Fremsat den 13. november 2019 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Afskaffelse af dokumentationskrav for
fastholdelsesfleksjob for seniorer)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lov nr. 548 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændring:
1. § 119,
stk. 1, affattes således:
»En person, der har mere end 6
år til folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension, kan kun blive ansat i et fleksjob på den hidtidige
arbejdsplads, hvis personen forinden har været ansat på
arbejdspladsen i mindst 12 måneder under overenskomstens
sociale kapitler eller på særlige vilkår, jf. dog
stk. 3. Den pågældende skal endvidere opfylde
betingelserne for fleksjob, jf. § 116.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Med dette lovforslag forbedres seniorernes
muligheder for at arbejde på nedsat tid i et fleksjob
(fastholdelsesfleksjob).
Lovforslaget udmønter et af elementerne
i Aftale om ret til seniorpension for nedslidte indgået i maj
2019 af den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.
Den nuværende regering (Socialdemokratiet) er tiltrådt
forliget.
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
Af Aftale om ret til seniorpension for
nedslidte fremgår det, at det er nødvendigt at sikre,
at danskerne nu og i fremtiden har bedre muligheder for at kunne
trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet før
folkepensionsalderen, hvis de er nedslidte.
Forligspartierne er enige om, at personer med
under 6 år til folkepensionsalderen, som har en
væsentligt og varigt nedsat arbejdsevne, skal have mulighed
for at komme i fleksjob på deres hidtidige arbejdsplads
hurtigst muligt.
For nedslidte seniorer er der kort tid til
folkepension. Forligspartierne er derfor enige om at afskaffe
dokumentationskravet for seniorer i forhold til
fastholdelsesfleksjob. Det indebærer, at der for seniorer
ikke længere vil være krav om 12 måneders
forudgående ansættelse efter overenskomsternes sociale
kapitler eller på særlige vilkår på
borgerens hidtidige arbejdsplads.
Derved får personer med under 6 år
til folkepensionsalderen mulighed for en gradvis
tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet og kan blive ansat i et
fastholdelsesfleksjob på arbejdspladsen med det samme,
såfremt de i øvrigt lever op til betingelserne for
fleksjob.
Forligspartierne har fået opbakning til
regelændringen fra forligskredsen bag reformen af
førtidspension og fleksjob forud for, at de nye regler om
fastholdelsesfleksjob for seniorer kan træde i kraft den 1.
januar 2020.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Ændringer af reglerne om
fastholdelsesfleksjob
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 119, stk. 1, i lov
nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, der
træder i kraft den 1. januar 2020, at en person kun kan blive
ansat i et fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, hvis
personen forinden har været ansat på arbejdspladsen i
mindst 12 måneder under overenskomstens sociale kapitel eller
på særlige vilkår. Den pågældende
skal endvidere opfylde betingelserne for fleksjob.
Arbejdsgiver og lønmodtager kan
også indgå aftale om ansættelse på
særlige vilkår, fx hvis arbejdsgiveren ikke er omfattet
af en overenskomst.
Fx kan det aftales, at medarbejderens borger-
eller kundekontakt reduceres og erstattes med administrative
opgaver kombineret med, at den pågældende fritages for
overarbejde eller skiftende vagter. Dette kan også kombineres
med, at medarbejderen går ned i tid med en tilsvarende lavere
løn, men bevarer den fulde pensionsindbetaling.
Medarbejderen vil typisk ikke være
visiteret til fleksjob under ansættelsen under de sociale
kapitler eller på særlige vilkår.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det fremgår af Aftale om ret til
seniorpension for nedslidte, at personer med under 6 år til
folkepensionsalderen, som har en væsentligt og varigt nedsat
arbejdsevne, skal have mulighed for at komme i fleksjob på
deres hidtidige arbejdsplads hurtigst muligt. Dokumentationskravet
for fastholdelsesfleksjob skal derfor afskaffes for seniorer.
Seniorer skal derfor ikke længere være omfattet af
kravet om 12 måneders forudgående ansættelse
efter overenskomsternes sociale kapitler eller på
særlige vilkår på den hidtidige arbejdsplads.
