Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 12. december 2019
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 25
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Tilkendegivelse fra
erhvervsministeren
Erhvervsministeren har efter aftale med
Skatteministeriet bedt om, at følgende præcisering af
lovforslagets bemærkninger indgår i
betænkningen:
»Skatteforvaltningens og Spillemyndighedens
behandling af personoplysninger
Pkt. 2.11.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger omhandler bl.a. de foreslåede bestemmelser
i §§ 69 b og 69 d om Spillemyndighedens og
Skatteforvaltningens adgang til at videregive oplysninger til
myndigheder, der deltager i et operativt samarbejde om
bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering.
Andet tekstafsnit i pkt. 2.11.3 lyder
således:
»Bestemmelsen udgør en
hjemmelsbestemmelse til at dele oplysninger som led i samarbejdet.
Med bestemmelsen er det således vurderet, hvilke
aktører det er relevant at få med i samarbejdet og
dermed også, hvilke myndigheder der er relevante modtagere af
oplysningerne. Skatteforvaltningen og
Spillemyndigheden vil således ikke skulle foretage en konkret
vurdering af, om der i den foreliggende situation er hjemmel til at
videregive de pågældende oplysninger i et operativt
myndighedssamarbejde, ligesom de ikke vil skulle foretage en
vurdering af, om oplysningerne er relevante for alle de modtagende
myndigheder i det operative myndighedssamarbejde
(…)« [Kursivering tilføjet].
Pkt. 3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger omhandler forslagets forhold til
databeskyttelseslovgivningen, herunder forholdet til de
foreslåede bestemmelser i §§ 69 b og 69 d. I
fjortende tekstafsnit, syttende tekstafsnit og attende tekstafsnit
omtales Spillemyndighedens og Skatteforvaltningens videregivelse af
oplysninger. Det fremgår bl.a., at Spillemyndigheden og
Skatteforvaltningen kan videregive oplysninger, der ud fra en
konkret vurdering ikke er relevante for alle myndigheder, der
deltager i et operativt samarbejde.
Ellevte tekstafsnit i de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 16,
vedrørende den foreslåede bestemmelse i § 69 b
lyder således:
»(…) Oplysningerne vil kunne videregives, selvom de ud
fra en konkret vurdering ikke vil være relevante for alle de
myndigheder, der deltager i et operativt samarbejde
(…)« [Kursivering tilføjet].
I trettende tekstafsnit og femtende
tekstafsnit fremgår det bl.a., at Spillemyndigheden vil kunne
videregive oplysninger, der ud fra en konkret vurdering alene vil
være relevante for en enkelt eller nogle af de myndigheder,
der deltager i et operativt samarbejde, og at Spillemyndigheden
ikke vil skulle foretage en konkret vurdering af, om der er hjemmel
til at videregive oplysningen af egen drift til alle de i
samarbejdet deltagende myndigheder.
Tiende tekstafsnit i de specielle
bemærkninger vedrørende den foreslåede
bestemmelse i § 69 d lyder ligeledes:
»(…) Oplysningerne vil kunne videregives, selvom de ud
fra en konkret vurdering ikke vil være relevante for alle de
myndigheder, der deltager i et operativt samarbejde
(…)« [Kursivering tilføjet].
I tolvte tekstafsnit og trettende
tekstafsnit fremgår det bl.a., at Skatteforvaltningen vil
kunne videregive oplysninger, der ud fra en konkret vurdering alene
vil være relevante for en enkelt eller nogle af de
myndigheder, der deltager i et operativt samarbejde, og at
Skatteforvaltningen ikke vil skulle foretage en konkret vurdering
af, om der er hjemmel til at videregive oplysningen af egen drift
til alle de i samarbejdet deltagende myndigheder.
De anførte formuleringer kan - selv
om det ikke har været hensigten - forstås som en
begrænsning af forpligtelsen i databeskyttelsesforordningens
artikel 5, stk. 1, litra c.
Det følger af
databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c, at
personoplysninger skal være tilstrækkelige, relevante
og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til
de formål, hvortil de behandles (princippet om
dataminimering).
Det ønskes præciseret, at
Skatteforvaltningens og Spillemyndighedens behandling af
personoplysninger efter lovforslaget skal ske i overensstemmelse
med databeskyttelsesforordningens artikel 5, herunder bestemmelsen
i artikel 5, stk. 1, litra c.
