Ændringsforslag stillet den 19.
december 2019
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren:
1)
Indledningen affattes således:
»I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 981 af 23. september 2019, som
ændret bl.a. ved § 8 i lov nr. 339 af 2. april 2019 og
§ 2 i lov nr. 551 af 7. maj 2019 og senest ved § 3 i lov
nr. 1420 af 17. december 2019, og som ændres ved § 1 i
det af Folketinget den 20. december 2019 vedtagne forslag til lov
om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven
og forskellige andre love (Enklere og skærpede sanktioner,
styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger m.v.),
foretages følgende ændringer:«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 66]
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 80 b ændres i stk. 2, 1. pkt., »§ 13 g, §
26, stk. 2, §§ 30-33, 36-43, 68 a og 69 b-69 f, § 69
j, stk. 5 og 9, §§ 69 m-69 q, 73 f og 73 g, § 74 d,
stk. 2 og 3, og §§ 76-77 b« til: »§ 13
g, § 26, stk. 2, §§ 30-33, 36-40 a, 42, 43, 68 a og
69 b-69 f, § 69 j, stk. 5 og 9, §§ 69 m-69 q, 73 f
og 73 g, § 74 d, stk. 2 og 3, og §§ 76-77
b«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 66]
3) Nr. 2
affattes således:
»2. § 109 affattes således:
Ȥ 109. En gang
årligt den 1. januar reguleres med satsreguleringsprocenten
efter lov om en satsreguleringsprocent og efter stk. 4 de
beløb, der er nævnt i
1) § 27,
stk. 2, om et støttebeløb til familier med
børn under 18 år og
2) § 85 a
om efterlevelseshjælp.
Stk. 2. En gang
årligt den 1. januar reguleres med 1,7 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent, og med det fradrag, der
følger af stk. 4, de beløb, der er nævnt i
1) § 12,
stk. 3, og §§ 22-26 om hjælp til
forsørgelse,
2) § 13 f,
stk. 15, om omregningssatsen ved ordinært og ustøttet
arbejde uden fastsat arbejdstid,
3) § 13 g,
stk. 1, om nedsættelse af hjælpen til ugifte personer,
der ikke opfylder kravet om 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder,
4) § 25 b,
stk. 1-5, om de øvre grænser for den samlede
hjælp,
5) § 26,
stk. 5, 7 og 8, om beregning af hjælp til ægtepar, der
ikke opfylder kravet om 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder,
6) § 30 om
indtægtsfradrag for ægtepar omfattet af § 26, stk.
3,
7) § 31 om
fradrag for arbejdsindtægter m.v.,
8) § 35,
stk. 4, om sanktionssatser og §§ 42 og 43 om sanktioner
ved uberettiget modtagelse af hjælp samtidig med arbejde
eller ophold i udlandet,
9) § 68 og
§ 69 j, stk. 2 og 4, om ressourceforløbsydelse og
§ 71 om revalideringsydelse,
10) § 68 a,
stk. 3, og § 69 j, stk. 10, om fradrag for
arbejdsindtægter i ressourceforløbsydelse,
11) § 69 d,
stk. 2 og 3, om nedsættelse af hjælpen efter § 68
og § 69 o, stk. 2 og 3, om nedsættelse af hjælpen
efter § 69 j,
12) § 79,
stk. 3, om mindstebeløb for ATP-beregning og
13) § 96 a
om fradrag for beløb til dækning af forskudsvis
udbetalt børnebidrag.
Stk. 3. Niveauet
for det beløb, som fremgår af § 68 a, stk. 2,
§ 69 j, stk. 9, og § 74 d, stk. 3, 1. pkt., reguleres
efter § 189 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 4. For
finansårene 2020-2023 fradrages reguleringen efter stk. 1 og
2 med procentsatsen 0,75 for de beløb, der er nævnt i
stk. 1 og stk. 2, nr. 1-6 og 8-13. Ved den årlige regulering
af sanktionssatserne nævnt i § 35, stk. 4, jf. stk. 1,
nr. 8, afrundes de regulerede beløb til nærmeste hele
beløb deleligt med 50.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren bekendtgør størrelsen
af de regulerede beløb.««
[Nyaffattelse af
reguleringsbestemmelserne i § 109]
Til § 3
4)
Indledningen affattes således:
»I lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1110 af 10.
oktober 2014, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 339 af
2. april 2019 og senest ved § 10 i lov nr. 1374 af 13.
december 2019, og som ændres ved § 10 i det af
Folketinget den 20. december 2019 vedtagne forslag til lov om
ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(Indførelse af seniorpension), foretages følgende
ændring:«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 67]
5) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 5 e affattes § 17 s, stk. 1, nr. 7,
således:
»7)
Førtidspension og seniorpension, jf. § 33 f i lov om
social pension, og førtidspension, jf. § 33 a i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.«
[Udvidelse af kredsen af ydelser,
hvoraf der beregnes bidrag til den obligatoriske
pensionsordning]
Til § 6
6) I
nr. 1 ændres »§ 8, nr.
4 og 7,« til: »§ 8, nr. 4 og 6-8,«.
[Konsekvensændring som
følge af nyaffattelse af § 109 i lov om aktiv
socialpolitik]
Til § 7
7) I
nr. 1 indsættes efter
»§ 2,«: »nr. 97 og«.
[Konsekvensændring som
følge af nyaffattelse af § 109 i lov om aktiv
socialpolitik]
Bemærkninger
Til nr. 1
Nyaffattelsen af paragrafindledningen er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Efter den under § 2, nr. 1,
foreslåede § 80 b, stk. 2, vil bidraget til den
obligatoriske pensionsordning blive beregnet med den procentsats,
der er nævnt i § 80 c, på grundlag af den ydelse,
der er beregnet til personen efter reglerne i § 13 g, §
26, stk. 2, §§ 30-33, 36-43, 68 a og 69 b-69 f, § 69
j, stk. 5 og 9, §§ 69 m-69 q, 73 f og 73 g, § 74 d,
stk. 2 og 3, og §§ 76-77 b. Det vil sige, at bidraget til
den obligatoriske pensionsordning af uddannelses- og
kontanthjælp, hjælp til personer efter § 27 a i
lov om aktiv socialpolitik, revalideringsydelse,
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb,
ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb og
ledighedsydelse beregnes på grundlag af hjælpen efter
fradrag for arbejde og indtægter og efter nedsættelse
af hjælpen på grund af sanktioner.
Som følge af ændringerne i
§ 1, nr. 26, i lovforslag nr. L 66, forslag til lov om
ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og
forskellige andre love (Enklere og skærpede sanktioner,
styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger m.v.), som
ophæver lovens § 41, foreslås det at
konsekvensændre opregningen af bestemmelser i den
foreslåede § 80 b, stk. 2, således at henvisningen
til lovens § 41 udgår.
Til nr. 3
Som led i udmøntningen af
»Aftale om ny regulering af folkepensionen og
indførelse af obligatorisk opsparing for
overførselsmodtagere« af 30. november 2018 blev §
109 i lov om aktiv socialpolitik om satsregulering af ydelser efter
loven ændret ved § 8, nr. 6-8, i lov nr. 339 af 2. april
2019 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension og forskellige andre love (Indførelse
af obligatorisk pensionsordning for
overførselsindkomstmodtagere og tillæg til refusion
til arbejdsgivere samt ændring af satsregulering af
forskellige overførselsindkomster).
Med ændringen affattes § 109,
stk. 1, om regulering af ydelser med satsreguleringsprocenten
på ny, og der indsættes et nyt stykke, som
fastsætter den nedsatte satsregulering for ydelser m.v., der
er omfattet af den obligatoriske pensi?onsordning. Endvidere
ændres henvisningen i § 109, stk. 2, der bliver stk. 3,
til en ny bestemmelse i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Endelig samles § 109, stk. 3 og
4, i et nyt stk. 4. Ændringerne træder i kraft den 1.
januar 2020.
Som led i konsekvensændringerne i
forbindelse med lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats blev henvisningen i § 109, stk. 2,
der bliver stk. 3, ændret til en ny bestemmelse i lov nr. 548
af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Ændringen er foretaget ved § 2, nr. 98, i lov nr. 551 af
7. maj 2019 om ændring af lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
aktiv socialpolitik, lov om sygedagpenge, integrati?onsloven og
forskellige andre love (Konsekvenser af aftale om en forenklet
beskæftigelsesindsats m.v.). Ændringen træder i
kraft den 1. januar 2020.
I lovforslag nr. L 66, forslag til lov om
ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og
forskellige andre love (Enklere og skærpede sanktioner,
styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger m.v.),
blev der i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 67-69,
foreslået ændringer af § 109 i lov om aktiv
socialpolitik. Ændringerne er af lovtekniske årsager
udgået af lovforslaget ved 3. behandling.
Af hensyn til gennemskueligheden
foreslås det at sammenskrive ændringerne af § 109
i lov om aktiv socialpolitik ved at affatte bestemmelsen på
ny. Ved affattelsen af § 109 indarbejdes de ved § 8, nr.
6-8, i lov nr. 339 af 2. april 2019, de ved § 2, nr. 98, i lov
nr. 551 af 7. maj 2019 vedtagne ændringer, de ved
fremsættelsen af L 66, forslag til lov om ændring af
lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og forskellige andre
love (Enklere og skærpede sanktioner, styrket kontrol med
snyd og færre fejludbetalinger m.v.), foreslåede
ændringer og den foreslåede ændring i dette
lovforslag.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 8, nr. 6-8, i lov nr. 339 af 2.
april 2019 (Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A,
L 143 som fremsat), § 2, nr. 98, i lov nr. 551 af 7. maj 2019
(Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 210 som
fremsat) og § 1 i det af Folketinget den 20. december 2019
vedtagne forslag til lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, integrationsloven og forskellige andre love (Enklere
og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og
færre fejludbetalinger m.v.) (Folketingstidende 2019-20, 1.
samling, tillæg A, L 66 som fremsat).
Til nr. 4
Nyaffattelsen af paragrafindledningen er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 5
I forslagets § 3, nr. 1, er det
foreslået at affatte § 17 s i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension om de ydelser, hvoraf der skal beregnes bidrag
til den obligatoriske pensi?onsordning på ny.
I lovforslag nr. L 67, forslag til lov om
ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(Indførelse af seniorpension), som er vedtaget af
Folketinget den 20. december 2019, affattes bestemmelsen om
beregning m.v. af bidrag til den obligatoriske pensionsordning af
førtidspension, jf. lov om social pension, på ny,
således at der også skal beregnes bidrag til den
obligatoriske pensionsordning af seniorpension.
Som konsekvens heraf foreslås det at
ændre § 17 s, stk. 1, nr. 7, i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension til også at omfatte seniorpension.
Til nr. 6
Efter lovforslagets § 6, nr. 1,
ophæves bl.a. § 8, nr. 7, i lov nr. 339 af 2. april 2019
som en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2, som
ændrer § 109, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik.
Som konsekvens af den i
ændringsforslag nr. 3 foreslåede nyaffattelse af §
109 i lov om aktiv socialpolitik, foreslås det at
ophæve § 8, nr. 6-8, i lov nr. 339 af 2. april 2019.
Til nr. 7
Efter lovforslagets § 7, nr. 1,
ophæves bl.a. § 2, nr. 98, i lov nr. 551 af 7. maj 2019
som en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2, som
ændrer § 109, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik.
Som konsekvens af den i
ændringsforslag nr. 3 foreslåede nyaffattelse af §
109 i lov om aktiv socialpolitik, foreslås det at
ophæve § 2, nr. 97 og 98, i lov nr. 551 af 7. maj
2019.