag for 2020 m.v.)
§ 1
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 822 af 15. august 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1693 af 26. december 2017 og
§ 1 i lov nr. 1737 af 27. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1. Kapitel 5
b ophæves.
2. I
§ 18, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »451 kr.« til: »323 kr.«, og
»2019-pris- og -lønniveau« ændres til:
»2020-pris- og lønniveau«.
3. I
§ 21 a, stk. 9, ændres
»højeste« til: »højest«.
4. Bilag
1 affattes som bilag 1 til denne lov.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Bilag 1
»Bilag
1
Modelparametre i det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag
Uddannelse | Modelparameter | Ambulancebehandler | 1,26 | Anlægsgartner | 1,04 | Anlægsstruktør,
bygningstruktør og brolægger | 1,14 | Autolakerer | 1,00 | Automatik og procesuddannelsen | 1,16 | Bager og konditor | 0,99 |
Beklædningshåndværker | 0,64 | Beslagsmed | 1,00 | Boligmontering | 1,28 | Buschauffør i kollektiv
trafik | 1,36 | Bygningsmaler | 0,96 | Bygningssnedker | 1,42 | Bådmekaniker | 1,00 | CNC-tekniker | 1,00 | Cykel- og motorcykelmekaniker | 0,99 | Data- og
kommunikationsuddannelsen | 1,13 | Den pædagogiske
assistentuddannelse | 0,59 | Detailhandelsuddannelsen med
specialer | 0,98 | Digital media uddannelsen | 0,99 | Dyrepasser | 0,87 | Ejendomsservicetekniker | 1,51 | Elektriker | 1,26 | Elektronik og
svagstrømsuddannelsen | 1,47 | Elektronikoperatør | 1,00 | Entreprenør- og
landbrugsmaskinuddannelsen | 1,23 | Ernæringsassistent | 1,20 | EUD uspecificeret | 1,00 | Eventkoordinator | 1,00 | Film- og
tv-produktionsuddannelsen | 1,07 | Finansuddannelsen | 1,30 | Finmekaniker | 1,12 | Fitnessuddannelsen | 1,36 | Flytekniker | 1,78 | Forsyningsoperatør | 1,00 | Fotograf | 1,18 | Frisør | 0,94 | Gartner | 1,19 | Gastronom | 1,06 | Glarmester | 1,17 | Gourmetslagter | 1,02 | Grafisk tekniker | 1,40 | Greenkeeper | 0,95 | Guld- og sølvsmed | 0,74 | Handelsuddannelsen med specialer | 1,44 | Havne- og terminaluddannelsen | 1,00 | Hospitalsteknisk assistent | 1,25 | Industrioperatør | 1,32 | Industriteknikuddannelsen | 1,17 | Karrosseriteknikeruddannelsen | 1,30 | Kontoruddannelsen med specialer | 1,13 | Kosmetiker | 0,98 | Kranfører | 1,00 | Køletekniker | 1,18 | Lager- og terminaluddannelsen | 0,95 | Landbrugsuddannelsen | 1,13 | Lastvognsmekaniker | 1,35 | Lufthavnsuddannelsen | 1,06 | Maritime
håndværksfag | 1,17 | Maskinsnedker | 0,99 | Mediegrafiker | 0,97 | Mejerist | 1,00 | Murer | 1,15 | Møbelsnedker og
orgelbygger | 1,24 | Ortopædist | 1,00 | Overfladebehandler | 0,91 | Personvognsmekaniker | 1,13 | Plastmager | 1,02 | Procesoperatør | 1,07 | Produktions- og
montageuddannelsen | 1,05 | Produktør | 1,00 | Receptionist | 1,04 | Serviceassistent | 1,86 | Sikkerhedsvagt | 1,00 | Skibsmekaniker | 1,00 | Skibsmontør | 1,08 | Skiltetekniker | 0,94 | Skorstensfejer | 1,29 | Skov- og naturtekniker | 1,10 | Slagter | 0,78 | Smed | 1,07 | Social- og sundhedsassistent | 0,99 | Social- og sundhedshjælper | 1,07 | Stenhugger og stentekniker | 1,00 | Stukkatør | 1,00 | Støberitekniker | 1,00 | Tagdækker | 1,20 | Tandklinikassistent | 0,80 | Tandtekniker | 0,99 | Tarmrenser | 1,11 | Teater-, event- og av-tekniker | 1,20 | Teknisk designer | 1,35 | Teknisk isolatør | 0,92 | Tjener | 1,00 | Togklargøringsuddannelsen | 1,00 | Træfagenes byggeuddannelse | 1,15 | Turistbuschauffør | 1,00 | Urmager | 0,91 | Vejgodstransportuddannelsen | 1,23 | Veterinærsygeplejerske | 1,26 | VVS-energi | 1,13 | Værktøjsuddannelsen | 1,17 |
|
«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Modelparametre i det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag (bilag 1 til loven)
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2. Justering af det aktivitetsafhængige
VEU-bidrag
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Som led i udmøntningen af trepartsaftale om
tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og
praktikpladser (trepartsaftalen fra 2016), som den daværende
regering (Venstre) indgik med arbejdsmarkedets parter (Dansk
Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Lederne, Landsorganisationen i Danmark, FTF, AC, KL og Danske
Regioner), blev der med lov nr. 706 af 8. juni 2017 i regi af lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag etableret et
praktikpladsafhængigt AUB-bidrag.
Sigtet med det praktikpladsafhængige AUB-bidrag er at
belønne de arbejdsgivere, der bidrager til at uddanne
erhvervsuddannet arbejdskraft, samt at pålægge de
arbejdsgivere, der ikke i tilstrækkelig grad bidrager til at
uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, et større ansvar for
den samlede finansiering i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Et element i det praktikpladsafhængige AUB-bidrag er, at
arbejdsgivere, hvis uddannelsesratio er lavere end
arbejdsgiverens måluddannelsesratio, skal betale et
merbidrag for hver praktikårselev, som arbejdsgiveren mangler
for at opfylde sin måluddannelsesratio. Ved denne
årlige opgørelse vægtes hver erhvervsuddannelse
med en såkaldt modelparameter. Denne modelparameter udtrykker
arbejdsmarkedets parters vurdering af, om der vil være en
stigende eller faldende efterspørgsel efter
arbejdskraft med den pågældende uddannelse i fremtiden
i forhold til det forventede udbud af arbejdskraft.
Modelparameteren indebærer således et ekstra incitament
for arbejdsgivere, der bidrager til at uddanne elever, som der
forventes øget efterspørgsel efter.
Modelparameteren for de enkelte erhvervsuddannelser genberegnes
årligt af Dansk Arbejdsgiverforening og
Fagbevægelsens Hovedorganisation. På denne
baggrund forventes der således fremsat lovforslag med henblik
på at opdatere bilag 1 til loven hvert år.
Nærværende lovforslag vil indebære forslag om et
nyt bilag 1 til loven, hvor modelparametrene foreslås
opdateret på baggrund af den årlige genberegning af
mis-match modellen. Modellen angiver hvilke uddannelser, der
forventes at være henholdsvis høj eller lav
efterspørgsel efter på 10 års sigt. Beregningen
er baseret på dels en fremskrivning af arbejdsudbuddet og
dels en fremskrivning af virksomhedernes behov for erhvervsuddannet
arbejdskraft samt endelig en opgørelse af forskellen
på udbuds- og efterspørgselsfremskrivningerne, som
således er udtryk for det forventede mismatch på
arbejdsmarkedet. Fremskrivning af arbejdsudbuddet er baseret
på DREAM's (Danish Rational Economic Agents Model)
fremskrivning af arbejdsstyrken for personer med en
erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse.