Den foreslåede ordning i §§
69 b og 69 d giver Skatteforvaltningen og Spillemyndigheden hjemmel
til at videregive oplysninger til myndigheder, der deltager i et
operativt myndighedssamarbejde om hvidvask og terrorfinansiering,
selv om oplysningerne er omfattet af den særlige
tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1. Med den
foreslåede ordning er det forudsat, at Skatteforvaltningen og
Spillemyndigheden ? i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens artikel 5 ? vurderer
nødvendigheden af at videregive oplysninger til de
deltagende myndigheder.
Delingen af oplysninger i det operative
myndighedssamarbejde har bl.a. til formål at gøre de
relevante myndigheder opmærksomme på mønstre,
personsammenfald og mistænkelige forhold på et tidligt
tidspunkt og sikre en fælles koordineret indsats på
området. En oplysning fra Skatteforvaltningen kan f.eks.
indgå i en tværgående sag om omfattende hvidvask
eller terrorfinansiering, hvis omfang ikke er kendt på
tidspunktet for videregivelsen. Det ville modvirke formålet
med det operative myndighedssamarbejde, hvis oplysningerne ikke
på et tidligt tidspunkt kunne deles med alle de myndigheder,
der deltager i et operativt myndighedssamarbejde om forebyggelse og
bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering. Bestemmelsen
skal således sikre klarhed om, at samarbejdet
forudsætter denne form for tidlige deling, og at delingen
ikke er i strid med skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1. I
hvilken grad de pågældende oplysninger herefter er
nødvendige for de modtagende myndigheder at behandle, vil
afhænge af en konkret vurdering. Hvis oplysningerne viser sig
ikke at være nødvendige at behandle for den modtagende
myndighed, vil den modtagende myndighed som følge af
princippet om dataminimering ikke kunne behandle
oplysningerne.«
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. Overskriften til kapitel 5 affattes
således:
»Kapitel 5
Undersøgelses-, noterings-,
underretnings-, oplysnings- og
opbevaringspligt«.«
[Indsættelse af ordet
oplysningspligt i overskriften til kapitel 5]
2) I
det under nr. 11 foreslåede kapitel 10 a ændres i § 46 a, stk. 2, »etableret eller
har forvalteren bopæl« til: »etableret eller har
bopæl«, og i stk. 4
ændres »etableret eller har forvalterne
bopæl« til: »etableret eller har
bopæl«.
[Lovteknisk præcisering]
3) I
det under nr. 11 foreslåede kapitel 10 a ændres i § 46 c, stk. 1, »Forvaltere af
truster eller personer, der varetager tilsvarende stillinger, i
lignende juridiske arrangementer, der skal indhente, opbevare og
registrere oplysninger om reelle ejere, jf. § 46 a, skal
underrette personer og virksomheder, der i medfør af denne
lov skal udføre kundekendskabsprocedurer, om deres
status« til: »Forvalteren af en trust eller personen,
der varetager en tilsvarende stilling i et lignende juridisk
arrangement, som skal indhente, opbevare og registrere oplysninger
om reelle ejere, jf. § 46 a, skal underrette personer og
virksomheder, der i medfør af denne lov skal udføre
kundekendskabsprocedurer, om sin status«.
[Sproglig ændring]
4)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
49, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »4«
til: »5«.«
[Ændring af henvisning]
5) I
den under nr. 16 foreslåede § 69 b ændres i stk. 2 »§ 17« til:
»§ 17, stk. 1,«.
[Ændring af henvisning]
6) I
den under nr. 16 foreslåede § 69 d ændres i stk. 2 »§ 17« til:
»§ 17, stk. 1,«.
[Ændring af henvisning]
7)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
80, stk. 1, ændres »4« til:
»5«.«
[Ændring af henvisning]
Til § 2
8) I
indledningen indsættes efter
»og senest ved § 7 i lov nr. 554 af 7. maj 2019«:
», og som ændres ved det af Folketinget den 5. december
2019 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om betalinger, lov om kapitalmarkeder, lov om
investeringsforeninger m.v. og selskabsloven og forskellige andre
love (Direkte debitering, håndtering af erstatningskrav i
henhold til en byggeskadeforsikring tegnet i Qudos Insurance A/S,
whistleblowerordning for virksomheder med begrænset
tilladelse, revisors meddelelsespligt til Finanstilsynet og
ændring af procedure ved indløsning af
minoritetsaktionærer m.v.)«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 46]
9) I
nr. 2 indsættes efter
»§§ 347 c og 348«: », og »§
347, stk. 1, 2, 4 og 6« ændres til: »§ 347,
stk. 1-3, 5 og 7««.