Det betyder, at personer med 6 år eller
derunder til folkepensionsalderen, som opfylder de almindelige
betingelser for fleksjob, jf. § 116 i lov nr. 548 af 7. maj
2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, der træder i
kraft den 1. januar 2020, får mulighed for at blive ansat i
et fastholdelsesfleksjob på deres hidtidige arbejdsplads uden
først at skulle opfylde de særlige betingelser for
fastholdelsesfleksjob. Det vil sige, at personer med 6 år
eller derunder til folkepensionsalderen, som ikke kan opnå
eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår
på arbejdsmarkedet, og som ikke modtager
førtidspension efter lov om social pension eller lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., og som er under folkepensionsalderen,
jf. § 1 a i lov om social pension, og som har varige og
væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen, kan blive
ansat i et fleksjob på deres hidtidige arbejdsplads uden
først at skulle opfylde de særlige betingelser for
fastholdelsesfleksjob, hvorefter den pågældende skal
have været ansat på arbejdspladsen i mindst 12
måneder under overenskomstens sociale kapitler eller på
særlige vilkår, inden personen kan blive ansat i et
fleksjob på sin hidtidige arbejdsplads.
Personer med over 6 år til
folkepensionsalderen vil fortsat skulle opfylde de særlige
betingelser for fastholdelsesfleksjob i § 119 i lov nr. 548 af
7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, der
træder i kraft den 1. januar 2020, medmindre de er omfattet
af undtagelsesbestemmelsen i stk. 3, hvoraf det fremgår, at
stk. 1 ikke finder anvendelse, hvis personen har været udsat
for akut opstået skade eller sygdom, og det er åbenbart
formålsløst at gennemføre foranstaltninger med
henblik på job efter overenskomstens sociale kapitler eller
på særlige vilkår.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og
regioner
Med forslaget afskaffes dokumentationskravet i
forhold til fastholdelsesfleksjob for personer med under 6 år
til folkepensionsalderen. Der vil således ikke være
krav om 12 måneders forudgående ansættelse efter
overenskomsternes sociale kapitler eller på særlige
vilkår på borgerens hidtidige arbejdsplads.
Ændringen vurderes at medføre merudgifter inklusiv
adfærd og før skat og tilbageløb på 30,1
mio. kr. i 2020, 70,8 mio. kr. i 2021, 92,2 mio. kr. i 2022, 112,6
mio. kr. i 2023, 131,9 mio. kr. i 2024 og 150,2 mio. kr. i
2025.
Efter skat og tilbageløb forventes der
merudgifter på 32,3 mio. kr. i 2020, 76,0 mio. kr. i 2021,
98,9 mio. kr. i 2022, 120,7 mio. kr. i 2023, 141,4 mio. kr. i 2024
og 161,0 mio. kr. i 2025.