Fremskrivning af virksomhedernes behov for erhvervsuddannet
arbejdskraft er baseret på en antagelse om, at
virksomhedernes behov for erhvervsuddannede medarbejdere som
udgangspunkt er, at de seneste 20 års udvikling vil
fortsætte i de kommende 10 år. Bilaget foreslås
herudover opdateret ift. nedlagte uddannelser og uddannelser, der
har ændret navn.
Med trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-, efter-
og videreuddannelse (2018-2021) (trepartsaftalen fra 2017) er der
aftalt en årlig tilpasning ved lov af arbejdsgivernes
indbetalinger af VEU-bidrag, så indbetalingerne svarer
til de forventede udgifter til VEU-godtgørelse m.v. Det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag blev udmøntet ved lov
nr. 1693 af 26. december 2017 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.).
Det foreslås, at VEU-bidraget sættes ned fra 451 kr.
pr. fuldtidsbeskæftiget i 2019 til 323 kr. i 2020 pr.
fuldtidsbeskæftiget. Den foreslåede nedjustering
af VEU-bidraget fra 2019 til 2020 kan primært tilskrives en
lavere aktivitetsforventning i 2020 i forhold til 2019 samt
indregning af 183 mio. kr., som arbejdsgiverne indbetalte i
VEU-bidragsmidler i 2018 ud over det faktiske udgiftsniveau i
2018.
Lovforslaget vil indebære forslag om et nyt bilag 1 til
loven, justering af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag samt
forslag til mindre justeringer af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Modelparametre i det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag (bilag 1 til loven)
2.1.1. Gældende ret
Efter § 21 a, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag betaler alle arbejdsgivere, jf. lovens § 2,
der opfylder betingelsen i § 21 a, stk. 2, et årligt
merbidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til dækning
af udgifter i medfør af kapitel 5 d om bonus for
praktikpladser inden for fordelsuddannelserne og for
merbeskæftigelse i praktikpladser og § 21 c om tilskud
til arbejdsgivere pr. erhvervsuddannet årsværk, jf. dog
§ 21 b om fritagelse for merbidrag for arbejdsgivere, der
forgæves har søgt efter elever, og § 21 i om
fritagelse for merbidrag for private leverandører af visse
ydelser på det sociale område. Merbidraget beregnes i
overensstemmelse med § 21 a, stk. 3-11.
Merbidraget for bidragsåret 2019 opkræves med
forfaldsdato den 1. juli 2020. Størrelsen af merbidraget i
bidragsåret kan først beregnes i året efter
bidragsåret, da merbidraget afhænger af den enkelte
arbejdsgivers opfyldelse af sin måluddannelsesratio samt
mulighed for fritagelse for merbidrag for arbejdsgivere.
Det følger af § 21 a, stk. 2, at såfremt en
arbejdsgivers uddannelsesratio er lavere end arbejdsgiverens
måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren betale et merbidrag
for hver praktikårselev, som arbejdsgiveren mangler for at
opfylde måluddannelsesratioen.
En praktikårselev svarer til en elev i en
uddannelsesaftale af 1 kalenderårs varighed, jf. § 15 g,
stk. 3, 1. pkt.
Uddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21 a, stk. 4,
og måluddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21 a,
stk. 5. I begge beregninger indgår en vægtning med
modelparametre.
Det følger af § 21 a, stk. 2, 2. pkt., at
måluddannelsesratio og uddannelsesratio til brug for
beregning af merbidraget opgøres i praktikårselever
ved at multiplicere hver ratio med antallet af erhvervsuddannede
årsværk vægtet med deres modelparameter, jf. stk.
6, som omtales nedenfor.
Det følger af § 21 h, at der ved erhvervsuddannede
årsværk forstås en eller flere medarbejdere, som
har en erhvervsuddannelse som den højest fuldførte
uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7-9, om fastsættelse af
uddannelsesniveau, når en arbejdsgiver har ansat medarbejdere
med uoplyst uddannelsesbaggrund, og som tilsammen har en
beskæftigelsesgrad, der svarer til én persons
fuldtidsarbejde i et helt kalenderår. Erhvervsuddannelse som
højest fuldførte uddannelse efter 1. pkt. omfatter
ikke skolebaseret uddannelse uden praktik i en virksomhed. Alle
erhvervsuddannede medarbejdere, herunder
ikkefuldtidsbeskæftigede, indgår med deres respektive
beskæftigelsesgrad i beregningen af virksomhedens samlede
antal erhvervsuddannede årsværk.
Beskæftigelsesgraden udregnes på grundlag af
arbejdsgivernes ATP-bidrag.
Efter § 21 a, stk. 4, beregnes en arbejdsgivers
uddannelsesratio på baggrund af forholdet mellem antallet af
praktikårselever og antallet af erhvervsuddannede
årsværk hos den pågældende arbejdsgiver. I
beregningen vægtes de forskellige typer af erhvervsuddannede
årsværk og praktikårselever med en
modelparameter, jf. stk. 6. Uddannelsesratioen for 1
kalenderår opgøres i det efterfølgende
år, jf. ovenstående.
En arbejdsgivers måluddannelsesratio beregnes i henhold
til § 21 a, stk. 5.
Efter § 21 a, stk. 5, nr. 1, beregnes en arbejdsgivers
måluddannelsesratio af en vægtet ratio bestående
af summen af en brancheratio (bestemmelsens litra a), som
udgør 25 pct., og en uddannelsesratio for det samlede
arbejdsmarked (bestemmelsens litra b), som udgør 75 pct. I
beregningen vægtes de forskellige typer af erhvervsuddannede
årsværk og praktikårselever med deres
respektive modelparametre, jf. stk. 6.
Det følger endvidere af § 21 a, stk. 5, nr. 2, at
den vægtede ratio efter bestemmelsens nr. 1 herefter
multipliceres med en sektorspecifik faktor svarende til de
forventede udbetalinger af bonus efter kapitel 5 d om bonus for
praktikpladser inden for fordelsuddannelserne og for
merbeskæftigelse i praktikpladser og tilskud i medfør
af § 21 c om tilskud til arbejdsgivere pr. erhvervsuddannet
årsværk. Efter bestemmelsen fordeles de forventede
udbetalinger mellem henholdsvis den private, den kommunale, den
regionale og den statslige sektor, jf. herved § 21 a, stk. 11,
som summen af de budgetterede udgifter efter 1. pkt. i
kalenderåret multipliceret med hver sektors andel af
erhvervsuddannede årsværk i året før
kalenderåret i forhold til det samlede antal
erhvervsuddannede årsværk i året før
kalenderåret. Den sektorspecifikke faktor fastsættes
herefter svarende til de forventede sektorspecifikke udbetalinger.
For den kommunale sektor reduceres faktoren svarende til effekten
af et merbidrag for 900 praktikårselever. Kan den
sektorspecifikke faktor ikke beregnes pr. 15. marts, anvendes det
foregående års faktor.
De forskellige typer af erhvervsuddannede årsværk og
praktikårselever vægtes med en modelparameter, jf.
§ 21 a, stk. 6. Modelparametre for erhvervsuddannelser er
fastsat i bilag 1. Det samme vil være tilfældet for
uddannelser, som måtte blive godkendt i medfør af
§ 21 f, stk. 4, om sidestillede uddannelser. Det følger
af § 21 a, stk. 6, 3. og 4. pkt., at børne- og
undervisningsministeren offentliggør en oversigt over
sammenhængen mellem tidligere og nuværende
erhvervsuddannelser til brug for administrationen af ordningen.
Foreligger modelparameteren ikke pr. 15. marts i bonusåret,
anvendes det foregående års modelparameter.