[Ændring af henvisning]
10)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01. I §
1, stk. 4, 4. pkt., ændres »§ 347, stk. 1,
2, 4 og 6« til: »§ 347, stk. 1-3, 5 og
7«.
02. I
§ 1, stk. 17, ændres
»og 5« til: »og 6«.«
[Ændring af henvisning]
11)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
209, stk. 5, ændres »2« til:
»3«.«
[Ændring af henvisning]
12) I
nr. 16 ændres i den indledende
tekst »347 c« til: »347 d«, og den
foreslåede nye paragraf betegnes § 347 e.
[Lovteknisk ændring]
13)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
355, stk. 2, nr. 2, ændres »3« til:
»4«, og i nr. 3
ændres »4« til: »5«.«
[Ændring af henvisning]
14)
Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
438, stk. 5, ændres »stk. 5« til:
»stk. 10«.«
[Ændring af henvisning]
Til § 4
15)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
26, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres
»1-4« til: »1-5«.«
[Ændring af henvisning]
Til § 5
16)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
132, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres
»1-4« til: »1-5«.«
[Ændring af henvisning]
17)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
142, stk. 2, nr. 4, ændres »stk. 4« til:
»stk. 5«.«
[Ændring af henvisning]
Til § 8
18)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
164, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres
»1-4« til: »1 og 3-5«.«
[Ændring af henvisning]
19)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
179, stk. 2, nr. 5, ændres »stk. 3« til:
»stk. 4«.«
[Ændring af henvisning]
Til § 9
20)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 3, ændres »stk. 7« til:
»stk. 8«.«
[Ændring af henvisning]
21)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
161, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres
»1-4« til: »1 og 3-5«.«
[Ændring af henvisning]
22)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
173, stk. 2, nr. 2, ændres »stk. 3« til:
»stk. 4«, og i nr. 3
ændres »stk. 4« til: »stk.
5«.«
[Ændring af henvisninger]
Til § 11
23)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
31, stk. 1, ændres »4« til:
»5«.«
[Ændring af henvisning]
Til § 14
24) I
nr. 4 ændres »8. pkt.« til: »7. pkt.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 16
25) I
nr. 4 ændres »8. pkt.« til: »7. pkt.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der sker en
nyaffattelse af overskriften til kapitel 5 i hvidvaskloven,
således at det også kommer til at fremgå af
overskriften, at kapitel 5 indeholder regler om oplysningspligt.
Den foreslåede ændring af overskriften er en konsekvens
af, at der med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås indsat
en bestemmelse i hvidvasklovens § 29, stk. 4, om
oplysningspligt.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre i
ordlyden af den foreslåede bestemmelse. Ændringen
præciserer, at § 46 a, stk. 2 og 4, også
vedrører personer, der varetager en stilling i et lignende
juridisk arrangement, der har bopæl uden for EU eller i
forskellige EU-medlemsstater.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i den
foreslåede § 46 c, stk. 1, foretages en sproglig
ændring fra flertal til bestemt ental, så
»Forvaltere af truster« ændres til
»Forvalteren af en trust«, og »personer, der
varetager tilsvarende stillinger, i lignende juridiske
arrangementer« ændres til »personen, der
varetager en tilsvarende stilling i et lignende juridisk
arrangement«. Som følge heraf ændres
»deres status« til »sin status«, da det er
forvalteren af trusten eller personen, der varetager en tilsvarende
stilling i et lignende juridisk arrangement, der skal underrette om
sin status. Herudover foretages en sproglig ændring af
»der skal indhente« til »som skal
indhente«.
Der er ikke tale om indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 4
Det foreslås, at henvisningen i
§ 49, stk. 5, der bliver stk. 6, til bestemmelsens stk. 4
ændres til stk. 5. Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 13, hvor der foreslås indsat et
nyt stk. 2 i § 49.
Til nr. 5 og 6
Det følger af bestemmelserne i
forslag til hvidvasklovens § 69 b, stk. 1, og § 69 d,
stk. 1, at Spillemyndigheden og Skatteforvaltningen af egen drift
kan videregive oplysninger til de myndigheder, der deltager i et
operativt myndighedssamarbejde om bekæmpelse af hvidvask og
terrorfinansiering, selv om oplysningerne er omfattet af den
særlige tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17,
stk. 1. Det følger ligeledes af bestemmelserne i forslag til
hvidvasklovens § 69 b, stk. 1, og § 69 d, stk. 1, at
betingelsen for, at Spillemyndigheden og Skatteforvaltningen af
egen drift kan videregive de pågældende oplysninger,
er, at oplysningerne kan have betydning for myndighedernes opgave
med at forebygge eller bekæmpe hvidvask og
terrorfinansiering.