Tabel
1. Økonomiske konsekvenser
ved fastholdelsesfleksjob | Merudgifter i mio. kr. (2020-pl) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Statslige udgifter | 6,1 | 14,3 | 18,8 | 23,0 | 26,8 | 30,6 | Kommunale udgifter (øvrige
overførelser) | 24,0 | 56,5 | 73,4 | 89,6 | 105,1 | 119,6 | I alt
(inkl. adfærd før skat
og tilbageløb) | 30,1 | 70,8 | 92,2 | 112,6 | 131,9 | 150,2 | Virkning efter skat og
tilbageløb | 32,3 | 76,0 | 98,9 | 120,7 | 141,4 | 161,0 |
|
Det vurderes, at de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning ikke er relevant for
lovforslaget.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Det vurderes, at lovforslaget ikke har nogen
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
De fem principper for agil, erhvervsrettet
regulering, som skal gøre det lettere at anvende nye
digitale teknologier og forretningsmodeller, herunder 1)
muliggør anvendelse af nye forretningsmodeller, 2)
teknologineutral, 3) mere enkel og formålsbestemt, 4)
helhedstænkende og 5) sikrer brugervenlig digitalisering,
vurderes ikke at være relevante i forhold til
indeværende lovforslag.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 1. oktober 2019 til den 21. oktober 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen,
Arbejdsmarkedets Tillægspension, Arbejdsskadeforeningen AVS,
BDO Danmark, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet
(Dansk Arbejdsgiverforening, Akademikernes Centralorganisation,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Kommunernes Landsforening,
Lederne, Danske Regioner og Danske Handicaporganisationer),
Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Patienter, Danske Seniorer,
Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Erhvervsstyrelsen, Finansrådet, Finanstilsynet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, FSR - danske
revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring &
Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, Institut
for Menneskerettigheder, Kooperationen, Kristelig
Fagbevægelse, LAFS - Landsforeningen af fleks- og
skånejobbere, LAP - Landsforeningen af nuværende og
tidligere Psykiatribrugere, Lægeforeningen, Psykiatrifonden,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt
Udsatte, SAND - De hjemløses organisation, SIND,
Sundhedskartellet og Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ Merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Stat: Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for: 6,1 mio. kr. i 2020 14,3 mio. kr. i 2021 18,8 mio. kr. i 2022 23,0 mio. kr. i 2023 26,8 mio. kr. i 2024 30,6 mio. kr. i 2025 Kommune: Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for: 24,0 mio. kr. i 2020 56,5 mio. kr. i 2021 73,4 mio. kr. i 2022 89,6 mio. kr. i 2023 105,1 mio. kr. i 2024 119,6 mio. kr. i 2025 De statslige og kommunale merudgifter
giver sammenlagt merudgifterne inklusiv adfærd før
skat og tilbageløb. | Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner | | Stat: Ingen Kommune: Ingen Regioner: Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslagets administrative konsekvenser
forventes at medføre følgende mindreudgifter for hhv.
stat, kommuner og regioner: Stat: Ingen Kommuner: Ingen Regioner: Ingen | Lovforslagets administrative konsekvenser
forventes at medføre følgende merudgifter for hhv.
stat, kommuner og regioner: Stat: Ingen Kommuner: Ingen Regioner: Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det fremgår af § 119, stk. 1, i lov
nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, som
træder i kraft den 1. januar 2020, at en person kun kan blive
ansat i et fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, hvis
personen forinden har været ansat på arbejdspladsen i
mindst 12 måneder under overenskomstens sociale kapitler
eller på særlige vilkår, jf. dog stk. 3. Den
pågældende skal endvidere opfylde betingelserne for
fleksjob, jf. § 116.
Det foreslås at nyaffatte § 119, stk. 1. Det foreslås i
§ 119, stk. 1, 1.pkt., at en
person, der har mere end 6 år til folkepensionsalderen, jf.
§ 1 a i lov om social pension, kun kan blive ansat i et
fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, hvis personen
forinden har været ansat på arbejdspladsen i mindst 12
måneder under overenskomstens sociale kapitler eller på
særlige vilkår, jf. dog stk. 3.
Forslaget betyder, at personer med 6 år
eller derunder til folkepensionsalderen kan blive ansat i et
fleksjob på deres hidtidige arbejdsplads uden først at
skulle opfylde de særlige betingelser for
fastholdelsesfleksjob, hvorefter den pågældende skal
have været ansat på arbejdspladsen i mindst 12
måneder under overenskomstens sociale kapitler eller på
særlige vilkår, inden personen kan blive ansat i et
fleksjob på sin hidtidige arbejdsplads.
Personer med over 6 år til
folkepensionsalderen vil fortsat skulle opfylde de særlige
betingelser for fastholdelsesfleksjob i § 119, stk. 1, i lov
nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, der
træder i kraft den 1. januar 2020. Det vil sige, at en person
kun vil kunne blive ansat i et fleksjob på den hidtidige
arbejdsplads, hvis personen forinden har været ansat på
arbejdspladsen i mindst 12 måneder under overenskomstens
sociale kapitler eller på særlige vilkår, jf. dog
stk. 3.
