Skriftlig fremsættelse (13. november
2019)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser, lov om de gymnasiale uddannelser, lov om
erhvervsuddannelser og lov om kommunal indsats for unge under 25
år (Ny udbudsmulighed på gymnasier, nyt
henvisningtaxameter, afskaffelse af muligheden for at udskifte
oldtidskundskab med andre fag på uddannelsen til almen
studentereksamen på private gymnasier, optag på
adgangskurser og grundforløb plus og sammensætning af
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser)
(Lovforslag nr. L 59)
Den 26. april 2019 indgik Socialdemokratiet
og den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti aftale om øget udbud af
erhvervsrettede uddannelser i hele Danmark og
henvisningstaxameter.
Lovforslaget indeholder tre
hovedinitiativer til udmøntning af aftalen: Initiativ
vedrørende dispensation til udbud af grundforløb i
erhvervsuddannelserne på offentlige og private gymnasiale
institutioner samt voksenuddannelsescentre, initiativ
vedrørende oldtidskundskab på private gymnasier og
initiativ vedrørende henvisningstaxameter.
I forhold til den ny udbudsmulighed
på offentlige og private gymnasiale institutioner og
voksenuddannelsescentre foreslås der med henblik på at
styrke en bred uddannelsesdækning, herunder geografisk
nærhed for unge i yderområder, givet mulighed for, at
offentlige og private almengymnasiale institutioner samt
voksenuddannelsescentre i særlige tilfælde kan udbyde
grundforløb i erhvervsuddannelserne. Det er ikke muligt
efter gældende regler.
I forhold til oldtidskundskab på
private gymnasier foreslås kravene til private gymnasier
skærpet, så muligheden for at udskifte oldtidskundskab
på C-niveau på uddannelsen til almen studentereksamen
afskaffes. Oldtidskundskab bliver dermed et obligatorisk fag
på private gymnasier på linje med offentlige
gymnasier.
I forhold til henvisningstaxameter
foreslås, at dette skal kunne udbetales til udbydere af
gymnasiale uddannelser (institutioner omfattet af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse) efter en takst fastsat på finansloven på
baggrund af elever, der har afbrudt en gymnasial uddannelse i
løbet af uddannelsens 1. år, og som 6 måneder
efter er indskrevet på en erhvervsuddannelse. I forbindelse
hermed foreslås etableret mulighed for, at oplysning om
afbrud af gymnasial uddannelse og indskrivning på en
erhvervsuddannelse kan videregives fra det fælles
datagrundlag om uddannelse og beskæftigelse (Ungedatabasen)
til de respektive institutioner uden samtykke fra eleverne.
Lovforslaget indeholder dernæst
forslag om at justere de almindelige bestemmelser om optag til
erhvervsuddannelserne, idet disse i sammenhæng med de
kommende bestemmelser om optag på adgangskurser og
grundforløb plus (GF+) ikke er hensigtsmæssige i
tilfælde, hvor ansøgeren ikke har gjort sig klart,
hvilken specifik erhvervsuddannelse vedkommende ønsker at
gå videre med. I forbindelse hermed indeholder lovudkastet
endvidere forslag om at tydeliggøre, at et fag på et
adgangskursus til erhvervsuddannelserne som udgangspunkt ikke kan
påbegyndes mere end én gang.
Endelig indeholder lovforslaget forslag om
at ændre indstillingsretten til Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser som følge af
etableringen af foreningen FGU Danmark og nedlæggelsen af
Forstanderkredsen for Produktionsskoler/Produktionshøjskoler
og Produktionshøjskoleforeningen.
Forslaget om etablering af et
henvisningstaxameter forventes at medføre merudgifter i 2020
på ca. 14. mio. kr. Initiativet finansieres i 2020 af midler
afsat til overgangen til et nyt taxameter- og tilskudssystem.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2020, dog således at den foreslåede
§ 5, nr. 2, træder i kraft den 1. juni 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.