Det følger af bestemmelserne i
forslag til hvidvasklovens § 69 b, stk. 2, og § 69 d,
stk. 2, at Spillemyndigheden og Skatteforvaltningen efter anmodning
fra en af de myndigheder, der deltager i et operativt
myndighedssamarbejde om bekæmpelse af hvidvask og
terrorfinansiering, kan videregive oplysninger til de myndigheder,
der deltager i et operativt myndighedssamarbejde om
bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering, selv om
oplysningerne er omfattet af den særlige tavshedspligt i
skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1. Det følger
ligeledes af bestemmelserne i forslag til hvidvasklovens § 69
b, stk. 2, og § 69 d, stk. 2, at betingelsen for, at
Spillemyndigheden og Skatteforvaltningen efter anmodning fra en af
de myndigheder, der deltager i et operativt myndighedssamarbejde om
bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering, kan videregive
de pågældende oplysninger, er, at oplysningerne kan
have betydning for myndighedens opgave med at forebygge eller
bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre »§ 17« til »§ 17,
stk. 1,« i bestemmelserne i § 69 b, stk. 2, og § 69
d, stk. 2. Der er alene tale om en præcisering af
henvisningen til skatteforvaltningslovens bestemmelse om den
særlige tavshedspligt.
Til nr. 7
Det foreslås, at henvisningen i
§ 80, stk. 1, til § 49, stk. 4, ændres til §
49, stk. 5. Ændringen er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 13, hvor der foreslås indsat et nyt stk. 2 i
§ 49.
Til nr. 8
Det foreslås at ændre
indledningen til § 2 som følge af Folketingets
vedtagelse den 5. december 2019 af forslag til lov om ændring
af lov om finansiel virksomhed, lov om betalinger, lov om
kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og
selskabsloven og forskellige andre love (Direkte debitering,
håndtering af erstatningskrav i henhold til en
byggeskadeforsikring tegnet i Qudos Insurance A/S,
whistleblowerordning for virksomheder med begrænset
tilladelse, revisors meddelelsespligt til Finanstilsynet og
ændring af procedure ved indløsning af
minoritetsaktionærer m.v.), hvor der indsættes en ny
§ 347 d i lov om finansiel virksomhed. Se også
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 12.
Til nr. 9
Det foreslås, at henvisningen i
§ 1, stk. 4, 1. pkt., til § 347, stk. 1, 2, 4 og 6,
ændres til stk. 1-3, 5 og 7. Ændringen er en konsekvens
af lovforslagets § 2, nr. 13, hvor der foreslås indsat
et nyt stk. 2 i § 347.
Til nr. 10
Det foreslås for det første,
at henvisningen i § 1, stk. 4, 4. pkt., til § 347, stk.
1, 2, 4 og 6, ændres til stk. 1-3, 5 og 7. Ændringen er
en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 13, hvor der
foreslås indsat et nyt stk. 2 i § 347.
Det foreslås for det andet, at
henvisningen i § 1, stk. 17, til § 347, stk. 1 og 5,
ændres til stk. 1 og 6. Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 2, nr. 13, hvor der foreslås indsat et
nyt stk. 2 i § 347.
Til nr. 11
Det foreslås, at henvisningen i
§ 209, stk. 5, til § 347, stk. 2, ændres til stk.
3. Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr.
13, hvor der foreslås indsat et nyt stk. 2 i § 347.
Til nr. 12
Med Folketingets vedtagelse den 5. december
2019 af forslag til lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om betalinger, lov om kapitalmarkeder, lov om
investeringsforeninger m.v. og selskabsloven og forskellige andre
love (Direkte debitering, håndtering af erstatningskrav i
henhold til en byggeskadeforsikring tegnet i Qudos Insurance A/S,
whistleblowerordning for virksomheder med begrænset
tilladelse, revisors meddelelsespligt til Finanstilsynet og
ændring af procedure ved indløsning af
minoritetsaktionærer m.v.) indsættes en ny § 347 d
i lov om finansiel virksomhed.
Det foreslås som følge heraf
at ændre den foreslåede § 347 d til § 347 e.
Ændringen er nødvendig for at sikre en
fortløbende paragrafbetegnelse i loven. Der er med forslaget
ikke tilsigtet nogen ændringer i bestemmelsens
anvendelsesområde m.v., og ændringen foretages
således alene af lovtekniske grunde.