Det følger desuden af § 21 a, stk. 6, 5. pkt., at
der for nyoprettede uddannelser, som ikke har en modelparameter
efter bilag 1, anvendes en modelparameter på 1,0. Det vil
sige en vægt, der ikke påvirker den gennemsnitlige
merbidragssats på 27.000 kr.
Det samme gør sig gældende efter § 21 a, stk.
7, om fastsættelse af uddannelsesniveauet, hvor en
arbejdsgiver har ansat medarbejdere med uoplyst
uddannelsesbaggrund. Her sker der en vægtning med en
modelparameter på 1,0, jf. stk. 8.
Endelig følger det af § 21 a, stk. 9, at der for
så vidt angår medarbejdere med en uddannelsesbaggrund,
som er registreret som ikke specificeret erhvervsuddannelse som
højeste fuldførte uddannelse hos Danmarks Statistik,
også her sker en vægtning med en modelparameter
på 1,0.
Bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indeholder
de gældende modelparametre.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der blev i forbindelse med trepartsaftalen fra 2016 nedsat en
teknisk arbejdsgruppe, der inden for rammerne af trepartsaftalen
skulle se nærmere på visse elementer til brug for det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag. Det er i den tekniske
arbejdsgruppes afrapportering aftalt, at modelparametrene
genberegnes og fastsættes årligt i et samarbejde mellem
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation. Det er ligeledes aftalt, at børne- og
undervisningsministeren herefter skal sende modelparametrene i
høring i Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser med sigte på rådets
indstilling til forslaget. Der forventes således fremsat
lovforslag med henblik på at opdatere det foreslåede
bilag 1 hvert år.
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation har foretaget genberegning af modelparametrene
til brug for 2020. Modelparametrene for 2020 vil skulle
fastsættes i bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser har ikke haft bemærkninger til de
foreslåede modelparametre.
Det foreslås på denne baggrund, at modelparametrene
i bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres
i overensstemmelse med den genberegning af modelparametrene, som
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation har foretaget.
Inddragelsen af modelparametre for de enkelte
erhvervsuddannelser - dvs. vægtningen - i beregningen af
arbejdsgivernes praktikpladsafhængige AUB-bidrag
indebærer, at der tages højde for, om arbejdsgiveren
har medarbejdere ansat, der er høj efterspørgsel
efter set i forhold til udbud, samt om arbejdsgiveren bidrager til
at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, der er høj
efterspørgsel efter set i forhold til udbud.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og
bemærkningerne hertil.
2.2. Justering af det aktivitetsafhængige
VEU-bidrag
2.2.1 Gældende ret
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag bidrager til finansiering af
godtgørelse og befordringsudgifter i henhold til lov om
godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse og varetager administrationen af disse
ydelser, jf. § 1, stk. 2 og 3, og § 15 b, stk. 1, i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det følger af § 15 b, stk. 2, at bidraget efter
lovens § 18, stk. 2, tilpasses fremadrettet ved lov fra
år til år efter aktiviteten med udgangspunkt i en
prognose for det kommende års uddannelsesaktivitet og
trækket på godtgørelse og befordringsudgifter i
henhold til lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Denne model
indebærer, at arbejdsgivernes bidrag efter § 18, stk. 2,
fremadrettet vil blive reguleret ved lov efter aktiviteten. Den
fremadrettede regulering af bidraget efter § 18, stk. 2,
indebærer, at arbejdsgiverne afholder udgiften til
godtgørelse m.v. Overstiger de samlede regnskabsførte
udgifter til godtgørelse m.v. prognosen, vil arbejdsgiverne
ved lov blive opkrævet et højere bidrag det
efterfølgende år igen, dvs. hvis udgifterne for 2020
(in casu) overstiger prognosen, vil arbejdsgiverne ved lov blive
opkrævet et højere bidrag for 2022 (in casu). Hvis de
samlede regnskabsførte udgifter til godtgørelse m.v.
bliver lavere end prognosen, vil størrelsen på
bidraget efter § 18, stk. 2, blive reduceret ved lov det
efterfølgende år igen, dvs. hvis udgifterne for 2020
(in casu) er lavere end prognosen, vil bidraget bliver reduceret
ved lov for 2022 (in casu).
Det følger af § 15 b, stk. 3, at såfremt
aktiviteten på kurser, der udløser godtgørelse
og befordringsudgifter i henhold til lov om godtgørelse og
tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse,
overstiger et niveau på 7.700 årselever, mødes
regeringen med arbejdsmarkedets parter for at drøfte,
hvorvidt aktivitetsudviklingen skal reguleres.
§ 15 b, stk. 2 og 3, ophæves den 1. januar 2022, jf.
§ 5, stk. 3, i lov nr. 1693 af 26. december 2017.
Alle arbejdsgivere, både offentlige og private, betaler
bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
I henhold til § 18, stk. 2, 1. pkt., i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag betaler alle arbejdsgivere, jf.
lovens § 2, årligt et bidrag på 451 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
2019-pris- og -lønniveau.
Fra og med 2022 vil alle arbejdsgivere årligt skulle
betale et bidrag på 537 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i 2018-pris og -lønniveau,
jf. § 1, nr. 5, og § 5, stk. 2, i lov nr. 1693 af 26.
december 2017. Parallelaffattelsen af § 18, stk. 2, 1.
pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag pr. 1. januar 2022
er en følge af, at trepartsaftalen for 2017 for så
vidt angår det aktivitetsafhængige VEU-bidrag er
tidsbegrænset til perioden 2018-2021. Det følger af
forarbejderne til § 1, nr. 5, i lov nr. 1693 af 26. december
2017, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg B,
betænkning over L 107, side 3, at såfremt der bliver et
over- eller underskud i 2020 og 2021, bliver der ved lov reguleret
for dette fremadrettet ved fastsættelsen af de konkrete
bidragssatser i 2022 og 2023.
Det følger af § 18, stk. 2, 2. og 3 pkt., at
bidraget dækker hel eller delvis finansiering af
godtgørelse m.v. ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. § 15 b. Bidraget dækker endvidere
merudgifter til administrationen af ordningen, som overstiger det
beløb, der er fastsat på finansloven.
Det følger videre af § 18, stk. 2, 4 og 5. pkt., at
bidraget reguleres på finansloven for pris- og
lønudviklingen med 2 pct. tillagt den i § 3 i lov om en
satsreguleringsprocent nævnte tilpasningsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb.
I henhold til lovens § 20, stk. 1, beregnes bidrag efter
§ 18 kvartalsvis på grundlag af de samlede bidrag, som
Arbejdsmarkedets Tillægspension har modtaget fra
arbejdsgiveren i en forudgående 3-måneders-periode.
Regler om opkrævning og betaling af bidrag, der indgår
i en fælles opkrævning, er fastsat i
bekendtgørelse om fællesopkrævning af visse
arbejdsgiverbidrag mv., og regler om beregning af bidraget til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er fastsat i
bekendtgørelse om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Bekendtgørelse om fællesopkrævning af visse
arbejdsgiverbidrag mv. er udstedt af beskæftigelsesministeren
med hjemmel i bl.a. § 21, stk. 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og efter indstilling fra bl.a. bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Bekendtgørelse om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er udstedt med hjemmel i §
2, stk. 2, § 5, stk. 2, § 12 c, stk. 3, § 20, stk.
5, § 21, stk. 4, og § 22, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og efter indstilling fra
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med trepartsaftalen fra 2017 er der aftalt en årlig
tilpasning ved lov af arbejdsgivernes indbetalinger, så
indbetalingerne svarer til de forventede udgifter til
VEU-godtgørelse m.v.
Med aftalen blev den tidligere regering (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) og arbejdsmarkedets parter
enige om, at VEU-bidraget i § 18, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ved lov skal tilpasses fra
år til år med udgangspunkt i en prognose for det
kommende års AMU-aktivitet og trækket på
VEU-godtgørelsen. Denne fleksible model skal sikre, at
udgifter og indtægter fremadrettet balancerer over tid, og at
der ikke igen oparbejdes store opsparinger af
VEU-bidragsindbetalinger.
Modellen med det aktivitetsafhængige VEU-bidrag vil i
relation til nærværende lovforslag indebære, at
bidraget foreslås sat ned med (451-323) = 128 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2020 i forhold til satsen
for VEU-bidraget for 2019, svarende til en bidragsnedsættelse
for arbejdsgiverne på i alt ca. 246 mio. kr. sammenlignet med
2019. Det aktivitetsafhængige VEU-bidrag omfatter såvel
offentlige som private arbejdsgivere. Bidraget i 2020 vil fortsat
være lavere end før trepartsaftalen fra 2017.
Den foreslåede nedsættelse af bidragssatsen skyldes
en forventet lavere aktivitetsudvikling på AMU i 2020, end
der blev lagt til grund for beregningen af bidragssatsen for 2019.
Endvidere er der indregnet 183 mio. kr. i overskydende
VEU-bidragsindbetalinger fra 2018 til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. Indregningen af VEU-bidragsindbetalingerne
udgør knap 75 pct. af den samlede bidragsnedsættelse
for arbejdsgiverne i 2020.
Det foreslås på denne baggrund, at størrelsen
på VEU-bidraget i § 18, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fastsættes således, at alle
arbejdsgivere årligt skal betale et bidrag på 323 kr.
pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
i 2020-pris- og lønniveau. Forslaget vil indebære en
nedsættelse af bidraget. I henhold til den aftalte model for
VEU-bidraget vil bidraget blive henholdsvis reduceret eller
forhøjet i efterfølgende år, hvis
bidragsindbetalinger overstiger eller ikke dækker de faktiske
udgifter i 2020.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag
årligt med henblik på fremadrettet regulering af
bidragssatsen. I modsat fald vil det være den
foreslåede bidragssats, der gælder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets § 1, nr. 2, vil indebære en
bidragsnedsættelse for de offentlige arbejdsgivere på
78 mio. kr. som følge af, at VEU-bidraget foreslås
nedsat med 128 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2020
i forhold til satsen for VEU-bidraget for 2019.
Økonomisk berøres det offentlige som arbejdsgiver
af lovforslagets § 1, nr. 4, på samme måde som
arbejdsgivere i det private erhvervsliv. Samlet set vil det
praktikpladsafhængige AUB-kredsløb gå i nul for
hver enkelt sektor (privat sektor, kommunal sektor, regional sektor
og statslig sektor, jf. § 21 a, stk. 11), men der vil
være en omfordeling mellem de enkelte arbejdsgivere i hver
sektor. Denne omfordeling er tilsigtet og skal give arbejdsgiverne
en tilskyndelse til at oprette flere praktikpladser.
Både offentlige og private arbejdsgivere skal forholde sig
til de nye modelparametre for de uddannelser, som arbejdsgiverens
medarbejdere har. De nye modelparametre påvirker
omfordelingen mellem de enkelte arbejdsgivere i hver sektor, men
det samlede AUB-kredsløb vil fortsat gå i nul, og
derfor vil der under ét ikke være konsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget vurderes i forlængelse heraf at være i
overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar
lovgivning. Det vurderes i den forbindelse, at parternes beregning
af de foreslåede modelparametre til brug for det
foreslåede bilag 1 til loven ikke vil kunne automatiseres
yderligere. Dette skyldes, at mens modellen er baseret på
objektive data, består selve beregningen hos parterne af de
foreslåede modelparametre til brug for det foreslåede
bilag 1 til loven af flere elementer, der ikke umiddelbart vil
kunne automatiseres. Det bemærkes videre, at lovforslagets
§ 1, nr. 2 og 4, om hhv. justering af satsen for VEU-bidraget
og nyt bilag 1 til loven ikke vil medføre ændringer i
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags systemer, idet der alene vil
skulle ske en driftsopdatering. Lovforslagets § 1, nr. 1, om
ophævelse af bonusordningen i lovens kapitel 5 b vil ikke
medføre yderligere systemændringer hos Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, idet de nødvendige systemændringer
allerede er gennemført som følge af, at de
tidsbegrænsede ordninger er afviklet.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslagets § 1, nr. 2, vil indebære en
bidragsnedsættelse for erhvervslivet på 168 mio. kr.
som følge af, at VEU-bidraget foreslås nedsat med 128
kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2020 i forhold til
satsen for VEU-bidraget for 2019.
Økonomisk berøres erhvervslivet som arbejdsgivere
af lovforslagets § 1, nr. 4, på samme måde som
arbejdsgivere i det offentlige. Samlet set vil det
praktikpladsafhængige AUB-kredsløb gå i nul for
hver enkelt sektor (privat sektor, kommunal sektor, regional sektor
og statslig sektor, jf. § 21 a, stk. 11), men der vil
være en omfordeling mellem de enkelte arbejdsgivere i hver
sektor. Denne omfordeling er tilsigtet og skal give arbejdsgiverne
en tilskyndelse til at oprette flere praktikpladser.
Både offentlige og private arbejdsgivere skal forholde sig
til de nye modelparametre for de uddannelser, som arbejdsgiverens
medarbejdere har. De nye modelparametre påvirker
omfordelingen mellem de enkelte arbejdsgivere i hver sektor, men
det samlede AUB-kredsløb vil fortsat gå i nul, og
derfor vil der under ét ikke være konsekvenser for
erhvervslivet.
Principperne 1-4 for agil erhvervsrettet regulering vurderes
ikke at være relevante for lovforslaget, idet lovforslaget
ikke vil have indflydelse på virksomhedernes muligheder for
at teste, udvikle og anvende nye digitale teknologier og
forretningsmodeller. For så vidt angår princip 5 for
agil erhvervsrettet regulering ("Sikrer brugervenlig
digitalisering") bemærkes, at den foreslåede
fastsættelse af hhv. modelparametre og VEU-bidrag for 2020
vil blive indarbejdet i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags
eksisterende digitale systemer. De til enhver tid gældende
modelparametre og størrelsen på VEU-bidraget
fremgår af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Den
enkelte virksomhed kan tilgå Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrags selvbetjeningsløsning (det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag) og modtager endvidere
opkrævninger vedrørende bl.a. VEU-bidrag i sin
digitale postkasse. Lovforslaget vil således blive
udmøntet i en eksisterende, brugervenlig, digital
erhvervsrettet løsning.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. september
2019 til den 27. september 2019 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, AOF Danmark, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
B-SOSU, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Daghøjskoleforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut,
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks
Statistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk El-forbund, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Forlag, Danske Handicaporganisationer, Danske
Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Datatilsynet,
Det Centrale Handicapråd, DOF, Erhvervsskolelederne,
Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Folkeligt Oplysnings Forbund, Fora, Forbundet
af Offentlige Ansatte, Foreningen af ledere ved danskuddannelserne,
Foreningen af tekniske og administrative tjenestemænd,
Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, Forstanderkredsen for
Produktionsskoler og Produktionshøjskoler, FSR - danske
revisorer, Gymnasieskolernes Lærerforening, HK/Kommunal,
HK/Stat, Institut for Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom,
Landbrug & Fødevarer, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Lederforeningen for VUC, Lederne, LOF, Rigsrevisionen, Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU),
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse (VEU-Rådet), SMVdanmark, Studievalg Danmark,
Tekniq, Uddannelsesforbundet og UU Danmark.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | 78 mio. kr. | Ingen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 168 mio. kr. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går
videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Med kapitel 5 b (§§ 15 c og 15 d) i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er der etableret en
midlertidig ordning med tilskud til oprettelse af praktikpladser
til unge under 25 år samt løntilskud for
praktikaftaler med elever under erhvervsgrunduddannelse m.v.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder i
henhold til § 15 c, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag præmie og bonus til de i lovens § 2,
stk. 1, nævnte arbejdsgivere for elever, der har
uddannelsesaftaler inden for de i lovens § 4, stk. 1,
nævnte uddannelser, dvs. erhvervsuddannelser og sidestillede
uddannelser (erhvervsfiskeruddannelsen, farmakonomuddannelsen og
lokomotivføreruddannelsen). Uddannelsesaftaler skal
påbegyndes, senest 3 måneder efter at aftalen er
indgået, for at medføre ret til præmie og bonus.
Der ydes ikke præmie og bonus for elever, der på datoen
for uddannelsesaftalens indgåelse er fyldt 25 år.
Uddannelsesaftalen skal være indgået i 2013 for at
medføre ret til præmie og bonus.
Det følger af § 15 c, stk. 2, at
præmien udgør 2.800 kr. for hver 30 dage, hvor en elev
er i praktik i prøvetiden, dog højst 8.400 kr. pr.
elevansættelse. Skoleperioder i løbet af
praktikopholdet indgår ikke i opgørelsen af de 30
dage. Ophører uddannelsesaftalen, inden eleven har
været 30 dage i praktik, udbetales ikke præmie for
denne periode. Præmie for den sidste 30-dages-periode
udbetales efter prøvetidens udløb.
Det følger videre af § 15 c, stk.
3, at bonus udgør 24.600 kr. pr. elev. Bonus udbetales i
fire lige store rater. Arbejdsgiveren opnår efter
ansøgning ret til udbetaling af første rate 90 dage
efter prøvetidens udløb, såfremt
uddannelsesaftalen fortsat er i kraft. Arbejdsgiveren opnår
efter ansøgning ret til de to følgende rater med
intervaller på 90 dage regnet fra den første rates
udbetaling, såfremt uddannelsesaftalen fortsat er i kraft.
Arbejdsgiveren opnår efter ansøgning ret til den
fjerde rate 630 dage efter prøvetidens udløb,
såfremt uddannelsesaftalen fortsat er i kraft.
Det følger af § 15 c, stk. 4, at
en ansøgning om udbetaling af præmie efter stk. 2 og
bonus efter stk. 3 skal indgives til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, senest 1 år efter at arbejdsgiveren har
opnået ret hertil.
Efter § 15 c, stk. 5, fastsætter
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag nærmere
regler om præmiens beregning og om udbetaling af præmie
og bonus, efterregulering, modregning og tilbagebetaling samt om
administration af ordningen i øvrigt.
Bemyndigelsen er anvendt af bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til at udstede
bekendtgørelse nr. 129 af 30. januar 2013 om udbetaling af
præmie, løntilskud og bonus fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag til arbejdsgivere.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder i
henhold til § 15 d, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag tilskud til løn til de i § 2, stk. 1,
nævnte arbejdsgivere i de første 7 måneder af en
praktikaftale indgået i 2013 om erhvervsgrunduddannelse.
Praktikaftaler skal påbegyndes, senest 3 måneder efter
at aftalen er indgået, for at medføre ret til
løntilskud. Der ydes ikke løntilskud for elever, der
på datoen for praktikaftalens indgåelse er fyldt 25
år.
Det følger videre af § 15 d, stk.
2, at løntilskuddet udgør 14 kr. i timen for den i
praktikaftalen aftalte arbejdstid. Tilskuddet udbetales
månedsvis bagud.
Efter § 15 d, stk. 3, skal
ansøgning om udbetaling af løntilskud indgives til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, senest 1 år efter at
arbejdsgiveren har opnået ret hertil.
Endelig følger det af § 15 d, stk.
4, at bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
fastsætter nærmere regler om tilskuddets beregning,
udbetaling, efterregulering, modregning og tilbagebetaling samt om
administration af ordningen i øvrigt.
Bemyndigelsen er anvendt af bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til at udstede
bekendtgørelse nr. 129 af 30. januar 2013 om udbetaling af
præmie, løntilskud og bonus fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag til arbejdsgivere.
Det foreslås, at kapitel 5 b i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ophæves. Med den foreslåede
ophævelse af lovens kapitel 5 b vil bekendtgørelse nr.
129 af 30. januar 2013 om udbetaling af præmie,
løntilskud og bonus fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
til arbejdsgivere bortfalde uden videre.
Baggrunden for det foreslåede er, at
ordningerne efter kapitel 5 b er afgrænset til
uddannelsesaftaler om erhvervsuddannelse indgået i 2013 og
praktikaftaler om erhvervsgrunduddannelse indgået i 2013.
Ordningerne er ikke blevet forlænget, og der findes ikke
længere uddannelses- eller praktikaftaler, der kan
udløse ydelser efter kapitlet. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag udbetalte de sidste ydelser efter lovens kapitel
5 b den 14. juli 2018. Endvidere bemærkes, at lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. er ophævet pr. 1. august 2019,
jf. § 30, stk. 5, i lov nr. 745 af 8. juni 2018 om
ændring af avu-loven, lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., lov om
Danmarks Evalueringsinstitut, lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
individuel boligstøtte og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., lov om
kombineret ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler og lov om
Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som
følge af lovgivning om forberedende grunduddannelse
m.v.).
Der er med det foreslåede alene tale om
en lovteknisk konsekvensændring.
Til nr. 2
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag bidrager til
finansiering af godtgørelse og befordringsudgifter i henhold
til lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og varetager
administrationen af disse ydelser, jf. § 1, stk. 2 og 3, og
§ 15 b, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Det følger af § 15 b, stk. 2, at
bidraget efter lovens § 18, stk. 2, tilpasses fremadrettet ved
lov fra år til år efter aktiviteten med udgangspunkt i
en prognose for det kommende års uddannelsesaktivitet og
trækket på godtgørelse og befordringsudgifter i
henhold til lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Denne model
indebærer, at arbejdsgivernes bidrag efter § 18, stk. 2,
fremadrettet vil blive reguleret ved lov efter aktiviteten. Den
fremadrettede regulering af bidraget efter § 18, stk. 2,
indebærer, at arbejdsgiverne afholder udgiften til
godtgørelse m.v. Overstiger de samlede regnskabsførte
udgifter til godtgørelse m.v. prognosen, vil arbejdsgiverne
ved lov blive opkrævet et højere bidrag det
efterfølgende år igen, dvs. hvis udgifterne for 2020
(in casu) overstiger prognosen, vil arbejdsgiverne ved lov blive
opkrævet et højere bidrag for 2022 (in casu). Hvis de
samlede regnskabsførte udgifter til godtgørelse m.v.
bliver lavere end prognosen, vil størrelsen på
bidraget efter § 18, stk. 2, blive reduceret ved lov det
efterfølgende år igen, dvs. hvis udgifterne for 2020
(in casu) er lavere end prognosen, vil bidraget bliver reduceret
ved lov for 2022 (in casu).
Det følger af § 15 b, stk. 3, at
såfremt aktiviteten på kurser, der udløser
godtgørelse og befordringsudgifter i henhold til lov om
godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse, overstiger et niveau på 7.700
årselever, mødes regeringen med arbejdsmarkedets
parter for at drøfte, hvorvidt aktivitetsudviklingen skal
reguleres.
§ 15 b, stk. 2 og 3, ophæves den 1.
januar 2022, jf. § 5, stk. 3, i lov nr. 1693 af 26. december
2017.
Alle arbejdsgivere, både offentlige og
private, betaler bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
I henhold til § 18, stk. 2, 1. pkt., i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag betaler alle
arbejdsgivere, jf. lovens § 2, årligt et bidrag på
451 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i 2019-pris- og -lønniveau.
Fra og med 2022 vil alle arbejdsgivere
årligt skulle betale et bidrag på 537 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
2018-pris- og -lønniveau, jf. § 1, nr. 5, og § 5,
stk. 2, i lov nr. 1693 af 26. december 2017. Parallelaffattelsen af
§ 18, stk. 2, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag pr. 1. januar 2022 er en følge af, at
trepartsaftalen for 2017 for så vidt angår det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag er tidsbegrænset
til perioden 2018-2021. Det følger af forarbejderne til
§ 1, nr. 5, i lov nr. 1693 af 26. december 2017, jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg B, betænkning over L
107, side 3, at såfremt der bliver et over- eller underskud i
2020 og 2021, bliver der ved lov reguleret for dette fremadrettet
ved fastsættelsen af de konkrete bidragssatser i 2022 og
2023.
Det følger af § 18, stk. 2, 2. og
3 pkt., at bidraget dækker hel eller delvis finansiering af
godtgørelse m.v. ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. § 15 b. Bidraget dækker endvidere
merudgifter til administrationen af ordningen, som overstiger det
beløb, der er fastsat på finansloven.
Det følger videre af § 18, stk. 2,
4 og 5. pkt., at bidraget reguleres på finansloven for pris-
og lønudviklingen med 2 pct. tillagt den i § 3 i lov om
en satsreguleringsprocent nævnte tilpasningsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb.
I henhold til lovens § 20, stk. 1,
beregnes bidrag efter § 18 kvartalsvis på grundlag af de
samlede bidrag, som Arbejdsmarkedets Tillægspension har
modtaget fra arbejdsgiveren i en forudgående
3-måneders-periode. Regler om opkrævning og betaling af
bidrag, der indgår i en fælles opkrævning, er
fastsat i bekendtgørelse om fællesopkrævning af
visse arbejdsgiverbidrag mv., og regler om beregning af bidraget
til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er fastsat i
bekendtgørelse om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Bekendtgørelse om fællesopkrævning af visse
arbejdsgiverbidrag mv. er udstedt af beskæftigelsesministeren
med hjemmel i bl.a. § 21, stk. 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og efter indstilling fra bl.a. bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Bekendtgørelse om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er udstedt med hjemmel i §
2, stk. 2, § 5, stk. 2, § 12 c, stk. 3, § 20, stk.
5, § 21, stk. 4, og § 22, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og efter indstilling fra
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det foreslås, at beløbet i lovens
§ 18, stk. 2, ændres fra
»451 kr.« til »323 kr.«, og at
»2019-pris- og -lønniveau« ændres til
»2020-pris- og lønniveau«.
Baggrunden for det foreslåede er
modellen med det aktivitetsafhængige VEU-bidrag. VEU-bidraget
fastsættes efter den budgetterede aktivitet for året. I
det efterfølgende år gøres aktiviteten op, og
hvis den samlede aktivitet er højere end budgetteret, vil
arbejdsgiverne kollektivt skulle opkræves et højere
VEU-bidrag pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder det
efterfølgende år, svarende til udgifterne til
meraktiviteten. Omvendt hvis aktiviteten bliver mindre end
budgetteret, vil VEU-bidraget blive reduceret fremadrettet. Begge
dele vil skulle ske ved lov.
Den konkrete model for beregning af
fremadrettet bidrag og fremsættelse af lovforslag er
således som følger (idet år n er år
nul):
År n-1: Medio året forberedes
lovændring, hvor størrelsen på VEU-bidraget i
år n fastsættes ud fra aktivitets- og
udgiftsprognoserne udarbejdet i forbindelse med
finanslovsforberedelserne for år n. Lovforslag
fremsættes for Folketinget i efteråret.
År n: Arbejdsgivere indbetaler
VEU-bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
År n+1: Regnskabet over indbetalinger af
VEU-bidrag og udbetalinger til VEU-godtgørelse i år n
opgøres. VEU-bidragets størrelse reguleres
fremadrettet via lovændring, jf. beskrivelsen under år
n-1, så der tages højde for ny prognose i år n+2
samt evt. over- eller underskud i år n.
År n+2: Arbejdsgivere indbetaler
VEU-bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som ved lov, jf.
beskrivelsen under år n-1 om fremadrettet regulering, er
reguleret for over- eller underskud fra år n og tager
højde for prognosen for år n+2.
År n+x: Osv
Det foreslåede bidrag for 2020 er
således baseret på prognosen for finanslovsåret
2020 samt det samlede overskud fra 2018. Ifølge prognosen
for 2020 forventes den samlede AMU-aktivitet for beskæftigede
at blive 5.183 årselever. Det er 380 årselever
færre end prognosen for 2019, der ligger til grund for
VEU-bidragssatsen for 2019. På finansloven for 2018
forventedes en AMU-aktivitet for beskæftigede svarende til
5.274 årselever i 2018, men den realiserede aktivitet blev
kun 4.804 årselever. Som følge af, at AMU-aktiviteten
i 2018 blev lavere end forventet, indbetalte arbejdsgiverne, hvad
der svarer til 183 mio. kr. mere i VEU-bidrag i 2018, end der blev
udbetalt i VEU-godtgørelse i 2018 (in casu år n). De
183 mio. kr. blev opgjort ved afslutning af regnskabet for 2018
primo 2019 (in casu år n+1). Som anført i modellen for
det aktivitetsafhængige VEU-bidrag, er arbejdsgivernes
overskydende bidragsindbetalinger for 2018 derfor modregnet ved
beregningen af VEU-bidraget i 2020 (in casu år n+2).
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af § 21 a, stk. 9, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at der for så vidt
angår medarbejdere med en uddannelsesbaggrund, som er
registreret som ikke specificeret erhvervsuddannelse som
højeste fuldførte uddannelse hos Danmarks Statistik,
sker en vægtning med en modelparameter på 1,0.
Bestemmelsen anvendes ved beregningen af det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag.
Det foreslås, at ordlyden i § 21 a, stk. 9, ændres fra
»højeste« til »højest«.
Der er alene tale om en sproglig korrektion af
bestemmelsen med henblik på at ensrette sprogbrugen i lovens
bestemmelser om det praktikpladsafhængige AUB-bidrag, jf.
således § 21 h, 1. og 2. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Til nr. 4
Efter § 21 a, stk. 1, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag betaler alle arbejdsgivere, jf.
lovens § 2, der opfylder betingelsen i § 21 a, stk. 2, et
årligt merbidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til
dækning af udgifter i medfør af kapitel 5 d om bonus
for praktikpladser inden for fordelsuddannelserne og for
merbeskæftigelse i praktikpladser og § 21 c om tilskud
til arbejdsgivere pr. erhvervsuddannet årsværk, jf. dog
§ 21 b om fritagelse for merbidrag for arbejdsgivere, der
forgæves har søgt efter elever og § 21 i om
fritagelse for merbidrag for private leverandører af visse
ydelser på det sociale område. Merbidraget beregnes i
overensstemmelse med § 21 a, stk. 3-11.
Merbidraget opkræves for
bidragsåret 2018 med forfaldsdato den 1. juli 2019.
Størrelsen af merbidraget i bidragsåret kan
først beregnes i året efter bidragsåret, da
merbidraget afhænger af den enkelte arbejdsgivers opfyldelse
af sin måluddannelsesratio samt mulighed for fritagelse for
merbidrag for arbejdsgivere.
Det følger af § 21 a, stk. 2, at
såfremt en arbejdsgivers uddannelsesratio er lavere end
arbejdsgiverens måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren
betale et merbidrag for hver praktikårselev, som
arbejdsgiveren mangler for at opfylde
måluddannelsesratioen.
En praktikårselev svarer til en elev i
en uddannelsesaftale af 1 kalenderårs varighed, jf. § 15
g, stk. 3, 1. pkt.
Uddannelsesratioen beregnes i henhold til
§ 21 a, stk. 4, og måluddannelsesratioen beregnes i
henhold til § 21 a, stk. 5. I begge beregninger indgår
en vægtning med modelparametre.
Det følger af § 21 a, stk. 2, 2.
pkt., at måluddannelsesratio og uddannelsesratio til brug for
beregning af merbidraget opgøres i praktikårselever
ved at multiplicere hver ratio med antallet af erhvervsuddannede
årsværk vægtet med deres modelparameter, jf. stk.
6, som omtales nedenfor.
Det følger af § 21 h, at der ved
erhvervsuddannede årsværk forstås en eller flere
medarbejdere, som har en erhvervsuddannelse som den højest
fuldførte uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7-9, om
fastsættelse af uddannelsesniveau, når en arbejdsgiver
har ansat medarbejdere med uoplyst uddannelsesbaggrund, og som
tilsammen har en beskæftigelsesgrad, der svarer til én
persons fuldtidsarbejde i et helt kalenderår.
Erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse
efter 1. pkt. omfatter ikke skolebaseret uddannelse uden praktik i
en virksomhed. Alle erhvervsuddannede medarbejdere, herunder
ikkefuldtidsbeskæftigede, indgår med deres respektive
beskæftigelsesgrad i beregningen af virksomhedens samlede
antal erhvervsuddannede årsværk.
Beskæftigelsesgraden udregnes på grundlag af
arbejdsgivernes ATP-bidrag.
Efter § 21 a, stk. 4, beregnes en
arbejdsgivers uddannelsesratio på baggrund af forholdet
mellem antallet af praktikårselever og antallet af
erhvervsuddannede årsværk hos den
pågældende arbejdsgiver. I beregningen vægtes de
forskellige typer af erhvervsuddannede årsværk og
praktikårselever med en modelparameter, jf. stk. 6.
Uddannelsesratioen for 1 kalenderår opgøres i det
efterfølgende år.
En arbejdsgivers måluddannelsesratio
beregnes i henhold til § 21 a, stk. 5.
Efter § 21 a, stk. 5, nr. 1, beregnes en
arbejdsgivers måluddannelsesratio af en vægtet ratio
bestående af summen af en brancheratio (bestemmelsens litra
a), som udgør 25 pct., og en uddannelsesratio for det
samlede arbejdsmarked (bestemmelsens litra b), som udgør 75
pct. I beregningen vægtes de forskellige typer af
erhvervsuddannede årsværk og praktikårselever med
deres respektive modelparametre, jf. stk. 6.
Det følger endvidere af § 21 a,
stk. 5, nr. 2, at den vægtede ratio efter bestemmelsens nr. 1
herefter multipliceres med en sektorspecifik faktor svarende til de
forventede udbetalinger af bonus efter kapitel 5 d om bonus for
praktikpladser inden for fordelsuddannelserne og for
merbeskæftigelse i praktikpladser og tilskud i medfør
af § 21 c om tilskud til arbejdsgivere pr. erhvervsuddannet
årsværk. Efter bestemmelsen fordeles de forventede
udbetalinger mellem henholdsvis den private, den kommunale, den
regionale og den statslige sektor, jf. herved § 21 a, stk. 11,
som summen af de budgetterede udgifter efter 1. pkt. i
kalenderåret multipliceret med hver sektors andel af
erhvervsuddannede årsværk i året før
kalenderåret i forhold til det samlede antal
erhvervsuddannede årsværk i året før
kalenderåret. Den sektorspecifikke faktor fastsættes
herefter svarende til de forventede sektorspecifikke udbetalinger.
For den kommunale sektor reduceres faktoren svarende til effekten
af et merbidrag for 900 praktikårselever. Kan den
sektorspecifikke faktor ikke beregnes pr. 15. marts, anvendes det
foregående års faktor.
De forskellige typer af erhvervsuddannede
årsværk og praktikårselever vægtes med en
modelparameter, jf. § 21 a, stk. 6. Modelparametre for
erhvervsuddannelser er fastsat i bilag 1. Det samme vil være
tilfældet for uddannelser, som måtte blive godkendt i
medfør af § 21 f, stk. 4, om sidestillede uddannelser.
Det følger af § 21 a, stk. 6, 3. og 4. pkt., at
børne- og undervisningsministeren offentliggør en
oversigt over sammenhængen mellem tidligere og
nuværende erhvervsuddannelser til brug for administrationen
af ordningen. Foreligger modelparameteren ikke pr. 15. marts i
bonusåret, anvendes det foregående års
modelparameter.
Det følger desuden af § 21 a, stk.
6, 5. pkt., at der for nyoprettede uddannelser, som ikke har en
modelparameter efter bilag 1, anvendes en modelparameter på
1,0. Det vil sige en vægt, der ikke påvirker den
gennemsnitlige merbidragssats på 27.000 kr.
Det samme gør sig gældende efter
§ 21 a, stk. 7, om fastsættelse af uddannelsesniveauet,
hvor en arbejdsgiver har ansat medarbejdere med uoplyst
uddannelsesbaggrund. Her sker der en vægtning med en
modelparameter på 1,0, jf. stk. 8.
Endelig følger det af § 21 a, stk.
9, at der for så vidt angår medarbejdere med en
uddannelsesbaggrund, som er registreret som ikke specificeret
erhvervsuddannelse som højeste fuldførte uddannelse
hos Danmarks Statistik, også her sker en vægtning med
en modelparameter på 1,0.
Bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag indeholder de gældende modelparametre.
Det bemærkes, at det i afrapporteringen
fra den tekniske arbejdsgruppe, som blev nedsat i forbindelse med
trepartsaftalen fra 2016, er forudsat, at modelparametrene
genberegnes og fastsættes årligt i et samarbejde mellem
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation og efter indstilling fra Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser. Modelparameteren
for de enkelte uddannelser vil skulle beregnes af Dansk
Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation og
oversendes til børne- og undervisningsministeren.
Børne- og undervisningsministeren vil herefter sende
modelparametrene i høring i Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser. Der forventes
således fremsat lovforslag med henblik på at opdatere
det foreslåede bilag 1 hvert år.
Dansk Arbejdsgiverforening og
Fagbevægelsens Hovedorganisation har foretaget genberegning
af modelparametrene til brug for 2020. Modelparametrene for 2020
vil skulle fastsættes i bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser har ikke haft bemærkninger til de
foreslåede modelparametre.
Det foreslås således at
indsætte et nyt bilag 1 til lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag med sigte på at
fastsætte de modelparametre, der skal være
gældende for 2020. Konkret er de foreslåede
modelparametre beregnet af Dansk Arbejdsgiverforening og
Fagbevægelsens Hovedorganisation på baggrund af en
mismatch-model, der angiver hvilke uddannelser, der forventes at
være henholdsvis høj eller lav efterspørgsel
efter på 10 års sigt. Beregningen er baseret på
dels en fremskrivning af arbejdsudbuddet og dels en fremskrivning
af virksomhedernes behov for erhvervsuddannet arbejdskraft samt
endelig en opgørelse af forskellen på udbuds- og
efterspørgselsfremskrivningerne, som således er udtryk
for det forventede mismatch på arbejdsmarkedet. Fremskrivning
af arbejdsudbuddet er baseret på DREAM's (Danish Rational
Economic Agents Model) fremskrivning af arbejdsstyrken for personer
med en erhvervsuddannelse som højest fuldførte
uddannelse. Fremskrivning af virksomhedernes behov for
erhvervsuddannet arbejdskraft er baseret på en antagelse om,
at virksomhedernes behov for erhvervsuddannede medarbejdere som
udgangspunkt er, at de seneste 20 års udvikling vil
fortsætte i de kommende 10 år.
Inddragelsen af modelparametre for de enkelte
erhvervsuddannelser - dvs. vægtningen - i beregningen af
arbejdsgivernes praktikpladsafhængige AUB-bidrag
indebærer, at der tages højde for, om arbejdsgiveren
har medarbejdere ansat, der er høj efterspørgsel
efter set i forhold til udbud, samt om arbejdsgiveren bidrager til
at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, der er høj
efterspørgsel efter set i forhold til udbud.
Der tilsigtes med det foreslåede ikke
ændringer i, at der for nyoprettede uddannelser, der ikke har
fået fastsat en modelparameter i medfør af bilag 1 til
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. § 21 a, stk. 6,
5. pkt., anvendes en modelparameter på 1,0, dvs. en
vægt, der ikke påvirker den gennemsnitlige
merbidragssats på 27.000 kr.
Der tilsigtes heller ikke ændringer i
forhold til, at der for medarbejdere med uoplyst
uddannelsesbaggrund, hvor uddannelsesniveauet i stedet
fastsættes som erhvervsuddannet eller ikkeerhvervsuddannet
efter andre kriterier, jf. § 21 a, stk. 7 og 8, ligeledes
anvendes en modelparameter på 1,0. Dette vil indebære,
at de foreslåede modelparametres forventninger til fremtidigt
mismatch på arbejdsmarkedet mellem udbud og
efterspørgsel af de enkelte uddannelser ikke vil indgå
i relation til udenlandske erhvervsuddannede, der er indplaceret
efter regler i § 21 a, stk. 7.
Tilsvarende tilsigtes der heller ikke
ændringer i forhold til, at der for så vidt angår
medarbejdere med en uddannelsesbaggrund, som er registreret som
højeste fuldførte uddannelse hos Danmarks Statistik,
sker en vægtning med en modelparameter på 1,0, jf.
§ 21 a, stk. 9.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2020.
Den foreslåede ikrafttrædelsesdato
vil i relation til lovforslagets § 1, nr. 4, indebære,
at arbejdsgiverne vil kende den vægtning af
erhvervsuddannelser, som efter forslaget vil ligge til grund ved
beregning af flere elementer i det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag for 2020.
Det bemærkes, at lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ikke gælder for Færøerne og
Grønland, jf. § 42 i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. Derfor vil nærværende
ændringslov heller ikke gælde for Færøerne
og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
jf. lovbekendtgørelse nr. 822 af 15. august 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1693 af 26. december 2017 og
§ 1 i lov nr. 1737 af 27. december 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | Kapitel 5 b Tilskud til
oprettelse af praktikpladser til unge under 25 år samt
løntilskud for praktikaftaler med elever under
erhvervsgrunduddannelse m.v. | | 1. Kapitel 5 b ophæves. | | | | § 15 c.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder til de i § 2, stk. 1,
nævnte arbejdsgivere præmie og bonus for elever, der
har uddannelsesaftaler inden for de i § 4, stk. 1,
nævnte uddannelser. Uddannelsesaftaler skal påbegyndes,
senest 3 måneder efter at aftalen er indgået, for at
medføre ret til præmie og bonus. Der ydes ikke
præmie og bonus for elever, der på datoen for
uddannelsesaftalens indgåelse er fyldt 25 år.
Uddannelsesaftalen skal være indgået i 2013 for at
medføre ret til præmie og bonus. Stk. 2.
Præmien udgør 2.800 kr. for hver 30 dage, hvor en elev
er i praktik i prøvetiden, dog højst 8.400 kr. pr.
elevansættelse. Skoleperioder i løbet af
praktikopholdet indgår ikke i opgørelsen af de 30
dage. Ophører uddannelsesaftalen, inden eleven har
været 30 dage i praktik, udbetales ikke præmie for
denne periode. Præmie for den sidste 30-dages-periode
udbetales efter prøvetidens udløb. Stk. 3. Bonus
udgør 24.600 kr. pr. elev. Bonus udbetales i fire lige store
rater. Arbejdsgiveren opnår efter ansøgning ret til
udbetaling af første rate 90 dage efter prøvetidens
udløb, såfremt uddannelsesaftalen fortsat er i kraft.
Arbejdsgiveren opnår efter ansøgning ret til de to
følgende rater med intervaller på 90 dage regnet fra
den første rates udbetaling, såfremt
uddannelsesaftalen fortsat er i kraft. Arbejdsgiveren opnår
efter ansøgning ret til den fjerde rate 630 dage efter
prøvetidens udløb, såfremt uddannelsesaftalen
fortsat er i kraft. Stk. 4.
Ansøgning om udbetaling af præmie efter stk. 2 og
bonus efter stk. 3 skal indgives til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, senest 1 år efter at arbejdsgiveren har
opnået ret hertil. Stk. 5.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter
nærmere regler om præmiens beregning og om udbetaling
af præmie og bonus, efterregulering, modregning og
tilbagebetaling samt om administration af ordningen i
øvrigt. | | | | | | § 15 d.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder til de i § 2, stk. 1,
nævnte arbejdsgivere tilskud til løn i de
første 7 måneder af en praktikaftale indgået i
2013 om erhvervsgrunduddannelse. Praktikaftaler skal
påbegyndes, senest 3 måneder efter at aftalen er
indgået, for at medføre ret til løntilskud. Der
ydes ikke løntilskud for elever, der på datoen for
praktikaftalens indgåelse er fyldt 25 år. Stk. 2.
Løntilskuddet udgør 14 kr. i timen for den i
praktikaftalen aftalte arbejdstid. Tilskuddet udbetales
månedsvis bagud. Stk. 3.
Ansøgning om udbetaling af løntilskud skal indgives
til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, senest 1 år efter at
arbejdsgiveren har opnået ret hertil. Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter
nærmere regler om tilskuddets beregning, udbetaling,
efterregulering, modregning og tilbagebetaling samt om
administration af ordningen i øvrigt. | | | | | | § 18.
--- | | | Stk. 2. Alle
arbejdsgivere, jf. § 2, betaler årligt et bidrag
på 451 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i 2019-pris- og -lønniveau. Bidraget efter
1. pkt. dækker hel eller delvis finansiering af
godtgørelse m.v. ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. § 15 b. Bidraget dækker endvidere
merudgifter til administrationen af ordningen, som overstiger det
beløb, der er fastsat på finansloven. Bidraget
reguleres på finansloven for pris- og lønudviklingen
med 2 pct. tillagt den i § 3 i lov om en
satsreguleringsprocent nævnte tilpasningsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. | | 2. I § 18, stk. 2, 1. pkt., ændres
»451 kr.« til: »323 kr.«, og
»2019-pris- og -lønniveau« ændres til:
»2020-pris- og lønniveau«. | Stk. 3-4.
--- | | | | | | § 21 a.
--- | | | Stk. 2-8.
--- | | | Stk. 9. For
så vidt angår medarbejdere med en uddannelsesbaggrund,
som er registreret som ikke specificeret erhvervsuddannelse som
højeste fuldførte uddannelse hos Danmarks Statistik,
sker der en vægtning med en modelparameter på
1,0. | | 3. I § 21 a, stk. 9, ændres
»højeste« til:
»højest«. | Stk. 10-11.
--- | | | | | | | | 4. Bilag 1 affattes som bilag 1 til denne
lov. | | | | | | |
|