Med sociale kapitler menes kapitler i
overenskomsterne, som kan gøre det muligt at fravige
overenskomstens ordinære aftaler om løn- og
ansættelsesvilkår i tilfælde, hvor det er
relevant at forsøge at fastholde en medarbejder på
arbejdspladsen. Ansættelser efter de sociale kapitler sker
uden løntilskud og dermed uden det offentliges medvirken.
Med særlige vilkår menes vilkår svarende til dem,
der typisk findes i de sociale kapitler.
Arbejdsgiver og lønmodtager vil
også kunne indgå aftale om ansættelse på
særlige vilkår, fx hvis arbejdsgiveren ikke er omfattet
af en overenskomst. Det betyder, at uanset, at den
pågældende overenskomst ikke indeholder et socialt
kapitel, at det sociale kapitel ikke er tilstrækkeligt
udfyldt, eller at virksomheden ikke er omfattet af en overenskomst,
er virksomheden stadig forpligtet til selv at forsøge at
fastholde medarbejderen på særlige vilkår,
før et fastholdelsesfleksjob kan komme på tale.
Fx vil det kunne aftales, at medarbejderens
borger- eller kundekontakt reduceres og erstattes med
administrative opgaver kombineret med, at den
pågældende fritages for overarbejde eller skiftende
vagter. Dette vil fx kunne kombineres med, at medarbejderen
går ned i tid med en tilsvarende lavere løn, men
bevarer den fulde pensionsindbetaling.
Medarbejderen vil typisk ikke være
visiteret til fleksjob inden ansættelsen under de sociale
kapitler eller på særlige vilkår.
Et forløb i et ansættelsesforhold
med sygdom og frem til et eventuelt fastholdelsesfleksjob kan fx
være:
En medarbejder, der har været ansat
på samme arbejdsplads de sidste 15 år, bliver
tiltagende dårligere og kan ikke længere klare sit
arbejde på de hidtidige vilkår. Medarbejderen og
arbejdsgiveren indgår aftale om, at medarbejderen går
ned i tid fra fuld tid til 32 timer om ugen med en tilsvarende
lavere løn, men med bevarelse af sin fulde
pensionsindbetaling for 37 timer om ugen. Medarbejderen får
det imidlertid fortsat tiltagende dårligere, og efter 15
måneders ansættelse på de særlige
vilkår synes arbejdsgiveren ikke længere, at ordningen
fungerer. Medarbejderen bliver herefter visiteret til
fleksjobordningen og kan blive ansat i et fleksjob på den
hidtidige arbejdsplads, fordi han opfylder betingelsen om
ansættelse i mindst 12 måneder på særlige
vilkår.
De 12 måneder, medarbejderen som minimum
skal have været ansat forud for fastholdelsesfleksjobbet,
regnes fra det tidspunkt, hvor den skriftlige aftale om
ansættelse under de sociale kapitler eller på
særlige vilkår løber fra. Dette
forudsættes at fremgå af ansættelsesaftalen. En
varslingsperiode kan således regnes med i de 12
måneder, i det omfang det kan dokumenteres, at opgaverne er
ændret/skånehensyn er indført i
varslingsperioden.
Som eksempel på, at betingelsen om 12
måneders forudgående ansættelse på
særlige vilkår ikke er opfyldt, kan nævnes
følgende forløb:
En medarbejder bliver afskediget efter
langvarig sygdom og bliver efter 6 måneder tilbudt at komme
tilbage til virksomheden i et fleksjob. Da medarbejderen senest har
været ansat i samme virksomhed, vil der - uanset at personen
opfylder betingelserne for fleksjob - blive stillet krav om, at
personen bliver tilbudt job efter stk. 1, inden personen kan komme
i fleksjob på den hidtidige arbejdsplads.
Nogle overenskomster indeholder bestemmelser,
hvorefter en medarbejder kan være ansat i fleksjob under
overenskomstens sociale kapitler. Det bemærkes, at kravet i
§ 119 ikke kan opfyldes ved at være ansat i fleksjob
under overenskomstens sociale kapitler.
Hvis personens arbejdsevne nedsættes
yderligere, eller arbejdsgiveren ikke er tilfreds med ordningen,
vil medarbejderen efter 12 måneder, forudsat at betingelserne
for fleksjob i øvrigt er opfyldt, kunne blive ansat i et
fleksjob på arbejdspladsen.
Det er hensigten, at reglerne om
fastholdelsesfleksjob efter en konkret vurdering ikke skal anvendes
i tilfælde, hvor borgeren allerede ved ansættelsens
begyndelse har begrænsninger i arbejdsevnen, og hvor
ansættelsen er etableret under eller som en del af en samlet
indsats for at udvikle borgerens arbejdsevne og hjælpe
borgeren tilbage på arbejdsmarkedet. Det betyder, at reglerne
kun finder anvendelse i de tilfælde, hvor ansatte, der har
været ansat på normale vilkår i ustøttet
beskæftigelse, på grund af sygdom, nedslidning m.v.
under ansættelsen, får en nedsat arbejdsevne.
Begrebet "den hidtidige arbejdsplads"
fortolkes således på linje med Ankestyrelsens hidtidige
praksis, jf. Ankestyrelsens Principafgørelse 44-17.
Stk. 1 gælder ikke for personer med over
6 år til folkepensionsalderen, der er omfattet af
undtagelsesbestemmelsen i stk. 3, hvis disse har været udsat
for akut opstået skade eller sygdom, og det er åbenbart
formålsløst at gennemføre foranstaltninger med
henblik på job efter overenskomstens sociale kapitler eller
på særlige vilkår.
Med akut opstået skade eller sygdom
menes fx svær, uhelbredelig lammelse som følge af et
alvorligt trafikuheld eller andet kompliceret ulykkestilfælde
(fx i forbindelse med en arbejdsskade). Der kan også
være tale om en alvorlig og fremadskridende sygdom. Det vil
således altid bero på en konkret vurdering, om en
person er omfattet af stk. 3.
Som eksempel kan nævnes, at en
medarbejder pådrager sig et alvorligt brud på
rygsøjlen efter fald fra et stillads. Medarbejderen opfylder
betingelserne for et fleksjob og kan fortsætte i et fleksjob
på den hidtidige arbejdsplads uden at skulle opfylde
betingelsen i stk. 1.
Det foreslås endvidere i § 119,
stk. 1, 2. pkt., at den
pågældende endvidere skal opfylde betingelserne for
fleksjob, jf. § 116.
Det betyder således, at personerne,
udover at opfylde betingelserne i 1. pkt., skal opfylde de
almindelige betingelser for at blive visiteret til fleksjob, jf.
§ 116 i lov nr. 548 af 7. maj 2019 om lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, der træder i kraft den 1. januar
2020.
Baggrunden for forslaget er, at personer med 6
år eller derunder til folkepensionsalderen, som har en
væsentligt og varigt nedsat arbejdsevne, skal have mulighed
for at komme i fleksjob på deres hidtidige arbejdsplads
hurtigst muligt.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at loven
træder i kraft den 1. januar 2020.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det bemærkes,
at lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, der træder i kraft den 1. januar
2020, ikke finder anvendelse for disse landsdele, jf. §
210.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lov nr. 548 af 7. maj 2019,
foretages følgende ændring: | | | | § 119. En
person kan kun blive ansat i et fleksjob på den hidtidige
arbejdsplads, hvis personen forinden har været ansat på
arbejdspladsen i mindst 12 måneder under overenskomstens
sociale kapitler eller på særlige vilkår, jf. dog
stk. 3. Den pågældende skal endvidere opfylde
betingelserne for fleksjob, jf. § 116. | | 1. § 119, stk. 1, affattes
således: »En person, der har mere end 6
år til folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension, kan kun blive ansat i et fleksjob på den hidtidige
arbejdsplads, hvis personen forinden har været ansat på
arbejdspladsen i mindst 12 måneder under overenskomstens
sociale kapitler eller på særlige vilkår, jf. dog
stk. 3. Den pågældende skal endvidere opfylde
betingelserne for fleksjob, jf. § 116.« | | | | | | | | | |
|