Til nr. 13
Det foreslås for det første,
at henvisningen i § 355, stk. 2, nr. 2, til § 347, stk.
3, ændres til stk. 4. Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 2, nr. 13, hvor der foreslås indsat et
nyt stk. 2 i § 347.
Det foreslås for det andet, at
henvisningen i § 355, stk. 2, nr. 3, til § 347, stk. 4,
ændres til stk. 5. Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 2, nr. 13, hvor der foreslås indsat et
nyt stk. 2 i § 347.
Til nr. 14
Det foreslås, at henvisningen i
§ 438, stk. 5, til § 345, stk. 5, ændres til stk.
10. Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr.
7, hvor der foreslås indsat nye stykker i § 345.
Til nr. 15
Det foreslås, at henvisningen i
§ 26, stk. 5, til bestemmelsens stk. 1-4 ændres til stk.
1 og 3-5. Ændringen er en konsekvens af lovforslagets §
4, nr. 3, hvor der foreslås indsat et nyt stk. 2 i §
26.
Til nr. 16
Det foreslås, at henvisningen i
§ 132, stk. 5, til bestemmelsens stk. 1-4 ændres til
stk. 1 og 3-5. Ændringen er en konsekvens af lovforslagets
§ 5, nr. 2, hvor der foreslås indsat et nyt stk. 2 i
§ 132.
Til nr. 17
Det foreslås, at henvisningen i
§ 142, stk. 2, nr. 4, til § 132, stk. 4, ændres til
stk. 5. Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 5,
nr. 2, hvor der foreslås indsat et nyt stk. 2 i §
132.
Til nr. 18
Det foreslås, at henvisningen i
§ 164, stk. 6, til bestemmelsens stk. 1-4 ændres til
stk. 1 og 3-5. Ændringen er en konsekvens af lovforslagets
§ 8, nr. 2, hvor der foreslås indsat et nyt stk. 2 i
§ 164.
Til nr. 19
Det foreslås, at henvisningen i
§ 179, stk. 2, nr. 5, til § 164, stk. 3, ændres til
stk. 4. Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 8,
nr. 2, hvor der foreslås indsat et nyt stk. 2 i §
164.
Til nr. 20
Det foreslås, at henvisningen i
§ 3, stk. 3, til § 190, stk. 7, ændres til stk. 8.
Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 9, nr. 5,
hvor der foreslås indsat et nyt stk. 3 i § 190.
Til nr. 21
Det foreslås, at henvisningen i
§ 161, stk. 6, til bestemmelsens stk. 1-4 ændres til
stk. 1 og 3-5. Ændringen er en konsekvens af lovforslagets
§ 9, nr. 2, hvor der foreslås indsat et nyt stk. 2 i
§ 161.
Til nr. 22
Det foreslås for det første,
at henvisningen i § 173, stk. 2, nr. 2, til § 161, stk.
3, ændres til § 161, stk. 4. Ændringen er en
konsekvens af lovforslagets § 9, nr. 2, hvor der
foreslås indsat et nyt stk. 2 i § 161.
Det foreslås for det andet, at
henvisningen i § 173, stk. 2, nr. 3, til § 161, stk. 4,
ændres til § 161, stk. 5. Ændringen er en
konsekvens af lovforslagets § 9, nr. 2, hvor der
foreslås indsat et nyt stk. 2 i § 161.
Til nr. 23
Det foreslås, at henvisningen i
§ 31, stk. 1, til § 16, stk. 4, ændres til §
16, stk. 5. Ændringen er en konsekvens af lovforslagets
§ 11, nr. 3, hvor der foreslås indsat et nyt stk. 2 i
§ 16.
Til nr. 24
Det foreslås, at den foreslåede
ændring i bestemmelsens 8. pkt., ændres til 7. pkt.
Ændringen korrigerer en fejlhenvisning i det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 25
Det foreslås, at den foreslåede
ændring i bestemmelsens 8. pkt. ændres til 7. pkt.
Ændringen korrigerer en fejlhenvisning i det fremsatte
lovforslag.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november
2019 og var til 1. behandling den 26. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Flere udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 28. august 2019 og den 5. november
2019 to udkast til udvalget, og justitsministeren sendte den 3.
september 2019 et udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 24
og 33, folketingsåret 2018-19, 2. samling, og ERU alm. del -
bilag 48. Den 14. november 2019, den 15. november 2019 og den 22.
november 2019 sendte erhvervsministeren høringssvarene og
høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af 1
spørgsmål, som forventes besvaret inden 2. behandling
af lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ida Auken (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (ALT) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Peter
Juel-Jensen (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |